Mistlamp is richtingaanwijzer?!

Dit is ons algemene autoforum.
Arthur
Auto: Nr.51

Re: Mistlamp is richtingaanwijzer?!

Bericht door Arthur » 25 apr 2012, 15:18

Maar die hebben al "angel eyes"! :) Maar op z'n Beiers is dat dan "corona ringen" Da's premium voor Sjonnie :kikker: :wink:

Xave30

Bericht door Xave30 » 25 apr 2012, 15:18

Het verbaast me dat ik me nog niet aan mistlampen stoor.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 25 apr 2012, 15:47

Op m'n X3 zie je echt de buitenste xenon lenzen bewegen als je aan het stuur draait. Op de F10 zijn het juist de middelste lampen die als bochtverlichting werken. Bij een F10 zonder bochtverlichting zijn die middelste lampen dus ook gewoon dummies, want het grootlicht zit achter dezelfde lens als dimlicht (de buitenste lampen dus :kikker: )

Overigens in beide gevallen volstrekt overbodig en peperduur als je er gedonder mee krijgt.

RVV

Bericht door RVV » 25 apr 2012, 15:50

Kevin20v schreef:Ach als het op zo'n beiers hok had gezeten was het een geweldige uitvinding geweest :strong:
nuuh die zullen met de nieuwe modellen ook wel volhangen met die kermistoestanden. Maargoed die hebben dan wel weer RWD dat maakt alles weer goed :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 25 apr 2012, 15:52

uh uh
BMW Boss Says Front-Wheel Drive Bimmers will be “The Ultimate Driving Machine”

allen

Bericht door allen » 25 apr 2012, 16:48

Dennis Cavallino schreef:Er zijn tegenwoordig toch sensoren voor. Kleine moeite om die bochtenverlichting overdag automatisch uit te schakelen. Ik snap niet dat dat er niet op zit...
Klopt, maar als die mensen de verlichting dan ook in standje automatisch zetten ipv dimlicht...
Voor zover ik weet gaat er geen breedstraler aan op het moment dat alleen de dagrijverlichting aan staat. Zelfde geldt volgens mij voor de achterverlichting. Die staat dan ook uit.
Dat het een mistlamp zou zijn is een misvatting. Net als dat dagrijverlichting geen dimlicht is.
Maar zoals gezegd, het werkt in de praktijk verbluffend goed. En tuurlijk kun je zelf wel je breedstralers aan zetten, maar die zet je niet voor en na iedere bocht aan / uit.
Je zou dan nog kunnen pleiten voor hightech koplampen die mee kunnen draaien, maar ik prefereer die 'lelijke' oplossing wanneer de wagen buiten de garantietermijn komt. :clown:

steve smith

Bericht door steve smith » 26 apr 2012, 02:29

Rebel schreef:Als men drift staan de wielen juist de andere kant op als waar je heen rijdt.
Uhuh. Altijd mooi als een Audi rijder uit gaat leggen hoe driften werkt. Ga zo door!

Laten we het nog eens proberen: Waar wijzen de voorwielen naar toe tijdens driften?

wjn

Bericht door wjn » 26 apr 2012, 08:13

Die bochtverlichting met "mistlampen" is mi ook nutteloos. Puur een gimmick wat erop zit "omdat het kan" met de huidige electronica.

Adaptive lights (dus echte bochtverlichting dmv. draaiende koplampen) is dan weer wel heel erg nuttig om beter de bocht in te kunnen zien. Misschien niet in NL of België, maar zeker in andere landen waar de verlichting en wegen slechter zijn.

Fabian

Bericht door Fabian » 26 apr 2012, 08:59

Arthur schreef:Maar die hebben al "angel eyes"! :) Maar op z'n Beiers is dat dan "corona ringen" Da's premium voor Sjonnie :kikker: :wink:
Op mijn "oude" 1-serie zit het ook.

Ik heb meesturende Xenon-koplampen en daarnaast gaan de middelste lampen (waarvan iedereen inderdaad denkt dat het de verstralers zijn) aan als bochtenverlichting.

Ik kan het meesturende effect en de bochtenverlichting overigens ook uitzetten. Het werkt alleen als de verlichtingsschakelaar op de automatische stand staat.

Maar het staat altijd aan, vind het erg fijn en in de bochten heb je net even wat extra verlichting daar waar je het nodig hebt.

Arthur

Bericht door Arthur » 26 apr 2012, 09:08

@Allen: bij bv VAG kun je het zo laten programmeren dat de achterlichten samen met de dagrijverlichting branden. Zouden ze standaard moeten doen... vergeet tenminste niemand meer z'n "licht" aan te doen :)

allen

Bericht door allen » 26 apr 2012, 09:48

Tja, maar als iedereen gewoon met z'n tengels van die draaiknop afblijft staat alles in automatisch en dat werkt imho gewoon vlekkeloos. :D
Volgens mij was het nuttiger geweest van Rico als hij een draadje had gestart met de vraag bij wie de automatische ruitenwisser 'ook' niet perfect werkt en of dat jezelf als rijder niet zou storen.
Dan had ik nog even serieus kunnen antwoorden ook. Mijn beste ervaring tot nu toe? De boswachter. Gewoon een handmatige interval met 4 standen. Werkt altijd perfect en dat voorkomt vast weer krantenberichtjes over 12 jarigen waar m'n hart van overslaat.

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 26 apr 2012, 09:50

Ik heb in mijn nieuwe polo geen dag rij verlichting, maar bij mij staat inderdaad altijd de verlichting aan, en dat kan best handig zijn....

Echter, op het moment dat ik in een andere auto stap kan het pikkedonker zijn maar dan vergeet ik nu gewoon het licht aan te zetten :tooth:

Arthur

Bericht door Arthur » 26 apr 2012, 10:13

Ik dacht dat die automatische stand werkte op een lichtsensor. Zie op vakantie ook altijd hordes auto's waarbij de lichten aangaan als ze een tunnel inrijden en weer uitgaan als ze eruit zijn (duh!). Bij m'n Audi kan de verlichting op "on" blijven staan. Gaat dus aan bij contact inschakelen. Is bij oa Fiat ook zo. Maar bij de Seat is dat weer niet zo. Die heb ik zo laten programmeren dat bij starten iig de dimlichten voor aan gaan zonder dat je aan de draaiknop zit. Kan dus niet meer uitgezet worden.

Rupie

Bericht door Rupie » 26 apr 2012, 10:38

Helemaal goed Arthur, zo moet het zijn en niet anders imo!

M@rcel

Bericht door M@rcel » 26 apr 2012, 10:40

steve smith schreef:
Rebel schreef:Als men drift staan de wielen juist de andere kant op als waar je heen rijdt.
Uhuh. Altijd mooi als een Audi rijder uit gaat leggen hoe driften werkt. Ga zo door!

Laten we het nog eens proberen: Waar wijzen de voorwielen naar toe tijdens driften?

Rebel heeft gewoon gelijk hoor, stuur zo'n Aldi maar eens scherp in...

steve smith

Bericht door steve smith » 26 apr 2012, 20:42

M@rcel schreef:
steve smith schreef:

Rebel heeft gewoon gelijk hoor, stuur zo'n Aldi maar eens scherp in...
Ben blij dat jij het zegt. Als ik dat stuk waarheid post krijg ik alle VAGboys weer op de kast.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 apr 2012, 21:05

allen schreef:Tja, maar als iedereen gewoon met z'n tengels van die draaiknop afblijft staat alles in automatisch en dat werkt imho gewoon vlekkeloos. :D
Volgens mij was het nuttiger geweest van Rico als hij een draadje had gestart met de vraag bij wie de automatische ruitenwisser 'ook' niet perfect werkt en of dat jezelf als rijder niet zou storen.
Dan had ik nog even serieus kunnen antwoorden ook. Mijn beste ervaring tot nu toe? De boswachter. Gewoon een handmatige interval met 4 standen. Werkt altijd perfect en dat voorkomt vast weer krantenberichtjes over 12 jarigen waar m'n hart van overslaat.
wacht maar tot je overdag mist hebt...

dan gaan ze dus niet aan ;) levensgevaarlijk en je ziet het steeds meer omdat mensen niet meer denken aan het licht aandoen :bag:

bij mij staat de lichtschakelaar gewoon altijd op aan! en met de sleutel er uit gaat alles uit en zodra ik start gaat alles weer aan, prima!

Luco

Bericht door Luco » 26 apr 2012, 21:09

Ja als je je motorrijbewijs hebt en regelmatig op de motor zit weet je waarom verlichting overdag zo belangrijk is.

Automatisch of niet, ik heb altijd mijn lichten aan, is het eerste wat ik doe nadat de motor loopt.

Rebel

Bericht door Rebel » 26 apr 2012, 21:14

steve smith schreef:

Okee, speciaal voor alle simpel minds nog een keer de technische uitleg :-)
Kijk naar Andre zijn filmpje en let op de voorwielen. Dezen "sturen" naar links, terwijl hij rechts afbuigt op de afrit.

Doordat hij naar links stuurt, gaat de bochtenverlichting aan de linkerkant aan (linker mistlamp schijnt) Wielen slaan naar links uit.
De auto gaat echter rechts de bocht door alwaar geen licht schijnt. Normaliter zou bij deze afrit de rechterlamp gaan branden. Dus bij driften werkt het averechts.

Ik geef toe, het is even nadenken en opletten. Maar na deze uitleg zul je het toch wel vatten, niet?

jaydee

Bericht door jaydee » 26 apr 2012, 21:18

De bocht is er wel een naar rechts, maar de auto beweegt toch echt naar links ten opzichte van zijn lengteas... :nah:

Luco

Bericht door Luco » 26 apr 2012, 21:19

Ja hehe Andre wil gewoon zien wat er aan de buitenkant van de bocht gebeurt, snap dat dan.

Bij een onderstuurd fwd hok zouden eigenlijk allebei de lampen dan moeten branden, want die schuift rechtdoor :zwijntje:

Rebel

Bericht door Rebel » 26 apr 2012, 21:33

Luco schreef:
Bij een onderstuurd fwd hok zouden eigenlijk allebei de lampen dan moeten branden, want die schuift rechtdoor :zwijntje:

LOL

:lol:

Luco

Bericht door Luco » 26 apr 2012, 21:39

Als die verlichting op een bmw zit die Andre koopt, dan zal die vast vragen of het tegenovergesteld kan werken :blink:
Stuur naar links, rechterlamp aan
Stuur naar rechts, linkerlamp aan

Rebel

Bericht door Rebel » 26 apr 2012, 21:40

jaydee schreef:De bocht is er wel een naar rechts, maar de auto beweegt toch echt naar links ten opzichte van zijn lengteas... :nah:

De lampen reageren op de stuuruitslag. En niet op de beweging of richting waar een auto heen schuift, glijdt, rolt of hobbel.

Bel anders je oude wiskunde-leraar van de Moeder-Mavo, misschien dat hij het wel kan uitleggen. Ik geef het op :bag:

p.s. Ik heb die bochtenverlichting gewoon uitstaan in het Car-Menu. Verder kun je het in ieder VAG-voertuig laten uitschakelen dmv VAGCOM.
Ik ben het overigens met Rico eens dat de wetgeving omtrent deze lampen/mistlampen ronduit belachelijk is.

allen

Bericht door allen » 26 apr 2012, 21:46

@Martijn, dat is goed dat je dat zegt, want daar heb ik nooit aan gedacht. Had mij dan dus ook gebeurd. :bag:
Maw, die automatische lichtschakelaars zijn net zo waardeloos als die automatische ruitenwisser functies.

Plaats reactie