e30 S50 problemen.......
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: e30 S50 problemen.......
Als je motormangement e.d. ook maar 10V krijgt lijkt me dat niet erg bevordelijk ja.
- @iko
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56
Re: e30 S50 problemen.......
Ik heb eens eerder een verhaal gehoord van een BMW met complexe storingen.
Bleek uiteindelijk de accu te zijn....
Bleek uiteindelijk de accu te zijn....
-
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
- Locatie: Woerden
Re: e30 S50 problemen.......
Die spanning is wel iets om even uit te pluizen.
Andere dingen die zo te binnen schieten en nog niet gechecked zijn zo te lezen:
- LMM
- lambdasonde
- tempsensor inlaatlucht in het luchtverzamelhuis
Andere dingen die zo te binnen schieten en nog niet gechecked zijn zo te lezen:
- LMM
- lambdasonde
- tempsensor inlaatlucht in het luchtverzamelhuis
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Jeroen E21 schreef:Die spanning is wel iets om even uit te pluizen.
Andere dingen die zo te binnen schieten en nog niet gechecked zijn zo te lezen:
- LMM
- lambdasonde
- tempsensor inlaatlucht in het luchtverzamelhuis
LMM heeft hij niet meer vanwege de AlphaN software
Lambda sensoren worden daarmee ook buiten werking gesteld
Temperatuursensor inlaatbox heeft niet zo'n invloed volgens mij
Maar dat er iets met stroomvoorziening aan de hand is, dat is duidelijk.
Ik denk persoonlijk dat ik daarmee wel een goede kans maak.
Maar wat moet ik precies doen ?
De accu heeft 12,6 volt
Met draaiende motor (ga ik zo testen)
Op het + punt onder de kap staat ook gewoon 12,6 volt
De - van de accu zou met ohmse waarde op 0 uit moeten komen als je de - pool en massa verbind....en die blijft op 0,07 staan.
De radio gaat spontaan uit zodra er een andere stroomverbruiker word bijgeschakeld (tomtom).
De voltmeter in de auto geeft maar 10 volt aan...en zakt terug als de radio wat harder staat b.v..
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: e30 S50 problemen.......
0,07 Ohm is echt helemaal niks Mario, je meet altijd wel iets restweerstand op kabels. Als je een gewone 2,5mm2 draad neemt dan meet je bijvoorbeeld al 2-3 Ohm.
Ik zou idd kijken wat hij met draaiende motor doet, misschien dat de dynamo niet helemaal lekker is oid. Een S50 hoort ook een foutcode op te slaan als het voltage te hoog of te laag is trouwens, een 3,2 wel in elk geval.
Ik zou idd kijken wat hij met draaiende motor doet, misschien dat de dynamo niet helemaal lekker is oid. Een S50 hoort ook een foutcode op te slaan als het voltage te hoog of te laag is trouwens, een 3,2 wel in elk geval.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Ik loop zo gelijk naar buiten om eens te meten wat hij doet met draaiende motor.Bert ///M3 schreef:0,07 Ohm is echt helemaal niks Mario, je meet altijd wel iets restweerstand op kabels. Als je een gewone 2,5mm2 draad neemt dan meet je bijvoorbeeld al 2-3 Ohm.
Ik zou idd kijken wat hij met draaiende motor doet, misschien dat de dynamo niet helemaal lekker is oid. Een S50 hoort ook een foutcode op te slaan als het voltage te hoog of te laag is trouwens, een 3,2 wel in elk geval.
Het zou zomaar kunnen dat dat het probleem is....de ecu en andere kritische elementen zullen vast niet zo fris werken met ongelijke stroom of te weinig stroom.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
De spanning met draaiende motor is 14,35 volt.
Met gas geven loopt dit niet op.
Klopt dit gewoon of ?
Met gas geven loopt dit niet op.
Klopt dit gewoon of ?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: e30 S50 problemen.......
Zou op zich prima moeten zijn, al is het wel aan de hoge kant. Volgens mij is setpoint voor een foutcode voor te hoog voltage iets van 14,7V.
Hij zou ook niet op moeten lopen als je meer toeren gaat draaien, er hoort een spanningsregelaar op de dynamo te zitten die het constant houd.
Hij zou ook niet op moeten lopen als je meer toeren gaat draaien, er hoort een spanningsregelaar op de dynamo te zitten die het constant houd.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Bert ///M3 schreef:Zou op zich prima moeten zijn, al is het wel aan de hoge kant. Volgens mij is setpoint voor een foutcode voor te hoog voltage iets van 14,7V.
Hij zou ook niet op moeten lopen als je meer toeren gaat draaien, er hoort een spanningsregelaar op de dynamo te zitten die het constant houd.
Oke..dan zou dat allemaal in orde moeten zijn.
Weet jij toevallig wat de symptomen zijn van een defecte uitlaat nokkenas sensor ?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
http://www.pelicanparts.com/bmw/techart ... Sensor.htmpopeyeM3 schreef:Bert ///M3 schreef:Zou op zich prima moeten zijn, al is het wel aan de hoge kant. Volgens mij is setpoint voor een foutcode voor te hoog voltage iets van 14,7V.
Hij zou ook niet op moeten lopen als je meer toeren gaat draaien, er hoort een spanningsregelaar op de dynamo te zitten die het constant houd.
Oke..dan zou dat allemaal in orde moeten zijn.
Weet jij toevallig wat de symptomen zijn van een defecte uitlaat nokkenas sensor ?
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Dat is de krukas sensor...die heb ik al vervangen.
Het gaat mij om de nokkenas sensoren...met name die van de uitlaat
Het gaat mij om de nokkenas sensoren...met name die van de uitlaat

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
moeilijke naam in engels, kom er ff niet oppopeyeM3 schreef:Dat is de krukas sensor...die heb ik al vervangen.
Het gaat mij om de nokkenas sensoren...met name die van de uitlaat

kwam net dit tegen...
http://forum.e46fanatics.com/showthread ... ost5320954
iets over tegendruk? en jij hebt bv een dik spruitstuk? magoed ik weet niet wt ie dan doet...ik heb er nooit van gehoord.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Hm oke....
Morgen vervang ik die sensor iig..en dan maar weer kijken.
Als het spruitstuk de oorzaak is dan stal ik hem tot 2050.
Ben er echt helemaal klaar mee....
Morgen vervang ik die sensor iig..en dan maar weer kijken.
Als het spruitstuk de oorzaak is dan stal ik hem tot 2050.
Ben er echt helemaal klaar mee....
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
lijkt me niet, doch opmerkelijk verhaal.
zit ook aardig wat techniek op
nah, maar hopen dat het dat is, je hebt het toch alleen tot een bepaald toerental? dus zeg boven 4.000rpm no problems?
zit ook aardig wat techniek op

nah, maar hopen dat het dat is, je hebt het toch alleen tot een bepaald toerental? dus zeg boven 4.000rpm no problems?
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Tot de 3500rpm is het drama idd...
Nu kwam ik ergens het onderstaande tegen..
Vanos Seals Failure Symptoms
Overall loss of torque and power, particularly in the lower RPM range, < 3k. Bogging then surging at 3k RPM. Uneven power distribution and RPM transition. Engine hesitations in the lower RPM range, < 3k. Louder idle and intermittent idle RPM hiccups. Difficult takeoffs. Loss of power and bogging when AC on. Increased fuel consumption. Vanos fault codes.
Double vanos cars with the M52TU engine (98/99-00) experience cold weather cold start idle jolts and possible stall.
Tsjah.......het gaat er sterk op lijken dat de vanos dood is....
Nu kwam ik ergens het onderstaande tegen..
Vanos Seals Failure Symptoms
Overall loss of torque and power, particularly in the lower RPM range, < 3k. Bogging then surging at 3k RPM. Uneven power distribution and RPM transition. Engine hesitations in the lower RPM range, < 3k. Louder idle and intermittent idle RPM hiccups. Difficult takeoffs. Loss of power and bogging when AC on. Increased fuel consumption. Vanos fault codes.
Double vanos cars with the M52TU engine (98/99-00) experience cold weather cold start idle jolts and possible stall.
Tsjah.......het gaat er sterk op lijken dat de vanos dood is....
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 29 nov 2007, 12:49
Re: e30 S50 problemen.......
@ popeyeM3 :
heb je topic door gelezen van de problemen met de m3
nu heb ik dus poos geleden een soort gelijk probleem gehad
het was dan wel met een e36 m52 328
mijn probleem was dat hij heel tam was onder de 3500rpm
en had geen vreemde geluiden bij de motor bij het uitlezen was niets te vinden
hij sputterde beetje en was traag onder in toeren , ik heb toen mijn vanos los gehaald
en ik heb toen de pakkingen in de vanos vervangen + de stalen ring
na montage was het probleem geheel weg conclusie bij mijne vanos was niet meer 100%
dicht van binnen .
bij de m3 is het net even wat moeilijker , maar zou een proberen om een revisie set er in te doen
heb je topic door gelezen van de problemen met de m3
nu heb ik dus poos geleden een soort gelijk probleem gehad
het was dan wel met een e36 m52 328
mijn probleem was dat hij heel tam was onder de 3500rpm
en had geen vreemde geluiden bij de motor bij het uitlezen was niets te vinden
hij sputterde beetje en was traag onder in toeren , ik heb toen mijn vanos los gehaald
en ik heb toen de pakkingen in de vanos vervangen + de stalen ring
na montage was het probleem geheel weg conclusie bij mijne vanos was niet meer 100%
dicht van binnen .
bij de m3 is het net even wat moeilijker , maar zou een proberen om een revisie set er in te doen
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Nu denk ik ook dat het voor 99% de vanos is...net hierboven poste ik een stukje wat precies de klacht omschrijft welke ik heb.
Nu weet ik alleen niet hoe ik zelf de vanos moet reviseren..dus dat word uitbesteden.
Ik zal echt blij zijn als ik eindelijk kan gaan genieten van deze auto.....
Nu weet ik alleen niet hoe ik zelf de vanos moet reviseren..dus dat word uitbesteden.
Ik zal echt blij zijn als ik eindelijk kan gaan genieten van deze auto.....
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 29 nov 2007, 12:49
Re: e30 S50 problemen.......
ik heb toen de vanos zelf gedaan nu is dat bij een m52 ook stukje makkelijker
er word over de vanos altijd te moeilijk gepraat kwa revisie ,
ik heb toen mijn revisie set uit usa laten komen en was voor 50,- klaar
enige wat ik hoop dat je m3 gauw goed loopt
er word over de vanos altijd te moeilijk gepraat kwa revisie ,
ik heb toen mijn revisie set uit usa laten komen en was voor 50,- klaar
enige wat ik hoop dat je m3 gauw goed loopt
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
zo'n kit is inderdaad niet duur...
http://www.iridiumengineering.co.uk/vanos.htm
en komt overeen met wat jij noemt
http://www.bimmersport.co.nz/forums/ind ... opic=28710
wel een pokke werk zo lijkt het...
hier ook mooi omschreven
http://www.beisansystems.com/
http://www.iridiumengineering.co.uk/vanos.htm
en komt overeen met wat jij noemt
http://www.bimmersport.co.nz/forums/ind ... opic=28710
wel een pokke werk zo lijkt het...
hier ook mooi omschreven
http://www.beisansystems.com/
Vanos Seals Failure Symptoms
Overall loss of torque and power, particularly in the lower RPM range, < 3k. Bogging then surging at 3k RPM. Uneven power distribution and RPM transition. Engine hesitations in the lower RPM range, < 3k. Louder idle and intermittent idle RPM hiccups. Difficult takeoffs. Loss of power and bogging when AC on. Increased fuel consumption. Vanos fault codes.
Double vanos cars with the M52TU engine (98/99-00) experience cold weather cold start idle jolts and possible stall.
Vanos Seals Repair Benefits
Overall increase in torque and power, particularly in the lower RPM range, < 3k. Resolution of bogging then surging at 3k RPM. Smooth even distribution of power and RPM transition. Resolution of engine hesitations in the lower RPM range, < 3k. Quiet stable idle. Smooth easy takeoffs. Improved performance when AC on. Reduced fuel consumption, by ~10%. Resolution of vanos fault codes.
Resolution of double vanos M52TU engine (98/99-00) cold weather cold start idle jolts and possible stall.
Vanos Seals Failure Affected Automobiles
Single Vanos
BMW 6-cylinder engines M50TU, M52, US S50, S52, 1992-1999
3-series E36 93-97, 5-series E34 93-95 / E39 96-98, 7-series E38 95-98, Z3 Roadster 2.8 E36 96-98, EU Z3 Coupe 2.8 E36 96-98, US M3 E36 94-99, US Z3 M E36 98-99
Double Vanos
BMW 6-cylinder engines M52TU, M54, M56, 1998-2006
3-series E46 98-05, 5-series E39 99-03 / E60 & E61 02-05, 7-series E38 98-01 / E65 & E66 02-05, Z3 E36 98-02, Z4 E85 02-05, X3 E83 03-06, X5 E53 00-06
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
Vanos handleiding pdf van Dr-vanos
http://www.drvanos.com/docs/euro32install.pdf
Removing and installing, sealing/replacing
VANOS adjustment unit (S50 B30)
http://www.drvanos.com/docs/euro30install.pdf
ah hieronder is alles overzichtelijk te vinden inclu foto's en of video's enz...
http://www.drvanos.com/index.php?option ... 3&Itemid=4

http://www.drvanos.com/docs/euro32install.pdf
Removing and installing, sealing/replacing
VANOS adjustment unit (S50 B30)
http://www.drvanos.com/docs/euro30install.pdf
ah hieronder is alles overzichtelijk te vinden inclu foto's en of video's enz...
http://www.drvanos.com/index.php?option ... 3&Itemid=4
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Ik laat het anders wel doen...
Ik heb het 1x eerder gedaan samen met een vriend..en dat was perfect gelukt...
Alhoewel..dat was toen de vanos demonteren en later weer monteren.
Maar goed....ik laat het wel doen..zo snel mogelijk...ik wil knallen met die bal gehakt.
Ik heb het 1x eerder gedaan samen met een vriend..en dat was perfect gelukt...
Alhoewel..dat was toen de vanos demonteren en later weer monteren.
Maar goed....ik laat het wel doen..zo snel mogelijk...ik wil knallen met die bal gehakt.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: e30 S50 problemen.......
Geel in België is een takke eind voor je, of niet? Performance Shop Geel is erg ter zake Vanos kundig en gaat je qua prijs op zeker meevallen...!
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Dat is idd even uit de buurt...
Ik ga vandaag eerst contact opnemen met Remmo...Vlasblom en Bas Roos.
Ook in die volgorde denk ik..aangezien Remmo om de hoek zit.
Hopen dat iemand toevallig een reparatieset of een vanos heeft liggen.
Ik ga vandaag eerst contact opnemen met Remmo...Vlasblom en Bas Roos.
Ook in die volgorde denk ik..aangezien Remmo om de hoek zit.
Hopen dat iemand toevallig een reparatieset of een vanos heeft liggen.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Ik heb Bas Roos gebeld en wat informatie uitgewisseld aan de foon.
Hij nodigde me uit om langs te komen om samen te gaan kijken.
A.s. woensdag in de avond rij ik bij hem langs.
Verder heeft hij uitleesapparatuur zat..en vanos units etc etc.
Dus daar gaat het zeker goed komen
Hij nodigde me uit om langs te komen om samen te gaan kijken.
A.s. woensdag in de avond rij ik bij hem langs.
Verder heeft hij uitleesapparatuur zat..en vanos units etc etc.
Dus daar gaat het zeker goed komen

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
yep, neem aan dat het dan goed komt, das een fijne gedachte, je kan anders van zoiets helemaal "ziek" worden/zijn
nog weekje geduld dus.

nog weekje geduld dus.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 4 gasten