Hobby-auto erbij?

Dit is ons algemene autoforum.
Luco

Re: Hobby-auto erbij?

Bericht door Luco » 09 nov 2012, 13:52

Bert ///M3 schreef:Klopt maar je weet zelf ook dat je voor een dag rijden zowat een week aan het sleutelen bent. Als je daar toch geen tijd voor hebt dan moet je vooral niet zelf zo'n ding bouwen :)
Nee klopt, het is een afweging die je moet maken, heb je geen tijd en wil je besparen, dan moet je huren.

Hielke

Bericht door Hielke » 09 nov 2012, 14:02

Luco schreef:
Bert ///M3 schreef:Klopt maar je weet zelf ook dat je voor een dag rijden zowat een week aan het sleutelen bent. Als je daar toch geen tijd voor hebt dan moet je vooral niet zelf zo'n ding bouwen :)
Nee klopt, het is een afweging die je moet maken, heb je geen tijd en wil je besparen, dan moet je huren.
Wil je verzekerd zijn van tracktime tijdens een trackday, dan moet je zeker huren. Sleutelen is leuk, maar rijden is nog veel leuker.

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 09 nov 2012, 14:30

Da's wel erg kort door de bocht. Ik heb ondertussen ik schat meer dan 30 trackdays gereden, ik heb 2 linker handen en ik heb nog nooit een dag niet vol gemaakt vanwege mechanische malheur. Ja, er gaat vooraf en achteraf wat tijd in preventief onderhoud zitten maar da's voor mij part of the fun. Het bezit, het afentoe een stukje op straat cruizen, daar beleef ik ook lol aan. Een beter argument vind ik tijd: die heb ik er ondertussen niet meer voor en dus is de tijd op circuit teruggevallen tot een tragisch dieptepunt.

Meer to the point:
http://link.marktplaats.nl/573454094
Leuk op straat, snel op circuit, en prima driftbaar.

Hielke

Bericht door Hielke » 09 nov 2012, 14:46

Als je nooit problemen tijdens een trackday hebt dan ben je de uitzondering op de regel Freude. Ik lees continue verslagen van mensen die de dag vroegtijdig hebben moeten afbreken vanwege technisch malheur.

Rij je je auto op toersnelheid rond dan wil ik best geloven dat er nooit iets stukgaat.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 09 nov 2012, 14:51

Nou ik vind het niet kort door de bocht eigenlijk. Wouter komt niet op mij over als iemand die graag mag sleutelen en zeeen van tijd heeft. Als je dan eens een keertje circuit wilt rijden of wilt driften dan is de beste keuze gewoon te huren.

Ik heb die 3e auto en (ook) geen zeeen van tijd (alhoewel mijn baan anders doet vermoeden :tooth:) En om eerlijk te zijn had ik na mijn poging om een hobby-semi trackday auto neer te zetten eigenlijk besloten om ook niet meer een 3e auto te willen. Kosten vs de tijd dat zo'n ding stilstaat gaat in de praktijk nergens over imho. Het is dat ik "mijn buitenkansje" tegenkwam, anders had er gewoon nog steeds geen 3e auto gestaan.

Mijn hobby kar heeft met alle moeite van de wereld 2000km gemaakt dit jaar. Dat vind ik prima omdat het voor mij geen keuze is om afscheid te nemen :lol: Puur feitelijk is het natuurlijk gekkenwerk. Daarnaast kan ik drie auto's kwijt op een eigen parkeerplaats maar zou de Coupe liever onder dak hebben en dat gaat nu nog niet thuis. Een andere garage is het plan maar kost ook weer het nodige (en de gemeente was het er niet mee eens..)

Lang verhaal kort: een 3e auto staat gewoon errug veel stil en kost gewoon het nodige. In Wouter zijn geval met zakelijk een GTI en een trackday motor ga je gewoon nauwelijks in een 328i rijden om maar iets te noemen. Zo'n ding neem je dan echt niet mee op een mooie zomerse dag, ja naar het circuit waar je ook al een motor voor hebt staan...

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 09 nov 2012, 14:55

Vind het ook niet zo erg dat jouw Z3M bijna nooit rijdt Niels, elke keer als Riceaux en ik er langsrijden kwijlen we even. :blink:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 09 nov 2012, 15:04

Dan vind je het ook niet erg dat ie niet in de garage staat :tooth:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 09 nov 2012, 15:10

Niels schreef:Dan vind je het ook niet erg dat ie niet in de garage staat :tooth:
Klopt. :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 09 nov 2012, 15:19

FreudeamFahren schreef:Da's wel erg kort door de bocht. Ik heb ondertussen ik schat meer dan 30 trackdays gereden, ik heb 2 linker handen en ik heb nog nooit een dag niet vol gemaakt vanwege mechanische malheur. Ja, er gaat vooraf en achteraf wat tijd in preventief onderhoud zitten maar da's voor mij part of the fun. Het bezit, het afentoe een stukje op straat cruizen, daar beleef ik ook lol aan. Een beter argument vind ik tijd: die heb ik er ondertussen niet meer voor en dus is de tijd op circuit teruggevallen tot een tragisch dieptepunt.

Meer to the point:
http://link.marktplaats.nl/573454094
Leuk op straat, snel op circuit, en prima driftbaar.
Zijn die dingen tegenwoordig zo betaalbaar?! :shock:
Iemand een boswachter kopen? M'n vrouw wil een andere boodschappenkar! :blink:

GTRene

Bericht door GTRene » 09 nov 2012, 16:25

das wel goedkoop idd...

dat soort Porsche en bv de 944 kun je voor leuke bedragen aanpassen, schijnen een goede wegligging te hebben.

natuurlijk een Z3 Coupe is ook prachtig en niet echt een "doorsnee" bmw dus wellicht een optie als je bv niet in een "typisch" bmw model wilt rijden :tooth:

de Speedster (Opel) en of Elise zijn prachtwagens qua DF en qua stuurgevoel, opzich is zoiets mooi om eerst te hebben en te voelen wat het doet.
als je daarna dan in een andere toekomstige auto stapt weet je ongeveer wat je wil aanpassen om een beetje van dat in je nwe auto te krijgen :D

Rnd

Bericht door Rnd » 09 nov 2012, 17:16

Subaru Impreza
Laatst gewijzigd door Rnd op 11 nov 2012, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 09 nov 2012, 22:00

Bedankt voor alle suggesties. :)

Weer wat wijzer geworden. Wat stom eigenlijk maar huren is best wel een goed idee, nooit bij stilgestaan eigenlijk. :hmmm: Verder geen gedoe.

Zoals Niels mij aardig inschat :) is sleutelen niets voor mij. Ik ben er niet goed in, heb er geen zin in en heb er al helemaal geen tijd voor (erg drukke baan en 2 kleine kinderen thuis). Wil alleen maar rijden, verder zo weinig mogelijk. Wat ook gezegd wordt, dat je er geld in blijft gooien is ook wel waar denk ik. Zie dat al bij m'n Honda circuitmotor, dit jaar ook weer veel te veel geld in gestoken en hij is me nog niet helemaal naar de zin. Never-ending story dan.

Stalling van een eigen auto is overigens nog niet zo'n probleem. Wil geen 3 auto's voor de deur hebben maar heb bij de zaak een loods van 6 bij 12 meter dus daar kan wel een auto in.

'Oude' auto's heb ik in principe niet zoveel mee. Een E36 of een oude Impreza etc. is niet helemaal mijn ding (als eigen auto dan, huren is wat anders). Bovendien vind ik dat niet zo speciaal, rij nu al elke dag in een 4-zitter zeg maar. Vind het onderscheidend vermogen tov. mijn dagelijkse auto dan te klein.

Mocht ik toch zelf wat kopen, dan gaat m'n voorkeur denk ik meer uit naar wat kleins en licht qua gewicht. Tweezitter. Meer terug naar de basis, puur autorijden. Mijn GTI is uiteindelijk ook maar een rijdende computer. Caterham-achtige lijkt me geweldig, maar ook een MR2 of MX5 is top. Sowieso dus wel RWD en een beetje vlot. Weliswaar geen dedicated circuittools maar toch leuk om mee te sturen, ook op een trackday. Wat me ook geweldig lijkt is een 350Z maar die zijn alweer duurder. Zal er erg weinig mee rijden denk ik dus dan is dat alweer zonde. Z3 zou ook nog kunnen.

Twee richtingen mogelijk dus, da's hier al wel uitgekomen.

1) Huren. Wel zo gemakkelijk, arrive and drive spreekt me wel aan.
2) Lichte speelse RWD tweezitter, kun je ook nog eens op een zondagochtend een stukje gaan sturen in de buurt of bij regen een grote parkeerplaats opzoeken en wat driften.

Emiel

Bericht door Emiel » 09 nov 2012, 22:11

Ik zou iets kopen waarvan de techniek simpel is.

Een MR2 is leuk totdat je echt een reparatie moet laten uitvoeren of distributie riem/koppeling laten vervangen, kan het halve blok eruit.

Sinds kort word ik ingewijd in de caterham techniek en ik moet zeggen dat is toch makkelijke techniek.

Wel zou ik kijken naar een auto waarvan schade repareerbaar is
a: onderdelen goed te krijgen op sloop
b: bijv geen Elise/Exige variant waarbij een flinke klapper het ding is afgeschreven vanwege het chasis

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 09 nov 2012, 22:35

Ik wou eerst Clio V6 roepen...

...totdat ik de prijzen zag :(

GTRene

Bericht door GTRene » 09 nov 2012, 22:57

Big smile achter het stuur...en wat driften....en betrouwbaar dus niet zo vaak knooien aan de auto....

driften...dan vallen eigenlijk die mid engine auto's eigenlijk al wat af (best moeilijke dingen)
doch qua DF rijders fun en betrokken bij dan is zo'n Elise/Speedster wel weer heel fijn....doch LHD betaal je wel iets meer...maar in deze prijsklassen wel redelijk waardevast ook.

Big smile krijg je in een TVR V8 :D bovendien heerlijk auto's voor een blokje om...maja, je kan er wel af en toe mee moeten knooien, doch niet erg moeilijke auto's (simpele techniek)
driften kan je er ook wel mee en zijn niet zwaar, bovendien in die prijsklasse redelijk waardevast en bijzondere auto's....doch LHD zijn prijzig (Griffith en Chimaera)

zo'n Z3 coupe kan leuk zijn, doch voor een Big smile heb je wel een M coupe nodig, maja dan gaat het al snel hard...er staat nog wel een leuke voor weinig te koop overigens...staat ook in autokoopjes hier op DF
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... start=5425

op MP staat ook nog een zilveren net onder de 14K

meer betrokken bij en met lagere snelheden ben je in een Z3 M roadster en daar kan je ook leuk mee driften, bovendien dakje eraf voor blokkie om en opzich relatief betrouwbare techniek en overal te krijgen (onderdelen)

wellicht kan jij ook al fun hebben uit een 2.8 of 3.0? maar dan moet je hem wel wat aanpassen denk ik om hem iets harder/sportiever te maken.

hier bv een leuke 3.0i incl hardtop onder 10K heel af en toe duiken er ook M roadsters op voor relatief leuke prijzen wat natuurlijk een extra iets heeft qua push...
bij de M coupe ligt de fun/gevoels level iets van 20km/u hoger wat komt door de stijvere carros doch wel meer rijbewijs gevaarlijk dan.

http://www.autotekoop.nl/occasion/bmw-z ... 471/photos

N!co
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Bericht door N!co » 09 nov 2012, 23:20

Elise natuurlijk, en dan gewoon zorgen dat je geen klapper maakt. :df:

Jussi

Bericht door Jussi » 09 nov 2012, 23:47

zo'n Z3 coupe kan leuk zijn, doch voor een Big smile heb je wel een M coupe nodig, maja dan gaat het al snel hard...er staat nog wel een leuke voor weinig te koop overigens...staat ook in autokoopjes hier op DF
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... start=5425

op MP staat ook nog een zilveren net onder de 14K

meer betrokken bij en met lagere snelheden ben je in een Z3 M roadster en daar kan je ook leuk mee driften, bovendien dakje eraf voor blokkie om en opzich relatief betrouwbare techniek en overal te krijgen (onderdelen)

wellicht kan jij ook al fun hebben uit een 2.8 of 3.0? maar dan moet je hem wel wat aanpassen denk ik om hem iets harder/sportiever te maken.
Ik denk dat die Z3 coupé 3.0 van Geert al fun met hopen levert. Zit een lekker onderstel met andere auspuff onder. Emotie en plezier verzekerd, denk ik dan. Daarbij vind ik ze erg leuk om mee te gooien in de bochten. Maar ik ben dan misschien ook wat biased.. Wie hier niet? :)

GTRene

Bericht door GTRene » 09 nov 2012, 23:49

ik zat al een tijdje te zoeken naar Elise en Speedster LHD doch de prijzen zijn omhoog gegaan en er zijn er minder van te koop rond die prijzen :shock:
strange...

Luco

Bericht door Luco » 09 nov 2012, 23:51

zerotolerance schreef:Ik wou eerst Clio V6 roepen...

...totdat ik de prijzen zag :(
Tussen de 15 en 20k.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 10 nov 2012, 00:06

GTRene schreef:ik zat al een tijdje te zoeken naar Elise en Speedster LHD doch de prijzen zijn omhoog gegaan en er zijn er minder van te koop rond die prijzen :shock:
strange...
Op de speedsterclub staat er nog een belg die er 13.5 voor vraagt.
Als je het brutaal speelt, kun je hem voor 12.5 meekrijgen denk ik.

Ze komen wel, maar mondjesmaat, zeker richting 11 to 12 k.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 10 nov 2012, 00:26

Vervelende kern van waarheid. Ik roep al een paar jaar dat ik wil gaan rallyrijden maar vooralsnog staat er vooral een auto (E30) die onderhuids alles klaar heeft maar nog steeds geen kooi + veiligheidsvoorzieningen heeft... kortom, het kost gewoon echt heel veel tijd om de rommel in orde te krijgen, zeker als je met ouwe meuk begint. En ik moet mezelf echt forceren er 1x per anderhalve week mee te rijden. Als je ziet wat 2 driftdagen per jaar qua huren kost dan valt het wel mee... maargoed, ik haal zoals Luco het ook al aangeeft voldoening en ontspanning uit het sleutelen (geen kids en geen female die tijd opslurpen)

Op het mx-5-forum staat momenteel een mx-5-racer + reserve-auto te koop voor 7.5k.

GTRene

Bericht door GTRene » 10 nov 2012, 00:49

owja, je kan ook nog kiezen voor een Porsche Boxster...

als je de wat snellere wil vanaf de 3.2 die zijn er vanaf zeg 15K zoals bv deze>>
doch contant geld zonder inruil zal er zo nog wat vanaf kunnen ;-)

http://www.autowereld.nl/porsche/boxste ... /foto.html

of deze met maar 71.000km

http://www.handelsprijzen.nl/advertenti ... ster-.html

maar het kan ook veel goedkoper onder de 10K voor bv een 2.5 of 2.7 doch dan met hoge kmst

deze 2.7 zou ook nog kunnen voor 12K

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... 9830000000

een 2.5 zou ik niet doen...je wil wel iets voelen aan power lijkt me.

dvh

Bericht door dvh » 10 nov 2012, 10:15

Wij hebben ook een hobby vervoersmiddel.
Waardeloos ding.. máár 1pk..
Ding schijt co2
Staat altijd in de garage en nog kost het bergen onderhoud.
En als daily gebruiken is ook onpraktisch.

Maar bij mooi weer kan het best leuk zijn.
En je kan er zelfs het circuit mee op.

Hielke

Bericht door Hielke » 10 nov 2012, 10:46

Wouter zit met z'n gedachten op de goede weg. Niet huren gaat tegen de logica in. De huurauto's zijn 1. veilig, 2. goed geprepareerd, 3. voor het circuit afgesteld, en 4. voorzien van een backup in de vorm van meegenomen reserve-auto's.

Ik vind de 1-uurs sessies van Caspers track briljant bedacht. Meer hoef ik op een dag nooit te rijden. Sterker nog, een volgende keer wil ik zo'n auto wel met iemand delen. Goedkoper wordt het nooit. Ik ga dit vaker doen.

Ook met auto's voor een hele dag kun je het relatief goedkoop houden. Gewoon met een groepje mensen delen. Door data te delen en met elkaar mee te rijden leer je ook ontzettend veel meer. Het maakt de belevenis rijker.

En als strijdkreet: "Don't be gentle,it's a rental"! :blink:

Robin_NL

Bericht door Robin_NL » 10 nov 2012, 12:16

Hielke schreef: En als strijdkreet: "Don't be gentle,it's a rental"! :blink:
Op één of andere manier past die slogan exáct bij jou Hielke....

Plaats reactie