M135iA LCI

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 452
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: M135iA LCI

Bericht door Daan » 29 mei 2015, 12:51

Het is niet eens zo zeer de bak zelf Robin. Het gaat meer om wat er tussen de bak en de motor inhangt zeg maar. We kennen allemaal het CDV verhaal, dat is niet heel prettig maar dat heeft elke BMW volgens mij. Het kan ook zijn dat handbak en N20(?) motor geen gelukkig huwelijk is. Ik moet moet het in deze configuratie in ieder geval nooit meer hebben. Daarnaast vind ik het erg opvallend dat BMW aanpassingen op dit vlak gemaakt schijnt te hebben bij de F30 LCI.

Een automaat op de M135i lijkt papier misschien een grote contradictie. Maar al rijdende met dat ding in manual mode vond ik toch wel kicken. BMW heeft overigens wel andere software in die ZF bak gezet, voor een scherper gedrag in manual mode. T'is natuurlijk geen DCT o.i.d., maar heeft wel weer als voordeel dat het in auto modus en comfort stand heerlijk cruisen is. Dat duale karakter vind ik super. Een hele scherpe of vrijwel compromisloze auto zoek ik niet meer. Maar een auto moet me nog wel wat 'doen' (stuurgedrag, performance, motorgeluid etc)Een petrolhead zal ik altijd blijven, maar misschien is het de leeftijd die de voorkeur naar een automaat uit doet gaan :D

Daan...

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: M135iA LCI

Bericht door Macboy » 29 mei 2015, 23:08

Dan kom je denk ik ook niet om de automaat heen !

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 452
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: M135iA LCI

Bericht door Daan » 31 mei 2015, 19:20

Ilija en Bob waren reeds op de hoogte, maar de kogel is door de kerk. Ik heb de M135i gekocht! Ik realiseer het me nog niet helemaal, maar over een week of 10 staat ie als het goed is voor de deur.

Ik heb toch voor Glaciersilber gekozen, aangezien mijn huidige F30 ook al wit was. Zilver blijft evengoed een lichte kleur natuurlijk, zodat de zwarte details in het M-pakket mooi blijven contrasteren. Tevens vind ik zilver mooi passen bij de gunmetal grey velgen van de M135i.

Ik heb zaterdag best een tijdje in een demo M135i gereden. 1 uurtje met het gezin toeren, alles in comfort mode, dakje open, pielen met de stereo etc. Super voor elkaar allemaal en doet qua comfort niets onder in vergelijking met mijn huidige 328i. Dat kleine beetje minder beenruimte achterin is voor ons acceptabel, want de kids zijn nog jong. Deze test was dus geslaagd.

Vervolgens een uurtje alleen gereden om de wat sportievere zaakjes te testen. Diep onder de indruk van de motor! Vermogens opbouw mooi lineair, maakt graag toeren en dat geluid zorgde iedere keer weer voor een big smile. ZF bak in manual mode werkte ook gewoon erg lekker. Best close ratio door de 8 verzetten, wat de ervaring ook ten goede komt. Elektrische stuurkrachtiging was ik al gewend, maar die in de M135i vond ik wel prettiger dan in de 328i. Kortere overbrenging op lagere snelheden, maar op de snelweg geen nerveus gedrag. Adaptief onderstel ook uitgebreid getest. Duidelijk verschil merkbaar tussen comfort en sport. Ik had op den duur een mooie 'medium speed' drempel gevonden waarover ik diverse malen reed met verschillende settings. In comfort mode deinde de auto duidelijk langer na, terwijl de auto in sport mode vrijwel direct stabiliseerde. Qua bochtensnelheid (ruim binnen de grenzen) geen merkbaar verschil eigenlijk. In comfort wat meer body roll dan in sport mode. Sport mode voelt in zo'n situatie wel lekkerder aan.

Kortom, die zogenaamde dualiteit waar ik het eerder over had, is bij de M135i perfect voor elkaar. Super comfy als het moet, maar 'touches the right strings' wanneer je wilt sporten. De package als geheel klopt ook gewoon. Mooi afgewerkt interieur, goed klinkende stereo (test auto had HK), Navi pro perfect net als i-drive. Dit zijn zaken waar ik Mercedes mijlen ver vind achterlopen op BMW. En audi komt nu pas in de buurt. Dus voor het geval ik nog niet duidelijk genoeg was, ik vind het letterlijk een waanzinnig goede auto voor dit geld :D :D

De gekozen opties zijn :
- Glaciersilber
- Sport automaat
- Adaptief onderstel
- High Executive (Leder, elektrisch verwarmde voorstoelen, climate control, lichtpakket, navi pro met breedbeeld scherm, connect drive onzin, uitgebreide bluetooth connectivity en uitbreiding instrumentencluster)
- automatisch dimmende binnenspiegel
- Klasse 3 alarm
- Geen type aanduiding
- Harman Kardon audio
- Elektrisch glazen schuif/kantel dak
- Real time traffic information

Verder is een M135i standaard al best compleet met o.a. cruise control, PDC, M stuur, Led voor- en achterlichten, opbergpakket, M sportremsysteem, donkere hemelbekleding etc.

Twijfel alleen nog over het laten vallen van de Real Time Traffic info en het toevoegen van Comfort Access. Had de demo auto ook en hoewel ik die optie in de eerste instantie gimmicky vond, lijkt het me nu toch wel handig. Ook wil ik misschien die chromen randjes om de nieren in de grill zwart hebben. Deze optie staat al in de BMW performance prijslijst, dus geen geklooi achteraf met spuiten o.i.d.

Heb er erg veel zin in. Het wachten is begonnen......

Iedereen nog bedankt voor de input!

Daan...

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: M135iA LCI

Bericht door Riceaux » 31 mei 2015, 19:32

Mooie samenstelling! Nu kan het lange wachten beginnen! :thumbup:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: M135iA LCI

Bericht door Petrolhead Tom » 31 mei 2015, 19:37

Heel dik! :D

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43041
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: M135iA LCI

Bericht door Arthur » 31 mei 2015, 19:44

Nice!
Comfort acces heb ik ook op de F31 en zou ik niet willen missen, ook niet echt duur. Maar ja, alles bij elkaar wordt het alsnog wel wat dus je moet wel keuzes maken...

Zoals gezegd, ik heb dus een F31. Alleen geen .35i maar een .20d motor, maar wel een automaat. Waar het mij nog nooit was opgevallen maar nu, na het lezen van dit draadje, merk ik ook dat de diesel idd ook een tandje teruggaat bij versnellen vanaf een 100-110 en dat terwijl hij dan iets van 1700tpm draait... :? Totaal onnodig en ook nog eens in de Comfort-stand waar hij eigenlijk minder schakelmomenten zou moeten hebben... Niet echt storend maar het valt me nu pas op.
Mijn auto is van 2014 en onderschrijf de rammeltjes, kraakjes en ruis ook niet, zoals Robin ze beschrijft. Stille wagen die me, meer dan, prima bevalt :D
M135iA lijkt mij dan ook zeer fijn :P Veel plezier ermee!

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 452
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: M135iA LCI

Bericht door Daan » 31 mei 2015, 20:10

Thanks allen!

De automaat in comfort stand vond ik redelijk sloom en niet nerveus terugschakelen. Ik moet zeggen dat ik gewoon een paar steekproefjes heb genomen en niet bij elke snelheid een x-percentage gaspedaal stand heb uitgeprobeerd. Wilde hier opzettelijk ook niet teveel op focussen, maar meer op de algemene indruk in comfort mode, en die was goed. Wel bijna gevaarlijk vond ik die eco-pro stand. Er wordt dan vrijwel niet meer geluisterd naar een tandje extra gas, waardoor nog net even die ene geparkeerde auto inhalen voordat een tegenligger te dichtbij komt, een spannende onderneming wordt :duh: Gelukkig gebruik je die eco-pro stand nooit. Althans, ik heb deze nog nooit serieus bij de F30 gebruikt.

Daan...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43041
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: M135iA LCI

Bericht door Arthur » 31 mei 2015, 20:14

Wellicht dat het bij benzine motoren anders is als bij diesels. Ik vind de comfort-modus prima. Zet ik hem in sport of sport+ dan gebruikt hij de hoogste versnelling niet. Ook een beetje onzinnig als je zuinig met je diesel onderweg wilt zijn :)
Ik heb de ecopro eruit laten programmeren, althans, hij start er niet meer in op. Dat is nu de comfortstand, je kunt het nog wel inschakelen. Tevens de start/stopfunctie eruit laten programmeren, oftewel; altijd op "uit" :D Rete irritant bij een automaat. Ook deze functie is er nog wel maar hoef nu niet meer knopje te drukken :tooth:

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 452
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: M135iA LCI

Bericht door Daan » 31 mei 2015, 20:30

Interessant Arthur! Waar heb je auto-start-stop er uit laten programmeren? Gewoon bij de dealer? Mijn huidige auto heeft altijd standaard in Comfort mode opgestart, niet Eco-pro. Verder is dat een handbak, dus dan zit dat auto-start-stop systeem niet zo in de weg. Bij de automaat daarentegen.....

Daan...

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27060
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: M135iA LCI

Bericht door romo » 31 mei 2015, 20:51

Feli !

Loopt-rijdt prachtig die kar.........

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: M135iA LCI

Bericht door Macboy » 31 mei 2015, 21:22

Fantastische keuze gefeliciteerd ! Ik zou al die connected dingen en bluetooth en traffic er meteen uitkieperen en in plaats daarvan comfort acces nemen.

Verder helemaal top samengesteld :thumbup:

Ik heb overigens nooit gezegd dat die nerveus terugschakelt maar gewoon dat ie zijn mega koppel niet gebruikt. Heeft dus ook niks met diesel/benzine te maken maar met (bewust) programmeerwerk.

Wel grappig dat Arthur er dit draadje voor nodig had om te constateren :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43041
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: M135iA LCI

Bericht door Arthur » 31 mei 2015, 21:23

Daan, niet bij de dealer... Die weten (of doen alsof) dat zogenaamd niet, of het kan niet volgens hen :? Ik heb via een ander forum iemand gevonden die allerlei dingen heeft geprogrammeerd. Ik heb bv ook standaard de achterlichten aan bij brandende DRL (dagrijverlichting). Ook kun je, als je comfort acces hebt :wink: , het ook zo programmeren dat je achterklep kunt sluiten met de drukknop in de auto. Normaal is dat alleen openen. En nog een paar van die dingetjes, er is heel wat mogelijk :D
Zoek maar eens op "BMW drivers forum". Er zijn er een aantal verdeeld door NL die zoiets wel kunnen doen. De man die het bij mij gedaan heeft zit in Assen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43041
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: M135iA LCI

Bericht door Arthur » 31 mei 2015, 21:29

:lol: Er gaan honderden km's overeen dat ik niet in het bereik zit dat hij dat doet. Vaak eronder of er boven. En als ik daar wel eens in zit is het om in te halen en dan moet dat vaak ff vlot en schakelt hij sowieso terug :wink: Dus vandaar dat ik dat eens ff wilde testen :P En als je geen referentie hebt ervaar je dat al snel als normaal want storend vind ik het niet :)
Macboy schreef:Wel grappig dat Arthur er dit draadje voor nodig had om te constateren :)

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 452
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: M135iA LCI

Bericht door Daan » 31 mei 2015, 23:06

Fantastische keuze gefeliciteerd ! Ik zou al die connected dingen en bluetooth en traffic er meteen uitkieperen en in plaats daarvan comfort acces nemen.
Comfort Access gaat erin komen. Ik gooi real time traffic eruit. Andere connected zooi zit nu eenmaal in HE...

Romo ook bedankt. T'is geen 1M, maar ik denk dat een 5 deurs M135i beter bij mij past. Nu nog een Cayman GTS er naast in de garage :wink:

@Arthur, ik ga eens zoeken op internet naar die programmering. Maar eerst de dealer er mee vermoeien :lol: <wishfullthinking> Als de klanten maar lang genoeg blijven zeuren naar dit soort dingen bij de dealers, worden ze ooit misschien wat flexibeler </wishfullthinking> Ik snap overigens dat die start-stop toestand gevoelig ligt i.v.m. die Euro normen.

Daan...

Robin
Berichten: 55082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: M135iA LCI

Bericht door Robin » 01 jun 2015, 10:06

Feli Daan. Mooi!

Gebruikersavatar
BobTheFish
Berichten: 103
Lid geworden op: 31 jan 2010, 09:05

Re: M135iA LCI

Bericht door BobTheFish » 01 jun 2015, 10:18

Gefeliciteerd Daan!

Ga je veel plezier aan beleven...

Start en Stop (pre-lci) is gewoon door dealer (in mijn geval Amsterdam) uit te schakelen.
Werd de laatste keer dat ik daar kwam spontaan door de product specialist aangesproken met de melding dat het nu mogelijk was (toch wel alweer een maand of wat geleden). Hoeft er voor mij niet uit. Op sport en sport+ s gaat ie nooit automatisch uit. Tevens start hij altijd al in de comfort stand op (waarbij ik hem vaak op eco zet :) )

Eco pro heb ik persoonlijk ook geen problemen mee. Versnellen gaat beduidelijke trager dan de comfort stand, maar echt langzaam of gevaarlijk vind ik het niet. Mischien dat de LCI daarin aangepast is....om nog groener te worden :)

Wil ook niet meer zonder Comfort Access...top keuze!

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10888
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: M135iA LCI

Bericht door tomgtr » 01 jun 2015, 12:32

Ik denk persoonlijk dat die eco pro stand gewoon niet werkt op benzene motoren. Op mijn F11 535i heb ik die stand paar keer geprobeerd en schrok me elke keer rot. Echte helemaal niks gebeurde er meer als je gas bij gaf. Bij de X5 (4.0D) van m'n vrouw werkt het prima eigenlijk. Niet dat ik hem ooit aanzet, maar het kan wel....

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43041
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: M135iA LCI

Bericht door Arthur » 01 jun 2015, 13:05

Ecopro op mijn dieseltje werkt ook prima maar toch zo laten programmeren dat hij opstart in comfort. Ik heb een EDE en die staan standaard op ecopro. Vind de comfortstand fijner maar bij normaal cruisen op de CC kun je eigenlijk prima op de eco stand. Als je dan de CC stand by zet of je laat je gas los dan schakelt de bak in z'n vrij. Dan rol je dus uit ipv afremmen op de motor. Qua verbruik merk ik het niet echt al zegt de BC iets anders...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43041
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: M135iA LCI

Bericht door Arthur » 01 jun 2015, 15:56

http://www.bmw3seriesforum.com/app.php/portal" onclick="window.open(this.href);return false;
Daan schreef:@Arthur, ik ga eens zoeken op internet naar die programmering. Maar eerst de dealer er mee vermoeien :lol: <wishfullthinking> Als de klanten maar lang genoeg blijven zeuren naar dit soort dingen bij de dealers, worden ze ooit misschien wat flexibeler </wishfullthinking> Ik snap overigens dat die start-stop toestand gevoelig ligt i.v.m. die Euro normen.

Daan...

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: M135iA LCI

Bericht door Macboy » 01 jun 2015, 16:44

Hier start hij ook altijd automatisch op Comfort stand. Dus hoefde dat niet te wijzigen. Wel irritant was start/stop elke keer handmatig uitzetten. Dat kon destijds niet door de dealer aangepast worden. Mooi als dat nu veranderd is.

Eco pro gebeurde bij mij heel weinig bij beetje gas geven, zoals het ook zou moeten, want je verbruikt onoplettend en onbewust onnodig veel met die kleine gaspedaal wisselingen. Maar als je met eco pro stand gas diep intrapt, gaat hij er gewoon vandoor. Dat is juist gemaakt op die inhaal acties.

Misschien dat het anders werkt op de 3 of X5 ? Maar zou niet moeten mogen denk ik.

Oh ja: geluid via speakers uit, heeft iemand nog interesse in die connector ? Alhoewel ik heb begrepen dat het geluid inmiddels is aangepakt door BMW dus mogelijk dat het voor jullie minder storend is. Trouwens, ik ga nog een maandje nu met dat geluid aan rijden, even kijken hoe dat ook alweer klinkt :)

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: M135iA LCI

Bericht door WJ » 01 jun 2015, 17:27

Macboy schreef: ik ga nog een maandje nu met dat geluid aan rijden, even kijken hoe dat ook alweer klinkt :)
Misschien moet je een diesel sound inladen, kan je vast wennen. :P

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: M135iA LCI

Bericht door Sjoerd » 01 jun 2015, 23:08

Mooie keuze.

Ik zou de live traffic laten zitten; werkt het super (real time) mocht je regelmatig door de files moeten banjeren.

Ook het overwegen waard zijn de adaptieve led lichten. Werkt super.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10888
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: M135iA LCI

Bericht door tomgtr » 02 jun 2015, 09:04

Sjoerd schreef:Mooie keuze.

Ik zou de live traffic laten zitten; werkt het super (real time) mocht je regelmatig door de files moeten banjeren.

Ook het overwegen waard zijn de adaptieve led lichten. Werkt super.
Ja wel mee eens, maar ik zou comfort acces er niet voor laten staan.

Moie keuze qua auto, echt super bommetje.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: M135iA LCI

Bericht door Roy RS » 02 jun 2015, 09:34

volgens mij loopt zo'n dingetje lekker flink door...ik reed na een dagje ring de snelweg op en er reed zo'n M135 achter me en ik ging volaan door de versnellingen, tot 200 bleef hij behoorlijk dicht in zicht, daarna bleef hij pas echt achter. Ik had verwacht dat hij volledig zoek gereden zou worden, maar dat viel dus alles mee! (of tegen...)

even ervan uitgaande dat dat karretje niet gekieteld was, heb je echt een serieus snel karretje gekocht dus.

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 452
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: M135iA LCI

Bericht door Daan » 02 jun 2015, 19:36

Hij gaat inderdaad redelijk van z'n plek ja :)

Vandaag de krabbel nog even gezet bij de dealer. Ik heb real time traffic er toch uitgehaald (rij daarvoor te weinig in de file) en comfort access erin gezet. Ook grill randje zwart aangevinkt. Qua opties nu wel een grens bereikt tussen mooi/nuttig en voor mij overbodig.

Als goed is wordt de auto vlak na de vakantie geleverd, dus we gaan een mooie zomer tegemoet! :df:

Daan...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Kadett en 35 gasten