Motortemperatuur M52B20 # UPDATE #

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door Joy » 22 feb 2010, 23:59

Ja dat van die werkelijke temperatuur weet ik. Af-fabriek hoort de meter in het midden te staan. Wanneer dit niet zo is zit er een afwijking in het systeem. Wat nog niet wil zeggen dat er iets stuk is. Een iets hogere temperatuuraflezing die elke rit constant is lijkt mij geen probleem. Pas wanneer het fluctueert moet je wat dingen gaan controleren cq vervangen.

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door Ahmed » 23 feb 2010, 02:23

Hier ook hetzelfde blok, die van mijn staat altijd zo:

Afbeelding

Zowel winter als zomer. Heb wel de verbeterde waterpomp.

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door Metchu » 23 feb 2010, 02:34

in mijn 325 staat ie ook zoals bij achmed...

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door Tom V » 23 feb 2010, 07:14

Terugroepactie!

@Martin, dat is prima hoor,. Ik denk dat hij vergelijkbaar was met de jouwe alleen dan wat harder geveerd. :P

FrankS
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door FrankS » 23 feb 2010, 07:23

Nadeel is dat veel merken inderdaad een gedempte meter hebben, alles tussen 80 en 105 graden (oid) is gelijk aan 'in het midden'.

De delta heeft dat toevallig niet en je ziet dan gewoon bij normaal rijden wanneer de thermostaat open gaat en weer dicht, wel grappig :)

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door Martin van der Zwaard » 23 feb 2010, 09:27

Het is nu dus wel duidelijk dat er auto's zijn waarbij de meter strak in het midden staat, maar er zijn er ook genoeg die net als die van mij net over het midden staan. Niks aan de hand dus!

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door Martin van der Zwaard » 23 feb 2010, 12:57

Heb net een antwoord gekregen van de dealer in Dld.
Waterpomp en thermostaat zijn nog nooit vervangen. Maar klopt het dat het een beetje afhankelijk van het bouwjaar is of er een pomp met kunststof schoepen in zit of een metalen exemplaar?

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door Xave30 » 23 feb 2010, 13:20

Martin van der Zwaard schreef: Maar klopt het dat het een beetje afhankelijk van het bouwjaar is of er een pomp met kunststof schoepen in zit of een metalen exemplaar?
Ben ik meerdere malen tegengekomen op V.S fora en tech sites. De eerste bouwjaren hadden allemaal kunstof schoepen.
Ik denk tot 1994...specifieke website kan ik niet zo terugvinden...

Verder:
http://www.bmwe34.net/E34main/Trouble/Overheating.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.turnermotorsport.com/html/de ... 1517527799" onclick="window.open(this.href);return false;


EDIT: Na 1995 verscheen de waterpomp met metalen schoep voor de M50/2 volgens onderstaande link
http://jackassofalltrades.com/water-pump.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Early 6-cylinder E36 BMWs were built with water pumps that have plastic impellers. Over time, the impellers become brittle, crack, flake, and eventually stop spinning altogether. This is a well-known problem. BMW replaced the plastic-impeller pump with one that had a metal impeller in production at some point in 1996, for cars sold as model year 1997. These pumps were not without their own problems, though: they were prone to bearing failures. The third (and hopefully final) water pump is the one now available from BMW. Its impeller is made of a composite material.
Afbeelding

Laatst gewijzigd door Xave30 op 23 feb 2010, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door Jesper » 23 feb 2010, 13:21

Waterpomp vervangen is het geld niet en nooit verkeerd om te doen.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door Martin van der Zwaard » 23 feb 2010, 13:44

Dat is ook zo Jesper.
Maar nu lees is dus dat er een verstekte versie is van BMW zelf, met composite schoepen en een variant als after-market onderdeel met stalen schoepen maar die is dus ook niet helemaal goed of begrijp ik het nu helemaal verkeerd??

Ik leer zo wel weer een hoop bij zeg :forum:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door frank de jonge » 23 feb 2010, 18:21

Die temp meter van mn 328i staat ook al jaren zo als die op bedrijfstemperatuur is.

Halve mm over de helft.....

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door RJay » 24 feb 2010, 10:05

Oke, en welke pomp is dan gebruikt bij de M54? Mag toch hopen dat die het doet op onze racer......

Mus
Berichten: 60
Lid geworden op: 29 jun 2008, 12:29
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door Mus » 24 feb 2010, 10:42

Meter staat bij mij ook zo. Er zat eerst een 88graden thermostaat in en toen bleef die altijd strak in het midden. Nu zit er een van 92 graden en en staat die zoals die van Ahmed.

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door Remko » 24 feb 2010, 20:30

De stand van de naald op je meter lijkt mij ok.

Onlangs heb ik de waterpomp + thermostaat van mijn m50b25tu laten vervangen voor 150 incl. uren. Er zit nu een Meyle waterpomp op met metalen schoepen. Als je twijfelt of er nu wel of niet een originele waterpomp met plastic schoepen op je auto zit dan zou ik hem preventief laten vervangen. Ik heb al vaak gehoord dat de waterpomp het begaf, zoals ook in de posts hiervoor. Het is mij overkomen met een 525tds met M51 motor. Bij 190 kwamen de schoepen los van de as en was er geen watercirculatie meer.

Ontluchten is bij een M50 overigens iets lastiger dan bij een M20. Dat zou ik even laten doen.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door Martin van der Zwaard » 24 feb 2010, 21:31

Ik denk dat het ook met de thermostaat te maken heeft dan. Waarschijnlijk als er een 88gr versie in gaat, dan zal de wijzer wel strak in het midden staan. Waterpomp is nooit vervangen volgens de dealer, alleen nu zou het dus weer kunnen dat er een inzit af-fabriek zonder plastic schoepen. Ik ga hem zeker preventief vervangen hoor. Alleen wordt dat dan ergens in mei of juni, voordat ik een weekend naar Dld ga :df:

Mag ik vragen waar jij de pomp hebt laten vervangen?? 150,- is natuurlijk niet duur als dat inclusief uren is.

En ik heb een M52-motor maar dat zal qua ontluchten wel gelijk aan een M50 zijn.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door frank de jonge » 24 feb 2010, 21:37

Yup, gewoon ervoor zorgen dat ie wat met de neus in de lucht kan.
Dan gaat het wat makkelijker.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door Martin van der Zwaard » 24 feb 2010, 21:43

Dat is geen probleem. Alleen ff de voorkant op de brug en die iets omhoog zetten.
Maar als ik het voor 150,- kan laten doen dan is dat ook geen slecht idee natuurlijk.

*edit*
Remko, jij bent zeker bij Offenga geweest??

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door Remko » 25 feb 2010, 09:21

Martin van der Zwaard schreef:Dat is geen probleem. Alleen ff de voorkant op de brug en die iets omhoog zetten.
Maar als ik het voor 150,- kan laten doen dan is dat ook geen slecht idee natuurlijk.

*edit*
Remko, jij bent zeker bij Offenga geweest??
Ik heb het inderdaad door Offenga laten doen. Als je de viscokoppeling in de kofferbak legt dan monteren ze die ook meteen voor je.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door Martin van der Zwaard » 25 feb 2010, 09:36

Enige is dat Offenga voor mij ongeveer 500km rijden is (heen en terug) dus kost dat ook nog eens een tank benzine.
Dan kan ik denk beter ff hier bij de lokale BMW-specialist checken wat die er eventueel voor wil hebben.

Al is het wel jammer want ik hoor goede verhalen over Offenga.

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door Remko » 25 feb 2010, 10:52

Tsja, 500km rijden voor een nieuwe waterpomp gaat natuurlijk nergens over. Je zit blijkbaar in het zuiden. Misschien is het een idee om naar Vlablom in Uden of Roos in Oss te gaan.

In feite moet elk garagebedrijf een nieuwe waterpomp kunnen monteren. Het is meer het ontluchten dat op de juiste manier moet gebeuren.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door Martin van der Zwaard » 25 feb 2010, 10:59

Ik woon in Etten-Leur, naast Breda.
Weet dat er in Oudenbosch een BMW-specialist zit. Ben ik een keer geweest om de ABS uit te laten lezen van de Touring omdat het lampje bleef branden ondanks het vervangen van een defecte sensor. Zal die kerel tzt wel een keer bellen.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door Martin van der Zwaard » 25 feb 2010, 14:00

Zojuist de nieuwe visco binnen gekregen. Morgen er maar eens opzetten. Kijken of het wat uitmaakt.
De ouwe bewaar ik wel voorlopig.

Moest je zo'n ding nou ook al weer speciaal opbergen?? (plaat of staand ofzo)

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door Tom V » 25 feb 2010, 22:29

Martin van der Zwaard schreef:Zojuist de nieuwe visco binnen gekregen. Morgen er maar eens opzetten. Kijken of het wat uitmaakt.
De ouwe bewaar ik wel voorlopig.

Moest je zo'n ding nou ook al weer speciaal opbergen?? (plaat of staand ofzo)
Officieel staand inderdaad.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door Martin van der Zwaard » 26 feb 2010, 10:01

Dacht idd wat te herinneren over het opbergen van zo'n ding. De nieuwe kwam iig liggend aan :mrgreen:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door Martin van der Zwaard » 26 feb 2010, 15:57

De nieuwe zit erop. Is echt zo gedaan. Rechtsom losdraaien en dan kan je zo de fan met koppeling en beschermkap eruit tillen. Nieuwe koppeling met 4 imbusjes vastzetten en het hele zooitje kan weer terug.
Ben benieuwd of het was uitmaakt....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Robbert92 en 2 gasten