Nieuwe daily; W203 eruit, E39 erin

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
///Joost

Re: Nieuwe daily; W203 eruit, E39 erin

Bericht door ///Joost » 05 dec 2011, 12:33

Damn, da's echt een mooie wagen. Dit zou ik echt wel als daily willen, moest ik vaak lange afstanden afleggen. :love:

Reind

Bericht door Reind » 05 dec 2011, 12:43

GTRene schreef:mooi ding, gefeliciteerd :df:

@Reind...dan is er iets niet goed gelopen...binnen een week moet je dat binnen hebben dacht ik...
ik heb een keer gehad dat ze het naar de oude eigenaar stuurde die de auto eerst wilde invoeren maar wat ellende had met bepaalde mensen...
dus hij had alle papieren thuis...dus was bijwijze van eigenaar... :wtf:
deden ze bij de rdw heel luchtig over terwijl ik daarna 2de eigenaar werd NL ipv eerste e.d. wat een prutsers heb ze nog een mail gestuurd wat ze kunnen verbeteren zoals aangetekend versturen van die papieren maar nooit meer wat van gehoord! ongelofelijk.
Ik heb gewoon een beetje pech gehad. Na keuring krijg je tussen de 2/5 dagen de acceptgiro voor betaling BPM thuisgestuurd. Duurde bij mij natuurlijk 5 dagen. Na betaling heeft de belasting 3/5dagen de tijd fiscaal akkoord door te sturen naar de RDW. Wat ze me niet hebben verteld dat de betaling ook nogeens 2/3 dagen kan duren, tenzij je een spoedbetaling doet (wat ze me ook niet hebben voorgesteld). Dat fiscaal akkoord moet dus uiterlijk vandaag bij de RDW binnen zijn. Ik gebeld maar nog niet binnen :stom: Belastingsdienst heeft er nu notitie van gemaakt.

Op zijn vroegst is het woensdag binnen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 05 dec 2011, 12:50

ja kan het toch ook terplekke pinnen ;) (pinlimiet kan je voor 1 dag bij de bank laten verhogen)

iig toen ik een auto ging importeren een aantal jaar geleden wel dat scheelde heel wat dagen...

GTRene

Bericht door GTRene » 05 dec 2011, 12:57

Martijn_bmw schreef:ja kan het toch ook terplekke pinnen ;) (pinlimiet kan je voor 1 dag bij de bank laten verhogen)

iig toen ik een auto ging importeren een aantal jaar geleden wel dat scheelde heel wat dagen...
klopt zo doe ik het ook en der zijn nog wat dingen waar je op moet letten geloof ik (alweer 5 jaar geleden pfff) zo kan je het bespoedigen en heb je het in een paar dagen thuis.

@Reind...ah...das inderdaad balen dat je het zo gedaan hebt en verder ff niet bij stil gestaan hebt.
is soms ook niet altijd even duidelijk, net als de slooppremie oid? waar je ook aan moet denken dacht ik? anders ook weer wat vertraging als je dat niet van te voren had betaald (moest je ook maar net weten)

raymondw

Bericht door raymondw » 05 dec 2011, 13:21

Martijn_bmw schreef:ja kan het toch ook terplekke pinnen ;) (pinlimiet kan je voor 1 dag bij de bank laten verhogen)...
Dat kan niet meer. Er zijn alleen nog maar loketmedewerkers die de aangifte in ontvangst nemen. Na een paar dagen krijg je een Email van de belastingdienst met ene betalingsverzoek. Ik heb dat zonder spoed gedaan. Tussen het inleveren van de aangifte en het ontvangen van de kentekenpapieren zat bij mij ruim 10 dagen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 05 dec 2011, 13:24

raymondw schreef:
Martijn_bmw schreef:ja kan het toch ook terplekke pinnen ;) (pinlimiet kan je voor 1 dag bij de bank laten verhogen)...
Dat kan niet meer. Er zijn alleen nog maar loketmedewerkers die de aangifte in ontvangst nemen. Na een paar dagen krijg je een Email van de belastingdienst met ene betalingsverzoek. Ik heb dat zonder spoed gedaan. Tussen het inleveren van de aangifte en het ontvangen van de kentekenpapieren zat bij mij ruim 10 dagen.
aha weer veranderd dus... dit was idd alweer van 3 jaar geleden ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 05 dec 2011, 13:53

raymondw schreef:
ow? hm...ook niet de pin van de douane voor rest bpm? ik bedoel nu kun je dara niks betalen en krijgt dan een mail van de RDW/Douane? (ben der ook al 5 jaar uit :D )

Reind

Bericht door Reind » 05 dec 2011, 15:22

raymondw schreef:
Dan heb je meer geluk dat mij. Ik zit op dag 17 en moet nog 2 dagen wachten.

stradale

Bericht door stradale » 05 dec 2011, 16:53

^^^ Dat duurt bizar lang, zeg. Misschien dat het aan de zomerperiode lag, maar toen ik vorig jaar zomer mijn auto importeerde, had ik de dag na de aangifte de e-mail van de belastingdienst in de inbox. Dezelfde dag nog met spoedoverboeking betaald en twee dagen later lag het kenteken in de brievenbus. Het kan dus wel snel. Ik realiseer me echter dat jullie daar niet veel aan hebben... :goodnight:

steve smith

Bericht door steve smith » 05 dec 2011, 17:01

Ze zullen het altijd ontkennen maar ik heb het idee dat "onderste uit de kan" BPM aangiftes altijd wat langer liggen....

stradale

Bericht door stradale » 05 dec 2011, 17:03

Dan zou het kunnen kloppen, want ik heb gewoon zo'n ding via autotelex genomen. De uiteindelijk vastgestelde bpm door de belastingdienst was zo'n 8 tientjes lager dan mijn eigen aangifte... :bag:

Maar goed, ik had destijds haast, want ik wilde per se met het ding op vakantie. Anders was een taxatie bij Bolsenbroek wel een goed idee geweest, want dat scheelt toch wel.

raymondw

Bericht door raymondw » 05 dec 2011, 19:13

Ik heb een taxatie bij Bolsenbroek overwogen, maar toen ik mijn zwager naar zijn ervaringen met Bolsenbroek vroeg waren die niet direct positief. In zijn geval betrof het een W211 Kombi (E270CDI) die hij met wat schade importeerde. Bolsenbroek beweerde 2k Euro op de BPM te kunnen besparen. Maar de belasting accepteerde de aangifte niet. Om een fiscaal accoord te krijgen heeft mijn zwager het gehele bedrag betaald, maar de zaak is nog steeds aanhangig bij de rechter. Volgens de laatste berichten kan hij 800-1000 Euro terugkrijgen, maar daar gaan dan nog weer juridische kosten vanaf. De uiteindelijke besparing schatte hij in op een paar honderd Euro, maar dat weegt volgens hem niet op tegen al het werk/gezeik..

Ik heb de aangifte BPM wel op basis van de handelsinkoopwaarde op laten maken door de jongens van http://www.bpmberekenen.com" onclick="window.open(this.href);return false; . ZIj kunnen de onderbouwing op basis van autotelex leveren voor 79 Euro. Na aftrek van deze kosten leverde mij dat een besparing op van ruim 400 Euro, dus dat was wel de moeite waard.

P.S: Ik kan niet zeggen dat de belastingdienst er lang over deed. Na twee werkdagen had ik de email met het betalingsverzoek binnen. Drie werkdagen daarna vroeg ik bij de RDW op welke voertuigen ik op naam had staan en was het kenteken voor de 530i uitgegeven. De rest van de wachttijd waren twee weekeinden.

Reind

Bericht door Reind » 05 dec 2011, 19:54

Onderste uit de kan my ass. De bpm is berekend op basis van een door de belasting dienst geaccepteerde methode. Maar ik zie ze ervwel voor aan. Die man bij het loket keek me ook zo aan van, weer eentje. Maargoed het scheeld mij gewoon heeeeel veel knaken. En doe niks verkeerd. Slechts goed mijn huiswerk

Wie weet lezen ze wel mee.......

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 05 dec 2011, 20:29

raymondw schreef:Ik heb een taxatie bij Bolsenbroek overwogen, maar toen ik mijn zwager naar zijn ervaringen met Bolsenbroek vroeg waren die niet direct positief. In zijn geval betrof het een W211 Kombi (E270CDI) die hij met wat schade importeerde. Bolsenbroek beweerde 2k Euro op de BPM te kunnen besparen. Maar de belasting accepteerde de aangifte niet. Om een fiscaal accoord te krijgen heeft mijn zwager het gehele bedrag betaald, maar de zaak is nog steeds aanhangig bij de rechter. Volgens de laatste berichten kan hij 800-1000 Euro terugkrijgen, maar daar gaan dan nog weer juridische kosten vanaf. De uiteindelijke besparing schatte hij in op een paar honderd Euro, maar dat weegt volgens hem niet op tegen al het werk/gezeik..

Ik heb de aangifte BPM wel op basis van de handelsinkoopwaarde op laten maken door de jongens van http://www.bpmberekenen.com" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; . ZIj kunnen de onderbouwing op basis van autotelex leveren voor 79 Euro. Na aftrek van deze kosten leverde mij dat een besparing op van ruim 400 Euro, dus dat was wel de moeite waard.

P.S: Ik kan niet zeggen dat de belastingdienst er lang over deed. Na twee werkdagen had ik de email met het betalingsverzoek binnen. Drie werkdagen daarna vroeg ik bij de RDW op welke voertuigen ik op naam had staan en was het kenteken voor de 530i uitgegeven. De rest van de wachttijd waren twee weekeinden.
vat hem niet helemaal dat verhaal van je zwager , het was toch altijd zo dat als je hem met schade invoerde , en dan met tegenbewijs regeling , als de belasting dienst het er dan niet mee eens was er een contra expertiese gedaan werd , die contra werd dan gedaan in opdracht van belasting , heb wel eens gehoort dat sommige van die contra expertieses zelfsnog gunstiger uitvielen
voor de invoerder

raymondw

Bericht door raymondw » 06 dec 2011, 21:57

arjanvanessen schreef:vat hem niet helemaal dat verhaal van je zwager , het was toch altijd zo dat als je hem met schade invoerde , en dan met tegenbewijs regeling , als de belasting dienst het er dan niet mee eens was er een contra expertiese gedaan werd , die contra werd dan gedaan in opdracht van belasting , heb wel eens gehoort dat sommige van die contra expertieses zelfsnog gunstiger uitvielen
voor de invoerder
Volgens mijn zwager accepteert de belastingdienst het tegenbewijs niet meer. En gezien zijn auto kan ik mij dat wel voorstellen, immers de schade was beperkt tot het rechterachterscherm. Na het herstel wordt de waarde in het economische verkeer nauwelijks beinvloedt. Waarom zou de belastingdienst dan een BPM aangifte accepteren die 2k Euro onder het normale bedrag ligt ? Daar is m.i wel sprake van 'het onderste uit de kan'.

raymondw

Bericht door raymondw » 19 dec 2011, 19:16

stradale schreef:CP600 kan ik je aanraden. Die wisselaars gaan vroeg of laat vast zitten en op een SD-kaartje kun je veel meer muziek kwijt (maximaal 32 Gb). Ik heb de CP600 in combinatie met DSP en dat klinkt uitstekend. De geïntegreerde bediening is ook een pre. Frank Rentier (http://www.rentier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;) is uiterst vriendelijk en behulpzaam. Je kunt de CP600 daar ook proberen in je eigen auto voordat je besluit om hem al dan niet te kopen.
Ondanks dat de optielijst voor mijn auto niets vermeld over wisselaarvoorbereiding liggen de kabeltjes er gewoon. Dus ik heb vandaag de CP600 bij Frank Rentier besteld.

Als deze binnen is en hij bevalt ga ik een Eye-fi SD kaart ophalen en dan eens kijken of ik draadloos MP3's kan uploaden :D

raymondw

Bericht door raymondw » 21 dec 2011, 22:24

Ik heb maandag een bestelling voor de CP600 MP3 speler bij Frank Rentier geplaatst. Vanavond is het pakketje door TNT afgeleverd.

- Het aansluiten ging eenvoudig; simpelweg de twee stekkertjes aansluiten en klaar is Kees.
- De bediening is ook eenvoudig via de boordmonitor en via het multifunctionele stuurwiel.
- De nummer-info gaat ook via het alfanumerieke display in het dashboard wat erg prettig is.
- De geluidskwaliteit is voor een MP3 speler erg goed en kan de vergelijking met de Becker Cascade Pro uit mijn E34 M5 moeiteloos aan. De beperking in deze is de acoustiek van de E39.

Voorlopig heb ik de CP600 m.b.v de bijgeleverde klipjes vastgezet; maar ik speel met de gedachte een montagebeugel te laten maken waardoor e.e.a er proffesioneel uit gaat zien.

Wel zit ik nog te stoeien met de directory structuur op de SD kaart. Ik heb submappen aangemaakt, maar deze zie ik in de user-interface van de boordminotir (nog) niet terug. Ik weet niet wat ik verkeerd doe. Dat punt heeft nog even wat aandacht nodig.

Al met al is het een hele goede oplossing. Als ik nu duidelijk krijg dat een Eye-fi kaartje niet alleen maar data kan verzenden, maar ook kan ontvangen gaat het updaten van MP3's op de datadrager nog makkelijker worden.

raymondw

Bericht door raymondw » 24 dec 2011, 14:24

De eerste eigenaar van mijn 530i moet een behoorlijk conservatief persoon zijn geweest, immers de afwezigheid van een CD wisselaar in een auto van eind 2003 is eerder uitzondering dan regel, zeker wanneer er voor ruim 13k Euro aan opties zijn aangevinkt, wat de totale nieuwprijs aardig in de hoogte heeft gestuwd.

Mijn eerste gedachte was dan ook om een CD wisselaar aan te schaffen. Een snelle scan op MP en ebay leerde dat de gemiddelde vraagprijs voor die dingen tussen de 100-200 Euro licht. BMW vraagt voor een nieuw exemplaar ruim 500 Euro. In dat opzicht is dat niet verkeerd, zeker wanneer de nieuwere wisselaars ook MP3 afspeel mogelijkheid hebben.

Het probleem met een CD-speler is de gevoeligheid van het loopwerk tegen trillingen. Het zijn weliswaar zeer betrouwbare apparaten die lange tijd goed hun werk blijven doen, maar langzaam maar zeker neemt de slijtage aan elektrische (laser diode) en mechanische delen (aftast mechanisme) merkbaar toe. Op een gegeven moment kan het aftast mechanisme niet meer snel genoeg bijregelen waardoor de datastroom richting de achterliggende signaal verwerking elektronica onderbroken wordt. Dat uit zich dan in een fenomeen als overslaan.

Met een gebruikte wisselaar is het dan een kwestie van geluk hebben. Tijdens mijn vooronderzoek kwam ik op het Duitse E39 forum een alternatieve oplossingen tegen zoals een Intravee waarop een Ipod aangesloten kan worden. Op zich een leuke oplossing, maar ik heb geen Ipod en ik ben ook niet van plan er een te kopen. Na wat draadjes door te hebben gelezen kwam ik bij een Pro Audio speler van Maintronic terecht. Dit is een professionele Audio speler met een I-bus interface die op alle BMW’s die deze hebben aangesloten kan worden i.p.v. de CD wisselaar.

De vraagprijs voor dit kleine gadget is 229 Euro incl BTW. Dat is wat meer dan een gebruikte CD wisselaar met MP3 afspeel mogelijkheid, maar heel wat minder dan een nieuwe CD wisselaar van BMW zelf. Na een uiterst prettige Email wisseling tussen Frank Rentier, die de CP600BMW in Nederland verkoopt (http://www.cp600bmw.nl) heb ik afgelopen maandag besloten deze aan te schaffen

Binnen twee dagen werd een klein pakketje door TNT geleverd met daarin de CP600BMW Audio speler en een 8GByte SDHC kaart. Ondanks dat mijn auto niet voorzien is van de CD-wisselaar voorbereiding lagen deze kabels er toch. ik vermoedt dat dat te danken is aan optie S676A, ‘Hifi Luidsprekers’ waarvan mijn 530i is voorzien.

Afbeelding

Het aansluiten van de speler is daardoor een kwestie van het aansluiten van twee stekkertjes waarna het Plug en Play is. De mechanische bevestiging heb ik voorlopig d.m.v. de bijgeleverde tie-wrap uitgevoerd, maar ik wil een beter uitziende bevestigingsbeugel laten maken die op de plaats van de CD-wisselaar geschroefd kan worden.

Afbeelding

Het vullen van de bijgeleverde SDHC kaart kostte uiteindelijk veel meer tijd. Daarvoor moest ik eerst een aantal van mijn CD’s rippen. De CP600BMW kan zowel gecomprimeerde (.mp3) als niet-gecomprimeerde (.wav) bestanden afspelen waarbij de maximale bitrate voor MP3’s 320kbit’s/sec is.

Voor mijn huisinstallatie heb ik het niet zo op MP3’s, daarvoor gebruik ik uitsluitend een high-end Teac VRDS loopwerk die direct is aangesloten op een Klasse A buizen-eindversterker. In de auto maakt het eigenlijk niet zoveel uit aangezien de details die in het microniveau liggen vanwege de slechtere akoestiek en bijgeluiden van de auto zelf niet echt hoorbaar zijn. En toch viel de CP600BMW niet tegen. Sterker nog, de geluidskwaliteit is ver boven mijn verwachting. Ik had namelijk niet verwacht het verschil tussen een slechte opname en een goede opname waar te kunnen nemen. Het simpele feit dat ik dat kan geeft aan dat de digitaal naar analoog omzetter van dit apparaatje van het allerhoogste niveau is. Ik kijk nu al uit naar het luisteren van mijn referentie CD van Roger Waters. Bij het beluisteren van ‘Amused himself to Death’ hoor ik elke keer weer nieuwe details in de muziek die ik niet eerder heb waargenomen en ik ben benieuwd hoeveel daarvan over zal blijven na het omzetten naar MP3 formaat.

De interface van de CP600BMW gaat via het 16:9 display met boordcomputer en het multifunctionele stuurwiel. De implementatie van de stuurwiel bediening is erg goed en zolang je binnen een album blijft is de bediening via het 16:9 scherm ook helemaal in orde. Het wisselen tussen de diverse mappen is wat minder goed geïmplementeerd. Het overzicht waar je in de map structuur bent ontbreekt waardoor je het overzicht verliest.

Gemiddeld beoordeel ik de CP600 met een 8 (9 voor geluidskwaliteit en een 7 voor gebruiksgemak). Het gebruiksgemak wordt bepaald door de bediening via het stuurwiel (8) en de interface (16:9 scherm) (6). Dat laatste is wat magertjes, maar dat is dan het enigste zwakke punt wat ik heb kunnen vinden. Al met al ben ik zeer tevreden over de CP600. Deze blinkt uit in zijn geluidskwaliteit en dat weegt voor mij het zwaarst.

raymondw

Bericht door raymondw » 02 jun 2013, 19:11

Dit verhaal heb ik een maandje of zo geleden geschreven voor mijn eigen notities; leek me wel zo leuk om hier even te delen; maar kijk even door de tijdlijn heen. Dit speelde zich in de eerste helft van mei af.

====

Kort geleden kwam ik erachter dat een van de karter-ontluchting gebroken was; vandaag waren alle onderdelen hiervoor bij Smudde binnen, dus ben ik meteen aan de slag gegaan aangezien wij met Pinksteren een weekeindje naar Duitsland gaan en het teveel werk is om op een avond door de week voor elkaar te boxen.

Afbeelding

In totaal was ik voor de gehele set (vijf slangen en de klep) 113 Euro ex BTW kwijt. Bij mijn E34 M5 koop je daar niet eens meer een enkele waterslang voor !

Afbeelding

Maar goed, vanochtend om 11:15 begonnen en om 16:45 was ik klaar. Als leidraad heb ik deze Duitse "howto" toegepast. Werkt prima, maar je moet wel Duits kunnen.

Dit gaf mij een goede voorsprong; voor alle voorbereidingen had ik ongeveer 90min nodig, maar bij herhaling moet er 15-30min vanaf te halen zijn. De voorbereidingen zijn het uitbouwen van:

- Luchtfilterhuis met MAF
- De beide balgen tussen MAF en gasklephuis
- De DISA klep en regelunit
- ICV
- Gasklephuis

Afbeelding

Deze werkzaamheden zijn recht-toe rechtaan en geeft net genoeg ruimte om bij de karter-ontluchtingsklep te komen. Deze zit opgesloten tussen het gasklephuis en luchtverzamelhuis. De volgende foto laat dit goed zien en als je goed kijkt zie je ook de bewuste slang. Na een klein onderzoek is het nu definitief dat dit NIET door een steenmarter is veroorzaakt, maar door koolstofopbouw in de slang zelf welke voor een vernauwing heeft gezorgd.

Afbeelding

Voor een betere toegankelijkheid zou het sterpunt in de DME-kabelboom uitgebouwd moeten worden, maar dat is lastig aangezien dit net Rome is, ergo alles gaat overal naar toe. Het gebruik van het vele kunststof bij de M54 is zo wie zo opvallend, zeker t.o.v de M30/S38; na acht jaar is al dat kunstst$$$of uitgehard waardoor het bij het minste of geringste breekt.

Het lastigste is om toegang te krijgen tot de vergrendelingen van de slangen op de karter-ontluchtingsklep. @Jeroen, enkel voor dit punt is het makkelijker om het gehele luchtverzamelhuis uit te bouwen, maar strikt noodzakelijk is dat niet als je zorgvuldig bent in het routeren en aansluiten van de beide slangen naar boven toe. Jij zult ook een vacuumslang hebben naar de benzine druk regelaar. De latere bouwjaren (zoals de mijne) hebben die niet.

Maar goed, aangezien de lastig bereikbare slangen van kunststof zijn en door de hitte uitgehard en/of poreurs braken ze bij het minste of geringste. Niets van de oude meuk bleef heel. Wel positief is dat bij mijn auto er bijna geen condens vorming te zien was. De klep was intern redelijk schoon, een klein beetje olievervuiling, maar meer niet. Dat was niet het geval bij de gebroken slang. Op de plek van de breuk vlak voor de aansluiting op de ontluchting was duidelijk te zien dat er veel koolstof-opbouw aanwezig was. Dit leidde tot een vernauwing en uiteindelijk een plaatselijk drukpunt waartegen de slang niet meer bestand was. Verder zag de oude meuk er redelijk netjes uit; hmmmm, wat er van over is tenminste.

Afbeelding

Het inbouwen van de nieuwe klep en de slangen is eveneens een prutskarweitje, maar aangezien het nieuwe delen zijn en dus nog enigermate flexibel en daardoor buigbaar kunnen ze wat hebben, maar het is oppassen geblazen dat je de boel niet stuk maakt. Het aansluiten van de slang die door het luchtverzamelhuis heen loopt was geen sinecure, maar niet onmogelijk. Je kunt er met de hand (op een Houdini wijze) van de onderkant nog wel bij en op die wijze kun je hem sturen totdat de klem 'klikt'.

Afbeelding

Uiteindelijk heb ik het volgende vervangen.

- Karterontluchtingsklep
- Slang naar pijlstok
- Slang naar distributiedeksel
- Slang naar luchtverzamelhuis bij cyl #1
- Slang tussen luchtverzamelhuis tussen cyl #1 naar cyl #6

De rest was weer in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten van de aanbouwdelen. Voor een volgende keer zou ik het niet geheel anders doen, misschien dat ik de balg aan de MAF laat, want de aansluiting op de Helmholz resonator is in ingebouwde toestand wat lastig te realiseren. Het luchtverzamelhuis uitbouwen kan ook, maar dan heb je tegelijkertijd weer nieuwe pakkingen nodig voor de inlaatpoorten van de cilinder-kop en dan heb je weer meer kans op dingen die je niet hebt voorzien.

Al met al heb ik er effectief 4uur over gedaan; de resterende tijd was regen (straf) tijd.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 jun 2013, 22:26

mooie rapportage :thumbup:

raymondw

Bericht door raymondw » 07 jun 2013, 20:17

Vandaag heb ik de DISA-klep (deze schakelt tussen het korte of lange traject in het luchtverzamelhuis) van de 530i touring gereviseerd. De revisieset heb ik betrokken van een Engelse club, maar dat lijkt op een Chinese copy van German Automotive Solutions die deze oplossing bedacht heeft; maar dat terzijde..... Het resultaat is dat ik weer een goed werkende DISA-klep heb en de resultaten zijn bemoedigend; wat feller onderin en kan weer doortrekken tot redline, vooralsnog zonder ontstekings problemen.

Volgende week gaan we de andere issues aanpakken; nieuwe banden, remklauw revisie en nieuw lucht-en brandstof filter. Dat zal nog een verdere verbetering geven.

N.B: GAS maakt hele leuke revisiesetjes voor de M52 / M54 en hebben ook een leuke toolkit in de aanbieding die t.z.t voor het vervangen van de VANOS seals van pas komt; ik twijfel nog tussen de professionele (US$240) of de persoonlijke (US$120) variant, maar dat terzijde. Ik ben er zo langzamerhand wel van overtuigd dat ik deze een keer moet aanpakken.

raymondw

Bericht door raymondw » 15 jun 2013, 13:33

Ik gaf al aan dat tijdens na Pinksteren de remmen van de E39 vast kwamen te zitten. De reden dat de zuiger van de rechter klauw vastzat was dat het seal er helemaal uit geschoten was. Eigenlijk wilde de dealer in Soltau de remklauw vervangen, maar dat kwam in de planning niet uit, dus hebben ze een noodreparatie uitgevoerd. Ik had ze beide kunnen vervangen, maar na overleg met Arno (de garagist) bleek een revisie heel wat economischer dus heb ik daarvoor gekozen.

In principe was alleen de zuiger van de rechter-klauw die vast heeft gezeten aan vervanging toe, maar we hebben gekozen om beide klauwen volledig te laten reviseren, dus beide nieuwe zuigers, afdichting-seals en ontluchting nippels. De oude zuiger van de rechter remklauw is echt gatenkaas.

Afbeelding

De oorzaak van deze fout is de lang doorlopende winter en de slechte weersomstandigheden gedurende mijn wintersport vakantie in januari. Echt tijd voor preventieve controles is er niet geweest en ook bij het omwisselen van de winter-set naar de zomer-set is niets opgemerkt. Maar de seals waren er blijkbaar al slecht aan toe; die van de linker klauw was eveneens ver heen waardoor de klauw bleef hangen. of de rechter klauw te redden was geweest als er eerder ingegrepen was blijft koffiedik kijken, maar vooralsnog zijn beide klauwen weer helemaal nieuw en kunnen er jaren tegenaan. Het eindresultaat ziet er heel netjes uit.

Afbeelding

De oude Conti-crap zomerbanden zijn vervangen door een verse set Dunlop SP MAXX RT's in dezelfde maat. Ik heb mij hier niet echt in verdiept en heb het advies van Steve blindelings opgevolgd. Er zijn mensen die heel blij zijn met Conti's, maar mij kunnen ze nooit bekoren. Toegegeven, de droog-en nat weer eigenschappen zijn prima, maar ze hebben een afrol geluid waar je U tegen zegt en na verloop van tijd zijn ze zover gecupped dat het gegons in de auto en stuur te voelen en horen is; net alsof de lagers kapot zijn. Ik heb wel eens gekscherend gezegd dat ik ze wilde gaan oproken om de slijtage te bespoedigen, maar zo’n milieu hooligan ben ik nou ook weer niet !

Afbeelding

De eerste indrukken met de SP Maxx RT's zijn zeer goed; het gonst niet meer in de auto; het stuur is weer stil en ik kan weer een motor horen i.p.v. afrol geluid. De oude set gaat mogelijkerwijs naar mijn broer toe voor zijn Audi (C5) S4 => voor zijn korte termijn doel is dat helemaal prima.

Last but not least een fotootje van de DISA-klep revisie; Op de volgende foto is duidelijk te zien dat het plastic heveltje volledig is uitgesleten waardoor de klep zijn eigen leven ging leidden met als gevolg dat de klep tussen de lange-en korte aanzuig-weg resoneerde en de DME er geen controle meer over had. Ook dit is een bekend M52/M54 euvel (al schijnt het in NL niet zo vaak voor te komen).

Afbeelding

Ook hier heb ik gekozen voor revisie i.p.v. vervanging met een eveneens inferieure plastic klep. De revisie set is van aluminium / titanium en dat is heel wat robuuster dan de plastic meuk die BMW er af fabriek in heeft gestopt. De revisie zelf is kinderspel.

Afbeelding

Na de revisie van de DISA klep heb ik geen foutmelding meer gehad; sterker nog, ik merk dat de motor merkbaar soepeler oppakt; enkel het hangen van de remklauw was nog waar te nemen, maar met bovenstaande actie is dat verdwenen. In het gehele proces heb ik eveneens de bougies en het brandstof filter vervangen; bij deze laatste zit de brandstof druk regelaar geïntegreerd, dus daar hoef ik ook niet meer over na te denken.

raymondw

Bericht door raymondw » 15 mar 2014, 19:20

Afgelopen donderdag zijn we met de E39/2 naar de vestiging van ZF in Dortmund gereden voor de olieservice van de automatische versnellingsbak. Oorspronkelijk hadden we het tijdslot van 11 tot 2, maar ondanks dat dit bevestigd was kwam Steve er dinsdag achter dat dit van 8 tot 11 was. Ooops.... iets minder comfortabel, maar het is zoals het is.

Dus vanochtend om tien voor zes in de auto. Via de kortste weg is de rijafstand iets meer dan 150km en in tegenstelling tot ons verkrampte landje kun je daar ook in de spits redelijk doorrijden met als gevolg dat we een half uur te vroeg waren. Maar dat kwam mooi uit. De totale service neemt iets meer dan drie uur in beslag, maar omvat:

(1) aftappen van de oude olie
(2) los nemen van de karterpan van de bak
(3) verwijderen filter
(4) demontage van het 'brein'
(5) Handmatig reinigen van het 'brein', dus met borsteltjes
(6) Vervangen van allerlei veertjes en balhoofdjes in het 'brein'
(7) Montage van de gehele santenkraam, daarbij wordt een nieuw filter en nieuwe pakkingen en O-ringen gemonteerd
(8) afvullen met nieuwe olie (ZF Lifeguard)
(9) Proefrit met dhr Saghert

Voor 45 Euro kun je daar de diff olie ook laten verversen, dus ook dat maar gedaan. Daar passen ze Castrol SAF-XJ toe. Tussentijds werden we uitgenodigd om even bij de gedemonteerde auto te kijken. Dhr Saghert die ook wel overkomt als 'Grumpy' lichtte vervolgens de details toe. In mijn geval liet hij de door de magneetjes aangetrokken slijpsel zien, maar dat was naar zijn mening niet overmatig veel, eerder normaal voor een bak met 177d km.

Aan de datum stempel te zien kwam het filter uit 6/2003, dus dat is zonder twijfel het oorspronkelijke filter met de eerste olievulling die er pikzwart uitkwam. Die had zijn langste tijd wel gehad. Het 'brein' was inmiddels weer samengebouwd, dus daar heb ik helaas geen detailfoto's van. Wel van het geheel en de ronduit versleten veertjes en balhoofdjes van de mechatronica, die overigens ook zijn vervangen.

Tegen kwart voor elf was de auto klaar en tijdens de afname vertelde dhr. Saghert wat ik mocht verwachten. In mijn geval was dat een sneller en veel soepeler schakelende bak. Dat was ook direct waarneembaar. Hij nam de tijd en ging ook in op de klacht die ik enige tijd geleden had, maar die was niet meer waar te nemen. Volgens Steve hebben ze de rembanden ook afgesteld; maar los van de details, het resultaat mag er zijn. Op de terugweg blijkt de bak sneller en soepeler te schakelen. Schakelacties tijdens het optrekken zijn nauwelijks waarneembaar en de bak blijft langer in lock-up tijdens het gasgeven. Ook is de auto een stuk rustiger geworden, de trilling in de aandrijflijn is verdwenen; wel is het afrol geluid van de bijna versleten (ca 3mm) winterbanden meer nadrukkelijk aanwezig, dus dat alleen al geeft aan de de olieservice resultaat heeft gehad.

Tegen kwart over elf was alles rond ... terugweg was amper anderhalf uur, dus de middag was lekker vrij.... elk nadeel heeft zijn voordeel, zeker mer dit weer.

Hugo Bos

Bericht door Hugo Bos » 15 mar 2014, 23:07

Wat was je in totaal bij ZF kwijt?

GTRene

Bericht door GTRene » 15 mar 2014, 23:17

klinkt wel als een serieuze/goede manier van doen :D

Plaats reactie