Acceleratie probleem M20B25 Opgelost!!!
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Swap electra probleem M20B25
Dat verklaart een hoop
En je brandstofdruk is die ook voldoende?
En je brandstofdruk is die ook voldoende?
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Swap electra probleem M20B25
De brandstofpompen voor een de volgende modellen geven allemaal 3.0 bar;
316I M10 all models with catalyst
318I M10 all models with catalyst
320IS all models
325I+IX all models with manual shift
Dat moet dus goed zijn, had daar eerst ook totaal geen problemen mee (anders was dit ook wel naar voren gekomen tijdens het uitlezen?)
316I M10 all models with catalyst
318I M10 all models with catalyst
320IS all models
325I+IX all models with manual shift
Dat moet dus goed zijn, had daar eerst ook totaal geen problemen mee (anders was dit ook wel naar voren gekomen tijdens het uitlezen?)
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Swap electra probleem M20B25
Met een 2.5 bar regelaar loopt ie ook nog redelijk. Er hoort een 3 bar regelaar op, dat klopt, maar het verschil is niet wereldschokkend groot.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Swap electra probleem M20B25
trouwens de drukregelaar zit niet op/in de pomp maar op je brandstofrail op het blok he 
dus dat hij voorheen een goede druk had zegt niks als de drukregelaar op dit blok stuk is.
als hij geen druk kan opbouwen pomp de brandstof via de retourleiding net zo hard weer terug dus ik zou de druk toch even testen op de rail

dus dat hij voorheen een goede druk had zegt niks als de drukregelaar op dit blok stuk is.
als hij geen druk kan opbouwen pomp de brandstof via de retourleiding net zo hard weer terug dus ik zou de druk toch even testen op de rail

- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Swap electra probleem M20B25
Ok bedankt voor de tip, want de andere lmm heeft voor geen meter geholpen
. Net nog even een klein stukje gereden. Hij lijkt wel steeds beter berijdbaar, maar dat kan nog bij lange na niet normaal. Zal snel tijd vrij maken om het volgende na gaan lopen!
* edit: Maar waarom zou dan tijdens het uitlezen naar voren zijn gekomen dat het aan de lmm lag? Of zou dit (toevallig) net icm met een andere oorzaak (brandstofrails) hebben gelegen omdat hij nu wel beter lijkt te rijden?

* edit: Maar waarom zou dan tijdens het uitlezen naar voren zijn gekomen dat het aan de lmm lag? Of zou dit (toevallig) net icm met een andere oorzaak (brandstofrails) hebben gelegen omdat hij nu wel beter lijkt te rijden?
- Martijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Swap electra probleem M20B25
wat gaf hij dan aan voor foutcode?
het uitlezen van een E30 is uberhaupt nog minimaal storing zoeken moet je daar meer doen met meten en logisch nadenken
brandstofdruk is mechanisch geregeld dus geen uitleespunt voor de ECU
het uitlezen van een E30 is uberhaupt nog minimaal storing zoeken moet je daar meer doen met meten en logisch nadenken
brandstofdruk is mechanisch geregeld dus geen uitleespunt voor de ECU

- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Swap electra probleem M20B25
Heb de resultaten van het uitlezen zo niet bij de hand. Kom hier morgen op terug.
Dat verklaart een hoop dat het mechanisch geregeld is. Op wat voor manier kan ik de brandstof druk meten?
Dat verklaart een hoop dat het mechanisch geregeld is. Op wat voor manier kan ik de brandstof druk meten?
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Swap electra probleem M20B25
Dan moet er een brandstofdrukmetertje tussen.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Swap electra probleem M20B25
drukmeter aansluiten in je brandstofcircuit na de injectorrail en voor de drukregelaar.
(drukregelaar is een rond "doosje" aan de voorkant/radiateurzijde van je blok)
(drukregelaar is een rond "doosje" aan de voorkant/radiateurzijde van je blok)
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Swap electra probleem M20B25
Ok bedankt! Net op internet opgezocht wat een nieuwe drukregelaar moet kosten; 111 euro
. Maar omdat een drukregelaar van een 325 hetzelfde aantal bar geeft als bij een 316, ga ik de drukregelaars vanmiddag even omwisselen om te kijken hoe hij dan rijdt.

- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Swap electra probleem M20B25
Wat voor een bak zit er eigenlijk achter? Heb je een kant en klare aandrijflijn van een 325i uit 89 over gezet?
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Swap electra probleem M20B25
Ik heb het blok gekocht incl versnellingsbak (weet zo niet welke versnellingsbak code dat is), cardan-as, 325i remklauwen en alle andere motortoebehoren.
Voordat ik het blok erin heb gezet heb ik wel eerst het nodig (preventief) onderhoud gedaan:
- Distributieriem
- Spanrol
- Waterpomp
- Bougies
- Kleppendekselpakking
- Motorolie vervangen
- Olie filter
- Versnellingsbakolie
- Remschijven
- Remblokken
- Verdelerkap
- Rotor
- Motorsteunrubbers
- Lmm
En nu vanmiddag de drukregelaar overzetten van het oude blok.
Rijd nu nog wel met het diff en steekassen van de 316 die ik in de toekomst ook nog wil omzetten, maar met het korte diff heb je wel lekker korte overbrenging
Voordat ik het blok erin heb gezet heb ik wel eerst het nodig (preventief) onderhoud gedaan:
- Distributieriem
- Spanrol
- Waterpomp
- Bougies
- Kleppendekselpakking
- Motorolie vervangen
- Olie filter
- Versnellingsbakolie
- Remschijven
- Remblokken
- Verdelerkap
- Rotor
- Motorsteunrubbers
- Lmm
En nu vanmiddag de drukregelaar overzetten van het oude blok.
Rijd nu nog wel met het diff en steekassen van de 316 die ik in de toekomst ook nog wil omzetten, maar met het korte diff heb je wel lekker korte overbrenging

- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Swap electra probleem M20B25
Heb net de brandstofdrukregelaars omgewisseld, maar ook dit heeft geen resultaat
.
Wel brandt dit indicatie lampje:

Suggesties?

Wel brandt dit indicatie lampje:
Suggesties?
- Martijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Swap electra probleem M20B25
remblokken versleten 
of de draadjes van de sensor zijn door gebeurd ook vaak...

of de draadjes van de sensor zijn door gebeurd ook vaak...
- Martijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Swap electra probleem M20B25
maak anders eens een filmpje van hoe hij loopt misschien kan ik dan nog iets bedenken...
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Swap electra probleem M20B25
Ah dan is het dat het draadje door is
.
Zal morgen eens een filmpje maken en het posten, misschien dat daar iets uit opgemaakt kan worden.
Hij loopt stationair wel goed, maar wanneer je dan gas geeft (tijdens het stationair draaien) dan heeft hij als het ware even een halve seconde ''reactie tijd'' nodig om daarop te reageren.
Als je dan weg wilt rijden dan kun je voorzichtig wegrijden, maar als je dan eenmaal 10 a15 km/h rijdt en je hebt de koppeling volledig ontkoppeld en je geeft gas bij, dan houdt de motor in. Blijf je hetzelfde hoeveelheid gas blijft geven, dan valt hij uit, maar wanneer je het gas los laat dan blijf je wel rollen. De enige manier om te accelereren is om héél lichtjes het gaspendaal in te drukken, zodat het ''smoren'' van de motor uit blijft. Heb je eenmaal wat vaart (30/40 km/h in de 2e/3e versnelling) en je drukt het gaspendaal volledig in, dan heb je weer een ''reactie tijd'' van een halve seconde, maar dan is het net of laat je de koppeling schieten en heb je alle vermogen in één keer op de wielen. Schakel je dan sportief door en geef je weer vol gas, dan blijf hij gewoon door accelereren.

Zal morgen eens een filmpje maken en het posten, misschien dat daar iets uit opgemaakt kan worden.
Hij loopt stationair wel goed, maar wanneer je dan gas geeft (tijdens het stationair draaien) dan heeft hij als het ware even een halve seconde ''reactie tijd'' nodig om daarop te reageren.
Als je dan weg wilt rijden dan kun je voorzichtig wegrijden, maar als je dan eenmaal 10 a15 km/h rijdt en je hebt de koppeling volledig ontkoppeld en je geeft gas bij, dan houdt de motor in. Blijf je hetzelfde hoeveelheid gas blijft geven, dan valt hij uit, maar wanneer je het gas los laat dan blijf je wel rollen. De enige manier om te accelereren is om héél lichtjes het gaspendaal in te drukken, zodat het ''smoren'' van de motor uit blijft. Heb je eenmaal wat vaart (30/40 km/h in de 2e/3e versnelling) en je drukt het gaspendaal volledig in, dan heb je weer een ''reactie tijd'' van een halve seconde, maar dan is het net of laat je de koppeling schieten en heb je alle vermogen in één keer op de wielen. Schakel je dan sportief door en geef je weer vol gas, dan blijf hij gewoon door accelereren.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Acceleratie probleem M20B25
toch vreemd klinkt ook wel alsof hij verzuipt. stinkt hij niet erg naar benzine?
als je van de melding af wil en geen sensoren wil kopen kan je ook de draadjes aan elkaar knopen dan gaat de melding ook uit maar moet je zelf in de gaten houden of je blokken op zijn...
als je van de melding af wil en geen sensoren wil kopen kan je ook de draadjes aan elkaar knopen dan gaat de melding ook uit maar moet je zelf in de gaten houden of je blokken op zijn...
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25
Ja klopt, maar smoort de motor dan omdat hij teveel benzine of teveel lucht krijgt?
Zal morgen de twee draadjes aan elkaar verbinden, de remklauwen moet ik toch nog verwisselen.
Zal morgen de twee draadjes aan elkaar verbinden, de remklauwen moet ik toch nog verwisselen.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Acceleratie probleem M20B25
ik denk teveel benzine omdat hij bij volgas en hogere toeren wel goed loopt.
als hij in deellast al te weinig benzine zou leveren dan zou ik verwacht bij volgas al helemaal te weinig...
kan je niet live data uitlezen van de lambdasensor? lijkt toch weer daarop uit te draaien aangezien die bij vollast niks doet en bij deellast wel
je zei ook dat hij niet slechter loopt zonder lambda de met toch? dat is ook vreemd, als de lambda iets regelt zou hij slechter moeten gaan lopen zodra je de lambda los gooit
als hij in deellast al te weinig benzine zou leveren dan zou ik verwacht bij volgas al helemaal te weinig...
kan je niet live data uitlezen van de lambdasensor? lijkt toch weer daarop uit te draaien aangezien die bij vollast niks doet en bij deellast wel

je zei ook dat hij niet slechter loopt zonder lambda de met toch? dat is ook vreemd, als de lambda iets regelt zou hij slechter moeten gaan lopen zodra je de lambda los gooit

- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25
Zal morgen voor de duidelijkheid nog wel even een filmpje maken van hoe hij loopt.
Wordt zo langzamerhand wel een beetje irritant
.
Zal van het weekend de vacuümslangen en benzineleidingen vervangen. Zag vandaag dat de vacuümslangen op sommige plekken wel wat krokant zijn.
Wordt zo langzamerhand wel een beetje irritant
Zal van het weekend de vacuümslangen en benzineleidingen vervangen. Zag vandaag dat de vacuümslangen op sommige plekken wel wat krokant zijn.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Acceleratie probleem M20B25
Vacuum probleem is gelukkig makkelijk te constateren.
Dat ze daar bij 't uitlezen niet naar kijken snap ik niet....
Je kijkt toch eerst naar alle basics? En nu je je verhaal vertelt heb je een duidelijk diagnose.
Bij oude auto's met Bosch injectiesystemen had je van die mooie stroomschema's. Kon je mooi aanvinken waar je precies last van had in welke situatie en dan bleven er een paar mogelijkheden over voor je diagnose. Daar had je geen computer voor nodig.
Ok, moderne garages. Ja eigenlijk snap ik 't wel.
Dat ze daar bij 't uitlezen niet naar kijken snap ik niet....
Je kijkt toch eerst naar alle basics? En nu je je verhaal vertelt heb je een duidelijk diagnose.
Bij oude auto's met Bosch injectiesystemen had je van die mooie stroomschema's. Kon je mooi aanvinken waar je precies last van had in welke situatie en dan bleven er een paar mogelijkheden over voor je diagnose. Daar had je geen computer voor nodig.
Ok, moderne garages. Ja eigenlijk snap ik 't wel.

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Swap electra probleem M20B25
Edit foutje 

- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25
Helaas had ik zelf niet de mogelijkheid om aanwezig te zijn bij het uitlezen.
Toevallig nog zo'n stroomschema van een Bosch injectiesysteem?
Toevallig nog zo'n stroomschema van een Bosch injectiesysteem?
- Harrie D
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: Acceleratie probleem M20B25
Zo gauw niet, maar ik weet wel waar Dennis het over heeft.
Wat trouwens ook een leuke is: is die haakse slang van de gasklep naar de luchtmassameter al vervangen ?
Als je in lagere versnellingen flink op het gas loopt te hengsten kantelt de motor nogal en als dr dan een scheur in zit merk je dat extra goed (en die dingen zitten altijd vol met scheuren na xx jaar)
Die luchtmassameter storing is een vrij algemene "ik snap het niet meer dus ik geef de lmm de schuld" storing vanuit de computer, dat hoeft dus niet de hoofdoorzaak te zijn
En nog een grappige, als het ding veel teveel benzine krijgt en slagen mist zal je lambdasonde eerder aangeven dat ie te arm staat doordat er een berg onverbrande zuurstof langskomt (inclusief benzine, maar dat ziet ie niet)
Wat trouwens ook een leuke is: is die haakse slang van de gasklep naar de luchtmassameter al vervangen ?
Als je in lagere versnellingen flink op het gas loopt te hengsten kantelt de motor nogal en als dr dan een scheur in zit merk je dat extra goed (en die dingen zitten altijd vol met scheuren na xx jaar)
Die luchtmassameter storing is een vrij algemene "ik snap het niet meer dus ik geef de lmm de schuld" storing vanuit de computer, dat hoeft dus niet de hoofdoorzaak te zijn

En nog een grappige, als het ding veel teveel benzine krijgt en slagen mist zal je lambdasonde eerder aangeven dat ie te arm staat doordat er een berg onverbrande zuurstof langskomt (inclusief benzine, maar dat ziet ie niet)
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25
Vanmiddag de vacuüm/benzineslangen vervangen. Helemaal onderaan bij de vacuümslang zaten er wel zeer grote barsten in. Heb nog niet de mogelijkheid gehad om hem even te starten en een filmpje te maken, doe ik morgen.
De kunststof bocht tussen de lmm en de inlaat is zgan, totaal geen barsten/scheuren.
De kunststof bocht tussen de lmm en de inlaat is zgan, totaal geen barsten/scheuren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten