Mazda MX-5 Flyin' Miata Turbo - Flinke update pagina #2!

Hier kun je jezelf voorstellen.
Robin Hartog

Re: Jasper stelt zich voor: Mazda MX-5 Flyin' Miata Turbo

Bericht door Robin Hartog » 17 mei 2011, 16:42

JasperM schreef:Mwah bij ons is het ook heel veel grafisch ontwerp, webdesign en interactie natuurlijk.
Het stukje communicatie heb ik met mijn richting al globaal afgesloten. :)
Haha, that's more like it. :) Ik heb al geen les meer, terwijl ik nog iets meer dan een jaar moet. :mrgreen: (Nu aan mijn half jaar stage, dan half jaar minor (in de USA) en dan half jaar scriptie. :D )

JasperM

Bericht door JasperM » 17 mei 2011, 16:45

(Wordt meer een slowchat zo, maar ach) :D

Ik heb afgelopen half jaar stage gelopen bij de Rijkswaterstaat in Utrecht, afdeling LEF Future Center. Daar samen met een maat van mij (nu tevens zakenpartner en co-eigenaar van ons bedrijf, haha) multimediale producties gemaakt met video en 3D. Voor de Rijkswaterstaat werken we nu nog steeds, maar dan namens ons bedrijf.

Nu bezig met mijn Minor, met als onderwerp het maken van een reclamefilm met digitale spiegelreflex camera's. Onze 'hoofdpersoon' is de Tesla Roadster. ;) Als het af is krijgen jullie het uiteraard nog wel te zien.

Dan in September nog een half jaar afstudeerstage, dat wil ik gaan doen bij een bedrijf dat 'title sequences' maakt voor films. :)
Laatst gewijzigd door JasperM op 17 mei 2011, 17:06, 3 keer totaal gewijzigd.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 17 mei 2011, 16:49

Klinkt gaaf! Ik ben zelf meer de website-ontwikkeling in gegaan en loop dan ook nu bij zo'n bedrijf stage. Bedrijfje ga ik ook starten hierin (waarschijnlijk), maar dat laat ik nog heel even wachten. :)

JasperM

Bericht door JasperM » 30 jun 2011, 17:02

Zo, deze nog maar eens updaten.

Sinds de laatste tune toch nog wel het één en ander aan gedaan. O2 modifier opnieuw afgesteld, alle boutjes en moertjes extra aandraaien :D en er is een prachtig tankje voor de ruitensproeivloeistof ingekomen, gemaakt van doorzichtig PVC e.d.
Al lekker veel mee gereden, het blijft echt genieten, wat rijdt dit ding heerlijk!!

Wel een paar kleine puntjes die de afgelopen week naar boven kwamen:

- De remmen lopen af en toe aan... Ik merkte het pas echt toen de auto een kleine 2 weken niet meer had gereden. Ik weet bijna zeker dat minimaal één klauw een beetje vast blijft zitten af en toe. (is er al eentje vervangen) Het is namelijk zelfs zo 'erg' dat ik soms gewoon power mis. Ik dacht eerst van; Wen ik nou zo snel aan het vermogen? Maar nee, bijvoorbeeld bij 110km/uur in z'n 5 op constante snelheid viel het me op dat ik al op de grens zat van 0 vacuum en boost... iets wat ik normaal niet heb! (dan zit hij netjes op 10 vacuum o.i.d.)
Bij een paar keer flink remmen was het over, maar de stank. De eerste keer schrok ik me een hoedje, dacht dat de motor van binnen in licht en laaien stond...
- Ruit kapot! Bij een project van school iets te enthousiast geweest op een weg met kiezels... Ik moest érg dicht op de camera wagen rijden en daardoor ketste er een steen tegen de ruit. Meteen een scheur van 30cm in het gezichtsveld. :(
- Mijn antenne gaat niet meer omhoog. Omlaag gaat hij wel zonder enig probleem.

Dat was het eigenlijk wel zo'n beetje. De remmen worden geheel nagekeken bij Mazda Megens als hij volgende week voor de APK moet. Ook wordt dan meteen de distributieriem + "Cambelt Tensioner Pulley" en "Cambelt Idler Pulley" vervangen.

Verder is het gewoon genieten en heb ik voor de komende jaren nog wel een lijstje et upgrades gepland staan. :bananas:

-Innovate MTX-L Wideband O2 kit
- 16" of 17" OZ Ultraleggera velgen + banden (zodat de boel wat meer 'flush' met de wielkasten gaat en ik wat gewicht verlies. De ultraleggera is erg licht i.t.t. mijn huidige velgen)
- TR Lane Rolbeugel + deurbraces
- Stoelen/gordels (of NBFL stoelen met leer, of Sparco Sprint stoeltjes met gordels)
- Flyin Miata 4 wheel BigBrake kit van Wilwood
- Flyin Miata Butterfly Chassis brace
- Spruitstuk, downpipe, cat, uitlaat van ARTTech of Absurdflow
- Standalone ECU (MS?) en dus grotere injectoren e.d.
- Olie koeler en nieuwe fans voor de radiator.
- Deuken en krassen eruit + een nieuwe paintjob.

Ennnn, ik wil natuurlijk wat trackdays gaan rijden en over een jaartje of 2 wat racetraining doen via Prodrive race en rally...

Oja, dan nog even een paar plaatjes. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 30 jun 2011, 18:59

fraaie foto's :thumbup:

JasperM

Bericht door JasperM » 30 jun 2011, 20:47

Thanks! Zijn eigenlijk losse frames uit het filmpje dat we gemaakt hebben, komt binnenkort online.

Dankzij Sonny ben ik overigens zeer binnenkort eigenaar van een 'Miracle' interieur voor mijn auto! Dus beige lederen stoelen, beige vloer, beige deurpanelen... Moet er dan zo uit gaan zien: (nouja, net wat anders, iets lichter van kleur!)

Afbeelding

Denk dat het erg mooi gaat staan in mijn groene NBtje... wat ook leuk is, dan maak ik hem nog meer naar mijn oude NA, die had ook een beige interieur. :df:

JasperM

Bericht door JasperM » 17 apr 2012, 19:17

Zo, hier even flink updaten!

Driving-fun absoluut niet vergeten, in tegendeel zelfs, als de financiën het toelaten zou ik graag de 8e voor het eerst komen rijden op Zandvoort en bovendien zijn er ook al plannen om een tripje te organiseren naar de ring (via het MX-5 forum) in Augustus...

Met de auto gaat het goed, zeer goed eigenlijk. Veel dingen zijn aangepast. Er zit inmiddels een flinke rolbeugel in, (uiteraard met backing plates) Sparco speed stoelen, 16" Ultralite wielen met Toyo T1R 225/40/R16 rubber, de ontbrekende mazdaspeed lip aan de voorkant, Ralco RZ shortshifter, high flow cat én het binnenwerk van de koplampen heb ik zwart gemaakt om beter bij het geheel te laten passen.

Oja, ook zit er sinds vorige week een Wilwood BigBrake kit aan de voorkant. 4pots klauwen en 11" schijven. :duck: (Door de wielen en de BBK is er in totaal zo'n 6kg unsprung weight van de auto afgegaan.)

Groot: http://i.imgur.com/UBvBz.jpg
Afbeelding

Groot: http://i.imgur.com/2WR2C.jpg
Afbeelding

Groot: http://i.imgur.com/GgVkv.jpg
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JasperM op 18 apr 2012, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 apr 2012, 22:53

je hebt wel de mooiste uit de rij :D
wat heb je trouwens veel onder de motorkap zitten... :shock:
is alles echt nodig? wat zijn bv die 2 zwarte potten RV bij het ruitenvloeistof vaatje.

JasperM

Bericht door JasperM » 17 apr 2012, 23:47

Ja ik moet toegeven, ook ik vind de mijne de mooiste uit het rijtje. :D (Eigenlijk de mooiste van alle 65 die aanwezig waren tijdens die meeting, afgelopen zondag. ;) )

Poeh, wat zijn die twee zwarte tankjes. Erm, eentje is een soort van 'charcoal canister', heeft iets te maken met milieu eisen en het terugs gooien van stoffen in de motor in plaats van naar de buitenlucht. De ander is geloof ik een olievaatje voor mijn stuurbekrachtiging.

Die charcoal canister kan zeker wel weg... aangezien het alleen nodig is voor een visuele inspectie en die hebben wij in NL niet. Doet overigens niks met de performance, zeggen ze. ;)

Verder is het behoorlijk vol ja, maar het past allemaal wel redelijk... Jammer dat de aanvoer van verse lucht niet helemaal top loopt zo naast de turbo, maar door het gebruik van de standaard MAF sensor, is het moeilijk anders te realiseren.

///Joost

Bericht door ///Joost » 18 apr 2012, 08:57

JasperM schreef:Jammer dat de aanvoer van verse lucht niet helemaal top loopt zo naast de turbo, maar door het gebruik van de standaard MAF sensor, is het moeilijk anders te realiseren.
Normaal ben ik niet zo van de MX-5's, maar deze mag er zeker zijn!

Je zou kunnen overwegen om nog een hitteschild te maken rondom je filter, net zoals je bij de turbo hebt gedaan. Als je het dan ook nog netjes tegen de binnenkant van de motorkap laat afsluiten, en een kleine lucht happer in de kap maakt, is het helemaal af, en zeer functioneel.

JasperM

Re: Mazda MX-5 Flyin' Miata Turbo - Flinke update pagina #2!

Bericht door JasperM » 18 apr 2012, 12:09

Bedankt! Nee, een echt standaard MX-5 is het niet bepaald meer te noemen. ;)

Dat hitteschild idee, is inderdaad wel een heel erg gaaf idee. Mooi van carbon zodat het lekker lichtgewicht is. Voor aanpassingen in de motorkap zou ik toch een reserve motorkap willen hebben... En omdat de auto altijd buiten staat, moet de regen ook niet de kans krijgen elektronica te raken o.i.d.

Een andere optie waar ik al wel eens aan heb gedacht, is proberen die bocht er uit te krijgen. Dus een stukje siliconen buis vanaf de turbo, dan de MAF natuurlijk verplaatsen, en daarna weer direct het filter. Geen idee of het echt past, en het zou betekenen dat zowel het hitteschild als de bevestiging van de MAF moet worden aangepast. Maar in theorie ligt hij dan wel op een mooiere plek. Dan nog een mooie flexibele afvoerbuis van een wasdroger vanaf de grill opening naar boven en klaar. :D Alleen jammer dat zoiets volgens mij niet snel te realiseren is.

Ook de vraag, wat win ik er op... Meer vermogen betekend dat ik problemen ga krijgen met mijn blok/bak/diff dat nu alledrie nog geheel standaard is. Van 136pk naar 243pk is niet niks...

///Joost

Bericht door ///Joost » 18 apr 2012, 12:34

Een tip: Op het moment dat je die bocht eruit haalt, zit je filter rechtstreeks achter je radiator...niet de meest ideale oplossing, omdat de fan de warme lucht uit je radiator regelrecht je filter inblaast. Beter zou zijn om het filter te verplaatsen naar beneden richting de wielkuip.

JasperM

Bericht door JasperM » 18 apr 2012, 12:46

Ja de bocht er uit was inderdaad iets te letterlijk, ik bedoelde iets meer richting koplamp. Of ik hem naar beneden zou kunnen keren durf ik niet te zeggen, volgens mij zit daar al vrij veel carrosserie.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 18 apr 2012, 17:10

Hey Jasper,

Leuke MX-5 :thumbup: Ik was er zondag trouwens ook met mijn rode MX-5..... Ja één uit de hele lange rij :)

JasperM

Bericht door JasperM » 18 apr 2012, 17:12

Geinig! Ik geloof je direct, waren zó veel rode MX-jes, haha.
Username op het MX-5 forum ook Paskal?

JasperM

Bericht door JasperM » 29 jul 2012, 07:15

Still going strong here!

Afbeelding

Maar, langzaam aan begin ik toch weer te denken aan een vervanger. Niet een S2000 dit keer, maar iets wat meer praktisch is, in aanschaf wat goedkoper is en tevens wat beter geschikt is om als beginner op het circuit te rijden. (1 a 2 trackdays per jaar, casual)

Ik heb een heel vreemd lijstje op dit moment. ;)

- Mazda MX-5 NA (en dan helemaal strippen, kooi, kuipjes, etc. etc) + Daihatsu Cuore 5deurs 2003+
- Subaru Impreza WRX (2003+)

Budget; max 10k.

Beide heel wat anders en met de Suub heb ik 0,0 ervaring nog. Een Impreza heb ik van kinds af aan altijd al iets vinden hebben. Niet bijzonder mooi, al helemaal niet het interieur, maar toch vind ik ze iets hebben.

Op dit moment heb ik een kleine 250pk op 1000kg bij RWD. Ook constant de angst dat ik hem in de prak rijd en alles kwijt ben, met een gestripte NA heb ik veel minder vermogen en is de angst om het te gebruiken ook een stuk minder. ;) Subaru heeft dan wel meer vermogen, maar door de 4WD e.d. nog redelijk goed te berijden, gok ik.

Je zou zeggen dat de eerste setup ver uit het slimste is en bovendien het goedkoopste is. Klopt, maar andere opties bedenken blijft toch ook erg leuk. :tong: (Oscar, houd je er buiten hè! ;) )
Laatst gewijzigd door JasperM op 29 jul 2012, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 29 jul 2012, 10:18

mooie MX5, ziet er dik uit zo.

Rupie

Bericht door Rupie » 29 jul 2012, 10:32

Zeker, knappe auto zo.

JasperM

Bericht door JasperM » 29 jul 2012, 19:22

Thanks!
Ben er dan ook nog steeds super blij mee. Rijd waanzinnig, is in deze uitvoering vrij zeldzaam en het is gewoon genieten, ook bij gewoon lekker rustig toeren. :thumbup:

Maar dan gaat het kriebelen en zoek je toch iets wat nèt wat praktischer is. ;)

Steef-bmw

Bericht door Steef-bmw » 29 jul 2012, 19:50

Rete gafe mx5!
ben normaal niet zon fan van.. onder de kap ziet het er puik uit!
Wat presteerd hij op moment?

En als je een subaru zoekt.. mijne staat te koop !

Gr Steef

JasperM

Bericht door JasperM » 29 jul 2012, 21:16

Hi Steef!

Thanks hoor! Ben er dan ook enorm zuinig op. :wave:

Doet op dit moment zo'n 245pk en 303nm. (geen whp)
1.8L, RWD, 1000kg (officieel, maar deze zit op 1040kg gok ik)

Heb verder geen snelheidsmetingen o.i.d. Maar 0-100 in <6 sec moet in theorie te doen zijn. Dit is puur theoretisch aangezien ik graag m'n eerste versnelling bespaar en dus rustig op rijd en pas echt gas geef in z'n 2. ;)
Op de autobahn alleen een keer 140->180km/uur getimed en dat doet hij in 5 sec. :) (vanuit z'n 4)
(ongeveer 14sec over 100-200km/uur (3-4-5))

Steef-bmw

Bericht door Steef-bmw » 29 jul 2012, 22:23

Haha doe je goed! :D
Dat zijn leuke getallen! met het gewicht en vermogen...
Leuk bommetje zo!
Zouw zeggen houd hem zo netjes en houd hem heel! :D

Gr Steef

JasperM

Bericht door JasperM » 29 jul 2012, 22:28

Ach, vergeleken met zo'n flinke Impreza of een aangepast 2.0 tfsi blok stelt het allemaal niet zo veel voor. ;) Maar goed, voor een MX-5je toch best speciaal. :D

Steef-bmw

Bericht door Steef-bmw » 01 aug 2012, 17:40

Ja bij een impreza hoef je de turbo druk op 1.15bar te gooien en je zit op een 260pk ongeveer.
Enkel is een subaru wel zwaarder dan jouw mx5 en je zit met 4wd wat zorgt voor meer aandrijfverlies.
Ik denk zoals jouw auto er nu bij staat menigt subje er moeite mee heeft!.
Denk zelfs dat het met jouw auto leuker rijden is dan een subaru. gezien de auto RWD is en lijkt mij speelser dan een 4wd subaru.
Om een subaru leuk rijdend te krijgen moet je er vlink wat aan doen.

mevistox5

Bericht door mevistox5 » 03 sep 2012, 23:34

Jasper,

Leuk project. Brengt weer een heleboel herinneringen boven. Heb in 1998 ook een FM2 op mijn toenmalige MX-5 gemonteerd (was de 2e afnemer). Veel vermogen en veel geleerd. Het product was toenertijd nog redelijk in ontwikkeling.

Voor de meting van de waarden voor je LINK ECU gebruik je toch de MAP sensor (klein zwarte kastje) voor de juiste waarden naar je ECU? Of is dit voor de NB versies veranderd?

Krijg je het stationair toerental een beetje onder controle? Zowel warm als koud?

Nico

Plaats reactie