rijd subliem, alleen trailertje trekken is niet echt z'n ding
maar wel meer bekijks/aandacht op pakeerplaats Ring dan een ferrari
geen vaste kosten (belastingvrij) en "waarde" is afgelopen 10 jaar verdrie voudigd!
[IMG
Je pakt ook wel meteen de beste... Blijf erbij dat VW/Mercedes de betere bussen maken, iedere keer weer een verbetering van de vorige en niet een losstaand project.Rico v Velzen schreef:Ik heb afgelopen 2 dagen in een nieuwe Renault bestelbus gereden, best een groot ding, klasse groter als een VW transporter. maar mijn hemel wat een ramp zeg. Die dingen rijden nog net zo beroerd als 10 jaar geleden, is er helemaal geen vooruitgang geweest op busjes gebied ?
Sprinter altijd met een pook nemen, die automaten zijn kansloos met een kar erachter. Ken de 313cdi niet, heb die motor wel in een Vito 113cdi gereden en vond 'm erg traag. Maar ben een 518cdi met kort diff gewendJoy schreef:Even het busjestopic uit het stof halen.
We staan op het punt een nieuwe bus aan te schaffen. Op de nominatie stond de Volkswagen Crafter 2.0 BiTDI. Deze keuze is komen te vervallen gezien er wat zakelijke druk werd uitgevoerd om te kiezen uit de merken die 1 van onze klanten voert.
Dus nu blijft de Opel Movano en een Mercedes Sprinter over. Gezien de Sprinter achterwielaandrijving heeft (prettiger met aanhanger) ben ik daar mee gaan rijden. Het ging om een 313 cdi met automaat. In veel opzichten is het dezelfde auto als de Crafter. Prima dus.
Grootste verschil zit in de aandrijflijn. Andere motoren en standaard een automaat in de Sprinter.
Nu viel me tijdens de rit op dat de automaat veel terugschakelde en dat was met een lege bus zonder aanhanger. Waar ik voor vrees is dat de automaat met een beetje aanhanger veel gaat terugschakelen wanneer er om wat acceleratie gevraagd wordt. Ook zit je vast aan 5 trappen met een 4.1 overbrenging waarbij de motor relatief veel toeren draait op snelheid.
De optie bestaat om de automaat tegen minderprijs in te wisselen voor een handgeschakelde 6-bak. Naast de geldbesparing lijkt mij het zelf kunnen beschikken over de controle wel prettig met een aanhanger. Maar goed ik ben geen Sprinter-deskundige dus vroeg ik me af of er hier mensen zijn die hier al wat ervaring mee hebben.
Ik zag dat er in het 1e kwartaal van 2012 ook nog een 7-traps automaat uitkomt. Maar daar valt nog niks over te zeggen.
Zijn er verder nog punten van aandacht ? Roest is/was een groot issue maar het schijnt nu aangepakt te zijn door bepaalde delen van de carrosserie te verzinken.
Bij voorbaat dank.
Ik heb een bijbaantje als taxi chaufeur dus ik moet heel even op reagerensteve smith schreef:Sprinter altijd met een pook nemen, die automaten zijn kansloos met een kar erachter. Ken de 313cdi niet, heb die motor wel in een Vito 113cdi gereden en vond 'm erg traag. Maar ben een 518cdi met kort diff gewendJoy schreef:Even het busjestopic uit het stof halen.
We staan op het punt een nieuwe bus aan te schaffen. Op de nominatie stond de Volkswagen Crafter 2.0 BiTDI. Deze keuze is komen te vervallen gezien er wat zakelijke druk werd uitgevoerd om te kiezen uit de merken die 1 van onze klanten voert.
Dus nu blijft de Opel Movano en een Mercedes Sprinter over. Gezien de Sprinter achterwielaandrijving heeft (prettiger met aanhanger) ben ik daar mee gaan rijden. Het ging om een 313 cdi met automaat. In veel opzichten is het dezelfde auto als de Crafter. Prima dus.
Grootste verschil zit in de aandrijflijn. Andere motoren en standaard een automaat in de Sprinter.
Nu viel me tijdens de rit op dat de automaat veel terugschakelde en dat was met een lege bus zonder aanhanger. Waar ik voor vrees is dat de automaat met een beetje aanhanger veel gaat terugschakelen wanneer er om wat acceleratie gevraagd wordt. Ook zit je vast aan 5 trappen met een 4.1 overbrenging waarbij de motor relatief veel toeren draait op snelheid.
De optie bestaat om de automaat tegen minderprijs in te wisselen voor een handgeschakelde 6-bak. Naast de geldbesparing lijkt mij het zelf kunnen beschikken over de controle wel prettig met een aanhanger. Maar goed ik ben geen Sprinter-deskundige dus vroeg ik me af of er hier mensen zijn die hier al wat ervaring mee hebben.
Ik zag dat er in het 1e kwartaal van 2012 ook nog een 7-traps automaat uitkomt. Maar daar valt nog niks over te zeggen.
Zijn er verder nog punten van aandacht ? Roest is/was een groot issue maar het schijnt nu aangepakt te zijn door bepaalde delen van de carrosserie te verzinken.
Bij voorbaat dank.Diffoverbrenging zit je niet aan vast behalve als je 3,5t trekgewicht op kenteken wilt, dan is de eindreductie wel vast, bij 2800kg kun je nog gewoon kiezen.
Geloof ik graag, maar als ik op de diverse fora lees over de vele typische T5 mankementen (turbo's, automaatbakken, waterpompen, aandrijfassen, en nog diverse andere manco's) de vele boze ex- T4 eigenaren die dat een superbus vonden en na vervanging daarvan door een T5, met de T5 na een tijd helemaal klaar zijn.... en dat combineer met de hoge prijzen, dan begin ik er niet aan.....Marc RS4 schreef:K heb een T5 174pk 4 motion....superding...noooit meer anders.
Marc RS4 schreef:Zou ik ook niet doen...
Al heb ik een handbak...en het punt is gewoon dat erg veel van de T5 eigenaren die een 174pk (al dan niet gechipped) hebben,denken dat je er een stoplicht sprinter mee koopt..
Daar is dat ding gewoon niet geschikt voor (geen enkele bus trouwens) dus als je ermee ragt....dan krijg je de rekening.
Ik rij er gewoon normaal mee ,en geef op de snelweg ook wel een gas ( 160km/h+) nou daar heb ie geen enkele last van.
Eerlijk is eerlijk,ik heb wel het spruitstuk vernieuwd...dat lekte maar was bij elkaar 500 euro.
Nu daarnaa heb ik er 10,000 mee gereden en geen centje pijn ,geen olieverbruik...top gewoon.
En ik gooi er regelmatig een tonnetje in hoor.
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 4 gasten