Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Toen BMW in 1987(?) met de toenmalige 7serie met de 5.0 V12 kwam(en de eerste Duitse naoorlogse V12) werd ik MEER BMW freak dan ik ooit van tevoren was. Tot die tijde hadden ze 'alleen maar 6 pitters' en dat vond ik nou niet echt 'groots' voor een merk, als je een 'merk' was moest je minimaal een 5 liter V8 hebben(wat Merc toen had en ik Merc gek was)
Door die V12 in die 750i en de 325i van m'n oom destijds ben ik in BMW gaan geloven
Niet zozeer door de E30 M3tjes die door 't beeld denderden in de DTM, ik was meer Ludwig/190e gek destijds.
Heb nog steeds een zwak voor Merc.
Rico, nogmaals, je denkt teveel NASCAR. Een 6 cylinder is ook in de basis een comfortmotor, een M weer net niet. Mijn motor wel.
Een 4 pitter turbo in 'n EVO is prachtig. EEn 6 pits loeier ook, een V8 ook een V10 ook, een V12= ULTIEM.
IMHO hoor :twisted:
Door die V12 in die 750i en de 325i van m'n oom destijds ben ik in BMW gaan geloven

Niet zozeer door de E30 M3tjes die door 't beeld denderden in de DTM, ik was meer Ludwig/190e gek destijds.
Heb nog steeds een zwak voor Merc.
Rico, nogmaals, je denkt teveel NASCAR. Een 6 cylinder is ook in de basis een comfortmotor, een M weer net niet. Mijn motor wel.
Een 4 pitter turbo in 'n EVO is prachtig. EEn 6 pits loeier ook, een V8 ook een V10 ook, een V12= ULTIEM.
IMHO hoor :twisted:
- Dennis Cavallino
- RVV
Robin schreef: Rico, nogmaals, je denkt teveel NASCAR. Een 6 cylinder is ook in de basis een comfortmotor, een M weer net niet. Mijn motor wel.
Ik schrijf toch nergens dat een 6 in lijn GEEN comfort motor is ? Ik roem zelfs de prachtige loop van mijn 325i touring, veel mooier dan een M3 motor.
Maar als een 6 in lijn al een comfort motor wat voegt dan die V8 daar aan toe ?
Enige logische argument wat ik heb gelezen is meer cylinder inhoud. Da's nou net wat je nodig heb bij grote dikke auto's.
Heeft een M3 een V8 nodig ? Terwijl de 6 in lijn de meest sublieme motor is van afgelopen 6 jaar (niet zelf bedacht)
Had de RS4 een V8 nodig ? Veel MK1 RS4 liefhebbers waren helemaal niet blij met die V8, ze waren dit tevreden over de 2,7 biturbo met 380pk en zelfs tunebaar richting de 500pk zonder problemen.
Robin jij hebt het beste V8 alternatief een 6 in lijn biturbo volgens BMW. Voordelen van V8 niet de nadelen. Zo'n motor maakt een V8 toch compleet overbodig ? Lees net een test in autozeitung, 335i touring tegen S4 avant en C klasse AMG. Op alle fronten is die 6 cylinder de V8'en de baas.
- Hielke
6 en 8 cylinders lopen tov 4 cylinders fijner. Als configuratie is dat het enige voordeel dat ik kan bedenken. En tegenwoordig met de balansassen is dat voordeel ook al erg gering.
Keuze van BMW voor de 8 cylinder in de nieuwe M3 is natuurlijk pure noodzaak. Van de 6 cylinders kunnen ze geen atmosferische 4 liters meer maken dus moeten ze, om Audi bij te houden, naar een grotere motor. In geval van de atmosferische motoren geldt nog steeds dat er geen substitute voor cubic inches is. Prachtig toch. Klinkt mooi, gaat heel hard in rechte lijn, stuurt weer wat minder. Same story sinds vele jaren. Minder geliefd worden ze er nog steeds niet om.
Keuze van BMW voor de 8 cylinder in de nieuwe M3 is natuurlijk pure noodzaak. Van de 6 cylinders kunnen ze geen atmosferische 4 liters meer maken dus moeten ze, om Audi bij te houden, naar een grotere motor. In geval van de atmosferische motoren geldt nog steeds dat er geen substitute voor cubic inches is. Prachtig toch. Klinkt mooi, gaat heel hard in rechte lijn, stuurt weer wat minder. Same story sinds vele jaren. Minder geliefd worden ze er nog steeds niet om.
- Dennis Cavallino
@Rico: Die Audi rijders vonden het turbogeweld prettig, maar de rij-puristen vonden de 2.7 bi-turbo van de RS4 niet goed toen daar opeens een 4.2 V8 voorin lag en bleek dat die veel fijner stuurde (net als een S8 eigenlijk, die stuurt ook heerlijk).
@Rico: Bij BMW heb je toch EN EN, ipv OF OF. Dat is toch hulde? Een dikke 6 in lijn turbo én een meesterlijke V8 (en V10). De 6 cylinders zonder turbo blijven ook, maar de oude M3 motor verdwijnt uit het gamma, of komt daar nog iets voor terug?
Ik denk dat BMW wel goed bezig is, anders boeken ze geen vooruitgang meer. De E90 is net een E39 qua omvang, dus waarom zouden ze geen V8 plaatsen? Alleen omdat een paar 6-in lijn fetishisten dat graag willen? Die hebben een 130i met sper en aangepast onderstel.
Hoeveel van die 130's verkopen ze eigenlijk? Heeft een ///M uitvoering van de 1 bestaansrecht? Ik denk het wel.
Liever een E90 mét V8 dan met 6 in lijn (ik heb ook liever een E39 M5 dan een E34 M5). In de E46 M3 zou ik nooit een V8 willen, omdat de huidige 6 in lijn prima bij die auto past. Bij een E90 past 'ie gewoon minder.
@Rico: Bij BMW heb je toch EN EN, ipv OF OF. Dat is toch hulde? Een dikke 6 in lijn turbo én een meesterlijke V8 (en V10). De 6 cylinders zonder turbo blijven ook, maar de oude M3 motor verdwijnt uit het gamma, of komt daar nog iets voor terug?
Ik denk dat BMW wel goed bezig is, anders boeken ze geen vooruitgang meer. De E90 is net een E39 qua omvang, dus waarom zouden ze geen V8 plaatsen? Alleen omdat een paar 6-in lijn fetishisten dat graag willen? Die hebben een 130i met sper en aangepast onderstel.

Hoeveel van die 130's verkopen ze eigenlijk? Heeft een ///M uitvoering van de 1 bestaansrecht? Ik denk het wel.
Liever een E90 mét V8 dan met 6 in lijn (ik heb ook liever een E39 M5 dan een E34 M5). In de E46 M3 zou ik nooit een V8 willen, omdat de huidige 6 in lijn prima bij die auto past. Bij een E90 past 'ie gewoon minder.
- RVV
Kees dat bedoel ik niet
Die V8 komt er punt, mijn mening over een V8 veranderd daar niks aan. Maar even terugkoppelend naar dat 335i draadje waar we het over de V8 hadden. Het betekend ook dat ik geen interesse heb in de aankomende M3.
Dus wat BMW graag zou willen werkt dus niet bij mij. Mij laten doorstromen van een e46 M3 naar een e92 M3. En er zullen vast meer mensen/M rijders zijn die zo denken.
Ik zou het veel gaver hebben gevonden als er toch energie was gestoken in de ontwikkeling van een geheel nieuwe 6 in lijn M3 motor. BMW heeft laten zien dat er 360pk uit een M3 (CSL) motor kon worden gehaald. Men had ook uit een geheel nieuw blok, (desnoods iets opgeboord naar een 3,5 liter ofzo) pak en beet 400 pk kunnen halen.
Maar BMW wil efficient werken en een V10 amputeren is stukken goedkoper dan een nieuwe motor ontwikkelen vooral omdat de concurrentie als druk bezig is met V8'en.
Wil BMW dan een nieuwe markt/doelgroep aanboren met de e92 M3 ? Verwacht men Audi rijders danwel AMG rijders over de streep te kunnen trekken ? In de states zal het wel werken, daar spreekt een V8 veel meer aan. En de states is voor M de belangrijkste markt.

Dus wat BMW graag zou willen werkt dus niet bij mij. Mij laten doorstromen van een e46 M3 naar een e92 M3. En er zullen vast meer mensen/M rijders zijn die zo denken.
Ik zou het veel gaver hebben gevonden als er toch energie was gestoken in de ontwikkeling van een geheel nieuwe 6 in lijn M3 motor. BMW heeft laten zien dat er 360pk uit een M3 (CSL) motor kon worden gehaald. Men had ook uit een geheel nieuw blok, (desnoods iets opgeboord naar een 3,5 liter ofzo) pak en beet 400 pk kunnen halen.
Maar BMW wil efficient werken en een V10 amputeren is stukken goedkoper dan een nieuwe motor ontwikkelen vooral omdat de concurrentie als druk bezig is met V8'en.
Wil BMW dan een nieuwe markt/doelgroep aanboren met de e92 M3 ? Verwacht men Audi rijders danwel AMG rijders over de streep te kunnen trekken ? In de states zal het wel werken, daar spreekt een V8 veel meer aan. En de states is voor M de belangrijkste markt.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
mischien een aantal(handje vol), maar 't merendeel, waaronder ik en ook genoeg 'coureurs' willen de m3 V8 wel, maar is het(net als voor MIJ) GEWOON EEN CENTENKWESTIE.Rico v Velzen schreef:Kees dat bedoel ik nietDie V8 komt er punt, mijn mening over een V8 veranderd daar niks aan. Maar even terugkoppelend naar dat 335i draadje waar we het over de V8 hadden. Het betekend ook dat ik geen interesse heb in de aankomende M3.
Laten we er niet omheen draaien kom op nou.

-
Re: Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?
V6 tegenover V8 is geen contest. Dan gaat de voorkeur uit naar een V8 simpelweg omdat deze geen balansassen nodig heeft om trillingsvrij te lopen. Maar geheel trillingsvrij is een V8 ook niet. Dat is alleen de L6 en de V12. Deze zijn geheel uitgebalanceerd voor trillingen uit de tweede graad (veroorzaakt door het verbrandings proces)Rico v Velzen schreef:Het gaat dus over de nieuwe V8 in de aankomende M3. Wat is eigenlijk de meerwaarde van een V8 ? Heeft een M3 een V8 nodig ? Waarvoor dan ? Voor meer snelheid voor meer vermogen voor meer status mischien ? Wat maakt een V8 een betere motor dan een 6 in lijn of een V6 ?
Klopt i.d.d. De beweegredenen van Audi zijn zuiver. De V8 doet alles beter dan de voormalige 2.7TT in de S4 en RS4. Minder verbruik en bovenal betrouwbaarder. Geen problemen met dichtgekoekte olieleidingen naar de turbo's waardoor deze weer ploffen.Rico v Velzen schreef:Een V8 motor is volgens mij in de basis geen sportieve motor maar een comfortmotor. Audi heeft van de RS4 motor wel een sportieve motor gemaakt, Mercedes heeft een "semi" sportieve V8 in de AMG's hangen. En ik kan niet anders concluderen dat de nieuwe M3 om die redenen ook een V8 krijgt. Om marketingtechnische redenen.
Verder valt niet te ontkennen dat de S4/RS4 en de AMG modellen allemaal zware jongens zijn (>1600kg). Om "mee te kunnen blijven" is dan koppel nodg. Veel en veel bij lage toeren. Dat bereik je met een kleine zescylinder weer niet. Een grote zes cylinder misschien weer wel, maar dat heeft dan weer zijn mechanische beperingen.
De grootste zes cylinder die BMW gebouwd heeft is de S38B38 en die komt tot 409Nm bij 4750RPM. In 1992 meer dan voldoende, maar naar tegenwoordige maatstaven te weinig om mee te doen. En eerlijk is eerlijk. Een E34 540i/6 met 1590kg is vanuit lage toeren een stuk sneller dan welke E34 ///M5 (3.6 en 3.8) dan ook. Deze laatste zijn dan pas sneller als je in NL serieus ee probleem met Koos Spee hebt. In Duitsland kan ik het vermogens voordeel uitspelen, maar in de rest van Europa niet. Zelfs op de Nordschleife is een standaard 540i/6 met een goed (aangepast) onderstel sneller dan een standaard E34 M5. Denk alleen maar aan het koppel voordeel bij Ex-Muhle.Rico v Velzen schreef:De huidige M3 motor kon men niet verder door ontwikkelen. Maar nog steeds de beste motor in zijn klasse, dus niet echt achterhaald ofzo. Maar de nieuwe M3 met een 6 jaar oude motor uitrusten valt ook niet zo goed te verkopen.
Een ander voordeel van de M60 V8 t.o.v de M30 L6 is het gewicht van de motor. De V8 is lichter en staat achter de vooras. De L6 komt er net overheen. Overigens. Het is een bekend geheim dat Paul Rosche graag nog wat verder met de grote M30 motor verder wilde gaan, maar vroeg of laat zou het einde bereikt zijn. In dat opzicht is de keuze voor een V8 terecht.
Simpel en eenvouding e m.i niets op tegen. Vergeet niet dat in de vroege jaren tachtig de S14 motor van de E30 ///M3 op een sortgeijke manier tot stand is gekomen. Paul Rosche heeft simpelweg een M88/3 cyl kop genomen, twee cylinders afgezaagt. De koel-en olie kanalen afgestopt en op een M10 motor geplaatst. Het vervolg is bekend. Is het daarom een mindere motor?Rico v Velzen schreef:BMW heeft de V10 gekortwiekt, de goedkoopste oplossing om een nieuwe motor te ontwikkelen. En men kan daarmee de nieuwe M3 voorzien.
Dat was het uitgangspunt van de E23 745i ook. Maar toch kwam er in 1987 de E32 750i met V12. 252pk/380Nm tegenover 300pk/450Nm.Rico v Velzen schreef:Maar dat overtuigd mij niet van de voordelen van een 8 cylinder motor. M.I. een overbodige motorconfiguratie en dan helemaal in auto's als de A4, 3 serie of een C klasse. BMW heeft 2 turbootjes op een 6 in lijn geschroefd en de motor is in alles beter dan een V8.
En tot aan de E90 335i heeft BMW zicht niet meer met geblazen benzine motoren ingelaten. Toegegeven, de 335i is een heerlijke auto met zeer goede spec's en voor de drie serie eigenlijk voldoende. Maar voor een zware vijf en zeven serie?
Dit is de bekende vraag van wanneer is genoeg 'genoeg'. Tegenwoordig heeft een 520i al bijna 170pk. De E34 520i kwam niet verder dan 136pk. Met elke generatie moet het meer zijn. Dan zijn er ook andere oplossingen nodig. Daarbij komt dat een fabrikant de topmodellen binnen een model reeks willen later onderscheiden.Rico v Velzen schreef:Voor de power hoef je geen V8 te hebben, een 3 liter 3,5 liter 6 cylinder is krachtig genoeg om dikke auto's als een A6/ 5 serie E klasse superprestaties te laten leveren.
De L6 heeft een betere en rustigere loop dan welke V8 dan ook. Het verbruik is functie van efficiency en gewicht. Is de eerste laag en de tweede hoog,dan is het verbruik hoog. Is de eerste hoog en de tweede laag, dan is het verbruik ook laag. In dat opzicht maakt de motorkeus niet uit.Rico v Velzen schreef:Heeft een V8 een mooiere loop dan een V6 of 6 in lijn ? De 6 in lijn in de 325i touring heeft al zo'n mooie uitgebalanceerde loop dat het lijkt alsof het niet beter kan. En hoeveel meer zuipt een V8 wel niet tov een 6 cylinder ?
Dit is overigens precies de reden waarom ik nooit een S6/RS6 of E55AMG wil hebben. De twee ton is zo bereikt en met een 70-80ltr tank kom je niet ver.
Dit is de hoofdreden waarom V8én de L6én verdrongen hebben.Rico v Velzen schreef:Iedereen die in een V8 heeft gereden zal roepen oh wat een fantastische motor, loopt erg soepel en mooi rond. Genoeg koppel bij lage toerentallen, (handig bij dikke zware auto's)
Persoonlijk doet een V8 mij ook niet veel en heb ik meer met het opdwepende karakter van de L6 motoren van ///M-Gmbh, iets wat de S62 motor van de E39 ///M5 in de verste verte niet kan benaderen. Een auto is meer dan alleen maar rationaliteit. Het is ook emotie. En het is de combinatie van die twee waarom ik de voorkeur geef aan mijn E34 ///M5 tegenover een 540i/6, maar ik sta wel open voor de tekortkomingen van de S38 (lees L6) motor in zware auto's (>1600kg).Rico v Velzen schreef:Mij doet een V8 weinig. De auto's waar ze in zitten zijn minimaal van 5 serie niveau. En dat zijn sowieso waanzinnige benzineslurpers. Nee een V8 ik word er niet warm van. En ik zal nooit een auto kopen met een V8 motor erin. Ook al heb ik wel eens stiekum zo'n ding overwogen maar elke keer weer verstand erbij getrokken waarom ik het niks vind.
Laatst gewijzigd door raymondw op 15 dec 2006, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mari Oh Oh!
Dat durf ik te betwijfelen(3,5/3,2*360=393) en de betrouwbaarheid wordt er zeker niet beter van en of ik denk niet dat je de S54 marges (weer) wil gaan verkleinen. Indien je het toch wil moet je een sterker blok van waarschijnlijk zwaarder of meer materiaal(en dus ook zwaarder) gaan bouwen. Als je dan met gemak meer vermogen uit een 4 liter V8 kan halen moet je dat gewoon doen(lijkt mij).Men had ook uit een geheel nieuw blok, (desnoods iets opgeboord naar een 3,5 liter ofzo) pak en beet 400 pk kunnen halen.
-
Mee eens. 4liter uit een L6 betekent een grotere slag een een grotere boring. Niet mogelijk bij de M5x/S5x serie motoren en ook niet zomaar mogelijk bij de oude grote zes cylinders (M30/S38).Mari Oh Oh! schreef:Dat durf ik te betwijfelen(3,5/3,2*360=393) en de betrouwbaarheid wordt er zeker niet beter van en of ik denk niet dat je de S54 marges (weer) wil gaan verkleinen. Indien je het toch wil moet je een sterker blok van waarschijnlijk zwaarder of meer materiaal(en dus ook zwaarder) gaan bouwen. Als je dan met gemak meer vermogen uit een 4 liter V8 kan halen moet je dat gewoon doen(lijkt mij).
Het kan alleen maar door de hartafstand van de cylinders te vergroten waardoor de motor langer wordt. Dit leidt weer tot andere problemen, inbouwlengte, torsie stijfheid, grotere draaimassa en de daaraan gekoppelde resonaties.
-
Maar even terugkoppelend naar dat 335i draadje waar we het over de V8 hadden. Het betekend ook dat ik geen interesse heb in de aankomende M3.
Dus wat BMW graag zou willen werkt dus niet bij mij. Mij laten doorstromen van een e46 M3 naar een e92 M3. En er zullen vast meer mensen/M rijders zijn die zo denken. [/quote]
mischien een aantal(handje vol), maar 't merendeel, waaronder ik en ook genoeg 'coureurs' willen de m3 V8 wel, maar is het(net als voor MIJ) GEWOON EEN CENTENKWESTIE.
[/quote]
Buiten dat, niet om op de man te spelen Rico, maar even een zuivere constatering:
Ik heb erg sterk het idee dat jij de M3 vooral zo geweldig vindt omdat je er nu zelf 1 in de garage hebt staan. Weet me namelijk nog heel goed te herinneren hoe geweldig al je voorgaande auto's waren op het moment dat je ze had, waarna achteraf ineens het verhaal was dat er toch ook wel dingen waren die minder geweldig waren.
Kan me zelfs nog herinneren dat je vorig jaar toen je de 130i net had die E46M3 maar een ouderwetse, lompe boot vond (dat vond Dre namelijk ook) en nu is diezelfde M3 ineens zo geweldig? Die M weegt toch ook heel wat meer dan een 130? Beetje jammer imho.
Hetzelfde geval met de vergelijking 335i vs E46M3 > het is er geen en wordt er nooit 1 maar in pure snelheid zit die verdomde 335i er wel zó dichtbij dat je je af kunt vragen of een nieuwe E46M3 zijn meerprijs t.o.v. zo'n 335i nog wel te verdedigen is (over de M van marketing gesproken)
En tot slot, ik hoor André praten over het hoge poetsersgehalte onder de M-kopers. Mensen die het sper niet gebruiken e.d. Nou eh, daar ken ik er dan ook nog wel een paar van die zichzelf daar waarschijnlijk niet onder rekenen....
Dusseuh, allemaal leuk en aardig dat vereren van die E46M3, maar even voetjes op de grond is misschien niet zo gek. De tijd staat immers niet stil (ook als we het over onderstellen hebben etc)
Dus wat BMW graag zou willen werkt dus niet bij mij. Mij laten doorstromen van een e46 M3 naar een e92 M3. En er zullen vast meer mensen/M rijders zijn die zo denken. [/quote]
mischien een aantal(handje vol), maar 't merendeel, waaronder ik en ook genoeg 'coureurs' willen de m3 V8 wel, maar is het(net als voor MIJ) GEWOON EEN CENTENKWESTIE.

Buiten dat, niet om op de man te spelen Rico, maar even een zuivere constatering:
Ik heb erg sterk het idee dat jij de M3 vooral zo geweldig vindt omdat je er nu zelf 1 in de garage hebt staan. Weet me namelijk nog heel goed te herinneren hoe geweldig al je voorgaande auto's waren op het moment dat je ze had, waarna achteraf ineens het verhaal was dat er toch ook wel dingen waren die minder geweldig waren.
Kan me zelfs nog herinneren dat je vorig jaar toen je de 130i net had die E46M3 maar een ouderwetse, lompe boot vond (dat vond Dre namelijk ook) en nu is diezelfde M3 ineens zo geweldig? Die M weegt toch ook heel wat meer dan een 130? Beetje jammer imho.
Hetzelfde geval met de vergelijking 335i vs E46M3 > het is er geen en wordt er nooit 1 maar in pure snelheid zit die verdomde 335i er wel zó dichtbij dat je je af kunt vragen of een nieuwe E46M3 zijn meerprijs t.o.v. zo'n 335i nog wel te verdedigen is (over de M van marketing gesproken)
En tot slot, ik hoor André praten over het hoge poetsersgehalte onder de M-kopers. Mensen die het sper niet gebruiken e.d. Nou eh, daar ken ik er dan ook nog wel een paar van die zichzelf daar waarschijnlijk niet onder rekenen....

Dusseuh, allemaal leuk en aardig dat vereren van die E46M3, maar even voetjes op de grond is misschien niet zo gek. De tijd staat immers niet stil (ook als we het over onderstellen hebben etc)
- RVV
Martijn even mijn reactie in rood/vet.
Martijn schreef:Buiten dat, niet om op de man te spelen Rico, maar even een zuivere constatering:
Ik heb erg sterk het idee dat jij de M3 vooral zo geweldig vindt omdat je er nu zelf 1 in de garage hebt staan.
e46 M3 is rationeel niet zo geweldig hoor, maar emotioneel onovertroffen het is gewoon altijd mijn droomauto geweest, waarvan ik de beperkingen best durf te onderkennen.
Weet me namelijk nog heel goed te herinneren hoe geweldig al je voorgaande auto's waren op het moment dat je ze had, waarna achteraf ineens het verhaal was dat er toch ook wel dingen waren die minder geweldig waren.
Martijn, S3 was een geweldige auto maar werd qau handling ingehaald door de cooper S, buiten dat ik altijd storing had met de S3 ben ik nooit negatief over die auto geweest. Cooper S is ook altijd geweest, de enige reden waarom dieweg is gegaan was omdat er geen ruimte achterin zit (ivm kinderstoeltjes) 120d was een prima 1 serie, ik heb alleen nooit aan echt aan diesel kunnen wennen, maar dat had niks met de 1 serie te maken, ik kocht immers weer een 130i die ik tot op vandaag de dag nog net zo geweldig vind als toen ik hem kocht, alleen geen droomauto die keus heb ik met de M3 gemaakt, maar een M3 is niet beter dan een 130i. 323i sedan hele fijne 6 cilinder sedan helaas veel te kort gehad. De 325i touring heerlijke reisauto. Ik ben nooit echt negatief geweest over auto's die ik heb weggedaan
Martijn het klinkt raar, maar een M3 is vergelijken bij een 130i nog steeds lomp qua rijden, ik heb ik nooit beweerd dat een M3 veel beter rijd stuurt dan een 130i, Hij is geweldig omdat het een M3 is (als package), en voor mij de mooiste M3.
In absulute zin is die meerprijs van een nieuwe M3 niet te verantwoorden tov de 335i, het grote verschil zit hem in de totaal beleving. Als packagedeal is de 335i absoluut de betere keus.
En tot slot, ik hoor André praten over het hoge poetsersgehalte onder de M-kopers. Mensen die het sper niet gebruiken e.d. Nou eh, daar ken ik er dan ook nog wel een paar van die zichzelf daar waarschijnlijk niet onder rekenen....![]()
Andre is heel rijders georienteerd, beleeft een auto heel anders dan jij en ik en 97% van de overige forum bezoekers. Ik heb geen M3 om tot naadje te gaan. Dan kun je veel beter een oude auto kopen waarbij je het risico op afschrijven voor lief neemt. Een droomauto ben je zuinig op, maar dat neemt niet weg dat je af en toe wel eens eruit haalt wat er in zit. En da's nou juist de lol.
Vereren van een e46 M3 ? tja zo zou je het kunnen opvatten, maar in deze thread ging het me om een V8 en wat daar de voordelen van zouden zijn tov van een 6 cylinder. Niet over hoe fantastisch een M3 is. E92 M3 zal in alles wel een betere auto zijn dan een e46, zal ik zeker niet ontkennen. Ik weet wat een 130i is en die is technisch gelijk aan een e90 en staat al zo verdomd dicht bij een e46 M3. Dus die e90/e92 zal het allemaal wel weer overtreffen. Maar je krijgt er een klinischere auto voor terug, niet gebouwd om in te spelen op de emotie van de huidige liefhebber, maar om de markt te volgen waar de toon is gezet is door Audi en Mercedes AMG.
-
Voordeel van een V8 is dat er gewoon meer vermogen uit te halen valt. Dat moet wel vanwege a) concurrentiepositie, b) gewicht (valt bij BMW reuze mee gelukkig, maar gewicht gaat per model toch ietsjes omhoog), c) vooruitgang (elk nieuw model moet meer vermogen krijgen anders verkoopt het niet, sim-pel).Vereren van een e46 M3 ? tja zo zou je het kunnen opvatten, maar in deze thread ging het me om een V8 en wat daar de voordelen van zouden zijn tov van een 6 cylinder. Niet over hoe fantastisch een M3 is. E92 M3 zal in alles wel een betere auto zijn dan een e46, zal ik zeker niet ontkennen. Ik weet wat een 130i is en die is technisch gelijk aan een e90 en staat al zo verdomd dicht bij een e46 M3.
Maargoed, wat zijn de nadelen van een V8? Vrij weinig. Grootste punt is dat je vind dat het niet in een 3 serie hoort te zitten. Dat is meer psychisch denk ik. Verder gaan onderhoudskosten en verbruik iets omhoog, maar dat is vast al lang onderzocht dat het geen probleem is voor de toekomstige kopers.
Als dat zo zou zijn kun je beter een E30 M3 kopen. Ook genoeg vermogen, ruimte en nog echt puur rijden. Vanaf de E30 M3 is die trend al gaande dat het groter/zwaarder werd. Is de E46 M3 met z'n 1500kg zoveel slechter dan een E30 M3? Tien jaar geleden zouden ze je uitlachen als je het zou hebben over een sportieve auto van 1500kg. Ik denk dat het met de E92 M3 niet veel anders is zodra ie uit is. Ik weet niet wat ie gaat wegen, maar 1550kg met een hitserige 400pk hoogtoerige V8 in een 3 coupe met dikke wielen en M looks, niks mis mee als je het mij vraagt! Een E30 M3 zal er nooit meer komen... als je dat wilt ben je met een 130i zoals Andre nog het beste uit.Dus die e90/e92 zal het allemaal wel weer overtreffen. Maar je krijgt er een klinischere auto voor terug, niet gebouwd om in te spelen op de emotie van de huidige liefhebber, maar om de markt te volgen waar de toon is gezet is door Audi en Mercedes AMG.
-
Ok, allemaal prima maar als ik dit lees:
Verder kwam/komt het gewoon zo over met die "verering" van je automobiel van het moment. Kan natuurlijk dat je het niet zo bedoeld, maar het doet mij sterk denken aan discussies met een hoog "de mijne is toch beterder-gehalte"
Maargoed nogmaals, was geen aanval alleen een weergave van mijn mening over/gevoel bij je posts over de E46M3 ivgl met de 335/E92M3 etc.
Dan vraag ik me af óf BMW nog wel het merk is (samen met Audi en MB) waar je nog terecht kunt met die wensen. Zelfs een M2 zal niet aan die wensen kunnen voldoen denk ik, die zal ook zwaarder zijn dan een 130i en rap richting 1450-1500kg gaan. Oftewel: ook dat is niet de oplossing imho (zoals de voortekenen nu zijn)Maar je krijgt er een klinischere auto voor terug, niet gebouwd om in te spelen op de emotie van de huidige liefhebber, maar om de markt te volgen waar de toon is gezet is door Audi en Mercedes AMG
Verder kwam/komt het gewoon zo over met die "verering" van je automobiel van het moment. Kan natuurlijk dat je het niet zo bedoeld, maar het doet mij sterk denken aan discussies met een hoog "de mijne is toch beterder-gehalte"

Maargoed nogmaals, was geen aanval alleen een weergave van mijn mening over/gevoel bij je posts over de E46M3 ivgl met de 335/E92M3 etc.
-
Voor mij geld het zelde al zou ik een v8 kunnen betalen koop ik hem nog niet. Dan had ik echt wel een e39 m5 in de garage gehad. Het is voor de combinatie van formaat auto met de v8. Allebei niet interessant voor dre.
De nieuwe 3 serie is een 5 serie geworden. Velen trappen erin. En ga mee, want oei oei als de buurman wel een 3 serie heeft en ik 1 serie dat komt niet goed. Velen kunnen de status niet opzij zetten. De fabrieken spelen hier prachtig op in en varen er wel bij zullen we maar zeggen.
Ik denk net even anders en zo heb ik het voor mijn vader geregeld.
Mijn vader had een 5 serie 530i met de komst van de nieuwe 3 serie zei ik tegen mijn vader dan kunnen we nu de 5 inruilen op 3 en dan heb je weer het zelfde formaat auto als 525tds van een aantal jaren terug. En nu is hij er erg blij mee en heeft ruimte genoeg. BMW had liever gezien dat pa weer een nieuwe 530i kocht of nog liever doorgroeien naar een 7 serie om nog meer status te vergaren van de buren ook. Gelukkig voor de economie denken er niet zoveel zo en is het maar beter zo. Dus jongens allemaal snel aan de v8 nog liever een v10 nee een v12 en die knaken laten rollen:)
De nieuwe 3 serie is een 5 serie geworden. Velen trappen erin. En ga mee, want oei oei als de buurman wel een 3 serie heeft en ik 1 serie dat komt niet goed. Velen kunnen de status niet opzij zetten. De fabrieken spelen hier prachtig op in en varen er wel bij zullen we maar zeggen.
Ik denk net even anders en zo heb ik het voor mijn vader geregeld.
Mijn vader had een 5 serie 530i met de komst van de nieuwe 3 serie zei ik tegen mijn vader dan kunnen we nu de 5 inruilen op 3 en dan heb je weer het zelfde formaat auto als 525tds van een aantal jaren terug. En nu is hij er erg blij mee en heeft ruimte genoeg. BMW had liever gezien dat pa weer een nieuwe 530i kocht of nog liever doorgroeien naar een 7 serie om nog meer status te vergaren van de buren ook. Gelukkig voor de economie denken er niet zoveel zo en is het maar beter zo. Dus jongens allemaal snel aan de v8 nog liever een v10 nee een v12 en die knaken laten rollen:)
- RVV
Martijn ik zag het ook niet als een aanval hoor
Bij een M3 ga je over een grens heen, de grens waarbij emotie/ratio gaat overheersen dan ben je soms blind voor de nadelen.
Maar die nadelen zijn er terdege, meer dan genoeg zelfs.
Voor mij is een V8 in een M3 eigenlijk ook een nadeel. Er zijn al jaren 3 series met V8'en te verkrijgen, Hartge en nog wat van die cowboy's maar nooit heeft zo'n ding me weten te raken. Wat dat betreft zal het wel zo zijn zoals Tom schrijft, het heeft iets psycisch.
Een e30 M3 was ook niet de lichtste auto hoor. woog ook rond de 1200 kilo indertijd.
Mijn laatste A3 180pk helemaal niets te maken met M/S achtige zaken woog slechts 1140 kilo.

Bij een M3 ga je over een grens heen, de grens waarbij emotie/ratio gaat overheersen dan ben je soms blind voor de nadelen.
Maar die nadelen zijn er terdege, meer dan genoeg zelfs.
Voor mij is een V8 in een M3 eigenlijk ook een nadeel. Er zijn al jaren 3 series met V8'en te verkrijgen, Hartge en nog wat van die cowboy's maar nooit heeft zo'n ding me weten te raken. Wat dat betreft zal het wel zo zijn zoals Tom schrijft, het heeft iets psycisch.
Een e30 M3 was ook niet de lichtste auto hoor. woog ook rond de 1200 kilo indertijd.
Mijn laatste A3 180pk helemaal niets te maken met M/S achtige zaken woog slechts 1140 kilo.
-
-
- Cupra R
Zonder alles te hebben gelezen, start een 6 cylinder en geef eens gas en doe ditzelfde daarna met een V8, enough said.
Denk eens aan de E46 Hartge M3 met de V8 uit de M5. Daar kan dus echt geen M3 tegenop.
Of pak een willekeurige oude of moderne Amerikaan met V8 en geef eens gas en een prachtige roffel valt je ten deel. Wil je een wat smeuiger geluid kies dan voor een Audi V8 of BMW V8. Wil State of Art neem dan de V8 uit de F430.
6 of 8 cylinder vind ik echt geen vergelijk.
Hiervoor had ik een ST200 met Supersprint uitlaat en deze klonk echt heerlijk (vond dus echt iedereen) totdat er een keer een Audi V8 naast me stond en wat gas gaf. Toen was het geluid van mij maar
Denk eens aan de E46 Hartge M3 met de V8 uit de M5. Daar kan dus echt geen M3 tegenop.
Of pak een willekeurige oude of moderne Amerikaan met V8 en geef eens gas en een prachtige roffel valt je ten deel. Wil je een wat smeuiger geluid kies dan voor een Audi V8 of BMW V8. Wil State of Art neem dan de V8 uit de F430.
6 of 8 cylinder vind ik echt geen vergelijk.
Hiervoor had ik een ST200 met Supersprint uitlaat en deze klonk echt heerlijk (vond dus echt iedereen) totdat er een keer een Audi V8 naast me stond en wat gas gaf. Toen was het geluid van mij maar

-
Ik heb ff een stukje van Rico gequote...Het gaat dus over de nieuwe V8 in de aankomende M3. Wat is eigenlijk de meerwaarde van een V8 ? Heeft een M3 een V8 nodig ? Waarvoor dan ? Voor meer snelheid voor meer vermogen voor meer status mischien ? Wat maakt een V8 een betere motor dan een 6 in lijn of een V6 ?
Waarom mag een m3 alleen een 6cyl hebben dan?
Hij is ooit begonnen als 4cylinder...deed het ook erg goed dacht ik...
Waarom mag er dan geen 8cyl in?......of BMW zou een 4liter 6cyl moeten maken om nog mee te komen...
De concurrentie stopt ook 8cyinders in coupe's/gezinsauto's etc....
Ik snap het probleem niet zo dat er een 8cylinder in komt....is gewoon lekker goedkoop voor BMW..."we nemen de 10cylinder..we hakken er 2 cylinders af en klaar"...