Michel | 323ti

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Michel | 323ti

Bericht door Miesjel » 31 mar 2013, 19:43

Ondanks het koudere weer toch maar besloten de winterwielen hun verdiende rust te geven. Daarvoor in de plaats 4x BBS RC 304 (8j 17" ET38) met 4 nieuwe Dunlops, Sportmaxx RT in maatje 225/45.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Michel | 323ti

Bericht door Miesjel » 05 apr 2014, 13:53

Jaartje verder..

Auto staat er eigenlijk nog hetzelfde bij, maar staat in de garage voor een motorbeurt, nieuwe draagarmen compleet met rubbers (Meyle HD), nieuwe spoorstangen compleet (Meyle), nieuwe remleidingen van voor naar achteren, nieuwe ankerplaten voor de handrem en uitlaatrubbers. Als 'ie klaar is gaat 'ie ook nog even op de rollenbank..ben eens benieuwd hoe het motortje nog presteert.

Tijdje geleden ook nieuwe stootstrips rondom besteld, een nieuw rechtervoorscherm (beetje roest) en voorpaneel want daar heeft iemand zijn auto in geparkeerd. Dus ook op cosmetisch gebied kunnen we weer even vooruit.

Binnenkort maar eens op zoek naar fatsoenlijke kuipstoelen, stoelframes en het liefst een Wiechers rolbeugel (i.v.m. het rijden op de openbare weg..zo blijft het nog een beetje comfie).

Interieur voorin zal zoveel mogelijk intact blijven, achterin is al kaal geplukt..
Laatst gewijzigd door Miesjel op 05 apr 2014, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Michel | 323ti

Bericht door indobesar » 05 apr 2014, 15:02

Grootste plannen! Wielen staan overigens goed!

Nog een M-pakket achterbumper? Zie het vaker op Compacts, een half M-pakket.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Michel | 323ti

Bericht door Miesjel » 05 apr 2014, 15:12

Ja vreemd hé.. maar ik vind ´t eigenlijk wel prima zo met deze achterbumper. M-bumper ziet er inderdaad wat beter uit maar ach..

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Michel | 323ti

Bericht door Miesjel » 19 apr 2014, 13:02

Nou, gisteren dan eindelijk de auto klaar. Wat is er allemaal gebeurd ?

Kleine beurt
5w30 olie
Oliefilter + carterring vervangen
Uitlaatrubber vervangen
Koelvloeistof vervangen
Ankerplaat rechtsachter vervangen
Remleiding (koper) vervangen van voor tot achter
Ontluchtingsnippel rechtsvoor vervangen
Remklauwrevisie set rechtsvoor
Draagarmen compleet vervangen (Meyle HD)
Spoortstangen compleet vervangen (Meyle)
Auto uitgelijnd
APK Keuring

€€€ :hot:

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: Michel | 323ti

Bericht door Eric-328 » 21 apr 2014, 09:07

Dat is een heel lijstje. (Zoals het hoort)
Waren de kopten remleidingen erg slecht?

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Michel | 323ti

Bericht door Miesjel » 21 apr 2014, 16:49

Ja vooral achter waren ze erg slecht, daar waar de splitsing zit.
Bovendien waren de linker leidingen erg slecht op het stuk links in de foto ;
(foto gejat van google)
Afbeelding

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: Michel | 323ti

Bericht door tuurgtt » 09 jun 2014, 16:37

Wat nou? Zie ik m nu ineens op gaspedaal te koop staan? Jammer. Maar GLWS.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Michel | 323ti

Bericht door Miesjel » 05 jul 2014, 20:17

Auto heeft inderdaad te koop gestaan maar ik heb besloten dat 'ie nog even mag blijven.

Mijn auto's zijn in onderhoud bij een plaatselijke specialist en die heeft sinds kort een nieuwe MAHA dyno. Altijd al benieuwd geweest of ook deze 323ti meer vermogen dan fabrieksopgave zou leveren. Volgens de dyno wel in ieder geval want vandaag mocht de auto even op de dyno en het resultaat was positief ; omgerekend naar krukasvermogen 186pk en 243Nm (fabrieksopgave 170pk/245Nm). Volgende week is de beurt aan de 323i Touring...eens kijken hoever die het schopt :)

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Michel | 323ti

Bericht door Miesjel » 04 aug 2014, 15:40

Gisteren weer eens naar die tolweg in Duitsland geweest. Fahrwerk begint nu toch wel irritant te worden. Tegen beter weten in een Cup kit aangeschaft, wetende dat er een moment zou komen dat het de zwakke schakel zal zijn. Niet dat ik een Moton/JRZ/Ohlins onderstel wil of nodig heb.. Toch maar eens gaan sparen..en dan meteen de ARB's vervangen voor HR variant (verstelbaar) en cabrio kruis, en..en..en... :)

King bodyroll :

Afbeelding

Overigens ben ik langzaam aan het worden, kom maar niet onder de 9:25 BTG. Of het ouderdomsproces is met factor 10 gestart of de auto is de limiterende factor.. hmm :|
Heb nooit met deze auto rondetijden gemeten maar na het zien van enkele 323ti's op youtube met rondetijden rond 8:40/8:50 was ik zelf ook wel eens benieuwd. 9:25 BTG is voor mij niet het einde van de wereld maar ik had het toch wel wat sneller verwacht, ik ben immers geen anfanger.
Laatst gewijzigd door Miesjel op 06 sep 2014, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Michel | 323ti

Bericht door Miesjel » 06 sep 2014, 11:00

Helaas is het seizoen voor de 323ti vroegtijdig beëindigd. Tijdens de laatste rondjes Nordschleife hebben de remmen rondom het begeven en gezien de staat waarin het hele spul verkeert wil ik gelijk upgraden naar wat anders. En als we dan toch bezig zijn wil ik van de gelegenheid gebruik maken om nog het 1 en ander te doen.
Dus de auto is nu geschorst en staat bij Hellenbrand in de garage waar we lekker aan de auto kunnen sleutelen.

- E46 330i remmen op vooras (325x25mm)
ATE powerdisc schijven, EBC Yellowstuff blokken en nieuwe ATE remklauwen zijn al besteld.
Waarom in hemelsnaam EBC Yellowstuff hoor ik sommige mensen al denken ? Nou omdat ik die al eerder heb gehad op een andere auto en dat beviel hartstikke prima. Prima bite, geen fading, niet teveel remstof en vooral geen rammelende blokjes en irritante geluiden waardoor mensen denken dat de Intercity tot stilstand probeert te komen.

Hiervoor hoef ik alleen nog de remklauwtangen te kopen. Kosten €125,- ex btw, per stuk bij BMW :gek:
Waarschijnlijk hebben die dingen titanium geleidebussen met diamanten inleg. Dus die zoek ik gebruikt. Revisiesetje van €11,- erbij, even opschuren, laagje verf erover en klaar.

- Onderstel
Waarschijnlijk een schroefset. Nog geen idee welke maar geen KW Clubsport ofzo, dat is boven m'n budget.
Daarnaast moet ik op zoek naar zo'n X-brace van een E36 cabrio en wil ik de achterasrubbers, draagarmrubbers achter en differentieelrubbers vervangen. En uiteindelijk een H&R stabi kit.

- Aandrijving
Ik ben ook nog op zoek naar een sperdif. Heb al gemaild met wat bedrijven voor een nieuw opgebouwde sper maar dat vind ik nogal duur, minimaal 1100,- excl. inbouw. Mehhh.. dan maar een goede gebruikte ?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Michel | 323ti

Bericht door GTRene » 06 sep 2014, 13:13

remklauw + bracket van een 330i is veel duurder nieuw en je hebt beide nodig dacht ik (not sure)
de bracket is sowieso nodig als je 330 schijven wilt.

net ff op bmwfans gekeken, 206,-eu pst (zondr btw) voor klauw en 134,- voor de bracket pst

kom je al snel op 680,-euro ex en dan moet je nog de remschijven/slangen eventueel (staat verder af dus wat langer) en blokjes kopen.

kun je beter een complete set kopen die ik heb heb 1 compleet en 1 zou ik dan nog ergens een set klauwen moeten vinden, maar die zijn over het algemeen vrij prijzig en snel weg.

bovendien prijs verlaagd en via DF gratis verzenden.

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... n#p1012412" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Stefan van Elst
Berichten: 556
Lid geworden op: 03 mar 2008, 14:15
Locatie: Heesch

Re: Michel | 323ti

Bericht door Stefan van Elst » 07 sep 2014, 13:49

Michel Huisman schreef:irritante geluiden waardoor mensen denken dat de Intercity tot stilstand probeert te komen.
Klinkt bekend.
Ik had PFC01 blokken in de Wilwood Dynalite klauwen op m'n AW11, m'n daily driver :dood:

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Michel | 323ti

Bericht door Miesjel » 13 sep 2014, 18:17

GTRene schreef:remklauw + bracket van een 330i is veel duurder nieuw en je hebt beide nodig dacht ik (not sure)
de bracket is sowieso nodig als je 330 schijven wilt.

net ff op bmwfans gekeken, 206,-eu pst (zondr btw) voor klauw en 134,- voor de bracket pst

kom je al snel op 680,-euro ex en dan moet je nog de remschijven/slangen eventueel (staat verder af dus wat langer) en blokjes kopen.

kun je beter een complete set kopen die ik heb heb 1 compleet en 1 zou ik dan nog ergens een set klauwen moeten vinden, maar die zijn over het algemeen vrij prijzig en snel weg.

bovendien prijs verlaagd en via DF gratis verzenden.

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... n#p1012412" onclick="window.open(this.href);return false;
Klopt, remklauwen en brackets zijn beide nodig. Voor nieuwe ATE klauwen betaal ik een heeeeeel stuk minder dan die €206,- van jou.. bijna de helft minder. Brackets zijn inderdaad fokking duur voor wat het is..bizar.
Voor het hele remmenspul kom ik tot nu toe op €495,- incl. verzendkosten en btw. Moet ik alleen nog de brackets zoeken, die vind ik wel ergens gebruikt.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Michel | 323ti

Bericht door GTRene » 13 sep 2014, 21:06

klauwen kun je ook genoeg kopen als je wat zoekt, maar de brackets (juiste) niet :D
ja kan natuurlijk wel, maar die zijn juist de belangrijkste zeg maar, of moeilijkste zo je wil.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Michel | 323ti

Bericht door Miesjel » 30 okt 2014, 21:40

Kort maar goed (leuk) nieuws ;

Binnenkort gaat ook deze 323ti dwars :df:
Ben in contact gekomen met Florian Seibold van http://www.limitedslip.de/" onclick="window.open(this.href);return false; en hij gaat een lamellensper voor mij bouwen.. 45% 2-way 4 platen, 60-80Nm voorspanning en een iets kortere overbrenging ; 3.46 ipv 3,07.

Brackets van de remklauwen zijn ook binnen..dus we kunnen weer sleutelen.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Michel | 323ti

Bericht door daNpy » 30 okt 2014, 21:53

Cool! :thumbup:

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Michel | 323ti

Bericht door e30touring1990 » 31 okt 2014, 09:34

Er komen leuke mods aan zo te lezen!

Ik ben benieuwd wat je van de ate powerdiscs vindt binnenkort. Ik heb zelf de 325mmx25mm powerdiscs gemonteerd op mijn z3 coupe icm de zgn ceramic blokken van ATE en ik vind het remmen van bijv 180-60 zeer matig. Het voelt alsof de klauw de blokken niet netjes tegen de schijven aan kan blijven drukken of iets dergelijks. De schijven zijn niet krom (net nieuw) en ik voel niets in het stuur trillen. Misschien dat ik niet gewend ben om met gegroefde schijven te rijden en dat je de groeven voelt door de remblokken heen?

Succes met sleutelen!

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: Michel | 323ti

Bericht door Robin Hartog » 31 okt 2014, 09:37

Michel Huisman schreef:Kort maar goed (leuk) nieuws ;

Binnenkort gaat ook deze 323ti dwars :df:
Ben in contact gekomen met Florian Seibold van http://www.limitedslip.de/" onclick="window.open(this.href);return false; en hij gaat een lamellensper voor mij bouwen.. 45% 2-way 4 platen, 60-80Nm voorspanning en een iets kortere overbrenging ; 3.46 ipv 3,07.

Brackets van de remklauwen zijn ook binnen..dus we kunnen weer sleutelen.
Gaaf! :df:

Update het topic tegen die tijd maar met veel foto's. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: Michel | 323ti

Bericht door Eric-328 » 31 okt 2014, 09:43

Ben benieuwd! Door de kortere overbrenging zal hij meer gaan leven ;-)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Michel | 323ti

Bericht door GTRene » 31 okt 2014, 11:08

e30touring1990 schreef:Er komen leuke mods aan zo te lezen!

Ik ben benieuwd wat je van de ate powerdiscs vindt binnenkort. Ik heb zelf de 325mmx25mm powerdiscs gemonteerd op mijn z3 coupe icm de zgn ceramic blokken van ATE en ik vind het remmen van bijv 180-60 zeer matig. Het voelt alsof de klauw de blokken niet netjes tegen de schijven aan kan blijven drukken of iets dergelijks. De schijven zijn niet krom (net nieuw) en ik voel niets in het stuur trillen. Misschien dat ik niet gewend ben om met gegroefde schijven te rijden en dat je de groeven voelt door de remblokken heen?

Succes met sleutelen!
Zijn de remklauwen wel goed gangbaar? bedoel alle glijvlakken/glijpinnen/blokjes e.d.? daar kan het wellicht zitten
ik zou denk ik trouwens niet zo snel voor de ceramic blokjes van ATE gaan, had je denk ik beter voor Red stuff oid kunnen gaan van EBC, die geven ook weinig remstof zo zeggen ze.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Michel | 323ti

Bericht door e30touring1990 » 31 okt 2014, 11:14

Misschien inderdaad eens proberen om blokjes te wisselen. Ik dacht makkelijk alles tegelijk te bestellen van ATE :tooth:

Klauwen zijn gangbaar en glijpinnen ook. Heb alles alvorens te monteren getest en schoongemaakt dus zou goed moeten zijn.

Ik zal verder het topic van Michel niet vervuilen trouwens met een te uitgebreid verhaal :tooth:

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Michel | 323ti

Bericht door Miesjel » 06 nov 2014, 20:30

e30touring1990 schreef:Ik zal verder het topic van Michel niet vervuilen trouwens met een te uitgebreid verhaal :tooth:
Nou poe poe wat een vervuiling :)
Ik laat je wel weten hoe het remt zodra de auto ehh..remt. Zal nog wel een paar maandjes duren vooralleer de auto weer rijdt..want er is nog genoeg te doen.

Oude diff is er ondertussen onderuit ;

Afbeelding

Morgen even de olie aflaten en Zaterdag de nieuwe gaan halen in Duitsland..

Gebruikersavatar
ThomasGTT
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46

Re: Michel | 323ti

Bericht door ThomasGTT » 06 nov 2014, 21:02

Waarom ga je voor een sper speciaal naar Duitsland als ik vragen mag?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Michel | 323ti

Bericht door daNpy » 06 nov 2014, 21:06

Omdat ie daar woont :mrgreen: :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hans44, Will F. en 4 gasten