Ilija en Bob waren reeds op de hoogte, maar de kogel is door de kerk. Ik heb de M135i gekocht! Ik realiseer het me nog niet helemaal, maar over een week of 10 staat ie als het goed is voor de deur.
Ik heb toch voor Glaciersilber gekozen, aangezien mijn huidige F30 ook al wit was. Zilver blijft evengoed een lichte kleur natuurlijk, zodat de zwarte details in het M-pakket mooi blijven contrasteren. Tevens vind ik zilver mooi passen bij de gunmetal grey velgen van de M135i.
Ik heb zaterdag best een tijdje in een demo M135i gereden. 1 uurtje met het gezin toeren, alles in comfort mode, dakje open, pielen met de stereo etc. Super voor elkaar allemaal en doet qua comfort niets onder in vergelijking met mijn huidige 328i. Dat kleine beetje minder beenruimte achterin is voor ons acceptabel, want de kids zijn nog jong. Deze test was dus geslaagd.
Vervolgens een uurtje alleen gereden om de wat sportievere zaakjes te testen. Diep onder de indruk van de motor! Vermogens opbouw mooi lineair, maakt graag toeren en dat geluid zorgde iedere keer weer voor een big smile. ZF bak in manual mode werkte ook gewoon erg lekker. Best close ratio door de 8 verzetten, wat de ervaring ook ten goede komt. Elektrische stuurkrachtiging was ik al gewend, maar die in de M135i vond ik wel prettiger dan in de 328i. Kortere overbrenging op lagere snelheden, maar op de snelweg geen nerveus gedrag. Adaptief onderstel ook uitgebreid getest. Duidelijk verschil merkbaar tussen comfort en sport. Ik had op den duur een mooie 'medium speed' drempel gevonden waarover ik diverse malen reed met verschillende settings. In comfort mode deinde de auto duidelijk langer na, terwijl de auto in sport mode vrijwel direct stabiliseerde. Qua bochtensnelheid (ruim binnen de grenzen) geen merkbaar verschil eigenlijk. In comfort wat meer body roll dan in sport mode. Sport mode voelt in zo'n situatie wel lekkerder aan.
Kortom, die zogenaamde dualiteit waar ik het eerder over had, is bij de M135i perfect voor elkaar. Super comfy als het moet, maar 'touches the right strings' wanneer je wilt sporten. De package als geheel klopt ook gewoon. Mooi afgewerkt interieur, goed klinkende stereo (test auto had HK), Navi pro perfect net als i-drive. Dit zijn zaken waar ik Mercedes mijlen ver vind achterlopen op BMW. En audi komt nu pas in de buurt. Dus voor het geval ik nog niet duidelijk genoeg was, ik vind het letterlijk een waanzinnig goede auto voor dit geld
De gekozen opties zijn :
- Glaciersilber
- Sport automaat
- Adaptief onderstel
- High Executive (Leder, elektrisch verwarmde voorstoelen, climate control, lichtpakket, navi pro met breedbeeld scherm, connect drive onzin, uitgebreide bluetooth connectivity en uitbreiding instrumentencluster)
- automatisch dimmende binnenspiegel
- Klasse 3 alarm
- Geen type aanduiding
- Harman Kardon audio
- Elektrisch glazen schuif/kantel dak
- Real time traffic information
Verder is een M135i standaard al best compleet met o.a. cruise control, PDC, M stuur, Led voor- en achterlichten, opbergpakket, M sportremsysteem, donkere hemelbekleding etc.
Twijfel alleen nog over het laten vallen van de Real Time Traffic info en het toevoegen van Comfort Access. Had de demo auto ook en hoewel ik die optie in de eerste instantie gimmicky vond, lijkt het me nu toch wel handig. Ook wil ik misschien die chromen randjes om de nieren in de grill zwart hebben. Deze optie staat al in de BMW performance prijslijst, dus geen geklooi achteraf met spuiten o.i.d.
Heb er erg veel zin in. Het wachten is begonnen......
Iedereen nog bedankt voor de input!
Daan...