Tesla Model 3.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Re: Tesla Model 3.

Bericht door smiley » 02 apr 2016, 18:36

Als die dingen tegen levertijd nog steeds 35k zijn en 4% bijtelling, ziet Nederland binnen een jaar antraciet van de tesla's.

Luco

Bericht door Luco » 02 apr 2016, 19:13

ook een beetje rare redenering, omdat je het volk bij een presentatie niks vind koop je de auto niet??

Dat volk is uitgezocht voor de presentatie, misschien dat 5% daarvan ooit een tesla koopt.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 02 apr 2016, 19:18

Luco schreef:ook een beetje rare redenering, omdat je het volk bij een presentatie niks vind koop je de auto niet??

Dat volk is uitgezocht voor de presentatie, misschien dat 5% daarvan ooit een tesla koopt.
Ho ho, daar krijg ik alleen :kotsen: -neigingen van(even snel gecheckt, bij Apple keynotes gaat het ongeveer hetzelfde). Als de rijders zich echter ook als Apple fanaten(in het wild) gaan gedragen, dán is dat inderdaad een heel groot minpunt en haak ik af. En die kans is best reëel denk ik, zeker gezien ze ook hier een messias hebben. Er zijn al best wat mensen die hem op handen dragen(ook qua space program).

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 02 apr 2016, 21:18

Qua marketing en sales doen ze het briljant. De hoeveelheid free publicity is indrukwekkend. Ook de klantbenadering is top. Loop voor de lol eens een Tesla store binnen en een gemiddelde BMW dealer. Bij de Tesla store is de klantbenadering volledig anders. De reden? Tesla heeft als beleid dat iedereen die de Store binnenloopt als ambassadeur weg moet gaan. Tesla adverteert ook niet. Dit is hun strategie.

Bij de traditionele merken zitten nog ongemotiveerde, semi-arrogante IVA knulletjes die hun auto's toch wel verkopen aan logo-begerig publiek. Those days are over.

dvh

Bericht door dvh » 02 apr 2016, 22:01

Krijg alleen rillingen van het (marketing)woord 'ambassadeurs' ...

allen

Bericht door allen » 02 apr 2016, 22:02

Ik ben pas een garage binnen gelopen van een traditioneel merk. Perfect geholpen. Koelkast met tachtig verschillende vruchtensapjes voor de kleine kinderen en een speelhoekje.
Twee keer een volgetankte wagen meegekregen met de boodschap dat ik zo lang weg kon blijven als ik wilde. De verkoper was juist hartstikke gemotiveerd, zonder opdringerig te worden.
Heeft 3 dagen later een handtekening opgeleverd.
Ik geloof best dat ze bij Tesla ook klantvriendelijk zijn, maar ze zijn echt geen uitzondering.

Ben overigens nog wel serieus benieuwd hoe heel dat electrogebeuren zich ontwikkelt. Met een actieradius van 300 / 400 kilometer zie ik het al helemaal voor me dat er straks files ontstaan bij de laadstations, gezien de wagens niet in 5 minuten volgeladen zijn.
En als de overheid straks besluit dag er per gemeente 1.000 laadpalen op straat moeten staan word het land er ook niet mooier op.

Luco

Bericht door Luco » 02 apr 2016, 22:42

wat ik begrepen heb is dat tesla wil zorgen dat alle teslarijders in heel europa "gratis" kunnen laden.
Die nieuwe tesla moet een range hebben van 350km, dan wordt die voor heel veel mensen erg interessant, want wie rijdt nu echt 350km per dag?

smiley

Bericht door smiley » 02 apr 2016, 23:12

Ik las al iets over pionierende elektriciens die hun tesla volgooien op de supercharger op weg naar huis, en daarna de apparaten thuis op de tesla laten werken die avond/nacht, en daarna s'morgens de tesla weer volgooien op die supercharger.

Ik mag die creativiteit wel :tooth:

allen

Bericht door allen » 02 apr 2016, 23:19

Nu moet ik bekennen dat ik gisteren maar 330 en vandaag 320 kilometer gereden heb.
Maar even serieus. Ik ben het zo nu en dan al beu als ik op het einde van de dag al voor een tweede keer moet tanken omdat ik anders niet thuis geraak. En dan hebben we het toch over een vertraging van maar 5-10 minuten.
Zou zelf echt gek worden als ik m'n dag moest plannen zoals Smiley dat omschrijft. Ik blijf voorlopig nog wel even dieselen.
700 Kilometer op een lading. Dan gaat dat ding wel interessant worden.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 apr 2016, 23:29

700km is idd interessant(er). Wat mij nog beter lijkt; kom eens met een fatsoenlijk (ruime) station op de proppen. Dat ie dan eerst eens 300-400km kan op een lading is nog redelijk ok. Wil ik hem wel overwegen. Kom ik alleen tijdens vakanties in de problemen...

Dan die Hyundai hieronder, zat al wat te "fantaseren" (zover dat kan bij deze auto's :) ) om beide auto's in te ruilen op die Ioniq en een Tucson straks. Dat electrische ding voor woon-werk en de Tucson voor de rest. Maar bij elkaar opgeteld heb je toch 80k op de oprit staan. Heb je ook een leuke F11 en een boodschappenauto voor...

RutgerK

Bericht door RutgerK » 02 apr 2016, 23:44

@Allen, hoe vaak rijdt jij 700km op een dag. De tijd dat je slaapt of op werk genoeg zijn ruim voldoende om 'bij te tanken'.
We denken met de mogelijkheden van nu over de toekomst. Ik snap daar helemaal niets van. De oplaadtechniek wordt in ras tempo goedkoper door economies of scale.
Parkeermeters om de vijf meter waren/zijn ook niet heel fraai in het straatbeeld maar daarover was weinig maatschappelijke discussie.

allen

Bericht door allen » 02 apr 2016, 23:57

Geregeld 500-550. Vandaar dat ik 700 pas bruikbaar vind. In de winter raak je namelijk ook weer kilometers kwijt. 350 Is dus leuk, maar in de praktijk kom je er niet aan. Defender kan ik regelmatig aan het einde van de dag toch een keer volgooien zodat ik zeker weet dat ik thuis geraak. En die haalt zelfs bijna 500 km op een tank. Of het nu zomer of winter is. :coffee:
En geloof mij maar, als je zoveel kilometers op een dag moet moet afleggen zal die vertraging strontvervelend zijn. Dus leuk voor mensen die nooit met de auto op vakantie gaan en korte afstanden voor hun werk afleggen, maar voor nu niet werkbaar voor mij.

Andre

Bericht door Andre » 03 apr 2016, 02:37

Ik heb ook wel eens met elektrische auto gereden. Maar doe een ding niet. Trap het gas niet in. Je range gaat in een heel rap tempo naar beneden. Het zijn prima auto s als je een vast woon werk traject hebt of boodschappen auto. Maar het is geen vervanger voor iemand die heel veel variable km maakt en wie op vakantie wil met caravan kan het ook vergeten. En wie niet 4 keer onderweg aan de laadpaal wil staan opweg naar de Alpen is het ook niks.

2e hands is ook niks, want op het moment dat jij hem koopt kan je meteen dubbel investeren in nieuwe accu packs.

Nee perfect spul die elektrische auto s. Ik zou zeggen koop ze maar snel dan blijft er meer benzine over voor de echte driving funners. Ik doe ook altijd een duimpje omhoog als ik weer een tesla tegen kom. Goed bezig man:)

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 03 apr 2016, 08:31

Voor lange ritten is een Tesla idd ruk. En vooral stevig doorstampen op de Autobahn is echt killing voor je range. Sowieso kost een ritje naar Zwitserland/Oostenrijk je een paar uur extra.

Als ik elektrisch zou rijden, zou ik vakanties een diesel stationwagen huren. Kost je een paar honderd euro, maar dan ben je qua autokosten nog steeds goedkoper uit op het einde van het jaar.

Luco

Bericht door Luco » 03 apr 2016, 09:30

allen schreef:Geregeld 500-550. Vandaar dat ik 700 pas bruikbaar vind. In de winter raak je namelijk ook weer kilometers kwijt. 350 Is dus leuk, maar in de praktijk kom je er niet aan. Defender kan ik regelmatig aan het einde van de dag toch een keer volgooien zodat ik zeker weet dat ik thuis geraak. En die haalt zelfs bijna 500 km op een tank. Of het nu zomer of winter is. :coffee:
En geloof mij maar, als je zoveel kilometers op een dag moet moet afleggen zal die vertraging strontvervelend zijn. Dus leuk voor mensen die nooit met de auto op vakantie gaan en korte afstanden voor hun werk afleggen, maar voor nu niet werkbaar voor mij.
Lijkt me dat je tussendoor toch bij een klant zit, hup auto aan de laadpaal en klaar :tong:
welke vertraging?

allen

Bericht door allen » 03 apr 2016, 10:04

Ja Luco, lijkt me een goed idee om een vouwfiets in de kofferbak mee te nemen. Eerst de auto in de stad parkeren om vervolgens op de fiets 20 kilometer verder naar een gehucht te fietsen. Maakt in totaal 40 kilometer en incl. de tijd bij de klant zal de wagen inderdaad wel aardig opgeladen zijn. Liever jij dan ik.
Tesla is vooralsnog leuk voor iemand die alleen standaard woon- werkverkeer heeft.

Ben overigens nog wel benieuwd of er ervaringen zijn van mensen die op wintersport gaan met zo'n ding. Dakkoffer met ski's erin op het dak. Auto volgeladen met bagage en eh... stroom.
Stel, kilometertje of 140-160 per uur. Hoeveel kilometers ver kom je op een lading en hoeveel tijd ben je kwijt om die 1.000 kilometer af te leggen. Stel dat je normaal 700 kilometer haalt, maar volgeladen met bagage 500. Half uur tot een uur laden en dan de resterende 500 kilometer. Als we zo ver zijn wordt zo'n wagen interessant voor me. Vraag is verder of het rijden op elektriciteit tegen die tijd nogsteeds zo voordelig is. Het geld van de overheid moet toch ergens vandaan komen.

JP

Bericht door JP » 03 apr 2016, 10:46

sitechris schreef:Voor lange ritten is een Tesla idd ruk. En vooral stevig doorstampen op de Autobahn is echt killing voor je range. Sowieso kost een ritje naar Zwitserland/Oostenrijk je een paar uur extra.

Als ik elektrisch zou rijden, zou ik vakanties een diesel stationwagen huren. Kost je een paar honderd euro, maar dan ben je qua autokosten nog steeds goedkoper uit op het einde van het jaar.
Als vakantie een probleem is met zo'n duracell-hok, kun je ook vliegend gaan en op je bestemming een auto gaan huren.

Zijn die Teslas ook interessant als particulier ?

Arthur

Bericht door Arthur » 03 apr 2016, 10:59

@Allen: doe nog maar een extra uurtje laden. Of rijd je de brandstoftank ook tot op de drup leeg? Dus 400km rijden en dan laden. Bij 800km nog een keer en dan haal je de 1000km wel.

@JP: geen wegenbelasting (maar voor hoe lang?) en geen brandstofkosten. Wel electrischiteitskosten.

smiley

Bericht door smiley » 03 apr 2016, 11:13

Nog even tegen de concurrenten.

Afbeelding

Tommy

Bericht door Tommy » 03 apr 2016, 11:18

Ik kom blijkbaar bij een bovengemiddelde BMW dealer, prima geholpen en een verkoper die z'n klant goed kent.

Los daarvan, een model S oogt nog wel ok, maar die tesla 3 ziet er niet uit, je moet nu ook al 1000 euro alvast inleveren bij Elon Musk om in 2018 een tesla 3 te mogen rijden. Pay me now, join the cult of Tesla! It even unlocks your wife! And the only one with access... is MEEEEEEEEE! Eens met de apple analogie. 350 km range, dus in de praktijk sub 200 km. Het argument, hang em aan een paal, in de randstad zijn veel laadpunten tegenwoordig al lang bezet en ga je straks het fenomeen krijgen dat je stil komt te staan met een lege accu omdat je gewoon niet voldoende infrastructuur hebt voor die rijdende vibrator.
Oh ja, bij dat onogelijke ding van BMW, die i3 krijg je trouwens standaard wel gratis een leenauto voor de lange ritten(vakanties). Range is gewoon een issue. Een i3 wordt verder ook echt gezien als een stadsauto. De Tesla 3 zou je daily moeten vervangen, maar daar is range wel en groter probleem. Zelfs voor de zakelijke markt een probleem, laad tijd zorgt voor minder klantjes op je target, kost geld. 1 klantje extra kan je meerdere auto's voor verantwoorden, doei electro.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 03 apr 2016, 11:23

JP schreef:
sitechris schreef:Voor lange ritten is een Tesla idd ruk. En vooral stevig doorstampen op de Autobahn is echt killing voor je range. Sowieso kost een ritje naar Zwitserland/Oostenrijk je een paar uur extra.

Als vakantie een probleem is met zo'n duracell-hok, kun je ook vliegend gaan en op je bestemming een auto gaan huren.

Zijn die Teslas ook interessant als particulier ?
Of gewoon een fun-car met enig comfort ernaast :) Het moet toch geen straf zijn bijvoorbeeld een roadster ernaast te hebben voor die keren dat je wel verder moet? De gemiddelde Nederlander zou het misschien niet doen, maar dat lijkt mij hier niet zo'n probleem...

Maar waarom ligt de hele bovenzijde eigenlijk niet vol met zonnepanelen? In de winter(overdag) kan ik me voorstellen dat zo'n glazen dak verwarming scheelt(je zit in een soort kas), maar juist in de zomer moet de airco tegen de zon in werken. En aangezien veel auto's nooit overdekt staan kunnen dat nét de kilometers zijn die je terugrit redden. En staat hij wel een paar dagen stil kan hij zelfs stroom aan je huis leveren. Veel zal het niet zijn, maar een oppervlak van 3m² moet toch te halen zijn? Dat is ongeveer 2 standaard panelen en veel huizen doen het met een stuk of 8. Dus als elke auto 1/4 huis aan zonnepaneel heeft lijkt me dat toch niet heel verkeerd.

Arthur

Bericht door Arthur » 03 apr 2016, 11:27

@Tommy: Beetje kort door de bocht maar je hebt wel een punt. Voor mij izou het wel kunnen, woon-werk is 50km en er staan, volgens mij, 2-3 laadpalen op t werk. Maar er staan honderden auto's. Als 10% electrisch gaat rijden kan ik daar niet meer laden. Blijft thuis over, moet lukken maar er moet dan, qua laadpunten, wel wat gebeuren. Maar als meer eco wil dan zal er vast de komende jaren het 1 en ander veranderen hierin.

Overigens heb ik blijkbaar ook een bovengemiddelde BMW dealer :wink:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 03 apr 2016, 11:28

Ik maak me overigens totaal niet druk om de dealer ervaring. De service met mijn oude barrel is mij bij de BMW dealer al meer dan genoeg. Van nog iets meer(iForbiddenFruitStore niveau) zou ik zwaar de kriebels krijgen, dus ik hoop dat die Tesla met zo min mogelijk contact te kopen/onderhouden is. Of dat ze ook dealers speciaal voor atheïsten hebben :tong:

Arthur

Bericht door Arthur » 03 apr 2016, 11:32

@Mari Oh Oh!: een roadster voor als je wat verder moet? Hoe ver kom je met een roadster en 1-2-3 kinderen plus een vrouw/man. Meerdere keren op en neer? Naar de Alpen? :lol:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 03 apr 2016, 11:37

Alsof iedereen kinderen heeft :blink: Maar soit je kan er ook een lichte station naast zetten, of lenen, of huren of zelfs vliegen naar de bestemming.

Er zijn ook mensen zónder auto :hosanna:

Plaats reactie