Het is weer zover! Auto keuze

Dit is ons algemene autoforum.
MartijnGizmo

Re: Het is weer zover! Auto keuze

Bericht door MartijnGizmo » 19 dec 2012, 13:59

Ik zou ook gaan voor de lastigste optie, investeren in de toekomst: een paar maanden 'afzien' om zowel voor jezelf als je vriendin mooie kansen te creëren lijkt me dus een goed plan. Qua auto zou ik gaan voor een courante schraper-editie die je over een half jaar tot een jaar weer goed kwijt kunt, zoals bijv. een Polo BlueMotion.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 19 dec 2012, 14:00

Logisch. Maar als je 400km per dag in de auto zit dan is een beetje comfort en zeker ook veiligheid wel een belangrijk iets. Dan kan je nog beter een Primera diesel nemen.

Denk dat een Ibiza 6L voor een nette prijs wel te koop is. Zal ie misschien een beetje bij moeten lenen maar geen 6 of 7 k.

2000USA

Bericht door 2000USA » 19 dec 2012, 14:39

MartijnGizmo schreef:Ik zou ook gaan voor de lastigste optie, investeren in de toekomst: een paar maanden 'afzien' om zowel voor jezelf als je vriendin mooie kansen te creëren lijkt me dus een goed plan. Qua auto zou ik gaan voor een courante schraper-editie die je over een half jaar tot een jaar weer goed kwijt kunt, zoals bijv. een Polo BlueMotion.
+ 1, schraper diesel nieuw of met de kop eraf icm 50/50 / 0%-deal (mits voorwaarden ok zijn), nog een jaar MRB-vrij voordeel meepakken. Als de plannen er zijn om naar het midden te verhuizen, en een gave baan in het vooruitzicht bij een flexibele werkgever: altijd in investeren. Een kleine lening met korte looptijd (evt bij familie?) zou te overzien moeten zijn, afgemeten tegen het comfort/fiscale voordeel wat je ermee behaald.

- Punto Evo
- Polo/Ibi/Fabia BM
- C3
- Fiesta?

Allen met cruisecontrol en een geduldige rechtervoet = max voordeel sparen.

Wellicht de maandelijkse meerkosten tov nu incl PL eens berekenen (brandstof/verz/rente/aflossing), en dan meenemen in de onderhandeling.
Laatst gewijzigd door 2000USA op 19 dec 2012, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 19 dec 2012, 14:40

2000USA schreef:
MartijnGizmo schreef:Ik zou ook gaan voor de lastigste optie, investeren in de toekomst: een paar maanden 'afzien' om zowel voor jezelf als je vriendin mooie kansen te creëren lijkt me dus een goed plan. Qua auto zou ik gaan voor een courante schraper-editie die je over een half jaar tot een jaar weer goed kwijt kunt, zoals bijv. een Polo BlueMotion.
+ 1, schraper diesel nieuw of met de kop eraf icm 50/50 / 0%-deal, nog een jaar MRB-vrij voordeel meepakken. Als de plannen er zijn om naar het midden te verhuizen, en een gave baan in het vooruitzicht bij een flexibele werkgever: altijd in investeren. Een kleine lening met korte looptijd (evt bij familie?) zou te overzien moeten zijn, afgemeten tegen het comfort/fiscale voordeel wat je ermee behaald.

- Punto Evo
- Polo/Ibi/Fabia BM
- C3
- Fiesta?

Een Fiesta kan ik qua rijkwaliteiten zeker aanraden, alleen dat lage verbruik wil me niet echt lukken :whistle:

Luco

Bericht door Luco » 19 dec 2012, 14:50

Robertdj schreef:
2000USA schreef:
+ 1, schraper diesel nieuw of met de kop eraf icm 50/50 / 0%-deal, nog een jaar MRB-vrij voordeel meepakken. Als de plannen er zijn om naar het midden te verhuizen, en een gave baan in het vooruitzicht bij een flexibele werkgever: altijd in investeren. Een kleine lening met korte looptijd (evt bij familie?) zou te overzien moeten zijn, afgemeten tegen het comfort/fiscale voordeel wat je ermee behaald.

- Punto Evo
- Polo/Ibi/Fabia BM
- C3
- Fiesta?

Een Fiesta kan ik qua rijkwaliteiten zeker aanraden, alleen dat lage verbruik wil me niet echt lukken :whistle:

Moet je je misschien eens laten helpen aan die klompvoet :tooth:

jaydee

Bericht door jaydee » 19 dec 2012, 15:16

Staar je niet blind op het verbruik van de belastingvrije modelletjes, want dat valt gewoon tegen als je 90% van de km's op 80% van hun kunnen rijdt.

Het belangrijkste is naar mijn mening dat je een auto moet zoeken waarin je goed zit. Als je 3 à 4 keer in de week 400 km op een dag maakt, ga je echt merken dat de stoelen in de meeste oudere (slijtage) en goedkopere (altijd flut geweest) auto's onvoldoende steun geven.

Hielke

Bericht door Hielke » 19 dec 2012, 16:39

jaydee schreef:Staar je niet blind op het verbruik van de belastingvrije modelletjes, want dat valt gewoon tegen als je 90% van de km's op 80% van hun kunnen rijdt.

Het belangrijkste is naar mijn mening dat je een auto moet zoeken waarin je goed zit. Als je 3 à 4 keer in de week 400 km op een dag maakt, ga je echt merken dat de stoelen in de meeste oudere (slijtage) en goedkopere (altijd flut geweest) auto's onvoldoende steun geven.
Zo ist. Zitcomfort en veercomfort, daar zou ik ook m'n beslissing op baseren.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 19 dec 2012, 16:40

Martin van der Zwaard schreef:Een Ibiza 6L TDI is denk ik een zeer goede kandidaat.
Heb zelf een 100pk versie gehad een aantal jaren. Met gemak 1:18 lopen en rond de 7 tientjes MRB per maand (in Zuid-Holland).

Kwaliteit is van VW en die dingen rijden ook gewoon leuk. Je hebt alle comfort erin zoals airco, cruisecontrol etc (zoek een FR of Sport-X)

RIem moet vervangen worden om de 90k dus zoek er eventueel een die net na de 90 of 180k staat. Let er wel goed op want breekt ie, dan ben je de sjaak.
Ook mijn tip!
Heb zelf een Ibiza 6L 1.9 TDi FR, ding heeft standaard leuke opties en het rijd prima.
Op 2 dagen na heb ik die van mij nu 2 jaar en een 64.000 km mee weggetikt, ook dagen erbij gehad dat ik rustig 800 kilometer reed en geen centje pijn.

Mocht het geld er voor een FR of Sport niet zijn, zoek er wel eentje met de sportstoelen erin. Die zitten een stuk beter dan de gewone stoelen

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 19 dec 2012, 16:44

Mocht je gaan lenen, er zijn speciale autoleningen voor 'groene' auto's. Geen idee of het (veel) scheelt overigens.

RVV

Bericht door RVV » 19 dec 2012, 20:18

Kun je niet met je werkgever bespreken of je een auto kunt krijgen via een short lease constructie? Desnoods zelf doen. Je zit met een proeftijd, en als je die doorkomt dan is nog maar de vraag of je zelf zoveel reizen dagelijks kunt volhouden. Ik bedoel er zijn nog wel wat beren op het pad. Om je nou gelijk voor een vervoersmiddel dik in de schulden steken. Shortlease is wel relatief duur, maar ik zou het zeker doen zolang je nog in je proeftijd zit.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 19 dec 2012, 20:26

Ik wil het toch nog één keer gezegd hebben: waarom geen goedkoop hok? Iedereen doet hier alsof je in een Micra of soortgelijk koekblik ieder moment het risico loopt dat je doodgereden wordt, de stoelen je na een kwartier een hernia bezorgen en je alleen maar aan de pomp staat om het tankje weer vol te gooien.

En wat Rico zegt, denk daar eens over na. stel je begint en je scoort een leuke Polo maar na twee weken ben je doodongelukkig omdat de baan niets voor je is. Zit je wel met een auto die je eigenlijk niet meer nodig hebt en waarvoor je elke maand een termijn mag aftikken. Scoor je een klein hok kost het je geen drol in aanschaf, wegenbelasting en verzekering.

Wat Martijn zeg: investeer in jezelf en in je familie. Maar in mijn beleving is het amper in jezelf investeren als je een lening af gaat sluiten om te werken en je je huis misschien wel met dik verlies van de hand moet doen. Ik zou naar de allergoedkoopste oplossing kijken en als dat zou betekenen dat ik een half jaar of een jaar moet "afzien" door een halve ton op een koekblik te rijden dan zou ik dat er graag voor over hebben, wetende dat ik geen extra lening hoef te voldoen en dat het loon dat aan het eind van de maand gestort wordt grotendeels voor jezelf is. Een hypotheek lijkt me genoeg drukken op de begroting. ;)

En mocht de baan dan toch helemaal zijn wat je zoekt kun je na een paar maanden toch een balletje opgooien voor een leasecontract voor Polo diesel of iets dergelijks? Of je verdient dermate veel geld dat je snel genoeg een wat leukere auto kunt kopen. Heb je misschien maar 20k op dat koekblik hoeven rijden en weet je op dat moment zeker dat je niet voor verrassingen komt te staan.

Emiel

Bericht door Emiel » 19 dec 2012, 21:40

PL afsluiten terwijl je een huis wil gaan verkopen en kopen is alles behalve handig.
Koop een zo goed mogelijke diesel voor 3k en zorg voor fatsoenlijk onderhoud.

Maar 400km per dag. Alleen aan diesel kosten zou je 32,50 kwijt zijn met 1 op 18 en 1,45 per liter diesel.

Kun je niet beter een kamer huren in Nieuwegein voor die 3 nachten in de week ?
Slaapkamer zoeken voor 400 euro per maand ?
( 12x op en neer rijden twv 32,50 is een 390 euro. Is de slijtage en alles nog niet meegerekend )

Het is tijdelijk , goede investering, extra uren draaien op je werk, etc. etc.

ADV

Bericht door ADV » 19 dec 2012, 21:54

Goed nieuws vanuit Nieuwegein, ook de collega die speciaal op zijn vakantie is gestoord om mijn php code te beoordelen heeft positief gereageerd en ze willen zsm reageren met een concreet aanbod.

Daarnaast vandaag nog een ander gesprek gehad, iets dichter bij huis (surhuisterveen) en ook daar was het allemaal zeer positief! Kortom, opeens twee keuzes. Hoewel ik denk dat ik in Nieuwegein meer doorgroeimogelijkheden heb, is surhuisterveen (slechts 25min rijden) wel een makkelijker optie.. Het maakt m'n keuze er echter niet makkelijker op...

Dan weer even over de auto's, grotendeels ben ik het met Tom en Rico eens, ik neem liever ook geen lening, in dat opzicht zou dan een dieseltje tot 3-4k die het, als het even kan nog sowieso 35-40k aan km's volhoudt de beste optie zijn. Iemand (concrete) suggesties?

ADV

Bericht door ADV » 19 dec 2012, 21:55

Emiel schreef:PL afsluiten terwijl je een huis wil gaan verkopen en kopen is alles behalve handig.

Maar 400km per dag. Alleen aan diesel kosten zou je 32,50 kwijt zijn met 1 op 18 en 1,45 per liter diesel.

( 12x op en neer rijden twv 32,50 is een 390 euro. Is de slijtage en alles nog niet meegerekend )

Ook een goede optie, alleen ipv 12x op en neer ga je natuurlijk nog wel naar 4x op en neer.. dus dat is alsnog 150 euro per maand... Als iemand een kamer daar in de buurt weet is dat ook zeker het overwegen waard!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 19 dec 2012, 21:59

ArjandeV schreef:Dan weer even over de auto's, grotendeels ben ik het met Tom en Rico eens, ik neem liever ook geen lening, in dat opzicht zou dan een dieseltje tot 3-4k die het, als het even kan nog sowieso 35-40k aan km's volhoudt de beste optie zijn. Iemand (concrete) suggesties?
Nissan Almera diesel? Saaier wordt het niet, maar best ok kilometers vreten volgens mij...

Luco

Bericht door Luco » 19 dec 2012, 22:01

ArjandeV schreef:
Emiel schreef:PL afsluiten terwijl je een huis wil gaan verkopen en kopen is alles behalve handig.

Ook een goede optie, alleen ipv 12x op en neer ga je natuurlijk nog wel naar 4x op en neer.. dus dat is alsnog 150 euro per maand... Als iemand een kamer daar in de buurt weet is dat ook zeker het overwegen waard!

4x9 is 16 keer op en neer, dus die 4 keer waren er al af als ik goed reken.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 19 dec 2012, 22:08

Advies van mijn kant blijft een Ibiza 6L TDi.
Net even op gaspedaal.nl gekeken en staan er genoeg rond de 3000 euro die zeker het overwegen waard kunnen zijn

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 19 dec 2012, 22:11

Als er 1600km in de week gereden moet worden, zouden voor mij 2 dingen belangrijk zijn:
- De stoelen
- De veiligheid

Ik zou zelf echt niet met een stadsauto gaan schrapen op die route.

Voorgestelde Primera lijkt me al aardig, maar denk eens aan een

S60/V70 D5 of 2.4D

Het stuurt niet zo scherp als een BMW natuurlijk, maar hij wil wel fantastich rechtuit.

we hebben niet voor niets al ruim 10 jaar een V70, 335 dkm, die stoelen zijn echt goed, zelfs nu nog.
Straks weer in 1 ruk naar Oostenrijk, niet hoeven te tanken onderweg, en je stapt uit alsof je net ingestapt bent. (Ok, 1 stop voor de kids en vrouw, kleine blaasjes.)
Misschien kun je wel iets goedkoper kms maken, maar na 6 weken ben je een Micra o.i.d. wel helemaal zat beloof ik je vast! Dat het je uren per dag kost, ok, maar als je er ook nog brak uit komt...

Emiel

Bericht door Emiel » 19 dec 2012, 22:17

Ok nu per rekenmachine dan ;)

Per week rijd je 4x op en neer a 400 km per keer.

1600km per week
6400km per maand

Blij zijn als je 1 op 18 haalt ( 355,55 liter )
Blij zijn als je 1,45 euro per liter diesel betaald. ( 515 euro )

Maak er 1x per week van a 400km en je betaald voor dat enkele ritje 32,50
per 4 weken is dat 130 euro.

Houd je enkel aan brandstof besparing 385 Euro over.

1 op 18 haalbaar ? denk zelf eerder 16,5 a 17

Wegenbelasting 0
Maandelijkse reservering voor onderhoud 100 Euro
Persoonlijke Lening 150 Euro ?
Duurdere verzekering voor nieuwere auto 50% goedkoper ?

Reken de rest maar zelf uit, maar ik zeg kamertje huren :)

Geen persoonlijke lening.
Goedkope auto mogelijk.
Goedkoper in verzekering
etc. etc.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 19 dec 2012, 22:21

En dan heb je het nog niet over de extra uren vrije tijd die je over houd in plaats dat je die in de auto zit

Fabian

Bericht door Fabian » 19 dec 2012, 22:24

Met alle respect, maar vergeet de slowmotion etc. Daar kun je over een jaar niet goed vanaf. Markt gaat overspoeld worden komend jaar, die zakken nog harder in prijs als nu al het geval is. Helemaal als jan de particulier ze gaat dumpen volgend jaar omdat ze mrb moeten gaan betalen....

Daarnnaast is de 1.2tdi echt een probleemmotor door interne vervuiling en lopen bij bosjes kapot.

Koop iets van vag, een 1.9tdi bijvoorbeeld. Golf/leon bijvoorbeeld. Gewoon 10 jaar oud met wat ervaring. Ruim, comfi genoeg, nog een beetje veilig ook. En goed verkoopbaar over een jaar.

Luco

Bericht door Luco » 19 dec 2012, 22:25

Mis je wel je vriendin 3 nachten, das dan weer een nadeel.

Emiel

Bericht door Emiel » 19 dec 2012, 22:31

Fabian schreef:Met alle respect, maar vergeet de slowmotion etc. Daar kun je over een jaar niet goed vanaf. Markt gaat overspoeld worden komend jaar, die zakken nog harder in prijs als nu al het geval is. Helemaal als jan de particulier ze gaat dumpen volgend jaar omdat ze mrb moeten gaan betalen....

Daarnnaast is de 1.2tdi echt een probleemmotor door interne vervuiling en lopen bij bosjes kapot.
Fijn, ik moet er nog 2 jaar in rijden........ :shock: wist niet dat ze zo slecht waren.
Lease, olie op peil houden en warm rijden. Meer kan ik niet doen.

Luco schreef:Mis je wel je vriendin 3 nachten, das dan weer een nadeel.
4 nachten goed maak seks is ook weer zo wat.

ADV

Bericht door ADV » 19 dec 2012, 22:38

Ik ben een beetje aan het kijken naar kamers, en dat is wel de makkelijkste optie... je hebt al kamers (15m2) voor 250-300 euro per maand.. en het is ook maar voor 3 nachten natuurlijk en als het goed is maar een maandje of 6-7... in de tussentijd kan ik gewoon mn huis te koop zetten en kijken wat er op geboden wordt. Hierover zit ik ook maandag met mijn hypotheekman om te overleggen wat wel en niet financieel te doen is (qua verlies nemen etc) en ik kies op deze manier wel voor een mogelijk mooie carriere!

Neemt niet weg dat er voor al het andere verkeer nog steeds een autotje moet komen, niet te duur in MRB + WA en Diesel aangezien ik toch elke week iig 400km ga rijden...

RVV

Bericht door RVV » 19 dec 2012, 22:42

Zou de Surhuisterveen optie zeer serieus overwegen. Vooral als het salaristechnisch bij elkaar in de buurt ligt. Doorgroei mogelijkheden zijn ook belangrijk. Maar aan de andere kant is dat ook geen harde garantie. Bovendien moet je je afvragen of je ook richting het midden van het land wilt wonen.

Plaats reactie