Lotus europa s = opel speedster turbo?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Maik

Bericht door Maik » 27 okt 2006, 19:38

Rebel schreef:Dus de Elise heeft exact dezelfde remmen als de speedster? Zelfde merk etc? Om maar iets te noemen?

Ik kan dat niet halen uit dat "technische" lijstje van de autoweek?
Om even verder op het antwoord van Stefan in te haken: elise en speedster hebben dezelfde klauwen (blokken weet ik niet, alleen dat de OEM blokken van de speedster schreeuwend duur zijn en schreeuwend slecht :) ), maar wel weer andere schijven. Schijven hebben wel dezelfde maat (diameter en dikte), alleen van de elise zijn de ventilatiegaten breder en zijn de schijven dus lichter. Het komt doordat opel gekozen had om 5gaats wielen op de speedster te zetten en de schijven dus ook 5 gaten moesten hebben. Daardoor konden ze dan ook weer goedkope vectra-b diesel schijven gebruiken, die eigenlijk helemaal niet verkeerd zijn op de speedster.

Cav, hoe weet je eigenlijk dat de speedster een afgekeurde elise was? Ik weet daar niets van, wat niet zegt dat het niet zou kunnen. Maar wat opel nog een beetje heeft kunnen veranderen t.o.v. de elise is helemaal niet schokkend en zou dan eigenlijk gebeurd moeten zijn nadat de beslissing was genomen om de basis af te keuren voor een lotus?
Heb je een linkje ofzo? Het is toch niet "van horen zeggen" he :wink:
Ik zal het nog eens navragen bij vdKooi, die gasten weten altijd alles :)

Maik

Bericht door Maik » 27 okt 2006, 19:41

Ohja, en voor de rest ben ik het wel met Rico eens dat op het eerste gezicht de speedster turbo en de europa erg op elkaar lijken. Ik zou eens in de europa moeten gaan rijden om er echt een oordeel over te geven, maar ik denk dat het toch wel iets anders is geworden.
Ik heb al in de europa gezeten en de binnenkant is toch al wel 2 tandjes beter dan de speedster, en het voelt gewoon allemaal anders aan. Maargoed, ik stond helemaal stil :roll:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 okt 2006, 21:48

De Speedster's roots liggen in de concept en ontwikkelingsfase van de Lotus Elise. Lotus besloot om een kleine sportwagen te bouwen (de naam was er toen nog niet). Er waren een aantal concepten bedacht, de 2 beste concepten werden verder uitgewerkt. Beide goed genoeg om mee door te gaan. Uiteindelijk koos Lotus voor wat nu de Elise is geworden (eerste grote verschil zit hem in constructie van het chassis voornamelijk). Dat andere concept was echter niet slecht en daarom is het 'verkocht' aan Opel, om in licentie door Lotus gebouwd te worden. Ofzoiets.

Check maar die documentaires op Discovery Channel. Daar heb ik al deze 'wijsheden' van onthouden. En destijds stond er veel over in de autobladen, de komst van de Elise was hot news ten slotte. Een Speedster is gewoon grotendeels een Lotus, zeker omdat motoren bij Lotus toch nooit van hun zelf zijn. Daarom zijn het ook zulke gave bakkies. Wat precies de verschillen zijn tussen chassis is mij niet bekend, maar ik denk dat die Lotus Elise wel verlijmd is volgens het door Lotus ontwikkelde procedée en die Speedster niet?? Daar gingen die documentaires ook over destijds.

Rebel

Bericht door Rebel » 27 okt 2006, 22:25

Klepel hangt meestal in de klok Cav :wink:

Maik

Bericht door Maik » 27 okt 2006, 23:14

Hmmm, het chassis lijkt juist erg op de S1 elise maar dan met de verlaagde balken bij de deuren, die de S2 weer heeft. Het chassis is ook gewoon verlijmd, hetzelfde als de elise dus. Het chassis van de speedster heeft dus juist erg kleine verschillen met de elise voor zover ik weet.
Grootste verschillen zijn meer veiligheidsvoorzieningen voor de speedster (vergeleken met de elise uit die tijd, tegenwoordig staat het ongeveer op eenzelfde nivo). Ook de ophanging is iets anders, maar niet veel, de ophangpunten van de wishbones zijn hetzelfde en op dezelfde plek als de elise, alleen de whishbones zelf zijn net iets anders.

Ik zal nog eens ergens navraag doen, interessant dit :wink:

Stevenflappy

Bericht door Stevenflappy » 27 okt 2006, 23:47

Hang meer bij Lotus rond dan dat ik thuis ben, ja ze hebben daar een bar, maar geloof niet dat dit verhaal helemaal op gaat. Volg ook wat Lotus sites en als die dit argument konden gebruiken deden ze dat zeker, er wordt wat heen en weer gescholden tussen Lotus en Speedsters, maar dit heb ik er nooit gelezen.

Ben zondag met die lui op Assen en dan zal ik het eens navragen, of Maik moet morgen bellen.....

Stevenflappy

Bericht door Stevenflappy » 30 okt 2006, 17:56

Effe overleg gehad vandaag met Lotus Amsterdam:

Klopt eigenlijk allebei niet, Speedster en Europa verschillen toch wel erg en de Speedster is geen tweede keus geweest bij Lotus

@Maik, je balk voor je vierpuntgordels was iets te kort dus er word weer aan gewerkt. Maar verder was ie al goed, dus bijna klaar!

RVV

Bericht door RVV » 30 okt 2006, 21:29

Ook onderbouwde argumenten? vind het zelf niet vreemd als een lotus verkooppunt beweerd dat er weinig overeenkomsten zijn. ik bedoel Audi dealers durven ook met droge ogen te zeggen dat het verschil tussen een A3 en een leon levensgroot is.

Maik

Bericht door Maik » 30 okt 2006, 21:47

Als Steven het zegt is het gewoon zo, het is dan niet gebruikelijk dat je dan nog vragen gaat stellen 8)

RVV

Bericht door RVV » 30 okt 2006, 22:41

Soms moet je afwijken van het gebruikelijke ;-) ik wil de kennis van steven niet ter discussie stellen, ik ben gewoon benieuwd naar, hoe het nou precies zit. da's nou het leuke van een forum als DF. elke dag weer wat leren.

Stevenflappy

Bericht door Stevenflappy » 31 okt 2006, 23:26

Jan is wel gewoon van zeggen als iets zo is, die band hebben we wel. Hij had gewoon nog nooit van zoiets gehoord. Niet officieel en ook niet in de wandelgangen.. En hij heeft een berg kennis over Lotus, verder argumenten als een ander chassis of anders verlijmt of zo veegde hij ook zo van tafel...

Anders gewoon een keer langs rijden op de Amsteldijk in Amsterdam, maar pas op, zijn liefde voor die auto's is besmettelijk

RVV

Bericht door RVV » 31 okt 2006, 23:54

Oké duidelijk verhaal, dan blijft het bij toevallige overeenkomsten.

Plaats reactie