Oud model of nieuw model?

Dit is ons algemene autoforum.
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Oud model of nieuw model?

Bericht door romo » 15 jun 2011, 22:04

Snipe schreef:Er zijn nu veel fabrikanten bezig met CFRP en andere gewichtsbesparende materialen. Dat lijkt me een serieuze verbetering. Kijk naar die nieuwe M5: het ding weegt bijna twee ton. Hoe zou het zijn als daar flink wat vanaf zou kunnen?

+1

Ik vind het een gemiste kans in deze "groene" tijden bij BMW, strategisch niet sterk, ook niet getuigen van een frisse, bij de tijd zijnde blik.........

2 TON..........spreek het nog maar eens uit, laat het maar even "bezinken" :lol: om maar even in vaar termen te blijven...............het gaat nergens meer over.............ik heb het reeds eerder vermeld; er komt een dag, dan moet je eerst een vrachtwagen rijbewijs halen om met dit soort karren legaal op de weg te mogen...........

stefan740

Bericht door stefan740 » 15 jun 2011, 22:09

Als een auto een mooi in/exterieur en een fijne aandrijflijn heeft kan het mij niet bommen hoe oud hij is. Simpel zat.

Misschien verdien jij gewoon te veel romo ;)

Peric

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Peric » 15 jun 2011, 22:14

Wouter81 schreef:Heb er wel bewondering voor hoor, die passie voor bepaalde oude modellen. Zoals zo iemand hier op DF die zo'n oude E34 voor héél veel geld helemaal opknapt en reviseert. Prachtig om te zien maar ik zou het nooit doen :), daarvoor zegt m'n gezonde verstand te snel dat het gekkenwerk is. :) Misschien ben ik te rationeel daarin. Geef mij maar wat nieuws en betrouwbaars. Iets zonder kraakjes en rammeltjes, met de laatste stand der techniek. Daar geniet ik dan weer van.
Dus jij bent van mening dat zo'n E34 die van onder tot boven gerestaureerd is volgende week zomaar uit elkaar kan vallen?? :bag:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 15 jun 2011, 22:16

Chris van S. schreef:
Snipe schreef:
romo schreef:Als je me beter zou kennen dan zou je deze opmerking nooit plaatsen, de buren of wie dan ook for that matter, kunnen me werkelijk niets schelen...............
Ik denk ook niet dat het een kwestie van 'kansloos' is, maar eerder een kwestie van smaak. Wouter en jij houden van nieuw, liever de auto van morgen dan die van vandaag. Ik op mijn beurt vind een auto mooi of niet mooi, en als ik 'm mooi vind is het niet zo dat ik 'm morgen niet meer mooi vind omdat er dan toevallig een nieuw model is.
Chris is weer een geval apart, die houdt alleen van ouwe troep ;-)
Kansloos is een misschien een te groot woord wat ik heb gebruikt. Maar Romo, ben toch benieuwd wat voor reden jij, op rijtechnisch gebied, kan opgeven om perse de allereerste te zijn om in een nieuw model te rijden. Perry probeerd het en ik kan toch genoeg scenario's schetsen waar op dat gebied eigenlijk niet of nauwelijks het geval is. Sterker nog, ik heb dus te vaak gezien dat mensen hun uitloopmodel inruilen op een nieuw type maar eigenlijk een stap terug deden kwa rijden, motorisch, looks, uitrusting, noem maar op. Dan vraag ik mij af voor wie doe je het? De buurman of voor jezelf?

Ik kan nou niet bepaald zeggen dat ik er op achteruit ben gegaan met mijn inruil acties.......... :lol:

Redenen genoeg;
Model mooier (geldt niet voor de nieuwe 1er :lol: ) Maar die wil ik ook niet...... :mrgreen:
Betere motor
Geen vervelende technische mankementen (garantie vind ik wel handig)
Zakelijk is een oud model kopen nogal vervelend (bijtelling op de nieuwwaarde, dan dus maar echt een nieuw model)

Dit geldt dus voor mij, motivaties voor anderen kunnen verschillen uiteraard.......

romo

Bericht door romo » 15 jun 2011, 22:17

stefan740 schreef:Als een auto een mooi in/exterieur en een fijne aandrijflijn heeft kan het mij niet bommen hoe oud hij is. Simpel zat.

Misschien verdien jij gewoon te veel romo ;)
Nou, ik doe het niet slecht idd.............. :wink:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 15 jun 2011, 22:19

Peric schreef:
Wouter81 schreef:Heb er wel bewondering voor hoor, die passie voor bepaalde oude modellen. Zoals zo iemand hier op DF die zo'n oude E34 voor héél veel geld helemaal opknapt en reviseert. Prachtig om te zien maar ik zou het nooit doen :), daarvoor zegt m'n gezonde verstand te snel dat het gekkenwerk is. :) Misschien ben ik te rationeel daarin. Geef mij maar wat nieuws en betrouwbaars. Iets zonder kraakjes en rammeltjes, met de laatste stand der techniek. Daar geniet ik dan weer van.
Dus jij bent van mening dat zo'n E34 die van onder tot boven gerestaureerd is volgende week zomaar uit elkaar kan vallen?? :bag:
Neuh, je begrijpt m'n punt niet. Je kunt er 20.000 euro instoppen om hem even goed te maken als de dag dat hij de fabriek uitrolde, maar het blijft een oud ding met verouderde techniek. Dat doet mij niet veel.

romo

Bericht door romo » 15 jun 2011, 22:19

+1

Liever €20 K bij een nieuwe.................

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 15 jun 2011, 22:20

Romo, als dat de motivatie's zijn dikke prima. Maar op rijtechnisch gebied heb je nog geen antwoord gegeven... ;)
Vergeet overigens niet dat de bijtelling voor de opties op de uitloopmodelletjes nog wel een bak interressanter kunnen zijn.

romo

Bericht door romo » 15 jun 2011, 22:22

Chris van S. schreef:Romo, als dat de motivatie's zijn dikke prima. Maar op rijtechnisch gebied heb je nog geen antwoord gegeven... ;)
Vergeet overigens niet dat de bijtelling voor de opties op de uitloopmodelletjes nog wel een bak interressanter kunnen zijn.

Nou rijtechnisch dan;

Ik vind ( maar wie ben ik ) dat een E92 M3 beter rijdt dan een E46 M3.......................om der maar eens een vergelijking in te gooien.....................

Tristan

Bericht door Tristan » 15 jun 2011, 22:23

romo schreef:+1

En binnen een jaar dit weer afschrijven. :wink:

romo

Bericht door romo » 15 jun 2011, 22:25

Tristan schreef:
romo schreef:+1

En binnen een jaar dit weer afschrijven. :wink:

Juist, zakelijk dus..............................dan lig ik er niet wakker van......................ook niet van €50K .............

Dat boeit allemaal niet zo, ik ben, heb het wel eens eerder vermeld, in de gelukkige omstandigheid dat als ik een kar nieuw koop.....ook gelijk kan afschrijven................ja, ik slaap rustig................

Als je dus een oud model koopt omdat de nieuwe er financieel niet in zit, dan heb ik daar diep respect voor................zo ben ik zelf ook begonnen........................

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 15 jun 2011, 22:39

Het is duidelijk wat je allergrootste hobby is Romo.... :mrgreen:

romo

Bericht door romo » 15 jun 2011, 22:40

Chris van S. schreef:Het is duidelijk wat je allergrootste hobby is Romo.... :mrgreen:

Vrouwen :tong:

Snipe

Bericht door Snipe » 15 jun 2011, 22:43

romo schreef:Als je dus een oud model koopt omdat de nieuwe er financieel niet in zit, dan heb ik daar diep respect voor................zo ben ik zelf ook begonnen........................
Geld is niet eens de kwestie. Een nieuw model 116i kost 28k, een 1 M doet 80k en dat is volgens jou een oud model. En dan kun je zeggen dat een 116i niet vergelijkbaar is, nou prima. Voorlopig is de 120d het topmodel en die kost ook minder dan de helft.

Eigenlijk ben ik het gewoon niet erg met je eens dat die 1 M een oud model is. De nieuwe 1 Serie Coupé komt pas over twee jaar of zo. Buiten dat zitten er tegen die tijd waarschijnlijk ook nog van die achterlijke koplampen op, alhoewel het natuurlijk ook zo kan zijn dat die anders zijn (vergelijk de E90 en E92).

De spektakelmodellen komen vaak pas op het eind, maar ik zou ze er gewoon niet voor laten staan. De E9 CSL niet, de E46 M3 CSL niet, de Focus RS500 niet, de 2002 Turbo niet en zo zal er nog wel meer te bedenken zijn. Daar rijd ik eerlijk gezegd liever in dan in die verantwoorde huis-tuin-en-keukenmodellen die er ten tijde van de introductie doorgaans zijn.

romo

Bericht door romo » 15 jun 2011, 22:46

Voor de nieuwe 1er mee eens, die doet me waarachtig nog minder dan de huidige...........

Het ligt niet altijd zo helder en scherp als net genoemd.............ik vond de E90 ook geen verbetering t.o.v. de E46, die heb ik ook letterlijk links laten liggen...........

Geld is niet altijd de kwestie, maar vaak wel.....................

RVV

Bericht door RVV » 15 jun 2011, 22:55

Als je dus een oud model koopt omdat de nieuwe er financieel niet in zit, dan heb ik daar diep respect voor................zo ben ik zelf ook begonnen........................
Nou bij mij is het dan weer net andersom, na een aantal nieuwe auto's werd ik zo flauw van het geld weggooien in de vorm van afschrijving dat het voor mij een principekwestie is geworden om niet niet iedereen van mijn zuur verdiende centen een feest te laten vieren. Op nieuwe auto's zit zoveel belachelijk veel belasting en de wetenschap dat allerlei uitvreters in deze maatschappij daarvoor de vlag uithangen heeft me doen besluiten om geen nieuwe auto's meer te kopen. Vooral omdat ik vind dat er geen feitelijk verschil zit tussen een nieuwe auto en eentje van 3 a 4 jaar oud.

Michel P

Bericht door Michel P » 15 jun 2011, 22:58

Bij BMW moet ik altijd lang wennen aan de nieuwe modellen, en vaak aan het eind van de cyclus ga ik ze mooi vinden. Of zelfs als het nieuwe model er al is, het oude model meer waarderen. Er zijn een aantal BMW modellen die tijdloos zijn, zeker de tourings doen het op dat vlak goed.

Michel

SteV6

Bericht door SteV6 » 15 jun 2011, 23:02

De uitloopmodellen die ik nieuw gekocht heb zijn me uitstekend bevallen. Technisch helemaal uitontwikkeld, geen al eerder genoemde kinderziektes meer. En vaak redelijk vol geladen met spulletjes die bij het nieuwe model weer €€€€,- kosten. Laat mij maar lekker spekkoper zijn met het "oude" model.

Met een levenscyclus (in mijn bezit dus) van 8-10 jaar maakt inruilprijs toch nauwelijks uit :lol:

Stephan

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 jun 2011, 08:45

Michel P schreef:Bij BMW moet ik altijd lang wennen aan de nieuwe modellen, en vaak aan het eind van de cyclus ga ik ze mooi vinden. Of zelfs als het nieuwe model er al is, het oude model meer waarderen. Er zijn een aantal BMW modellen die tijdloos zijn, zeker de tourings doen het op dat vlak goed.

Michel
+1

Overigens kan ik als bezitter/liefhebber van oude auto's mensen als Romo wel begrijpen hoor. Een ouder model, of oude auto, koop je omdat het je niet boeit dat het niet het nieuwste van 't nieuwste is. Bij mobiele telefoons, laptops/tablets en andere gadgets is dat ook zo. Dan willen sommigen het nieuwste van 't nieuwste. Zelf heb ik dat minder, omdat ik ook oude producten kan waarderen (zoals vintage HiFi, een retro fiets van 30 jaar oud, of een oud kastje dat we vinden in de kringloopwinkel). Toch is mijn iPhone na een jaar ook gewoon op. Hij is inmiddels anderhalf jaar en ik kan pas over een paar maanden een nieuwe uitzoeken. De batterij wordt minder (was al niet wat), hij zit onder de krassen. Maar verder hoef ik hem echt niet te vervangen eigenlijk. Toch ga ook ik dan maar voor een nieuwe iPhone 5 ofzo (of misschien toch nog een 4...).

Oude spullen zitten vaak beter in elkaar geschroefd dan nieuwe, vooral omdat 'efficiency' niet bestond, marketingafdelingen onderbezet waren en 'kwaliteit' zich vooral uitdrukte in 'het moet lang meegaan'. Vroeger gebruikten we nog 'echte' materialen, nu bijna alleen nog maar kunststoffen.

We leven nu in een consumptiemaatschappij, meer dan 30 jaar terug. Alles gaat super rap en kwaliteit zit hem niet meer in de bouwwijze of levensduur, maar in de nieuwste gadgets. Als 't maar nieuw is. Zolang er een groep is die daarbij zweert, heeft de groep nalopers er baat bij. De pioniers testen of 't echt allemaal de moeite waard is en zo ja, dan volgt de rest. Auto's, meubels, telefoons, tablets. Het gaat in handen van de pioniers maar een paar maanden, hooguit 1 of 2 jaar mee. Dan zijn ze er weer op uitgekeken. Ze hebben ook geen tijd voor om een sentimentele waarde te creëren. Zelf kan ik dat niet, ik probeer juist overal waarde aan te hechten. Een auto die enorm zou afschrijven, daar heb ik meer problemen mee dan een auto die veel geld kost in onderhoud. Onderhouden = behouden. Afschrijven = verbrassen.

Toch merk ik, als ik aan 't werk ben en in de nieuwste auto's rijd en soms in eentje van 3 of 4 jaar oud, dat de tijd niet stilstaat. Een nieuwe Citroen C6 heeft als voordeel dat alle nadelen van het oude model zijn verholpen. Een nieuwe BMW 5 serie F10, is beter geschikt voor chauffeurswerk dan de E60. Een Volvo S80 van 2011 is beter dan een hopeloos ouderwets ogende S80 van 6 jaar geleden. Van binnen zijn de verschillen vaak beperkt, maar je voelt het, je ziet het en je merkt het aan alles. Neem nu een navigatiesysteem. Een systeem van 3 jaar oud is waardeloos. Het lijkt net of je terugstapt van Windows 2000 naar DOS.

Als liefhebber van lekker autorijden is een nieuw model niet altijd beter, laat staan leuker. De eerste Lotus Elise was eigenlijk het leukste, maar die was zeker niet de beste. Hoe nieuwe, hoe beter en daar zit ook een aspect in dat het bezit van zo'n auto leuker maakt (niet eens zozeer het rijden an sich). Als ik mijn Saab 900 uit 1992 met 4 ton op de teller vergelijk met een zelfde soort Saab 900 uit 1986, dan doe je toch een stap terug. De motortechniek is minder verfijnd, de auto oogt 10 jaar ouder en dat heeft ook allemaal zijn charmes, maar je ziet en voelt 't toch. Daarnaast zijn die oudere modellen duurder in de markt, dus wie ben ik dan om te zeggen dat ik de betere auto heb.

Mijn E30 Type 1 is een betere auto voor wat ik ermee wilde doen destijds, dan de Type 2. Want hij is lichter, meer compressie en hij was destijds goedkoper dan een type 2 in aanschaf. Nu wil iedereen een type 1, belastingvrij, maar die kunnen ze niet vinden. Toen ik de auto in 2003 (?) overschreef op mijn naam, was de Type 2 veel populairder en ik denk dat veel E30 liefhebbers qua looks nog steeds voor de Type 2 gaan. Toch is de type 1 meer geld waard en wordt 'ie meer gewaardeerd als 'klassieker'. Ze zijn simpelweg zeldzamer. Misschien dat sommigen hem daarom 'mooier' zijn gaan vinden. Ik denk dus dat bij veel mensen de sentimenten gewoon meespelen in hun keuze tussen oud model/nieuw model, want waar hebben we het over? Details.

Cav, die even tijd over heeft. :angel:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 16 jun 2011, 09:07

Mooi verhaal! Een echt Cav verhaal :mrgreen:

Tsja...het nieuwste van het nieuwste....er is een tijd geweest dat ik financieel gezien een nieuwe(re) auto kon kopen dan nu. Daarom de afgelopen tijd een e38 en nu een e34 en het grappige is dat ik meer plezier/fun kilometers ermee maak dan de Lexus GS300 van 2007 die ik daarvoor had...tuurlijk is die vele malen beter, stiller *(nu is de 740iL met dubbel glas ook reuze stil!) maar ik hou van dingen *(mensen) van karakter......en als nieuwe dingen/auto's iets niet echt hebben is het karakter en uitstraling. Ja voor de buren....maar dat heb ik nooit begrepen.....

Grappig dat Cav begint over vintage spullen....mijn huidige inrichting bestaat oa uit retro vintage spullen via MP en kringloop om dat 1) financieel gezien het me beter uitkomt 2) de kwaliteit echt beter is dan hedendaagse saaie meuk 3) dat nu mijn stijl is ......Zondag een 60 jaar oude kast gekocht uit elkaar gehaald en thuis in elkaar gezet.....geloof me zo maken ze ze niet meer!

Even terugkomend op kwaliteit en auto's.....ik durf stellig te zeggen dat de E38 740iL die ik had een betere kwaliteit heeft dan een moderne BMW! Als je ziet wat ze in 1997 konden maken is het toch minder vooruitstrevend nu dan we denken.

Over auto's en karakter....Ik heb heel wat auto's gereden de afgelopen jaren maar er springen er eigenlijk 2 auto waar ik het meest plezier mee heb gehad....in 1999 de Lexus IS200 en de 740iL die hebben een ziel....de rest is a->b meuk.

1 dezer dagen komt er eindelijk een leuk bedrag voor mij vrij.....en om eerlijk te zijn....ik zou daar geen moderne(re) auto van kopen en blijf lekker de E34 rijden ....als een auto 40K meer kost dan een ander verwacht ik ook dat die 40K meer fun, plezier geeft en dat is vaak niet zo!

Op dit moment kies is ook bewust voor oldskool....puurheid en karakter is waar mij het om gaat!

Als ik nu een 50K km's per jaar zakelijk moest rijden......doe maar een Prius..automaat, goede stoelen en navi en klaar ben ik....

Ook zaken zoals 30K per jaar afschrijven....al had ik de muntjes...no F.... way....nooit gedaan ook trouwens....kocht auto's uit de handel zette ze te koop en reed erin totdat ze verkocht waren.....zo kon ik een Landcruiser tutti lampioni een paar maanden rijden voor 0,0 afschrijving...had het 5K gekost...had ik het nooit gedaan...

Zo :blink:

Tristan

Bericht door Tristan » 16 jun 2011, 09:09

Chris van S. schreef:Romo, als dat de motivatie's zijn dikke prima. Maar op rijtechnisch gebied heb je nog geen antwoord gegeven... ;)
Idd.

Heb hier een configuratie liggen voor een E90 325d sedan M-sport Edition. Met redelijk veel opties zit ik op 55K, voor de Touring 56,5K. Dat is ruim 10K voordeel tov de toen optionele M-pakket. Dat is GVD nog goedkoper dan mijn 123d! :shock:

markk

Bericht door markk » 16 jun 2011, 09:11

- Wat de buurman vind -> lekker belangrijk
- Oud model rijden terwijl nieuwe uit is. Kan een factor zijn, hoeft niet. Hangt een beetje van de verschillen / verbeteringen af
- Nieuwe modellen rijden niet per definitie beter. Modernere auto's hebben betere techniek maar dat komt niet altijd ten goede aan de rij eigenschappen (start/stop systeem, traag reagerend gaspendaal voor de emissie, gewicht, etc.)
- Te oude modellen / niet goed onderhouden rijden K*T. Door slijtage maar ook door oudere techniek.

Mijn favoriete periode is eind jaren negentig, begin jaren 2000. Impreza's, de eerste S3's, 996 GT3 MKI, e46/e36's, 993 turbo S, clio RS, etc. Waarom ? Techniek was goed genoeg en nog niet verpest met milieu/veiligheidsshit. Rijdersauto's waren toen nog hot. Nu is het not done anymore en daarvoor is gewoon te oude techniek (e30, lancia delta's, etc.) wat je gaat merken.

Mark.

Tristan

Bericht door Tristan » 16 jun 2011, 09:14

Beter is niet altijd leuker.

Mijn M3 mag wel 25 jaar oud zijn, maar de balans van de auto is zo goed dat het nooit meer geëvenaard is door de latere modellen. Die waren comfortabeler, stiller, ruimer etc. Misschien daardoor beter in andere vlakken, maar qua fun zeker minder.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 jun 2011, 09:16

Opties nekken je. Een auto moet gewoon zoveel mogelijk zaken standaard hebben. Al 't andere zijn de winstpakkers voor de fabrikant/importeur/dealer. Daar trappen we keer op keer in. Als je zelf aan auto's sleutelt, dan weet je dat 't allemaal geen reet voorstelt en dat de meerprijzen van opties geen echte toegevoegde waarde hebben. Iets dat je ook meteen ziet als je je auto na een paar maanden te koop zet of inruilt. Dan ben je de meerprijs van je opties al kwijt PLUS je gewone afschrijving. Je kan net zo goed je geld door de WC spoelen, dan kun je er nog een beetje anoniem om janken.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 jun 2011, 09:19

@Jacco: Ik ben benieuwd naar je spullen. Vintage en Retro zijn trouwens ook gewoon woordjes die door de marketingboys zijn overgenomen.

Overigens vind ik een nieuwe 7 serie MY2011 beter dan de E38, maar dat was inderdaad een verdomd goeie auto. Alle 7's erna waren minder.

Plaats reactie