steve smith schreef:Joy schreef:Even het busjestopic uit het stof halen.
We staan op het punt een nieuwe bus aan te schaffen. Op de nominatie stond de Volkswagen Crafter 2.0 BiTDI. Deze keuze is komen te vervallen gezien er wat zakelijke druk werd uitgevoerd om te kiezen uit de merken die 1 van onze klanten voert.
Dus nu blijft de Opel Movano en een Mercedes Sprinter over. Gezien de Sprinter achterwielaandrijving heeft (prettiger met aanhanger) ben ik daar mee gaan rijden. Het ging om een 313 cdi met automaat. In veel opzichten is het dezelfde auto als de Crafter. Prima dus.
Grootste verschil zit in de aandrijflijn. Andere motoren en standaard een automaat in de Sprinter.
Nu viel me tijdens de rit op dat de automaat veel terugschakelde en dat was met een lege bus zonder aanhanger. Waar ik voor vrees is dat de automaat met een beetje aanhanger veel gaat terugschakelen wanneer er om wat acceleratie gevraagd wordt. Ook zit je vast aan 5 trappen met een 4.1 overbrenging waarbij de motor relatief veel toeren draait op snelheid.
De optie bestaat om de automaat tegen minderprijs in te wisselen voor een handgeschakelde 6-bak. Naast de geldbesparing lijkt mij het zelf kunnen beschikken over de controle wel prettig met een aanhanger. Maar goed ik ben geen Sprinter-deskundige dus vroeg ik me af of er hier mensen zijn die hier al wat ervaring mee hebben.
Ik zag dat er in het 1e kwartaal van 2012 ook nog een 7-traps automaat uitkomt. Maar daar valt nog niks over te zeggen.
Zijn er verder nog punten van aandacht ? Roest is/was een groot issue maar het schijnt nu aangepakt te zijn door bepaalde delen van de carrosserie te verzinken.
Bij voorbaat dank.
Sprinter altijd met een pook nemen, die automaten zijn kansloos met een kar erachter. Ken de 313cdi niet, heb die motor wel in een Vito 113cdi gereden en vond 'm erg traag. Maar ben een 518cdi met kort diff gewend

Diffoverbrenging zit je niet aan vast behalve als je 3,5t trekgewicht op kenteken wilt, dan is de eindreductie wel vast, bij 2800kg kun je nog gewoon kiezen.
Ik heb een bijbaantje als taxi chaufeur dus ik moet heel even op reageren

.
Alleseerst persoonlijk zou ik minstens voor een 315 gaan, de nieuwe busjes lijken erg langzaam in verhouding tot de oude sprinter, maar ze zijn ook wel een slagje groter.
Op me werk hebben we 311`jes, maar compleet uitgerust wegen die bussen 3100 kg, dan heb je eigenlijk echt net vermogen te kort.
Denk dat ik bij een van de weinige taxibedrijven werk die enkel handbakken hebben. De bakken zijn bijzonder sterk en leveren vrijwel geen problemen op. Oudste nieuw model sprinter(2006) heeft nu 7 ton gereden( sommige bussen rijden +/-18 uur per dag) , ik reed er laatst mee, hiet viel me op hoe soepel die nog schakelt.
Rammelde voorassen hebben deze bussen standaard, de rubber/kogels slijten nogal, (naja 2-2.5ton)
Maar die reparatie kosten vallen mee
Tja en verder op me werk wordt vaak gezegd
"het is geen Mercedes als die niet roest"
Sprinters roesten allemaal, maar dat levert niet direct problemen op.
Wil je de bus jaren netjes wil houden ontkom je niet aan, regelmatig roest laten bijwerken.
Eigenlijk echt te beschamend voor woorden.
Verder zuipen de bussen wel geruwelijk hard. ik rijd meestal gemiddel 1 op 7
Met rustig rijden is 1 op 9 wel mogelijk. Met standaard tank ik de acctieradius erg klein (+/- 500 kmter moet je echt tanken).
Hoop dat er iets aan heb
