Politici Belgie willen verbod op SUV's

Dit is ons algemene autoforum.
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Politici Belgie willen verbod op SUV's

Bericht door Robin » 09 feb 2011, 12:16

Ravin en Rico hebben 'n punt en Ruben pak eens een fiets of scooter/motor, same story....

Rupie

Bericht door Rupie » 09 feb 2011, 12:18

RVV schreef:Een dikke SUV is voor de bezitter ook emotie, dat moet een lighweight/Lotus rijder zich toch wel kunnen voorstellen?

De keuze is reuze..
Uiteraard kan ik de luxeervaring gekoppeld aan een suv begrijpen. Ik voel me echter niet veilig in de buurt van suv's, je zou natuurlijk kunnen zeggen dat dat aan mijn auto ligt.

Tommy

Bericht door Tommy » 09 feb 2011, 12:23

Dat is ook zo, ga met de lotus eens naast een E65 staan, een 7-serie. Die ziet je dus niet eens als je ernaast staat :) Vraag maar eens aan allen hoe hij in de speedster van de weg gedrukt werd.
Over gevaarlijk gesproken, gevaarlijk grensbereik van veel auto's zou meteen een verbod op al die lightweights zetten. Over crashgevaar en botsveiligheid van bv een caterham nog maar te zwijgen.

Rupie

Bericht door Rupie » 09 feb 2011, 12:26

Robin schreef:Ravin en Rico hebben 'n punt en Ruben pak eens een fiets of scooter/motor, same story....
Hoe bedoel je Robin? Het verschil in omvang? Ik denk dat een fietser zich bewust is van (afgezien van de arrogantie die we hebben als we op de fiets stappen (of is het een gevoel van vrijheid?)) zijn kwetsbare positie en anders de wel denkende automobilist wel. Een suv rijder voelt zich gewoon een automobilist, met dezelde domme gedragingen als een willekeurige andere automobilist echter ramt ie er bij een ongeluk wel wat harder in.
Laatst gewijzigd door Rupie op 09 feb 2011, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 09 feb 2011, 12:27

je zou natuurlijk kunnen zeggen dat dat aan mijn auto ligt.
Ruben, dat laatste is inderdaad goed mogelijk. Vanuit een M5 in een Z4 coupe stappen zet de (grote/boze) wereld vanachter het stuur ook in een iets ander perspectief. In een Lotus zal dat nog wat meer spelen.

Wat me wel atijd opvalt is dat die mannen (bijna altijd mannen) in een X5 of Q7 standaard 160/170 km/h rijden op de snelweg en het liefst niet afremmen voor een voorligger die 140 rijdt :bag: (ik zei de gek) Meestal gaat het dan even een tandje terug.. en dan zie je zo'n dikke SUV wel weer lekker klein worden in je binnenspiegel.. vind ik ook wel weer leuk :D

Maus335i

Bericht door Maus335i » 09 feb 2011, 12:31

Ruben schreef:Hahaha, wat een reacties. Ik vind een suv vooral zinloos vanwege de gevaarsetting. De suv rijder is mijn ogen vooral bezig met zijn eigen veiligheid en niet die van een ander. Daar heb ik wat moeite mee. Komt het veiligheidsargument bij aankoop van een suv jullie niet bekend voor?
Dat is gewoon een vooroordeel. Dezelfde kul als dat mensen in BMW's altijd agressief rijdende bumperklevers zijn. Je gebruikt het imago van de SUV als reden om ze zinloos te noemen.

Veiligheid kan je over twisten. Een flinke SUV laat weinig heel van een Smart inderdaad. Maar waarom moet dat dan per se aan de SUV liggen en niet aan die Smart? Als je graag zo goedkoop mogelijk van A naar B wilt rijden en veiligheid je geen ruk interesseert, dan koop je een Smart, Alto, Aygo of meer van die opgevoerde brommertjes met 4 wielen. Ik vind het dan vrij hypocriet om te miepen over auto's die je koekjestrommel korter rijden en dat ze dan maar verboden moeten worden.

RVV

Bericht door RVV » 09 feb 2011, 12:34

Als je graag zo goedkoop mogelijk van A naar B wilt rijden en veiligheid je geen ruk interesseert, dan koop je een Smart, Alto, Aygo of meer van die opgevoerde brommertjes met 4 wielen
Ook een goed punt.

Rupie

Bericht door Rupie » 09 feb 2011, 12:40

Maus335i schreef:
Ruben schreef:Hahaha, wat een reacties. Ik vind een suv vooral zinloos vanwege de gevaarsetting. De suv rijder is mijn ogen vooral bezig met zijn eigen veiligheid en niet die van een ander. Daar heb ik wat moeite mee. Komt het veiligheidsargument bij aankoop van een suv jullie niet bekend voor?
Dat is gewoon een vooroordeel. Dezelfde kul als dat mensen in BMW's altijd agressief rijdende bumperklevers zijn. Je gebruikt het imago van de SUV als reden om ze zinloos te noemen.

Veiligheid kan je over twisten. Een flinke SUV laat weinig heel van een Smart inderdaad. Maar waarom moet dat dan per se aan de SUV liggen en niet aan die Smart? Als je graag zo goedkoop mogelijk van A naar B wilt rijden en veiligheid je geen ruk interesseert, dan koop je een Smart, Alto, Aygo of meer van die opgevoerde brommertjes met 4 wielen. Ik vind het dan vrij hypocriet om te miepen over auto's die je koekjestrommel korter rijden en dat ze dan maar verboden moeten worden.
Ja, deels is het een vooroordeel. Wat betreft de rest van je verhaal:

Kijk, das wel heel arrogant geredeneeerd. Wie zegt dat die mensen een keuze hebben voor een grotere auto?

No offence Maurice, maar verlaat even die roze bril vanuit een S8.

RVV

Bericht door RVV » 09 feb 2011, 12:42

Nouja die keuze is er wel.. voor 10K die je voor zo'n kleine auto kwijt bent.. kun je ook een paar jaar oude dikkere/veiligere auto kopen.. of je dat wilt is een keuze..

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 09 feb 2011, 12:43

Héél goed punt van Maurice.
Laatst gewijzigd door Ravin ///M op 09 feb 2011, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Rupie

Bericht door Rupie » 09 feb 2011, 12:44

RVV schreef:Nouja die keuze is er wel.. voor 10K die je voor zo'n kleine auto kwijt bent.. kun je ook een paar jaar oude dikkere/veiligere auto kopen.. of je dat wilt is een keuze..
Even afgezien van of dat zo is, denk ik dat veel mensen dat niet zo ervaren die voor die keuze staan, financieel gezien.

Hans

Bericht door Hans » 09 feb 2011, 12:45

Ruben schreef: Kijk, das wel heel arrogant geredeneeerd. Wie zegt dat die mensen een keuze hebben voor een grotere auto?

Dus grote veilige auto's zijn te duur? Dan kan de overheid eens beginnen om grote veilige auto's meer te promoten. (BPM vrij maken?) In plaats van die grote veilige auto's duur te maken en te demoniseren.

Robin

Bericht door Robin » 09 feb 2011, 12:47

Maus335i schreef:

Post van de dag. :thumbup:

Robin

Bericht door Robin » 09 feb 2011, 12:48

Hans schreef:
Ruben schreef: Kijk, das wel heel arrogant geredeneeerd. Wie zegt dat die mensen een keuze hebben voor een grotere auto?

Dus grote veilige auto's zijn te duur? Dan kan de overheid eens beginnen om grote veilige auto's meer te promoten. (BPM vrij maken?) In plaats van die grote veilige auto's duur te maken en te demoniseren.
Runner up

Robin

Bericht door Robin » 09 feb 2011, 12:50

Ruben schreef:
RVV schreef:Nouja die keuze is er wel.. voor 10K die je voor zo'n kleine auto kwijt bent.. kun je ook een paar jaar oude dikkere/veiligere auto kopen.. of je dat wilt is een keuze..
Even afgezien van of dat zo is, denk ik dat veel mensen dat niet zo ervaren die voor die keuze staan, financieel gezien.
dat is dan hun eigen kortzichtige zienswijze en niet de schuld van de suv en haterhamrijder :wink:

Marius

Bericht door Marius » 09 feb 2011, 13:00

Goed plan! Dan gelijk ook geen vrachtwagens, bussen etc meer op de weg aub.

Hielke

Bericht door Hielke » 09 feb 2011, 13:15

Supersterk argument.

In Amerika zou een dergelijke stelling niet opgaan, maar in Europa is een SUV zwak vertegenwoordigd in het straatbeeld. Een SUV komt daarom ook bijna altijd met een relatief veel kleinere auto in aanrijding. Dat veiligheodsaspect van de SUV rijder komt bij mij dan behoorlijk aso over.

Ben je veel met een peerd of auto trailer onderweg dan is het een ander verhaal.In andere gevallen gewoon verbieden.

Robin

Bericht door Robin » 09 feb 2011, 13:18

Dus als je 'n 'te grote' auto kiest komt dat bij velen als aso over. OK

What else is new? Dit is Nederland baby... :banaan:

Robin

Bericht door Robin » 09 feb 2011, 13:23

Disclaimer: IK heb SUVrijders alleen om de SUV ook nooit begrepen en waarom dan nog stationwagons, ook overbodig vaak dan he? En alles boven 3/4/5/6 liter 200/250/300pk 6/8/10 cylinders ook overbodig?

Joy

Bericht door Joy » 09 feb 2011, 13:35

Het heeft eigenlijk niks met de auto op zich te maken. Het zijn de mensen achter het stuur.

Regelmatig zie je SUV-bestuurders, maar ook bestelwagens, erg nonchalant rijden. Ze laten duidelijk merken dat het uitschakelen van de cruise control of het loslaten van het gaspedaal eigenlijk meer moeite kost dan dwars door je heen rijden. Het maakt niet uit wat voor wegsituatie, ze blijven je aan de kant proberen te duwen. Ergens zit er dan een stekkertje los denk ik dan maar.
Het formaat van de auto heeft dan zijn toegevoegde waarde om de voorganger heel duidelijk te laten merken dat ze op moeten zouten. Dat de bestuurder die er voor rijdt zich geïntimideerd voelt is logisch. Het is het aloude spelletje van de persoon die zich superieur voelt ten opzichte van de rest.

Hier in de straat is een school. In de loop van de tijd is er een luxe woonwijk gebouwd met aanlegsteigers etc. Vervolgens zie je voor het schooltje ineens een boel SUV's verschijnen die de straat zowat afsluiten. De SUV's passen niet goed in de parkeerplaats dus ze staan half op straat. De moeders zijn vaak ook niet de beste bestuurders wat soms voor onbeholpen ogende situaties zorgt. Maar het ergste is dat de schoolkinderen die over willen steken of op de fiets stappen niks meer zien aankomen. Dan denk ik wel eens van oh oh oh waarom neem je niet iets handzamers ?

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 09 feb 2011, 14:13

Ik zie toch minstens zo vaak een Alto, Cliko, Smart oid. voorbij sjeezen waarvan ik denk 'heb je die auto wel eens ná een ongeval gezien?' Vooral in de stad geven die kleine autootjes sommige bestuurders het 'floep-floep-hatseflas'-gevoel. Effe snel ertussen, hup hoekkie om, floep er snel tussendoor.

Buiten dat zijn veel ongelukken éénzijdig. Is het dan ook aso om jezelf goed te willen beschermen? Zo is het ook aso van de overheid om juist naast 80km wegen bomen te planten. Hoeveel doden vallen er wel niet door een eenzijdig ongeval waarbij de auto een boom raakt?

Komt echt op de bestuurder aan in veel gevallen, en een automodel erop afrekenen is te kort door de bocht.

Overigens scoren SUV's toch beter bij voetgangerveiligheid dan supermini's? Meende ik me te herinneren althans.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 09 feb 2011, 14:16

Heb zelf redelijk wat kilometers in een Smart gereden, maar ik vond die auto ook enorm uitdagen om te jagen.

De 3-cilinder klonk best lekker, in de stad lekker vlot en het weg gedrag van een kart. Doorrijden op de snelweg wou ik aardig, bijna altijd volgas. Ding was wel begrensd op 150, in z'n 4.

Maar je moet er idd. niet aandenken om daar een ongeluk mee te krijgen :bag:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 09 feb 2011, 14:22

Joy schreef:Het is het aloude spelletje van de persoon die zich superieur voelt ten opzichte van de rest.
Daar zijn toch ook vollop onderzoeken naar geweest, dan er bij veel mensen een knopje omgaat achter het stuur.
Oerinstincten die loskomen, zodra we macht krijgen over een krachtige machine.
Brave huisvaders die in complete wacko's veranderen, zodra de motor gestart is. Ook met een gezinskliko van 20 jaar oud.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 09 feb 2011, 14:54

smiley schreef: Brave huisvaders die in complete wacko's veranderen, zodra de motor gestart is. Ook met een gezinskliko van 20 jaar oud.
Prachtig. :lol:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 09 feb 2011, 15:03

De grootte van een SUV boeit me niet, de hoogte wel. Je hoeft niet in een smart te rijden om bij een ongeval de grille terug te koppen. Het enige 'voordeel' van een SUV tegenover een normale auto is de rijhoogte, laat daar nou net het gevaar zitten. Naast het feit dat de bestuurder zich hoog en droog boven de rest van het verkeer bevindt en sommige zich daar ook naar gedragen.

Plaats reactie