Een Volvo bij driving-fun?
- ErikMartijn
Re: Een Volvo bij driving-fun?
Gefeliciteerd! Blijft echt super zo'n T5 blok, alleen jammer dat ze met de 850 op FWD zijn overgestapt. 

- Volvoturbo
Dankjewel, ja dat is eeuwig zonde.
Maar deze auto heeft weer een totaal ander karakter dan mijn vorige 940.
Dus dat maakt het ook wel leuk. En iedereen gaat naast je staan bij het stoplicht.
Leuk verassingseffect.
Maar deze auto heeft weer een totaal ander karakter dan mijn vorige 940.
Dus dat maakt het ook wel leuk. En iedereen gaat naast je staan bij het stoplicht.
Leuk verassingseffect.
-
Gefeliciteerd! Goede sterke, en lekker klinkende motoren dit, zeker met een chippie!

Al geprobeerd?Volvoturbo schreef:Nieuwe auto, eindelijk hoor ik bij de 250kmh groep..

-
Hou de droom nog ff vastVolvoturbo schreef:eindelijk hoor ik bij de 250kmh groep.

- Volvoturbo
Het is geen droom, red hij makkelijk op de teller
, en dan heeft hij nog circa 800rpm te gaan.
Jammer dat mensen het niet geloven van zo'n bak.
Binnenkort komt er een chip in , dus dat is dan sowieso geen droom meer.
De s55 amg op duitse autobahn, die gelimiteerd was op 250, moest toch naar rechts toen we in 2006 de t-5R nog hadden. Die overigens ook niet standaard was.
De witte van ons 'automaat', redde 254 op gps. 265 teller. Autobahn.

Jammer dat mensen het niet geloven van zo'n bak.
Binnenkort komt er een chip in , dus dat is dan sowieso geen droom meer.
De s55 amg op duitse autobahn, die gelimiteerd was op 250, moest toch naar rechts toen we in 2006 de t-5R nog hadden. Die overigens ook niet standaard was.
De witte van ons 'automaat', redde 254 op gps. 265 teller. Autobahn.
- Joopieboy
Automaat loopt altijd iets trager als de handgeschakelde versie. En de 'echte' R is vanwege de grotere turbo ook een flinke bak sneller als een 'gewone' T5 of T5-R, maar leuke auto's! :strong:
- Wout309t
- Auto: A4 40TFSI
Onzin, een R heeft idd in het geval van een handbak 24 pk meer t.o.v. een T-5 (Niet t.o.v. een T-5R!!), maar dat is echt geen wereld van verschil.Joopieboy schreef:Automaat loopt altijd iets trager als de handgeschakelde versie. En de 'echte' R is vanwege de grotere turbo ook een flinke bak sneller als een 'gewone' T5 of T5-R, maar leuke auto's! :strong:
Een niet al te dik uitgeruste (lees: kale) T-5 handbak doet nauwelijks onder voor een R die standaard een stuk luxer (dus zwaarder) is.
Verschillen tussen de HPT 850's zijn gewoon bijzonder klein qua snelheid.
Ja, en ik kan het weten want ik heb al 5 jaar lang een T-5 en inmiddels ook alweer een jaar een R. De laatste is weliswaar een S70, maar dat maakt niks uit.
Het enige verschil tussen de diverse auto's is de turbo, maar de 18T van de R-handbak levert ook gewoon 250pk, net als de 16T van de T-5R.
- Joopieboy
Maar in het geval van chippen heb je wel een behoorlijk voordeel met een R, als is het alleen maar vanwege de grotere turbo. Maar standaard lopen ze al een stuk harder.
En qua verschillen dat die vrij klein zijn? Dat is niet helemaal het geval, vermogen scheelt niet veel, maar qua koppel scheelt het 50 Nm tussen de handbakken, automaatbak is teruggetuned vanwege het behoud van de automaatbakken. Wat bij Rica dus een zwak punt word door hun tuning.
T5
Hand: 224 pk/300 Nm
7.5sec en max 240 km/u
Aut: 224 pk/300 Nm
7.8sec en max 230 km/u
T5-R
Hand: 240 pk/330 Nm
7.0sec en max 245 km/u
Aut: 240 pk/330 Nm
7.8sec en max 235 km/u
R
Hand: 250 pk/350 Nm
6.8sec en max 250 km/u
Aut: 241 pk/300 Nm
7.6sec en max 235 km/u
Even uit mijn hoofd als ik mij niet vergis.
En qua verschillen dat die vrij klein zijn? Dat is niet helemaal het geval, vermogen scheelt niet veel, maar qua koppel scheelt het 50 Nm tussen de handbakken, automaatbak is teruggetuned vanwege het behoud van de automaatbakken. Wat bij Rica dus een zwak punt word door hun tuning.
T5
Hand: 224 pk/300 Nm
7.5sec en max 240 km/u
Aut: 224 pk/300 Nm
7.8sec en max 230 km/u
T5-R
Hand: 240 pk/330 Nm
7.0sec en max 245 km/u
Aut: 240 pk/330 Nm
7.8sec en max 235 km/u
R
Hand: 250 pk/350 Nm
6.8sec en max 250 km/u
Aut: 241 pk/300 Nm
7.6sec en max 235 km/u
Even uit mijn hoofd als ik mij niet vergis.
- Wout309t
- Auto: A4 40TFSI
Het zijn allemaal leuke getallen, ik heb ze niet gecontroleerd. Maar volgens mij heb je qua opgave van Volvo wel gelijk. Maar de verschillen zijn in werkelijkheid kleiner. Ik denk dat ze de verschillen op papier bewust groter hebben gemaakt vanuit commercieel oogpunt.
Neem maar van mij aan dat een 'R' in elk geval geen 'flinke bak sneller' is!
Als je inderdaad gaat chippen heeft een 18T uiteraard meer potentieel dan een 16T of 15G.
Maar als je de verschillen ziet met puur en alleen een chip op een gezonde 850 t-5 kom je aan een pk of 265/270. Gemeten en dus niet de belachelijke opgaven die Rica doet met 304 pk.
Met een R kom je op die manier ongeveer aan de 280pk.
Pas als je de randdelen als uitlaat en intercooler mee gaat nemen worden de verschillen groter.
Als je inderdaad gaat chippen heeft een 18T uiteraard meer potentieel dan een 16T of 15G.
Maar als je de verschillen ziet met puur en alleen een chip op een gezonde 850 t-5 kom je aan een pk of 265/270. Gemeten en dus niet de belachelijke opgaven die Rica doet met 304 pk.
Pas als je de randdelen als uitlaat en intercooler mee gaat nemen worden de verschillen groter.
- Joopieboy
Dat klopt dat de verschillen kleiner zijn, topsnelheden die ze opgeven halen ze iig wel (en vaker nog iets meer), automaten staan wel erom bekend om iets te zijn teruggevoerd.Wout309t schreef:Het zijn allemaal leuke getallen, ik heb ze niet gecontroleerd. Maar volgens mij heb je qua opgave van Volvo wel gelijk. Maar de verschillen zijn in werkelijkheid kleiner. Ik denk dat ze de verschillen op papier bewust groter hebben gemaakt vanuit commercieel oogpunt.

En Rica is idd erg positief met hun waardes, voor de automaat bakken ook niet echt bevorderlijk die tuning van hun maar goed.
De andere onderdelen maken ook een vrij groot verschil uit, zeker qua intercooler die standaard een gecombineerde intercooler en oliekoeler is. En de koelleiding die om het blok heen loopt heeft wat veelbochten, ideaal voor in zweden maar levert eigenlijk vrij veel verlies op hier in dit klimaat. Beter kun je een nette pijp over het blok heen laten lopen. FMIC erop, losse oliekoeler, etc. En eventueel een aparte boostcontroller. Er is zoveel te doen haha.
-
Oliekoeler van de motorolie zit in de radiateur, wanneer de auto een automaat heeft zit deze er ook bij in.Joopieboy schreef:Dat klopt dat de verschillen kleiner zijn, topsnelheden die ze opgeven halen ze iig wel (en vaker nog iets meer), automaten staan wel erom bekend om iets te zijn teruggevoerd.Wout309t schreef:Het zijn allemaal leuke getallen, ik heb ze niet gecontroleerd. Maar volgens mij heb je qua opgave van Volvo wel gelijk. Maar de verschillen zijn in werkelijkheid kleiner. Ik denk dat ze de verschillen op papier bewust groter hebben gemaakt vanuit commercieel oogpunt.
En Rica is idd erg positief met hun waardes, voor de automaat bakken ook niet echt bevorderlijk die tuning van hun maar goed.
De andere onderdelen maken ook een vrij groot verschil uit, zeker qua intercooler die standaard een gecombineerde intercooler en oliekoeler is. En de koelleiding die om het blok heen loopt heeft wat veelbochten, ideaal voor in zweden maar levert eigenlijk vrij veel verlies op hier in dit klimaat. Beter kun je een nette pijp over het blok heen laten lopen. FMIC erop, losse oliekoeler, etc. En eventueel een aparte boostcontroller. Er is zoveel te doen haha.
Voordeel is dat je de 6.5l motorolie iets sneller op gewarmd hebt.
Uit persoonlijk ervaring zou ik nooit naar Rica gaan. Ik vind ik dat rica te hoge vermogens claimt en hun software verhoogt niet de driveability zoals het hoort.
Er zijn zat betere te vinden oa Fasttech
en voor een beetje inspiratie:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2pesfLwA ... C138D5CF9A[/youtube]
Succes met je roffel
-
Zal best. Jij liever dan ik. 280x26 is de schijfmaat toch? Ter vergelijk: zoiets zit ook onder een e36 318iS en die weegt minder. Ding zal het bergaf en wind mee misschien halen maar een "250km/h" auto? Not in my book.Volvoturbo schreef:Het is geen droom, red hij makkelijk op de teller,
-
Wat Steve daarmee probeert te zeggen is dat een standaard 850-T5 dat met zijn ~225pk nooit onder alle omstandigheden gaat halen. Met wat anabole chip's zal dat anders zijn, maar als de remmerij en onderstel al aan de matige kant zijn voor een standaard uitvoering is dat al helemaal het geval bij een gechipte variant.steve smith schreef:Zal best. Jij liever dan ik. 280x26 is de schijfmaat toch? Ter vergelijk: zoiets zit ook onder een e36 318iS en die weegt minder. Ding zal het bergaf en wind mee misschien halen maar een "250km/h" auto? Not in my book.
En een beetje fatsoenlijke remmen (en bijpassend onderstel) zijn best wel handig as je op de autobahn met volle polle achterop langzaamrijdend verkeer rijdt. Dan is 250km/h heel andere koek dan 200km/h.
- EmielS60
Ik heb de T-5 in standaardtrim nooit over de 240 gekregen in DLD, op de teller.
Gechipt (en nog veel meer aanpassingen) ging ie snel naar de begrenzer..die kennelijk alleen bij mijn modeljaar erin gebakken zat, later laten verwijderen maar nooit meer hard gereden voor ie wegging. Had na 1 week al genoeg van de standaard 280mm remmetjes, harstikke link die bierviltjes. Na alle maten geprobeerd te hebben geeindigd met een Porsche 993TT BBK set voor en een Volvo S60R BBK achter, en dat remde gewoon heel goed.
Pas geleden met een T-5R gereden die ook standaard 280mm remmen had...
Eng.
Gechipt (en nog veel meer aanpassingen) ging ie snel naar de begrenzer..die kennelijk alleen bij mijn modeljaar erin gebakken zat, later laten verwijderen maar nooit meer hard gereden voor ie wegging. Had na 1 week al genoeg van de standaard 280mm remmetjes, harstikke link die bierviltjes. Na alle maten geprobeerd te hebben geeindigd met een Porsche 993TT BBK set voor en een Volvo S60R BBK achter, en dat remde gewoon heel goed.
Pas geleden met een T-5R gereden die ook standaard 280mm remmen had...

Eng.
- Volvoturbo
239 op gps is bij deze rode bijna 250 op de teller.
Ok 250 groep is inderdaad iets te enthousiast.
Maar de turbodruk van de bordeauxrode, staat iig verder dan de witte die we hebben. Terwijl de witte is gechipt.
De remmen zijn inderdaad minimaal. Was ook de eerste aanpassing op onze T5-R.
Ik snap ook niet dat ze er standaard zulke schijven onder zetten.
En nee het gaat ook niet hard op een circuit met standaard onderstel.
Maar in vergelijking met bijvoorbeeld een Toyota Camry Station, gaat het beter door de bocht
Al met al heb ik niet veel te klagen over de T-5. Behalve dan dat het geluid in de Estate veel meer gedempt is dan in de witte sedan uit Oman.
Ok 250 groep is inderdaad iets te enthousiast.

Maar de turbodruk van de bordeauxrode, staat iig verder dan de witte die we hebben. Terwijl de witte is gechipt.
De remmen zijn inderdaad minimaal. Was ook de eerste aanpassing op onze T5-R.
Ik snap ook niet dat ze er standaard zulke schijven onder zetten.
En nee het gaat ook niet hard op een circuit met standaard onderstel.
Maar in vergelijking met bijvoorbeeld een Toyota Camry Station, gaat het beter door de bocht

Al met al heb ik niet veel te klagen over de T-5. Behalve dan dat het geluid in de Estate veel meer gedempt is dan in de witte sedan uit Oman.

-
Dat zal zeker het geval zijnVolvoturbo schreef:Maar in vergelijking met bijvoorbeeld een Toyota Camry Station, gaat het beter door de bocht![]()

- ///Joost
Ach, al dat gemuggezift over cijfertjes. Jij bent blij met je mooie T5, dan is het toch goed? Ik vind het in ieder geval een mooie wagen. 

- Sperdy
Volvo is zeker DF.
De Opels van Victor Müller niet meer. Snap je het verschil?
De Opels van Victor Müller niet meer. Snap je het verschil?