Het grote MX-5 topic op DF

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oscar29
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 mar 2009, 18:22
Locatie: Bolton, UK

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Oscar29 » 28 okt 2011, 15:11

Wrong. Met aluminium LSx motor, zwaardere bak, diff en andere subframes/chassis aanpassingen ga je misschien naar 53% gewicht op de vooras. Nog steeds geen bmw en dus geschikt voor bochten. :tong:

edit: Damir was me voor.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door GTRene » 28 okt 2011, 15:26

valt nog mee inderdaad en best een mooie verdeling om aardig uit de voeten te kunnen, wellicht een ietsie pietsie minder "puur" maar persoonlijk vind ik dat je er wat extra's voor terug krijgt.
zelfs bij rustig toeren hoor en voel je de V8 en bij gas erop helemaal :D
het kan voor sommigen (like me) dus wat toevoegen aan beleving en of to give yourself a adrenaline rush :wave:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 28 okt 2011, 16:27

Damir Vukovic schreef:Tja, daar is het Rene ook grotendeels om te doen natuurlijk.

Overigens valt het mee, de LS blokken zijn relatief licht, de mazda blokken relatief zwaar (daarom ook zo goed met een turbo) en het achterdiff met assen dat benodigd is corrigeert de balans enigszins. Uiteindelijk komen ze rond de 1150kg uit en weer vrijwel op 50/50 verdeling.

Het is meer de 10.000E voor de conversie die de meesten tegenhoudt.
Dat is natuurlijk ook wel flink geld. Helemaal omdat je het er nooit meer uithaalt bij eventuele verkoop en ik me afvraag of het wel zo'n fijne combi is. Zo veel vermogen in zo'n kleine koets.

Bart Ubels
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 okt 2009, 13:56
Locatie: Groningen

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Bart Ubels » 28 okt 2011, 16:45

Zojuist even kort in een NA kunnen zitten om te passen.. En nu is de twijfel nog groter. Standaard pas ik er net wel net niet in. Ik kom met m'n hoofd tegen een flap in het dak aan, maar niet tegen de ijzeren buizen van het dak. Wel met benen tegen het stuur maar dat moet op te lossen zijn met kleiner stuurtje.
Denk dat het goed zou passen als stoel ±5cm naar achteren zou kunen en/of ietsjes lager.
Heb er helaas niet in kunnen rijden dus hoe het tijdens het echte sturen gaat kan ik nog niet zeggen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door GTRene » 28 okt 2011, 17:46

Petrolhead Tom schreef:
Damir Vukovic schreef:Tja, daar is het Rene ook grotendeels om te doen natuurlijk.

Overigens valt het mee, de LS blokken zijn relatief licht, de mazda blokken relatief zwaar (daarom ook zo goed met een turbo) en het achterdiff met assen dat benodigd is corrigeert de balans enigszins. Uiteindelijk komen ze rond de 1150kg uit en weer vrijwel op 50/50 verdeling.

Het is meer de 10.000E voor de conversie die de meesten tegenhoudt.
Dat is natuurlijk ook wel flink geld. Helemaal omdat je het er nooit meer uithaalt bij eventuele verkoop en ik me afvraag of het wel zo'n fijne combi is. Zo veel vermogen in zo'n kleine koets.
het eruit halen dat zal ook wel niet, doch denk ik dat ie vrij goed past in het vanaf 2007 model, die is niet zo heel klein meer, moet kunnen denk ik.
Verder moet je het denk anders zien, bv schaf een 2008 auto aan voor zeg 15.000,- dan engine conversion en dikke remmen etc zeg + 20K ? stel je hebt dan max 35.000,-euro uitgegeven voor die kar, een leuk eigen ding en niet zo te koop met een verrassingseffect dus lol enz...
wat koop je bv nieuw voor dat geld die 35K bovendien krijg je dan weer te maken met de afschrijving van die nieuwe auto enz.
dus als je niet zoveel er meer uitkrijgt valt relatief dan mee, bovendien dikke pret lijkt me :D

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12760
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door MartijnGizmo » 28 okt 2011, 17:48

Petrolhead Tom schreef:Dat is natuurlijk ook wel flink geld. Helemaal omdat je het er nooit meer uithaalt bij eventuele verkoop en ik me afvraag of het wel zo'n fijne combi is. Zo veel vermogen in zo'n kleine koets.
In principe een moderne AC Cobra dan, kleine koets, dikke V8... Maar lijkt mij persoonlijk ook niet alles, dan liever een F20C ofzow! :cool:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 28 okt 2011, 18:01

Gewoon een 1.6 met throttle bodies. Niks meer aan doen!

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door G Kolkman » 28 okt 2011, 18:23

Even (wederom) bewijzen waarom het puike winterauto's zijn:

Afbeelding

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door NSXRS » 28 okt 2011, 18:23

Gewoon Turbo opschroeven.
bij de 1.8 levert dat afhankelijk van de mate van tuning tussen de 210-250PK op. Meer hoef je absoluut niet en blijft er een mooie balans met prestaties waarmee de MX5 het dan vrijwel elke serieuze sportwagen heel moeilijk kan maken.
Ik kan het weten, ik heb een '99 10th Anniversary. Zelf nieuw gekocht en vrijwel direkt na aankoop de auto helemaal technisch aangepakt met turbo en alle andere aanpassingen, kostte me toen alles bij elkaar vrijwel even veel als een nieuwe S2000, rijdt echter zo veel speelser en leuker :hosanna:

Rijd je een S2000 of oudere Boxster het snot mee voor de ogen. :df: :kikker:
Ik rijd er echter de laatste paar jaar nooit meer mee omdat ik nog divers ander leuk spul heb.

KOPEN??

[i]van eerste eigenaar (ikke) met slechts ca. 48K Km en levenslang binnen gestald geweest, dus nog helemaal in nieuwstaat.....is echter geen koopje...[/i]

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 28 okt 2011, 18:29

Klimkt goed misschien zijn er zelfs wel liefhebbers voor te vinden maar een paar foto's en een richtprijs zijn dan wel een must.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door RobS » 31 okt 2011, 14:27

Ik ben inmiddels bezig met m'n 3e, van een rode NA 1.6 turbo, naar een Elise, naar een NB 1.8 turbo naar een MaX5. Zegt genoeg denk ik :df:

De (ex) NB1.8 Turbo is te koop. Voorzien van BeGi 2554 turboset, grotere intercooler, MegaSquirtII stand alone ECU, Tein onderstel etcetc

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Damir Vukovic » 31 okt 2011, 17:00

Conclusie, iedereen wil van die hondenhokken af.



Probleem met de stuurinrichting weer gefixed Rob? Wat bleek uiteindelijk nou de oorzaak? Boutje bij de U-koppeling losgetrild of serieuzer werk?

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 31 okt 2011, 17:03

Die blauwe turbo van Rob was wel een beetje de reden dat ik in in een MX-5 geïnteresseerd raakte. Mooie kar is dat!

Met een beetje geluk klinkt die van mij vanaf zaterdag zo: katvervanger en uitlaat zijn beide onderweg.


Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12760
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door MartijnGizmo » 31 okt 2011, 17:30

Waarom een katvervanger?

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 31 okt 2011, 18:03

Omdat het kan. :hungry:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12760
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door MartijnGizmo » 31 okt 2011, 18:28

Ja, dat wel, maar lijkt mij zo omslachtig om jaarlijks te wisselen ivm APK... :P

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door GTRene » 31 okt 2011, 19:44

wat dat betrefd wellicht beter een sportkat 100 of 200 heb je ook weinig last/tegendruk.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10791
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Joy » 31 okt 2011, 19:48

Een Mazda Miata uit 1991 met een 1.8 16V volgens RDW, is dat mogelijk ? Ik dacht dat er in de eerste bouwjaren slechts een 1.6 werd geleverd ?

Dit weekend ga ik er een bekijken samen met mijn zwager. Aandachtspunten ? Wielkasten achter hadden roest maar zijn behandeld.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 31 okt 2011, 20:27

MartijnGizmo schreef:Ja, dat wel, maar lijkt mij zo omslachtig om jaarlijks te wisselen ivm APK... :P
Ik las laatst op het MX-5 forum dat het niet nodig is om een kat te hebben omdat er U9 op het kenteken staat. Geen idee of het waar is, ik kan zo de kat even terug wisselen. Dus dat is het probleem niet.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 31 okt 2011, 20:49

Kan iemand mij trouwens vertellen hoe dat zit als je een spaghetti spruitstuk monteert? Ik heb nog nergens een flexibel deel in de uitlaat gezien. Heeft de MX-5 dat niet? En ook niet nodig?

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door RobS » 31 okt 2011, 21:04

Damir Vukovic schreef:Conclusie, iedereen wil van die hondenhokken af.



Probleem met de stuurinrichting weer gefixed Rob? Wat bleek uiteindelijk nou de oorzaak? Boutje bij de U-koppeling losgetrild of serieuzer werk?
Het was inderdaad een missend boutje, achteraf gezien was het niet zo verstandig om nog naar huis te rijden. We kwamen er pas achter toen het stuurhuis er al half was, dus toch maar gewoon vervangen door een onbekrachtigd stuurhuis.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door RobS » 31 okt 2011, 21:07

Petrolhead Tom schreef:Kan iemand mij trouwens vertellen hoe dat zit als je een spaghetti spruitstuk monteert? Ik heb nog nergens een flexibel deel in de uitlaat gezien. Heeft de MX-5 dat niet? En ook niet nodig?
Er is geen flexibel stuk :) Zoek maar eens naar een Raceland spruitstuk, moet voor ~125€ te vinden zijn. Je moet er alleen niet al te veel van verwachten.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 31 okt 2011, 21:09

RobS schreef:
Petrolhead Tom schreef:Kan iemand mij trouwens vertellen hoe dat zit als je een spaghetti spruitstuk monteert? Ik heb nog nergens een flexibel deel in de uitlaat gezien. Heeft de MX-5 dat niet? En ook niet nodig?
Er is geen flexibel stuk :) Zoek maar eens naar een Raceland spruitstuk, moet voor ~125€ te vinden zijn. Je moet er alleen niet al te veel van verwachten.
In de zin van: het levert geen 10.000pk extra of in de zin van: je vlamt er na drie middagen gassen de gaten in?

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door RobS » 31 okt 2011, 21:18

Joy schreef:Een Mazda Miata uit 1991 met een 1.8 16V volgens RDW, is dat mogelijk ? Ik dacht dat er in de eerste bouwjaren slechts een 1.6 werd geleverd ?

Dit weekend ga ik er een bekijken samen met mijn zwager. Aandachtspunten ? Wielkasten achter hadden roest maar zijn behandeld.
Op kenteken 1.8? Het 1.8 blokje kan vrij gemakkelijk in een < '94 gehangen worden.
Petrolhead Tom schreef:
RobS schreef:
Petrolhead Tom schreef:Kan iemand mij trouwens vertellen hoe dat zit als je een spaghetti spruitstuk monteert? Ik heb nog nergens een flexibel deel in de uitlaat gezien. Heeft de MX-5 dat niet? En ook niet nodig?
Er is geen flexibel stuk :) Zoek maar eens naar een Raceland spruitstuk, moet voor ~125€ te vinden zijn. Je moet er alleen niet al te veel van verwachten.
In de zin van: het levert geen 10.000pk extra of in de zin van: je vlamt er na drie middagen gassen de gaten in?
Kwaliteit is (voor het geld) prima, pk's ga je niet veel van merken. Zou m'n geld eerst uit geven aan zo licht mogelijke velgen met fatsoenlijke banden, leuk onderstel en evt fatsoenlijke remblokken. Vermogensupgrades zijn eigenlijk weggegooid geld of je moet voor turbo of sc gaan.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10791
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Joy » 31 okt 2011, 21:23

Ja volgens eigenaar, advertentie op Marktplaats is het een 1.8. Normaal gesproken kan dit niet zou je zeggen ?

Ik zie net dat RDW geen gegevens heeft genoteerd van de motor.

Kenteken: TX-HJ-53

Import in 1998

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ti-Tourist (Erik) en 8 gasten