Alle auto's begrenzen op 150km/u?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Femme

Re: Alle auto's begrenzen op 150km/u?

Bericht door Femme » 24 apr 2010, 01:38

Maus335i schreef:In plaats van druk campagne voeren tegen hardrijders zou het volgens mij veel nuttiger zijn om mensen te wijzen op bestaande verkeersregels die maar niet door lijken te dringen. Ik heb het idee dat 80% van autorijdend Nederland niet eens WEET dat verkeer dat aan het inhalen is voorrang heeft. In Duitsland kan je altijd prachtig onderscheid maken als je 250+ snelheden fahrt: een wit kenteken voor je betekent gas er op houden en een geel kenteken betekent ankeren. En de witte kentekens waarvoor je toch moet afremmen zijn Nederlanders die naar Duitsland zijn verhuisd. Dáár moet je verkeersveiligheid in gaan zoeken (en het zou ook files verminderen).
Inderdaad. Het is gewoon schandalig hoe weinig respect er in Nederland is voor inhalend verkeer. Het wordt kennelijk normaal gevonden om je auto gewoon maar overal tussen te kwakken. Vanmorgen ook weer ik. Ik kom met 150 op de teller aancruisen, auto met aanhanger op de rechterbaan en er vlak voor een vrachtwagen op de invoegstrook. In plaats van snelheid minderen om plaats te maken voor de invoegende vrachtwagen kwakt de auto met aanhanger 'm naar links zodat ik vol de ankers in moet. In dat soort gevallen rem ik lekker laat aan op de bumper van de voorligger.

Het is niet verbazend dat uit onderzoeken over verkeersirritaties telkens blijkt dat de ene helft van de weggebruikers zich stoort aan bumperklevers en mensen met een agressieve rijstijl en de andere helft geïrriteerd is door verkeersdeelnemers die niet doorrijden (onnodig linksplakkers, zondagsrijders e.d.). Zo'n figuur die zijn wagen op willekeurige momenten naar de linkerbaan gooit is waarschijnlijk een persoon die zich regelmatig geïntimideerd voelt door bumperklevers. Dat dit het gevolg is van eigen handelen wordt kennelijk niet begrepen.

Wat we nodig hebben zijn hogere snelheidslimieten zodat deze groep weggebruikers zich vanzelf eens gaat gedragen. Een Duitser die niet staat is om het achteropkomende verkeer in te schatten blijft vaak gewoon rechts hangen omdat ie geen bimmer met 200km/h in zijn kofferbak wil hebben. In Nederland zijn de snelheidsverschillen zo marginaal dat men verwacht dat achteropkomend verkeer het snelheidsverschil altijd kan opvangen.

Joop

Bericht door Joop » 24 apr 2010, 09:38

Dat is wat mij betreft ook het hele punt: gebrek aan respect voor de medeweggebruiker (maar ook de wegwerker!).

Femme verwoord het in die zin op een goede manier zoals ik het zelf ook ervaar.

Net als Maurice aangeeft; op de autobahn kun je rustig met je pootje boven de rem hangen wanneer je een geel kenteken rechts ziet rijden, hij/zijn komt rustig naar links toe. Afgelopen zaterdag ook nog zo'n voorvalletje; meneer komt doodleuk met nog geen 110 op de teller naar links zetten terwijl ik met links uitstaand knippertje op een verder erg rustige autobaan met een meer dan dubbele snelheid aankom zetten om vervolgens ook werkelijk vol in de ankers te moeten. Het is dat je zelf dan goed geconcentreerd aan het autorijden bent (en verder niet met andere zaken bezighoudend), anders loopt dit geheid anders af.

Verder wanneer er een beetje respect voor elkaar getoond zou worden, zullen de files mijns inziens ook korter worden. Het gaat hier bij het invoegen, ritsen etc. veel te vaak fout: Mensen laten anderen er niet tussen, omdat ze zelf een seconde eerder thuis willen zijn dan de buurman; of benutten de invoegstrook niet optimaal, waarmee het gelijk bij het puntstuk al vastloopt; en nog meer van die dingen

Als dat allemaal goed loopt, loopt de snelheid waarmee we ons verplaatsen ook wel los. Dan kunnen we zelf de optimale snelheid wel reguleren afhankelijk van de omstandigheden. Daarbij is de Duitse Autobahn op de limietloze stukken een prachtig schoolvoorbeeld. Keer op keer blijft het me verbazen dat het allemaal goed gaat (bijv. na het voorvalletje van afgelopen zaterdag dacht ik er nog aan). Dit kan enkel als de bestuurders zich enkel en alleen met rijden bezig houden; als dat het geval is, gaat het gewoon goed en zal het aantal verkeersslachtoffers daarmee ook afnemen.

Snipe

Bericht door Snipe » 24 apr 2010, 18:05

Joop schreef:Net als Maurice aangeeft; op de autobahn kun je rustig met je pootje boven de rem hangen wanneer je een geel kenteken rechts ziet rijden, hij/zijn komt rustig naar links toe. Afgelopen zaterdag ook nog zo'n voorvalletje; meneer komt doodleuk met nog geen 110 op de teller naar links zetten terwijl ik met links uitstaand knippertje op een verder erg rustige autobaan met een meer dan dubbele snelheid aankom zetten om vervolgens ook werkelijk vol in de ankers te moeten.
Ik heb wel eens gehad dat een Nederlander op een lege Autobahn naar links kwam om ruimte te maken voor mogelijk invoegend verkeer, terwijl dat er niet was. Heel sympathiek, maar wel vergat hij richting aan te geven en zag hij even over het hoofd dat ik er op de linkerbaan met 180 aan kwam.

De blijdschap die hij had omdat ik hem vol remmend op het laatste moment toch nog wist te ontwijken uitte hij overigens door het opsteken van zijn middelvinger.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 24 apr 2010, 18:35

Ha, die Snipe;

Die hield dan wel van een gokje; dat gebaar maken kan in Duitschland een boete tot €1500,- opleveren....

Snipe

Bericht door Snipe » 24 apr 2010, 18:40

Zonder richting aan te geven en zonder reden je auto met een snelheid onder de 100 voor een auto gooien die 180 rijdt vind ik een grotere gok, eerlijk gezegd.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 24 apr 2010, 18:47

Ha, die Snipe;

Dat lijkt volgens mij meer op een concrete doodswens....

Erik K.

Bericht door Erik K. » 24 apr 2010, 19:13

Ik word echt schijtziek van die Nederlanders die geen richting aangeven en van baan verwissellen.

zo dat is er ook weer uit

En je dan nog verbaasd aan kijken als je toch doordrukt en ineens met 3 auto's op een 2 baans snelweg naast elkaar rijd :mrgreen:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 25 apr 2010, 11:35

Typisch verschil tussen de Nederlandse en de Duitse wegen. In Nederland wordt de invoeger beschermd (dmv doorgetrokken streep links) in Duitsland is het andersom.

Plaats reactie