Dit draadje maar even opfrissen. Ik was even bij de Mercedes dealer binnengestapt om ipv de foto's maar eens de auto in het echt te bekijken. Grappige is dat de verkoper zelf in Portugal zowel de A4, de F30 3-serie als de nieuwe C had gereden. Zijn indruk was dat BMW en Mercedes op gelijk niveau stonden, maar de BMW vooral de stuurmans auto was. De Audi was vooral stug, stuiterig maar verder gevoelloos en terwijl alles er mooi uit zag, kraakte alles als het aangeraakt werd volgens hem.
Lang verhaal kort, ik wilde de auto alleen zien, maar hij bood me toch aan om eens te sturen met een C om even het gevoel te krijgen of het een leuk alternatief is voor een 3-serie. Maar dan wel een met AMG pakket, een normale zou waarschijnlijk tegenvallen volgens hem. Zodoende kreeg ik vandaag een C180 Ambiente met AMG pakket binnen en buiten, LED verlichting en 7G automaat mee. De AMG stoelen zijn de enige stoelen waar ik nog enigszins steun in kon vinden, maar zowel de standaard stoel als een sportstoel in een F30 zijn beiden veel meer body hugging.
Qua design is de nieuwe C toch wel geslaagd mits voorzien van AMG pakket. De versies zonder klopten qua proporties gevoelsmatig niet. Daar mist de achterkant vooral erg veel body. Het AMG pakket trekt de aandacht weg van het korte aflopende kontje, Rover 75 look opgelost. Van buiten zie je niet meer wat voor motorisering je voor je hebt, zeker met het AMG pakket waar je gewoon zelfs met een instap motor links en rechts dikke sierstukken in de bumper hebt zitten.
Het interieur oogt mooi verzorgd, alleen oogt de tekst op gladde zwarte glimmende knopjes een beetje opgeplakt. Her en der erg amerikaans teksten als 12V, ISOFIX op afdekklepjes, dat had niet gehoeven. Het dashboard met automaat heeft een mooie console van pianolak look plastic (handgeschakelde tunnel looks like shit) maar kraakt helaas wel wat als je op de knoppen drukt, nog meer als je per ongeluk op het paneel drukt. Zal wel bij de kinderziektes horen. De Samsung galaxy tab staat recht, helaas niet naar de bestuurder gekanteld. Bediening van radio, airco en infotainment systeem, tja, het zal wel gewenning zijn, maar niet zo intuitief als bv in een BMW. De Star trek controller is een beetje een vreemd ding, net als de bediening van de automaat aan de stuurkolom. Hele design crews zijn bezig geweest met geluidjes wat een knop mag maken, maar de richtingaanwijzer voelt en klinkt alsof je hem kapot duwt. De ventilatieroosters hebben een vrij luide harde tik in de middenstand. Dat klinkt best wel goedkoop. Bij het verstellen van de stuurkolom viel ook op dat hij niet alleen hoogte en diepte instelbaar is, maar ook kanteling. Dat laatste is geen feature, maar gewoon de ruimte op het mechaniek als je het flimsy lepeltje open hebt geklapt van de stuurkolomverstelling. Het oogt wat soberder in een F30, maar alles zit in een F30 echt steviger in elkaar en dat is al geen bulletproof car. Switch gear feel en bv de deur sluit "oompfh" is ook gewoon beter in de BMW. Maar dat laatste kan smaak zijn.
De achterbank is overigens best krap. Hoofdruimte zat, maar zelfs met mijn dwergpootjes zijn de zittingen echt way too short. De wereld omgedraaid, de F30 is zowaar zowel voorin als achterin de ruimere en comfortabelere auto.
Nog even zeuren hoor, ik gooide de kofferbak open en schrok een beetje dat in een best prijzige middenklasser gewoon geen beklede rugleuning te zien was, maar zwart staal. Taxi roots?
Gezeur om niks natuurlijk. Hoe het rijdt? Nouja dit is een real world instapper qua motor. In combinatie met een 7G automaat met paddles aan het stuur. Overigens zitten deze paddles zo dicht langs de rand dat je niet lekker je handen op kwart voor drie kan plaatsen zonder steeds met je vingers tegen de paddles te komen. Beetje jammer.
De auto start in Comfort mode, je hebt nog ECO, sport, sport+ en individuele instelling. In comfort mode voelt de motor tammer dan een BMW(320iA EDE) in eco pro modus, de eco stand is onrijdbaar. In de sport en sport+ stand reageert de motor als de comfort en sportstand van BMW, alleen zit de automaat continu in de toeren te jengelen. Die 7G bak is niet meer van deze tijd. Hij schakelt niet op wanneer je dat wil, schakelt terug wanneer je dat niet wil en bokt en schokt. Geen topper. Zeker met een astmatische motor onder de kap. Eigenlijk wil je qua aandrijflijn de motor in sport, niet sport+, maar de automaat laten schakelen alsof die nog in comfort mode staat. En uitteraard wil je niet dat hij zoals nu ook midden in de bochten gewoon op en terugschakelt waarbij dat ook niet altijd even smooth gaat. De motor zelf had nog maar iets meer dan 3000 km gelopen, maar gevoelsmatig zat er geen koppel in, generally was het gewoon een behoorlijk ondermaatse motor. Het blokje in een 320iA EDE voelde relatief als een rocketship. Dit deed meer denken aan een 116d. De fabriekscijfers doen anders vermoeden.
Het AMG pakket heeft een verlaagd plankhard, bijna Audi S-line hard, onderstel wat op zich heel netjes op de weg ligt en in bochten ook weinig overhelt. je kan er zowaar goed mee de bocht om, alleen is het zo hard dat de achteras nogal eens wil stampen als je over een richel komt. Sportief voelt het zeker, maar komende uit een Dreier met sportonderstel waar nog eens eibach overheen is gezet, voelt het al oncomfortabel hard.
De besturing is verrassend direct, alleen echt volledig gevoelloos. Er komt ook weinig gewicht in het stuur op snelheid. Het rare is dat als je sport instelt bij individual settings, de besturing meer centreert dan de sportstand in Sport+. Oh ja, een knopje ESP uit kon ik zo in de gauwigheid niet vinden. Niet dat je er met die motorisering wat aan hebt.
Wat dat betreft vielen de looks icm AMG package me dus mee, maar kom ik ondanks de lovende pers op de NAIAS die vooral gekeken hebben, maar niet aangeraakt hebben, tegen wat dingen aan die nogal afbreuk doen aan het premium gevoel van Mercedes. De 7G gaytronic is echt hopeloos verouderd. Het wordt tijd om te kijken naar de ZF8 of de 9G bak, zonde om de 7G nog in de W205 te lepelen. Motorisch is het minimum toch wel de C200. Misschien komt de 7G beter tot z'n recht met een sterkere motor, nu is het een zoekmachine die de weg kwijt is geraakt.
Would I buy one? Well, zoals hij er nu bij staat niet. Sterkere motor, betere automaat, her en der meer bekleding, stevigere materialen... tja net iets te veel om ja te zeggen, misschien dat een deel nog aanloopproblemen zijn van de kinderziekte periode. Zeker als je bedenkt dat AMG pakket zowel van buiten als van binnen echt mandatory is voor het normaal oogt en zit, maar dan is het ook echt wel een dikke auto die er ook gelijk echt duur uitziet. Het is geen slechte auto op zich, maar ik snap wel waarom de auto lichter is geworden dan z'n voorganger. En dikke vette pech dat z'n concurrenten gewoon te goed zijn op dit moment.
Linkje voor plaatjes:
http://s129.photobucket.com/user/tommy_hf/story/79317" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/photo.php?v=886372144721832" onclick="window.open(this.href);return false;