BMW E28 M535i Turbo 482PK, 709NM

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
GTRene

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door GTRene » 17 aug 2013, 20:51

wellicht kun je ipv een middendemper er een dikke sport-kat 200cpsi (of 100) tussen lassen, heb ook al meerdere dure sportwagen eigenbouw gezien met zo'n sport-kat bv helemaal aan het eind (eindstuk) :D

ik heb dat er bv ook midden onder (maar dan 2 van die dingen), weet niet of dat ook bij zoiets wat jij hebt kan/werktt?

zo'n ding en dan zonder sensor voor jou geval neem ik aan :D >

Afbeelding

nickdoesburg
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30

Bericht door nickdoesburg » 17 aug 2013, 21:57

He Rene,

Zou een optie zijn, maar omdat ik een vrij oude auto heb hoef ik niet aan hoge co eisen te voldoen bij de APK. Voor mij is een kat dus sowiezo niet nodig, die belemmerd alleen maar de flow en zorgt zo voor een hogere backpressure. Voor mij is een volledig open rond dempertje beter geschikt, is ook een stuk goedkoper.

Het probleem is ook niet echt dat het geluid te hard is, vooral de resonantie is irritant. Die is echt ongelovelijk zwaar en druk serieus op je oren. Ben er ook niet zeker van of dat opgelost is met een tussendempertje.

Overigens kan ik met de vrij programmeerbare computer de motor zo arm zetten bij stationair dat het co percentage bijna naar nul gaat. Loopt wel klote, maar voor de APK wel prima. Voordat ik buiten sta gooi ik hem weer omhoog :mrgreen: (loopt het lekkerst bij +-3% co)

Estoque

Bericht door Estoque » 19 aug 2013, 21:19

Gaaf om te lezen dit project, en het gave vind ik dat je het daadwerkelijk hebt gedaan.

(ik heb in het eerste van de HTS autotechniek bij je in de klas gezeten, en toen had je al wilde plannen met je 535 en was constant bezig met filmpjes te kijken over M535's met turbo's)

ben na 3/4 van het eerste jaar gestopt vanwege andere interesses.

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 20 aug 2013, 11:06

He Estoque,

Moest wel even nagaan wie je was maar ik ben er achter ;-) Jammer dat je gestopt bent destijds.
Inderdaad altijd wel plannen gehad met de E28, maar toen was het vooral dromen :mrgreen:

Soms moet je het gewoon doen, belangrijkste is inderdaad dat je het volhoud.. Je ziet vaak dat dit soort projecten vroegtijdig stranden, vaak door een gebrek aan kennis en niet de zin hebben om die kennis op te doen..

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 22 aug 2013, 13:54

Weer even een kleine update. Auto doet het nog steed perfect, denk nu ongeveer 1500km mee gereden. Qua turbo setup niet zoveel meer veranderd, wel het een en ander aan de auto zelf gedaan.

De achterschokdempers hadden hun beste tijd wel gehad :mrgreen:
Afbeelding
De olie liep er gewoon uit bij het demonteren..

Dus nieuwe dempertjes overgenomen van robin525, staat weer lekker vers onder de auto:
Afbeelding
Afbeelding

Verder was ik ook toe aan nieuwe achterbanden. Had er Toyo T1R onder liggen. Deze bevielen perfect, maar met de circuit auto hebben we laatst Federals (595RS semislicks) geprobeerd, en deze bevielen echt bijzonder goed. Bovendien zijn ze erg goedkoop dus ik wou ook wel is Federals proberen onder de M535i. Dus heb ik een setje 595 EVO's besteld voor nog geen 80.- euro per stuk. Echt geen geld (relatief) voor een setje 235/45 R17 met een snelheidsindex van 300km/h. Heb ze er nu onder liggen en moet zeggen dat ze erg goed bevallen, hoeveelheid grip is indrukwekkend. Heb ze nog niet in de regen geprobeerd, maar dat is met deze auto toch niks.
Afbeelding

Verder heb ik de reactiearm rubbers ook vervangen voor powerflexen omdat ik nogal last had van trillen bij het remmen op hogere snelheden. De powerflex is echt een verademing wat dat betreft, toch wel lekker met de snelheden die je nu toch wel vrij vlot haalt :angel: Heb ook nog een setje E34 Touring remmen liggen die ik er eerdaags ook is op moet zetten.

Afbeelding

Een hele tijd geleden had ik al het grote differentieelrubber vervangen en de baksteunen, was ook niet echt een overbodige luxe. De grote subframe rubbers had ik een jaar geleden al vervangen voor powerflex. Het enige waar ik me nu nog zorgen over maak zijn de motorsteunen, hier moet ik ook snel wat op bedenken. Waarschijnlijk word dat iets in de vorm van een torsiestang bovenop het blok, zoals eerder geopperd in dit topic.

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik nog even provosorisch een bakje in elkaar geknutseld om het luchtfilter wat koeler te houden. Deze werd in bepaalde situaties zo warm dat ik hem niet eens meer vast kon houden. Niet echt ideaal dus. Bakje scheelt in de meeste situaties bijna 10 graden inlaatlucht temperatuur:

eerst even een mal van karton gemaakt:

Afbeelding

En daarna uitgezaagd van brandwerende plaat (ingepakt met alutape :mrgreen: )

Afbeelding
Afbeelding

Tot nu toe is de koppeling de grootste begrenzing geweest. De basisdruk die ik nu draai is 0,5 bar, maar bij 6000RPM loopt deze op tot 0,7 bar. Ontsteking staat nu nog erg veilig, zou er nog wel meer uit kunnen halen maar daarvoor moet ik eerst de koppeling versterken. Ik heb van Rob een versterkte drukgroep over kunnen nemen:

Afbeelding

Op de foto is mooi te zien dat deze versterkt is met een dubbele diafragmaveer. Deze drukgroep zou met een organische plaat ongeveer 600Nm kunnen houden en met een sinterplaat 800+Nm. Heb getwijfeld om er meteen een sinterplaat in te zetten, maar ik ga eerst gewoon met een organische plaat rijden. Zondag ga ik waarschijnlijk de drukgroep monteren. Op het moment dat deze het niet meer houd met organische plaat is het vroeg genoeg om er een sinterplaat in te zetten. Voordat ik 600+Nm kan gaan draaien gaat waarschijnlijk toch het blok eruit om de compressie te verlagen. Dat staat nu in de planning voor dec/jan icm met het uitbouwen van LPG (ivm de nieuwe regeling)

Verder gister nog even een flyby filmpje gemaakt, klinkt toch wel erg lekker :angel: Heb op het moment nog wel wat moeite met het afstellen van de injectie. Op het filmpje kan je op de teller mooi zien dat hij af en toe een beetje twijfelt. Hier en daar zitten er een paar dips in die ik er moeilijk uit krijg. Waarschijnlijk moet ik daarvoor de resolutie van mijn inspuitveld iets veranderen en de staged injection strategie iets veranderen. De LPG injectoren worden nu namelijk nog net iets te veel gebruikt waardoor ze op een bepaald punt het niet meer bij kunnen houden vanwege de lage LPG druk. Ik moet dus zorgen dat de inspuittijd van de LPG injectoren onder een bepaalde grens blijft. Nu word de dip (arm lopen) in de volgende cel gecompenseerd met de nodige overshoot waardoor hij na een hele korte arme piek dus heel rijk gaat lopen. Als de drukgroep erin zit ga ik dit als eerst aanpakken (samen met het optimaliseren van de ontsteking) waarschijnlijk ga ik daarvoor de table based staged injection strategie gebruiken, waardoor ik m'n hele injectiemap opnieuw zal moeten afstellen. Overigens is dat totaal niet erg, maar bijzonder interessant ;-)

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 22 aug 2013, 14:07

Mooie updates!

Je hebt geen inlaat temperatuur sensor?

GTRene

Bericht door GTRene » 22 aug 2013, 14:14

weer mooi wat beter voor elkaar gemaakt :thumbup:

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 22 aug 2013, 14:42

EvdP schreef:Je hebt geen inlaat temperatuur sensor?
He Ed, Ja die heb ik wel hoor! Zit op de plek waar origineel de gasklep zit. Volgas is hij rond de 30~35 graden nu, bij echt lange runs (200+) loopt ie uiteraard wel iets op. Bij langzaam stadsverkeer warmt het inlaatspruitstuk uiteraard wel serieus op tot 50~60 graden. Als je dan even doortrekt zakt ie meteen terug naar +-35 graden.

Hier kan je de inlaat temperatuursesnor mooi zien zitten:

Afbeelding

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 22 aug 2013, 23:28

:thumbup:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 24 aug 2013, 10:20

Lekkere sound zeg. En wat een lange versnellingen! :tooth:

EvdP

Bericht door EvdP » 24 aug 2013, 10:55

Wat voor diff heb jij?

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 24 aug 2013, 19:37

Geluid is inderdaad echt goed, hij geeft alleen een hele irritant resonantie bij 100~140km/h, dus ik zal er helaas wel wat aan moeten doen.

Versnellingen zijn inderdaad lekker lang :mrgreen: Rijd erg lekker moet ik zeggen, je hoeft in ieder geval niet constant te schakelen (zet echt grote stappen) en hij heeft er koppel zat voor, ook onderin zonder boost. Rijd vind ik veel beter dan de meeste moderne auto's met van die korte bakjes. Differentieel is een S3.07 (sper) en de bak is een getrag 260. Bij toerenbegrenzer op 6000RPM zou die combi theoretisch goed zijn voor +- 292km/h en bij 6500RPM voor 312km/h. Qua aandrijflijn is het voorlopig dus wel even prima. Hoef je je bij de M535i sowiezo geen zorgen over te maken(Het is alleen belangrijk dat de rubbers vers zijn, evenals de tussenas lager en de hardyschijf) Maakt ook lekker weinig toeren op de snelweg. Auto doet het sowiezo erg goed op hoge snelheid, je kan er rustig 200km/ h mee cruisen. Doet het beter dan de meeste moderne auto's die ik ken (voel me veiliger in de M535i ondanks een groot gebrek aan moderne veiligheid)

Ben er inmiddels ook achter dat de Federal 595EVO zoals gedacht inderdaad niet zo goed is in de regen :mrgreen:.. Een grote burnout van het ene naar het andere stoplicht.. (ook wel leuk) Overigens hebben de meeste banden wel moeite met dit koppel in de regen maar de toyo's T1R deed het wel iets beter ( maar in droog weer slechter)

Etienne

Bericht door Etienne » 06 sep 2013, 17:48

Ik had toch een turboblanket aangeschaft als ik jou was,als je een paar ritjes hebt gehad van een paar honderd kilometer ben je de lak op de motorkap wel kwijt .

Ik heb nog niet gehoord dat daardoor een turbo stuk loopt....

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 06 sep 2013, 20:57

Het Etiene, heb inderdaad ook wel een turboblanket overwogen. Dat de lak van de kap schroeit ben ik totaal niet bang voor (en zo ja jammer dan :mrgreen: ), met de huidige isolatie die erop zit word deze niet meer dan handwarm (in de zon word hij veel heter) Heb overigens nu ongeveer 2000km ermee gereden schat ik.

Waar een turboblanket wel heel erg goed voor kan zijn is de temperatuur onder de motorkap verlagen. Die kan op dit moment nog best wel fors zijn. voor wat dat betreft overweeg ik nog steeds om er een op te zetten, zeker als ik straks meer vermogen ga draaien. Aan de andere kant is de turbine ontworpen voor een dieselmotor welke veel lagere uitlaatgastemperaturen hebben. Daardoor zou de turbo met een turboblanket het op een lange autobahn rit wel is te warm kunnen krijgen.. Wat op dit moment vooral kritisch is qua temperatuur zijn de bougiekabels. Die krijgen het nu wel erg warm. Heb inmiddels al mooie heetsleeve gevonden die ik binnenkort ga bestellen. Heb er nu voor nood alutape omheen (met glasvezel isolatie) en dat gaat tot nu toe ook prima. (ziet er alleen niet uit)

Qua motortemperatuur heb ik totaal geen problemen, er zit een grote tropenradiateur in die echt belachelijk veel koelvermogen heeft. Zelf met 30 graden buiten en forse intercooler ervoor is er eigenlijk nog niks aan de hand. Buiten dat heeft de M535i standaard een behoorlijke oliekoeler die ook lekker meehelpt.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 06 sep 2013, 21:04

Kofferbak moet zijn: motorkap iets open laten staan een optie? Zoals je ook wel is op MX5-jes ziet? Schijnt bijzonder efficiënt te zijn om de temperatuur omlaag te krijgen.
Laatst gewijzigd door Petrolhead Tom op 08 sep 2013, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 06 sep 2013, 21:11

He Tom, de kofferbak heeft denk ik weinig zin :mrgreen: Motorkap open zou inderdaad een hele goede optie zijn, is alleen in mijn ogen vrij rigoureus en zal ik alleen doen als het echt nodig is. Voordat dat echt nodig is zijn er nog wel een paar andere kunstjes uit te halen. (zoals een luchtstroom creeeren vanaf de remducts, of het weghalen van de 2 binnenste grootlichtlampen ook al is dat laatste misschien nog wel lelijker)

Zolang er nog niet letterlijk dingen gaan wegsmelten ga ik nog geen rigoureuze maatregelen nemen. Ik heb al wel 1 van de parafaan aanzuigbakken weggehaald van de motorkap zodat hij vanuit dat rooster zijn hitte kwijt kan (ook te zien op de foto's) en ik ben bezig om vanaf de remducts een luchtstroom te krijgen de motorruimte in.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 07 sep 2013, 15:25

Was je vorig weekend nou ook in Zevenaar? Dan heb ik nog wel even onder de kap gekoekeloerd maar je stond zelf niet bij de auto op dat moment. Zag er goed uit :mrgreen: .

Etienne

Bericht door Etienne » 08 sep 2013, 16:15

nickdoesburg schreef:
Waar een turboblanket wel heel erg goed voor kan zijn is de temperatuur onder de motorkap verlagen. Die kan op dit moment nog best wel fors zijn. voor wat dat betreft overweeg ik nog steeds om er een op te zetten, zeker als ik straks meer vermogen ga draaien. Aan de andere kant is de turbine ontworpen voor een dieselmotor welke veel lagere uitlaatgastemperaturen hebben. Daardoor zou de turbo met een turboblanket het op een lange autobahn rit wel is te warm kunnen krijgen.. Wat op dit moment vooral kritisch is qua temperatuur zijn de bougiekabels. Die krijgen het nu wel erg warm. Heb inmiddels al mooie heetsleeve gevonden die ik binnenkort ga bestellen. Heb er nu voor nood alutape omheen (met glasvezel isolatie) en dat gaat tot nu toe ook prima. (ziet er alleen niet uit)

Qua motortemperatuur heb ik totaal geen problemen, er zit een grote tropenradiateur in die echt belachelijk veel koelvermogen heeft. Zelf met 30 graden buiten en forse intercooler ervoor is er eigenlijk nog niks aan de hand. Buiten dat heeft de M535i standaard een behoorlijke oliekoeler die ook lekker meehelpt.
Ik kan je verzekeren dat het een verschil van dag en nacht is qua warmte onder de motorkap.

328Ti

Bericht door 328Ti » 08 sep 2013, 17:00

Mooie writ-up Nick. Een erg mooie set up met veel ambacht qua sleutelwerk. Studeer je Autotechniek a/d HAN? Wellicht kom ik je daar wel een keer tegen.

Groeten Jans

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 08 sep 2013, 22:38

G Kolkman schreef:Was je vorig weekend nou ook in Zevenaar? Dan heb ik nog wel even onder de kap gekoekeloerd maar je stond zelf niet bij de auto op dat moment. Zag er goed uit :mrgreen: .
He Gert,

Daar was ik inderdaad ook! Erg leuke meeting en zelfs nog geheel onverwachts de Custom king prijs in de wacht mogen slepen met als prijs een gratis dyno run bij Ludwig performance :thumbup:

Onder de kap is het nu nog vrij rommelig maar ben bezig om het allemaal wat netter te maken :mrgreen: Op het eerste gezicht ziet het er nu vrij rommelig uit terwijl het in de basis best strak erin zit. Ben vooral nog niet tevreden over de stationairklep met slangen, bougiekabels, lpg slangen, carterventilatie en het bakje bij de luchtfilter..

Hier trouwens nog een verslag van de meeting in zevenaar:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 3&start=25" onclick="window.open(this.href);return false;
Etienne schreef:Ik kan je verzekeren dat het een verschil van dag en nacht is qua warmte onder de motorkap.
He Etienne, moet zeggen dat je me wel weer aan het denken zet over een turboblanket. Het is toch wel erg interessant. Jammer dat ze een beetje duur zijn om "even" te proberen. Waar ik wel weer bang voor ben is de temperatuur van de downpipe. Die zal wel een serieus stukje heter worden (energie moet toch ergens heen) en die loopt nu wel erg dicht langs mijn kabelboom. (nieuwe kabelboom staat in de planning)
Ik denk nog even door.. :mrgreen:
328Ti schreef:Mooie writ-up Nick. Een erg mooie set up met veel ambacht qua sleutelwerk. Studeer je Autotechniek a/d HAN? Wellicht kom ik je daar wel een keer tegen.

Groeten Jans
He Jans, bedankt! Ik studeer inderdaad Autotechniek op de HAN. Jij ook of zit je op een andere opleiding van de HAN? Spreek me maar een keer aan als je me herkent!

------
Dan weer even over het project. Sinds de laatste update niet zo heel veel meer kunnen doen. Inmiddels is school ook weer begonnen waardoor ik helaas nog maar weinig tijd over houd. Dit weekend wou ik de drukgroep vervangen, maar dat werd me onmogelijk gemaakt door een dolgedraaide bout waardoor de bak onmogelijk eraf komt. Moet nu dus de motor eruit halen om de bak los te krijgen en daar had ik dit weekend even geen zin in :mrgreen: Binnenkort wil ik overigens toch de motor even eruit hebben om de compressie te verlagen (m30b35 zuigers afdraaien, of m106 zuigers of kat zuigers) en meteen nieuwe lagers en een setje ARP kopbouten om daarna naar 500+pk te gaan. (waarschijnlijk ook grotere injectoren + benzinepomp nodig)

Nog een paar fototjes:

Lekker aan het knutselen in goed gezelschap van een andere E28 freak :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Leuke fotoshop :)
Afbeelding

Inmiddels ook een stukje heatsleave over de turbo toevoerleiding gedaan, deze kreeg het toch wel behoorlijk warm:
Afbeelding

Verder nog een torsiestang aan de bovenkant van de motor gemaakt om te voorkomen dat ik de motorsteunen kapot trek. Werkt erg goed moet ik zeggen en zorgt niet voor extra trilling in de auto zoals harde motorsteunen dat doen
Afbeelding

Launchcontrol doet het ook :wink:
Afbeelding

Auto nog even op de weegschaal gehad, 1475kg totaal:
Afbeelding

Nog een paar fototjes van de auto zelf ;):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EvdP

Bericht door EvdP » 09 sep 2013, 16:58

Is het onderblok van een M106 geen optie als basis voor een lagere compressie? Zal wel niet "zo" voor handen zijn waarschijnlijk.

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 09 sep 2013, 19:14

Dat is zeker een optie, echt een perfect blok voor deze toepassing. Heeft standaard ook zuigerbodem koeling en dat is natuurlijk een leuke feature. Zijn alleen zoals je zegt wat moeilijker te krijgen en vaak word er "veel" voor gevraagd. (veel is relatief want oude bmw blokken zijn in verhouding echt belachelijk goedkoop) Daarom is het al snel interessanter om het huidige blok wat aan te passen. (een M30B34 KAT blok is ook erg interessant omdat die standaard ook een erg lage compressie hebben maar die zie ik ook niet zo vaak lang komen.)

De M30B35 had zuigers die geschikt zijn om af te draaien. Dat is eigenlijk wat ik nu wil gaan doen, tenzij ik nog wat anders tegen het lijf loop uiteraard. (M106, Katblok, M106 zuigers, KAT zuigers... genoeg mogelijkheden)
De huidige compressie van mijn blok is 10:1, ik wil nu ongeveer richting de 9:1 gaan.

328Ti

Bericht door 328Ti » 09 sep 2013, 19:16

nickdoesburg schreef:
328Ti schreef:Mooie writ-up Nick. Een erg mooie set up met veel ambacht qua sleutelwerk. Studeer je Autotechniek a/d HAN? Wellicht kom ik je daar wel een keer tegen.

Groeten Jans
He Jans, bedankt! Ik studeer inderdaad Autotechniek op de HAN. Jij ook of zit je op een andere opleiding van de HAN? Spreek me maar een keer aan als je me herkent!
Ik ben een 4e jaars CE'tje. Heb je trouwens iets aan M3 S52B30 zuigers om de compressie te verlagen? Ik heb er hier nog 6 in goede staat liggen. Tevens ook nog een onderblok van een M52B25 (2.3) liggen met zuigers en drijfstangen. Ik weet niet wat de BxS is van jouw blok. Wellicht kan ik je ermee matsen.

Groeten Jans

Jurrian

Bericht door Jurrian » 09 sep 2013, 19:19

Goed bezig Nick, staat de E30 even op een laag pitje?

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 09 sep 2013, 21:17

He Jans, ah dan zit je aan de overkant. voor mij ook 4e jaar. Er dreigt wel een 5e (half)jaar bij te komen op het moment. Raad de oorzaak is :mrgreen: Bedankt voor het aanbod van de zuigers, maar ben bang dat ze verschrikkelijk rammelen in de 92mm boring van de M30 ;)
Jurrian schreef:Goed bezig Nick, staat de E30 even op een laag pitje?
Bedankt! E30 staat inderdaad even op een laag pitje. Heb het wel in de planning staan om er snel weer mee te gaan rijden op een DF trackday oid. Zijn paar kleine dingen die ik nog even moet oplossen die de laatste ciruitdag (dat was eind Maart alweer..) omhoog kwamen (bak lekt verschrikkelijk, motor houd af en toe in door soort noodloop) Hij deed het verder wel heel erg goed dus heb wel weer veel zin om ermee te gaan rijden. (De HT10 remblokken deden het zo goed dat mn maatje meteen de nieuwe semislicks vierkant remde :mrgreen: )

Naast financiële reden (M535i..) Gewoon heel erg weinig tijd gehad door school, het turboproject en uiteraard veel werken om de boel te kunnen bekostigen..

In ieder geval ga ik snel even tijd maken om de boel in orde te maken (misschien aankomend weekend al) zodat we binnenkort weer zo naar het circuit kunnen: :mrgreen:

Afbeelding

Plaats reactie