328i M50 intlaat (update 24/06/12 - gemonteerd)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
GTRene

Re: 328i M50 Modificatie (uit Ring topic)

Bericht door GTRene » 20 sep 2011, 23:55

ah, hier zo'n complete bolt-on kit van Rotrex voor dit type motoren, inderdaad onder de 2.900,-euro

http://www.ccr-racing.dk/shop/superchar ... -212p.html" onclick="window.open(this.href);return false;

siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Bericht door siegerdehaan89 » 21 sep 2011, 00:18

het was toch ook zo dat er een of ander nieuwer type kop pastte?

En hoe zit het met ombouw naar mechanische klepstoters?

Nokkenassen? S50, past dat ja of nee? US M3 nokken, scheelt het veel en is het de moeite, schrick, 900 euro, moeite waard? Winst?

Lichter vliegwiel? Drive ability/koppel onderin ?

Die lichtgewicht poelies, rollenbank meetbaar maar dagelijks verkeer, Merkbaar?

Maximale toerental van 6500 toeren vermogen, wat is de max van zo een blok? Is het standaard al uitgewogen en gebalanceerd?Zuigerbodemkoeling is standaard = top voor drukvulling...

Zomaar wat randdelen die opzich best makkelijk te vervangen zijn. Want hey, een kop wisselen is ook geen rocket science uiteindelijk. Het lijkt alleen eng misschien, voor sommigen... :)

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 21 sep 2011, 04:25

Driftking, Paul Vlasblom toch? Wat ik gezien heb is die heel erg duur met ze spullen. Die vraagt op MP zo €750 voor een E36 LSD. Of alleen een gekoeld diff cover voor €400.

Dus een S50 ombouw zal wel een fortuin zijn (al kun je dat ook zelf).

Zo jammer dat ze in engeland het stuur aan de andere kant hebben zitten. Als je ziet wat je daar voor een auto betaald. Waar je hier een redelijke E36 M3 voor koopt, heb je daar een dikke E36 M3.

Je kan voor een redelijk bedrag een M3 hierheen halen. Enige wat kut is, is dat je aantal zaken weer moet gaan ombouwen omdat ze aan de verkeerde kant in de motorruimte zitten. Draadboom bijv.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 sep 2011, 09:08

klopt das echt balen, dat land is relatief dichtbij (wel een lastige zee er tussen) maar die verdomde Engelsen rijden aan de "verkeerde" kant en het stuur zit dus ook vaak "verkeerd" :zwijntje:

MParallel

Bericht door MParallel » 21 sep 2011, 16:51

GTRene schreef:klopt das echt balen, dat land is relatief dichtbij (wel een lastige zee er tussen) maar die verdomde Engelsen rijden aan de "verkeerde" kant en het stuur zit dus ook vaak "verkeerd" :zwijntje:
En ook goed oppassen waar de auto gereden heeft. Als ze in de buurt van de zoute zeelucht hebben gereden wil er nog behoorlijk corrossie aanwezig zijn.

siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Bericht door siegerdehaan89 » 21 sep 2011, 23:13

andere motor erin takelen is wel erg makkelijk gesproken.. Waarom niet de m52 aanpassen? Het is in de basis een erg mooie motor...

Knot

Bericht door Knot » 21 sep 2011, 23:17

siegerdehaan89 schreef:
En hoe zit het met ombouw naar mechanische klepstoters?

Nokkenassen? S50, past dat ja of nee? US M3 nokken, scheelt het veel en is het de moeite, schrick, 900 euro, moeite waard? Winst?

Lichter vliegwiel? Drive ability/koppel onderin ?
Maximale toerental van 6500 toeren vermogen, wat is de max van zo een blok? Is het standaard al uitgewogen en gebalanceerd?Zuigerbodemkoeling is standaard = top voor drukvulling...
Heb ik ook wel over nagedacht. Op droog knallen dan hoor ik na 10 min de klepstoters tikken, gaat ie niet stuk van maar klinkt toch vervelend. Echter vaste stoters erin is dik 1000 euro zei Bas, daar heb ik ook een ruiilblok voor dus dan maar zo verder, ding ploft niet zomaar.

Nokkenassen zou ik schrik nemen, kost geld maar dan is het wel goed geregeld. Moet er uiteraard wel een goede complete uitlaat op zitten (iig spruitstuk) zodat er ook gas kan vertrekken.

Toerental zou ik niet zo snel doen, slijtage is dan extremer, is ie volgens mij niet op berekend om 7000 te draaien. Zou m eerder sterker maken tot die 6500 toeren.

2.8 blokje is opzich niks mis mee en ik vind het wel een sport om zo hard mogelijk te gaan met een non-M engine!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 sep 2011, 00:19

Volgens mij is de max van de M52/M54 en USA S50 blokken zo ongeveer het onderblok. Als je het toerental te ver gaat verhogen (bijvoorbeeld 7200 RPM) dan schud het onderblok zichzelf aan gort door harmonische trillingen. Krijg je allerlei vage problemen van zoals oliepompmoeren die los lopen, oliepomp assen die breken enz enz.

Het zijn in de basis niet echt geschikte motoren als je de weg van heel veel toeren bewandelen wilt in elk geval.

MParallel

Bericht door MParallel » 22 sep 2011, 03:31

Knot schreef:...Op droog knallen dan hoor ik na 10 min de klepstoters tikken, gaat ie niet stuk van maar klinkt toch vervelend ...!
Wat bedoel je precies met op droog knallen?

Ik heb tijdens mijn laatste trip wel ondervonden dat na 2 of 3 rondjes achter elkaar rijden op de Nordschleife of 20 minuten sessies op GP circuit, het blok "anders" klonk. Die draait tijdens zo'n sessie eigenlijk nooit minder dan 4000rpm terwijl ik daar buiten rondjes op een circuit amper tot nooit kom.

Dus ik heb geen idee wat dat vreemde geluid veroorzaakt. Het was niet een specfiek geluid van een onderdeel, maar van het blok als geheel. Alsof er een andere motor in zit. Of dat door alle warmte komt...!?

Maar door jouw opmerking over tikkende klepstoters (al was het geluid zover ik weet niet zozeer die van tikkende klepstoters.

Reind

Bericht door Reind » 22 sep 2011, 09:41

MParallel schreef:
Knot schreef:...Op droog knallen dan hoor ik na 10 min de klepstoters tikken, gaat ie niet stuk van maar klinkt toch vervelend ...!
Wat bedoel je precies met op droog knallen?

Ik heb tijdens mijn laatste trip wel ondervonden dat na 2 of 3 rondjes achter elkaar rijden op de Nordschleife of 20 minuten sessies op GP circuit, het blok "anders" klonk. Die draait tijdens zo'n sessie eigenlijk nooit minder dan 4000rpm terwijl ik daar buiten rondjes op een circuit amper tot nooit kom.

Dus ik heb geen idee wat dat vreemde geluid veroorzaakt. Het was niet een specfiek geluid van een onderdeel, maar van het blok als geheel. Alsof er een andere motor in zit. Of dat door alle warmte komt...!?

Maar door jouw opmerking over tikkende klepstoters (al was het geluid zover ik weet niet zozeer die van tikkende klepstoters.
Wat Knot bedoeld is dat veel M50/M52 motoren na intensief en langdurige vollast gaan klinken als trekkers. Dit komt omdat er extra ruimte ontstaat tussen de nokkenassen en hydraulische klepstoters. Hoe dit precies ontstaat is vrij onduidelijk en is eigenlijk alleen te verhelpen door met vaste klepstoters te werken. In de racerij is het echt een probleem omdat de kleplift hierdoor negatief word beïnvloed en het vermogen dus ook. Ik heb met Bas veel discussie gehad over hoe het kan gebeuren maar er is geen echte theoretische verklaring voor.

De 1 doet het overigens wel en de ander weer niet of minder.

Knot

Bericht door Knot » 22 sep 2011, 09:54

Dat was het idd, maar aan vermogensverlies merk ik niet veel, zal mischien 10pk kwijt zijn ofzo (wat in een aprisco race fataal kan zijn natuurlijk).

Vreemd genoeg heb ik er bij driften op nat geen last van en dan zit het blok toch ook langdurig op 6500 te stuiteren!

Komen er veel krachten op de auto door snelle bochten te rijden op droog (1 rondje Nordschleife is genoeg om m goed te laten tikken) dan is het zo gebeurd.

Mijn blok staat wel bijna op 280.000km natuurlijk dus slijtage zou goed kunnen. Rij je een blokje rustig dan is het weer verdwenen dus ik geloof het wel. Laat m eerst de 3 ton maar eens halen.

MParallel

Bericht door MParallel » 22 sep 2011, 17:09

Reind: helder. Dan moet ik dat ook gehad hebben. Na een tot 3 rondjes "knallen" klonk mijn motor volledig anders, zoals ik al aangaf. Dat moet dan ook dat geweest zijn.

Ik heb wel gelezen dat die hydraulische klepstoters "oil locked" kunnen raken en dan dus niet meer altijd contact houden met de klep zoals dat wel zou moeten. Het maximum aantal rpm is ook niet voor niks lager dan een blok met vaste stoters, juist vanwege dit.

Ik heb geen idee wat de levensduur is van zo'n hydraulische lifter. Al zie ik weinig mensen, als het niet écht nodig is, even 24 stoters vervangen.

Dunnere (of was het nu juist dikkere?) olie zou wat kunnen helpen.

Ik rijd zelf al sinds ik de auto heb met Castrol Magnatec 5W40.

Knot

Bericht door Knot » 07 mar 2012, 10:36

Zat nog eens te zoeken naar Rotrex setup (monteer ik in Forza 4 ook veel) maar heeft iemand een idee of die E36 328i van Vlasblom het nogsteeds doet en of die problemen heeft gehad met de supercharger setup?

http://www.autojunk.nl/2008/01/met-drif ... denemarken

http://www.ccr-racing.dk/shop/superchar ... -220p.html

GTRene

Bericht door GTRene » 07 mar 2012, 11:27

gaaf zo'n stil Rotrex systeem,
dat stukje van 05.40 t/m 06.55 die Lotus Elise S2 met Honda conversie en Rotrex 450pk en tis een lightweight version slechts 700kg zegt die man...wow

Friso

Bericht door Friso » 11 mar 2012, 22:17

Knot schreef:Dat was het idd, maar aan vermogensverlies merk ik niet veel, zal mischien 10pk kwijt zijn ofzo (wat in een aprisco race fataal kan zijn natuurlijk).

Vreemd genoeg heb ik er bij driften op nat geen last van en dan zit het blok toch ook langdurig op 6500 te stuiteren!

Komen er veel krachten op de auto door snelle bochten te rijden op droog (1 rondje Nordschleife is genoeg om m goed te laten tikken) dan is het zo gebeurd.

Mijn blok staat wel bijna op 280.000km natuurlijk dus slijtage zou goed kunnen. Rij je een blokje rustig dan is het weer verdwenen dus ik geloof het wel. Laat m eerst de 3 ton maar eens halen.

Ik had er in het begin na 2 rondjes NS ook weleens last van ,maar na het plaatsen van een oliekoeler nagenoeg niet meer. Misschien te hoge olie temperatuur ,en dat de olie dan te dun wordt?

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 06 apr 2012, 09:07

Weet iemand of de gasklep van een m50 plug en play is op een m52?
Gaat met name om de lengte van de kabels. (Komt op de m50 inlaat).

MParallel

Re: 328i M50 intlaat (update 24/06/12 - gemonteerd)

Bericht door MParallel » 24 jun 2012, 18:04

Vorige week zaterdag dan eindelijk begonnen met de M50 inlaat ombouw. Weersverwachting was prima en het is weer aftellen om naar de Ring te gaan.

Ik heb er echt extreem lang over gedaan. Veel langer dan gepland. Ik dacht in 5 uurtjes wel klaar te zijn, maar uiteindelijk kwam er weer zoveel extra bij kijken.

Onder andere al 1,5 uur verloren met stukken gereedschap terug te vissen uit de motorruimte, waarvan ik het voor mekaar kreeg deze achter de zekeringskast te laten vallen, en naar beneden. Daar zit een plateau dus het valt niet op de grond. In die hoek kun je met je handen ook niet bij vanwege de ABS unit en alle remleidingen. Ik heb letterlijk zitten vissen met een haakje tot ik ze - weer letterlijk - aan de haak sloeg.

Daarnaast heb ik met het hele inlaat traject aan de kant, nog de nodige zaken schoongemaakt e.d. en heb ik gelijk de complete carterventilatie vervangen (2x slang + cyclone). Vanwege mijn vele korte stukken heb ik meer dan normaal last van slush en die cyclone houdt het al zolang vol dat ik bang ben dat het een tijdbom wordt. Dat wilde ik niet gokken. Mogelijk is het nog de originele, dus better safe than sorry.

Goed, dat mijn M50 spruitstuk was voorzien van het M52 aansluitblok aan de onderzijde maakt het plug&play en dat was erg lekker. Alles zit gewoon alsof het origineel is, en alles zit gewoon op dezelfde plek. Bijvoorbeeld de steun van de dipstick zit weer precies zo vast op de beugel onder het spruitstuk als standaard.

Goed, om een lang verhaal kort te maken...uiteindelijk 17 uur bezig geweest, verdeelt over 3 dagen. Rustig aan gedaan, en gezorgd dat alles goed vast zat en alles weer juist aangesloten was. Het was in 1x starten en draaien en geen vacuüm problemen. Dus dat was erg fijn. Stationair is nu ook weer perfect nadat ik meteen de stationair stappenmotor grondig had schoongemaakt.

Dan mijn ervaringen. Ik heb (natuurlijk) geen dyno uitdraai, maar het op papier verlies van koppel onderin, ik moet eerlijk zeggen, op straat merk ik er niks van. Rotondes zijn nog steeds probleem loos in zijn 3 te nemen van onder de 50km/h.

De motor zelf voelt meer vrij en komt makkelijker op toeren. Alsof je zoals vroeger op de scooter de prop uit de uitlaat had gehaald.

Ik heb de auto nog niet tot de limiter gehad, dus over die extra power helemaal bovenin kan ik nog niks zeggen.

Ik heb ook beide gasklappen direct vervangen door vergrootte versies. Mogelijk, maar dat weet ik dus niet, spelen die nog een rol in het (gevoelsmatig) niet-verlies van koppel cq het sneller op toeren willen komen.

Foto's volgen.

Wordt vervolgd.

Eric-328 schreef:Weet iemand of de gasklep van een m50 plug en play is op een m52?
Gaat met name om de lengte van de kabels. (Komt op de m50 inlaat).
Waarom zou je dat doen? De M50 klep is net zo groot als die van een M52 en is geen plug&play. Dan ga je zitten modden voor 0 resultaat.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 jun 2012, 21:23

toch weer mooi gedaan.

en nu snel zo'n grijpertje op zo'n lange arm kopen :D
flexibele grijper

Afbeelding

heb ik al tig keer gebruikt, erg handig kan ik je zeggen :mrgreen:
iets van 3,-euro

Knot

Bericht door Knot » 24 jun 2012, 21:37

Dat vind ik toch nog best wat uurtjes werk zeg, maar blijft een mooie upgrade.

Die carterventilatie vervangen, is dat sowieso bij elk blok niet handig? In mijn geval 287.000km op de klok, zit het dan ook niet wat dicht?

MParallel

Bericht door MParallel » 24 jun 2012, 22:10

GT Rene: nu ik dat ding zie...ja die had ik moeten hebben. Die ga ik zo snel mogelijk scoren, die hoort gewoon in de gereedschapskoffer.

Knot: uiteraard kan het nooit kwaad. Als je vaak lange stukken rijdt, of in elk geval de olie steeds goed warm stookt, dan zal het amper een issue zijn. Je kan altijd even de slang van het kleppendeksel loshalen en kijken of het schoon is.

Ik had dit in de slang vd cyclone naar de dipstick tube (andere zijde was wel schoon).

Afbeelding

Voor hetzelfde geld heb k dit al jaren, maar zeker de afgelopen koude winter wilde ik geen risico. In het ergste geval slaat het membraan vd cyclone vast en wordt er olie het spruitstuk gedumpt met kans op hydrolocking. In me oude spruitstuk had ik overigens geen olie zitten.

Het is allemaal emmissie gedoe, volgens mij kun je het ook afdoppen.

Gisteren ook weer verse Castrol Magnatec en filter erin. Me 328 LSD is ook klaar, dus die komt er nu ook asap onder.

yorick

Bericht door yorick » 24 jun 2012, 23:13

Best een klus hè! Mooi dat het er op zit ben benieuwd naar je ervaring vanaf 4k t/m begrenzer. Een vacuüm lek hoef je trouwens niet te merken stationair. En je moet je auto heel goed kennen als er later toch een lekje ontstaat. Als de auto aan de Co meter hangt spuiten met remreiniger werkt, of als de inlaat gedemonteerd is afpersen.

Knot

Bericht door Knot » 24 jun 2012, 23:25

Ik rij eens per maand een hele dag papenburg in de toerenbegrenzer en 240 op de teller heen en weer op de A31, lijkt me dat mijn blok dan wel schoongebrandt is of blijft die meuk hangen door eerdere tussentijdse korte ritjes?

MParallel

Bericht door MParallel » 25 jun 2012, 11:32

yorick schreef:Best een klus hè! Mooi dat het er op zit ben benieuwd naar je ervaring vanaf 4k t/m begrenzer. Een vacuüm lek hoef je trouwens niet te merken stationair. En je moet je auto heel goed kennen als er later toch een lekje ontstaat. Als de auto aan de Co meter hangt spuiten met remreiniger werkt, of als de inlaat gedemonteerd is afpersen.
Zeker een klus, maar wel een mooie om te doen. Je leert weer een heel stuk meer je blok kennen. Nu ben ik zelf vrij technisch en niet bang om "een steeksleutel vast te houden" dus wat dat betreft geen probleem.

Had ik alleen maar geweten hoe die clip-on benzineleidingen werkten (ik dacht dat alleen de M3 van die clip-on leidingen had) dan had ik de benzinerail helemaal los kunnen hebben. Die moet je bij de ophanging iets inzagen voor de adapterbrackets en dat heb ik nu op de auto moeten doen.

Aan de andere kant had ik weer de gouden tip gekregen om de O-ringen van de injectors even licht te bevochtigen met wat motorolie. Die "popten" dan ook weer probleemloos terug in zowel de inlaat als de benzinerail.

Van de vele verhalen die ik heb gelezen, begreep ik dat bij een vacuümlek de auto slecht stationair draait of heel hoog, omdat er extra lucht de motor in kan, alsof je gas geeft.

Het spruitstuk is sowieso niet lek en ik heb alle slangen ook gecheckt op scheuren. Achteraf had ik nog wel de slang van spruitstuk naar benzine druk regulator kunnen vervangen, die was behoorlijk droog. Die heb ik voor de zekerheid nog even flink ingetapet op de uiteinden.

De slang van spruitstuk naar vaccuum potje voor de uitlaatklep was nog prima, en die van spruitstuk naar de tank ontluchtingskklep was ook nog prima.

Ik wist ook niet welke slangen ik allemaal zou tegenkomen, het was natuurlijk helemaal mooi om alle KVS slangen e.d. ook meteen mee te pakken.

Ik denk dat als ik het nog eens zou moeten doen, het wel een stuk sneller kan, omdat ik nu precies weet wat ik tegen ga komen.

PS: aan de onderkant van de M52 inlaat was nog een clip aanwezig waar de benzineleidingen aan vast zaten. Die ontbreekt op de M50 inlaat. Hebben jullie hier nog iets voor gedaan, of de leidingen gewoon los gelaten?

yorick schreef:Best een klus hè! Mooi dat het er op zit ben benieuwd naar je ervaring vanaf 4k t/m begrenzer. Een vacuüm lek hoef je trouwens niet te merken stationair. En je moet je auto heel goed kennen als er later toch een lekje ontstaat. Als de auto aan de Co meter hangt spuiten met remreiniger werkt, of als de inlaat gedemonteerd is afpersen.
In dat geval kan ik me niet voorstellen dat je enige vorm van condens in je olie hebt. Aangezien je ook al 287k km op de teller hebt...dan was je cyclone nu al lang kapot geweest. Zou mijn verwachting zijn in elk geval.
Voor hetzelfde geld was die van mij ook nog gewoon 50k meegegaan. Ik lees wel van vervangingstermijnen van 70k, maar op basis van wat soort eigenschappen dat geldt...

Weet iemand overigens hoeveel sneller de auto is? Meer vermogen betekent volgens mij een hogere top, want je hebt meer vermogen tegen de luchtweerstand. Ik kan me voorstellen dat de auto nu in de 5e versnelling dichter bij de limiter zou kunnen komen en dus sneller zou gaan.

Volgens het boekje is de top van een cabrio 230km/h en coupe 240km/h. Maar omdat je zelf al aangeeft wekelijks 240km/h te rijden...(of je hebt een korter diff).

Heeft iemand overigens die hele M3 onderplaat gemonteerd? Die dus tot halverwege de auto loopt? Soms op hogere snelheid wordt de voorkant wel erg licht dat het soms lijkt alsof de voorwielen van de grond komen. Voelt niet echt fijn.
Nu zag ik dat er een m3 onderplaat bestaat (met uitsparing voor X-brace) die de halve auto beslaat. Dit zou helpen de luchtstroom onder de auto te verbeteren en voor meer onderdruk aan de onderzijde.

Iemand hier ervaringen mee? Zit er zwaar aan te denken zo'n plaat te bestellen.

En nu ik toch bezig ben. Iemand met US S52 nokkenassen?

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 25 jun 2012, 11:44

Ik heb een m3 Gt zwaard (met hoeken). Dit merk je goed op hogere snelheden, zelfs met het zwaard relatief weinig uitgeschoven.

Knot

Bericht door Knot » 25 jun 2012, 12:05

Met een 3,15 diff haal je in standaard trim de begrenzer in 5 (245 teller, 240 gps), met de M50 mod zou je het met het 2,93 diff misschien ook moeten halen nu, dan maak je wel vaart... 245 + 7,5% :)

Plaats reactie