Conclusie is in ieder geval 1.200 kilo of 200-250 stukslaan op een extra vermelding op je rijbewijs. Maak er maar 300 van. Dat stomme plastic kaartje aanpassen is ook niet gratis.
is niet waar.Luco schreef:Als je BE hebt ja dan mag je een aanhanger die meer kan hebben minder beladen, met alleen B mag dat dus niet.Martijn_bmw schreef:De regel voor je rijbewijs is vrij simpel:
Totale toegestane massa auto + totale toegestane massa aanhanger mag niet meer dan 3500kg zijn
Toegestane massa bestaat uit eigen gewicht + max laadvermogen
Daarnaast geldt ongeacht je rijbewijs dat het technisch moet mogen.
Dus in jou geval is de auto de beperkende factor terugkeuren is niet nodig en je mag max 1200kilo hebben als aanhangewicht (dus massa aanhanger+daadwerkelijke lading)
Want dan kijken ze puur naar de laadvermogens en mag dit dus niet.
Ik zou BE halen, is nu wel duurder, maar kan je aftrekken en je weet nooit waar het in de toekomst goed voor is.
Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.
Dat geldt voor de werkelijk lading dus zoals dit geval idd niet meer dan max 1200kg er achter hangen...allen schreef: En dit regeltje dan?Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.
of een oude 325iArthur schreef:Jeetje, Allen...
Maar Martijn heeft het nu helemaal uitgelegd. Bram moet dus een Golf kopen, daar mag 1500kg achter
Zolang je de aanhangwagen niet zwaarder belaadt dan wat de auto mag trekken (1200 kg) mag je gewoon met deze aanhangwagen rijden ja.Bram schreef:Dus als ik het goed begrijp hoef ik de aanhanger niet terug te keuren, zolang ik maar niet al mijn biertafels en tenten in de aanhanger gooi?
Toegestane maximale massa
Behalve wanneer anders vermeld, gaat het bij gewicht om de toegestane maximale massa, ook wel leeggewicht + laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (leeggewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.
Bram schreef:Dat leek mij ook al ja, ga ik doen
allen schreef:Arthur, je verward me!![]()
Het klopt dus wel dat ik een extra vermelding nodig had.
Nu m'n vrouw een kleinere wagen wil, zal ik overigens sowieso geen keuze hebben.
Max massa Defender zelf: 3.380 kilo.
Dit stukje gaat over de aanhanger incl auto waar het gaat om de technische eisen en dan wordt er gekeken naar het werkelijke gewicht van de aanhanger+lading op het moment van staande houding. En in dit geval mag de aanhanger dus wel 1350kg max op kenteken blijven maar door de technische "te kort komingen" van de auto mag er niet meer werkelijk geladen worden dan tot een max massa van 1200kganhanger gebruiken met rijbewijs B
U mag met rijbewijs B in de volgende situaties een aanhanger gebruiken:
De toegestane maximummassa van aanhangwagen of oplegger is minder dan 750 kilo. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.
Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.
ik hoop dat het nu duidelijk is, tis maar goed dat ik geen leraar ben geworden want ik kan blijkbaar niet helder uitleggenAanhanger mag zwaarder zijn dan auto
De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden)
Je legt het zeker helder uitMartijn_bmw schreef:http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijbewijs-b
Dit stukje is dus voor je rijbewijs eis en wordt gekeken naar de totale theoretische maximale gewichten:
Dit stukje gaat over de aanhanger incl auto waar het gaat om de technische eisen en dan wordt er gekeken naar het werkelijke gewicht van de aanhanger+lading op het moment van staande houding. En in dit geval mag de aanhanger dus wel 1350kg max op kenteken blijven maar door de technische "te kort komingen" van de auto mag er niet meer werkelijk geladen worden dan tot een max massa van 1200kganhanger gebruiken met rijbewijs B
U mag met rijbewijs B in de volgende situaties een aanhanger gebruiken:
De toegestane maximummassa van aanhangwagen of oplegger is minder dan 750 kilo. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.
Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.
ik hoop dat het nu duidelijk is, tis maar goed dat ik geen leraar ben geworden want ik kan blijkbaar niet helder uitleggenAanhanger mag zwaarder zijn dan auto
De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden)![]()
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], BMWDennis, Majestic-12 [Bot], Peter-Paul, PetervdH, Thomasss en 17 gasten