Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.

E60 M5 VS RS4 B7

E60 M5
10
48%
RS4 B7
11
52%

Totaal aantal stemmen: 21

MartijnGizmo

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door MartijnGizmo » 08 apr 2015, 14:29

RVV schreef:Van 64000 tot 83000 km een M5 gehad. Geen grote kosten wel schijtziek van het tanken
Drie keer tanken op een dagje Zandvoort... :tooth: Volgens mij heb ik nog ergens een filmpje waarbij tijdens het tanken de resterende actieradius op de BC langzamer oploopt dan het aantal liters aan de pomp. :lol:

ErikS

Bericht door ErikS » 08 apr 2015, 14:57

RVV schreef:Ik denk ook dat een beetje M5 met gemiddeld 8 eigenaren achter de rug echt tropenjaren heeft gehad. Face it iedereen eigenaar trapt zo'n ding tot regelmatig tot het naadje (in alle facetten). Nieuwprijs zat ergens tussen de 130 en 150K euro.. Daar zijn de kosten voor vervangende onderdelen uiteindelijk ook op gebaseerd. Aanschaf gaat meestal nog net, brandstof amperan.. Voor de hoge kosten is geen reserve.. Hup doorschuiven naar de volgende eigenaar.. Die gokt maar verliest eigenlijk altijd want die krijgt alle ellende van die vorige 7 eigenaren op zijn nek. Maargoed dit geld ook voor een Audi RS4 of eigenlijk al het snelle spul.
Toch valt me op dat een RS4 B7 over het algemeen veel minder eigenaren hebben gehad dan vergelijkbare BMW's kwa bouwjaar. Tuurlijk heb je bij BMW's ook 'eerste eigenaar' exemplaren, maar ook vaak wel 6* half jaar eigenaren op rij indeed......

Een RS4 heb ik wel eens met een schuin oog naar gekeken. Een E60 M5 zou niet eens in me opkomen.
Net nog even bij een E39 M5 staan kijken, dat blijft trekken.....

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 08 apr 2015, 15:12

RS4 B7 is een erg 'mooie kar' tov een E60 M5 qua looks in mijn ogen, persoonlijk, ik heb niks met de E60 en al helemaal niet met 'n E60 M5 met flippers en enorme toeren maken in 'n 1800kg auto om 'vooruit te komen'.
Dan is er 'potentie', maar niet op afroep:)
Nu heeft de RS4 B7 ook zo'n soort blok, en toen ik ermee reed jaartjes terug( die van Leonard) viel me de motorsound als pluspunt op, maar de trekkracht had ik meer van verwacht.
Ik zou dus naar 'n E39 M5 gaan kijken. Voordeliger in eigenlijk alles.

bm-dub

Bericht door bm-dub » 08 apr 2015, 15:31

Wat Rico zegt. Mensen vergeten dat ze een machine kopen van bijna anderhalve ton nieuwwaarde. Alles wat er bij zo'n auto komt kijken is op die prijs afgestemd.
Als je graag zonder teveel kosten/reparaties een mooie ///M wilt rijden zou ik de E46 M3 en E39 M5 overwegen.
Als ik weer een S85 V10 auto zou kopen zou ik er liever eentje kopen met 130.000 op de klok die wel de zaken in het vorige lijstje heeft gehad.

Knot

Bericht door Knot » 08 apr 2015, 16:32

Ik reed met dat hok van mij voor 91 cent de kilometer zoiets, kostte me 891 per maand totaal. Nu had ik wel het meeste al gehad aan onderhoud dus zou alleen maar goedkoper worden maar ik wilde weer eens wat anders na 18 maanden.

Roderik_

Bericht door Roderik_ » 08 apr 2015, 17:59

ErikS schreef:
Roderik_ schreef:Als verse eigenaar van een RS4 B7 hou ik dat topic ook op het AF ook in de gaten...
Maar zoals ik ook daar gereageerd heb wordt er over de RS4 B7 nogal eens wat onzin verteld. Allemaal in de trand van "ik heb gehoord".. Van die kroegverhalen. :stom:

Over een 5.0 V10 kan ik niks zinnigs zeggen. Geen ervaring mee. Maar over het algemeen genomen zijn de exemplaren met een lage kilometerstand, fatsoenlijk onderhoud en goed bereden de besten en geven het minste 'problemen'
Vandaar dat ik na lang zoeken een B7 gevonden heb met 55K km en sluitende historie. :thumbup:

Ik zal tzt nog wel even een eigen topic openen ;)
Het enige wat ik lees/hoor over de B7 is dat je em binnen neer moet zetten...... :mrgreen: :bag:
Dat is de reden ook dat ik een beetje terughoudend ben op openbare fora zoals deze.
Natuurlijk is hij ook tegen diefstal verzekerd, maar voorkomen is nog altijd beter dan genezen ;)

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 08 apr 2015, 18:49

Mooi dat een deel van de reacties weer écht D-F waardig zijn: vooral klagen over wat er mis is. Te groot, te zwaar, te weinig koppel onderin: het zal mij jeuken, want naast downsides zijn er ook upsides. Voor mij geldt: voordat de benzine prijzen écht door het dak gaan (en dus ruim voordat het vloeibaar goud definitief op is) moet er een M560 komen. Een V10 met een bereik tot boven de 8.000 toeren die de gesperde achteras aandrijft is één van de (motorische) hoogtepunten uit de M historie. Dat de auto niet perfect is zal mij gevoeglijk worst wezen. Ik heb 2x RS4 gereden en daar was de conclusie anders: niet mijn auto. Ook als je hem hoog in toeren rijdt te weinig go, nukkig onderstuur op de limiet waar de stuurinrichting in alle talen over zwijgt en als je het gaafste interieur kiest (met de grote Recaro's) is de achterbank ineens praktisch onbruikbaar. Het ontzettend lekkere geluid en de perfecte "stance" af fabriek (wat staan die dikke schermen gaaf!) kunnen dat voor mij niet recht zetten.

Vwb kosten: de V8 in de RS4 is ook niet perfect. Hoog olieverbruik komt voor, net als een niet te stoppen honger naar bobines.

Belangrijk bij alle auto's vind ik dat je er met open ogen aan moet beginnen, en je goed moet realiseren waar in de slijtage cyclus de auto zich bevindt. Het aantal eigenaren zegt mij dan ook niks. Liever geen 25 maar 4 of 7 ist mir Wurst. Staat is alles; toelaatbare "tekortkomingen" (lees: aanstaand noodzakelijk - eventueel preventief - onderhoud) verdisconteer ik in het bod dat ik op de auto doe. Bijkomend pluspunt: als ik het uit laat voeren gebeurt het naar mijn standaard en weet ik zeker dat het goed gebeurt.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 08 apr 2015, 20:02

Hoe staat het met de distributie kettingen (?) van de RS4? Kosten die er bij een S4 nogal inhakken. Dat een E60 M5 een dure kar is om te rijden weet iedereen behalve die ene eigenaar op het Audi forum blijkbaar :lollerdelol: En een RS4 zal echt geen koopje zijn in absolute zin :)

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 08 apr 2015, 20:19

Er was ook iets met dichtkoekende inlaattrajecten. Een van de twee auto's waar ik mee gereden heb had een recente rekening van het werk om die troep op te ruimen....

Niels

Bericht door Niels » 08 apr 2015, 20:39

Misschien de reden waarom de meeste ook niet aan het opgegeven vermogen komen. Ik vind het wel de mooiste station ever, schitterende kar!

Roderik_

Bericht door Roderik_ » 08 apr 2015, 21:10

FreudeamFahren schreef:Er was ook iets met dichtkoekende inlaattrajecten. Een van de twee auto's waar ik mee gereden heb had een recente rekening van het werk om die troep op te ruimen....
Ik ga het eenkomende winter ook laten doen, maar zo verschrikkelijk prijzig vind ik het nou ook weer niet.
Zo heeft elke auto wel zijn min/pluspunten. Ik mompel iets over vanos... :wink:
Niels schreef:Misschien de reden waarom de meeste ook niet aan het opgegeven vermogen komen. Ik vind het wel de mooiste station ever, schitterende kar!
Dat is exact de reden waarom 95% niet aan zijn vermogen komt.
Mijne is al bij JD geweest en kwam op 410pk. Na schoonmaak moet het over de 420 gaan.

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 08 apr 2015, 21:21

Ik denk dat je een inlaattraject reiniging bij JD laat doen? Dmv vloeistof te laten vernevelen in het inlaattraject?

Als je dit tijdig en preventief laat doen werkt het echt prima!
Ben je te laat en moeten de kleppen e.d eruit ben je idd een heel ander bedrag kwijt.

GTRene

Bericht door GTRene » 08 apr 2015, 21:24

ik heb niks met de e60 M5, al vind ik de techniek best mooi, maar het gewicht en uiterlijk is niets voor mij.

dan zou ik de RS4 mooier vinden, maja als je dan rijd en zo te horen/lezen, weinig emotie uit het stuurgedrag krijgt, zou ik daar op afknappen.

een mooie e39 M5 daarin tegen vind ik best mooi, een 'klassieker' in wording zeg maar.

Audi R8 lijkt me best leuk...maja prijzen zijn nog aardig hoog met prijzen vanaf zo'n 43k in DLD

Niels

Bericht door Niels » 08 apr 2015, 21:49

Roderik_ schreef: Zo heeft elke auto wel zijn min/pluspunten.
Spijker absoluut op zijn kop!

Roderik_

Bericht door Roderik_ » 08 apr 2015, 21:54

erwin20vt schreef:Ik denk dat je een inlaattraject reiniging bij JD laat doen? Dmv vloeistof te laten vernevelen in het inlaattraject?

Als je dit tijdig en preventief laat doen werkt het echt prima!
Ben je te laat en moeten de kleppen e.d eruit ben je idd een heel ander bedrag kwijt.
Gevalletje klepel/klok?
Ik heb contact gehad met Hans Sloot (JD doet geen reiniging zelf) en het inlaat traject wordt gedemonteerd. Kleppen blijven gewoon zitten bij deze reiniging. Reinigen met vloeistof en draaiende motor is bij de 4.2 8cil niet aan te raden ivm weinig resultaat. Daarom gaat alles los. Prijs valt echt wel mee.

Daarbij zal bij mij de vervuiling wel meevallen. Heeft net 55K op de klok.

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 08 apr 2015, 23:03

Klepel/klok? Nee hoor.

Ik weet dat JD zelf ook bezig is geweest met een inlaattraject reiniger. Ik weet niet of hij dit ondertussen ook heeft.

Hans doet verder idd het sleutelwerk/onderhoud vaak via JD. prima adres! Inlaat demonteren vaalt idd redelijk mee. Bij de dealer gaan ze vaak meteen over tot koprevisie dan ben je hele andere bedragen kwijt.

WJ

Bericht door WJ » 08 apr 2015, 23:07

Ik heb het ook preventief laten doen bij 40k. Kost geen drol. Zijn best wel aardig wat bedrijven die het kunnen tegenwoordig. Ook dealers die het gebruiken begreep ik. Ik heb het laten doen bij Celtemp in Ridderkerk.

Knot

Bericht door Knot » 08 apr 2015, 23:09

Ik blijf me verbazen over wat je allemaal moet doen met die blokken... simpel 328i blokje deed gewoon 3 ton + met alleen maar aftrappen, niks opengeweest, niks reiniging...

WJ

Bericht door WJ » 08 apr 2015, 23:14

Bij de wat jongere BMW's gebeurd het ook. En waarschijnlijk wil je ook niet weten hoe de nieuwe 328i er na een ton uitziet van binnen, die vervuilt zichzelf waarschijnlijk ook. Dit soort onzin was ook niet nodig bij oude motoren. Bij mijn 1.8T en V6 was het iig ook niet nodig.

Maar dankzij alle milieu meuk icm nieuwe technieken is het gewoon een issue..

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 08 apr 2015, 23:26

Oudere motoren hebben er idd minder last van. Egr kleppen die uitlaatgassen terug door de inlaat sturen en Carterdampen die er ook door heen gaan zorgen voor vervuiling......

Nieuwe benzine motoren hebben dan ook nog het nadeel dat er geen brandstof meer langs de inlaatkleppen gaat waardoor deze helemaal niet meer gereinigd worden. goede brandstof of toevoeging in de tank helpt dan helaas ook niet om dit schoon te houden.(hier heeft de 4,2 RS4 nog geen last van)

Roderik_

Bericht door Roderik_ » 08 apr 2015, 23:30

Knot schreef:Ik blijf me verbazen over wat je allemaal moet doen met die blokken... simpel 328i blokje deed gewoon 3 ton + met alleen maar aftrappen, niks opengeweest, niks reiniging...
WJ schreef:Bij de wat jongere BMW's gebeurd het ook. En waarschijnlijk wil je ook niet weten hoe de nieuwe 328i er na een ton uitziet van binnen, die vervuilt zichzelf waarschijnlijk ook. Dit soort onzin was ook niet nodig bij oude motoren. Bij mijn 1.8T en V6 was het iig ook niet nodig.

WJ slaat de spijker op zijn kop.
Door al die achterlijke milieu eisen krijg je dit soort verontreiniging. Zonder reinigen zal het allemaal best heel blijven, maar plak eens een neusgat af, wandel 5 km en adem alleen door je neus in... :mrgreen:

Roderik_

Bericht door Roderik_ » 08 apr 2015, 23:33

erwin20vt schreef:Klepel/klok? Nee hoor.

Ik weet dat JD zelf ook bezig is geweest met een inlaattraject reiniger. Ik weet niet of hij dit ondertussen ook heeft.

Hans doet verder idd het sleutelwerk/onderhoud vaak via JD. prima adres! Inlaat demonteren vaalt idd redelijk mee. Bij de dealer gaan ze vaak meteen over tot koprevisie dan ben je hele andere bedragen kwijt.
JD (mark) heeft me doorverwezen naar Hans Sloot. Dus het lijkt me dat ze bij JD geen inlaat reiniging doen.
Bij demonteren van de inlaat is het resultaat het beste. En we gaan natuurlijk niet voor halve oplossingen.
Daarna wel even rollen bij JD. Ik wil wel zwart op wit wat het resultaat is :wink:
Koprevisie lijkt me na 55K km een beetje overbodig. ;)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 09 apr 2015, 06:53

Misschien eens een ander reinigings middel gebruiken.
Fortron is een middel wat je steeds meer tegen komt en wat veruit het beste middel is voor dit soort problemen.

Grtz,Hanz06

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 09 apr 2015, 07:32

Roderik_ schreef:
Knot schreef:Ik blijf me verbazen over wat je allemaal moet doen met die blokken... simpel 328i blokje deed gewoon 3 ton + met alleen maar aftrappen, niks opengeweest, niks reiniging...
WJ schreef:Bij de wat jongere BMW's gebeurd het ook. En waarschijnlijk wil je ook niet weten hoe de nieuwe 328i er na een ton uitziet van binnen, die vervuilt zichzelf waarschijnlijk ook. Dit soort onzin was ook niet nodig bij oude motoren. Bij mijn 1.8T en V6 was het iig ook niet nodig.

WJ slaat de spijker op zijn kop.
Door al die achterlijke milieu eisen krijg je dit soort verontreiniging. Zonder reinigen zal het allemaal best heel blijven, maar plak eens een neusgat af, wandel 5 km en adem alleen door je neus in... :mrgreen:
Heeft de dealer ook weer werk zullen we maar zeggen:)
Maar inderdaad wat 'wij vroeger leerden' de brandstof langs de inlaatkleppen om 't schoon te houden.
Moet me toch eens meer verdiepen in die nieuwe koppen/blokken/inspuittechnieken.

Je moet toch met wat fratsen via JD wel 'n slordige 450pk uit dat blok krijgen Roderik? Is 'n 4.2 hoogtoerig ding. Veel plezier ermee. Inderdaad 1 van de dikste mooiste stations ever.
Verder denk ik dat degene die licht denkt over de kosten van een E60 M5(de plaatstelijke taxiboer had er meteen één in 2005 bij introductie, zegt meteen dat ie er 'n trekhaak aan ging hangen met rijdend pompstation) zélf aan de koprevisie moet:)

:coffee:

EDIT: Hoe zit 't met die flipperbak van de E60 M5. Ook zo'n drama qua kosten?

RVV

Bericht door RVV » 09 apr 2015, 10:26

Ik vond de M5 de meest sensationele auto die ik heb gehad als je er voor ging "zitten", maar gek genoeg ook een van de saaiste auto's als je het potentieel niet gebruikt. Eigenlijk had je er alleen plezier mee als als je er als een debiel mee ging rijden..

Plaats reactie