130i vs e46 m3 - back-to-back

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
markk

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door markk » 08 okt 2010, 18:55

Downforce Hans schreef:
markk schreef:Standaard e46 m3 spul is gewoon k*t. Auto is te zwaar en snel en er ziiten monopod sliding calipers op de vooras :(

Op straat nog wel te doen, tenzij je daily een rallye stage over het plaatselijke industrie terrein doet.

Denk dat de enige goede optie is gewoon de hele troep vervangen. Big brake kit, blokken/ schijven, leiding en vloeistof.

Mark.
Monopod sliding calipers op zo`n wagen, onbegrijpelijk :hmmm:
Idd bizar gewoon. Op een sportauto nog wel. Ik heb het voor de zekerheid maar even gecheck, maar gelukkig, er zaten geen bladveren onder :banaan:

Mark.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 08 okt 2010, 19:22

Mark,

Ik zat nog te denken,zou hij het weer op de bladveren gooien en dacht nee dat zal hij wel niet doen want hij heeft vast wel een beetje verstand van auto`s en techniek.
Bladveren doen namelijk het zelfde als spiraalveren maar zijn in het geval van een corvette vaak lichter als een coilover set.
In mijn geval was het precies 1 kilo lichter dan de intrax schokbreker(per wiel),een schokbreker constructie die kennelijk in jou idee superieur is.
Ik heb hier trouwens nog een test waarin een corvette getest door kurt Thiim op zijn run flat banden 0,1 seconde langzamer was dan de gt3 met semi slicks.
Zo slecht is die vering dus kennelijk niet.

De construktie onder die beemer is dusdanig slecht dat je na een paar rondjes geen remmen meer hebt.
Verder is de construktie dus danig ouderwets en slecht dat als de auto een aantal jaar oud is, vuil, pekel en andere troep er voor zorgt dat die remmen vaak blijven hangen of onregelmatige slijtage aan de blokken veroorzaakt.
Zo`n hangend blok geeft vaak een hoop warmte ontwikkeling wat de werking van de remmen niet ten goede komt.
Bij mijn Corvette konden er gelukkig zes zuiger remtangen vanaf en zitten er geen remmen op die op de gemiddelde mercedes sprinter uit 92 zijn gebruikt.

Maar natuurlijk sta ik open voor een andere mening dus vertel jij me maar wat er zo verkeerd is aan een bladveer onder een corvette, ben erg benieuwd........ :thumbup:

Grtz,hanz06 :wink:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 08 okt 2010, 20:45

Gevoelig onderwerp? :D
Maar langzamer dan een auto die 120/140pk minder (en 100kg lichter) valt me nog een beetje tegen.
Eerlijkheidshalve heb ik ook niet een wereldsgevoel bij de term bladveren, maar heb wel het idee dat het bij de Corvette wel goed uitpakt, ga op zeker wel een keer in zo'n ding rijden ter afweging, theorie gewoon wel mijn ding, enige wat niet helemaal mijn ding zijn is het voorgevoel van bladveren en weinig 'merkliefde', maar dat heb ik @ BMW ook niet zo gek veel.

markk

Bericht door markk » 08 okt 2010, 20:48

> ... dus vertel jij me maar wat er zo verkeerd is aan een bladveer onder een corvette, ben erg benieuwd

Je hebt ratio en emotie Hans. Rationeel een bladveer onder een zo'n goede, nee perfecte, auto als een Corvette slecht noemen kan ik niet. Echt niet.

Maar eh, 1 reden waarom het zo verkeerd is. Wat dacht je van de volgende: "Nou gewoon omdat de hele wereld je erover afzeikt en dat dat uiteindelijk gewoon heel vervelend wordt".

:jenna:

Mark.
(die nu uiteraard iets over Porsche rijders verwacht die een Boxster kopen. Net zojuist als zo'n bladveer zeg maar ;-))

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 08 okt 2010, 22:07

Kasteel schreef:Gevoelig onderwerp? :D
Maar langzamer dan een auto die 120/140pk minder (en 100kg lichter) valt me nog een beetje tegen.
Eerlijkheidshalve heb ik ook niet een wereldsgevoel bij de term bladveren, maar heb wel het idee dat het bij de Corvette wel goed uitpakt, ga op zeker wel een keer in zo'n ding rijden ter afweging, theorie gewoon wel mijn ding, enige wat niet helemaal mijn ding zijn is het voorgevoel van bladveren en weinig 'merkliefde', maar dat heb ik @ BMW ook niet zo gek veel.
Ach het is geen gevoelig onderwerp maar soms heb ik het idee dat ik wat uit te leggen heb.
De schokbreker die naast de bladveer gebruikt wordt kan van een net zo`n goede kwaliteit zijn als van de duurste coilover.
Per slot van rekening doet de schokbreker het dempende werk.
@ Bart, Hier ging het om een porsche gt3 rs die toch wel speciaal voor het circuit is(meer dan een corvette)
Je zou het verschil eens mee moeten make tussen run flat en semi slicks zoals op de porsche, daar weeg die 70 pk die hij minder heeft echt niet tegen op.
En dan hebben we het niet eens over uitlijning en of wielstanden die in die gt3 echt wel extremer zijn dan in de corvette.

Sorry maar mag toch wel een beetje voor mijn merk opkomen :bignews: :mrgreen:
Ook wel grappig om nu te weten dat de bladveer van het merk Porsche de boxter is.
Dat moet dus een goed ding zijn :mrgreen:

markk

Bericht door markk » 08 okt 2010, 22:39

> Dat moet dus een goed ding zijn

And we have a winner :beer:

Back on-topic, zo'n m3 remt kwalitatief uitermate teleurstellend met zo'n 1 pots sliding caliper. Dat doet zo'n 130i een stuk beter...maar ja die heeft weer geen bladveren en 8000rpm ;)

Mark

Andre

Bericht door Andre » 09 okt 2010, 14:45

Mark ik heb nog wel een paar racy goodies voor je om over te nemen.

130i race cup voor stabi en een voorpootbrug.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 okt 2010, 16:07

Downforce Hans schreef:Mark,
Bladveren doen namelijk het zelfde als spiraalveren maar zijn in het geval van een corvette vaak lichter als een coilover set.
In mijn geval was het precies 1 kilo lichter dan de intrax schokbreker(per wiel),een schokbreker constructie die kennelijk in jou idee superieur is.

Grtz,hanz06 :wink:
Volgens mij kan je in de VS ook aftermarket composiet bladveren krijgen of niet? Misschien is het dan een idee om bijvoorbeeld wel zo'n Intrax schokbreker te monteren, maar zonder veer, en dan een aftermarket bladveer.

Ik denk alleen niet dat je dan nog hoogteverstelling hebt, of wel? Dat maakt uitwegen namelijk lastig :)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 09 okt 2010, 18:25

Bert,

Dat was ook eerst mijn plan, om alleen een schokbreker en/of een andere bladveer te monteren.
Ik weet alleen niet of je zomaar een schokbreker van bv intrax of een ander merk los met een bladveer kan gebruiken.
Ik kan me voorstellen dat de schokbrekerfabrikant de veerkracht van de bladveer wil weten.
Het verlagen van de auto is met een bladveer fluitje van een cent en doe je doormiddel van een bout indraaien die aan het eind van de bladveer zit, ook weer zo`n gratis voordeeltje van een bladveer die bij de auto zit. :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 09 okt 2010, 18:29

jij hebt geen blad-veer de mond :mrgreen:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 okt 2010, 18:44

Downforce Hans schreef:Bert,

Dat was ook eerst mijn plan, om alleen een schokbreker en/of een andere bladveer te monteren.
Ik weet alleen niet of je zomaar een schokbreker van bv intrax of een ander merk los met een bladveer kan gebruiken.
Ik kan me voorstellen dat de schokbrekerfabrikant de veerkracht van de bladveer wil weten.
Het verlagen van de auto is met een bladveer fluitje van een cent en doe je doormiddel van een bout indraaien die aan het eind van de bladveer zit, ook weer zo`n gratis voordeeltje van een bladveer die bij de auto zit. :mrgreen:
Denk het ook. veersterkte van een bladveer kunnen ze wel achterhalen volgens mij. Ik denk dat het voordeel alleen in de tunability zit als je gewone veren gebruikt. Intrax kan veren gewoon uit het rek trekken en verwisselen. Alleen als je een bladveer laat maken en je eerste setje pakt niet helemaal goed uit dan kan je weer een nieuwe laten maken. Dus het zal wat meer kosten aan ontwikkeling denk ik. Anders was het geen slecht idee eigenlijk :)

Aan de andere kant zou je ook eerst je auto op coilovers + veren af kunnen stellen en dan een bladveer bestellen. Volgens mij moet het gewoon terug te rekenen zijn als je de montagepunten nameet.

Rolf van der Heide

Bericht door Rolf van der Heide » 09 okt 2010, 19:30

Grappig dat iedereen een enkel zuiger remtang zo slecht vindt. Maar die ene zuiger heeft een vrijwel net zo groot oppervlak als de kleinere zuigers in bijvoorbeeld een 4 zuiger remtang. Qua kracht waarmee de remblokken op de schijf gedrukt worden, maakt het niet zoveel uit. De winst in remvertraging bij een "big brake" remsysteem zit voornamelijk in de grotere diameter van de remschijven.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 okt 2010, 20:08

Valt wel mee.

Remschijven zijn op een BBK niet per definitie heel veel groter. Ik rij met een AP BBK, 330mm schijven in plaats van 315mm. Dat zet echt geen mega zoden aan de dijk die 15mm extra diameter. Alleen zijn de klauwen sterker, en zetten minder uit daardoor heb je minder remdruk variatie. Bij mij is het totale zuigeroppervlak zelfs kleiner als bij de standaard klauw, daardoor heb je een snellere opbouw van remdruk met gelijke hoofd remcylinder plus een betere feel en modulatie.

Groot voordeel is oa het gewicht. Als je aluminium klauwen hebt ipv staal dan heb je minder afgeveerd gewicht en je wielen volgen de weg dus beter.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 11 okt 2010, 10:21

Ravin ///M schreef:.. Of de 130i én de M3 eruit en een 135i terug, heb je 2 vliegen in 1 klap?
'k Weet niet Ravin ///M ... zou je moeten proberen en kijken wat je bevalt.
Turbo N54 heeft echt een ander karakter dan 130i en e46M3, beresterk maar minder racy in de standaard setup. Ik kan mij goed voorstellen dat men kiest voor de 'beleving' van top-end vermogen ipv. midrange turbo-vermogen. Voor de racerij lijkt mij het turbokarakter niet altijd gewenst (beperkte mogelijkheden 'aan het gas rijden'). Aan de andere kant kun je die bepreking ook aanvaarden en genieten van de koppel - en krachtvoordelen die een turbo natuurlijk wel heeft tov. atmo's. Een N54 is wel griezelig perfect, laat staan met wat andere software ... Eigenlijk wil je de kracht van een turbo, met de eigenschappen van een atmo. En die zijn (nog) er niet :)

Plaats reactie