Wij zijn het met elkaar eens hoor....je had het verkeerde stukje gequoteNiels schreef:a) Je neemt een pomp mee omdat je weet dat een volgende wissel pas over 100.000km is en het niet vanzelfsprekend is dat die pomp het nog zo lang volhoudt.Harrie schreef: Wanneer een riem vervangen wordt heeft een auto er al heel wat jaren op zitten. Wanneer de volgende riem vervangen moet worden gaan er weer heel wat jaren overheen. De kans dat de waterpomp in die tussentijd stuk gaat wordt natuurlijk steeds groter. Als de pomp dan tussentijds alsnog vervangen moet worden ben je een berg geld kwijt aan montage. Wanneer de riem er toch al af ligt ben je alleen de extra centjes kwijt voor de pomp en ben je er weer voor dezelfde aantal jaren "verzekerd" van dat je probleemloos verder kan.
b) Omdat je een riemwissel uitvoert zal de spanning op de lagers toenemen t.o.v. de oude riem. Dus je verhoogt wel degelijk de kans op falen(al is dat wel wat theoretisch)
Kijk iedereen kan terugvallen op voorschriften en cijfers maar dat doet niets af aan het feit dat in z'n algemeenheid wordt geadviseerd om de pomp mee te nemen bij een riemwissel Period... Dat mensen dat beschouwen als extra omzet is prima maar dan nemen ze wel zelf het risico. Zoals gezegd als ik mijn (VAG) monteurs vraag of de pomp mee vervangen moet worden wordt dat gewoon geadviseerd zonder te vragen welk bouwjaar mijn auto is, welke motor er in hangt, wat de riem interval is, welke type pomp er op zit, welke fabricage datum de pomp heeft, of er SKF lagers inzitten etc. etc. En het is niet zo dat zij me dan een pomp verkopen aangezien ik zelf mijn inkopen doe![]()