Remmen BMW E36 M3

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 01 aug 2006, 09:13

M3 3.2 schijven + pagid geel voor circuit spelerij.

DS2500 is te slap voor een auto als een M3 op een circuit maar doet het op straat wel goed.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40236
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 01 aug 2006, 10:23

Bert,

Gaat mij erom dat het iets beter is dan de standaard blokken die er nu op zitten. Dat lukt wel met DS2500 toch?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 02 aug 2006, 08:54

Ja hoor dat wel. Ik had ze ook voor straatgebruik en dat beviel op zich prima.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40236
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 aug 2006, 09:10

Mooi, ga ze zometeen ff ophalen.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 04 aug 2006, 15:01

Remmerij van een 3,2 eronder.

Die zijn al stukken beter dan die van een 3,0

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40236
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 04 aug 2006, 16:06

Frank,

Heb ik helaas (nu) geen geld voor, en rij de auto nog maar een paar maanden, dus andere blokken ben ik mee geholpen.

Vraag me af hoe slecht het is om nog even door te rijden met de oude remolie (die op zandvoort heet is geworden).

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 04 aug 2006, 16:21

Slecht niet maar het pedaal wordt wat zompiger wegens vocht in het remsysteem.
Ach, ja!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40236
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 23 aug 2006, 15:25

Mijn remmen zijn nu echt stuk (zonde van de nieuwe blokken maar is niet anders), onwijs trillen na een paar keer remmen, zelfs zo erg dat ik van de rem af ga omdat de hele auto uit elkaar lijkt te vallen.

Standaard 3.2 schijven halen en nieuwe ds2500 erop gooien, of voor een ander merk schijven gaan?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 23 aug 2006, 15:33

Kijk eens bij www.dutchpowertrading.nl naar de GT schijven, hoor je goede verhalen over.

Waarom nu alweer verkopen, je hebt de auto net.......bevalt die niet? Het is toch niet CBR die je heeft doen besluiten deze te verkopen :wink:

Michel

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 23 aug 2006, 15:38

3.2 schijven pakken. Kosten 135 euro per stuk en is niet bling bling geboord maar ik ben nog weinig aftermarket tegen gekomen wat ook daadwerkelijk beter is. Zijn door het alu hart ook lichter als volledig stalen schijven.

Heb ze ook nog niet krom gekregen na circuitdagen enz.

Sandtler GT is leuk met die groeven maar vreet ook je remblokken op.

Gebruikersavatar
MarcH
Berichten: 570
Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
Locatie: Hoeksche Waard

Bericht door MarcH » 23 aug 2006, 16:01

Eens met Bert. Heb zelf ook aftermarket onder de (E30) M3 gehad en die waren in no-time krom. Ik heb nu dus weer originele schijven (i.c.m. DS2500) en ben daar erg tevreden over.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 23 aug 2006, 20:17

Die van een 3,2 trkken niet krom omdat het compound schijven zijn.
Staat niet in directe verbinding met de naaf en kan zn warmte veel sneller afvoeren dan standaard schijven.

Bert, probeer maar is van 200 naar 0 te remmen zo hard als je kan.

Je kan de naaf gewoon aanraken zonder je vingers te branden.

Lukt je bij de 3,0 schijven niet omdat die de hitte overdragen aan de naaf.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 23 aug 2006, 21:25

hitte overdragen aan naaf is toch juist goed om warmte uit de schijf kwijt te raken?

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 23 aug 2006, 21:52

Tommy schreef:hitte overdragen aan naaf is toch juist goed om warmte uit de schijf kwijt te raken?
Ook om het vet uit je wiellagers te laten koken, Niet goed dus :wink:

Je schijven moeten de warmte via het hart aan de lucht kwijtraken, Een fatsoenlijke koeling van remmen zou al een hele verbetering zijn.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 24 aug 2006, 13:19

[IMG:1200:900]http://img.photobucket.com/albums/v635/ ... CT0016.jpg[/img]
[IMG:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v635/ ... CT0005.jpg[/img]

Niet rechtstreeks de warmte afgeven aan de naaf...

Check foto :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40236
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 24 aug 2006, 14:17

Michel Pol schreef:Kijk eens bij www.dutchpowertrading.nl naar de GT schijven, hoor je goede verhalen over.

Waarom nu alweer verkopen, je hebt de auto net.......bevalt die niet? Het is toch niet CBR die je heeft doen besluiten deze te verkopen :wink:

Michel
Michel, auto kost gewoon teveel geld, alleen de brandstof al, dan nog kleine reparaties, banden, remmen, rondjes zandvoort, nordschleife, papenburg, ik loop erop leeg... maar ik heb wel een M3 voor de deur gehad en daar ging t mij om.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 24 aug 2006, 14:24

Wel ff genoten dus :D Maarje hebt de kosten toch min of meer onderschat? Jammer maar de ervaring en het plezier nemen ze niet meer af.

Moet die auto gaan opbrengen dan?

Michel

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 aug 2006, 14:33

frank de jonge schreef:Die van een 3,2 trkken niet krom omdat het compound schijven zijn.
Staat niet in directe verbinding met de naaf en kan zn warmte veel sneller afvoeren dan standaard schijven.

Bert, probeer maar is van 200 naar 0 te remmen zo hard als je kan.

Je kan de naaf gewoon aanraken zonder je vingers te branden.

Lukt je bij de 3,0 schijven niet omdat die de hitte overdragen aan de naaf.
Dus mijn remmen kunnen ook niet kromtrekken ?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40236
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 24 aug 2006, 15:06

Rico, alles KAN natuurlijk wel krom. Mijn schijven zijn nu iets krom dus ik trap m gewoon in, warm door plasjes boeit allemaal niet meer, moet toch een keer vervangen worden voordat ik weer op Zandvoort of de Nordschleife ga/kan rijden.

Michel, ervaring en genot nemen ze me nooit meer af inderdaad. Auto is gekocht voor 14,5k en als ik er zelf nog nieuwe schijven/blokken/remvloeistof in stop gaat ie op 4 nette banden voor 13k weg hopelijk.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 24 aug 2006, 15:34

Rico v Velzen schreef:
frank de jonge schreef:Die van een 3,2 trkken niet krom omdat het compound schijven zijn.
Staat niet in directe verbinding met de naaf en kan zn warmte veel sneller afvoeren dan standaard schijven.

Bert, probeer maar is van 200 naar 0 te remmen zo hard als je kan.

Je kan de naaf gewoon aanraken zonder je vingers te branden.

Lukt je bij de 3,0 schijven niet omdat die de hitte overdragen aan de naaf.
Dus mijn remmen kunnen ook niet kromtrekken ?
Alles kan natuurlijk stuk maar de grens ligt een heel stuk verderop.

Het idee achter die schijven is dat ze vrij uitzetten kunnen en dus niet vervormen daardoor. Ga je nu veel te heet dan sloop je ze alsnog. En ze worden ook iets heter omdat er geen hitte meer naar de naaf vloeit.

PS Frank ik zou de dikte eens meten als ik jou was die rand die er op zit is al vrij groot. 26,4mm moeten ze minimaal zijn. Anders trek je er ook scheuren in, net als ik :lol:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 aug 2006, 15:38

Bert bij circuitrijden kan ik me het wel voorstellen, maar als ik nu gewoon ff een flink stukje ga rijden op de openbare weg en de remmen de remmen zwaar aanspreek, maar niet tot het naadje gaat ?

En hoe zit het dan als de auto stilstaat bij hele hete remmen ? ik heb geleerd dat op de plek waar de blokken zitten de remmen anders afkoelen met als gevolg toch kromtrekken, is dit bij compound remmen ook zo ?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 24 aug 2006, 15:47

Dat is als je met hete schijven de rem in houd. Dan hebje met die 2 delige schijven ook dat ze op 1 plek anders afkoelen. Trekken ze ook van krom idd.

Als ze erg warm zijn kan je ook beter even een afkoelrondje rijden in plaats van zo op de parkeerplaast zetten terwijl de rook er nog af komt. Al heb ik dat wel eens gehad en was er nog steeds niks aan de hand, maar ik koel ze toch liever rijdend af.

qua gewoon een rondje rijden is dat hele 2 delige en normale schijf verhaal niet zo interressant. Voor dat die schijf het niet meer trekt zijn de standaard BMW blokken al in rook op :lol: Het maakt alleen een klein beetje uit voor je lagers die langer mee gaan.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40236
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 29 aug 2006, 18:32

Als ik de standaard remmen van een E36 M3 3.2 erop laat zetten moeten er zeker ook weer een ander soort setje DS2500 besteld worden (ga ik wel vanuit, zal vast niet hetzelfde zijn kwa afmetingen). ?

Gebruikersavatar
MarcH
Berichten: 570
Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
Locatie: Hoeksche Waard

Bericht door MarcH » 29 aug 2006, 23:07

Volgens ETK zijn de onderdeelnummers van de remblokken voor de 3.0 gelijk aan die voor de 3.2. Lijkt er dus op dat je ze gewoon kunt gebruiken.

Marc

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 30 aug 2006, 16:52

Klopt idd. de schijf is anders maar heeft exact dezelfde afmetingen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Joost H., Majestic-12 [Bot] en 5 gasten