MX5 Supercharged (nou ja bijna dan)
-
Re: MX5 Supercharged (nou ja bijna dan)
Bij dit blok hoeft dat niet tot ongeveer 250 pk. 

- Steef-bmw
Ah okeej dat scheeld dan weer!
Na mijn weten zijn dat soort natrium klepjes niet zo goedkoop..
Na mijn weten zijn dat soort natrium klepjes niet zo goedkoop..
-
Dit blok was ooit ook voor een turbo toepassing dus er is wel iets mee te doen 

-
Zo laatste update:
Vandaag even bij de miata geweest voor het afleveren van de voorbumpert de belangrijkste dingen die nog open staan:
1. Bobines van de mazda zijn geprobeerd maar zijn toch niet optimaal voor de setup dus er liggen andere klaar op het blok welke beter in te stellen zijn
2. Einddemper is bijna geplaatst er waren nog wat kleine issues met de aansluiting op racing beat middenpijp
3. De tuner twijfelt aan de riem van de charger deze is nogal dun en kan misschien gaan slippen als dat gaat gebeuren gaat hij hier een andere oplossing voor vinden
Afgewerkte punten
1. Motorkap kan dicht
2. Intercooler is in place en netjes aangesloten
3. Luchtfilter is perfect kwa maat en past precies
4. Remleiding moest omgelegd worden voor het luchtfilter
5. Fans aangesloten in schakeling dus bij beetje warm 1 fan bij lekker warm 2 fans
6. Koelvloeistof slang van radiator naar waterpomp in place (radiator is 5cm naar voren gekomen)
7. Heel veel kleine dingen die al gedaan zijn
Hierbij nog wat foto's

Planning
Volgende week: Uitlaat afmaken, schokdempers voor vervangen, uitlijnen
Week daarna: Afstellen
Week daarna: Laatste punten op de i en dan de zaterdag ophalen.
Vandaag even bij de miata geweest voor het afleveren van de voorbumpert de belangrijkste dingen die nog open staan:
1. Bobines van de mazda zijn geprobeerd maar zijn toch niet optimaal voor de setup dus er liggen andere klaar op het blok welke beter in te stellen zijn
2. Einddemper is bijna geplaatst er waren nog wat kleine issues met de aansluiting op racing beat middenpijp
3. De tuner twijfelt aan de riem van de charger deze is nogal dun en kan misschien gaan slippen als dat gaat gebeuren gaat hij hier een andere oplossing voor vinden
Afgewerkte punten

1. Motorkap kan dicht

2. Intercooler is in place en netjes aangesloten
3. Luchtfilter is perfect kwa maat en past precies
4. Remleiding moest omgelegd worden voor het luchtfilter
5. Fans aangesloten in schakeling dus bij beetje warm 1 fan bij lekker warm 2 fans

6. Koelvloeistof slang van radiator naar waterpomp in place (radiator is 5cm naar voren gekomen)
7. Heel veel kleine dingen die al gedaan zijn
Hierbij nog wat foto's
Planning
Volgende week: Uitlaat afmaken, schokdempers voor vervangen, uitlijnen
Week daarna: Afstellen
Week daarna: Laatste punten op de i en dan de zaterdag ophalen.
- Steef-bmw
Ziet er allemaal netjes uit man!
Ben erg benieuwd wat het gaat doen..
Blijf hem volgen
Ben erg benieuwd wat het gaat doen..
Blijf hem volgen

-
Nou 7 maanden verder wat is er gebeurd.
Auto is juni terug gekomen van tuner met ongeveer 180 a 190 pk, op de dyno niet verder gegaan dan 5000 toeren toen is het gas los gelaten ivm inrijden maar toen zat hij op ongeveer 160 a 165 pk en 240 nm koppel

Na 300 km ging het echter vreselijk mis de auto liep ineens erg rot en afslepen was noodzakelijk.
Schade:

na veel onderzoek bleek dat de distrubutieriem versprongen was, en dat hierdoor de gehele setup niet meer werkte. Om een lang verhaal kort te maken alles weer goed vast gezet en terug gebouwd en nu doet hij het weer.
Er zijn nog wel wat puntjes die gedaan moeten worden
1. Dynamo vervangen die is kaput
2. Oliedruksensor plaatsen
3. Snaar charger op spanning zetten.
--- Half oktober -----
Ok even met goes contact gehad en de volgende planning is gemaakt.
24-10-2012: Avond - Achterschokbrekers vervangen
25-10-2012: Avond - Auto compleet nalopen en alles nakijken voor de keuring
26-10-2012: 15:30 - APK & Uitlijnen (2e optie alleen als er nog tijd voor is)
27-10-2012: Olie vervangen door normale olie
29-10-2012: 9:00 - Op de testbank bij Ruud in Goes om de auto te controleren en zo nodig aan te passen
Vandaag nog even wat cijfertjes bekeken en het volgende valt mij op:
Met Pieter in de auto samen in de 2e versnelling vanaf 2600 toeren opgetrokken tot 6000 toeren (daar ligt de begrenzer). Als ik het goed heb dan is dat van ongeveer 20 tot 75 km per uur (moeten we nog eens echt meten met een app) en dat in ongeveer 3 seconden. Gezien het toerental niet optimaal is (voor vermogen) vind ik het erg netjes hij voelt minder snel aan maar dat komt denk ik omdat het vermogen er direct in komt en dan rustig opbouwt.
PS. Als ik de logging mag geloven heb ik dus niet vol gas gegeven heel de tijd.

--- 29 okt 2012 ---
Zo we zijn weer thuis.
Nou mijn vermoede klopt best wel ding is best rap. De eerste run was 164 PK aan de wieltjes (SAE 0,98) wat wel opviel is dat de auto bovenin te arm liep dus hop even wat aanpassen. Daarna zaten we op een 171 PK toen zei de beste man dat de ontsteking nog even nagekeken moest worden nou dit resulteerde eerst in vermogensverlies maar daarna hoppa 180,4 wielpk en 230nm lijkt me best net resultaat.

--- 20 dec 2012 ---
Hier ook weer wat gedaan,
Schokbrekers van een NB gemonteerd met 3,5 cm verlagings veren.

Verder gaan we rustig aan bezig met luchtfilter & wat slangen vervangen (stuurbekrachtiging)

*** Filmpjes ***
Op de testbank
http://youtu.be/chQIejQmy8c
Het project in 8 min film
http://youtu.be/cAKhPQXbst4
Auto is juni terug gekomen van tuner met ongeveer 180 a 190 pk, op de dyno niet verder gegaan dan 5000 toeren toen is het gas los gelaten ivm inrijden maar toen zat hij op ongeveer 160 a 165 pk en 240 nm koppel
Na 300 km ging het echter vreselijk mis de auto liep ineens erg rot en afslepen was noodzakelijk.
Schade:
na veel onderzoek bleek dat de distrubutieriem versprongen was, en dat hierdoor de gehele setup niet meer werkte. Om een lang verhaal kort te maken alles weer goed vast gezet en terug gebouwd en nu doet hij het weer.
Er zijn nog wel wat puntjes die gedaan moeten worden
1. Dynamo vervangen die is kaput
2. Oliedruksensor plaatsen
3. Snaar charger op spanning zetten.
--- Half oktober -----
Ok even met goes contact gehad en de volgende planning is gemaakt.
24-10-2012: Avond - Achterschokbrekers vervangen
25-10-2012: Avond - Auto compleet nalopen en alles nakijken voor de keuring
26-10-2012: 15:30 - APK & Uitlijnen (2e optie alleen als er nog tijd voor is)
27-10-2012: Olie vervangen door normale olie
29-10-2012: 9:00 - Op de testbank bij Ruud in Goes om de auto te controleren en zo nodig aan te passen
Vandaag nog even wat cijfertjes bekeken en het volgende valt mij op:
Met Pieter in de auto samen in de 2e versnelling vanaf 2600 toeren opgetrokken tot 6000 toeren (daar ligt de begrenzer). Als ik het goed heb dan is dat van ongeveer 20 tot 75 km per uur (moeten we nog eens echt meten met een app) en dat in ongeveer 3 seconden. Gezien het toerental niet optimaal is (voor vermogen) vind ik het erg netjes hij voelt minder snel aan maar dat komt denk ik omdat het vermogen er direct in komt en dan rustig opbouwt.
PS. Als ik de logging mag geloven heb ik dus niet vol gas gegeven heel de tijd.
--- 29 okt 2012 ---
Zo we zijn weer thuis.
Nou mijn vermoede klopt best wel ding is best rap. De eerste run was 164 PK aan de wieltjes (SAE 0,98) wat wel opviel is dat de auto bovenin te arm liep dus hop even wat aanpassen. Daarna zaten we op een 171 PK toen zei de beste man dat de ontsteking nog even nagekeken moest worden nou dit resulteerde eerst in vermogensverlies maar daarna hoppa 180,4 wielpk en 230nm lijkt me best net resultaat.
--- 20 dec 2012 ---
Hier ook weer wat gedaan,
Schokbrekers van een NB gemonteerd met 3,5 cm verlagings veren.
Verder gaan we rustig aan bezig met luchtfilter & wat slangen vervangen (stuurbekrachtiging)
*** Filmpjes ***
Op de testbank
http://youtu.be/chQIejQmy8c
Het project in 8 min film
http://youtu.be/cAKhPQXbst4
- InjectTheVenom
Machtig mooi project man, gave resultaten 

- Roy RS
Dat zijn leuke cijfers man! Zal wel lekker vertrekken in zo'n licht karretje...
- Hielke
Mooi project zeg.
Die compressor laat wel goed van zich horen.
Die compressor laat wel goed van zich horen.
-
Jup gaat best lekker, zal nie tzo snel zijn als de ATOM maar toch is het lekker rijdenRoy RS schreef:Dat zijn leuke cijfers man! Zal wel lekker vertrekken in zo'n licht karretje...