e46 330i vs Impreza voor trackdays

Dit is ons algemene autoforum.
Roy RS

Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays

Bericht door Roy RS » 19 jun 2015, 10:14

dan zou ik lekker een impreza kopen, mits je een nette vindt, in de basis zijn die in alles goedkoper dan BMW.

ik vind het veel meer bang for the buck als je alles optelt

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 19 jun 2015, 10:53

Steffan schreef: De eigenaar gaf zelf aan niet vaak 0-100 sprintjes te doen omdat hij weet dat het slecht is voor de koppeling, maar hij wilde mij graag laten beleven wat deze auto kan.
Als hij dit doet bij ieder proefritje....... :bag:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 19 jun 2015, 13:34

Roy RS schreef:dan zou ik lekker een impreza kopen, mits je een nette vindt, in de basis zijn die in alles goedkoper dan BMW.

In alles goedkoper!? Welk opzicht vraag ik me af?
- plaatwerk niet
- 2de hands onderdelen niet
- electronica niet
- remmen niet
- verbruik niet
- etc

Vind de Impreza grappig, heb er veel lol van gehad en dat kunnen er veel hebben, maar het als goedkoop alternatief zien lijkt me niet zo perfect. Verder zie ik er niet zoveel vlekkeloos ECHT veel km's maken...

Goedkoopste is gewoon iemand van z'n duur en zuinig opgebouwde trackdayauto af helpen :)

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 19 jun 2015, 13:58

Indien relevant; Een gekietelde impreza lust vaak een behoorlijke slok. Vriend van mij heeft er een met rond de 340 pk. Loopt bij normaal gebruik rond 1 op 5...

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jun 2015, 14:19

owja, dat is idd zo, zelfs standaard voor in en rond de stad (zonder langere stukken snelweg) bij sportief rijden verbruikt zo'n ding al 1 op 5.5<>6 dacht ik me te herinneren, kun je dus net zo goed met een V8 rijden en zeg dubbel vermogen :lol:

Roy RS

Bericht door Roy RS » 19 jun 2015, 14:30

Kasteel schreef:
Roy RS schreef:dan zou ik lekker een impreza kopen, mits je een nette vindt, in de basis zijn die in alles goedkoper dan BMW.

- plaatwerk niet
- electronica niet
- remmen niet
- verbruik niet
- etc

Vind de Impreza grappig, heb er veel lol van gehad en dat kunnen er veel hebben, maar het als goedkoop alternatief zien lijkt me niet zo perfect. Verder zie ik er niet zoveel vlekkeloos ECHT veel km's maken...

Goedkoopste is gewoon iemand van z'n duur en zuinig opgebouwde trackdayauto af helpen :)
eerlijk gezegd was het een beetje een gevoel, maar belasting en verzekering zijn sowieso goedkoper, lager gewicht en aanschafprijs, dat komt iedere maand terug.
Verder denk ik dat onderdelen prima voor handen zijn en wat heb je nou helemaal nodig?
electronica? Ik vervang nooit electronica, wat bedoel je eigenlijk hiermee?
verbruik lijkt me totaal irrelevant op de baan en daarbij vraag ik me af of een BMW 330 nou zo'n zuinigheidswonder is, lijkt me dat verschil in verbruik een nuance verschil zal zijn, als het er al is.

hoe dan ook, ik heb een z3 gehad en 2 impreza's en die impreza's hebben me véél minder gekost aan eigenlijk alles.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 19 jun 2015, 14:40

Roy RS schreef:
Kasteel schreef:

- plaatwerk niet
- electronica niet
- remmen niet
- verbruik niet
- etc

eerlijk gezegd was het een beetje een gevoel, maar belasting en verzekering zijn sowieso goedkoper, lager gewicht en aanschafprijs, dat komt iedere maand terug.
Verder denk ik dat onderdelen prima voor handen zijn en wat heb je nou helemaal nodig?
electronica? Ik vervang nooit electronica, wat bedoel je eigenlijk hiermee?
verbruik lijkt me totaal irrelevant op de baan en daarbij vraag ik me af of een BMW 330 nou zo'n zuinigheidswonder is, lijkt me dat verschil in verbruik een nuance verschil zal zijn, als het er al is.

hoe dan ook, ik heb een z3 gehad en 2 impreza's en die impreza's hebben me véél minder gekost aan eigenlijk alles.
Verzekering en wegenbelasting lijken mij niet de grootste posten bij een trackday-car? Maar met electronica bedoel ik overigens de kleine dingen, MAF sensor (belangrijk + veel gezeik) en lambda sensor, volgens mij destijds gezamelijk €700 wat er toch 2 keer bij een beurt even bij kwam. Verder denk ik dat een kleine schade bij een BMW vele malen goedkoper ter herstellen is. De prijzen van onderdelen van Subaru zijn echt niet aangenaam...
Na verhouding vond ik juist mijn Z4M een 'koopje' qua running cost (Subaru is overigens ook de enige auto ooit waar ik 2 keer mee heb stil gestaan; 2 keer de dag na groot onderhoud).
Overigens wil ik de Impreza niet afraden, maar het koopje idee wil ik hier echt niet verkondigen....

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 19 jun 2015, 15:08

De meeste trackdayrijders rijden ook gewoon op straat met de auto. Niet alleen van en naar het circuit. Als je een afweging maakt tussen een impreza en een 330i oa op basis van kosten is het wel relevant. Een 330i rijdt in de praktijk bij normaal gebruik gewoon 1 op 10.

Ik zou inderdaad ook een kant en klare racer kopen. Zelf bouwen van een auto als een e36 325i gaat ook al snel richting de 10.000. Als je dan kijkt naar een auto zoals Tom van H (e36 m3) te koop heeft staan voor 14.000 dan is dit een verstandigere optie. Auto is af en opgebouwd met de beste onderdelen. Scheelt een hoop $$$$ en tijd.

allen

Bericht door allen » 19 jun 2015, 16:14

Alle gekheid op een stokje:
Steffan schreef:Op dit moment ben ik opzoek naar een tweede auto waarmee ik ook af en toe kan deelnemen aan een trackday.

+

De Impreza vond ik zelf veel leuker rijden dan de 330i.

Koop een Impreza.

Het is me verder volslagen onduidelijk waarom iemand een auto zou kopen wel volledig is opgebouwd voor een trackday, terwijl dat ding 90%(?) van de tijd over de openbare weg rijdt.

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 19 jun 2015, 16:17

Mij ontgaat het juist waarom iemand aan een trackday deelneemt zonder dat de auto daar voldoende voor is aangepast.

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 21 jun 2015, 12:03

Als er op de my2000 GTT nog de standaard remmen zitten moet je heel ver van het circuit vandaan blijven. Een WRX STI is in de basis op veel essentiële punten (remmen, vbak, diffs, chassis) beter geschikt voor af en toe een trackday.

Ronnie

Bericht door Ronnie » 22 jun 2015, 09:51

Ik heb beide gehad, alleen geen 330 maar een 325i.

die auto's zijn niet met elkaar te vergelijken. Duitse degelijkheid vs Japanse snelheid. dat zie je vooral terug in de bouwkwaliteit van dashboard / geluid in de cabine / 4x4 vs 2wd etc etc

je kan beide gebruiken op het circuit. standaard remmen zijn op beide niet best maar als je af en toe circuit rijdt kan dat prima.

houdt wel even rekening met het plaatwerk van de Subaru, deze apparaten roesten 2x zo snel als de bmw's. vooral de raamlijst achter en wielkasten etc.

als je de Subaru chipt met een open downpipe zijn ze prima betrouwbaar. idem voor de bmw. ga je eraan sleutelen dan blijf je sleutelen.

De keuze zou voor mij niet afhangen hoe ze op het circuit presteren maar op de openbare weg. de BMW is een veel comfortabelere auto. (en je kan ermee driften :blink: )

allen

Bericht door allen » 22 jun 2015, 10:00

Eric-328 schreef:Mij ontgaat het juist waarom iemand aan een trackday deelneemt zonder dat de auto daar voldoende voor is aangepast.
Dat leest in mijn ogen ineens heel anders dan het kopen van een 'kant en klare racer' waar je het over had.

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 22 jun 2015, 10:29

allen schreef:
Eric-328 schreef:Mij ontgaat het juist waarom iemand aan een trackday deelneemt zonder dat de auto daar voldoende voor is aangepast.
Dat leest in mijn ogen ineens heel anders dan het kopen van een 'kant en klare racer' waar je het over had.

ik bedoel;

Als je aan trackdays deel wilt nemen dien je in mijn optiek een auto te hebben die daar geschikt voor is. Ik vind het onbegrijpelijk dat er organisatoren zijn die auto's toelaten zonder dat deze beschikken over de nodige veiligheidsmiddelen zoals kooi, (minimaal) 4 punts gordels en brandblusser. Als rijder zelf moet je dat natuurlijk ook helemaal niet willen. Als je twijfelt tussen het zelf opbouwen van zo'n auto en het kopen van een kant en klare zou ik voor een kant en klare kiezen, zeker als ik de kosten van mijn huidige bouw bij elkaar optel. Daarbij kan een aangepaste trackdayauto ook prima op straat. Heb er meerdere gehad waar je ook prima mee kunt toeren. (zolang je maar zorgt dat je hoofd de buizen van de kooi niet kunnen raken)

Knot

Bericht door Knot » 22 jun 2015, 10:43

Tsja, ik heb 5 jaar gereden in mijn E36 328i met standaard sportstoeltjes en standaard gordels. Auto was technisch wel altijd 100% in orde.

Toch voel ik me in de huidige/tijdelijke E36 wel veiliger met kooi/kuipjes/gordels maar deze auto stuurt/reageert niet zo als mijn vorige auto, daarbij had ik meer gevoel van controle = kleinere kans op een (zelfstandige) crash.

Ronnie

Bericht door Ronnie » 22 jun 2015, 15:43

als je voor de hobby 1x per kwartaal een uurtje wilt knallen op cpz ofzo dan moet dat toch gewoon kunnen. ik begrijp een beetje dat dit de bedoeling is tenminste.

niet iedereen kan zijn e60 m5/3200 GT/ Kia Rio ombouwen tot racer om een keer een dagje mee te pakken, daar zijn die toch voor gemaakt. om mee te rijden zonder dat je hem helemaal leegtrekt en een kooi / kuipen / 4 punts erin knalt????

als je er echt serieus mee verder wilt ga je pas bouwen met rolkooi etc etc. althans dat is mijn mening.

sterker nog een rolkooi met 4/6puntsgordels op straat is bijna niet te doen. heb daar meerdere malen mee (geprobeerd) te rijden.

Ben het uiteraard wel met jullie eens dat het 100x veiliger is met, maar dan moet de topicstarter even aangeven wat hij met af en toe bedoeld en wat de intenties exact zijn

PimV
Auto: E46 M3

Bericht door PimV » 27 jul 2015, 09:16

Hier een zeer tevreden Impreza GTT gebruiker, afgelopen dinsdag nog op Zandvoort rondgetuft met de avondsessie :df:

Ik denk nog steeds dat er weinig auto's zijn meer "bang for buck" qua snelheid en wegligging hebben dan een Impreza GTT. Zowel op het circuit als op mooie b-weggetjes. Wij doen jaarlijks een roadtrip met de GTT en het is gewoon niet leuk hoe onbeschoft hard je met deze auto door bijvoorbeeld de Eifel kan knallen (ik spreek natuurlijk niet uit ervaring... :tooth: )
Af en toe heb ik sterk getwijfeld om hem weg te doen, omdat het rauwe karakter en de pisbakkenstalen carrosserie me wat tegen gaat staan.
Maar juist de herrie, het rammelen, trillen, de geurtjes en gewoon no nonsens hooligan karakter van de GTT blijft me toch iedere keer trekken :lol:

Over de zwakke punten:

Versnellingsbak: Zelf meegemaakt. Ik reed destijds met 400 Nm. Schakelde mis en pats. Bak stuk. Dit komt door het AWD systeem. Er zit zó weinig slip in de wielen, dat koppelpieken vanuit de motor in één klap op de bak gezet worden, zonder weg te kunnen. Dat kan heel lang goed gaan, maar ik ken weinig mensen in het Subaru wereldje die (opgevoerd) nog op de eerste bak rijden.
Ik heb hem toen laten versterken bij Gerrit Stoel (de guru op Subaru gebied in NL) en was voor een euro of 800 klaar met sterkere tandwielen e.d. Daar heb je nog geen 6-bak voor :wink:

Remmen. Die zijn voor op straat voldoende, maar houdt niet over. Zeker op circuit is een set fatsoenlijke blokken en schijven een must. Wat ik gedaan heb ik de stofkappen verwijderd en stalen remleidingen. Dat remt echt goed!

Nog een voordeel, er is een enorme onderdelen markt, qua performance, wegligging, 2e hands, rondom Subaru's. Ik ben geen BMW kenner, dus ik weet niet hoe dit voor de BMW geldt, maar er is werkelijk voor alles wel iets te vinden.

Ik ken die BMW niet persoonlijk, maar kan me voorstellen dat het meer een luxe cruiser is. Dat wil je naar mijn idee niet voor trackdays. Wel als je lekker een roadtrip wil maken om af en toe een leuke weggetje te sturen, maar voor trackdays zou ik voor een no nonsens ragbak gaan. Lak aan het imago hebben, en genieten :crazy:

328Ti

Bericht door 328Ti » 27 jul 2015, 15:18

Wat zijn de running costs van een Impreza t.o.v. een 325i/328i (e36/e46)? Ben wel benieuwd.

Royke

Bericht door Royke » 28 jul 2015, 09:06

Heb beide gehad en verbruik en onderhoud ontloopt elkaar niet.

Ik zou persoonlijk voor een Impreza gaan.

Steffan

Bericht door Steffan » 08 aug 2015, 21:52

Super bedankt voor alle reacties! Inmiddels ben ik opzoek naar Subaru Impreza WRX. Het valt me op dat veel modellen die op marktplaats staan al veel kilometers hebben gedraaid. Daarnaast valt ook het aanbod wat tegen (heeft wellicht te maken met het moment).

Mijn budget is ongeveer 5-6k. Hiervoor moet het wel mogelijk zijn denk ik een goede Impreza te scoren met bouwjaar 98 - 01? Daarnaast vind ik de ouderwetse Impreza het mooist.

Op Marktplaats heb ik de volgende twee modellen gevonden. 1 is bijna origineel terwijl de ander flink is getuned.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suba ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suba ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Beide hebben ze veel KM gedraaid. De blauwe vind ik zelf het mooist. Welke van de twee zou jullie voorkeur hebben? 181k vind ik zelf aan de hoge kant, is dat voor Impreza's veel? Ze staan ook op MP met 250k.

tuurgtt
Auto: M140i

Bericht door tuurgtt » 08 aug 2015, 23:04

De eerste, die blauwe is een MY98. Die hebben nog echt kansloze remmen, vanaf MY99 kreeg de GTT vierpots klauwen op de vooras.
Die waren op zich ook niet geweldig in vergelijking met materiaal van Brembo of AP Racing etc. maar die dingen zijn met een setje goeie schijven, stalen remleidingen en een goeie remblok-upgrade wel geschikt te maken voor het circuit.
Ik zou dan ook voor een model 99-00 gaan.
De software van dat model is ook gemakkelijker te chippen als ik me goed herinner.

Km stand is minder belangrijk dan hoe de auto is onderhouden, en of de auto sterk is getuned.
Ik zou persoonlijk van de zwaar getunede auto's wegblijven, en mijn geld eerder in een goed dempersetje en een rem-upgrade steken dan overdreven tuning.
270pk is op een auto van 1230kg echt wel prima hoor.

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 09 aug 2015, 09:33

Een WRX is in een hoop opzichten "meer" auto, en de betere auto: isolatie, comfort, gebruikte materialen in interieur. Dit vertaalt zich ook in meer gewicht. Ik vond de WRX echter bij lange na niet zo spannend en communicatief als een GTT, zelfs in standaard trim.

Met goede remmen en een fatsoenlijk onderstel (hoeft ook geen duizenden euro's te kosten) kun je met een motorisch standaard GTT ook prima meekomen. Hier staat inmiddels de derde Impreza in de garage en ben deze keer bewust voor een standaard auto gegaan met bekende historie. Mocht ik er wat aan willen gaan doen, dan ken ik de basis en kan ik ook beter de verschillen ervaren. Overigens overweeg ik ernstig om de auto standaard te laten, omdat er inderdaad nauwelijks nog fatsoenlijke exemplaren te vinden zijn.

Steffan

Bericht door Steffan » 17 sep 2015, 13:15

Hallo allemaal,

Ik ben nog steeds op zoek naar een leuke Impreza (GT turbo). :D Waar ik een vraag over heb is hoe je kan zien of het een 555 of normale versie is. De non-555 heeft als het goed is airbags en ABS, de 555 niet. Zowel ABS als airbags lijkt me wel prettig in de auto. Weet iemand hoe het verschil te zien is?

Verder vroeg ik me af of het voldoende is andere blokken aan te schaffen voor het circuit of dat ook gelijk de schijven vervangen moeten worden.

Alvast bedankt!

Roy RS

Bericht door Roy RS » 17 sep 2015, 14:36

ik heb een 'MY96 555 gehad en een MY00 GTT , als ik me niet vergis (dus we hebben nog een kenner nodig), is de 55 alleen in 96 en misschien 97 gebouwd, deze hadden in ieder geval het airbagvrije nardistuur, standaard de lage spoiler (niet de STI, maar ook niet de half hoge bolle) en gouden wielen. Zover ik weet waren die 3 zaken altijd zo op de 555. De mijne had ook de gestreepte, niet heldere koplampen en mistlampen, maar dat geld waarschijnlijk voor alle modellen voor 99

aanvankelijk dacht ik dat alleen de blauwe met gouden wielen en bovenstaande spec 555's waren, maar ik weet zeker dat ik destijds ook zwarte met de bekende 555 sticker voorbij heb zien komen.

Succes met je zoektocht,

Kasteel

Bericht door Kasteel » 17 sep 2015, 16:41

Ik was destijds specifiek opzoek naar een 'luxe' Impreza met abs (en dan ook airbags en airco), maar zou er zelf niet teveel waarde aan hechten, toch wel een primitief ABS systeem. Je kan er wel specifiek op zoeken, maar zou me er iig niet blind op staren :).

Plaats reactie