Forensentax Exit! (Einde auto vd zaak zonder bijtelling?)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
wjn

Re: Einde auto vd zaak zonder bijtelling?

Bericht door wjn » 29 apr 2012, 21:37

Luco schreef:
wjn schreef:
Spijkerhard schreef:NRC en Telegraaf melden hetzelfde...
Levert lezers / clicks op.

Lees zelf maar:

http://content1a.omroep.nl/13a3130fdc4c ... kkoord.pdf
dit staat er, wat denk jij dat er bedoelt wordt dan??????

• Om de doorstroming op de woningmarkt te verbeteren, wordt de overdrachtsbelasting op
woningen permanent verlaagd tot 2%. Dat draagt bij aan langdurige zekerheid op de
woningmarkt en lagere financiële risico’s. De maatregel wordt gefinancierd uit de afschaffing
van de onbelaste reiskostenvergoeding, inclusief het onbelaste privégebruik van lease-auto’s. 10
Dit bevordert dat mensen dichterbij hun werk gaan wonen en vermindert de milieu- en
filedruk.
Staat toch letterlijk "onbelaste privégebruik", dwz. de 500km die je tot nu toe mocht rijden zonder bijtelling.

Dus nogmaals, ik snap niet wat het probleem is. Uiteraard moet je een km administratie bijhouden, maar dat moest toch al om aan te tonen dat de km's uitsluitend zakelijk zijn.

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 29 apr 2012, 21:41

@WJN.

De 2 maatregels (geen "onbelaste reiskostenvergoeding woon/werk" en "prive km's leaseauto") moeten 1,2 mrd € opbrengen.
Verlagen van 500km naar 0 km prive levert niet veel op voor de staat...
Laatst gewijzigd door Spijkerhard op 29 apr 2012, 21:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 29 apr 2012, 21:41

"... Om de doorstroming op de woningmarkt te verbeteren, wordt de overdrachtsbelasting op woningen permanent verlaagd tot 2%. Dat draagt bij aan langdurige zekerheid op de woningmarkt en lagere financiële risico’s. De maatregel wordt gefinancierd uit de afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding, inclusief het onbelaste privégebruik van lease-auto’s.
Dit bevordert dat mensen dichterbij hun werk gaan wonen en vermindert de milieu- en filedruk..."

Aha(!), nu lees ik het ook. Maar lees eens goed jongens: dit betekent alleen dat de 500km onbelaste privékilometers worden afgeschat. Onbelast privégebruik van lease-auto's hebben we al heel lang niet. Dus als je alleen zakelijk rijdt, blijft de situatie zoals die is.

wjn

Bericht door wjn » 29 apr 2012, 21:43

Dan letterlijk van die http://www.automotive-online.nl site:
Afbouw
De onbelaste reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer of de werkelijke kosten bij gebruik van openbaar vervoer, wordt volledig afgeschaft. Voor leaseauto’s komt de uitzondering op de bijtelling indien het privégebruik niet meer is dan 500 kilometer per jaar te vervallen.

Met de opbrengsten van beide maatregelen (naar verluidt 1,3 miljard euro) wordt een permanente verlaging van de overdrachtsbelasting gerealiseerd.
Duidelijker kan ik het niet maken :)

wjn

Bericht door wjn » 29 apr 2012, 21:47

Spijkerhard schreef:@WJN.

De 2 maatregels (geen "onbelaste reiskostenvergoeding woon/werk" en "prive km's leaseauto") moeten 1,2 mrd € opbrengen.
Verlagen van 500km naar 0 km prive levert niet veel op voor de staat...
Ik heb geen flauw idee hoeveel mensen nu met een lease auto 499km / jaar prive rijden, de overheid schijnbaar wel.

Luco

Bericht door Luco » 29 apr 2012, 21:47

dus als je nul rijdt, betaal je geen bijtelling.

Makkelijker kunnen ze het niet maken, misschien wel duidelijker :blink:

Spijkerhard
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 29 apr 2012, 21:48

Ik ben blij dat het jou duidelijk is.

Ik lees dat de uitzondering komt te vervallen.
Jij leest dat de 500km komt te vervallen.

Gramaticaal is het niet eenduidig.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 apr 2012, 21:49

Dat betekent dat de uitzondering op bijtelling bij geen privégebruik komt te vervallen.
http://www.automotive-online.nl/home/99 ... date).html

hier staat idd dat de uitzondering op geen bijtelling bij geen privegebruik komt te vervallen...

kortom leaseauto = bijtelling of je nou prive rijdt of niet...

dvh

Bericht door dvh » 29 apr 2012, 21:50

Vaag allemaal...
Zou toch wat zijn.

Ik bedoel, stel je rijdt een leuke 3serie van je werkgever, en je rijdt hem puur zakelijk en houd alles netjes bij.
25% bijtelling over 40-50k wordt je niet vrolijk van. Lijkt me ook onrealistisch...

Luco

Bericht door Luco » 29 apr 2012, 21:51

Ik ga dinsdag toch ff de accountant bellen, die zal het vast weten :blink:

Spijkerhard

Bericht door Spijkerhard » 29 apr 2012, 21:52

Mij staat bij dat ca 25% van de bedrijfsauto's niet bijgeteld wordt dmv km administratie.

Maar degenen die zich nu tot 500km kunnen beperken, zullen daar veelal 0km van gaan maken, lijkt mij, dus dat levert niet een deel van de 1,2 of 1,3 mrd op....

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 apr 2012, 21:52

http://www.automotive-online.nl/politie ... felen.html

misschien maakt dit het duidelijker....
De Vereniging Auto van de Zaak stelt dat de overheid de klok jaren terugdraait. "De 250 duizend werknemers die in een auto van de zaak rijden en bewust gekozen hebben om weinig tot geen privé kilometers te rijden, moeten straks toch 25% bijtelling gaan betalen over de nieuwwaarde van de auto. Vervolgens is er geen enkele stimulans meer om weinig privé kilometers te rijden", aldus voorzitter Martin Huisman. "De wens van de overheid om werknemers bewuster met vervoer om te laten gaan wordt jaren in de tijd terug gezet."

Luco

Bericht door Luco » 29 apr 2012, 21:54

dvh schreef:Vaag allemaal...
Zou toch wat zijn.

Ik bedoel, stel je rijdt een leuke 3serie van je werkgever, en je rijdt hem puur zakelijk en houd alles netjes bij.
25% bijtelling over 40-50k wordt je niet vrolijk van. Lijkt me ook onrealistisch...
Nou ja je loopt er op leeg als je hem prive niet gebruikt en toch moet betalen
patrol is zon 34k destijds alles ex.
bijtelling is dan 8,5k en gaan we even uit van 52% ib, dan kost me dat zeg 4,5k voor 0km rijden.
Dat is nog duurder dan rijden in de DSC :tooth:

dvh

Bericht door dvh » 29 apr 2012, 21:55

Kan me bijna niet voorstellen dat dat klopt.
Ik bedoel.. Dat is toch gewoon ondoordacht graaien ?!

Hoeveel huishoudens komen hierdoor direct in de financiële problemen doordat deze een leaseauto rijden v/d baas ?! Voor zakelijke gebruik ook nog eens.. Dus simpelweg om hun baan uit te voeren. Die mensen moeten geld in gaan leveren om te mogen werken.

Belachelijk.

wjn

Bericht door wjn » 29 apr 2012, 21:56

De kop is iig misleidend, net zoals sommige stukken tekst:

"Stabiliteitsakkoord: ook bijtelling bij geen privégebruik"

wjn

Bericht door wjn » 29 apr 2012, 21:59

Spijkerhard schreef:Mij staat bij dat ca 25% van de bedrijfsauto's niet bijgeteld wordt dmv km administratie.

Maar degenen die zich nu tot 500km kunnen beperken, zullen daar veelal 0km van gaan maken, lijkt mij, dus dat levert niet een deel van de 1,2 of 1,3 mrd op....
Daar ben ik dan wel weer 100% mee eens.

Net zoals blijkbaar gerekend wordt dat de wergevers de reiskostenvergoeding naar de werknemer hetzelfde houden en maar even hetzelfde bedrag als belasting afdragen. Ik zou dat als werkgever iig niet doen of in mindere mate.

Je kunt iig met de auto v/d zaak niet meer even langs de groenteboer rijden, tenzij je vertegenwoordiger in groente/fruit bent, want die km's worden als privé aangemerkt.

Denk dat dat wel veel mensen (onbewust) doen met de lease-auto v/d zaak. Dus eerst naar huis, dan je eigen auto pakken en boodschappen doen / de kinderen van school halen.

Hielke

Bericht door Hielke » 29 apr 2012, 22:02

dvh schreef:Kan me bijna niet voorstellen dat dat klopt.

Hoeveel huishoudens komen hierdoor direct in de financiële problemen doordat deze een leaseauto rijden v/d baas ?! Voor zakelijke gebruik ook nog eens.. Dus simpelweg om hun baan uit te voeren. Die mensen moeten geld in gaan leveren om te mogen werken.

Belachelijk.
Lijkt me zeer vreemd. Voor een vertegenwoordiger is een auto een 100% zakelijk instrument.

Of je stuurt 'm met trein en tram het land door :tooth:

Ik heb het gevoel dat we de juiste interpretatie van de regel nog niet zijn tegengekomen. Veel wetswijzigingen moeten trouwens ook nog uitgewerkt worden. De bezuiniging is vastgelegd, de uitvoering nog niet.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 apr 2012, 22:03

Belachelijk.
dat geld toch ook voor de woon-werk vergoeding??

voor de 160 netto die ik nu krijg kan ik al niet 1300km per maand rijden om naar me werk te komen en dus te kunnen werken... laat staan als daar straks de helft van overblijft ;)

maar blijkbaar heeft de overheid daar geen boodschap aan! degene die werkt moet je immers kaal plukken omdat je het bij de uitkeringtrekker niet kan halen...

Spijkerhard

Bericht door Spijkerhard » 29 apr 2012, 22:06

Kom op Hielke, jij kunt beter, hoe gaat die maatregel geld opleveren?

Luco

Bericht door Luco » 29 apr 2012, 22:07

Nee die worden weer ontzien, als je een laag inkomen hebt kan je met deze maatregelen beter een uitkering aanvragen, die worden ontzien en krijgen allerlei toeslagen.

dvh

Bericht door dvh » 29 apr 2012, 22:07

Martijn_bmw schreef:

Belachelijk.
dat geld toch ook voor de woon-werk vergoeding??

voor de 160 netto die ik nu krijg kan ik al niet 1300km per maand rijden om naar me werk te komen en dus te kunnen werken... laat staan als daar straks de helft van overblijft ;)

maar blijkbaar heeft de overheid daar geen boodschap aan! degene die werkt moet je immers kaal plukken omdat je het bij de uitkeringtrekker niet kan halen...
Nou ja, 60-70 euro per maand is wat anders dan 1000-1500 euro bijtelling per maand O_o...............

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 29 apr 2012, 22:10

Ja die mensen met een uitkering hebben een fantastisch leven ;) ...

Ben

Rebel

Bericht door Rebel » 29 apr 2012, 22:13

‘De afstap van de 500 km vrijstelling voor leaserijders zat er al tijden aan te komen’, vertelt Bresser. ‘Het is een erg bureaucratisch en fraudegevoelig systeem. Wij weten allemaal dat er genoeg mensen zijn die, speciaal voor de belastingdienst, er een dubbele agenda op nahouden. Dit om geen bijtelling te hoeven betalen. Er is hier veel geld te halen en dus is dit een slimme zet’.
Aldus Harald Bressers van de RAI.

Spijkerhard

Bericht door Spijkerhard » 29 apr 2012, 22:16

Rebel schreef:
‘De afstap van de 500 km vrijstelling voor leaserijders zat er al tijden aan te komen’, vertelt Bresser. ‘Het is een erg bureaucratisch en fraudegevoelig systeem. Wij weten allemaal dat er genoeg mensen zijn die, speciaal voor de belastingdienst, er een dubbele agenda op nahouden. Dit om geen bijtelling te hoeven betalen. Er is hier veel geld te halen en dus is dit een slimme zet’.
Aldus Harald Bressers van de RAI.
Sow, waar heeft'ie dat gezegd. Lijkt me een "geweldige"uitspraak voor een belangenvereniging...

dvh

Bericht door dvh » 29 apr 2012, 22:17

Ok.

Maar wat schaffen ze dan af ? De 500km regel, dus gewoon 0km of bijtelling.
Of gewoon altijd bijtelling.

Want dat wordt niet echt duidelijk omschreven.. Je hebt het in 2 richtingen interpreteren.

Plaats reactie