RBW B, aanhanger, leegewicht auto, trekvermogen etc.

Dit is ons algemene autoforum.
allen

Re: RBW B, aanhanger, leegewicht auto, trekvermogen etc.

Bericht door allen » 11 jun 2015, 11:04

Arthur, je bent te snel! :tooth:

Conclusie is in ieder geval 1.200 kilo of 200-250 stukslaan op een extra vermelding op je rijbewijs. Maak er maar 300 van. Dat stomme plastic kaartje aanpassen is ook niet gratis.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 11 jun 2015, 11:12

Rijbewijs technisch wordt er gekeken naar leeggewicht + laadvermogen van de auto en aanhanger. Als dat samen niet meer dan 3500 kg is mag je die aanhanger trekken. Daarnaast mag het werkelijke gewicht van de aanhanger niet het maximale trekgewicht van de auto overschrijden, maar dat geldt natuurlijk ook voor BE.

Conclusie: je hoeft de aanhangwagen niet terug te keuren, want het maximum gewicht van de aanhanger plus auto overstijgt de 3500 kg niet.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 11 jun 2015, 11:15

Maar de aanhanger is zwaarder dan het max trekgewicht (1350-1200) dus conclusie; het mag niet. Zo lees ik het ook in je uitleg, exclusief conclusie :)

Joël D.

Bericht door Joël D. » 11 jun 2015, 11:21

Dat maakt dan ook rijbewijstechnisch niets uit. Daar kijken ze niet naar het trekgewicht van de auto.

Arthur

Bericht door Arthur » 11 jun 2015, 11:23

Idd. Ik ben ook van de (zoals hier gestelde) vraag uitgegaan of die 1350 achter een auto mag met 1200 trekvermogen. Nee! Ongeacht je rijbewijs, idd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 jun 2015, 11:25

Luco schreef:
Martijn_bmw schreef:De regel voor je rijbewijs is vrij simpel:

Totale toegestane massa auto + totale toegestane massa aanhanger mag niet meer dan 3500kg zijn

Toegestane massa bestaat uit eigen gewicht + max laadvermogen

Daarnaast geldt ongeacht je rijbewijs dat het technisch moet mogen.

Dus in jou geval is de auto de beperkende factor terugkeuren is niet nodig en je mag max 1200kilo hebben als aanhangewicht (dus massa aanhanger+daadwerkelijke lading)
Als je BE hebt ja dan mag je een aanhanger die meer kan hebben minder beladen, met alleen B mag dat dus niet.
Want dan kijken ze puur naar de laadvermogens en mag dit dus niet.
Ik zou BE halen, is nu wel duurder, maar kan je aftrekken en je weet nooit waar het in de toekomst goed voor is.
is niet waar.

ze kijken naar max mass aanhanger (dus gewicht aanhager + wat de aanhanger totaal mag laden) + max massa auto (dus gewicht auto + wat er in de auto maximaal geladen mag worden)

deze 2 (of eigenlijk dus 4 waarden) bij elkaar opgeteld mogen de 3500KG niet overschrijden....

vroeger mocht de max massa aanhanger ook niet meer zijn dan de auto maar dat hebben ze sindskort los gelaten.

los van de rijbewijs regels geld altijd dat de combinatie technisch moet mogen en in dit geval is technisch eerder bereikt dan RB aangezien de auto maar 1200kg mag trekken.

met deze aanhanger en een B rijbewijs mag je dus tot 1350kg laden als je auto het mag trekken en deze trekkende auto qua gewicht + max toegetstane massa niet meer is dan 2150kg (zodat het totaal max mogelijke onder de 3500kg blijft)

allen

Bericht door allen » 11 jun 2015, 11:29

Conclusie: je hoeft de aanhangwagen niet terug te keuren, want het maximum gewicht van de aanhanger plus auto overstijgt de 3500 kg niet.

En dit regeltje dan?
Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

Arthur

Bericht door Arthur » 11 jun 2015, 11:30

Jeetje, Allen... :tooth:

Maar Martijn heeft het nu helemaal uitgelegd. Bram moet dus een Golf kopen, daar mag 1500kg achter :P

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 jun 2015, 11:32

allen schreef: En dit regeltje dan?
Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.
Dat geldt voor de werkelijk lading dus zoals dit geval idd niet meer dan max 1200kg er achter hangen...

eigenlijk is het heel simpel er zijn 2 regels:

de belangrijkste regel die altijd geldt ongeacht rijbewijs:

technisch moet de combinatie mogen en dan wordt er gekeken naar het werkelijke gewicht van de aanhanger.

regel 2 is het rijbewijs deel:
indien B rijbewijs dan moeten de 4 gewichten totaal opgeteld onder de 3500kg blijven (massa leeg auto, massa leeg aanhanger, max lading auto, max lading aanhanger)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 jun 2015, 11:42

Arthur schreef:Jeetje, Allen... :tooth:

Maar Martijn heeft het nu helemaal uitgelegd. Bram moet dus een Golf kopen, daar mag 1500kg achter :P
of een oude 325i :mrgreen:

mijn auto: massa leeg 1445kg, max laadvermogen 555kg en technisch mag er max 1600kg achter.

bij een B rijbewijs mag je dan dus maximaal een aanhanger er achter hangen die totaal 1500kg mag wegen (1445kg + 555kg + 1500kg is 3500kg)

Met een BE rijbewijs zou je dan met mijn 325i wel die 1600kg mogen trekken omdat dan de totaal 3500kg regel vervalt.

Arthur

Bericht door Arthur » 11 jun 2015, 11:46

:thumbup:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 11 jun 2015, 11:49

Dus als ik het goed begrijp hoef ik de aanhanger niet terug te keuren, zolang ik maar niet al mijn biertafels en tenten in de aanhanger gooi?

allen

Bericht door allen » 11 jun 2015, 11:52

Die verdomde verhuurbedrijven! Voor niets geld uitgegeven... :tooth:

Joël D.

Bericht door Joël D. » 11 jun 2015, 11:56

Bram schreef:Dus als ik het goed begrijp hoef ik de aanhanger niet terug te keuren, zolang ik maar niet al mijn biertafels en tenten in de aanhanger gooi?
Zolang je de aanhangwagen niet zwaarder belaadt dan wat de auto mag trekken (1200 kg) mag je gewoon met deze aanhangwagen rijden ja.

Als je echter een Land Cruiser hebt mag het weer niet, want dan komt het totaal boven de 3500 kg. :bag:

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 11 jun 2015, 11:59

Van de riijksoverheid pagina:
Toegestane maximale massa
Behalve wanneer anders vermeld, gaat het bij gewicht om de toegestane maximale massa, ook wel leeggewicht + laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (leeggewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.

Arthur

Bericht door Arthur » 11 jun 2015, 12:49

Joël D: dat klopt niet.

Wat EvdP schrijft!

Bram, je mag gewoon niet met die aanhanger achter jouw auto rijden. Terugkeuren naar 1200kg.

Bram

Bericht door Bram » 11 jun 2015, 12:55

Dat leek mij ook al ja, ga ik doen :thumbup:

allen

Bericht door allen » 11 jun 2015, 12:58

Arthur, je verward me! :tooth:
Het klopt dus wel dat ik een extra vermelding nodig had.
Nu m'n vrouw een kleinere wagen wil, zal ik overigens sowieso geen keuze hebben.
Max massa Defender zelf: 3.380 kilo. :bag:

Arthur

Bericht door Arthur » 11 jun 2015, 13:03

Lijkt mij ook maar is wel voor meerdere uitleg vatbaar, blijkt ook hier maar weer. Niemand die het echt weet, lijkt het... Wie heeft het eigenlijk bedacht? Kan die niet in Jip en Janneketaal vertellen hier het zit? Martijn komt er nog het dichtst bij volgens mij :)
Bram schreef:Dat leek mij ook al ja, ga ik doen :thumbup:

Arthur

Bericht door Arthur » 11 jun 2015, 13:05

Jij wel, Allen. Met die auto zit je aan BE vast :tooth:
allen schreef:Arthur, je verward me! :tooth:
Het klopt dus wel dat ik een extra vermelding nodig had.
Nu m'n vrouw een kleinere wagen wil, zal ik overigens sowieso geen keuze hebben.
Max massa Defender zelf: 3.380 kilo. :bag:

Peric

Bericht door Peric » 11 jun 2015, 14:49

Arthur heeft gelijk, Bram z'n auto mag niet meer trekken dan 1200 kilo. Dus dan mag er géén aanhanger achter die totaal 1255 kan zijn.
Ga toch gewoon dat E-rijbewijs halen Bram! Als je bedrijf groeit loop je in de toekomst weer tegen dit soort rekensommetjes aan. Is wel even geld, maar zodra je 'm hebt zul je er alleen maar blij mee zijn.

Edit - lees net in je topic dat het erg goed gaat, en dat je meer verwacht.. dan zou ik zeker voor E gaan.
Je verdient toch zat.. :P
Laatst gewijzigd door Peric op 11 jun 2015, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 jun 2015, 14:55

Ik dacht dat ik er was Arthur :mrgreen:

maar terugkeuren hoeft dus niet...

de aanhanger+max massa is 1350kg + de auto 1255kg + wat zal de auto max mogen laden zeg even 600kg?

dan is dat totaal 3200Kg wat dus minder is dan 3500kg en daarmee met alleen een B rijbewijs gereden mag worden.

alleen omdat de auto technisch niet meer dan 1200KG mag trekken mag er uiteindelijk niet werkelijk meer geladen worden dan die 1200kg...

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 jun 2015, 15:03

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijbewijs-b" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit stukje is dus voor je rijbewijs eis en wordt gekeken naar de totale theoretische maximale gewichten:
anhanger gebruiken met rijbewijs B

U mag met rijbewijs B in de volgende situaties een aanhanger gebruiken:

De toegestane maximummassa van aanhangwagen of oplegger is minder dan 750 kilo. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.
Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.
Dit stukje gaat over de aanhanger incl auto waar het gaat om de technische eisen en dan wordt er gekeken naar het werkelijke gewicht van de aanhanger+lading op het moment van staande houding. En in dit geval mag de aanhanger dus wel 1350kg max op kenteken blijven maar door de technische "te kort komingen" van de auto mag er niet meer werkelijk geladen worden dan tot een max massa van 1200kg
Aanhanger mag zwaarder zijn dan auto

De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden)
ik hoop dat het nu duidelijk is, tis maar goed dat ik geen leraar ben geworden want ik kan blijkbaar niet helder uitleggen :mrgreen: :mrgreen:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 11 jun 2015, 15:28

Waarom kijkt men voor de <3500 kg naar de max massa's, maar voor het trekgewicht naar de daadwerkelijke belading? Klinkt niet erg logisch.

Bram

Bericht door Bram » 11 jun 2015, 16:04

Martijn_bmw schreef:http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijbewijs-b

Dit stukje is dus voor je rijbewijs eis en wordt gekeken naar de totale theoretische maximale gewichten:
anhanger gebruiken met rijbewijs B

U mag met rijbewijs B in de volgende situaties een aanhanger gebruiken:

De toegestane maximummassa van aanhangwagen of oplegger is minder dan 750 kilo. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.
Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.
Dit stukje gaat over de aanhanger incl auto waar het gaat om de technische eisen en dan wordt er gekeken naar het werkelijke gewicht van de aanhanger+lading op het moment van staande houding. En in dit geval mag de aanhanger dus wel 1350kg max op kenteken blijven maar door de technische "te kort komingen" van de auto mag er niet meer werkelijk geladen worden dan tot een max massa van 1200kg
Aanhanger mag zwaarder zijn dan auto

De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden)
ik hoop dat het nu duidelijk is, tis maar goed dat ik geen leraar ben geworden want ik kan blijkbaar niet helder uitleggen :mrgreen: :mrgreen:
Je legt het zeker helder uit :thumbup:

Het enige wat volgens mij een probleem zou kunnen worden is dat oom agent dit allemaal niet weet, mij staande houdt en een onterechte boete uitschrijft als ik niet over de maximale belading zit.

Plaats reactie