Golf 2 16v: 9A & ITBs

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jarno
Berichten: 480
Lid geworden op: 14 feb 2009, 13:06
Locatie: Drachten BMW 320D Touring VVT Ducati 916 SP Honda SP2

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door Jarno » 07 dec 2010, 09:36

GTRene schreef:handrem en in versnelling?

handrem is swinters uit den boze, zoveel mogelijk alleen versnelling of je moet wel heel erg schuin staan :mrgreen:

parkeren gewoon altijd in de eerste versnelling. :thumbup:
Altijd op de handrem...
Maar NOOIT in de versnelling !!!
Zeer slecht voor de tanden van de bak :wtf:

Gebruikersavatar
Olivier Faber
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jun 2009, 17:44
Locatie: Utrecht

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door Olivier Faber » 07 dec 2010, 09:50

Jarno schreef:
GTRene schreef:handrem en in versnelling?

handrem is swinters uit den boze, zoveel mogelijk alleen versnelling of je moet wel heel erg schuin staan :mrgreen:

parkeren gewoon altijd in de eerste versnelling. :thumbup:
Altijd op de handrem...
Maar NOOIT in de versnelling !!!
Zeer slecht voor de tanden van de bak :wtf:
Hoe zorg je er dan voor dat je handrem niet vast vriest? Ik zet mijn auto met dit weer ook in de versnelling ipv handrem..

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door GTRene » 07 dec 2010, 10:07

Jarno schreef:
GTRene schreef:handrem en in versnelling?

handrem is swinters uit den boze, zoveel mogelijk alleen versnelling of je moet wel heel erg schuin staan :mrgreen:

parkeren gewoon altijd in de eerste versnelling. :thumbup:
Altijd op de handrem...
Maar NOOIT in de versnelling !!!
Zeer slecht voor de tanden van de bak :wtf:
in heel men auto leven nog nooit last van gehad :nah: en ik rijd al bijna 30 jaar :wink:

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door jaydee » 07 dec 2010, 11:27

Jarno schreef: Altijd op de handrem...
Maar NOOIT in de versnelling !!!
Zeer slecht voor de tanden van de bak :wtf:
Jij rijdt ook in z'n vrij?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door daNpy » 07 dec 2010, 13:47

Zucht hier ook al die discussie...

Ja ik zet mijn auto's altijd op de handrem (want garage's), nooit eerder last van bevroren remmen gehad. Bovendien had ik de auto neergezet voor de vorstperiode. Einde discussie aub :)

@GTRene: daarom staat de auto nu binnen, toch ietsje warmer voor de kabels :+
Ik ontkom er niet aan goed onderzoek te doen (en alsnog de hele boom te wisselen), waarschijnlijk is het ergens een slecht massacontact op een punt waar een hoge stroom gaat lopen (misschien kortsluiting in het contactslot oid?), welke vervolgens een ander weg gaat zoeken:
-> massakabel ruitenwissermotor -> behuizing ruitenwissermotor -> chassis -> min-pool accu.

En natuurlijk de kans dat dit ook voor andere draden geldt...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door GTRene » 07 dec 2010, 15:02

poe, dat wordt waarschijnlijk een zoekwerk...
of je moet mazzel hebben daar waar de sluiting zit ook sporen zitten...veelal kan het ook de weg van de minste weerstand zoeken om vervolgens bij een dun draadje door te branden...
succes :mrgreen:

dat er geen zekering doorbrande...misschien kun je dan weer wat uitsluiten? benieuwd wat je tegenkomt.

ziet nu de foto's weer van pagina 1...pfff is ook aardig wat anders :mrgreen:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22550
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door Niels » 07 dec 2010, 17:45

De Girling achter remtange zijn sowieso köt vanwege het handrem systeem. Dat gaat ook wel vastzitten zonder dat het vriest :lol: Indien je de 38mm tangen hebt dan kun je ze vervangen door Lucas klauwen (Golf 3 GTI vanaf 95). Die geven veel minder problemen. Ik heb nog wel een setje mocht je interesse hebben maar aangezien je een KR hebt denk ik dat je de 36mm tangen hebt.

Lucas:
Afbeelding

Girling:
Afbeelding

Als je 36mm's hebt dan kun je een Lucas Golf IV upgrade doen maar dat vergt wel wat aanpassingen.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door daNpy » 18 dec 2010, 20:45

De remmen worden tzt onder handen genomen door de remmenpecialist in de club dus dat zit wel goed :)

Vandaag weer wat werk verzet aan de Golf.
Eerst nog wat kabeltjes nagetrokken, bleken een overbrugging op de koelventilator te zijn, zodat je deze met de hand aan kan zetten. De daarvoor gebruikte schakelaar is achterruit verwarming :mrgreen:
De roest door wateroverlast aan de binnenzijde verwijderd en de kale delen in de primer gezet, nu incl onderkant van de balken. Hopelijk komt hij nu niet meer vol water te staan maar voor de zekerheid toch maar even wat bescherming aangebracht.

Ook is de linker-achter-motorsteun vervangen, de beugel hiervoor was nogal roestig dus die meteen met de staalborstel bewerkt en in de Hamerite gezet. De nieuwe motorsteun is voorzien van de polyurethaan insert om hem te verstevigen:

Afbeelding

Omdat we toch met Hamerite bezig waren ook gelijk het sleepoog geverfd:

Afbeelding

Deze was al aangepast zodat hij nu precies achter het gat in de bumper komt.

De zekeringen heb ik ook nog gecontroleerd, hier en daar zit er inderdaad een wat hogere in dan voorgeschreven. Deze worden asap vervangen. Als laatste hebben we nog even voor de deurvergrendeling een kabelboom gemaakt, deze kan er volgende keer netjes ingelegd worden.

Ondanks de kou lekker kunnen werken en een paar flinke stappen gemaakt.
Nu wachten op wat extra onderdelen van de sloop zodat we de volgende keer weer een heleboel kleine dingen kunnen afwerken :)

Gebruikersavatar
Jarno
Berichten: 480
Lid geworden op: 14 feb 2009, 13:06
Locatie: Drachten BMW 320D Touring VVT Ducati 916 SP Honda SP2

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door Jarno » 18 dec 2010, 23:25

Hé Niels, stoere foto van de LUCAS remklauwen...
Door de beschermkap van de G60 lader op de achtergrond... :thumbup:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door daNpy » 21 dec 2010, 17:37

Ik vind het wel fijn dat de auto tegenwoordig bij een maat van me staat. Vandaag weer een middagje wezen hobbieën, nu gebeurt er eens wat aan dat ding. Hij staat lekker binnen en je hoeft niet telkens alles op te ruimen en evt. de auto te verplaatsen als je weer klaar bent.

Vandaag begonnen met alle stof, slijpsel en alle troep uit de auto te blazen met de compressor. Achterin verzamelde het zich dus daar maar uitgehaald met de handveger en blik en daarna nog een keer met de stofzuiger en een natte doek door de hele auto heen. Dat scheelt weer een hoop troep en vuiligheid.
Daarna de kabelboom voor de centrale vergrendeling aangelegd en aan de bestuurderskant de motor geplaatst en afgesteld.
Gelijk ook even getest en het werkt :banaan:

Vervolgens de nieuwe zijknippers incl originele kabelboom geplaatst. De witte knippers staan iets beter bij de rest van de auto ;) en tevens scheelt het weer 2 losse stekkers in de motorruimte. Ook kunnen de kabels (2x1,5mm2 voor een 5W lampje :nah: ) die karel klusbob heeft aangelegd weer weggegehaald worden zodat de originele kabelboom in ere hersteld wordt.

De to-do lijst slinkt zo aardig, nu eerst naar de sloop voor wat onderdelen en dan na de Kerst weer verder.
Wellicht dat we dan ook alvast de bitumen gaan verwijderen (lekker handig nu de auto net schoon is... maargoed :shithappens: )

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door jaydee » 21 dec 2010, 17:47

daNpy schreef: (lekker handig nu de auto net schoon is... maargoed :shithappens: )
Beter steeds weer rommel dan steeds meer rommel :wink:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door daNpy » 21 dec 2010, 18:19

Precies :)

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door daNpy » 23 dec 2010, 22:27

Had de camera niet bij en ik doe niet aan telefoonpics ;)

De Borbet velgjes die ik een tijdje geleden had gekocht hadden wat stoeprand schade en waren al voorbewerkt om gespoten te worden.
Zelf vond ik het nog niet netjes genoeg dus ben vandaag aan de slag gegaan om ze nog wat bij te schuren.

Helaas wat slecht zichtbaar ivm matige belichting, maar hierbij 2 foto's van de grootste beschadiging:

Voor:
Afbeelding

Eerst met korrel 60 de plekken nog wat opgeruwd en oneffenheden zo veel als mogelijk weg proberen te halen.
De echte hapjes krijg je er toch niet uit, die wil ik proberen te gaan vullen met filler om te kijken of ik het dan iets gladder kan krijgen.
Uiteindelijk is het maar voor circuitgebruik dus het is belangrijker dat ze recht zijn dan dat ze er 100% als nieuw uitzien.
Vervolgens met korrel 120 de krassen die het grove schuurpapier heeft achtergelaten weggewerkt en nog wat kleine beschadigingen eruit kunnen schuren. Na de grootste oneffenheden weggewerkt te hebben met waterproof schuurpapier alles netjes spuitklaar opgeschuurd. Resultaat:

Afbeelding

Helaas geen filler meegenomen van thuis, maar aan de andere kant is het eigenlijk ook te koud om te spuiten (in de schuur bijna net zo koud als buiten).
Ook is de bus remmenreiniger al opgegaan aan het olie-vrij maken van de BMW dus om te ontvetten zou ik ook weer ff naar de winkel moeten :?
Primer heb ik wel bij, maar zoals gezegd is het te koud dus bewaren we het afwerken voor de volgende keer :)

Volgende week wordt de binnenzijde van de Golf ook bitumen-vrij gemaakt. Eerst wilde ik daar niet aan beginnen omdat het zo'n lelijk interieur oplevert als je het niet meteen netjes afwerkt. Nu zie ik echter mogelijkheden om het interieur te kunnen spuiten, dus mag de bitumen er wel uit :)
Als het ff mee zit kunnen we de rolkooi montagepunten meteen aanpakken zodat we ook echt iets aan de kooi gaan hebben. Ik wil de kooi ook nog steeds uitbreiden (als we toch bezig zijn) met kruizen in de deuren en opnieuw spuiten. En als we toch gaan spuiten kunnen de velgen gelijk meegespoten worden :)

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door daNpy » 28 dec 2010, 19:02

Vandaag begonnen met het wegsteken van de bitumen.
Begonnen op de tunnel, met de verfstripper en een stevig plamuurmes daar mooi de lappen af kunnen steken. Vervolgens het schutbord pass. zijde. Dat ging ook prima. Hierna de bodem, maar dit wilde niet zo lekker. Teer bleef flink plakken en achter op de bodem. Na een korte pauze de tweede helft achter de stoelen zonder verfstripper afgestoken. De bitumenstukken breken op de bodem makkelijk los en laten daarbij minder sporen na. Dit scheelt een stuk met het gedeelte voor de stoelen.
Vervolgens aan de bestuurderskant nog het schutbord en een stukje bodem gedaan. Morgen kan ik dit afmaken en gelijk wegen want alle bitumen hebben we in een emmer verzameld :D

Ook heb ik een puntlasboortje gekocht om het gedeelte waar de achterbank op gemonteerd is netjes te kunnen verwijderen. Hier vast een paar laspuntjes van uitgeboord maar vanwege het afsteken nog niet verder gegaan.

Sander heeft de ruitenwissermotor en bekabeling ondertussen gefixt, schoongemaakt en alles weer gemonteerd en getest.

Als de auto van binnen zo ver klaar is gaat hij weer richting het werk om de rolkooi te verbeteren. Bij de bodemsteunen worden verstevigde plateau's aangebracht, wat inhoud dat de A en B beugel ook moet worden ingekort en vorozien van nieuwe (en betere) voetplaten. Ook wil ik kruizen in de deuren die netjes op dezelfde hoogte zitten ipv de troep die er nu in zit etc :D

Hierna gaat hij richting de spuiter en spuit ik het interieur + de kooi, ik wil wit binnen en rood voor de kooi (e.a. details als remklauwen), Lisette wil rood binnen en een zwarte kooi.... :roll:

Gebruikersavatar
Niels K.
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 mar 2009, 21:32

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door Niels K. » 28 dec 2010, 22:30

Ik heb in mijn Golf de bitumen verwijderd met droogijs. Dit werkt echt 10 keer beter en sneller als met een verfstripper met plamuurmes. Daarna de laatste restjes met thinner verwijderen.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door daNpy » 28 dec 2010, 23:03

De tip van bevriezen had ik idd al eerder gehoord, op de tunnel werkte dit echter niet goed, daarkon ik de plakken netjes afsteken door ze warm te maken. Op de bodem werkte 'koud' afbikken idd het beste, destukken springen gemakkelijk los.
Zal morgen foto's maken van de gedane werkzaamheden.

Wat heb je met die kitnaden m.n. bij de wielkasten voor gedaan?

Gebruikersavatar
Niels K.
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 mar 2009, 21:32

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door Niels K. » 30 dec 2010, 17:32

daNpy schreef: Wat heb je met die kitnaden m.n. bij de wielkasten voor gedaan?
Ik moet de kitranden nog verwijderen, maar heb al ondervonden dat je deze met een schuur borstel op de boormachine makkelijk weg krijgt. De bitumen over de tunnel is ander materiaal als de bitumen op de vloer. De grote en kleine doppen die in de bodem geplakt zitten zijn lastig schoon te krijgen. Ik ga kijken of ik deze nieuw kan bestellen.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door daNpy » 30 dec 2010, 18:36

In de voetenruimte tegen het schutbord is net als de tunnel makkelijk te verwijderen als het warm is. Op de bodem is koud wegbikken de makelijkste oplossing.

De kit kun je vrij simpel afsteken heb ik gemerkt, warm of koud maakt eigenlijk niet veel uit.
Gisteren en vandaag de hele bodem afgemaakt en de achterbank houder verwijderd. Hier zitten ook nog wat kitresten die weggehaald moeten worden.
Op de wielkasten voor zit ook nog bitumen, dat moet er ook nog af.

Nog een fotootje van de heldere knippers:

Afbeelding

Gisteren ook nog wat rare elektronica problemen ondervonden. Alles opgeteld lijkt het probleem in de stuurkolom te zitten. Alles wat bij het stuur bedient wordt doet namelijk (bij problemen) raar. Deze ga ik volgende week eens opereren en schoonmaken. Hier zal het massa probleem hoogstwaarschijnlijk in zitten.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door TurboClouseau » 31 dec 2010, 02:04

mooi :)

Geweldige kleur heeft je Golfje ook...staat tof met die zwarte wielen eronder.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door daNpy » 31 dec 2010, 15:13

Is een Porsche kleur, volgens mij erop gezet door de sjonnie vóór de vorige eigenaars :)

Afbeelding

Inmiddels zit ik een beetje met een dilemma mbt de interieur kleur.
Ik had gedacht om hem wit te maken met een rode rolkooi, en meer accenten dan ook rood te maken (remklauwen e.d.), maar wit wordt erg snel vies en reflecteerd. Bovendien heb ik geen zin het héle interieur te spuiten, wat in zou houden dat hij wit én achterin groen wordt....

De beste optie is waarschijnlijk toch het interieur metallic groen te maken, al is metallic verf volgens mij wat duurder en moeilijker te spuiten. De rolkooi is nu matzwart, wat ik nogal saai vind, maar in antraciet of een (donker)grijze tint staat het w.s. wel mooi bij het groen.

Tevens kan ik dan ook de Borbet velgen antraciet spuiten (ipv wit of rood :mrgreen: )

Gebruikersavatar
Sebring NL
Berichten: 416
Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door Sebring NL » 31 dec 2010, 15:17

love the color.

heb een Mk11 GTI in onderhoud in Eichgrun

heb je m zelf laten spuiten ?

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door Damir Vukovic » 31 dec 2010, 15:18

[leest kleurkeuzedilemma]

Dit werd toch een circuitbak? :D
Ziet er prima uit zo.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door daNpy » 31 dec 2010, 15:28

Mwah, dit mag wel íets netter:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door daNpy » 04 jan 2011, 18:36

Vandaag weer verder gewerkt aan de auto.
Als eerste de stuurkolom klokken uitgebouwd. Hierbij viel al op dat 1 schroefje dolgedraaid is. En natuurlijk is dit er een met een massa-lipje eraan.
Daarna de stekker-contacten opgeschuurd voor beter contact en de contactdelen van de schakelaars ingespoten met contactspray en zoveel als mogelijk schoon gemaakt.
Hierna alles weer terug gebouwd en geprobeerd of de ruitenwisserpomp het deed:
1) Er komt 12V op de contacten;
2) Als ik een lampje aansluit brand deze + de ruitenwissermotor werkt;
3) Als ik het pompje aansluit is de spanning nog maar ca 4V en werkt de ruitenwisser motor niet meer

Ik ben dus al iets verder als vorige week, waarbij een lampje al niet ging branden en de ruitenwissermotor dan ook niet draaide.
De ruitenwisser pomp wordt aangestuurd door een dubbel-contact schakelaar dus hiervoor moet ik nog even goed in de manual kijken hoe dit precies werkt.

Tevens viel me op dat een draad van de knipperlichtschakelaar-stekker ontbreekt.
Deze is gewoon afgeknipt maar wel zo kort dat het -zonder kleurcode- bijna onmogelijk is hem te achterhalen...

Afbeelding

Daarna eens begonnen met het verwijderen van de bitumen resten met thinner. Dit gaat vrij goed, ook kleine resten kun je weghalen. Het kost wel wat moeite om de grotere stukken ook weg te krijgen, maar het kan.

Afbeelding

Al heel wat netter dan vorige week ;)
Morgen maar weer eens verder puzzelen...

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door daNpy » 05 jan 2011, 17:44

Jaaaaaaaaaa hij doet het!!! :banaan: :banaan:

Het lag uiteindelijk aan vervuilde contacten van de dubbele schakelaar.
Gisteravond het schema van de Haynes manual nagetekend en vereenvoudigd. Daarmee het e.e.a. doorgemeten (wat is wat) zodat ik wist hoe het werkte.
Vervolgens de klok weer uitgebouwd en schoongemaakt met schuurpapier en daarna contactspray.
Na inbouwen werkte het meteen :)
Vooruit drukken = achter sproeien, naar je toe halen is voor sproeien. In beide gevallen gaat het pompje draaien. Ook gaat de ruitenwissermotor draaien als je hem naar je toe haalt.
Omdat we achter toch geen wisser hebben gaan de beide uitgangen van het pompje naar voren.

Het pompje zit nu ook aangesloten op de originele kabelboom met originele stekker :D

Tevens het massapunt van de accu naar de carrosserie flink opgeschoond met de staalborstel. En een kabel van de plus-pool naar binnen gehaald. Ze hebben de radiateurfan via een schakelaar op het dashboard aangesloten zodat je deze zelf aan/uit kan zetten. Deze functie is op zich wel handig, maar dan moet je hem niet ongezekerd aansluiten :hammer:
De pluskabel die naar de schakelaar loopt gaat dalijk achter de goede zekering, lijkt me iets veiliger :)

Op de beschadigingen van het verwijderen van de achterbankhouder zit reeds een laag filler. Morgen eens uitschuren, maar voor de grote beschadigingen zal ik toch met plamuur aan de slag moeten om het netjes te maken.
Daarna heb ik met thinner, schuurspons en schuurpapier de rechterkant al zo goed als spuitklaar gemaakt, dus alle kleine restjes verwijderd :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten