Motortemperatuur M52B20 # UPDATE #
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Motortemperatuur M52B20
Ja dat van die werkelijke temperatuur weet ik. Af-fabriek hoort de meter in het midden te staan. Wanneer dit niet zo is zit er een afwijking in het systeem. Wat nog niet wil zeggen dat er iets stuk is. Een iets hogere temperatuuraflezing die elke rit constant is lijkt mij geen probleem. Pas wanneer het fluctueert moet je wat dingen gaan controleren cq vervangen.
- Ahmed
- Berichten: 2779
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
- Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57
Re: Motortemperatuur M52B20
Hier ook hetzelfde blok, die van mijn staat altijd zo:

Zowel winter als zomer. Heb wel de verbeterde waterpomp.
Zowel winter als zomer. Heb wel de verbeterde waterpomp.
-
- Berichten: 15240
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: Motortemperatuur M52B20
in mijn 325 staat ie ook zoals bij achmed...
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: Motortemperatuur M52B20
Terugroepactie!
@Martin, dat is prima hoor,. Ik denk dat hij vergelijkbaar was met de jouwe alleen dan wat harder geveerd.
@Martin, dat is prima hoor,. Ik denk dat hij vergelijkbaar was met de jouwe alleen dan wat harder geveerd.

-
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10
Re: Motortemperatuur M52B20
Nadeel is dat veel merken inderdaad een gedempte meter hebben, alles tussen 80 en 105 graden (oid) is gelijk aan 'in het midden'.
De delta heeft dat toevallig niet en je ziet dan gewoon bij normaal rijden wanneer de thermostaat open gaat en weer dicht, wel grappig
De delta heeft dat toevallig niet en je ziet dan gewoon bij normaal rijden wanneer de thermostaat open gaat en weer dicht, wel grappig

- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Motortemperatuur M52B20
Het is nu dus wel duidelijk dat er auto's zijn waarbij de meter strak in het midden staat, maar er zijn er ook genoeg die net als die van mij net over het midden staan. Niks aan de hand dus!
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Motortemperatuur M52B20
Heb net een antwoord gekregen van de dealer in Dld.
Waterpomp en thermostaat zijn nog nooit vervangen. Maar klopt het dat het een beetje afhankelijk van het bouwjaar is of er een pomp met kunststof schoepen in zit of een metalen exemplaar?
Waterpomp en thermostaat zijn nog nooit vervangen. Maar klopt het dat het een beetje afhankelijk van het bouwjaar is of er een pomp met kunststof schoepen in zit of een metalen exemplaar?
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: Motortemperatuur M52B20
Ben ik meerdere malen tegengekomen op V.S fora en tech sites. De eerste bouwjaren hadden allemaal kunstof schoepen.Martin van der Zwaard schreef: Maar klopt het dat het een beetje afhankelijk van het bouwjaar is of er een pomp met kunststof schoepen in zit of een metalen exemplaar?
Ik denk tot 1994...specifieke website kan ik niet zo terugvinden...
Verder:
http://www.bmwe34.net/E34main/Trouble/Overheating.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.turnermotorsport.com/html/de ... 1517527799" onclick="window.open(this.href);return false;
EDIT: Na 1995 verscheen de waterpomp met metalen schoep voor de M50/2 volgens onderstaande link
http://jackassofalltrades.com/water-pump.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Early 6-cylinder E36 BMWs were built with water pumps that have plastic impellers. Over time, the impellers become brittle, crack, flake, and eventually stop spinning altogether. This is a well-known problem. BMW replaced the plastic-impeller pump with one that had a metal impeller in production at some point in 1996, for cars sold as model year 1997. These pumps were not without their own problems, though: they were prone to bearing failures. The third (and hopefully final) water pump is the one now available from BMW. Its impeller is made of a composite material.
Laatst gewijzigd door Xave30 op 23 feb 2010, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jesper
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Motortemperatuur M52B20
Waterpomp vervangen is het geld niet en nooit verkeerd om te doen.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Motortemperatuur M52B20
Dat is ook zo Jesper.
Maar nu lees is dus dat er een verstekte versie is van BMW zelf, met composite schoepen en een variant als after-market onderdeel met stalen schoepen maar die is dus ook niet helemaal goed of begrijp ik het nu helemaal verkeerd??
Ik leer zo wel weer een hoop bij zeg
Maar nu lees is dus dat er een verstekte versie is van BMW zelf, met composite schoepen en een variant als after-market onderdeel met stalen schoepen maar die is dus ook niet helemaal goed of begrijp ik het nu helemaal verkeerd??
Ik leer zo wel weer een hoop bij zeg

- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: Motortemperatuur M52B20
Die temp meter van mn 328i staat ook al jaren zo als die op bedrijfstemperatuur is.
Halve mm over de helft.....
Halve mm over de helft.....
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: Motortemperatuur M52B20
Oke, en welke pomp is dan gebruikt bij de M54? Mag toch hopen dat die het doet op onze racer......
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 29 jun 2008, 12:29
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Motortemperatuur M52B20
Meter staat bij mij ook zo. Er zat eerst een 88graden thermostaat in en toen bleef die altijd strak in het midden. Nu zit er een van 92 graden en en staat die zoals die van Ahmed.
- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: Motortemperatuur M52B20
De stand van de naald op je meter lijkt mij ok.
Onlangs heb ik de waterpomp + thermostaat van mijn m50b25tu laten vervangen voor 150 incl. uren. Er zit nu een Meyle waterpomp op met metalen schoepen. Als je twijfelt of er nu wel of niet een originele waterpomp met plastic schoepen op je auto zit dan zou ik hem preventief laten vervangen. Ik heb al vaak gehoord dat de waterpomp het begaf, zoals ook in de posts hiervoor. Het is mij overkomen met een 525tds met M51 motor. Bij 190 kwamen de schoepen los van de as en was er geen watercirculatie meer.
Ontluchten is bij een M50 overigens iets lastiger dan bij een M20. Dat zou ik even laten doen.
Onlangs heb ik de waterpomp + thermostaat van mijn m50b25tu laten vervangen voor 150 incl. uren. Er zit nu een Meyle waterpomp op met metalen schoepen. Als je twijfelt of er nu wel of niet een originele waterpomp met plastic schoepen op je auto zit dan zou ik hem preventief laten vervangen. Ik heb al vaak gehoord dat de waterpomp het begaf, zoals ook in de posts hiervoor. Het is mij overkomen met een 525tds met M51 motor. Bij 190 kwamen de schoepen los van de as en was er geen watercirculatie meer.
Ontluchten is bij een M50 overigens iets lastiger dan bij een M20. Dat zou ik even laten doen.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Motortemperatuur M52B20
Ik denk dat het ook met de thermostaat te maken heeft dan. Waarschijnlijk als er een 88gr versie in gaat, dan zal de wijzer wel strak in het midden staan. Waterpomp is nooit vervangen volgens de dealer, alleen nu zou het dus weer kunnen dat er een inzit af-fabriek zonder plastic schoepen. Ik ga hem zeker preventief vervangen hoor. Alleen wordt dat dan ergens in mei of juni, voordat ik een weekend naar Dld ga
Mag ik vragen waar jij de pomp hebt laten vervangen?? 150,- is natuurlijk niet duur als dat inclusief uren is.
En ik heb een M52-motor maar dat zal qua ontluchten wel gelijk aan een M50 zijn.

Mag ik vragen waar jij de pomp hebt laten vervangen?? 150,- is natuurlijk niet duur als dat inclusief uren is.
En ik heb een M52-motor maar dat zal qua ontluchten wel gelijk aan een M50 zijn.
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: Motortemperatuur M52B20
Yup, gewoon ervoor zorgen dat ie wat met de neus in de lucht kan.
Dan gaat het wat makkelijker.
Dan gaat het wat makkelijker.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Motortemperatuur M52B20
Dat is geen probleem. Alleen ff de voorkant op de brug en die iets omhoog zetten.
Maar als ik het voor 150,- kan laten doen dan is dat ook geen slecht idee natuurlijk.
*edit*
Remko, jij bent zeker bij Offenga geweest??
Maar als ik het voor 150,- kan laten doen dan is dat ook geen slecht idee natuurlijk.
*edit*
Remko, jij bent zeker bij Offenga geweest??
- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: Motortemperatuur M52B20
Ik heb het inderdaad door Offenga laten doen. Als je de viscokoppeling in de kofferbak legt dan monteren ze die ook meteen voor je.Martin van der Zwaard schreef:Dat is geen probleem. Alleen ff de voorkant op de brug en die iets omhoog zetten.
Maar als ik het voor 150,- kan laten doen dan is dat ook geen slecht idee natuurlijk.
*edit*
Remko, jij bent zeker bij Offenga geweest??
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Motortemperatuur M52B20
Enige is dat Offenga voor mij ongeveer 500km rijden is (heen en terug) dus kost dat ook nog eens een tank benzine.
Dan kan ik denk beter ff hier bij de lokale BMW-specialist checken wat die er eventueel voor wil hebben.
Al is het wel jammer want ik hoor goede verhalen over Offenga.
Dan kan ik denk beter ff hier bij de lokale BMW-specialist checken wat die er eventueel voor wil hebben.
Al is het wel jammer want ik hoor goede verhalen over Offenga.
- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: Motortemperatuur M52B20
Tsja, 500km rijden voor een nieuwe waterpomp gaat natuurlijk nergens over. Je zit blijkbaar in het zuiden. Misschien is het een idee om naar Vlablom in Uden of Roos in Oss te gaan.
In feite moet elk garagebedrijf een nieuwe waterpomp kunnen monteren. Het is meer het ontluchten dat op de juiste manier moet gebeuren.
In feite moet elk garagebedrijf een nieuwe waterpomp kunnen monteren. Het is meer het ontluchten dat op de juiste manier moet gebeuren.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Motortemperatuur M52B20
Ik woon in Etten-Leur, naast Breda.
Weet dat er in Oudenbosch een BMW-specialist zit. Ben ik een keer geweest om de ABS uit te laten lezen van de Touring omdat het lampje bleef branden ondanks het vervangen van een defecte sensor. Zal die kerel tzt wel een keer bellen.
Weet dat er in Oudenbosch een BMW-specialist zit. Ben ik een keer geweest om de ABS uit te laten lezen van de Touring omdat het lampje bleef branden ondanks het vervangen van een defecte sensor. Zal die kerel tzt wel een keer bellen.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Motortemperatuur M52B20
Zojuist de nieuwe visco binnen gekregen. Morgen er maar eens opzetten. Kijken of het wat uitmaakt.
De ouwe bewaar ik wel voorlopig.
Moest je zo'n ding nou ook al weer speciaal opbergen?? (plaat of staand ofzo)
De ouwe bewaar ik wel voorlopig.
Moest je zo'n ding nou ook al weer speciaal opbergen?? (plaat of staand ofzo)
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: Motortemperatuur M52B20
Officieel staand inderdaad.Martin van der Zwaard schreef:Zojuist de nieuwe visco binnen gekregen. Morgen er maar eens opzetten. Kijken of het wat uitmaakt.
De ouwe bewaar ik wel voorlopig.
Moest je zo'n ding nou ook al weer speciaal opbergen?? (plaat of staand ofzo)
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Motortemperatuur M52B20
Dacht idd wat te herinneren over het opbergen van zo'n ding. De nieuwe kwam iig liggend aan 

- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Motortemperatuur M52B20
De nieuwe zit erop. Is echt zo gedaan. Rechtsom losdraaien en dan kan je zo de fan met koppeling en beschermkap eruit tillen. Nieuwe koppeling met 4 imbusjes vastzetten en het hele zooitje kan weer terug.
Ben benieuwd of het was uitmaakt....
Ben benieuwd of het was uitmaakt....
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Robbert92 en 2 gasten