Vocht in de garage
- Knot
Re: Vocht in de garage
Ik had m gisteren 3 uur vol aangezet, was het eindelijk 14 graden, 20:00 uitgezet en vanochtend weer heerlijk 1.7 in de garage 

-
OnlineFabian
Ik zet hem echt heel zachtjes, 750W stand, en dan de thermostaat minimaal. Slaat ie elke 5 minuten 1 minuutje aan ofzo en daarmee blijft het toch wel een graadje of 4 als het buiten flink vriest.
- Knot
Ik ga het eens meten... heb zo'n ding met 3 standen (+ uit) dus op stand 1 en dan thermostaat op 1/3 ofzo.
Mooi grafiekje van maken gespiegeld tegen de buitentemp
Mooi grafiekje van maken gespiegeld tegen de buitentemp

- TurboClouseau
Denk dat je het op deze manier alleen maar vochtiger maakt. Door afkoeling zal de relatieve luchtvochtigheid toenemen, waardoor je sneller condensvorming krijgt op de koude delen in je garage.Knot schreef:Ik had m gisteren 3 uur vol aangezet, was het eindelijk 14 graden, 20:00 uitgezet en vanochtend weer heerlijk 1.7 in de garage
Ik heb zelf ook een halfsteens garage, maar heb hiervan altijd een zijraampje open staan in kantelstand. Langs de kanteldeur tocht het ook altijd wel wat. Ventileren is bij onze garages denk ik het meest effectief...en ook goedkoper dan stoken. Heb vorig jaar 2 verticale voegjes uitgeboord op 30cm hoogte en 180cm hoogte...heb zonet de boel afgesloten en even gevoeld bij die sleufjes...je voelt de wind gewoon naar binnen blazen -> ventileren -> goed

Wil nog meer sleuven boren voor nog meer ventilatie
- Dennis Cavallino
Zelfs in mijn geventileerde schuurtje zie ik fietszadels gewoon beslaan (schimmel wil ik het niet noemen) als het een tijd geregend heeft. Wat doe je eraan? Gewoon af en toe met zonnig weer de deur open zetten, en zo nu en dan eens fietsen. Met auto's geldt; af en toe eens laten draaien (of rijden) met de verwarming aan.
Je motorpak zou je even buiten kunnen hangen.
Ik zou er geen geld aan uitgeven qua energieverbruik, of bouwkundige projecten. We wonen gewoon in een nat land. Vooral de laatste maanden is het amper droog geweest. Live with it. Ik heb CV in mijn garage, die ging toen de Mx5 erin stond wel aan, en dat hielp, maar beter is het om gewoon dagelijks/wekelijks te rijden.
Een bakje azijn wil ook weleens helpen. Zo'n vochtvreter in je auto biedt amper soelaas, wel in een verwarmde / geïsoleerde garage.
En wat Luco zegt: impregneren zou verboden moeten worden.
Je motorpak zou je even buiten kunnen hangen.
Ik zou er geen geld aan uitgeven qua energieverbruik, of bouwkundige projecten. We wonen gewoon in een nat land. Vooral de laatste maanden is het amper droog geweest. Live with it. Ik heb CV in mijn garage, die ging toen de Mx5 erin stond wel aan, en dat hielp, maar beter is het om gewoon dagelijks/wekelijks te rijden.
Een bakje azijn wil ook weleens helpen. Zo'n vochtvreter in je auto biedt amper soelaas, wel in een verwarmde / geïsoleerde garage.
En wat Luco zegt: impregneren zou verboden moeten worden.

- Sjoerd MP BMW
Over open stootvoegen gesproken: de vorige eigenaar had ze met siliconekit dicht gespoten tegen hommels... ik heb ze gelijk geopend en roosters geplaatst.
Laatst gewijzigd door Sjoerd MP BMW op 11 dec 2013, 16:47, 3 keer totaal gewijzigd.
- Knot
Ik gooi m nu steeds overdag op de ventilatiestand (kiertje boven en onder), dan blijft ie een uur zo staan en gaat dan vanzelf dicht.
Luchtvochtigheid is wel gedaald van 70 naar 65%. Morgen weer een lekker droog dagje.
Motorkleding hangt boven in het CV hok en de fireblade heb ik vandaag nog een stuk op gereden (sinds 2 maanden) en kokend heet binnen gezet
Luchtvochtigheid is wel gedaald van 70 naar 65%. Morgen weer een lekker droog dagje.
Motorkleding hangt boven in het CV hok en de fireblade heb ik vandaag nog een stuk op gereden (sinds 2 maanden) en kokend heet binnen gezet

- Knot
Wat anders, is dit geen optie?
http://link.marktplaats.nl/1002186852" onclick="window.open(this.href);return false;
Ligt geen gas, maar een gaskachel met gasfles en waakvlam eet ook al vocht op als die 24/7 "waakt".
Of moet je dan bij oude gaskachels weer een afvoer naar buiten maken?
http://link.marktplaats.nl/1002186852" onclick="window.open(this.href);return false;
Ligt geen gas, maar een gaskachel met gasfles en waakvlam eet ook al vocht op als die 24/7 "waakt".
Of moet je dan bij oude gaskachels weer een afvoer naar buiten maken?
- Luco
Knot, open verbrandingstoestellen brengen alleen maar vocht in de ruimte.
Overigens, voor zover ik weet zijn er geen branders die op diverse soorten gas alles goed verbranden, dus om te adverteren dat die ook met autogas alles verbrand is een levensgevaarlijk advies.
Overigens, voor zover ik weet zijn er geen branders die op diverse soorten gas alles goed verbranden, dus om te adverteren dat die ook met autogas alles verbrand is een levensgevaarlijk advies.
-
OnlineFabian
Knot, knal er dan een airco met inverter in van de Praxis/Gamma etc. Buitenunit en binnenunit die zowel kan koelen als verwarmen. Energiezuiniger en gegarandeerd ontvochtigen
Die heb je voor rond de 400 Euro wel volgens mij. Wie weet doe ik dat nog wel eens. Kan ik ook lekker warm sleutelen in de winter en ga ik niet kapot in de zomer.
Airco met verwarmer heb ik binnen in huis ook, geweldig gewoon.

Die heb je voor rond de 400 Euro wel volgens mij. Wie weet doe ik dat nog wel eens. Kan ik ook lekker warm sleutelen in de winter en ga ik niet kapot in de zomer.
Airco met verwarmer heb ik binnen in huis ook, geweldig gewoon.
- Luco
Energiezuinig kan je wel vergeten met een airco 
Zeker als die constant moet ontvochtigen.

-
OnlineFabian
Jij zegt het, maar de airco-unit die ik heb hangen heeft echt een absurd rendement. Kan ik met gas niet tegenaan stoken....en dan heb ik een ketel van een jaar oud hangen.Luco schreef:Energiezuinig kan je wel vergeten met een airco
Was ook geen airco in de prijsrange die ik hier omschreef voor de garage, eerder een factor 20 daarvan.....
- Arthur
- Auto: Nr.51
En je schreef ook "energiezuiniger", niet "energiezuinig". Luco blaft, zoals gewoonlijk, weer wat vroeg 

- Luco
Simpel rekensommetje, rendement van gas is veel hoger dan dat van Electra.
Je vergeet dat je met de airco maar 1 ruimte verwarmt of koelt, zet heel je cv maar eens dicht behalve de ruimte waar ook de airco hangt, wedden dat je cv zuiniger/goedkoper is dan je airco.
Verder zal je airco constant verwarmen en koelen als je wilt dat die ontvochtigd, dus niks energiezuinigs aan, staat dan gewoon constant tussen de 1000 en 3000 watt te verbruiken.
1m3 gas (55 cent) is 31.65 Megajoule en 1 kWh (13 cent) elektra is 3.6 Megajoule.Gas is dus ongeveer de helft goedkoper. Dan hebben we het zelfs nog over het goedkope tarief elektra.
Je vergeet dat je met de airco maar 1 ruimte verwarmt of koelt, zet heel je cv maar eens dicht behalve de ruimte waar ook de airco hangt, wedden dat je cv zuiniger/goedkoper is dan je airco.
Verder zal je airco constant verwarmen en koelen als je wilt dat die ontvochtigd, dus niks energiezuinigs aan, staat dan gewoon constant tussen de 1000 en 3000 watt te verbruiken.
1m3 gas (55 cent) is 31.65 Megajoule en 1 kWh (13 cent) elektra is 3.6 Megajoule.Gas is dus ongeveer de helft goedkoper. Dan hebben we het zelfs nog over het goedkope tarief elektra.
- Knot
Waar ik ook nog over zat te denken, vocht wat door de vloer komt ipv alleen vocht wat door de enkelsteens muur naar binnen komt.
Is het niet een idee om de vloer te voorzien van een egaliserende en isoleremde 2 componenten epoxy coating? Is een hoop te krijgen maar even uitzoeken wat de beste is. Zitten oneffenheden van 2 a 3 mm in de betonvloer.
Is het niet een idee om de vloer te voorzien van een egaliserende en isoleremde 2 componenten epoxy coating? Is een hoop te krijgen maar even uitzoeken wat de beste is. Zitten oneffenheden van 2 a 3 mm in de betonvloer.
- Sjoerd MP BMW
Ga ik van het voorjaar ook doen. Maak ik gelijk een vierkante koker in de vloer waarin ik een andere vierkante koker kan schuiven waarop een bankschroef gemonteerd zit.
Vorige maand een in de muur tegenover de garagedeur een ontluchtingsgat gemaakt en in de buitenmuur her en der open stootvoegen (boven maaiveld en onder dakbeschot).
Vorige maand een in de muur tegenover de garagedeur een ontluchtingsgat gemaakt en in de buitenmuur her en der open stootvoegen (boven maaiveld en onder dakbeschot).
- Knot
Ik ga het wel proberen, had nu toch een paar witte vlokjes op de uitlaten en achterbruggen van de motorfietsen zitten, snel weggewassen maar teken van teveel vocht natuurlijk.
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Heb je een afvoer op je platte dak en zo ja, waar gaat dat water heen?
Enkelsteens hoeft geen vochtproblemen te geven. Wij hebben twee schuren, eentje van steen met een puntdak en één van soort damwand profielen. Beide zijn "goed geventileerd". Geen enkel vochtprobleem. Zorg dat je schuur prima kan luchten. Ik heb een tijd geleden een garagebox gehuurd, zo eentje in een rijtje van 10. De garageduur was gefentileerd en in de achtermuur zat een ventilatierooster van een centimeter of 20 in doorsnee. Daar heb ik ook nooit vochtpreblemen gehad.
Als je wilt weten of je last heb van optrekkend vocht dan moet je de muren gaan meten met een vochtmeter.
Enkelsteens hoeft geen vochtproblemen te geven. Wij hebben twee schuren, eentje van steen met een puntdak en één van soort damwand profielen. Beide zijn "goed geventileerd". Geen enkel vochtprobleem. Zorg dat je schuur prima kan luchten. Ik heb een tijd geleden een garagebox gehuurd, zo eentje in een rijtje van 10. De garageduur was gefentileerd en in de achtermuur zat een ventilatierooster van een centimeter of 20 in doorsnee. Daar heb ik ook nooit vochtpreblemen gehad.
Als je wilt weten of je last heb van optrekkend vocht dan moet je de muren gaan meten met een vochtmeter.
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Hier overigens ook een enkelsteense garage. Ook vrij vochtig in de garage, met wat vorst zijn de ramen (2x 75x75 en 1x 60x100) compleet voorzien van bloemen aan de binnenkant...
Afijn, die ramen (op 't zuiden) helpen er ook weer voor dat het wat warmer wordt als de zon schijnt. Dan even de garagedeuren (2 stuks) open om het even te laten ventileren. Op de auto's overigens nooit last van condenserend vocht oid.
Afijn, die ramen (op 't zuiden) helpen er ook weer voor dat het wat warmer wordt als de zon schijnt. Dan even de garagedeuren (2 stuks) open om het even te laten ventileren. Op de auto's overigens nooit last van condenserend vocht oid.
- Luco
enkelsteens bestaat niet 

- Knot
Gaat van het platte dak naar het riool via een afvoer.EvdP schreef:Heb je een afvoer op je platte dak en zo ja, waar gaat dat water heen?
Misschien wel goed om idd eens te laten meten.
- matthyssie
Luco schreef:enkelsteens bestaat niet

- Luco
Ja,sorry, maar het is gewoon zo.
Je hebt bv
halfsteens
steens
spouw
Wat men meestal bedoelt met enkelsteens is dus halfsteens.
Je hebt bv
halfsteens
steens
spouw
- matthyssie
Mijn fout. Is indd halfsteens.Luco schreef:Ja,sorry, maar het is gewoon zo.
Je hebt bv
halfsteens
steens
spouw