Michel P schreef:Bij BMW moet ik altijd lang wennen aan de nieuwe modellen, en vaak aan het eind van de cyclus ga ik ze mooi vinden. Of zelfs als het nieuwe model er al is, het oude model meer waarderen. Er zijn een aantal BMW modellen die tijdloos zijn, zeker de tourings doen het op dat vlak goed.
Michel
+1
Overigens kan ik als bezitter/liefhebber van oude auto's mensen als Romo wel begrijpen hoor. Een ouder model, of oude auto, koop je omdat het je niet boeit dat het niet het nieuwste van 't nieuwste is. Bij mobiele telefoons, laptops/tablets en andere gadgets is dat ook zo. Dan willen sommigen het nieuwste van 't nieuwste. Zelf heb ik dat minder, omdat ik ook oude producten kan waarderen (zoals vintage HiFi, een retro fiets van 30 jaar oud, of een oud kastje dat we vinden in de kringloopwinkel). Toch is mijn iPhone na een jaar ook gewoon op. Hij is inmiddels anderhalf jaar en ik kan pas over een paar maanden een nieuwe uitzoeken. De batterij wordt minder (was al niet wat), hij zit onder de krassen. Maar verder hoef ik hem echt niet te vervangen eigenlijk. Toch ga ook ik dan maar voor een nieuwe iPhone 5 ofzo (of misschien toch nog een 4...).
Oude spullen zitten vaak beter in elkaar geschroefd dan nieuwe, vooral omdat 'efficiency' niet bestond, marketingafdelingen onderbezet waren en 'kwaliteit' zich vooral uitdrukte in 'het moet lang meegaan'. Vroeger gebruikten we nog 'echte' materialen, nu bijna alleen nog maar kunststoffen.
We leven nu in een consumptiemaatschappij, meer dan 30 jaar terug. Alles gaat super rap en kwaliteit zit hem niet meer in de bouwwijze of levensduur, maar in de nieuwste gadgets. Als 't maar nieuw is. Zolang er een groep is die daarbij zweert, heeft de groep nalopers er baat bij. De pioniers testen of 't echt allemaal de moeite waard is en zo ja, dan volgt de rest. Auto's, meubels, telefoons, tablets. Het gaat in handen van de pioniers maar een paar maanden, hooguit 1 of 2 jaar mee. Dan zijn ze er weer op uitgekeken. Ze hebben ook geen tijd voor om een sentimentele waarde te creëren. Zelf kan ik dat niet, ik probeer juist overal waarde aan te hechten. Een auto die enorm zou afschrijven, daar heb ik meer problemen mee dan een auto die veel geld kost in onderhoud. Onderhouden = behouden. Afschrijven = verbrassen.
Toch merk ik, als ik aan 't werk ben en in de nieuwste auto's rijd en soms in eentje van 3 of 4 jaar oud, dat de tijd niet stilstaat. Een nieuwe Citroen C6 heeft als voordeel dat alle nadelen van het oude model zijn verholpen. Een nieuwe BMW 5 serie F10, is beter geschikt voor chauffeurswerk dan de E60. Een Volvo S80 van 2011 is beter dan een hopeloos ouderwets ogende S80 van 6 jaar geleden. Van binnen zijn de verschillen vaak beperkt, maar je voelt het, je ziet het en je merkt het aan alles. Neem nu een navigatiesysteem. Een systeem van 3 jaar oud is waardeloos. Het lijkt net of je terugstapt van Windows 2000 naar DOS.
Als liefhebber van lekker autorijden is een nieuw model niet altijd beter, laat staan leuker. De eerste Lotus Elise was eigenlijk het leukste, maar die was zeker niet de beste. Hoe nieuwe, hoe beter en daar zit ook een aspect in dat het bezit van zo'n auto leuker maakt (niet eens zozeer het rijden an sich). Als ik mijn Saab 900 uit 1992 met 4 ton op de teller vergelijk met een zelfde soort Saab 900 uit 1986, dan doe je toch een stap terug. De motortechniek is minder verfijnd, de auto oogt 10 jaar ouder en dat heeft ook allemaal zijn charmes, maar je ziet en voelt 't toch. Daarnaast zijn die oudere modellen duurder in de markt, dus wie ben ik dan om te zeggen dat ik de betere auto heb.
Mijn E30 Type 1 is een betere auto voor wat ik ermee wilde doen destijds, dan de Type 2. Want hij is lichter, meer compressie en hij was destijds goedkoper dan een type 2 in aanschaf. Nu wil iedereen een type 1, belastingvrij, maar die kunnen ze niet vinden. Toen ik de auto in 2003 (?) overschreef op mijn naam, was de Type 2 veel populairder en ik denk dat veel E30 liefhebbers qua looks nog steeds voor de Type 2 gaan. Toch is de type 1 meer geld waard en wordt 'ie meer gewaardeerd als 'klassieker'. Ze zijn simpelweg zeldzamer. Misschien dat sommigen hem daarom 'mooier' zijn gaan vinden. Ik denk dus dat bij veel mensen de sentimenten gewoon meespelen in hun keuze tussen oud model/nieuw model, want waar hebben we het over? Details.
Cav, die even tijd over heeft.