+1ErikS schreef:Op de aangedreven wielen.
Keuze winterbanden
-
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
- Locatie: Amsterdam
Re: Keuze winterbanden
- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Keuze winterbanden
Als "op de weg blijven" een optie is dan liever niet. Ik heb net voor de vorige winter een set tweedehands winterbanden voor de Punto gekocht. Omwille van de gelijkmatige slijtage heb ik de beste twee op de vooras gezet. De twee die op het andere voertuig dus achter zaten. Als ik nu op sneeuw een beetje snel instuur komt de achterpartij direct omzetten. Dat zou me met de goede banden achter nooit gebeuren. Ik kan er wel mee leven, maar voor schrikachtige normale bestuurders lijkt het me het verstandigst de beste banden achter te houden.S-J schreef:+1ErikS schreef:Op de aangedreven wielen.
Zomerbanden zal een ander verhaal zijn.
-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Keuze winterbanden
Ik gleed door omdat ik niet kon sturen..... met sneeuw liever overstuue.
-
OnlineLuco
- Berichten: 29388
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Keuze winterbanden
Ja met een rwd heb je misschien liever overstuur, met een fwd niet, dus bij een fwd zou ik de beste achter leggen.
wil je met een rwd lekker driften zou ik ze voor leggen
Overigens snap ik niet waarom je überhaupt sportieve banden op een 14% ecohok zou willen heben.
wil je met een rwd lekker driften zou ik ze voor leggen

Overigens snap ik niet waarom je überhaupt sportieve banden op een 14% ecohok zou willen heben.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: Keuze winterbanden
Bij een FWD leg ik de beste banden altijd op de vooras; zowel sturen als aandrijving. Voor mensen die overstuur niet kunnen opvangen/ aan voelen komen snap ik de keus voor de achteras.
-
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
- Locatie: Amsterdam
Re: Keuze winterbanden
Niet mee eens, want overstuur is te corrigeren. Rechtdoor glijden niet (of moeilijker). Keuze uit twee kwaden eigenlijk, maar mijn voorkeur zou dan vóór zijn. Aandrijving & sturen zoals al eerder gezegd, meestal ook het meeste gewicht.Hielke schreef:Als "op de weg blijven" een optie is dan liever niet. Ik heb net voor de vorige winter een set tweedehands winterbanden voor de Punto gekocht. Omwille van de gelijkmatige slijtage heb ik de beste twee op de vooras gezet. De twee die op het andere voertuig dus achter zaten. Als ik nu op sneeuw een beetje snel instuur komt de achterpartij direct omzetten. Dat zou me met de goede banden achter nooit gebeuren. Ik kan er wel mee leven, maar voor schrikachtige normale bestuurders lijkt het me het verstandigst de beste banden achter te houden.S-J schreef:+1ErikS schreef:Op de aangedreven wielen.
Zomerbanden zal een ander verhaal zijn.
-
- Berichten: 55243
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Keuze winterbanden
Voor de gemiddelde automobilist is juist overstuur veel moeilijk te beheersen dan onderstuur. Dus tja.S-J schreef:Niet mee eens, want overstuur is te corrigeren. Rechtdoor glijden niet (of moeilijker). Keuze uit twee kwaden eigenlijk, maar mijn voorkeur zou dan vóór zijn. Aandrijving & sturen zoals al eerder gezegd, meestal ook het meeste gewicht.Hielke schreef: Als "op de weg blijven" een optie is dan liever niet. Ik heb net voor de vorige winter een set tweedehands winterbanden voor de Punto gekocht. Omwille van de gelijkmatige slijtage heb ik de beste twee op de vooras gezet. De twee die op het andere voertuig dus achter zaten. Als ik nu op sneeuw een beetje snel instuur komt de achterpartij direct omzetten. Dat zou me met de goede banden achter nooit gebeuren. Ik kan er wel mee leven, maar voor schrikachtige normale bestuurders lijkt het me het verstandigst de beste banden achter te houden.
Zomerbanden zal een ander verhaal zijn.
Verder zie ik hier nogal wat verschil met Autoweek waar 90% zegt achter:Op 'n fwd Yaris .
En als je daar tot die 10 % andersdenkenden behoort, ben je een idioot lijkt 't wel:)
Mijn eerste gedachtengang was voor, maar switchede naar achter, nu weer naar voor.(Bij het Fwd Yaris voorbeeld, niet bij mezelf, nouja eigenlijk ook, want ik wil blijven sturen kunnen(rwd))
-
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
- Locatie: Amsterdam
Re: Keuze winterbanden
Dan stem ik voor een voertuigbeheersing onderdeel bij het rij examen, net zoals bij motoren. Het is toch te gek voor woorden.. naja, dan zijn die slakken in de bochten zodra er 3 druppels regen valt ook gelijk verklaard.
-
- Berichten: 55243
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Keuze winterbanden
@ S-J. Ik ook.
Allemaal van die forensen met hun leasediesels die 50/60/70k km per jaar in de file staan en bij een beetje sneeuw al in de berm geraken:)
Allemaal van die forensen met hun leasediesels die 50/60/70k km per jaar in de file staan en bij een beetje sneeuw al in de berm geraken:)
-
OnlineLuco
- Berichten: 29388
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Keuze winterbanden
Allemaal rechtuitbranders Jonguh.
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:08
- Auto: AR 3.0BIT/ A4 1.8TQ/ GTE
Re: Keuze winterbanden
verklaart ook waarom er zoveel audi's worden geleased 

- JP
- Berichten: 34365
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Keuze winterbanden
Ik zou de beste banden rechts monteren....het houdt je uit de berm...... 

- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Keuze winterbanden
Ik zou voor voor gaan. Je wilt met sneeuw toch kunnen sturen en snel stil willen staan?
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Keuze winterbanden
Slechte wielen achter remt idd beter. Je staat namelijk veel sneller dwars, en dat remt het beste 

-
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
- Locatie: Amsterdam
Re: Keuze winterbanden
Woppa schreef:verklaart ook waarom er zoveel audi's worden geleased
Had vandaag een 2013 A6 blablabla S-line geblazen voorwielaangedreven hok mee met een prijskaartje van 60.000+ euro, kan écht niet begrijpen waarom je dat zou neerleggen voor dat ding. Ja, de gadgets zijn leuk. Ja, het zit goed in elkaar. Ja, een Octavia doet precies hetzelfde voor minder geld.
Nu ben ik ook niet laaiend enthousiast over de F10 maar dat stuurt tenminste een beetje, en klinkt toch niet iets minder als een stofzuiger.
- Marsnel
- Berichten: 456
- Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
- Auto: Civic B18c | E91 335D
- Locatie: Waddinxveen
Re: Keuze winterbanden
Zou persoonlijk de beste banden altijd voorop leggen. Remmen en sturen doe je toch echt met je voorwielen.
Als je overstuur krijgt ga je gewoon te hard door de bocht. Dat is gewoon dom. En de stabiliteits systemen tegenwoordig zullen dit ook grotendeels voorkomen. Als je een noodstop moet maken, dan wil je toch echt het meeste grip hebben op de voorkant. En je achterkant komt heus niet zomaar voorbij, daarvoor heb je abs.
Als je overstuur krijgt ga je gewoon te hard door de bocht. Dat is gewoon dom. En de stabiliteits systemen tegenwoordig zullen dit ook grotendeels voorkomen. Als je een noodstop moet maken, dan wil je toch echt het meeste grip hebben op de voorkant. En je achterkant komt heus niet zomaar voorbij, daarvoor heb je abs.
- Ferdi
- Berichten: 3092
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Keuze winterbanden
Voor de beste banden heeft ook mijn keuze, redenen zijn al genoemd en na een of 2 seizoenen zijn je voorbanden net zo "slecht" als de mindere achterbanden dus dan is het rondom sowieso gelijk
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: Keuze winterbanden
Vanmorgen zijn de winterbanden gemonteerd (Conti TS850), wat een verschil ten opzichte van de standaard Michelin Eco banden. Die hoef ik niet meer terug!
- jaydee
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
- Locatie: Zeewolde
Re: Keuze winterbanden
Minder hoeven accelereren (lees: gefrustreerd zitten wachten tot het ding weer op snelheid is) omdat je sneller de bocht om kunt!Luco schreef: Overigens snap ik niet waarom je überhaupt sportieve banden op een 14% ecohok zou willen heben.


- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Keuze winterbanden
Ik heb heel vaak gehoord dat het het veiligste is de beste banden achter te doen. Immers onderstuur is makkelijker (en natuurlijker) te corrigeren dan overstuur.
Ik zou ze persoonlijk lekker op de aangedreven wielen doen. Kan je iets makkelijker wegkomen als het echt glad is en dan slijten ze gelijkmatig af. (elk jaar omwisselen voor>achter achter>voor).

Ik zou ze persoonlijk lekker op de aangedreven wielen doen. Kan je iets makkelijker wegkomen als het echt glad is en dan slijten ze gelijkmatig af. (elk jaar omwisselen voor>achter achter>voor).

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Keuze winterbanden
Beste banden altijd achter inderdaad.
Onderstuur je een beetje dan kan je altijd nog wat bijremmen en vaak komt de neus dan wel naar binnen, ook omdat deels de snelheid er uit gaat.
Overstuur corrigeren hangt nogal af van hoe het overstuur ontstaat. Als het een RWD auto is en je geeft simpelweg te veel gas, dan is het een kwestie van even lossen, klein beetje tegenstuur en klaar. Als het een auto is die qua balans gewoon overstuurd is dan word het een ander verhaal omdat je hem dan niet terug krijgt met wat minder gas en wat tegenstuur. Dan blijft hij doorzetten. Remmen wil niet omdat hij door de gewichtstransfer alleen maar meer oversturen gaat en gasgeven wil dan ook niet. Klotesituatie want dan zit je meestal al op full lock en je kan verder niks doen als rem vol intrappen en koppeling in. ABS auto zeilt dan zo verder en je kan alleen maar wachten tot je tot stilstand komt al dan niet door een extern voorwerp.
Verder zijn veruit de meeste auto's zwaarder op de vooras en dat helpt sowieso met grip in gladde omstandigheden. Iets mindere voorbanden zijn daardoor vaak niet echt een probleem. Plus wat Robin ook al aanhaalt, de achteras is ook ontzettend belangrijk voor stabiliteit op hoge snelheden.
Verder over een noodstop, als het erg glad is dan kan je toch niet zo hard remmen, en heb je dus ook weinig weight transfer naar voren. Dan rem je dus sowieso relatief meer op de achteras.
Onderstuur je een beetje dan kan je altijd nog wat bijremmen en vaak komt de neus dan wel naar binnen, ook omdat deels de snelheid er uit gaat.
Overstuur corrigeren hangt nogal af van hoe het overstuur ontstaat. Als het een RWD auto is en je geeft simpelweg te veel gas, dan is het een kwestie van even lossen, klein beetje tegenstuur en klaar. Als het een auto is die qua balans gewoon overstuurd is dan word het een ander verhaal omdat je hem dan niet terug krijgt met wat minder gas en wat tegenstuur. Dan blijft hij doorzetten. Remmen wil niet omdat hij door de gewichtstransfer alleen maar meer oversturen gaat en gasgeven wil dan ook niet. Klotesituatie want dan zit je meestal al op full lock en je kan verder niks doen als rem vol intrappen en koppeling in. ABS auto zeilt dan zo verder en je kan alleen maar wachten tot je tot stilstand komt al dan niet door een extern voorwerp.
Verder zijn veruit de meeste auto's zwaarder op de vooras en dat helpt sowieso met grip in gladde omstandigheden. Iets mindere voorbanden zijn daardoor vaak niet echt een probleem. Plus wat Robin ook al aanhaalt, de achteras is ook ontzettend belangrijk voor stabiliteit op hoge snelheden.
Verder over een noodstop, als het erg glad is dan kan je toch niet zo hard remmen, en heb je dus ook weinig weight transfer naar voren. Dan rem je dus sowieso relatief meer op de achteras.
- Sander
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 14 mei 2006, 19:54
Re: Keuze winterbanden
Beste banden bij FDW/RWD altijd achter monteren.
Dit omdat je anders niet meer "voelt" hoeveel grip je hebt als je ze voorop monteert. Daarom het liefste ook altijd banden per 4 vervangen om dit 'probleem' te voorkomen.
Als je de beste achter zet blijft de voertuig stabiel in elke omstandigheid. Zet je de beste voor dan kan het zijn dat je bijvoorbeeld te hard instuurt (terwijl je banden/stuurgevoel zeggen dit kan wel), de achterbanden hebben mogelijk niet dezelfde grip als voor, met als gevolg > schuiven (overstuur).
Dus voor je eigen veiligheid beste banden achter/mindere voorop.
Dit omdat je anders niet meer "voelt" hoeveel grip je hebt als je ze voorop monteert. Daarom het liefste ook altijd banden per 4 vervangen om dit 'probleem' te voorkomen.
Als je de beste achter zet blijft de voertuig stabiel in elke omstandigheid. Zet je de beste voor dan kan het zijn dat je bijvoorbeeld te hard instuurt (terwijl je banden/stuurgevoel zeggen dit kan wel), de achterbanden hebben mogelijk niet dezelfde grip als voor, met als gevolg > schuiven (overstuur).
Dus voor je eigen veiligheid beste banden achter/mindere voorop.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Keuze winterbanden

Ik heb liever meer remvermogen en de mogelijkheid om te sturen. Het overstuur kan ik wel mee omgaan. Zoals eerder geschreven, als je auto de kont omgooit zul je waarschijnlijk te hard rijden. Veel rijders voelen zich ook schijnveilig als ze op goede sneeuwers rondrijden.
Wat anderen doen moeten ze lekker zelf weten.

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Keuze winterbanden
Beste banden altijd voor, en slechte banden gewoon voor de winter oproken en vervangen.
Van onderstuur komt overstuur.
Van onderstuur komt overstuur.
- 328Ti
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Keuze winterbanden
Ik ben een banden"vreter" met beperkt budget... Vorig jaar ben ik op wintersport geweest met Fortuna,s 235/40/18. Ik moet zeggen dat ik er redelijk tevreden over ben qua prijs/kwaliteit. Het is lekker vers rubber (8mm) en hapt lekker in de schnee!

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Kadett, Majestic-12 [Bot] en 5 gasten