Vorige week zaterdag: Eerste serieuze rit Ins Heimat (na wat kortere ritten aldaar) deed rijder en auto goed...
...een goede 960km stonden op het programma, incl. de 'verplichte' 2 ronden over de Ring.
Al met al een goed recept om de auto uitgebreid aan de tand kunnen voelen, daar waar de auto zich echt thuis zou moeten voelen, nl. op bergachtig en bochtig terrein en natuurlijk op de Ring aka "Die Grüne Hölle". De dag begon met regen in NL, maar iets voorbij Düsseldorf begon het op te klaren en het wegdek begon op te drogen met het doorbrekende zonnetje. Strak gepland begon de trip in Euskirchen om na een bochtig stukje in Adenau uit te komen. Tijd voor een typisch Duitse lunch en een sportief uitstapje. De regel bij deze is altijd dat er een Currywurst mit Pommes bij Brünnchen genuttigd wordt om me daarna te melden bij de slagbomen.
Aldus geschiedde. Tijd voor de Ringdoop voor de coupé. Naast het doel om niet het ronderecord te breken maar zo vloeiend mogelijk het rondje te ronden waren met name van belang of A. hoe de RFT-bandjes het zouden houden en of B. het M-sport onderstel zou doen waar deze voor gemaakt was.
Het eerste rondje ging voorspoedig. Ondanks de drukte kon ik en de auto zich laten wennen aan de ondergrond en zonder al te veel drama werd het rondje gerond. De bandjes (de nieuwe verbeterde RFT Potenza RE050A's) laten zich zonder al te veel bijgeluiden de bochten aansnijden en van verlies van grip is niet of nauwelijks sprake. Het M-sport onderstel volgt de verschillende bochten ook netjes en doet ook geen gekke dingen. Tijdens het tweede rondje worden de snelheden iets opgevoerd, waarbij ondanks enkele foutjes van de bestuurder, die zich teveel met de snellere deelnemer laat bezighouden en daarom af en toe een klein stukje van sommige te hoge curbestones meeneemt die die zou moeten vermijden, blijft de auto netjes reageren zoals verwacht. De auto helt bij sommige scherpe bochten wel iets meer over dan de verlaagde 325i, maar dat is zeker niet hinderlijk. Eigenlijk ben ik daar wel blij mee, dat deze informatie doorkomt, je merkt dan makkelijker wanneer de grenzen bereikt worden. Op een gegeven moment word ik ingehaald door een GT3RS net voor Adenauer Forst, ik probeer nog even aan te haken, wat redelijk lukt tot en met de bocht Adenauer Forst, daarna is de GT3RS op snelheid snel verdwenen (uiteraard volkomen logisch). Maar met een goed voorbeeld qua 'lijnen-rijden' voor me blijkt wel hoe snel de bochten voor de bocht AF genomen kunnen worden met de coupe, waarbij de rijder even bij zichzelf te rade gaat en en aangeeft dat dat even voor een andere keer op het programma staat. Dit zou ik zelf, maar ook de techniek op dit tempo geen twee rondjes volhouden.
Maar er zijn ook minpunten: Het punt waarbij de auto geen pluspunten scoort op dit vlak is de automaat in combinatie met het 3.0L blok. Terwijl de bak (dezelfde als bij de 3.0L) van de vorige auto zich in Manuele modus goed liet dirigeren, blijkt deze bak toch een eigen willetje te hebben. Dat houdt in dat de bak niet of niet op tijd wil laten terug schakelen naar 2, zoals al reeds eerder gemerkt, maar dat de bak ook 'shortshift' naar een hogere versnelling terwijl deze nog even had kunnen en mogen doortrekken. Dat ik op de openbare weg soms shortshift naar een hogere versnelling is omdat ik niet sneller wil, maar dat kan op een circuit natuurlijk niet de bedoeling zijn. Ik denk dat ik binnenkort toch maar eens een afspraak moet gaan maken met de dealer om de bak de resetten en kijken of dat de oplossing is.
Eenmaal weer in de toermodus en op de bochtige bergweggetjes blijkt vooral het eerste punt vwb de automaat, nl. het niet op tijd terugschakelen naar de tweede versnelling een terugkomende ergernis. Inmiddels ben ik er wel achter hoe ik dat kan oplossen, maar echt ideaal blijft die oplossing niet. De hardheid van de RFT Potenza's vallen me op sommige slechte stukken eerlijk gezegd nog best mee. Al merk je wel dat de band makkelijk opstuitert om sommige richels, zodat de veer-demper-combinatie het ook niet helemaal kan bijbenen. Ik moet daarbij wel aantekenen dat de rest van de rit na de Ring nog wel op de hogere 'circuitbandenspanning' is verlopen. Ofwel bijna 6 tienden hoger dan normaal.
Verder heb ik wel van iedere kilometer genoten; met name het extra koppel is bergop zeker merkbaar, ook op de Ring op het lange rechte stuk net voor de Steilstrecke en de Karoussel, waarbij met de vorige net aan de 150 gehaald werd, is nu doorlopen tot 180 zeker mogelijk. Het kopje thee wat je voorheen voor je gevoel kon gaan zetten mag nu achterwege blijven. Met de Steilstrecke (tot 27%) heeft de auto nog wel wat moeite en moet je echt zorgen dat je in de juiste versnelling zit.
Dan nog een praktische zaak die me stoort bij de auto. Dat is het navigatiesysteem. Zo had ik al ondervonden dat het invoeren van een route een schier onmogelijke bezigheid is vanwege het tijdsbestek dat dat inneemt, laat staan om het überhaupt voor elkaar te krijgen. Daarnaast is de weergave op "perspectief" dermate misleidend dat je niet van een werkelijke weergave kunt uitgaan.
Ik had deze dag de Becker in het brillenvakje gelegd voor de geplande route, maar in direct vergelijk is de weergave in 3D sowieso veel beter bij de Becker (ook de hoogtes worden mooi weergegeven, zoals tegenwoordig nu ook bij de LCI modellen), maar beter is de weergave van het wegverloop qua scherpte van bochten. Bij sommige bochten stukken wordt bij het BMW systeem de weg als een nagenoeg rechte weg weergegeven terwijl dat in de praktijk verre van sprake is. De volgende keer hang ik de Becker gewoon aan de ruit, of probeer ik nog wel een plekje te maken voor het I-drive scherm.
V.w.b. de plussen en minnen na circa 4000km en een maand op te teller:
+ balans M-sport onderstel, ondanks het toch nog minimaal overhellen
+ grip van de nieuwe en verbeterde Potenza's t.o.v. de 'oude' RFT versie
+ koppel en vermogen zijn toereikend, al is meer natuurlijk altijd wenselijk, maar je moet een keer tevreden zijn (aangezien men ook veel te snel went aan meer koppel/vermogen); balans tussen de twee is goed; verloop in vermogen is mooi lineair zonder noemenswaardige duw in de rug. Daarmee weet je ook dat je bocht uit gas kunt bijgeven zonder dat er gekke dingen met de achterkant gebeuren.
+ het uitlaatgeluid is in het interieur beter hoorbaar dan bij de 325i; het extra geluid maakt het niet noodzakelijke doortrekken naar het rode gebied voor de rijbeleving helemaal goed.
- navigatiesysteem is prima van A naar B, maar dan graag zonder omweg via C-Z... Een mobiel apparaatje is gebruiksvriendelijker en beter.
- de Steptronic automaat heeft wat nare trekjes om niet op commando terug te schakelen naar het gewenste verzet; het kan softwarematig zo zijn, maar waarschijnlijk dat de bak zich een ander schakelpatroon heeft aangeleerd. Dezelfde bak in de 325i liet zich wel op commando en redelijk vlot schakelen.
- het minder gretig maken van toeren van het zescilinder motorblokje; het blokje wordt meer op koppel gereden. Doortrekken naar 7k rpm voegt weinig toe aan daadwerkelijke drang naar voren, bij 6k rpm is de koek wel op om door te schakelen naar het volgende verzet. Je zou hierbij bijna een 335i gaan overwegen.

- vooralsnog blijkt de theorie: met meer vermogen minder verbruiken nog niet helemaal te werken. Het is aanwezig dus ga je, in mijn geval althans, het ook gebruiken in plaats van het uitnutten om brandstofefficiënter te rijden.