Kind los achterin de auto
- RVV
Re: Kind los achterin de auto
Joost heeft natuurlijk een goed punt. Veel hersenchirurgen zijn het 100% met hem eens. Maar Allen slaat ook de spijker op zijn kop. DE vraag is hoe beschermend wil je je kinderen opvoeden? Zoveel bescherming geven dat ze niet weten wat gevaar is? Dat ze niet leren met pijn om te gaan? Het leven is toch ook trail-and- error.
- ///Joost
Klopt, maar spelen, vallen en opstaan is weer iets anders dan fietsend ergens tegenaan knallen (of geknald worden, nog erger). Kind een helm op doen is denk ik een kwestie van aanleren van jongs af aan. Ze moeten leren dat tussen kind en volwassene een groot verschil zit. Er zijn zo veel dingen die kinderen niet mogen, danwel moeten, en volwassenen niet. That's life.
Fietsende kinderen is vaak ook noodzaak of 'functioneel' (ze gaan ergens naartoe), waarbij ze zich onder andere weggebruikers begeven. Als spelende kinderen vallen is het ongeluk vaak eenzijdig.
Als ik met de racefiets tussen de weilanden fiets voel ik me inderdaad net zo onveilig als dat ik door de stad naar m'n werk fiets, en dan zou die helm wellicht overbodig zijn.
Ga ik echter met m'n racefiets en klikpedalen door het stadcentrum (onvermijdelijk) of fiets ik in een peloton, dan voel ik me wel degelijk veiliger met een helm op.
Een helm is een verzekering. Je weet nooit wanneer je 'm nodig hebt, maar als je 'm nodig hebt, ben je blij dat je 'm afgesloten hebt. Tot op zekere hoogte mag iedereen vrij in die keuze zijn (ik denk aan verplichte WA of AVP). Met helmen voor kids 'zouden' we ook die kant op kunnen gaan en lijkt me niet overdreven.
Fietsende kinderen is vaak ook noodzaak of 'functioneel' (ze gaan ergens naartoe), waarbij ze zich onder andere weggebruikers begeven. Als spelende kinderen vallen is het ongeluk vaak eenzijdig.
Als ik met de racefiets tussen de weilanden fiets voel ik me inderdaad net zo onveilig als dat ik door de stad naar m'n werk fiets, en dan zou die helm wellicht overbodig zijn.
Ga ik echter met m'n racefiets en klikpedalen door het stadcentrum (onvermijdelijk) of fiets ik in een peloton, dan voel ik me wel degelijk veiliger met een helm op.
Een helm is een verzekering. Je weet nooit wanneer je 'm nodig hebt, maar als je 'm nodig hebt, ben je blij dat je 'm afgesloten hebt. Tot op zekere hoogte mag iedereen vrij in die keuze zijn (ik denk aan verplichte WA of AVP). Met helmen voor kids 'zouden' we ook die kant op kunnen gaan en lijkt me niet overdreven.
- WJ
- RVV
Joost die meiden van ons zijn redelijk rustig, maar ons ventje is een "echte"
Maar als de buurman bij mij komt en een compliment geeft dat die netjes van zijn fiets afstapte en aan de kant ging staan toen hij met de auto langs reed... en ik tegen hem moet zeggen niet rondspringen in huis want dat gaat zo fout! BAM met het hoofd tegen de punt van de kast aan.. Wanneer moeten ze dan een helm op?
En hoe gaat het in de praktijk? Kinderen pakken de fiets, zijn zo ineens weg (je geeft ze ook de ruimte), helmpje mee? uhm vergeten ze natuurlijk... denk je zelf dan aan, komt goed.. bij de eerste de beste speelplaats gaat de helm af en gegarandeerd niet meer op daarna. Helm weg. En als die wel opgaat zetten ze de bandjes niet vast.

En hoe gaat het in de praktijk? Kinderen pakken de fiets, zijn zo ineens weg (je geeft ze ook de ruimte), helmpje mee? uhm vergeten ze natuurlijk... denk je zelf dan aan, komt goed.. bij de eerste de beste speelplaats gaat de helm af en gegarandeerd niet meer op daarna. Helm weg. En als die wel opgaat zetten ze de bandjes niet vast.

- Roy RS
van mij hoeven kinderen niet overdreven beschermd op te groeien, maar geen gordel in de auto vind ik daar niets mee van doen hebben, dat doe je gewoon niet meer, zelfs niet als volwassenen.
Ik ken ook de verhalen van een kennis van een kennis die zonder gordel crashte, uit de auto geslingerd werd en het overleefde met kleine kleerscheuren, op de plek van de bestuurderstoel stond een motorblok, dus had hij een gordel om dan....en zo lust ik nog wel een paar flauwe l*l verhalen.
De kans dat een gordel je leven redt is vele malen groter dan dat ie je leven eindigt...punt. Als in mijn auto iemand achterin zit, dan heeft die de gordel om, mocht er iets gebeuren en hij zou het niet omhebben, dan ben ik degene die zijn 80 kilo in mijn nek heeft, bedankt maar nee bedankt!
Geen gordel achterin is gewoon levensgevaarlijk en een ongeluk zit in een klein hoekje.
Ik zat overigens vroeger los op de achterbank bij mijn oma en opa die volaan met de ramen dicht aan het paffen waren en ik zat achterstevoren in de deken op de hoedenplank naar frisse lucht te happen...dat was toen ook normaal...nu niet meer.
Fietsen met helm vind ik wat ver gaan, waarschijnlijk omdat ik wel mensen ken die autoongelukken hebben gehad en eigenlijk niemand die iets meegemaakt heeft op de fiets.
Ik ken ook de verhalen van een kennis van een kennis die zonder gordel crashte, uit de auto geslingerd werd en het overleefde met kleine kleerscheuren, op de plek van de bestuurderstoel stond een motorblok, dus had hij een gordel om dan....en zo lust ik nog wel een paar flauwe l*l verhalen.
De kans dat een gordel je leven redt is vele malen groter dan dat ie je leven eindigt...punt. Als in mijn auto iemand achterin zit, dan heeft die de gordel om, mocht er iets gebeuren en hij zou het niet omhebben, dan ben ik degene die zijn 80 kilo in mijn nek heeft, bedankt maar nee bedankt!
Geen gordel achterin is gewoon levensgevaarlijk en een ongeluk zit in een klein hoekje.
Ik zat overigens vroeger los op de achterbank bij mijn oma en opa die volaan met de ramen dicht aan het paffen waren en ik zat achterstevoren in de deken op de hoedenplank naar frisse lucht te happen...dat was toen ook normaal...nu niet meer.
Fietsen met helm vind ik wat ver gaan, waarschijnlijk omdat ik wel mensen ken die autoongelukken hebben gehad en eigenlijk niemand die iets meegemaakt heeft op de fiets.
- Riceaux
Bewust je gordel niet omdoen = niet verzekerd wat mij betreft. Die dingen zitten er niet voor niks in.
Zie wekelijks genoeg ongelukjes met fietsers. Maar om nou te zeggen dat de schade minder wordt met een helm op. De meeste ongelukken met fietsers gebeuren in de binnensteden met lage snelheden, waarbij sowieso weinig schade valt. Helm op de fiets is wat mij betreft niet nodig. In het geval van wielrenners vind ik het een ander verhaal. Snelheid ligt dan een stuk hoger, dus is de kans op hoofdletsel bij vallen ook groter. Maar om helmen nou te gaan verplichten, denk dat alle studenten dan maar met de bus gaan, want anders worden hun prachtige studentenkapsels verpest.
Zie wekelijks genoeg ongelukjes met fietsers. Maar om nou te zeggen dat de schade minder wordt met een helm op. De meeste ongelukken met fietsers gebeuren in de binnensteden met lage snelheden, waarbij sowieso weinig schade valt. Helm op de fiets is wat mij betreft niet nodig. In het geval van wielrenners vind ik het een ander verhaal. Snelheid ligt dan een stuk hoger, dus is de kans op hoofdletsel bij vallen ook groter. Maar om helmen nou te gaan verplichten, denk dat alle studenten dan maar met de bus gaan, want anders worden hun prachtige studentenkapsels verpest.

- dvh
Óók al geen gordel om.... 

- Bijlagen
-
- image.jpg (898.79 KiB) 2178 keer bekeken
-
[quote="Roy RS"]van mij hoeven kinderen niet overdreven beschermd op te groeien, maar geen gordel in de auto vind ik daar niets mee van doen hebben, dat doe je gewoon niet meer, zelfs niet als volwassenen.
De kans dat een gordel je leven redt is vele malen groter dan dat ie je leven eindigt...punt.
helemaal mee eens,
heb ook wel eens een idioot in een vw transporter bus links in m,n auto gehad. die vent had een klein meisje op schoot achter t stuur. zelf had hij een gordel aan meisje uiteraard dus niet... meisje met d,r hoofd tegen de ruit. flinke hoofdwond. arm gebroken en een hoop kneuzingen. ik kwam van rechts dus kon er niks aan doen. die debiel boorde z,n bus met 80 in de zijkant bij me. bleek achteraf dat ie nog gezopen had ook. idioot!!
je vergeeft jezelf het nooit als het jezelf overkwam en er zijn ergere gevolgen met je kind,..
reactie op die boot
in veen mag alles (denken ze).... 
De kans dat een gordel je leven redt is vele malen groter dan dat ie je leven eindigt...punt.
helemaal mee eens,
heb ook wel eens een idioot in een vw transporter bus links in m,n auto gehad. die vent had een klein meisje op schoot achter t stuur. zelf had hij een gordel aan meisje uiteraard dus niet... meisje met d,r hoofd tegen de ruit. flinke hoofdwond. arm gebroken en een hoop kneuzingen. ik kwam van rechts dus kon er niks aan doen. die debiel boorde z,n bus met 80 in de zijkant bij me. bleek achteraf dat ie nog gezopen had ook. idioot!!
je vergeeft jezelf het nooit als het jezelf overkwam en er zijn ergere gevolgen met je kind,..
reactie op die boot

Laatst gewijzigd door peu 207 op 03 jul 2014, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Het is niet onverantwoord om een kind in het diepe te gooien als het kan zwemmen. Met andere woorden, met risico's omgaan kun je een kind leren. De kunst is om daarbij aan de pfieuw kant te blijven..
Moet ik wat zeggen van een ander die zijn gordel niet om heeft, met mijn rijstijl?
Moet ik wat zeggen van een ander die zijn gordel niet om heeft, met mijn rijstijl?
- alt
Welke stadsbus heeft gordels?
-
- Auto: Fun Damn Mentally
^
Ha!
Maar als er gordels in 'n voertuig zitten, gewoon gebruiken door iedereen die dat kan. Klaar.
Ha!
Maar als er gordels in 'n voertuig zitten, gewoon gebruiken door iedereen die dat kan. Klaar.
-
Onlinematthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Ik ben opgevoed in de tijd dat elke auto gordels achterin had. Heb dus ook m'n hele leven in de gordels gezet. Kreeg altijd op m'n flikker als ik hem niet om had... Terecht vind ik.
- GTRene
ja bij jou kan ik het me wel voorstellenmatthyssie schreef:Ik ben opgevoed in de tijd dat elke auto gordels achterin had. Heb dus ook m'n hele leven in de gordels gezet. Kreeg altijd op m'n flikker als ik hem niet om had... Terecht vind ik.

just kidding of course

- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Is hetzelfde met skiën. Toen ik begon (jaar of 8 geleden ofzo) droeg niemand een helm, maar in de loop van de jaren gingen steeds meer mensen een helm dragen. Afgelopen wintersportvakantie stond ik in de rij voor de skilift, en had iedereen (behalve ik dan....) een helm op. Dus uiteindelijk diezelfde middag maar een helm gekocht.///Joost schreef: Zo dan! Dat had ik effe mis, bedankt voor de link. Ik dacht dat dit al jaaaaaaren verplicht was, maar niet dus. Ik vind het trouwens niet meer dan normaal dat kinderen tegen zichzelf in bescherming worden genomen. De veiligheid van fietsen wordt zwaar onderschat imho.
Het is even wennen, omdat het 'raar' voelt voor fietsers en het is natuurlijk niet 'cool'. Sinds de pro wielrenners met helm fietsen, zie je op straat ook niet anders meer. Goede ommezwaai wat mij betreft. Wielrenners dragen een helm omdat ze harder rijden dan andere fietsers. Kinderen zouden een helm moeten dragen omdat ze onvoorspelbaar zijn.
Helm voor volwassenen lijkt me wat overdreven en is inderdaad iets wat iedereen voor zichzelf zou moeten beslissen.

Overigens draag ik ook altijd mijn gordel. Al is het maar omdat ik geen bekeuring wil hebben.... Mijn vader draagt bibeko geen gordel, zitten wel piepjes in de auto (gruwelijk irritant), maar die hoort hij al niet eens meer....
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Herkenbaar, als je dan vraagt "zet die herrie eens" af gaat de gordel om.Joël D. schreef:Mijn vader draagt bibeko geen gordel, zitten wel piepjes in de auto (gruwelijk irritant), maar die hoort hij al niet eens meer....
- Robertdj
Klopt, ik board nu iets van 12-13 jaar, de laatste 6 jaar met helm, waarin ook een aantal klappers heb gemaakt die zonder helm vrij pijnlijk geweest waren.Joël D. schreef:Is hetzelfde met skiën. Toen ik begon (jaar of 8 geleden ofzo) droeg niemand een helm, maar in de loop van de jaren gingen steeds meer mensen een helm dragen. Afgelopen wintersportvakantie stond ik in de rij voor de skilift, en had iedereen (behalve ik dan....) een helm op. Dus uiteindelijk diezelfde middag maar een helm gekocht.///Joost schreef: Zo dan! Dat had ik effe mis, bedankt voor de link. Ik dacht dat dit al jaaaaaaren verplicht was, maar niet dus. Ik vind het trouwens niet meer dan normaal dat kinderen tegen zichzelf in bescherming worden genomen. De veiligheid van fietsen wordt zwaar onderschat imho.
Het is even wennen, omdat het 'raar' voelt voor fietsers en het is natuurlijk niet 'cool'. Sinds de pro wielrenners met helm fietsen, zie je op straat ook niet anders meer. Goede ommezwaai wat mij betreft. Wielrenners dragen een helm omdat ze harder rijden dan andere fietsers. Kinderen zouden een helm moeten dragen omdat ze onvoorspelbaar zijn.
Helm voor volwassenen lijkt me wat overdreven en is inderdaad iets wat iedereen voor zichzelf zou moeten beslissen.
Overigens draag ik ook altijd mijn gordel. Al is het maar omdat ik geen bekeuring wil hebben.... Mijn vader draagt bibeko geen gordel, zitten wel piepjes in de auto (gruwelijk irritant), maar die hoort hij al niet eens meer....

Is wel rete snel gegaan! en dat zonder verplichting.
- Roy RS
ik skate al mijn hele leven in de vert (hoge halfpipe) op inline skates en draag vol bescherming, knieën, elleboog en helm, pols laat ik tegenwoordig soms achterwege, maar ik ben de enige die echt altijd vol in de bescherming zit en ik ben daar al enkele keren heeeeel dankbaar voor geweest...
anderzijds ben ik ooit over cola op de baan uitgegleden en op mijn kin getetterd, helemaal opengebarsten tot op het bot, tja daar had ik dan weer geen bescherming...je kunt niet alles beschermen
anderzijds ben ik ooit over cola op de baan uitgegleden en op mijn kin getetterd, helemaal opengebarsten tot op het bot, tja daar had ik dan weer geen bescherming...je kunt niet alles beschermen
- ///Joost
Het scenario van de snowboarders/skieers is een perfect voorbeeld. Kuddegedrag, en achteraf toch allemaal blij dat ze een helm dragen.
Ik ben dus ook steeds niet overtuigd waarom je een kind op de fiets geen helm op zou doen. Het komt er volgens mij toch echt op neer dat men het niet gewend is (niemand doet het) en dat daarom excuses over 'vroegah' etc. erbij gehaald worden om het niet te doen.
Beetje off topic, maar indirect gerelateerd: Sommige mensen moet je tegen zichzelf in bescherming nemen. Stel je voor wat een zootje het zou zijn als WA of een AVP niet verplicht zou zijn...

Ik ben dus ook steeds niet overtuigd waarom je een kind op de fiets geen helm op zou doen. Het komt er volgens mij toch echt op neer dat men het niet gewend is (niemand doet het) en dat daarom excuses over 'vroegah' etc. erbij gehaald worden om het niet te doen.

Beetje off topic, maar indirect gerelateerd: Sommige mensen moet je tegen zichzelf in bescherming nemen. Stel je voor wat een zootje het zou zijn als WA of een AVP niet verplicht zou zijn...

- RVV
Joost ik begrijp je wel, maar praktisch gezien zitten er zoveel haken en ogen aan dat het in de praktijk slecht werkt. En vanaf welke leeftijd tot welke leeftijd moet je een kind een helm laten dragen? Neem de snelheden in ogenschouw als ze jong zijn (tot een jaar of 6) dat is hooguit 7 a 8 km/h. Een valpartijtje vertaald zich altijd in een wegschuivend voorwiel waarbij het kind instinctief met de gestrekte armen/handen zichzelf opvangt beschermd. Als een kind valt met de fiets zijn vooral de armen benen, elle bogen en knieën aan de beurt met (flinke) schaafwonden (elle boog en knie beschermers zijn meer op zijn plek). ik heb drie kinderen die ik vaak genoeg heb zien vallen.. maar nog nooit heeft het hoofd de grond op iets anders geraakt. Want het lichaam vangt de eerste klap op. Ja een keer.. toen viel mijn zoon vanuit stilstand naar links met zijn hoofd in de struiken. Een scherpe punt in zijn hoofd met een bloedend gat. Eigenlijk het laatste waarbij je denkt aan een helm.
Hoge snelheidssporten altijd een helm op, of het nou autoracen is, snowboarden, skiën of fietsen. De klappers die je dan kunt maken vertalen zich in op de kop slaan (meerdere keren) dan raakt je hoofd altijd de grond. Ik fiets ook nooit zonder helm.
Hoge snelheidssporten altijd een helm op, of het nou autoracen is, snowboarden, skiën of fietsen. De klappers die je dan kunt maken vertalen zich in op de kop slaan (meerdere keren) dan raakt je hoofd altijd de grond. Ik fiets ook nooit zonder helm.
- ///Joost
Ik ga het allemaal zelf ervaren de komende jaren, dus ik kom er vanzelf achter. 
Het punt dat je maakt van de lage snelheid klopt ook wel, en het is ook niet de bedoeling om ze tegen elke val te beschermen, maar juist tegen die ene keer dat het echt mis gaat. Ik weet niet welke leeftijd je moet handhaven, want dat zal voor eider kind ook weer verschillend zijn (sommige volwassenen kunnen nog niet eens fatsoenlijk fietsen
).
Neem de autogordel...in 99% van de ongelukjes kom je zonder gordel ook wel goed weg, maar net die ene keer was je bij dat je 'm droeg. Bij een kind moet je het ook aanleren. Fietsen = helm op. Net zoals autorijden = gordel om. Dat je 'm laat gaan zonder helmpje, omdat ze 'snel even de fiets pakken en weg zijn' is dan jouw verantwoording als ouder lijkt me. Dit bedoel ik niet als veroordeling he, maar ik schets even de situatie.

Het punt dat je maakt van de lage snelheid klopt ook wel, en het is ook niet de bedoeling om ze tegen elke val te beschermen, maar juist tegen die ene keer dat het echt mis gaat. Ik weet niet welke leeftijd je moet handhaven, want dat zal voor eider kind ook weer verschillend zijn (sommige volwassenen kunnen nog niet eens fatsoenlijk fietsen

Neem de autogordel...in 99% van de ongelukjes kom je zonder gordel ook wel goed weg, maar net die ene keer was je bij dat je 'm droeg. Bij een kind moet je het ook aanleren. Fietsen = helm op. Net zoals autorijden = gordel om. Dat je 'm laat gaan zonder helmpje, omdat ze 'snel even de fiets pakken en weg zijn' is dan jouw verantwoording als ouder lijkt me. Dit bedoel ik niet als veroordeling he, maar ik schets even de situatie.

- RVV
Wat jij schets is maar 1 goede oplossing voor en dat is een helm wettelijk verplichten voor een kind.
-
Gisteren flikkerde m'n peutertje uit het bed. Flink krijsen in de nacht (al bleef hij onder het jammeren wel slapen
)
Iig, denk ik dat ik ook maar een helm ga kopen hiervoor. Je weet maar nooit.
Alle gekheid op een stokje. Niets mis mee met verplichten, maar dan graag voor iedereen. Dus ook voor volwassenen op de stadsfiets!

Alle gekheid op een stokje. Niets mis mee met verplichten, maar dan graag voor iedereen. Dus ook voor volwassenen op de stadsfiets!
- Robin Hartog
allen schreef:Gisteren flikkerde m'n peutertje uit het bed. Flink krijsen in de nacht (al bleef hij onder het jammeren wel slapen)

Maar goed, laten we nog maar meer gaan verplichten.

- GTRene
een verplicht goede opvoeding 

- RVV
Alle schaatsers in de winter en op ijsbanen ook verplicht een helm op! Klap maar eens met je hoofd op het ijs! Of onder de brug door
Zo kreeg mijn vorige buurman een zware hersenbeschadiging.