Het jaar zit er bijna op.....mijn eerste jaar met een M

. De Z4M heeft nu +/- 9.000 KM op Belgische bodem afgelegt en 1 ritje op de ring. De Z4M is niet mijn dagelijkse wagen, maar heeft de functie van 2de fun voertuig. Ik ben nog steeds volledig zot van de M en blijf heel blij met de aankoop! Hij blijft super rijden en daar moet je in het dagelijkse verkeer echt niet al de pk's voor aanspreken.
De versnellingsbak werd ondertussen nagekeken (vanwege moeilijke 2de), maar er werd door de technieker niets abnormaal voor dit type van wagen vastgesteld. Hij kreeg nieuwe versnellingsbakolie en ik merk toch wel een verschil. Hij rijdt beter als ooit tevoren. Ik ga bekijken hoe het evolueert en of de stroevere 2de versnelling nog een probleem blijft in de toekomst.
Er was tot nu toe 1 echt probleem met de wagen. Het niet goed functionerend klapsysteem van het GPS scherm werd onder garantie vervangen door een volledig nieuw GPS scherm. Ik heb ineens een oem Ipod aansluiting laten plaatsen. Dit werkt op zich ok; maar echt veel moet je er niet van verwachten. Je kan de trackID op het ouderwetse GPS scherm zien en je kan via het stuur of radio van track veranderen. Als je echt in het Ipod menu wil beginnen zoeken naar een artist ofzo, dan moet je de Ipod even loskoppelen en dit op de Ipod zelf doen.
Er stond een kleine verlaging door Eibach veren op het programma, maar de bestelde veren zijn nooit aangekomen... Misschien doe ik dit nog eens op een later moment. De Z4M heeft ondertussen op een vermogenstestbank gestaan bij Power Plus in Belgie. Het resultaat van de testbankmeting was 330PK. Volgens de eigenaar van Power Plus (en zeer grote M liefhebber) geeft dit type van M motor meestal een 310-320PK op de testbank (niet getuned natuurlijk). Ik mag dus niet zwaar klagen met mijn resultaat van 330PK. Dat is maar 13PK minder dan de 343PK die BMW opgeeft als vermogen voor de Z4M. Ik heb momenteel totaal geen plannen om iets aan de motor te veranderen (enkel een oem BMW strut brace plaatsen)
Ik heb de Z4M onder andere gekocht voor de occasionele trackday. Wegens tijdsgebrek heeft hij dit jaar maar 1 uitstapje op de ring kunnen doen en geen trackdays. Het was toen 3 jaar geleden dat ik nog eens op de Nordschleife was geweest en mijn baankennis is zeer beperkt. Ik had vroeger al eens enkele rondjes gedaan met mijn 325i e46, maar nu met de M was het wel totaal anders. Alles ging zoals verwacht veel sneller en baankennis is nu echt wel een prioriteit. Volgend jaar zal hier wel verandering in komen als ik meer uitstapjes naar de ring kan maken. In afwachting van het echte werk heb ik mij alvast GT5 aangeschaft en de studieboekjes “Nordschleife An Enthousiast’s Bend Guide” en “Ideallinie Concept”
Op de ring is een helm niet verplicht, maar op de meeste trackdays wel. Ik ben wat kerstshopping gaan doen en hier staan alvast wat trackday spulletjes te wachten op hun eerste gebruik. Van hoe wagen zich op circuit gedraagt, heb ik tot nu toe enkel maar lof en voldeed hij aan de verwachtingen. Het dagje Nordschleife was echt zalig en een echte topdag! Door de kick en het plezier heb ik toch wel enkele keren letterlijk “yeah” geroepen in de wagen

. De M gedroeg zich perfect, de wegligging was voorspelbaar en de limiet lag heel ver. Ik had nooit het gevoel van nu heb ik te weinig power. Enkel aan de remmen moet in de toekomst iets gebeuren. Op de openbare weg voldoen ze, maar op circuit hebben ze wel last van fading. In eertse instantie dacht ik om stalen remleidingen + ATE Blue remolie + andere remblokken te stekken. Maar vermits ik toch wel van plan ben om af en toe wat trackdays te doen, kan het zijn dat ik ineens voor een BBK van Stoptech ga. Ik moet de kosten nog wat afwegen...