Auto enkel voor trackdays.

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 24 aug 2006, 16:25

Ik bedoel wel iets beter als een setje sportdempers :wink: Ik heb jouw zien rijden en het viel mij op dat je echt heel veel roll had door gebruik van te slappe veren bijvoorbeeld. (denk zelfs standaard als ik dat zo zie)

7300 RPM kan maar kan evengoed wel mee geklooid zijn. Zijn er veel die rondrijden met een chip maar dat zelf niet weten :) Je weet niet echt wat er daarvoor mee gedaan is zeg maar. Als ze de bestaande hebben aangepast dan zie je het er ook niet aan af als je hem open maakt. Anyway was iets wat bij mij zo op kwam, weet nog niet of het ook klopt :lol:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 24 aug 2006, 16:57

Veren zijn nog standaard klopt, wil ook niet verder omlaag dus dan is er niet zoveel te krijgen (en vind m ook prima zo, alleen bij ex-muhle even aanlopen van het rechtervoorwiel).

Die originele DME moet wel standaard zijn, anders zou er geen H&H Motorsport DME bij zitten lijkt me, maar wie weet.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 24 aug 2006, 23:57

@Peter, stuk gelezen op nurburgring.nl, maar je gaat dan toch weer twijfelen aan zo'n geile E30 M3...
Joost schreef:
In "natte" omstandigheden is 286 pk (of zelfs 321) op je achterwielen ook geen pretje als je "netjes" rond wil gaan. Enige voordeel zou dan zijn dat de schade wat meer te overzien is dan met een Viper, mocht het misgaan.
Het gaat er vooral om dat je weinig kan corrigeren met de Viper als ie uitbreekt, ik zal waarschijnlijk toch nooit heel hard gaan onder natte omstandigheden.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 25 aug 2006, 00:28

Ik wil t wel een keer proberen met de Viper op nat wegdek hoor! Papenburg de 8e?

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 25 aug 2006, 00:35

Is goed, borg is 50K euro... :wink:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 25 aug 2006, 08:06

Elmar schreef:Is goed, borg is 50K euro... :wink:
En met korting? ;)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 25 aug 2006, 10:55

M3's vind ik vrij makkelijk te rijden op nat moet ik eerlijk zeggen. Ik reed de eerste echte circiutdag met de M3 op nat. Zo lang ze niet plankhard en te stijf afgesteld zijn en je banden goed zijn is het nog best een vergevende auto. Dat komt deels omdat de vermogensopbouw heel erg linear is.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 25 aug 2006, 11:34

Klopt, als ie eenmaal full lock staat is ie er makkelijk in te houden 8)

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 25 aug 2006, 12:26

Die blauwe m3 met lage kmstand van clublid heb ik al eens zien passeren.
Zat niet goed in de lak en had op overal last van roestplekken. De persoon die er naar is gaan kijken zei dat het enige positieve over deze auto was dat hij em iig niet ging kopen! Zou er maar van afblijven!!

Rutger
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 feb 2006, 09:35

Bericht door Rutger » 25 aug 2006, 16:18

3.2 moet je niet hebben voor 't circuit. Blokken kunnen niet goed tegen zware belasting gedurende lange tijd.

In de 3.0 zit een gegoten krukas die lichter is dan de gesmede krukas van de 3.2 motor. En bij de 3.2 beginnen daar dan ook de problemen. (het exacte verschil tussen de krukassen ken ik niet 100%, moet je ff navragen bij een Paul Vlasblom oid)

Een GT blok is onverwoestbaar als je 'm netjes opwarmt en afkoelt. Voor circuitgebruik moet je hooguit een andere oliekoeler monteren. Door de wat langere slag heeft de motor ook onderin een wat lekkerder koppel dan een standaard 3.0.

Daarnaast zijn van een 3.0 blok de onderdelen in grotere getalen voorhanden dan voor een 3.2. Hoe het zit met nieuwprijzen bij de BMW dealer weet ik niet, die zullen elkaar niet erg veel ontlopen.

Coupe koets, alu deuren, racestoelen erin en niets meer aan doen. Strippen is leuk maar als je d'r ook gewoon mee van en naar het circuit wilt rijden wordt je schijtziek van de takkeherrie.

Remmen van een standaard E36 M3 zijn voldoende op hun taak berekend. Je kunt overwegen om andere blokken icm DOT5 vloeistof te monteren maar is niet eens echt noodzakelijk bij gemiddeld circuitgebruik.

Als je qua pk's niet teveel wilt inboeten en je wilt een relatief probleemloze trackday racer is de E36 M3 the way to go.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 25 aug 2006, 17:41

Remslangen zijn standaard al staal zag ik toen we de blokken hebben vervangen. Nu alleen nog een setje 3.2 remmen met 2500 blokken en dot5 vloeistof dan kan ik ertegenaan.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 26 aug 2006, 02:00

Rutger schreef:3.2 moet je niet hebben voor 't circuit. Blokken kunnen niet goed tegen zware belasting gedurende lange tijd.

In de 3.0 zit een gegoten krukas die lichter is dan de gesmede krukas van de 3.2 motor. En bij de 3.2 beginnen daar dan ook de problemen. (het exacte verschil tussen de krukassen ken ik niet 100%, moet je ff navragen bij een Paul Vlasblom oid)

Een GT blok is onverwoestbaar als je 'm netjes opwarmt en afkoelt. Voor circuitgebruik moet je hooguit een andere oliekoeler monteren. Door de wat langere slag heeft de motor ook onderin een wat lekkerder koppel dan een standaard 3.0.

Daarnaast zijn van een 3.0 blok de onderdelen in grotere getalen voorhanden dan voor een 3.2. Hoe het zit met nieuwprijzen bij de BMW dealer weet ik niet, die zullen elkaar niet erg veel ontlopen.

Coupe koets, alu deuren, racestoelen erin en niets meer aan doen. Strippen is leuk maar als je d'r ook gewoon mee van en naar het circuit wilt rijden wordt je schijtziek van de takkeherrie.

Remmen van een standaard E36 M3 zijn voldoende op hun taak berekend. Je kunt overwegen om andere blokken icm DOT5 vloeistof te monteren maar is niet eens echt noodzakelijk bij gemiddeld circuitgebruik.

Als je qua pk's niet teveel wilt inboeten en je wilt een relatief probleemloze trackday racer is de E36 M3 the way to go.
Sorry maar de M3 remmen met standaard blokken kan je dus vergeten. 10-20 min op Zolder en je hebt ze om zeep. Andere blokken is dus wel gewenst.

3.0GT heeft geen langere slag, maar 266 ipv 256 nokken en een 3.2 airbox. daar komen de extra pk's vandaan.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 26 aug 2006, 23:49

Het ontbreekt mij nu een beetje aan tijd om auto's te gaan bekijken. Maar als ik het wat rustiger heb zal ik eens wat proefritjes gaan maken.
Blijf de advertenties wel even in de gaten houden.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 27 aug 2006, 10:04

En toch drift een viper ook niet verkeerd op nat wegdek zagen we vorig weekend op de Nordschleife.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 27 aug 2006, 20:38

De betuurder kan waarschijnlijk een stukkie beter sturen dan ik.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 29 aug 2006, 19:07

Gewoon meer oefenen Elmar... als t regent een keertje op de ring meerijden met mij, dan kan je een beetje zien hoe het gaat met de pedalen/stuur/reacties etc... Viper is moeilijker dan een M3 maar het kan wel!

http://sjaro.speed.planet.nl/driving-fu ... _drift.wmv

Iemand zei toch dat ze niet driften met die vipers?? 8)

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 30 aug 2006, 19:09

Zoals je zegt, oefenen. Maar dan wel eerst met een wat vergevingsgezinde auto...bv een M3.

En dan..http://video.google.nl/videoplay?docid= ... iper+drift

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer

Bericht door Nutkees » 30 aug 2006, 23:06

zal zeker kijken naar een Elise of zoals in mijn geval naar een mazda Rx-7 FD.

Heeft een gewichtsverdeling van 60/40 en op de track echt enorm goed.....

Volgend jaar staat er voor mij ook 1 op de planning, maar eerst een m coupe

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 30 aug 2006, 23:25

Elise-achtigen zou ik niet echt aanraden als je juist ook tijdens nattecircuitdagen een beetje op de limiet wil gaan rijden. Elmar had het al aangehaald, maar in nat zijn ze niet zo heel makkelijk namelijk :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 31 aug 2006, 10:04

Een E28 M535/M5 niks voor je Elmar?

Dat is een lichte koets, meer vermogen en koppel dan een E30 M3, veel lichter dan een E36 M3 en ook een stuk bruter om te zien en mee te rijden (vind ik).

Daarmee kun je zowel knoeperhard racelijnen rijden, als mega goed driften. In de regen erg goed te controleren. Voor relatief weinig geld vind je hele goede exemplaren.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 31 aug 2006, 19:21

Dennis Cavallino schreef:Een E28 M535/M5 niks voor je Elmar?

Dat is een lichte koets, meer vermogen en koppel dan een E30 M3, veel lichter dan een E36 M3 en ook een stuk bruter om te zien en mee te rijden (vind ik).

Daarmee kun je zowel knoeperhard racelijnen rijden, als mega goed driften. In de regen erg goed te controleren. Voor relatief weinig geld vind je hele goede exemplaren.
Is dat werkelijk zo :?: . Als ik voor bv een M3 E36 zou gaan, zoek ik toch een 3.2 en zo jong mogelijk (afhankelijk van de prijs). Zit nl. niet te wachten op een 6e hands auto met groot prestatie potentieel die ook nog veel onderhoud nodig heeft en die dat misschien niet heeft gehad.
Even snel op mobile/autoscout gekeken...staat niks bij.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5441
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 31 aug 2006, 20:05

Vriend van me rijdt zo'n e28 m535i (in top staat overgenomen van de 1ste eigenaar), idd een auto zoals omschreven en lekker goedkoop in de verzekering, maar denk dat onderdelen toch een stuk lastiger/duurder zijn dan bij een e36 m3?

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 31 aug 2006, 20:09

Is de mijne wat voor je? Niets meer aan doen.
Tegen de juiste prijs is alles te koop. 8)

N.

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 31 aug 2006, 20:15

In dat geval is mijn M5 natuurlijk de ideale auto :wink: . Hoeft helemaal niets meer aan gedaan te worden. Afrekenen en rijden.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 31 aug 2006, 20:17

Als die auto ooit weggaat ben IK er ook verdrietig om.

:P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Edwin de Haas, Enzo, JeroenT, Majestic-12 [Bot], RJK en 4 gasten