E36 M3 Turbo

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door 1995 M3 » 23 jun 2010, 18:31

Genau...maar ook voor de versnellingsbak is het geen probleem.

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door 1995 M3 » 23 jun 2010, 18:31

Tom Verhaaf schreef:
1995 M3 schreef:Weet er toevallig iemand een heel goede spuiter in Roermond of omgeving??

Tijdje terug heeft een vogel een flinke hoop gekakt op mijn motorkap en dat is er helaas ingevreten. Met polijsten zal het er niet meer uitgaan vrees ik.

Omgeving Eindhoven kan trouwens ook nog wel aangezien ik daar vaak ben. Zwart of wit maakt niet uit :wink:
Ik zou gewoon paars doen. :wink:
Nee...dat wordt zo eentonig, heb liever dat het een beetje afsteekt.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 656
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door Harrie D » 23 jun 2010, 18:40

De 0-xxx sprintjes een beetje beperken, de ontsteking niet te vroeg zetten en het ding wat rijker zetten dan strikt noodzakelijk (maar niet te zodat je alle olie van je cilinderwanden spoelt), de verversingstermijn van je olie halveren en je kan het spul wel heel houden.

Zie een turbo anders als een onderdeel wat zwakke punten van je blok sneller naar voren brengt zodat je de volgende eigenaar dr niet mee opzadelt :mrgreen:

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door 1995 M3 » 05 jul 2010, 15:57

Vandaag kwam er eindelijk een pakket van Fedex binnen....

Afbeelding

Tial 48mm Wastegate, 42lbs injectors, Porsche 803 MAF, TRM turbo chip, Oil catch tank en lines...

Afbeelding


SPA spruitstuk en SPA 5000 turbo

Afbeelding

Afbeelding

Intercooler

Afbeelding


Koppeling moet ik nog bestellen omdat het me te lang duurde. Deze bestel ik deze week nog samen met een paar meters (VDO boost pressure, VDO oil pressure, VDO oil temp en AEM UEGO wideband), een houder voor deze meters, Tial BOV en nog wat kleine dingen van TRM zoals pakkingen e.d.

Als ik dit alles heb ga ik eerst eens rustig op vakantie. Daarna wordt de motorkap overgespoten en gaat de auto naar iemand van dit forum voor een polijstbeurt.

Ook heb ik de auto laatst eens op de brug gezet en bleek dat de draagarmrubbers en multiriem + poulies vervangen moet worden. Beginnen een paar scheurtjes in te komen en een van de poulies maakt een vervelend geluid. Ga ik morgen ff bestellen bij de BMW garage...kan dat er direct op wanneer de turbokit erop komt.

Verder hoor ik nog een raar piepend geluid als ik ergens van de oprit afrij en aan het stuur draai. Iemand een idee wat dit is?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door GTRene » 05 jul 2010, 17:10

misschien multiriem/snaar versleten of spanners niet meer fris en dus slip?...of wellicht stuurbekrachtiging olie niveau?

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door 1995 M3 » 05 jul 2010, 18:54

De multiriem is idd aan vervanging toe, daar beginnen flink wat scheurtjes in te komen. Kan het dit dan zijn?

Hoor het echt alleen als ik aan het stuur draai. Vloeistofniveau van stuurbekrachtiging is nog goed.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door GTRene » 05 jul 2010, 20:44

1995 M3 schreef:De multiriem is idd aan vervanging toe, daar beginnen flink wat scheurtjes in te komen. Kan het dit dan zijn?

Hoor het echt alleen als ik aan het stuur draai. Vloeistofniveau van stuurbekrachtiging is nog goed.
dat kan als de riem/snaar uitgedroogd is en of te slappe spanning...meestal wordt dat swinters verergerd, bovendien als je al scheurtjes hebt wordt het ook tijd :mrgreen:
kijk je spanrollen en dempers dan ook ff na op de werking.

Twan81
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 mar 2010, 22:27

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door Twan81 » 06 jul 2010, 20:00

Interessant project, ik ga dit topic zeker blijven volgen.

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door Niall » 06 jul 2010, 20:09

1995 M3 schreef:Weet er toevallig iemand een heel goede spuiter in Roermond of omgeving??

Tijdje terug heeft een vogel een flinke hoop gekakt op mijn motorkap en dat is er helaas ingevreten. Met polijsten zal het er niet meer uitgaan vrees ik.

Omgeving Eindhoven kan trouwens ook nog wel aangezien ik daar vaak ben. Zwart of wit maakt niet uit :wink:
Autobedrijf Jaspers in Borkel en Schaft, ligt tussen valkenswaard en de belgische grens in. Als je daar binnen komt dat denk je WTF wat een puinhoop, maar leveren echt topwerk :thumbup:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door Niels » 06 jul 2010, 20:10

Leuke pakketjes zijn dat :banaan:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door Rupie » 06 jul 2010, 20:14

Niels schreef:Leuke pakketjes zijn dat :banaan:
+1

8)

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door 1995 M3 » 14 jul 2010, 00:47

Die motorkap spuiten laat ik nog even zitten. De auto wordt donderdag/vrijdag eerst volledig gepolijst, wellicht dat het daardoor nog weg gaat. Ook worden er 2 piepkleine krasjes weggewerkt waar ik me gruwelijk aan ergerde, zitten precies boven de handgreep van het portier.

Als de zon zaterdag goed schijnt zal ik een paar mooie foto's maken. Hij zal dan wel weer flink blinken! :hosanna:

Voordat ik verder ga met de turbokit ga ik eerst nog wat andere dingen aanschaffen die ik op het moment belangrijker vind:

-draagarmrubbers
-multiriem
-spanrollen
-E46 M3 topmounts achter + Z3 verstevingsplaatjes
-nieuwe BMW emblemen
-nieuwe nummerplaten
-nieuwe koplampglazen
-airco weer ff laten bijvullen
-evt carbonnen dashbordlijstje en carbonnen middenconsole

En dan nog een schroefsetje, want de auto ligt veel te hoog. Daar moet echt snel wat aan gedaan worden.
Ben er alleen nog niet over uit welke ik ga kopen. Het hoeft van mij geen setje van +1300 euro te zijn die je in hardheid kunt instellen. Ik rij voor 99% gewoon op de openbare weg dus ben van mening dat ik dat echt niet nodig heb.

Ik zit zelf nu te denken aan een KW V1 Inox set. Dacht eerst aan Weitec maar die laat ik ws toch maar voor wat het is. Iemand nog een beter idee?

siegerdehaan89
Berichten: 1800
Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
Locatie: omgeving lochem

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door siegerdehaan89 » 14 jul 2010, 01:23

wat win je met E46 M3 topmounts en verstevigingsplaatjes van een Z3?

Zolang je op straat blijft knallen heb je echt geen versteviging nodig van je dempertoren achter mits je gewoon normale straatveren neemt ipv hardcore circuitspul...

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door 1995 M3 » 14 jul 2010, 02:01

Ik heb geen idee...maar voor die paar euro extra kan het iig nooit kwaad. Het werd me aanbevolen door Bert///M3.

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door Mark » 14 jul 2010, 12:09

Zou je niet eerst alle modificaties doen voordat je de auto laat poetsen? Van sleutelen wordt de auto meestal niet echt schoner :wink:

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door 1995 M3 » 14 jul 2010, 17:03

Ik mag toch hopen dat ook jij wel een schroefsetje etc erop kan zetten zonder je auto te bekrassen? :wink:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door steve smith » 14 jul 2010, 17:07

siegerdehaan89 schreef:wat win je met E46 M3 topmounts en verstevigingsplaatjes van een Z3?

Zolang je op straat blijft knallen heb je echt geen versteviging nodig van je dempertoren achter mits je gewoon normale straatveren neemt ipv hardcore circuitspul...
Dat de standaarddempers niet meer staan te rammelen in de uitscheurende standaard mounts.

siegerdehaan89
Berichten: 1800
Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
Locatie: omgeving lochem

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door siegerdehaan89 » 14 jul 2010, 17:19

Ah duidelijk, thanks Steve! :thumbup:



@ Topic eigenaar, ik mag toch wel hopen dat je weet waar je mee bezig bent? Als je niet eens uitzoekt wat voor nut onderdelen kunnen hebben en klakkeloos doet wat anderen zeggen...... No offense verder hoor maar das dan mijn idee, willen weten wáárom...... Mooi Project keep it up!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door GTRene » 14 jul 2010, 18:15

ik heb laatst ook bij de achter veerpoten nwe domlagers? gezet...ook betere van Meyle, das een iets andere constructie...toen ook maar meteen de roadster verstevigingsplaten eronder geschroefd al zal dat niet veel uitmaken, alles zag er nog als nieuw uit daaro behalve 1 domlager die minder was...maar schijnbaar niet mijn probleem :bag: de krak achtige geluiden bij optrekken...bleek toch elders te zitten :?
magoed, wel weer fris daaro :D

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door 1995 M3 » 14 jul 2010, 20:00

siegerdehaan89 schreef:Ah duidelijk, thanks Steve! :thumbup:



@ Topic eigenaar, ik mag toch wel hopen dat je weet waar je mee bezig bent? Als je niet eens uitzoekt wat voor nut onderdelen kunnen hebben en klakkeloos doet wat anderen zeggen...... No offense verder hoor maar das dan mijn idee, willen weten wáárom...... Mooi Project keep it up!

Hoe kom je erbij dat ik niet weet waar ik mee bezig ben? Als Bert///M3 iets zegt dan heeft het geen nut om het verder uit te zoeken want hij heeft toch in 99,9% van de gevallen gelijk. Hij is de enige van wie ik iets ''klakkeloos'' overneem...het is een wandelende BMW encyclopedie. Verder vond ik dat ook niet echt interessant om verder op door te lezen. Het is niet zoiets als een schroefset waar ik nu bijv al weet ik veel hoeveel weken over aan het lezen ben.

siegerdehaan89
Berichten: 1800
Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
Locatie: omgeving lochem

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door siegerdehaan89 » 14 jul 2010, 20:39

True, Bert is echt een wandelende encyclopedie, maar dan nog zou ik juist willen weten waarom en hoe en wat, ookal heeftie (bijna?) altijd gelijk :) . Wel zo handig als je ook weet wáárom je iets doet lijkt mij dan.


Maar wat betreft schroefset, ben je er al uit? Heb je Tom nog gePBt over die koni sets? Of is dat niet wat je zoekt?



Grtz, Sieger.

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door 1995 M3 » 15 jul 2010, 01:37

Ja misschien wel...maargoed, soms ben ik lui en heb ik daar geen zin in :wink:

Ik had Tom nog een PM gestuurd maar is toch niet wat ik zoek aangezien het achter niet eens in hoogte verstelbaar is. Wil hem wel precies naar mijn wens kunnen zetten. Ik denk dat het de KW V1 of V2 wordt...moet er nog ff over denken maar wil hem wel binnen nu en 2 weken hebben als het ff kan.
Laatst gewijzigd door 1995 M3 op 15 jul 2010, 01:39, 1 keer totaal gewijzigd.

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door 1995 M3 » 15 jul 2010, 01:37

EDIT dubbel

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door Mark » 15 jul 2010, 23:57

1995 M3 schreef:Ik mag toch hopen dat ook jij wel een schroefsetje etc erop kan zetten zonder je auto te bekrassen? :wink:
Yup, maar de motorombouw brengt wat meer risico's mee.

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door 1995 M3 » 16 jul 2010, 15:00

Dat valt wel mee....gewoon flink wat lakens over de zijschermen, komt wel goed. Ik ga de auto zometeen ophalen, ben benieuwd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Godspeed en 3 gasten