Martijn en zijn GTi
- TijnGTi
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 19 mei 2013, 10:58
- Locatie: Hot hatches
Re: Martijn en zijn GTi
Ik heb dan ook maar een K&N inleg filter besteld, want dat hele verhaal dat een open filter geen goed doet, heb ik al vaker gehoord(mits in een warme motorruimte zonder verse koude lucht). Overigens is afgelopen weekend het wel bekende kruis in het uitlaat spruitstuk vast gelast. Bij deze 206'jes wil het wel vaker voorkomen dat het kruis in het spruitstuk loslaat en zodoende een metaal achtige rammel geeft tussen de 1500 en 3000 rpm. Het kon verder geen kwaad, maar was gewoon een godsgruwelijk irritant geluid. Vooral in traag stadsverkeer met een raam open(klinkt als een los hitteschild). Ook heb ik (eindelijk) het bonkende geluid vanuit de achterkant volledig kunnen achterhalen! Het bleek nog een combinatie te zijn van 2 dingen. 1 ervan is de reservewiel/krik combo wat niet 100% vast zit. De ander is een niet originele Bosal uitlaat welke dus in sommige situaties het geluid nog verergerd door tegen de reservewielbak aan te tikken. Gezien het bij de 206 om een thuiskomertje en kleine krik gaat, zit ik eraan te denken dit alles er gewoon onderuit te halen incluis die metalen bak waar alles in ligt. Ben ik meteen van die verrekte herrie uit de achterkant af. Al met al ben ik nog zeer tevreden over de auto en is de teller intussen probleemloos van 101.000 naar 104.xxx km gereden.
To do list tot nu toe:
-K&N inleg filter
-Gr N uitlaat
-verwijderen reservewiel en ophaning hiervan
-laatste hand leggen aan het alcantara
-velgen coaten(kekke foute kleur, zuurstok roze oid)
-RC achterspoiler
To do list tot nu toe:
-K&N inleg filter
-Gr N uitlaat
-verwijderen reservewiel en ophaning hiervan
-laatste hand leggen aan het alcantara
-velgen coaten(kekke foute kleur, zuurstok roze oid)
-RC achterspoiler
- TijnGTi
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 19 mei 2013, 10:58
- Locatie: Hot hatches
Re: Martijn en zijn GTi
Toch maar weer eens update van mij kant uit. De teller van de 206 staat intussen alweer bijna op 114dkm en ben er nog steeds blij mee. Wel zijn er in de tussentijd nog wat kleine(vooral onderhoudstechnische) dingen gedaan.
-Bobineblok vervangen voor verse OEM variant(gaf foutmeldingen en liep op 3 cilinders, meen iets van vonkoverslag op bep. cilinders)
-Bougies vervangen gezien bobineblok ook werd gedaan
-Nieuwe Pilot Sport 3 banden(zeer over te spreken, plakken fijn
)
-Sterretje laten fixen incl nieuwe wissers
-Reservewiel incl. ophanging en krik eronder vandaan(scheelt hoop geluiden, achteras is perfect stil nu)
-Uitlaat netjes recht eronder gehangen
Al met al dus op het studentenbudget eerst maar eens de auto wat netter gemaakt. Ben overigens ook een kleine maand terug nog bij de dealer geweest om de auto uit te laten lezen(bleek later door bobineblok te komen). Toen ik de auto terug kreeg werd ik geconfronteerd met een nogal vaag verhaal omtrent mijn koppeling. Volgens de garage was de koppeling aan vervanging toe gezien deze nogal zwaar ging. Dit lijkt mij een nogal raar verhaal, gezien deze koppeling al sinds aanschaf(6 maanden en 13dkm geleden)exact zo voelt. Ook heb ik geen problemen met zaken als het schakelen of een slippende koppeling. Ook trekt de auto normaal in alle versnellingen, ook boven met 160+. Wat zijn jullie gedachten bij dit verhaal? Mocht het overigens nodig zijn, weet iemand een goed adres ervoor? Want na het vage verhaal bij de dealer en een prijsopgave van een 900 euro ben ik maar weer vertrokken.
-Bobineblok vervangen voor verse OEM variant(gaf foutmeldingen en liep op 3 cilinders, meen iets van vonkoverslag op bep. cilinders)
-Bougies vervangen gezien bobineblok ook werd gedaan
-Nieuwe Pilot Sport 3 banden(zeer over te spreken, plakken fijn

-Sterretje laten fixen incl nieuwe wissers
-Reservewiel incl. ophanging en krik eronder vandaan(scheelt hoop geluiden, achteras is perfect stil nu)
-Uitlaat netjes recht eronder gehangen
Al met al dus op het studentenbudget eerst maar eens de auto wat netter gemaakt. Ben overigens ook een kleine maand terug nog bij de dealer geweest om de auto uit te laten lezen(bleek later door bobineblok te komen). Toen ik de auto terug kreeg werd ik geconfronteerd met een nogal vaag verhaal omtrent mijn koppeling. Volgens de garage was de koppeling aan vervanging toe gezien deze nogal zwaar ging. Dit lijkt mij een nogal raar verhaal, gezien deze koppeling al sinds aanschaf(6 maanden en 13dkm geleden)exact zo voelt. Ook heb ik geen problemen met zaken als het schakelen of een slippende koppeling. Ook trekt de auto normaal in alle versnellingen, ook boven met 160+. Wat zijn jullie gedachten bij dit verhaal? Mocht het overigens nodig zijn, weet iemand een goed adres ervoor? Want na het vage verhaal bij de dealer en een prijsopgave van een 900 euro ben ik maar weer vertrokken.
- Martijn M
- Berichten: 3652
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Martijn en zijn GTi
Waarschijnlijk vinden ze het zwaar omdat hun tegenwoordig auto's gewend zijn met koppelingbekrachtiging?
Mijn koppeling gaat ook 'zwaar' en ik vind het wel fijn zo
Mijn koppeling gaat ook 'zwaar' en ik vind het wel fijn zo

- Jurjen
- Berichten: 1603
- Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
- Auto: 987S / 955
- Locatie: Cotswolds
Re: Martijn en zijn GTi
Mijn koppeling is niet zwaar, dus er kan zijn dat er wat verschil in zit. Maar zolang als 'niet slipt of andere dingen doet zou ik er gewoon mee doorrijden.
Je mag overigens zo even komen vergelijken met die van mij als je dat prettig vind.
Verder: Mooie plannen!
2 kleine dingen die het leven in je 206 nog wat makkelijker maakt.
- sproeierkopjes van een 206+ halen bij de dealer (6e ofzo). Deze vernevelen en dat werkt een stuk beter dan de standaard pisstraaltjes.
- 'bekerhouder' waar nu de asbak zit. Die asbak trek je er zo uit en daar kan een plaatje in wat ze bij Peugeot een bekerhouder noemen. Heb je niets aan, maar je hebt een stuk meer aflegruimte daar.
- Bagagenet uit de 206+ werkt ook, maar dan moet je zelf ff een houdertje fabriceren. Ik vind het persoonlijk erg handig.

Je mag overigens zo even komen vergelijken met die van mij als je dat prettig vind.
Verder: Mooie plannen!
2 kleine dingen die het leven in je 206 nog wat makkelijker maakt.
- sproeierkopjes van een 206+ halen bij de dealer (6e ofzo). Deze vernevelen en dat werkt een stuk beter dan de standaard pisstraaltjes.
- 'bekerhouder' waar nu de asbak zit. Die asbak trek je er zo uit en daar kan een plaatje in wat ze bij Peugeot een bekerhouder noemen. Heb je niets aan, maar je hebt een stuk meer aflegruimte daar.
- Bagagenet uit de 206+ werkt ook, maar dan moet je zelf ff een houdertje fabriceren. Ik vind het persoonlijk erg handig.
- TijnGTi
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 19 mei 2013, 10:58
- Locatie: Hot hatches
Re: Martijn en zijn GTi
Had al zo'n idee gezien het rare verhaal. Mijn koppeling van de 205 is nog 'erger' namelijkMartijn M schreef:Waarschijnlijk vinden ze het zwaar omdat hun tegenwoordig auto's gewend zijn met koppelingbekrachtiging?
Mijn koppeling gaat ook 'zwaar' en ik vind het wel fijn zo

Dank voor het aanbod! Het is dat ik op het moment wat 'andere' zaken aan mijn hoofd heb, anders was ik sowieso even langs geschoten. Overigens nog bedankt voor de tips, ga asap die bekerhouder nemen want ik mis daar dus echt ruimteJurjen schreef:Mijn koppeling is niet zwaar, dus er kan zijn dat er wat verschil in zit. Maar zolang als 'niet slipt of andere dingen doet zou ik er gewoon mee doorrijden.
Je mag overigens zo even komen vergelijken met die van mij als je dat prettig vind.
Verder: Mooie plannen!
2 kleine dingen die het leven in je 206 nog wat makkelijker maakt.
- sproeierkopjes van een 206+ halen bij de dealer (6e ofzo). Deze vernevelen en dat werkt een stuk beter dan de standaard pisstraaltjes.
- 'bekerhouder' waar nu de asbak zit. Die asbak trek je er zo uit en daar kan een plaatje in wat ze bij Peugeot een bekerhouder noemen. Heb je niets aan, maar je hebt een stuk meer aflegruimte daar.
- Bagagenet uit de 206+ werkt ook, maar dan moet je zelf ff een houdertje fabriceren. Ik vind het persoonlijk erg handig.

Even terug komende op de andere zaken, het lijkt erop dat mijn pech nog niet ten einde is

-Met op contact draaien 'klapperde' de tellers in de tellerbak alvorens de normale waarden(watertemp, olietemp, benzine) werden gegeven.
-Met het daadwerkelijk starten begon hij na een 10-tal seconden weer te trillen alsof hij op 3 cilinders liep
-Melding storing airbag en bestuurders airbag uitgeschakeld op de display
Vervolgens toen het Franse hok na een paar minuten trillen tijdens de stationairloop weer normaal liep maar eens naar de lokale autoboer om 'm uit te laten lezen. Toen bleek dat na 12'en alleen A.T.U nog personeel in de werkplaats had lopen hier maar even langs gereden. Na te zijn geholpen door een enorm vriendelijke monteur welke zelf een Golfje 1 uit '85 bleek te hebben met een 2.5TDI uit een VW transporter (

-Foutcode P0606 communicatie stuurapparaten regeleenheid defect
-Foutcode 771 ontstekingscircuit cil. 3 uitlaatgas beinvloedende uitval
-Foutcode 66 bijrijder airbag uitschakeling
-Foutcode 111 bijrijder airbag uitschakeling functie onjuist
-Foutcode 1803 fout licht systeemtoestand kortsluiting naar massa
-Foutcode 20 ingang audio antenne functie onjuist
-Foutcode 44 ingang audio antenne functie onjuist
De monteur welke de auto had uitgelezen gaf zelf al aan sterk te vermoeden dat het de BSI betrof. Overigens staan me dingen bij dat in het geval van de BSI de complete ECU, BSI en sleutels vervangen moeten worden en dat dat icm het inleren van alle functies op een leuk 4-cijferig bedrag uit komt. Toevallig mensen die hier (via via) ervaring mee hebben? Al dan niet geniale ideeen voor een oplossing zijn overigens ook altijd welkom
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Martijn en zijn GTi
als het ineens zoveel problemen geeft zou ik eerder gokken op een kortsluiting ergens...-Foutcode 1803 fout licht systeemtoestand kortsluiting naar massa
wellicht een draad ergens door-gesleten oid, dus zoveel mogelijk draden en aansluitingen nakijken wellicht.
- TijnGTi
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 19 mei 2013, 10:58
- Locatie: Hot hatches
Re: Martijn en zijn GTi
Bedankt voor de snelle reactie ReneGTRene schreef:als het ineens zoveel problemen geeft zou ik eerder gokken op een kortsluiting ergens...-Foutcode 1803 fout licht systeemtoestand kortsluiting naar massa
wellicht een draad ergens door-gesleten oid, dus zoveel mogelijk draden en aansluitingen nakijken wellicht.

- michaelvg
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 20 jul 2010, 21:38
- Locatie: Oosterhout NB
Re: Martijn en zijn GTi
Als het je bsi is laat het even weten misschien dat ik je kan helpen.
- TijnGTi
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 19 mei 2013, 10:58
- Locatie: Hot hatches
Re: Martijn en zijn GTi
Je hebt pm.michaelvg schreef:Als het je bsi is laat het even weten misschien dat ik je kan helpen.
Ook heb ik contact met mijn oude garage in Maastricht. Aan de hand van de problemen welke ik ervaar en de foutcodes is ook hun conclusie de BSI. Navraag gedaan wat een nieuwe mij kost incl inleren, kwam op 1500 euro. Ook had ik de optie via deze dealer mijn BSI naar ACTronics te laten sturen ter diagnose en eventuele reparatie, maar dan ben ik weer geruime tijd mijn auto kwijt

- TijnGTi
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 19 mei 2013, 10:58
- Locatie: Hot hatches
Re: Martijn en zijn GTi
Michael heeft me helaas niet kunnen helpen
Wel bedankt voor het proberen!
Na gisteren contact te hebben gehad met een Peugeot specialist gaf deze aan dat het ook nog aan de accu zou kunnen liggen. Zijn conclusie werd getrokken op grond van de meldingen met airbag(bij slechte accu geven deze het eerste fouten volgens hem) en het feit dat het probleem zich alleen voordoet met een koude motor.
Gezien het vervangen van een accu nog altijd goedkoper is dan de BSI, was de keuze voor mij snel gemaakt. Gisteren dus maar naar de lokale garage gereden om de accu na te laten meten. Hieruit kwam naar voren dat deze nog voor 40% functioneerde. Zodoende de accu maar laten vervangen voor een vers exemplaar.
Op het moment nog bezig met wat andere zaken, maar vanmiddag dan maar proberen of dit 't euvel verholpen heeft. Fingers crossed..
Update: Raar maar waar, het probleem lijkt weg te zijn!
Hij liep normaal zonder enorm te trillen bij het starten. Circa 5 minuten nog op de parkeerplaats staan wachten, maar niks van problemen gehad. Ook heb ik de tellers niet meer raar zien klapperen bij het op contact draaien
Al met al ben ik dus enorm blij.


Gezien het vervangen van een accu nog altijd goedkoper is dan de BSI, was de keuze voor mij snel gemaakt. Gisteren dus maar naar de lokale garage gereden om de accu na te laten meten. Hieruit kwam naar voren dat deze nog voor 40% functioneerde. Zodoende de accu maar laten vervangen voor een vers exemplaar.
Op het moment nog bezig met wat andere zaken, maar vanmiddag dan maar proberen of dit 't euvel verholpen heeft. Fingers crossed..
Update: Raar maar waar, het probleem lijkt weg te zijn!


- michaelvg
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 20 jul 2010, 21:38
- Locatie: Oosterhout NB
Re: Martijn en zijn GTi
Als mijn BSI nog heel was geweest had je hem zo gekregen helaas was hier weinig meer van over..
Goed om te lezen dat het gelukkig niet je BSI was! veel plezier met je peug.
Goed om te lezen dat het gelukkig niet je BSI was! veel plezier met je peug.
- TijnGTi
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 19 mei 2013, 10:58
- Locatie: Hot hatches
Re: Martijn en zijn GTi
Ennnnnn het probleem is weer terugmichaelvg schreef:Als mijn BSI nog heel was geweest had je hem zo gekregen helaas was hier weinig meer van over..
Goed om te lezen dat het gelukkig niet je BSI was! veel plezier met je peug.

Gelukkig in de tussentijd wel opgeschoten met uitzoeken hoe of wat. De BSI zou het normaal gesproken niet moeten zijn gezien er alleen maar powertrain gerelateerde foutcodes naar boven komen en geen BSI meldingen. Gezien het allemaal begonnen is met de bobine werd er nog gedacht dat het de eindtrap op de ECU kon zijn welke het begeven had samen met de bobine. Was helaas ook niet het geval gezien ik geen issues heb wanneer de auto warm is, een eindtrap is of kapot of niet. Ik zit er sterk aan te denken deze of de komende week langs te rijden in Lunteren bij AE-tech en ze hier het probleem laten diagnosticeren. Na wat heen en weer gebel met in totaal 5 bedrijven(3 Peugeot dealers, 1 Peugeot specialist en AE-Tech) heb ik hier de meeste hoop bij. Iemand hier op DF ervaring met dit bedrijf?
- TijnGTi
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 19 mei 2013, 10:58
- Locatie: Hot hatches
Re: Martijn en zijn GTi
Eigenlijk had ik vandaag contact op willen nemen met Leeuwenservice omtrent mijn probleem. Deels gezien iemand van het Franse hokken forum hier in had kunnen zien dat een BSI excl montage zo'n 200 euro doet. Wel had ik vandaag een mail van de dealer waarin hij mij wijst op het feit dat het wel eens aan de olie zou kunnen liggen. Dit vind ik zelf een beetje vreemd gezien ik gebruik maak van de voorgeschreven 10W40. De dealer daarentegen geeft aan gebruik te maken van 5W30. Hoe denken jullie hierover? Ook heb ik mij intussen, gezien je het er zo uit hebt, een Lexia 3/PP2000 diagnosetool besteld bij cardiag.co.uk. Nu nog even een lader voor mijn oude winXP laptop zien te regelen, gezien de Diagbox software issues heeft met alles na XP.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Martijn en zijn GTi
nu het probleem weer terug is zou ik je accu weer eens laten meten, ja je hebt een andere en in het begin deed die goed, stel dat je ergens een soort sluiting hebt of slechte aansluiting (gecorodeerd oid) en dus je nwe accu even vol zat en de auto goed deed maar doordat het werkelijke euvel niet verholpen werd is die bv nu ook weer 40% vol oid? ik zeg maar wat maar wellicht kan diezelfde persoon ff weer meten...dan weet je waar je wellicht moet zoeken.
een bv slecht contact ergens zou bv ook problemen kunnen geven, dus bv verbinding lijkt heel maar contact is gecorodeerd en kan dan toch een probleem opleveren.
dan bv al de contacten nalopen en bv sommige reinigen en of contact spray oid en bv alle zekeringen ff nalopen en wat bewegen of uithalen en weer er in e.d. zodat je zeker weet dat de contacten schoon zijn en dat alle verbindingen goed contact maken, zo kan je wat meer uit sluiten....leuk he die oudere auto's
edit...in je vorige bericht staat al zoiets wat er op kan lijken wat ik beschrijf>
een bv slecht contact ergens zou bv ook problemen kunnen geven, dus bv verbinding lijkt heel maar contact is gecorodeerd en kan dan toch een probleem opleveren.
dan bv al de contacten nalopen en bv sommige reinigen en of contact spray oid en bv alle zekeringen ff nalopen en wat bewegen of uithalen en weer er in e.d. zodat je zeker weet dat de contacten schoon zijn en dat alle verbindingen goed contact maken, zo kan je wat meer uit sluiten....leuk he die oudere auto's

edit...in je vorige bericht staat al zoiets wat er op kan lijken wat ik beschrijf>
voorbeeldje, maar zo kan er nog meer kleine zaken in geslopen zijn door de jaren.-Foutcode 1803 fout licht systeemtoestand kortsluiting naar massa
- TijnGTi
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 19 mei 2013, 10:58
- Locatie: Hot hatches
Re: Martijn en zijn GTi
Dat klopt idd dat na 1 of 2 dagen destijds het probleem weer terug is gekomen. Maar het mooie is dat hij het dus niet altijd lijkt te doen. Zo was eergisteren niks aan de hand met starten, liep ff op de choke en zakte vervolgens naar een normaal toerental zonder te schokken. Vervolgens gister ochtend lijkt hij zo hard te schokken dat hij de schokvrije dag probeert goed te maken. Vervolgens krijg ik dus ook weer de melding die ik in eerste instantie bij de defecte bobine kreeg, namelijk katalysator storing incluis een knipperend motorstoringslampje.. afweging gemaakt en hiermee naar Maastricht gereden(ik MOEST daar namelijk heen). Vervolgens net voor Maastricht ff bij een tankstation gestopt voor iets te eten, ik start de auto weer, is de melding ineens 'minder erg'. Ik heb een uitlaatgas issue en het motorstoringslampje brand nu vast ipv te knipperen. Ik doorgereden naar Maastricht waar ik na circa 30 minuten bij een bekende, weer de auto start om mijn dag te vervolgen.. Nu komt 't mooiste, geen storingsmeldingen en alle lampjes op het dashboard netjes uitGTRene schreef:nu het probleem weer terug is zou ik je accu weer eens laten meten, ja je hebt een andere en in het begin deed die goed, stel dat je ergens een soort sluiting hebt of slechte aansluiting (gecorodeerd oid) en dus je nwe accu even vol zat en de auto goed deed maar doordat het werkelijke euvel niet verholpen werd is die bv nu ook weer 40% vol oid? ik zeg maar wat maar wellicht kan diezelfde persoon ff weer meten...dan weet je waar je wellicht moet zoeken.
een bv slecht contact ergens zou bv ook problemen kunnen geven, dus bv verbinding lijkt heel maar contact is gecorodeerd en kan dan toch een probleem opleveren.
dan bv al de contacten nalopen en bv sommige reinigen en of contact spray oid en bv alle zekeringen ff nalopen en wat bewegen of uithalen en weer er in e.d. zodat je zeker weet dat de contacten schoon zijn en dat alle verbindingen goed contact maken, zo kan je wat meer uit sluiten....leuk he die oudere auto's
edit...in je vorige bericht staat al zoiets wat er op kan lijken wat ik beschrijf>
voorbeeldje, maar zo kan er nog meer kleine zaken in geslopen zijn door de jaren.-Foutcode 1803 fout licht systeemtoestand kortsluiting naar massa

Heb de accu destijds gewoon bij een lokale autohandelaar gedaan, dus daar moet ik dan tot komende week op wachten. En gezien ik zelf niet zo'n koning met electra ben, begin ik maar eens met het nalopen van de zekeringen en vervolgens de kabel aansluitingen. Iets anders wat een bekende aangaf wat ik nog kon proberen is de auto starten met een startkabel oid op de - aangesloten. Vervolgens wanneer de auto begint te schokken het uiteinde van de kabel tegen het blok houden. Volgens hem kon ik hier de conditie van de connector matjes mee controlleren. Is dit correct?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Martijn en zijn GTi
hij doelt er dan op dat je een soort rechtstreekse aarde maakt van de - pool accu naar het blok (aarde) ?
in theorie wellicht, in de praktijk uitkijken wat je doet denk
controleer vooral ook de bedrading aansluitingen op en rond je startmotor, daar ook al eens gekke dingen mee meegemaakt bij iemands auto, zat een draad erg los op het aansluitpunt (moer los getrild) maar maakte meestal genoeg contact en soms dus ff niet, bij die peug gaf dat een enorme hick-up.
wel anders dus als jou problemen maar die ook ff nakijken kan geen kwaad
kijk wel uit met gereedscahp/ijzer rondom die aansluitingen, het kan electrifying zijn 
in theorie wellicht, in de praktijk uitkijken wat je doet denk

controleer vooral ook de bedrading aansluitingen op en rond je startmotor, daar ook al eens gekke dingen mee meegemaakt bij iemands auto, zat een draad erg los op het aansluitpunt (moer los getrild) maar maakte meestal genoeg contact en soms dus ff niet, bij die peug gaf dat een enorme hick-up.
wel anders dus als jou problemen maar die ook ff nakijken kan geen kwaad


- TijnGTi
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 19 mei 2013, 10:58
- Locatie: Hot hatches
Re: Martijn en zijn GTi
Dacht daarom ook vraag het even na, meneer is namelijk in vergelijk tot mij zo'n echte beuner. Het controlleren van de startmotor/dynamo vind ik zeer zekers ook een goeie, heb namelijk ervaringen met die dingen op de 205. Daar bleek het dan uiteindelijk om een gare dynamo te gaan welke fluctueerde tussen de 0.2 en 13V icm een startmotor welke zijn beste tijd gehad had. Ik zal het iig nalopen! Dat het electrifying kan zijn geloof ik best ReneGTRene schreef:hij doelt er dan op dat je een soort rechtstreekse aarde maakt van de - pool accu naar het blok (aarde) ?
in theorie wellicht, in de praktijk uitkijken wat je doet denk![]()
controleer vooral ook de bedrading aansluitingen op en rond je startmotor, daar ook al eens gekke dingen mee meegemaakt bij iemands auto, zat een draad erg los op het aansluitpunt (moer los getrild) maar maakte meestal genoeg contact en soms dus ff niet, bij die peug gaf dat een enorme hick-up.
wel anders dus als jou problemen maar die ook ff nakijken kan geen kwaadkijk wel uit met gereedscahp/ijzer rondom die aansluitingen, het kan electrifying zijn

Naar aanleiding van het olieverhaal van de dealer(10W40 van mij vs de 5W30 van de dealer) heb ik hier toch even de vraag over gesteld op het PeugGTi forum. Als reactie hierop kreeg ik van notabene de baas van Leeuwenservice het volgende te horen:
Er zat dus zeer zeker een kern van waarheid in, echter is de 5W30 niet de juiste olie. Volgende week de olie maar eens laten doen dan. Zou een normale oliewissel incl filter voldoende zijn of raden jullie nog een flush oid van het blok aan voor de nieuwe olie erin gaat? Tevens welke van onderstaande 5W40's zouden jullie aanraden?Dealers gebruiken al sinds jaren 5W40 voor de EW motoren ivm de gevoelige klepstoters. 5W30 hebben ze in de bulk voorraad en gieten ze tegenwoordig bijna overal in, is wel heel dun.
-Shell Helix Ultra 5W-40
-Shell Helix HX7 C 5W-40
-Castrol Magnatec 5W-40
-Castrol Edge 5W-40
Zelf heb ik namelijk enorm veel goeds gehoord over de Castrol Edge gezien dit een van de weinige 'echt' volsyntheet olie is. Een hoop van de overige olie maakt als het goed is gebruik van een synthetic blend ipv echte volsyntheet te zijn(correct me if I'm wrong)
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Martijn en zijn GTi
wat ook een heel goede olie is en vol syntheet en wellicht nog iets goedkoper ook,
is de Kroon Oil 5w40 Emperol, al zie ik op hun site dat ze bv voor de 205 GTi 1.9 de 5w40 MSP aanbevelen, maar die heb ik geen ervaring mee, zal ook goed zijn
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/p ... 1986-1994/" onclick="window.open(this.href);return false;
vaak wel met wat korting te verkrijgen, de Emperol heeft een hoger base en sulfaat (beide goed dacht ik alleen hoog sulfaat niet bij roetfilter oid)
is de Kroon Oil 5w40 Emperol, al zie ik op hun site dat ze bv voor de 205 GTi 1.9 de 5w40 MSP aanbevelen, maar die heb ik geen ervaring mee, zal ook goed zijn

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/p ... 1986-1994/" onclick="window.open(this.href);return false;
vaak wel met wat korting te verkrijgen, de Emperol heeft een hoger base en sulfaat (beide goed dacht ik alleen hoog sulfaat niet bij roetfilter oid)
dan de MSP>Total Base Number, mgKOH/g 9,7
Sulfaatasgehalte, % 1,22
Total Base Number, mgKOH/g 7,7
Sulfaatasgehalte, % 0,77
- TijnGTi
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 19 mei 2013, 10:58
- Locatie: Hot hatches
Re: Martijn en zijn GTi
Volgens mij is dit een van die merken welke behoorlijk onderschat worden, puur omdat ze marketing technisch wat minder handig zijn. Voor de 206 wordt er ook de MSP aangeraden. Zit ook een aardig verschil tussen de wissel intervallen van de MSP en de Emperol. Echter zit ik, gezien ik het ergens moet laten doen(sleutelen kan ik alleen in Maastricht), vast aan de bovengenoemde 4 keuzesGTRene schreef:wat ook een heel goede olie is en vol syntheet en wellicht nog iets goedkoper ook,
is de Kroon Oil 5w40 Emperol, al zie ik op hun site dat ze bv voor de 205 GTi 1.9 de 5w40 MSP aanbevelen, maar die heb ik geen ervaring mee, zal ook goed zijn![]()
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/p ... 1986-1994/" onclick="window.open(this.href);return false;
vaak wel met wat korting te verkrijgen, de Emperol heeft een hoger base en sulfaat (beide goed dacht ik)dan de MSP>Total Base Number, mgKOH/g 9,7
Sulfaatasgehalte, % 1,22Total Base Number, mgKOH/g 7,7
Sulfaatasgehalte, % 0,77

- TijnGTi
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 19 mei 2013, 10:58
- Locatie: Hot hatches
Re: Martijn en zijn GTi
Ik heb na vanochtend gelukkig goede hoop dat het een mechanisch/olie gerelateerd probleem is
Zoals een aantal posts hierboven te lezen was, had ik afgelopen vrijdag problemen gehad welke zichzelf op hebben gelost.
Het begon met lopen op 3 poten, vervolgens katalysator storing en knipperend motorstoringslampje. Halverwege de rit ging het over in vast branden met een uitlaatgas storing en aangekomen in Maastricht waren alle meldingen weg.
Nou moest ik vanochtend naar Tilburg vanwege school en gezien het in Breda slechts 3 graden was liep de auto al zo goed als meteen op 3 cilinders. Echter heb ik deze keer gas bijgegeven(constant op 1500 rpm gehouden) tot de olie een beetje meer op temperatuur was. Toen dit eenmaal zo was en ik het gas terug liet zakken naar stationair liep hij vervolgens netjes op 4 poten zonder welke storingsmeldingen whatsoever..

Het begon met lopen op 3 poten, vervolgens katalysator storing en knipperend motorstoringslampje. Halverwege de rit ging het over in vast branden met een uitlaatgas storing en aangekomen in Maastricht waren alle meldingen weg.
Nou moest ik vanochtend naar Tilburg vanwege school en gezien het in Breda slechts 3 graden was liep de auto al zo goed als meteen op 3 cilinders. Echter heb ik deze keer gas bijgegeven(constant op 1500 rpm gehouden) tot de olie een beetje meer op temperatuur was. Toen dit eenmaal zo was en ik het gas terug liet zakken naar stationair liep hij vervolgens netjes op 4 poten zonder welke storingsmeldingen whatsoever..
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Martijn en zijn GTi
zou maar zo kunnen voor dat type auto dat zoals gedacht die 10w net te dik is met koude.
zo is bv de BMW 6-bak die ik onder mijn Hartge heb heel gevoelig voor iets dikkere olie, wilde een keer heel duur spul in die 6-bak doen echt top-spul, maar dacht ach hoef dan toch niet ,meer in mijn tijd dus lekker verwennen.
op de omschrijving stond zelfs nog, speciaal voor 6-bak e.d.
nah, na lekker handig vullen e.d. (not) dat spul er in en rijden, maar ging meteen wat zwaar schakelen doch wel heel strak, te strak? je kreeg hem bijna niet in bepaalde versnelling na rijden 1 en 2 dacht ik, anyway dan maar ff in 2 laten oid want zodra de olie in de bak wat warmer werd en bv op temp was dan schakelde die echt 'perfect' dus dacht ach...
maar het werd kouder en duurde het wat langer e.d. en pfff na het even aan te hebben gezien die rete dure olie er maar weer uit gehaald
en de originele bmw specs olie er in en no problem anymore when cold
trouwens de motor opzich kan je ook zoiets hebben, bij die van mij dan geen storingen oid maar bv met Castrol 10w60 (ja die dure) dan verbruikte die behoorlijk olie en werd de motorolie snel erg hot als je ging blazen, dus niet echt juiste olie.
toen eens dure Motul racing 20W/60 welke zo mooi liep in zo'n S54 destijds en behoorlijk wat aan kan, nou...die was gewoon te dik, motor dan wel iets stiller zo leek maar de motor ging door de interne weerstand wat pk's verliezen en als je dan ging blazen werd de motorolie sneller erg hot.
toen op den duur de 5w40 Emperol er in en toen klopte alles erg goed, motor had het wat gemakkelijker zo leek en olie gebruik een stuk minder en tevens minder snel heet (olie) als je ging blazen en veel mooier onder controle, gebruik die olie al een aantal keer, dus een goede 5w werkt voor mij het beste.
Toch ga ik nog wat veranderen de volgende keer, heb thuis al een aantal cans met een goede 5w/50 dus en bij koud en bij de meer extreme omstandigheden een aardige 'film' olie, of het echt nodig is? maar voor tussen m'n oren 'beter'
zo is bv de BMW 6-bak die ik onder mijn Hartge heb heel gevoelig voor iets dikkere olie, wilde een keer heel duur spul in die 6-bak doen echt top-spul, maar dacht ach hoef dan toch niet ,meer in mijn tijd dus lekker verwennen.
op de omschrijving stond zelfs nog, speciaal voor 6-bak e.d.

nah, na lekker handig vullen e.d. (not) dat spul er in en rijden, maar ging meteen wat zwaar schakelen doch wel heel strak, te strak? je kreeg hem bijna niet in bepaalde versnelling na rijden 1 en 2 dacht ik, anyway dan maar ff in 2 laten oid want zodra de olie in de bak wat warmer werd en bv op temp was dan schakelde die echt 'perfect' dus dacht ach...
maar het werd kouder en duurde het wat langer e.d. en pfff na het even aan te hebben gezien die rete dure olie er maar weer uit gehaald


trouwens de motor opzich kan je ook zoiets hebben, bij die van mij dan geen storingen oid maar bv met Castrol 10w60 (ja die dure) dan verbruikte die behoorlijk olie en werd de motorolie snel erg hot als je ging blazen, dus niet echt juiste olie.
toen eens dure Motul racing 20W/60 welke zo mooi liep in zo'n S54 destijds en behoorlijk wat aan kan, nou...die was gewoon te dik, motor dan wel iets stiller zo leek maar de motor ging door de interne weerstand wat pk's verliezen en als je dan ging blazen werd de motorolie sneller erg hot.
toen op den duur de 5w40 Emperol er in en toen klopte alles erg goed, motor had het wat gemakkelijker zo leek en olie gebruik een stuk minder en tevens minder snel heet (olie) als je ging blazen en veel mooier onder controle, gebruik die olie al een aantal keer, dus een goede 5w werkt voor mij het beste.
Toch ga ik nog wat veranderen de volgende keer, heb thuis al een aantal cans met een goede 5w/50 dus en bij koud en bij de meer extreme omstandigheden een aardige 'film' olie, of het echt nodig is? maar voor tussen m'n oren 'beter'

- TijnGTi
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 19 mei 2013, 10:58
- Locatie: Hot hatches
Re: Martijn en zijn GTi
Een stuk gemoedsrust is ook wat waard. Dat merk je pas wanneer je iets hebt opgelost en je er niet meer aan hoeft te denkenGTRene schreef:zou maar zo kunnen voor dat type auto dat zoals gedacht die 10w net te dik is met koude.
zo is bv de BMW 6-bak die ik onder mijn Hartge heb heel gevoelig voor iets dikkere olie, wilde een keer heel duur spul in die 6-bak doen echt top-spul, maar dacht ach hoef dan toch niet ,meer in mijn tijd dus lekker verwennen.
op de omschrijving stond zelfs nog, speciaal voor 6-bak e.d.![]()
nah, na lekker handig vullen e.d. (not) dat spul er in en rijden, maar ging meteen wat zwaar schakelen doch wel heel strak, te strak? je kreeg hem bijna niet in bepaalde versnelling na rijden 1 en 2 dacht ik, anyway dan maar ff in 2 laten oid want zodra de olie in de bak wat warmer werd en bv op temp was dan schakelde die echt 'perfect' dus dacht ach...
maar het werd kouder en duurde het wat langer e.d. en pfff na het even aan te hebben gezien die rete dure olie er maar weer uit gehaalden de originele bmw specs olie er in en no problem anymore when cold
![]()
trouwens de motor opzich kan je ook zoiets hebben, bij die van mij dan geen storingen oid maar bv met Castrol 10w60 (ja die dure) dan verbruikte die behoorlijk olie en werd de motorolie snel erg hot als je ging blazen, dus niet echt juiste olie.
toen eens dure Motul racing 20W/60 welke zo mooi liep in zo'n S54 destijds en behoorlijk wat aan kan, nou...die was gewoon te dik, motor dan wel iets stiller zo leek maar de motor ging door de interne weerstand wat pk's verliezen en als je dan ging blazen werd de motorolie sneller erg hot.
toen op den duur de 5w40 Emperol er in en toen klopte alles erg goed, motor had het wat gemakkelijker zo leek en olie gebruik een stuk minder en tevens minder snel heet (olie) als je ging blazen en veel mooier onder controle, gebruik die olie al een aantal keer, dus een goede 5w werkt voor mij het beste.
Toch ga ik nog wat veranderen de volgende keer, heb thuis al een aantal cans met een goede 5w/50 dus en bij koud en bij de meer extreme omstandigheden een aardige 'film' olie, of het echt nodig is? maar voor tussen m'n oren 'beter'


Dankzij werk/school/andere zooi heb ik helaas maar weinig tijd en gaat de olie pas de 23e gewisseld worden. Echter gaat het wel goed worden gedaan, meteen flush van het blok dmv forte motor flush gevolgd door de forte top end treatment met nieuwe Castrol 5W40 en een nieuw filter. Gelukkig staat het pakketje met de Lexia 3/PP2000 uitlees computer intussen ook op Departed Facility in HONG KONG - HONG KONG volgens de DHL website

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Martijn en zijn GTi
nooit weg zulk spul om zelf in te lezen/kijken, bespaard veel gedoe en geld
ik heb destijds ook een ding uit China laten komen, een airbag controle en resetter voor oudere modellen, werkte perfect, die mogelijkheid zat niet in de scanner die ik had en zo voor weinig zo'n ding uit China terwijl je normaal bv al het dubbele kwijt bent als je het liet doen
dus win-win en leuk als je dat zelf kan doen.

ik heb destijds ook een ding uit China laten komen, een airbag controle en resetter voor oudere modellen, werkte perfect, die mogelijkheid zat niet in de scanner die ik had en zo voor weinig zo'n ding uit China terwijl je normaal bv al het dubbele kwijt bent als je het liet doen

dus win-win en leuk als je dat zelf kan doen.
- TijnGTi
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 19 mei 2013, 10:58
- Locatie: Hot hatches
Re: Martijn en zijn GTi
Dat bedoel ikGTRene schreef:nooit weg zulk spul om zelf in te lezen/kijken, bespaard veel gedoe en geld![]()
ik heb destijds ook een ding uit China laten komen, een airbag controle en resetter voor oudere modellen, werkte perfect, die mogelijkheid zat niet in de scanner die ik had en zo voor weinig zo'n ding uit China terwijl je normaal bv al het dubbele kwijt bent als je het liet doen![]()
dus win-win en leuk als je dat zelf kan doen.



- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Martijn en zijn GTi
Ik heb nog een vrijwel nieuwe Dell inspiron 10 liggen met XP en 2 gig werkgeheugen. Ultieme netbook. Kan ook eenvoudig omgetoverd worden tot mac. Mocht je interesse hebben moet je maar even pb-en.TijnGTi schreef:Een stuk gemoedsrust is ook wat waard. Dat merk je pas wanneer je iets hebt opgelost en je er niet meer aan hoeft te denkenGTRene schreef:zou maar zo kunnen voor dat type auto dat zoals gedacht die 10w net te dik is met koude.
zo is bv de BMW 6-bak die ik onder mijn Hartge heb heel gevoelig voor iets dikkere olie, wilde een keer heel duur spul in die 6-bak doen echt top-spul, maar dacht ach hoef dan toch niet ,meer in mijn tijd dus lekker verwennen.
op de omschrijving stond zelfs nog, speciaal voor 6-bak e.d.![]()
nah, na lekker handig vullen e.d. (not) dat spul er in en rijden, maar ging meteen wat zwaar schakelen doch wel heel strak, te strak? je kreeg hem bijna niet in bepaalde versnelling na rijden 1 en 2 dacht ik, anyway dan maar ff in 2 laten oid want zodra de olie in de bak wat warmer werd en bv op temp was dan schakelde die echt 'perfect' dus dacht ach...
maar het werd kouder en duurde het wat langer e.d. en pfff na het even aan te hebben gezien die rete dure olie er maar weer uit gehaalden de originele bmw specs olie er in en no problem anymore when cold
![]()
trouwens de motor opzich kan je ook zoiets hebben, bij die van mij dan geen storingen oid maar bv met Castrol 10w60 (ja die dure) dan verbruikte die behoorlijk olie en werd de motorolie snel erg hot als je ging blazen, dus niet echt juiste olie.
toen eens dure Motul racing 20W/60 welke zo mooi liep in zo'n S54 destijds en behoorlijk wat aan kan, nou...die was gewoon te dik, motor dan wel iets stiller zo leek maar de motor ging door de interne weerstand wat pk's verliezen en als je dan ging blazen werd de motorolie sneller erg hot.
toen op den duur de 5w40 Emperol er in en toen klopte alles erg goed, motor had het wat gemakkelijker zo leek en olie gebruik een stuk minder en tevens minder snel heet (olie) als je ging blazen en veel mooier onder controle, gebruik die olie al een aantal keer, dus een goede 5w werkt voor mij het beste.
Toch ga ik nog wat veranderen de volgende keer, heb thuis al een aantal cans met een goede 5w/50 dus en bij koud en bij de meer extreme omstandigheden een aardige 'film' olie, of het echt nodig is? maar voor tussen m'n oren 'beter'Zo'n gevoel van niet zeker weten of je je auto nou hebt afgesloten. En wanneer ik je verhaal lees zie je maar weer hoe groot de invloed van olie kan zijn. Puike wagen overigens, zo'n Hartge V8
![]()
Dankzij werk/school/andere zooi heb ik helaas maar weinig tijd en gaat de olie pas de 23e gewisseld worden. Echter gaat het wel goed worden gedaan, meteen flush van het blok dmv forte motor flush gevolgd door de forte top end treatment met nieuwe Castrol 5W40 en een nieuw filter. Gelukkig staat het pakketje met de Lexia 3/PP2000 uitlees computer intussen ook op Departed Facility in HONG KONG - HONG KONG volgens de DHL websiteMoet maar eens een mini laptop met XP gaan scoren op marktplaats om de software te draaien..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten