e30 S50 problemen.......

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door Erik K. » 24 mei 2010, 21:35

Als je motormangement e.d. ook maar 10V krijgt lijkt me dat niet erg bevordelijk ja.

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door @iko » 24 mei 2010, 22:27

Ik heb eens eerder een verhaal gehoord van een BMW met complexe storingen.
Bleek uiteindelijk de accu te zijn....

Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door Jeroen E21 » 25 mei 2010, 01:12

Die spanning is wel iets om even uit te pluizen.

Andere dingen die zo te binnen schieten en nog niet gechecked zijn zo te lezen:
- LMM
- lambdasonde
- tempsensor inlaatlucht in het luchtverzamelhuis

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door popeyeM3 » 25 mei 2010, 09:12

Jeroen E21 schreef:Die spanning is wel iets om even uit te pluizen.

Andere dingen die zo te binnen schieten en nog niet gechecked zijn zo te lezen:
- LMM
- lambdasonde
- tempsensor inlaatlucht in het luchtverzamelhuis

LMM heeft hij niet meer vanwege de AlphaN software
Lambda sensoren worden daarmee ook buiten werking gesteld
Temperatuursensor inlaatbox heeft niet zo'n invloed volgens mij

Maar dat er iets met stroomvoorziening aan de hand is, dat is duidelijk.
Ik denk persoonlijk dat ik daarmee wel een goede kans maak.

Maar wat moet ik precies doen ?

De accu heeft 12,6 volt
Met draaiende motor (ga ik zo testen)
Op het + punt onder de kap staat ook gewoon 12,6 volt

De - van de accu zou met ohmse waarde op 0 uit moeten komen als je de - pool en massa verbind....en die blijft op 0,07 staan.

De radio gaat spontaan uit zodra er een andere stroomverbruiker word bijgeschakeld (tomtom).
De voltmeter in de auto geeft maar 10 volt aan...en zakt terug als de radio wat harder staat b.v..

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door Bert ///M3 » 25 mei 2010, 09:28

0,07 Ohm is echt helemaal niks Mario, je meet altijd wel iets restweerstand op kabels. Als je een gewone 2,5mm2 draad neemt dan meet je bijvoorbeeld al 2-3 Ohm.

Ik zou idd kijken wat hij met draaiende motor doet, misschien dat de dynamo niet helemaal lekker is oid. Een S50 hoort ook een foutcode op te slaan als het voltage te hoog of te laag is trouwens, een 3,2 wel in elk geval.

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door popeyeM3 » 25 mei 2010, 09:42

Bert ///M3 schreef:0,07 Ohm is echt helemaal niks Mario, je meet altijd wel iets restweerstand op kabels. Als je een gewone 2,5mm2 draad neemt dan meet je bijvoorbeeld al 2-3 Ohm.

Ik zou idd kijken wat hij met draaiende motor doet, misschien dat de dynamo niet helemaal lekker is oid. Een S50 hoort ook een foutcode op te slaan als het voltage te hoog of te laag is trouwens, een 3,2 wel in elk geval.
Ik loop zo gelijk naar buiten om eens te meten wat hij doet met draaiende motor.
Het zou zomaar kunnen dat dat het probleem is....de ecu en andere kritische elementen zullen vast niet zo fris werken met ongelijke stroom of te weinig stroom.

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door popeyeM3 » 25 mei 2010, 09:56

De spanning met draaiende motor is 14,35 volt.
Met gas geven loopt dit niet op.

Klopt dit gewoon of ?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door Bert ///M3 » 25 mei 2010, 10:07

Zou op zich prima moeten zijn, al is het wel aan de hoge kant. Volgens mij is setpoint voor een foutcode voor te hoog voltage iets van 14,7V.

Hij zou ook niet op moeten lopen als je meer toeren gaat draaien, er hoort een spanningsregelaar op de dynamo te zitten die het constant houd.

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door popeyeM3 » 25 mei 2010, 10:17

Bert ///M3 schreef:Zou op zich prima moeten zijn, al is het wel aan de hoge kant. Volgens mij is setpoint voor een foutcode voor te hoog voltage iets van 14,7V.

Hij zou ook niet op moeten lopen als je meer toeren gaat draaien, er hoort een spanningsregelaar op de dynamo te zitten die het constant houd.

Oke..dan zou dat allemaal in orde moeten zijn.
Weet jij toevallig wat de symptomen zijn van een defecte uitlaat nokkenas sensor ?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door GTRene » 25 mei 2010, 10:37

popeyeM3 schreef:
Bert ///M3 schreef:Zou op zich prima moeten zijn, al is het wel aan de hoge kant. Volgens mij is setpoint voor een foutcode voor te hoog voltage iets van 14,7V.

Hij zou ook niet op moeten lopen als je meer toeren gaat draaien, er hoort een spanningsregelaar op de dynamo te zitten die het constant houd.

Oke..dan zou dat allemaal in orde moeten zijn.
Weet jij toevallig wat de symptomen zijn van een defecte uitlaat nokkenas sensor ?
http://www.pelicanparts.com/bmw/techart ... Sensor.htm

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door popeyeM3 » 25 mei 2010, 14:18

Dat is de krukas sensor...die heb ik al vervangen.

Het gaat mij om de nokkenas sensoren...met name die van de uitlaat ;)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door GTRene » 25 mei 2010, 14:32

popeyeM3 schreef:Dat is de krukas sensor...die heb ik al vervangen.

Het gaat mij om de nokkenas sensoren...met name die van de uitlaat ;)
moeilijke naam in engels, kom er ff niet op :bag: owja cams sensors.

kwam net dit tegen...

http://forum.e46fanatics.com/showthread ... ost5320954

iets over tegendruk? en jij hebt bv een dik spruitstuk? magoed ik weet niet wt ie dan doet...ik heb er nooit van gehoord.

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door popeyeM3 » 25 mei 2010, 14:40

Hm oke....

Morgen vervang ik die sensor iig..en dan maar weer kijken.
Als het spruitstuk de oorzaak is dan stal ik hem tot 2050.

Ben er echt helemaal klaar mee....

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door GTRene » 25 mei 2010, 14:47

lijkt me niet, doch opmerkelijk verhaal.

zit ook aardig wat techniek op :mrgreen:
nah, maar hopen dat het dat is, je hebt het toch alleen tot een bepaald toerental? dus zeg boven 4.000rpm no problems?

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door popeyeM3 » 25 mei 2010, 14:55

Tot de 3500rpm is het drama idd...
Nu kwam ik ergens het onderstaande tegen..

Vanos Seals Failure Symptoms
Overall loss of torque and power, particularly in the lower RPM range, < 3k. Bogging then surging at 3k RPM. Uneven power distribution and RPM transition. Engine hesitations in the lower RPM range, < 3k. Louder idle and intermittent idle RPM hiccups. Difficult takeoffs. Loss of power and bogging when AC on. Increased fuel consumption. Vanos fault codes.
Double vanos cars with the M52TU engine (98/99-00) experience cold weather cold start idle jolts and possible stall.

Tsjah.......het gaat er sterk op lijken dat de vanos dood is....

nielscoupe
Berichten: 203
Lid geworden op: 29 nov 2007, 12:49

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door nielscoupe » 25 mei 2010, 15:24

@ popeyeM3 :


heb je topic door gelezen van de problemen met de m3

nu heb ik dus poos geleden een soort gelijk probleem gehad
het was dan wel met een e36 m52 328

mijn probleem was dat hij heel tam was onder de 3500rpm
en had geen vreemde geluiden bij de motor bij het uitlezen was niets te vinden

hij sputterde beetje en was traag onder in toeren , ik heb toen mijn vanos los gehaald
en ik heb toen de pakkingen in de vanos vervangen + de stalen ring
na montage was het probleem geheel weg conclusie bij mijne vanos was niet meer 100%
dicht van binnen .

bij de m3 is het net even wat moeilijker , maar zou een proberen om een revisie set er in te doen

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door popeyeM3 » 25 mei 2010, 15:32

Nu denk ik ook dat het voor 99% de vanos is...net hierboven poste ik een stukje wat precies de klacht omschrijft welke ik heb.
Nu weet ik alleen niet hoe ik zelf de vanos moet reviseren..dus dat word uitbesteden.

Ik zal echt blij zijn als ik eindelijk kan gaan genieten van deze auto.....

nielscoupe
Berichten: 203
Lid geworden op: 29 nov 2007, 12:49

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door nielscoupe » 25 mei 2010, 15:36

ik heb toen de vanos zelf gedaan nu is dat bij een m52 ook stukje makkelijker
er word over de vanos altijd te moeilijk gepraat kwa revisie ,

ik heb toen mijn revisie set uit usa laten komen en was voor 50,- klaar

enige wat ik hoop dat je m3 gauw goed loopt

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door GTRene » 25 mei 2010, 16:17

zo'n kit is inderdaad niet duur...

http://www.iridiumengineering.co.uk/vanos.htm

en komt overeen met wat jij noemt

http://www.bimmersport.co.nz/forums/ind ... opic=28710

wel een pokke werk zo lijkt het...

hier ook mooi omschreven

http://www.beisansystems.com/
Vanos Seals Failure Symptoms
Overall loss of torque and power, particularly in the lower RPM range, < 3k. Bogging then surging at 3k RPM. Uneven power distribution and RPM transition. Engine hesitations in the lower RPM range, < 3k. Louder idle and intermittent idle RPM hiccups. Difficult takeoffs. Loss of power and bogging when AC on. Increased fuel consumption. Vanos fault codes.
Double vanos cars with the M52TU engine (98/99-00) experience cold weather cold start idle jolts and possible stall.

Vanos Seals Repair Benefits
Overall increase in torque and power, particularly in the lower RPM range, < 3k. Resolution of bogging then surging at 3k RPM. Smooth even distribution of power and RPM transition. Resolution of engine hesitations in the lower RPM range, < 3k. Quiet stable idle. Smooth easy takeoffs. Improved performance when AC on. Reduced fuel consumption, by ~10%. Resolution of vanos fault codes.
Resolution of double vanos M52TU engine (98/99-00) cold weather cold start idle jolts and possible stall.

Vanos Seals Failure Affected Automobiles

Single Vanos
BMW 6-cylinder engines M50TU, M52, US S50, S52, 1992-1999
3-series E36 93-97, 5-series E34 93-95 / E39 96-98, 7-series E38 95-98, Z3 Roadster 2.8 E36 96-98, EU Z3 Coupe 2.8 E36 96-98, US M3 E36 94-99, US Z3 M E36 98-99

Double Vanos
BMW 6-cylinder engines M52TU, M54, M56, 1998-2006
3-series E46 98-05, 5-series E39 99-03 / E60 & E61 02-05, 7-series E38 98-01 / E65 & E66 02-05, Z3 E36 98-02, Z4 E85 02-05, X3 E83 03-06, X5 E53 00-06

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door GTRene » 25 mei 2010, 16:28

Vanos handleiding pdf van Dr-vanos :mrgreen:

http://www.drvanos.com/docs/euro32install.pdf

Removing and installing, sealing/replacing
VANOS adjustment unit (S50 B30)

http://www.drvanos.com/docs/euro30install.pdf

ah hieronder is alles overzichtelijk te vinden inclu foto's en of video's enz...

http://www.drvanos.com/index.php?option ... 3&Itemid=4

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door popeyeM3 » 25 mei 2010, 17:12

Ik laat het anders wel doen...

Ik heb het 1x eerder gedaan samen met een vriend..en dat was perfect gelukt...
Alhoewel..dat was toen de vanos demonteren en later weer monteren.

Maar goed....ik laat het wel doen..zo snel mogelijk...ik wil knallen met die bal gehakt.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door FreudeamFahren » 25 mei 2010, 23:25

Geel in België is een takke eind voor je, of niet? Performance Shop Geel is erg ter zake Vanos kundig en gaat je qua prijs op zeker meevallen...!

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door popeyeM3 » 26 mei 2010, 10:46

Dat is idd even uit de buurt...

Ik ga vandaag eerst contact opnemen met Remmo...Vlasblom en Bas Roos.
Ook in die volgorde denk ik..aangezien Remmo om de hoek zit.

Hopen dat iemand toevallig een reparatieset of een vanos heeft liggen.

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door popeyeM3 » 27 mei 2010, 13:09

Ik heb Bas Roos gebeld en wat informatie uitgewisseld aan de foon.
Hij nodigde me uit om langs te komen om samen te gaan kijken.

A.s. woensdag in de avond rij ik bij hem langs.
Verder heeft hij uitleesapparatuur zat..en vanos units etc etc.

Dus daar gaat het zeker goed komen ;)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door GTRene » 27 mei 2010, 13:29

yep, neem aan dat het dan goed komt, das een fijne gedachte, je kan anders van zoiets helemaal "ziek" worden/zijn :mrgreen:
nog weekje geduld dus.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 4 gasten