Busjestopic

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
david

Bericht door david » 25 aug 2006, 08:33

mijn busje. vw t1 1964 westfalia
rijd subliem, alleen trailertje trekken is niet echt z'n ding :wink:
maar wel meer bekijks/aandacht op pakeerplaats Ring dan een ferrari :lol:

geen vaste kosten (belastingvrij) en "waarde" is afgelopen 10 jaar verdrie voudigd!

[IMG:1152:864]http://i8.tinypic.com/25it82q.jpg[/img]

RVV

Bericht door RVV » 21 sep 2006, 14:38

Ik heb afgelopen 2 dagen in een nieuwe Renault bestelbus gereden, best een groot ding, klasse groter als een VW transporter. maar mijn hemel wat een ramp zeg. Die dingen rijden nog net zo beroerd als 10 jaar geleden, is er helemaal geen vooruitgang geweest op busjes gebied ?

Joy

Bericht door Joy » 21 sep 2006, 18:14

Tijdens rijopleiding met een Vito van 2002 gereden. Wat een slecht ding. Slecht meubilair, slechte roestbestendigheid, moeizaam schakelen, lawaaiig.
Mijn idee is dat van alle busjes de Transporter de beste is.

david

Bericht door david » 21 sep 2006, 19:16

waarom komt bmw eigenlijk met een goed busje?
moeten ze toch in staat zijn te maken!

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 21 sep 2006, 19:33

Onlangs nog een proefrit in een nieuwe Vito 115cdi automaat gemaakt. Conclusie: Lekker T5 blijven rijden!

RVV

Bericht door RVV » 21 sep 2006, 19:47

David kijk op dinsdag avond even naar die Engelse kok jamie oliver goes italian ofzo die heeft net zo'n busje als jij maar dan in blauw wit, STOER DING

Joy

Bericht door Joy » 21 sep 2006, 20:29

Rico v Velzen schreef:David kijk op dinsdag avond even naar die Engelse kok jamie oliver goes italian ofzo die heeft net zo'n busje als jij maar dan in blauw wit, STOER DING
Die bus waar de carterontluchting als olietoevoerkanaal werd gebruikt door Jamie ? :lol:

david

Bericht door david » 21 sep 2006, 20:34

tja... Jamie betaald wel:
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=345645
:shock:

heb de bus nu zelf ook helemaal uit elkaar. full resto..
alle plekjes aangepakt, helemaal opnieuw in de lak, rondom nieuwe rubbers ed. (zeg maar zijn 40 jarig beurtje..)
----maar man o man, wat een werk. iedere avond tot diep in de nacht door...__

Kasteel

Bericht door Kasteel » 21 sep 2006, 21:32

Rico v Velzen schreef:Ik heb afgelopen 2 dagen in een nieuwe Renault bestelbus gereden, best een groot ding, klasse groter als een VW transporter. maar mijn hemel wat een ramp zeg. Die dingen rijden nog net zo beroerd als 10 jaar geleden, is er helemaal geen vooruitgang geweest op busjes gebied ?
Je pakt ook wel meteen de beste... Blijf erbij dat VW/Mercedes de betere bussen maken, iedere keer weer een verbetering van de vorige en niet een losstaand project.

@ Dick, ik vind een 115cdi kort handgeschakeld eigenlijk wel best rijden, vind de t5 'luxer' aanvoelen, maar de Vito lekkerder rijden.

Tom

Bericht door Tom » 03 dec 2006, 06:14

http://www.112brabant.nl/index_main.php ... to_id=1474

........bejaarden in franse busjes..........

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 dec 2006, 09:03

Levensgevaarlijk, zoveel vermogen in die dingen. :wink:

Tomaz

Bericht door Tomaz » 03 dec 2006, 18:49

Joy

Re: Busjestopic

Bericht door Joy » 04 nov 2011, 23:36

Even het busjestopic uit het stof halen.

We staan op het punt een nieuwe bus aan te schaffen. Op de nominatie stond de Volkswagen Crafter 2.0 BiTDI. Deze keuze is komen te vervallen gezien er wat zakelijke druk werd uitgevoerd om te kiezen uit de merken die 1 van onze klanten voert.
Dus nu blijft de Opel Movano en een Mercedes Sprinter over. Gezien de Sprinter achterwielaandrijving heeft (prettiger met aanhanger) ben ik daar mee gaan rijden. Het ging om een 313 cdi met automaat. In veel opzichten is het dezelfde auto als de Crafter. Prima dus.
Grootste verschil zit in de aandrijflijn. Andere motoren en standaard een automaat in de Sprinter.

Nu viel me tijdens de rit op dat de automaat veel terugschakelde en dat was met een lege bus zonder aanhanger. Waar ik voor vrees is dat de automaat met een beetje aanhanger veel gaat terugschakelen wanneer er om wat acceleratie gevraagd wordt. Ook zit je vast aan 5 trappen met een 4.1 overbrenging waarbij de motor relatief veel toeren draait op snelheid.

De optie bestaat om de automaat tegen minderprijs in te wisselen voor een handgeschakelde 6-bak. Naast de geldbesparing lijkt mij het zelf kunnen beschikken over de controle wel prettig met een aanhanger. Maar goed ik ben geen Sprinter-deskundige dus vroeg ik me af of er hier mensen zijn die hier al wat ervaring mee hebben.
Ik zag dat er in het 1e kwartaal van 2012 ook nog een 7-traps automaat uitkomt. Maar daar valt nog niks over te zeggen.

Zijn er verder nog punten van aandacht ? Roest is/was een groot issue maar het schijnt nu aangepakt te zijn door bepaalde delen van de carrosserie te verzinken.

Bij voorbaat dank.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 05 nov 2011, 09:51

Verbazend dat niemand denkt aan een Ford Transit.

Voor het trekken van een trailer zijn de minder vermogende versies niet interessant, hebben te weinig fut, maar de 125-140PK versies zijn wel geschikt, is dan een verdraaid fijne bus.
Door hoekige vorm enorm veel ruimte en in de luxere (DC) versies (cool edition e.d.) standaard met alle opties die interessant zijn.
Vrijwel iedereen die in mijn 125 naar 140PK getunde Transit Cool Ed DC stapt, geeft aan aangenaam verrast te zijn door de ruimte (DC veel ruimer dan bij een standaard T5), de prettige wegligging/rijeigenschappen en de relatieve luxe.
Er zullen best betere trekkers zijn, maar prijs/kwaliteit is bij de Transit heel goed, ik ben inmiddels al 10 jaar fan.

Ik heb ook wel eens aan een VW T5 174PK of een Merc Viano V6 gedacht, maar zijn enorm duur en als je alle klaagzangen over mankementen op de diverse fora leest...nee bedankt.

steve smith

Bericht door steve smith » 05 nov 2011, 10:51

Joy schreef:Even het busjestopic uit het stof halen.

We staan op het punt een nieuwe bus aan te schaffen. Op de nominatie stond de Volkswagen Crafter 2.0 BiTDI. Deze keuze is komen te vervallen gezien er wat zakelijke druk werd uitgevoerd om te kiezen uit de merken die 1 van onze klanten voert.
Dus nu blijft de Opel Movano en een Mercedes Sprinter over. Gezien de Sprinter achterwielaandrijving heeft (prettiger met aanhanger) ben ik daar mee gaan rijden. Het ging om een 313 cdi met automaat. In veel opzichten is het dezelfde auto als de Crafter. Prima dus.
Grootste verschil zit in de aandrijflijn. Andere motoren en standaard een automaat in de Sprinter.

Nu viel me tijdens de rit op dat de automaat veel terugschakelde en dat was met een lege bus zonder aanhanger. Waar ik voor vrees is dat de automaat met een beetje aanhanger veel gaat terugschakelen wanneer er om wat acceleratie gevraagd wordt. Ook zit je vast aan 5 trappen met een 4.1 overbrenging waarbij de motor relatief veel toeren draait op snelheid.

De optie bestaat om de automaat tegen minderprijs in te wisselen voor een handgeschakelde 6-bak. Naast de geldbesparing lijkt mij het zelf kunnen beschikken over de controle wel prettig met een aanhanger. Maar goed ik ben geen Sprinter-deskundige dus vroeg ik me af of er hier mensen zijn die hier al wat ervaring mee hebben.
Ik zag dat er in het 1e kwartaal van 2012 ook nog een 7-traps automaat uitkomt. Maar daar valt nog niks over te zeggen.

Zijn er verder nog punten van aandacht ? Roest is/was een groot issue maar het schijnt nu aangepakt te zijn door bepaalde delen van de carrosserie te verzinken.

Bij voorbaat dank.
Sprinter altijd met een pook nemen, die automaten zijn kansloos met een kar erachter. Ken de 313cdi niet, heb die motor wel in een Vito 113cdi gereden en vond 'm erg traag. Maar ben een 518cdi met kort diff gewend ;) Diffoverbrenging zit je niet aan vast behalve als je 3,5t trekgewicht op kenteken wilt, dan is de eindreductie wel vast, bij 2800kg kun je nog gewoon kiezen.

Tuurke

Bericht door Tuurke » 05 nov 2011, 14:16

steve smith schreef:
Joy schreef:Even het busjestopic uit het stof halen.

Bij voorbaat dank.
Sprinter altijd met een pook nemen, die automaten zijn kansloos met een kar erachter. Ken de 313cdi niet, heb die motor wel in een Vito 113cdi gereden en vond 'm erg traag. Maar ben een 518cdi met kort diff gewend ;) Diffoverbrenging zit je niet aan vast behalve als je 3,5t trekgewicht op kenteken wilt, dan is de eindreductie wel vast, bij 2800kg kun je nog gewoon kiezen.
Ik heb een bijbaantje als taxi chaufeur dus ik moet heel even op reageren :tong: .

Alleseerst persoonlijk zou ik minstens voor een 315 gaan, de nieuwe busjes lijken erg langzaam in verhouding tot de oude sprinter, maar ze zijn ook wel een slagje groter.

Op me werk hebben we 311`jes, maar compleet uitgerust wegen die bussen 3100 kg, dan heb je eigenlijk echt net vermogen te kort.

Denk dat ik bij een van de weinige taxibedrijven werk die enkel handbakken hebben. De bakken zijn bijzonder sterk en leveren vrijwel geen problemen op. Oudste nieuw model sprinter(2006) heeft nu 7 ton gereden( sommige bussen rijden +/-18 uur per dag) , ik reed er laatst mee, hiet viel me op hoe soepel die nog schakelt.

Rammelde voorassen hebben deze bussen standaard, de rubber/kogels slijten nogal, (naja 2-2.5ton)
Maar die reparatie kosten vallen mee
Tja en verder op me werk wordt vaak gezegd
"het is geen Mercedes als die niet roest"

Sprinters roesten allemaal, maar dat levert niet direct problemen op.
Wil je de bus jaren netjes wil houden ontkom je niet aan, regelmatig roest laten bijwerken.
Eigenlijk echt te beschamend voor woorden.
Verder zuipen de bussen wel geruwelijk hard. ik rijd meestal gemiddel 1 op 7
Met rustig rijden is 1 op 9 wel mogelijk. Met standaard tank ik de acctieradius erg klein (+/- 500 kmter moet je echt tanken).

Hoop dat er iets aan heb :D

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 05 nov 2011, 19:26

Ik rijd ook met nogal grote regelmaat met een Sprinter 313 CDi met automaat, wel met enkele cabine en lege laadruimte.
Vind de auto voor wat wij ermee doen op zich geen vermogen te kort komen, hangt ook vaak nog een aanhanger tot een goeie 2600 kilo en dat gaat prima.

Persoonlijk is mijn mening dat de automaat juist af en toe te lang in een versnelling blijft hangen en daardoor erg laag in z'n toeren blijft hangen terwijl het bij een verzetje terug net wat beter gaat.
Gelukkig kan je zelf "schakelen" en dat doe ik dan ook meestal als er iets achter hangt.
Dus eigenlijk zou je dan met een handbak beter af zijn :)

Verder vind ik het erg fijn rijdende auto's

Transit ook 1 keer mee gereden, 12 personen in de auto en dan nog een kar erachter die een goeie 1,5 ton heeft gewogen. Weet niet meer welke motor erin hing maar ik was erg verbaasd over hoe goed dat nog reed.
Zonder de passagiers erin was het ding zelfs vlot te noemen. Meer ruimte dan een T5 (ook daar rijd ik regelmatig mee) en prima afgewerkt.

Een T5 vind ik dan weer "krap" in verhouding met een Sprinter, maar het rijd ook dikke prima, ook met iets erachter

Marc R

Bericht door Marc R » 06 nov 2011, 20:28

K heb een T5 174pk 4 motion....superding...noooit meer anders.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 06 nov 2011, 20:40

Marc RS4 schreef:K heb een T5 174pk 4 motion....superding...noooit meer anders.
Geloof ik graag, maar als ik op de diverse fora lees over de vele typische T5 mankementen (turbo's, automaatbakken, waterpompen, aandrijfassen, en nog diverse andere manco's) de vele boze ex- T4 eigenaren die dat een superbus vonden en na vervanging daarvan door een T5, met de T5 na een tijd helemaal klaar zijn.... en dat combineer met de hoge prijzen, dan begin ik er niet aan.....

Marc R

Bericht door Marc R » 07 nov 2011, 12:58

Zou ik ook niet doen... :(

Al heb ik een handbak...en het punt is gewoon dat erg veel van de T5 eigenaren die een 174pk (al dan niet gechipped) hebben,denken dat je er een stoplicht sprinter mee koopt..

Daar is dat ding gewoon niet geschikt voor (geen enkele bus trouwens) dus als je ermee ragt....dan krijg je de rekening.

Ik rij er gewoon normaal mee ,en geef op de snelweg ook wel een gas ( 160km/h+) nou daar heb ie geen enkele last van.

Eerlijk is eerlijk,ik heb wel het spruitstuk vernieuwd...dat lekte maar was bij elkaar 500 euro.

Nu daarnaa heb ik er 10,000 mee gereden en geen centje pijn ,geen olieverbruik...top gewoon.

En ik gooi er regelmatig een tonnetje in hoor.

Richard430

Bericht door Richard430 » 07 nov 2011, 14:05

Ik heb voor mijn bedrijf een Vito 111 cdi automaat van eind 2007. Het terugschakelen herken ik gelijk, zodra ik iets vlotter wil versnellen gaat die gelijk een versnelling terug. Maar het wil ook wel eens gebeuren dat die helemaal onderin de toeren zakt en van daaruit op wilt trekken :|

Godzijdank kan je ook zelf schakelen met het ding..

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 07 nov 2011, 19:54

Marc RS4 schreef:Zou ik ook niet doen... :(

Al heb ik een handbak...en het punt is gewoon dat erg veel van de T5 eigenaren die een 174pk (al dan niet gechipped) hebben,denken dat je er een stoplicht sprinter mee koopt..

Daar is dat ding gewoon niet geschikt voor (geen enkele bus trouwens) dus als je ermee ragt....dan krijg je de rekening.

Ik rij er gewoon normaal mee ,en geef op de snelweg ook wel een gas ( 160km/h+) nou daar heb ie geen enkele last van.

Eerlijk is eerlijk,ik heb wel het spruitstuk vernieuwd...dat lekte maar was bij elkaar 500 euro.

Nu daarnaa heb ik er 10,000 mee gereden en geen centje pijn ,geen olieverbruik...top gewoon.

En ik gooi er regelmatig een tonnetje in hoor.

das idd het hele verhaal... als je de gemiddelde bouwvakker of courier ziet raggen "in het busje van de baas" onder het motto maakt toch niet uit als het stuk gaat valt het me nog mee hoelang delen heel blijven ;)

en die oude hadden zo weinig vermogen dat automatisch al minder wordt belast en ook niet uitnodigt tot stoplicht sprinten aangezien je van te voren al wist dat je het nog af zou leggen tegen een fiat panda...

kortom dat vermogen kunnen ze best leveren en als je er op een normale verstandige manier mee omgaat is er niks aan de hand ;)

steve smith

Bericht door steve smith » 08 nov 2011, 02:17

Heb vandaag heerlijk Polo Bluemotion's weggereden bij het stoplicht, zelfs met 5x schakelen tussen 0 en 100 rij je ze nog weg ondanks dat ze met wielspin starten. Bochtjes op zandpaden het bos zien er veel mooier uit met 4 parallelle strepen met elk hun eigen waaiertje prut ernaast :swinging:

Sprinter met handbak rules. :hosanna: En als je er met een beetje mechanische sympathie mee omgaat krijgt zo'n ding niks van hard werken. Deze heeft wel een kort diff dus op de snelweg is het toeren draaien, maar met een flinke kar komt dat helemaal tot z'n recht.

En dat is ook waar je geniet van die handbak. Je kunt beladen tot 3500kg met 3500kg erachter uitstekend uit de voeten door op een stevige manier het gebied 1600-2600 te gebruiken. Dat is precies waar die motor het sterkst is, en de automaat geen volle belasting toestaat. Enkel als je echt moet klimmen (en dus dalen) heb je meer toeren nodig, in NL gewoon niet.

Hier nog een fijne repost:

[vimeo]http://www.vimeo.com/7083473[/vimeo]

ErikS

Bericht door ErikS » 08 nov 2011, 13:18

Tja, daar heb ik een behoorlijk tijdje achter gezeten,
Respect hoe dat over de wegen schoot! :df:

Joy

Bericht door Joy » 13 nov 2011, 17:29

Bedankt voor de bijdrages. We zijn een motorversie omhoog gegaan en hebben de automaat laten vallen. Het is een 316 CDI lengte 2 - hoogte 2 met handgeschakelde 6-bak geworden. Kleur briljantzilver, Prof. Plus pakket en nog wat dingen. Levering in maart. Ik ben benieuwd :D

Plaats reactie