E92 330iA M-Sport High Executive; Ins Heimat

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Arthur
Auto: Nr.51

Re: E92 330iA M-Sport High Executive...

Bericht door Arthur » 20 jun 2011, 11:02

Als dat hetzelfde systeem is als in de 130i dan kun je aan "uitlaattuning" doen :wink: Zodat dat klepje altijd open staat.
Joop schreef:Al zal deze wel erg vaak zachtjes aan staan, want die uitlaat is wel goed (lees: beter) hoorbaar in het interieur. Die maakt nog mooier geluid, zeker boven de 3k rpm als het klepje in de uitlaat nog eens open gaat. Een betere geluidsinstallatie is er voorlopig even niet. :wink:
Joop schreef:Donderdagavond nog even wezen sporten met het hok.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 20 jun 2011, 11:05

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... &start=400" onclick="window.open(this.href);return false;
Paar pagina's ervoor en erna ff lezen mocht je dat met de uitlaat willen doen.

Joop

Bericht door Joop » 20 jun 2011, 19:51

ah... de "golf tee mod"...

...bekende, maar ik laat 'm zo.; anders heb ik constant dat geluid... soms is het wel even beter zo om niet om niet op te vallen.

...maar het is nagenoeg hetzelfde systeem als op de 130i inderdaad.

Rivanov
Auto: '25 Tesla Model Y Juniper

Bericht door Rivanov » 20 jun 2011, 20:24

Kun je geen andere fotouploader zoeken? Ik zie je plaatjes niet..

Joop

Bericht door Joop » 20 jun 2011, 20:57

Ze worden iets te veel bekeken denk ik, moet er inderdaad iets mee (nu >10Gb/mnd download); heb hier een directe link naar de foto's:

de map met foto's ...

EDIT 06-07:...ze doen het weer; heb de foto's ook iets verkleind, dan heb ik minder problemen denk ik...

Joop

Bericht door Joop » 17 jul 2011, 00:42

Vorige week zaterdag: Eerste serieuze rit Ins Heimat (na wat kortere ritten aldaar) deed rijder en auto goed...

...een goede 960km stonden op het programma, incl. de 'verplichte' 2 ronden over de Ring.

Al met al een goed recept om de auto uitgebreid aan de tand kunnen voelen, daar waar de auto zich echt thuis zou moeten voelen, nl. op bergachtig en bochtig terrein en natuurlijk op de Ring aka "Die Grüne Hölle". De dag begon met regen in NL, maar iets voorbij Düsseldorf begon het op te klaren en het wegdek begon op te drogen met het doorbrekende zonnetje. Strak gepland begon de trip in Euskirchen om na een bochtig stukje in Adenau uit te komen. Tijd voor een typisch Duitse lunch en een sportief uitstapje. De regel bij deze is altijd dat er een Currywurst mit Pommes bij Brünnchen genuttigd wordt om me daarna te melden bij de slagbomen.

Aldus geschiedde. Tijd voor de Ringdoop voor de coupé. Naast het doel om niet het ronderecord te breken maar zo vloeiend mogelijk het rondje te ronden waren met name van belang of A. hoe de RFT-bandjes het zouden houden en of B. het M-sport onderstel zou doen waar deze voor gemaakt was.
Het eerste rondje ging voorspoedig. Ondanks de drukte kon ik en de auto zich laten wennen aan de ondergrond en zonder al te veel drama werd het rondje gerond. De bandjes (de nieuwe verbeterde RFT Potenza RE050A's) laten zich zonder al te veel bijgeluiden de bochten aansnijden en van verlies van grip is niet of nauwelijks sprake. Het M-sport onderstel volgt de verschillende bochten ook netjes en doet ook geen gekke dingen. Tijdens het tweede rondje worden de snelheden iets opgevoerd, waarbij ondanks enkele foutjes van de bestuurder, die zich teveel met de snellere deelnemer laat bezighouden en daarom af en toe een klein stukje van sommige te hoge curbestones meeneemt die die zou moeten vermijden, blijft de auto netjes reageren zoals verwacht. De auto helt bij sommige scherpe bochten wel iets meer over dan de verlaagde 325i, maar dat is zeker niet hinderlijk. Eigenlijk ben ik daar wel blij mee, dat deze informatie doorkomt, je merkt dan makkelijker wanneer de grenzen bereikt worden. Op een gegeven moment word ik ingehaald door een GT3RS net voor Adenauer Forst, ik probeer nog even aan te haken, wat redelijk lukt tot en met de bocht Adenauer Forst, daarna is de GT3RS op snelheid snel verdwenen (uiteraard volkomen logisch). Maar met een goed voorbeeld qua 'lijnen-rijden' voor me blijkt wel hoe snel de bochten voor de bocht AF genomen kunnen worden met de coupe, waarbij de rijder even bij zichzelf te rade gaat en en aangeeft dat dat even voor een andere keer op het programma staat. Dit zou ik zelf, maar ook de techniek op dit tempo geen twee rondjes volhouden.

Maar er zijn ook minpunten: Het punt waarbij de auto geen pluspunten scoort op dit vlak is de automaat in combinatie met het 3.0L blok. Terwijl de bak (dezelfde als bij de 3.0L) van de vorige auto zich in Manuele modus goed liet dirigeren, blijkt deze bak toch een eigen willetje te hebben. Dat houdt in dat de bak niet of niet op tijd wil laten terug schakelen naar 2, zoals al reeds eerder gemerkt, maar dat de bak ook 'shortshift' naar een hogere versnelling terwijl deze nog even had kunnen en mogen doortrekken. Dat ik op de openbare weg soms shortshift naar een hogere versnelling is omdat ik niet sneller wil, maar dat kan op een circuit natuurlijk niet de bedoeling zijn. Ik denk dat ik binnenkort toch maar eens een afspraak moet gaan maken met de dealer om de bak de resetten en kijken of dat de oplossing is.

Eenmaal weer in de toermodus en op de bochtige bergweggetjes blijkt vooral het eerste punt vwb de automaat, nl. het niet op tijd terugschakelen naar de tweede versnelling een terugkomende ergernis. Inmiddels ben ik er wel achter hoe ik dat kan oplossen, maar echt ideaal blijft die oplossing niet. De hardheid van de RFT Potenza's vallen me op sommige slechte stukken eerlijk gezegd nog best mee. Al merk je wel dat de band makkelijk opstuitert om sommige richels, zodat de veer-demper-combinatie het ook niet helemaal kan bijbenen. Ik moet daarbij wel aantekenen dat de rest van de rit na de Ring nog wel op de hogere 'circuitbandenspanning' is verlopen. Ofwel bijna 6 tienden hoger dan normaal.

Verder heb ik wel van iedere kilometer genoten; met name het extra koppel is bergop zeker merkbaar, ook op de Ring op het lange rechte stuk net voor de Steilstrecke en de Karoussel, waarbij met de vorige net aan de 150 gehaald werd, is nu doorlopen tot 180 zeker mogelijk. Het kopje thee wat je voorheen voor je gevoel kon gaan zetten mag nu achterwege blijven. Met de Steilstrecke (tot 27%) heeft de auto nog wel wat moeite en moet je echt zorgen dat je in de juiste versnelling zit.

Dan nog een praktische zaak die me stoort bij de auto. Dat is het navigatiesysteem. Zo had ik al ondervonden dat het invoeren van een route een schier onmogelijke bezigheid is vanwege het tijdsbestek dat dat inneemt, laat staan om het überhaupt voor elkaar te krijgen. Daarnaast is de weergave op "perspectief" dermate misleidend dat je niet van een werkelijke weergave kunt uitgaan.
Ik had deze dag de Becker in het brillenvakje gelegd voor de geplande route, maar in direct vergelijk is de weergave in 3D sowieso veel beter bij de Becker (ook de hoogtes worden mooi weergegeven, zoals tegenwoordig nu ook bij de LCI modellen), maar beter is de weergave van het wegverloop qua scherpte van bochten. Bij sommige bochten stukken wordt bij het BMW systeem de weg als een nagenoeg rechte weg weergegeven terwijl dat in de praktijk verre van sprake is. De volgende keer hang ik de Becker gewoon aan de ruit, of probeer ik nog wel een plekje te maken voor het I-drive scherm.

V.w.b. de plussen en minnen na circa 4000km en een maand op te teller:

+ balans M-sport onderstel, ondanks het toch nog minimaal overhellen
+ grip van de nieuwe en verbeterde Potenza's t.o.v. de 'oude' RFT versie
+ koppel en vermogen zijn toereikend, al is meer natuurlijk altijd wenselijk, maar je moet een keer tevreden zijn (aangezien men ook veel te snel went aan meer koppel/vermogen); balans tussen de twee is goed; verloop in vermogen is mooi lineair zonder noemenswaardige duw in de rug. Daarmee weet je ook dat je bocht uit gas kunt bijgeven zonder dat er gekke dingen met de achterkant gebeuren.
+ het uitlaatgeluid is in het interieur beter hoorbaar dan bij de 325i; het extra geluid maakt het niet noodzakelijke doortrekken naar het rode gebied voor de rijbeleving helemaal goed.

- navigatiesysteem is prima van A naar B, maar dan graag zonder omweg via C-Z... Een mobiel apparaatje is gebruiksvriendelijker en beter.
- de Steptronic automaat heeft wat nare trekjes om niet op commando terug te schakelen naar het gewenste verzet; het kan softwarematig zo zijn, maar waarschijnlijk dat de bak zich een ander schakelpatroon heeft aangeleerd. Dezelfde bak in de 325i liet zich wel op commando en redelijk vlot schakelen.
- het minder gretig maken van toeren van het zescilinder motorblokje; het blokje wordt meer op koppel gereden. Doortrekken naar 7k rpm voegt weinig toe aan daadwerkelijke drang naar voren, bij 6k rpm is de koek wel op om door te schakelen naar het volgende verzet. Je zou hierbij bijna een 335i gaan overwegen. ;-)
- vooralsnog blijkt de theorie: met meer vermogen minder verbruiken nog niet helemaal te werken. Het is aanwezig dus ga je, in mijn geval althans, het ook gebruiken in plaats van het uitnutten om brandstofefficiënter te rijden.

Joop

Bericht door Joop » 17 jul 2011, 00:43

O ja; gelukkig hebben we de foto's ook nog:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Xave30

Re: E92 330iA M-Sport High Executive; Ins Heimat

Bericht door Xave30 » 17 jul 2011, 00:47

Fun was had.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 jul 2011, 07:33

ik lees het nu pas, gefeliciteerd Joop, ziet er erg goed uit :df:
mooie foto locatie ook.

Rupie

Bericht door Rupie » 17 jul 2011, 08:14

Leuk, uitgebreid verslag Joop. Interessant ook zoals je de plussen en minnen aanhaalt (tov de 325i denk ik?). Ben benieuwd of het je lukt om het automaatbakverhaal op te lossen.

Mooie velgen btw.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 17 jul 2011, 09:49

leuk verhaal! en mooie foto's van een ergg mooie auto :D

aardig wat fun kilometers zo op 1 dag :df: :)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 17 jul 2011, 11:15

Excuus Joop, ik lees het ook nu pas; gefeliciteerd met dit tijdloze model, prachtig is het...........

Paar opvallende zaken voor de purist in mij;

Roest wielnaaf achter, dat vind ik dan weer niet kunnen ( zag het onlangs ook bij wat nagelneurer 5ers, hoe bestaat het op dergelijke karren !!)

Afbeelding

BMW staat bekend om ergonomie en functionaliteit voor vormgeving....................tja, hoe kunnen ze dan bedenken dat die raamtikhamer op een dergelijke plek moet komen??? Onbegrijpelijk dit.........

Afbeelding

Voor de rest helemaal goed en af....................

Knot

Bericht door Knot » 17 jul 2011, 12:25

Mooi duidelijk verhaal Joop, en t blijft een prachtige auto!

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 17 jul 2011, 15:50

Dus eigenlijk beviel de 325i beter?

Met de steptronic zou ik zeker even terug gaan. Is dat dezelfde bak asl in de 325i of zijn er wijzigingen geweest??

Knot

Bericht door Knot » 17 jul 2011, 16:40

Lijkt me dat de auto bij aflevering toch alle software updates gehad heeft? Ik zou dat wel vragen sowieso, kleine moeite voor hun.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 17 jul 2011, 16:58

Knot schreef:Lijkt me dat de auto bij aflevering toch alle software updates gehad heeft? Ik zou dat wel vragen sowieso, kleine moeite voor hun.

Van een software update wordt de kar niet altijd beter.................... :whistle:

Joop

Bericht door Joop » 17 jul 2011, 17:32

Niels schreef:Dus eigenlijk beviel de 325i beter?
...
Voor het wat sportievere rijden zeker; de snelheidsbeleving is mijn ogen hoger. Let wel dit was het gretig toeren draaiende 2.5L blokje; vanaf half 2007 heeft de 325i ook het 3.0L blok (met langere slag) gekregen. Als je dan in de markt bent voor een 325i/330i, dan zou ik altijd voor de 330i gekozen hebben.
Niels schreef:...
Met de steptronic zou ik zeker even terug gaan. Is dat dezelfde bak asl in de 325i of zijn er wijzigingen geweest??
Ben inmiddels wat aan het experimenteren geweest. Een reset van de bak leverde namelijk niets op. Bij normaal gebruik schakelt de bak overigens wel prima terug en op. Dus wanneer alles functioneert ben ik eigenlijk ook tegen het uitvoeren van updates (dat is bij mijn PC'tje thuis ook het geval; 't is al te vaak gebeurd dat juist door updates de boel niet meer goed gaat functioneren).

Het is vooral als je lekker de vaart er in heb en hard op een bocht afkomt en snel wil terugschakelen om er weer zo vlot mogelijk uit te komen in de 2e versnelling. Wanneer je blijft remmen en zelf terugschakeld dan wil de 2e versnelling niet vlot genoeg ingeschakeld worden. Zoals ik al zei, met wat experimenteren ben ik er nu wel achter dat wanneer je de rem even kortstondig los laat de 2e versnelling sneller ingeschakeld wordt doordat de aandrijving weer even een moment aanwezig is; dit lijkt de oplossing. Eigenlijk doe je met een handbak ook niet anders als je die hakerige handbak van BMW terug wilt naar de 2e versnelling. Met heel-and-toe terugschakelen valt de 2e dan ook veel makkelijker in het verzet.

...dan antwoord op de tweede vraag: Ja, het is exact dezelfde bak als in de 325i, die had daar niet tot nauwelijks last van. Wellicht is toch het toegenomen koppel en daardoor iets andere electronische afstelling debet aan de minimale verschillen.

Het zou eigenlijk wel erg mooi zijn als de DCT-bak ook voor een model als de 325i/330i leverbaar zou zijn. In de M3 en de 335i functioneert dat namelijk super. Maar ja...
Laatst gewijzigd door Joop op 17 jul 2011, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Joop

Bericht door Joop » 17 jul 2011, 17:36

romo schreef:Excuus Joop, ik lees het ook nu pas; gefeliciteerd met dit tijdloze model, prachtig is het...........

Paar opvallende zaken voor de purist in mij;

Roest wielnaaf achter, dat vind ik dan weer niet kunnen ( zag het onlangs ook bij wat nagelneurer 5ers, hoe bestaat het op dergelijke karren !!)

BMW staat bekend om ergonomie en functionaliteit voor vormgeving....................tja, hoe kunnen ze dan bedenken dat die raamtikhamer op een dergelijke plek moet komen??? Onbegrijpelijk dit.........

Voor de rest helemaal goed en af....................
Excuus is toch nergens voor nodig Robert... Ik moet ook zeggen dat ik dit deel van het forum vrij onregelmatig bezoek...

Volgens mij verschillen we op dat vlak niet van elkaar. Maar zo zijn er nog wel meer punten die me storen. Dat beetje roest op de naaf is daar één van, naast toch een vaag rammeltje rechtsvoor onder het raam. Dat had de vorige ook al...
...ook de afdekkap van het stuur blijft niet netjes; die in mijn vorige auto begon zelf af te bladeren: dat was echt premium-onwaardig (in ieder geval als je dit soort auto's daar onder wil scharen).

Dat veiligheidshamertje wil ik nog naar de andere kant zetten, of helemaal weghalen, hij zit gelijk niet met schroefjes of iets dergelijks vast; maar zeker tijdens het rijden schuurt het scheenbeen langs dat hamertje op. Onmogelijke plek dus: Maar ja dat ligt dus echt aan de dealer die dat ding installeert; af fabriek zit ie er niet in (althans bij mijn vorige ook niet).

Snipe

Bericht door Snipe » 17 jul 2011, 18:34

Dat rammeltje rechtsvoor heb ik ook (E90). Afbladderend plastic ook, bij mij op de handgreep linksvoor. En die achterlijke hamertjes (hoe vaak heb je ze nodig?) waren vroeger niet standaard, nu wel. In de 1 M irriteerde het me ook behoorlijk.

Reind

Bericht door Reind » 18 jul 2011, 10:04

Helder verhaal. Ik heb laatst in een ieuwe 330i coupe gereden met flippers. Ik verwachte er best veel van want in mijn ogen is het toch wel een hele goede BMW formule die coupe met dikke atmo 3 liter.

Maar hij viel me echt tegen. Veel opmerkingen die jij plaats van jou coupe herken ik direct en doet echt afbreuk op de DF. Ik rij zelf een 330d (chip + handbak) en deze is voor mijn gevoel veel sneller en soepeler en bovenal leuker om mee te rijden. Je word bij de 330i gewoon niet getrakteerd op de wel bekende druk in de stoel (hij is wel snel maar voelt niet zo aan). Een 330d heeft die lekker koppel knal en een 325i jankt zo lekker. In beide gevallen veel beleving. Op de snelweg reed ik later met een X1 met die nieuwe 4 pitter turbo. Ik reed achter de 330i aan en de X1 was beduidend sneller. Al met al toch een behoorlijke teleurstelling die 330i.

Ga zolang je deze heb niet met een 335i DCT rijden want dan gaat de 330i waarschijnlijk snel de verkoop in.

Joop

Bericht door Joop » 18 jul 2011, 12:38

Reind schreef:...

Ga zolang je deze heb niet met een 335i DCT rijden want dan gaat de 330i waarschijnlijk snel de verkoop in.
Ik kan me wat dat betreft vrij gemakkelijk inhouden; de DCT bak zowel in de M3 als in de 335i functioneert erg goed moet ik zeggen. 't Zou mooi zijn als zoiets nou ook beschikbaar was voor de 325i/330i, zoals bijv. Audi dat ook doet met de DSG-bak op de 2.0L modellen uit de A4/A5/Q5 reeks.

Maar ik was eigenlijk op zoek naar een 330i en niet zo zeer naar een 335i, juist vanwege het duwtje in de rug, wat ik niet echt heel prettig vind. V.w.b. het aantal kilometers per jaar zou ik eigenlijk ook beter een 330d kunnen rijden.
Qua uitvoering heb ik er nu met relatief veel moeite één kunnen vinden die me geheel aansprak, de automaat neem ik dan op de koop toe. In 95% van de tijd voldoet het als geheel prima.

Macboy

Bericht door Macboy » 18 jul 2011, 19:39

Jongens laat Rico het niet horen die verhalen over de 330i en 6000 toeren ;)

romo

Bericht door romo » 18 jul 2011, 20:11

De 3 L atmo staat uiteraard bekend om zijn lineaire, turbine achtige draaivermogen............daar krijg je nooit een schop van............
Als je daarvoor met turbo-diesel/benzine hebt gereden , dan zal ie altijd tegenvallen, beetje het verhaal van Robin die na de 335i de M3 kocht en dat ook zwaar tegenviel.................het gevoel is voor altijd verneukt............

Joop

Bericht door Joop » 18 jul 2011, 21:19

Precies...; daarom wil/wou ik het nog zo lang mogelijk uitstellen... Zo'n .35i turbo-blokje zit eigenlijk prima in elkaar. Van een turbo-gat is zelfs bijna geen sprake... Of je moet heel mierenneukerig tegen het blokje aankijken. Dan zul je inderdaad in een te hoge versnelling met te lage toeren even merken dat het blokje niet thuis geeft. Of dat er iets een gaatje zit. Voor de rest is de duw in de rug altijd aanwezig.
Macboy schreef:Jongens laat Rico het niet horen die verhalen over de 330i en 6000 toeren ;)
Hij draait zelfs met gemak 7k rpm Ilija; maar die laatste paar 1000rpm hebben bij het atmo 3,0L blokje totaal geen toegevoegde waarde: zowel niet qua snelheidsbeleving of qua versnelling... Stiekem is het atmo 3.0L blok ook al een relatief koppelblok, alleen zonder de duw in de rug.

...laat een 335i nou ook net niets toevoegen boven de 6k rpm. :-)

Luc B

Bericht door Luc B » 18 jul 2011, 21:24

Snipe schreef:Dat rammeltje rechtsvoor heb ik ook (E90). Afbladderend plastic ook, bij mij op de handgreep linksvoor. En die achterlijke hamertjes (hoe vaak heb je ze nodig?) waren vroeger niet standaard, nu wel. In de 1 M irriteerde het me ook behoorlijk.
Dat ligt er maar net aan waar je de auto koopt. Ik weet dat bij De Maassche in Venlo , legde we die altijd achterin, zodat de klant zelf kon bepalen deze te monteren. Het is inderdaad geen porum zo'n ding.

Plaats reactie