Stuurgedrag DS3 verbeteren
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 13:19
Re: Stuurgedrag DS3 verbeteren
Mmm, de auto is al licht overgestuurd, dus ik vraag het me dan af of uitlijning dat gaat oplossen... of heb jij daar een andere mening over?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Stuurgedrag DS3 verbeteren
licht overstuurt?
je bedoelt met plots gas loslaten oid?
wellicht zit je dan aan een ander onderstel...zodat ie niet zo snel licht wordt van achter?
dan los je ook meteen ene klein deel op van het gevoel in je auto
en iets grotere velgen met plattere bredere banden...maja dat kost allemaal best wat :strong:
doch de oude set kun je bewaren en als je later de DS3 verkoopt zet je de standaard velgen er weer onder en verkoopt de sport set? dan hoeft het niet veel te kosten.
je bedoelt met plots gas loslaten oid?
wellicht zit je dan aan een ander onderstel...zodat ie niet zo snel licht wordt van achter?
dan los je ook meteen ene klein deel op van het gevoel in je auto

en iets grotere velgen met plattere bredere banden...maja dat kost allemaal best wat :strong:
doch de oude set kun je bewaren en als je later de DS3 verkoopt zet je de standaard velgen er weer onder en verkoopt de sport set? dan hoeft het niet veel te kosten.
- jaydee
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
- Locatie: Zeewolde
Re: Stuurgedrag DS3 verbeteren
http://www.citroen.nl/Resources/Content ... slijst.pdfG Kolkman schreef:Hier
http://www.citroenpartsdirect.com/content/racing/38
staat
http://www.citroenpartsdirect.com/app/w ... ochure.pdf
Waarin staat dat de besturing 'hydraulic power assisted' is. Gek genoeg wordt er verder in de hele brochure met geen woord over de besturing gepraat dus geen idee wat voor een stuurhuis er gebruikt is, maar je zou 'ns kunnen informeren.
Volgens de specificaties op pagina 8 en 9:
"Elektrische snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging"
Dus misschien wijkt de DS3 Racing af van de andere modellen... Vincent wat heb jij?
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 13:19
Re: Stuurgedrag DS3 verbeteren
Ik heb gewoon een standaard DS3...
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 13:19
Re: Stuurgedrag DS3 verbeteren
Of bedoelde je dat niet Jaydee?
- jaydee
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
- Locatie: Zeewolde
Re: Stuurgedrag DS3 verbeteren
Jawel.
Zoals ik het zie, heb je de volgende opties:
- Bij de dealer (?) vragen of de stuurbekrachtiging geprogrammeerd kan worden (kan bij VAG wel). Zo ja, experimenteren of zwaarder cq. lichter een prettiger gevoel geeft.
- Spelen met de bandenspanning (een paar tienden bar harder oppompen dan in het boekje staat kan een veel preciezer stuurgevoel geven - is wel afhankelijk van het merk/type band).
- Eventueel uitlijnen bij een gespecialiseerd bedrijf waar ze de tijd voor je nemen en adhv vragen wat je wil de juiste geometrie bepalen (ik ga deze donderdag met de Speedster naar Zonneveld Banden in Wateringen).
- Als het budget het toelaat, lichte velgen monteren met sportieve banden (het performance-model uit de reeks, met hoge snelheidscodering).
Als dat allemaal niet werkt, dan moet de DS3 weg (of je zult eraan moeten wennen
).
Zoals ik het zie, heb je de volgende opties:
- Bij de dealer (?) vragen of de stuurbekrachtiging geprogrammeerd kan worden (kan bij VAG wel). Zo ja, experimenteren of zwaarder cq. lichter een prettiger gevoel geeft.
- Spelen met de bandenspanning (een paar tienden bar harder oppompen dan in het boekje staat kan een veel preciezer stuurgevoel geven - is wel afhankelijk van het merk/type band).
- Eventueel uitlijnen bij een gespecialiseerd bedrijf waar ze de tijd voor je nemen en adhv vragen wat je wil de juiste geometrie bepalen (ik ga deze donderdag met de Speedster naar Zonneveld Banden in Wateringen).
- Als het budget het toelaat, lichte velgen monteren met sportieve banden (het performance-model uit de reeks, met hoge snelheidscodering).
Als dat allemaal niet werkt, dan moet de DS3 weg (of je zult eraan moeten wennen

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Stuurgedrag DS3 verbeteren
De DS3 vond ik juist wel lekker sturen, maar inderdaad vrij gevoelloos en raar. Dat de besturing werkt met elastische riemen (volgens mij) is daarom gewoon een kwestie van wennen. Jij raakt er kennelijk niet aan gewend, dus dan is verder kijken een lastige opgave. Ik neem aan dat ze er in de rallysport gewoon een compleet ander stuurhuis opzetten. Desnoods knal je er een AX GTI-stuurhuis op. Ik noem maar iets. Het zal vast wel te fabriceren zijn.
In deze test noemde ik 't elastische stuurbekrachtiging:
http://www.driving-fun.com/250/home/tes ... -chic.aspx
In deze test noemde ik 't elastische stuurbekrachtiging:
http://www.driving-fun.com/250/home/tes ... -chic.aspx
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 13:19
Re: Stuurgedrag DS3 verbeteren
Hmm, omdat de banden standaard al op 2.4 bar staan en de auto bij uitlijnen alleen nog maar scherper zal reageren op de voorkant (en dus nog meer overgestuurd zal worden), lijken die 2 opties niet verstandig/haalbaar.
Ook een ander stuurhuis, dat zal wellicht ook een oplossing zijn, maar de auto is nog geen jaar oud en dat zou dan zonde zijn.
Maar stuurbekrachtinging aanpassen en andere velgen + banden is zeker een optie! Maar het blijft dus gissen en een lastig verhaal merk ik... dus dan de vraag of ik wil gaan pionieren, daar moet ik eens goed over na gaan denken
Bedankt voor al jullie tips in ieder geval!
Ook een ander stuurhuis, dat zal wellicht ook een oplossing zijn, maar de auto is nog geen jaar oud en dat zou dan zonde zijn.
Maar stuurbekrachtinging aanpassen en andere velgen + banden is zeker een optie! Maar het blijft dus gissen en een lastig verhaal merk ik... dus dan de vraag of ik wil gaan pionieren, daar moet ik eens goed over na gaan denken

Bedankt voor al jullie tips in ieder geval!
-
OnlineLuco
- Berichten: 29390
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Stuurgedrag DS3 verbeteren
Je zet dat die weinig gevoel geeft, andere uitlijning zal echt geen beter gevoel geven.
Andere banden en velgen geven ook geen beter gevoel, met plattere banden zal die stugger worden, maar dat heeft niks met het stuurgevoel te maken, zwaarder afstellen van de stuurbekrachtiging (als dat kan) geeft een zwaarder gevoel bij sturen, maar verbeterd helemaal niks aan het stuurgevoel.
Naar mijn mening heeft het gewoon te maken met hoe de auto gebouwd is qua ophanging en geometrie, dus vermoedelijk is er weinig aan te doen.
Met verlagen verander je de stand van je draagarmen, heel misschien dat dit wel een ander gevoel kan geven.
Als ze nu bv overdreven naar beneden hangen en met verlaging veel horizontaler staan kan dat schelen.
Andere banden en velgen geven ook geen beter gevoel, met plattere banden zal die stugger worden, maar dat heeft niks met het stuurgevoel te maken, zwaarder afstellen van de stuurbekrachtiging (als dat kan) geeft een zwaarder gevoel bij sturen, maar verbeterd helemaal niks aan het stuurgevoel.
Naar mijn mening heeft het gewoon te maken met hoe de auto gebouwd is qua ophanging en geometrie, dus vermoedelijk is er weinig aan te doen.
Met verlagen verander je de stand van je draagarmen, heel misschien dat dit wel een ander gevoel kan geven.
Als ze nu bv overdreven naar beneden hangen en met verlaging veel horizontaler staan kan dat schelen.
Laatst gewijzigd door Luco op 07 jun 2012, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Stuurgedrag DS3 verbeteren
Het komt door de elastische riemen die ze gebruiken. Misschien had ik het vet-gedrukt moeten maken, omdat jullie er anders overheen lezen.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 13:19
Re: Stuurgedrag DS3 verbeteren
Hmm, zijn de elastische riemen de reden waarom hij indirect stuurt?
Klinkt wel logisch, maar ik heb daar nog nooit eerder van gehoord
Er kunnen vast geen niet-elastische riemen erop? Maargoed, dat zou ik dan aan een monteur moeten vragen misschien...
Klinkt wel logisch, maar ik heb daar nog nooit eerder van gehoord
Er kunnen vast geen niet-elastische riemen erop? Maargoed, dat zou ik dan aan een monteur moeten vragen misschien...
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Stuurgedrag DS3 verbeteren
Nexteer Automotive is supplying its new single-pinion Electric Power Steering (EPS) to Citroen for the Citroen DS3 Racing, a 202PS (149kW) limited edition of its premium compact car, the Citroen DS3. The system is a version of the technology fitted in the standard Citroen DS3, tuned to meet the demands of performance enthusiasts. It will be manufactured at Nexteer's plant in Tychy, Poland, which has recently received a €40 million upgrade to provide eight several vehicle launches with EPS systems.
Vehicle manufacturers are replacing hydraulic steering systems with on-demand electrically powered systems to reduce fuel consumption and CO2 emissions by up to five percent. Single-pinion systems package the EPS mechanism in the engine compartment, further away from the driver than conventional column-mounted EPS systems.
"It's a powerful endorsement for our EPS to feature on such a focused driver's car as the DS3 Racing," says Laurent Bresson, Nexteer Automotive's European & Global Sales Executive Director. "The micron-close attention to detail in our manufacturing and the expertise of our in-house software people have helped the engineers at Citroen Racing to create a car with exceptional steering feel."
Good steering feel is achieved by overcoming often conflicting requirements: engineers must balance the need to reduce friction and to manage tolerances between components throughout the system. The conventional approach is to use spring loaded bushings, but through a combination of materials expertise and precision engineering and manufacturing, Nexteer has succeeded in eliminating these. The steering specialist's invention of a polyamide eccentric rack bearing has played a key role in improving its single-pinion system's refinement and sense of directness.
Nexteer's success is based upon keeping control of as much of the design and manufacturing process as possible. All electronic development and software engineering activity is kept in-house. "Having development and manufacturing entirely in-house gives us superior flexibility and quality control and allows us to more tightly integrate our systems to provide improved quality, packaging, weight and performance," explains Bresson.
This has required substantial investment in R&D, product engineering and manufacturing capabilities but strengthens the company's position at a time when growing pressure to reduce CO2 emissions is increasing the demand for EPS. Nexteer is the only manufacturer of such systems with production experience across the complete range of passenger vehicles, from city cars to large SUVs.
-------

Vehicle manufacturers are replacing hydraulic steering systems with on-demand electrically powered systems to reduce fuel consumption and CO2 emissions by up to five percent. Single-pinion systems package the EPS mechanism in the engine compartment, further away from the driver than conventional column-mounted EPS systems.
"It's a powerful endorsement for our EPS to feature on such a focused driver's car as the DS3 Racing," says Laurent Bresson, Nexteer Automotive's European & Global Sales Executive Director. "The micron-close attention to detail in our manufacturing and the expertise of our in-house software people have helped the engineers at Citroen Racing to create a car with exceptional steering feel."
Good steering feel is achieved by overcoming often conflicting requirements: engineers must balance the need to reduce friction and to manage tolerances between components throughout the system. The conventional approach is to use spring loaded bushings, but through a combination of materials expertise and precision engineering and manufacturing, Nexteer has succeeded in eliminating these. The steering specialist's invention of a polyamide eccentric rack bearing has played a key role in improving its single-pinion system's refinement and sense of directness.
Nexteer's success is based upon keeping control of as much of the design and manufacturing process as possible. All electronic development and software engineering activity is kept in-house. "Having development and manufacturing entirely in-house gives us superior flexibility and quality control and allows us to more tightly integrate our systems to provide improved quality, packaging, weight and performance," explains Bresson.
This has required substantial investment in R&D, product engineering and manufacturing capabilities but strengthens the company's position at a time when growing pressure to reduce CO2 emissions is increasing the demand for EPS. Nexteer is the only manufacturer of such systems with production experience across the complete range of passenger vehicles, from city cars to large SUVs.
-------
ome of the the most successful performance vehicles one the market are the hot hatches. This hyperpowered compacts also come to offer an involving handling and one of the most important components for that is the steering.
Knowing this, the automotive producers are extremely careful when selecting the suppliers that cater for the steering needs of these models. Today, we’re zooming in on the Citroen DS3 Racing’s direction-changing mechanism.
The 202 hp DS3 R features a new single-pinion Electric Power Steering (EPS) supplied by Nexteer Automotive. This is a tweaked version of the system installed on the standard versions of the DS3. The system has received a series of modifications, in order to offer a high level of feedback and a top driving experience for enthusiasts.
Citroen chose an EPS system instead of a hydraulic one in order to cut fuel consumption and CO2 emissions (up to 5 percent). The single-pinion layout packs the EPS in the engine compartment, further away form the driver than conventional column-mounted EPS system.
“Good steering feel is achieved by overcoming often conflicting requirements: engineers must balance the need to reduce friction and to manage tolerances between components throughout the system. The conventional approach is to use spring loaded bushings, but through a combination of materials expertise and precision engineering and manufacturing, Nexteer has succeeded in eliminating these. The steering specialist’s invention of a polyamide eccentric rack bearing has played a key role in improving its single-pinion system’s refinement and sense of directness,” explained the press release.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Stuurgedrag DS3 verbeteren
Hoe zou deze DS3 XL sturen




http://www.auto-motor-und-sport.de/moto ... 38724.htmlDas Kürzel "XL" steht dabei für X-Games und Loeb. Es könnte aber auch für Power im XL-Format stehen. 545 PS quetschte die Rallye-Schmiede Hansen Motorsport aus dem Zweiliter-Turbo-Aggregat. Mit 800 Nm Drehmoment steht in jeder Lebenslage Kraft im Überfluss
Die Fahrleistungen des Rallye-Monsters sind extrem. "Die Beschleunigung ist nicht weit von einem Formel 1-Auto entfernt. Von Null auf 100 geht es in 2,4 Sekunden",

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten