LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
Sorry, T6 is 100% no-go voor me wegens 4-bak.
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
Ik heb nog overwogen een belastingsvriendelijke S8 te nemen en daar gas in te laten bouwen. Wat Ravin al schreef.
@Ravin
Heb je de Ampera besteld?
@Ravin
Heb je de Ampera besteld?
- Jurjen
- Berichten: 1603
- Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
- Auto: 987S / 955
- Locatie: Cotswolds
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
Lekker toch joh, bij 230 naar '4'.steve smith schreef:Sorry, T6 is 100% no-go voor me wegens 4-bak.
Begrijpelijk overigens.
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
Je bedoelt "bij 230 naar 4 via twee stuiters in de toerenbegrenzer"Jurjen schreef:Lekker toch joh, bij 230 naar '4'.steve smith schreef:Sorry, T6 is 100% no-go voor me wegens 4-bak.
Begrijpelijk overigens.

- Luc B
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
Grappig, hebben er 2 in de werkplaats staan met kapotte kleppen vanwege het gas.Jurjen schreef:Goede ervaringen van bekenden met een 9-5 Aero op gas
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
Ik heb bij 106.000km Prins VSI in de B10 3.2 Touring laten leggen. Er is van alles vervangen aan die auto maar naar de lpg-installatie heb ik geen omkijken gehad tot ik de auto verkocht met een kilometerstand van ca. 170.000. Hij liep wat minder mooi op de lpg, off-throttle bij lage snelheden deed hij soms een beetje bokken.
De 650i heb ik bij 58.000km laten ombouwen (ook hier Prins VSI). Dit loopt tot nu probleemloos afgezien van het oplichten van het motorstoringslampje wat ongeveer elke drie maanden lijkt te gebeuren. Aan de motor merk ik niets. Hij loopt soepel op lpg en is niet nukkig. Ik heb een 90 liter cylindertank laten inbouwen omdat er geen plaats is voor een fatsoenlijke ringtank. Hier kan ik 82 liter mee tanken waarmee ik een grotere actieradius heb dan op benzine (480 - 530km ipv 450 - 500km). De bagageruimte die ik ermee heb verloren mis ik niet echt. Serieuze zooi kun je toch niet verplaatsen in een 6er, hiervoor leen of huur ik wel een praktische (bestel)auto. Er staat nu 73.000km op de teller.
Mijn voormalige buurman heeft een keer een 850 vijfcylinder naar 500.000km gereden op lpg.
Ik vind een V8 leuk maar niet leuk genoeg om bijna elke week 100 euro neer te leggen voor een volle tank die ik leegrij met praktisch ingestelde privéritjes. Tanken voor 63-66 cent per liter maakt het rijden een stuk leuker.
De 650i heb ik bij 58.000km laten ombouwen (ook hier Prins VSI). Dit loopt tot nu probleemloos afgezien van het oplichten van het motorstoringslampje wat ongeveer elke drie maanden lijkt te gebeuren. Aan de motor merk ik niets. Hij loopt soepel op lpg en is niet nukkig. Ik heb een 90 liter cylindertank laten inbouwen omdat er geen plaats is voor een fatsoenlijke ringtank. Hier kan ik 82 liter mee tanken waarmee ik een grotere actieradius heb dan op benzine (480 - 530km ipv 450 - 500km). De bagageruimte die ik ermee heb verloren mis ik niet echt. Serieuze zooi kun je toch niet verplaatsen in een 6er, hiervoor leen of huur ik wel een praktische (bestel)auto. Er staat nu 73.000km op de teller.
Mijn voormalige buurman heeft een keer een 850 vijfcylinder naar 500.000km gereden op lpg.
Ik vind een V8 leuk maar niet leuk genoeg om bijna elke week 100 euro neer te leggen voor een volle tank die ik leegrij met praktisch ingestelde privéritjes. Tanken voor 63-66 cent per liter maakt het rijden een stuk leuker.
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
Dank voor je uitgebreide reactie!Femme schreef:Ik heb bij 106.000km Prins VSI in de B10 3.2 Touring laten leggen. Er is van alles vervangen aan die auto maar naar de lpg-installatie heb ik geen omkijken gehad tot ik de auto verkocht met een kilometerstand van Ik heb er geen omkijken naar gehad tot ik de auto verkocht met een kilometerstand van ca. 170.000. Hij liep wat minder mooi op de lpg, off-throttle bij lage snelheden deed hij soms een beetje bokken.
De 650i heb ik bij 58.000km laten ombouwen (ook hier Prins VSI). Dit loopt tot nu probleemloos afgezien van het oplichten van het motorstoringslampje wat ongeveer elke drie maanden lijkt te gebeuren. Aan de motor merk ik niets. Hij loopt soepel op lpg en is niet nukkig. Ik heb een 90 liter cylindertank laten inbouwen omdat er geen plaats is voor een fatsoenlijke ringtank. Hier kan ik 82 liter mee tanken waarmee ik een grotere actieradius heb dan op benzine (480 - 530km ipv 450 - 500km). De bagageruimte die ik ermee heb verloren mis ik niet echt. Serieuze zooi kun je toch niet verplaatsen in een 6er, hiervoor leen of huur ik wel een praktische (bestel)auto. Er staat nu 73.000km op de teller.
Mijn voormalige buurman heeft een keer een 850 vijfcylinder naar 500.000km gereden op lpg.
Ik vind een V8 leuk maar niet leuk genoeg om bijna elke week 100 euro neer te leggen voor een volle tank die ik leegrij met praktisch ingestelde privéritjes. Tanken voor 63-66 cent per liter maakt het rijden een stuk leuker.
In die laatste alinea som je het op. Ik gebruik momenteel vooral de Trafic als daily, maar die stookt vrolijk 2 tanken diesel van €135,- per week (1.500 a 2.000 km) weg. Dus als ik geen bus nodig heb probeer ik zoveel mogelijk de 320cdi te gebruiken, maar die stookt bij continu gebruik ook vrolijk 2x €100,- weg in een week. Dus een 15jr hok met 100L cilinder achter de achterbank begint me als muziek in de oren te klinken.....
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
Klinkt goed Femme !
Zo'n g3 installatie bij een 650, kost dat de reguliere 2500-3000 of meer ?
Opzich is het zakelijk rijden van een 650 op g3 erg interessant ( en fun...
Zo'n g3 installatie bij een 650, kost dat de reguliere 2500-3000 of meer ?
Opzich is het zakelijk rijden van een 650 op g3 erg interessant ( en fun...
-
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 02 jul 2009, 21:22
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
Nou tis dan wel niet een high power motor maar onze lancer wagon uit 2007 heeft nu 190K achter de kiezen.. Enige wat er nu stuk is, is de LPG pomp maar die € 500,- komen we ook wel weer overheen.
't vrouwtje rijdt 480 Km op 1 tank dus dat is ook goed te doen..
Ik was nooit voorstander van LPG maar met de huidige prijzen, 50K p jaar is het goed te doen !
't vrouwtje rijdt 480 Km op 1 tank dus dat is ook goed te doen..
Ik was nooit voorstander van LPG maar met de huidige prijzen, 50K p jaar is het goed te doen !
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
@Femme
Dat motorstoringslampje met LPG lees je vaker. Ik had al eerder met een lease Xsara 2.0VTS. Het bleef terugkomen.
Dat motorstoringslampje met LPG lees je vaker. Ik had al eerder met een lease Xsara 2.0VTS. Het bleef terugkomen.
- Barend
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
In mijn vorige auto - Renault Megane Coupe '09 - heb ik ook een LPG tank in laten bouwen. Die heb ik in 19 maanden vanaf 24 km (bij aflevering met gastank) tot aan de 160000 km gereden waarin ik twee keer terug ben geweest bij de LPG-inbouwboer in Houten.
De eerste keer was in de zomer, toen het wat warmer werd viel de auto bij stationair draaien op LPG regelmatig zomaar uit. Dat was snel aangepast, volgens mij gewoon een injectie probleempje.
De tweede keer werkte het LPG systeem op 3 van de 4 cylinders, daar zijn ze twee dagen mee bezig geweest om het op te lossen, weet niet wat ze exact gedaan hebben toen.
Eigenlijk met de 10000km per maand die ik destijds reed (in een Franse auto!
) vind ik het wel meevallen kwa problemen. Alleen die vieze handen steeds als ik de auto weer moest voltanken, twee keer per week.
De eerste keer was in de zomer, toen het wat warmer werd viel de auto bij stationair draaien op LPG regelmatig zomaar uit. Dat was snel aangepast, volgens mij gewoon een injectie probleempje.
De tweede keer werkte het LPG systeem op 3 van de 4 cylinders, daar zijn ze twee dagen mee bezig geweest om het op te lossen, weet niet wat ze exact gedaan hebben toen.
Eigenlijk met de 10000km per maand die ik destijds reed (in een Franse auto!

- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
Ik kreeg een berichtje van FaF: de M5 die ik een paar jaar terug had staat weer te koop. Alleen zit er inmiddels een LPG-tank in. Echt argumenten heb ik er niet voor, maar het lijkt me toch zo'n beetje het slechtste idee ooit. Of ligt dat aan mij?
http://auto.marktplaats.nl/bmw/54440711 ... pg-g3.html
http://auto.marktplaats.nl/bmw/54440711 ... pg-g3.html
- Richard430
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 06 nov 2011, 21:53
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
Wat een idioten zeg, om daar een gastank in te hangen. En dan ook nog de vuldop op de meest achterlijke plek ooit.... 

- stradale
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 25 okt 2010, 10:35
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
Er zit inmiddels ook een andere motor in...Snipe schreef:Ik kreeg een berichtje van FaF: de M5 die ik een paar jaar terug had staat weer te koop. Alleen zit er inmiddels een LPG-tank in.

- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
Daar kan ik maar 1 ding op bedenken:Snipe schreef:Ik kreeg een berichtje van FaF: de M5 die ik een paar jaar terug had staat weer te koop. Alleen zit er inmiddels een LPG-tank in. Echt argumenten heb ik er niet voor, maar het lijkt me toch zo'n beetje het slechtste idee ooit. Of ligt dat aan mij?
http://auto.marktplaats.nl/bmw/54440711 ... pg-g3.html
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
Ik sprak laatst een Belg met een e34 touring M5 op LPG. Gaat prima volgens hem. Bij een auto van 8K zou ik het zo doen.
Bij de Duitsers zie je al een lange tijd een ommezwaai en gaat veel op LPG.
911: http://www.ebay.de/itm/Porsche-Carrera- ... 428wt_1396
Bij de Duitsers zie je al een lange tijd een ommezwaai en gaat veel op LPG.
911: http://www.ebay.de/itm/Porsche-Carrera- ... 428wt_1396
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
Dat viel me pas na een tijdje op, toen ik uitgefacepalmd was over die LPG-toestand.stradale schreef:Er zit inmiddels ook een andere motor in...
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
Al jaren rijd ik op LPG en zou privé niets anders willen (even los van onze C3 eHdi).
Met meer moderne techniek zou ik ook LPG overwegen. Van veel moderne auto's weet ik dat ze op LPG gewoon beter lopen en dus sneller zijn mits ze goed worden afgesteld met moderne LPG systemen.
Ik snap dan ook niet zo goed waarom mensen nog altijd een bepaalde aversie hebben tegen LPG. Dat is allemaal van vroeger met vrij simpele systemen waarbij je je auto tip-top moest onderhouden om geen backfire te krijgen door een slechte ontsteking/verbranding of vacuumlekkages.
Tegenwoordig zijn er gelukkig veel fabrikanten die af-fabriek LPG leveren. Zoals bij de Lancia Delta scheelt dat zelfs in je bijtelling.
Met meer moderne techniek zou ik ook LPG overwegen. Van veel moderne auto's weet ik dat ze op LPG gewoon beter lopen en dus sneller zijn mits ze goed worden afgesteld met moderne LPG systemen.
Ik snap dan ook niet zo goed waarom mensen nog altijd een bepaalde aversie hebben tegen LPG. Dat is allemaal van vroeger met vrij simpele systemen waarbij je je auto tip-top moest onderhouden om geen backfire te krijgen door een slechte ontsteking/verbranding of vacuumlekkages.
Tegenwoordig zijn er gelukkig veel fabrikanten die af-fabriek LPG leveren. Zoals bij de Lancia Delta scheelt dat zelfs in je bijtelling.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
Ik heb op zich niks tegen LPG, maar dan wel op dezelfde manier waarop ik ook niks tegen crossdressers heb: als anderen zich er gelukkig bij voelen moeten ze het vooral doen, maar voor mij is het niks.
En hoe komt dat? De auto's die je vaak op LPG ziet, zijn ook niet de auto's die ik snel zou kiezen. Linkerbaanvolvo-estates, Saabs en de Lancia Delta dus kennelijk. Prima, veel plezier ermee en hopelijk blijven ze het een miljoen kilometer doen (want in de eerste twee voorbeelden niet onwaarschijnlijk is).
Maar die M5 op LPG? Het zou niet eens in me opkomen denk ik. Lijkt het jou een goed idee, Dennis?
En hoe komt dat? De auto's die je vaak op LPG ziet, zijn ook niet de auto's die ik snel zou kiezen. Linkerbaanvolvo-estates, Saabs en de Lancia Delta dus kennelijk. Prima, veel plezier ermee en hopelijk blijven ze het een miljoen kilometer doen (want in de eerste twee voorbeelden niet onwaarschijnlijk is).
Maar die M5 op LPG? Het zou niet eens in me opkomen denk ik. Lijkt het jou een goed idee, Dennis?
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
Welliswaar heet ik geen Dennis, maar mijn ex BMW V8 liep er goed op. De auto had al 3 ton gelopen toen ik de Landi installatie liet inbouwen en bij verkoop (470K) had ik het idee dat de nog een tijd meekon.
Hetzelfde eigenlijk bij de andere LPG auto's waar ik mee gereden heb.
Tegenwoordig neem ik in een personenauto geen LPG, waar ik dagelijks mee rij. De belangrijkste reden is de beperkte actieradius van meestal max 600km. Bij de Avalanche kan er 275 liter in. Daar kom je wat verder mee.
Hetzelfde eigenlijk bij de andere LPG auto's waar ik mee gereden heb.
Tegenwoordig neem ik in een personenauto geen LPG, waar ik dagelijks mee rij. De belangrijkste reden is de beperkte actieradius van meestal max 600km. Bij de Avalanche kan er 275 liter in. Daar kom je wat verder mee.

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
Ja, want waarschijnlijk pomp je er nog meer pk's uit. Voor dagelijks gebruik zou ik eerder een 540i Touring met handbak hebben omgebouwd, maar dat is persoonlijk. Die lopen ook erg fraai op LPG.
Hoe het met de kleppen zit van een M5 weet ik niet, maar E46 M3's lopen prima op LPG, dus waarom M5's niet?
Het grootste nadeel van after-market LPG-installaties in auto's met veel vermogen en hoge toeren is dat je ze eigenlijk af moet stellen op een rollerbank met een specialist. Doe je dat, dan heb je een installatie die bullit proof is, meer pk's oplevert (bij moderne motoren/installaties) en ervoor zorgt dat je je niet meer druk hoeft te maken over brandstofkosten.
Een ander nadeel kan zijn dat je 't gewicht van de tank als een nadeel kunt beschouwen. In een 911 kan dat zelfs een voordeel zijn, in een E46 M3 ook. In een M5 merk je 't amper. De grootte van de tank ligt verder ook aan je eigen keuze: vervang je je reservewiel, of plaats je een grote tank in je kofferruimte.
Bij mijn Jeep is de 76 liter benzinetank vervangen door een kleine 35l benzinetank en een 80 liter LPG tank. Maar goed, daar heb je de ruimte.
Hoe het met de kleppen zit van een M5 weet ik niet, maar E46 M3's lopen prima op LPG, dus waarom M5's niet?
Het grootste nadeel van after-market LPG-installaties in auto's met veel vermogen en hoge toeren is dat je ze eigenlijk af moet stellen op een rollerbank met een specialist. Doe je dat, dan heb je een installatie die bullit proof is, meer pk's oplevert (bij moderne motoren/installaties) en ervoor zorgt dat je je niet meer druk hoeft te maken over brandstofkosten.
Een ander nadeel kan zijn dat je 't gewicht van de tank als een nadeel kunt beschouwen. In een 911 kan dat zelfs een voordeel zijn, in een E46 M3 ook. In een M5 merk je 't amper. De grootte van de tank ligt verder ook aan je eigen keuze: vervang je je reservewiel, of plaats je een grote tank in je kofferruimte.
Bij mijn Jeep is de 76 liter benzinetank vervangen door een kleine 35l benzinetank en een 80 liter LPG tank. Maar goed, daar heb je de ruimte.
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
Vind het nogal een verschil of je 232KW met 6 LPG injectoren probeert te voeden of 210KW met 8 injectoren. Dat het laatste goed gaat is algemeen bekend, maar dat eerste is volgens mij ietwat op het randje. En dat is best dom op een S38 die itt tot de M60 geen pingelsensoren heeft.
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
MijnMijn auto heeft een sensor, maar dat is alleen op een lampje te laten branden in het dashboard. Met het signaal wordt er verder niets gedaan. 220kw v8
Bijna alle Escalades 6.2 V8 in Nederland met een vermogen van 300kw lopen op LPG. De motoren zijn niet vergelijkbaar (lage toerentallen in vergelijking met een toerenmotor), maar het vermogen per injector wel. De Dodge RAM met V10 Viper blok wordt ook veel op LPG gezet.
Als het goed is wordt de auto getest na de inbouw bij verschillende toerentallen. Dus rijden met een laptop en bijrijder. Bij een hogere belasting kun je hem op benzine zetten. Het lijkt me niet dat er altijd flink doorgetrokken wordt. Als je goedkoper wilt rijden zul je wat concessies moeten doen.
Bijna alle Escalades 6.2 V8 in Nederland met een vermogen van 300kw lopen op LPG. De motoren zijn niet vergelijkbaar (lage toerentallen in vergelijking met een toerenmotor), maar het vermogen per injector wel. De Dodge RAM met V10 Viper blok wordt ook veel op LPG gezet.
Als het goed is wordt de auto getest na de inbouw bij verschillende toerentallen. Dus rijden met een laptop en bijrijder. Bij een hogere belasting kun je hem op benzine zetten. Het lijkt me niet dat er altijd flink doorgetrokken wordt. Als je goedkoper wilt rijden zul je wat concessies moeten doen.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
Ondanks ik ergens altijd wat tegen lpg heb gehad ben ik nu toch voornemens om lpg in te gaan bouwen
100 euri per week tanken wordt je vanzelf zat...
Heb al veel info verzameld via diverse installateurs internet en PB met ar
Ik kom nu uit bij van der bilt in amsterdam
Al 50 jaar ervaring met lpg en werken erg netjes zo te zien.
Ze adviseren mij een installatie van BRC toevallig hier bij iemand bekend?
Krijgt er 3 jaar onbeperkt garantie op voor zowel onderdelen als arbeid dus dat klinkt goed!
Wordt dan een vsi installatie met ringtank en vuller achter de tankklep zodat je niks van de installatie ziet op een knopje na op het dashboard
100 euri per week tanken wordt je vanzelf zat...
Heb al veel info verzameld via diverse installateurs internet en PB met ar

Ik kom nu uit bij van der bilt in amsterdam
Al 50 jaar ervaring met lpg en werken erg netjes zo te zien.
Ze adviseren mij een installatie van BRC toevallig hier bij iemand bekend?
Krijgt er 3 jaar onbeperkt garantie op voor zowel onderdelen als arbeid dus dat klinkt goed!
Wordt dan een vsi installatie met ringtank en vuller achter de tankklep zodat je niks van de installatie ziet op een knopje na op het dashboard
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: LPG, Om op te koken? Of toch om te knallen?
Ga ook even praten bij LPG Verkerk in Bunnik. Da's best dichtbij voor jou!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 4 gasten