Welke autoband is aan te raden?

Dit is ons algemene autoforum.
Knot

Re: Welke autoband is aan te raden?

Bericht door Knot » 24 nov 2009, 21:16

Ik vond m iig super tov de RE050a in de regen! Niet teveel spanning geven dan doet ie het mijn inziens erg goed op nat.

Joy

Bericht door Joy » 24 nov 2009, 21:21

Na een paar keer RE050A nu ook PS2. PS2 plakt beter, is zachter van opbouw en heeft daardoor een stuk minder last van spoorvorming. Minpunt vind ik de stuurprecisie. Je krijgt door de zachte wang weinig mee van wat de voorbanden aan het doen zijn, voelt altijd hetzelfde. In de regen vind ik de PS2 wat vergevingsgezinder. Plassen vind ie niet zo lekker maar de RE050A had er een handje van plots tractie te verbreken wanneer de grip op was.

Joop

Bericht door Joop » 24 nov 2009, 21:53

Ben zelf overgestapt op de non-RFT PS2. Stuurinput en -precisie is bij de RFT band wel beter, want deze voelt bij de non RFT iets wolliger aan. Heb ook voor de XL-uitvoering van de non-RFT band gekozen, om een niet al te zachte zijwang te hebben in vergelijk met de RFT band. Verder vind ik 'm in non-RFT wel beter qua grip en comfort t.o.v. de RFT-band.

Jeroen R

Bericht door Jeroen R » 25 nov 2009, 08:44

Zelf heb ik de PS2 onder mijn TT gehad en met veel water op de weg.(wat je bij een beetje regen al heel gauw hebt als ik vanuit Flevoland->Friesland in rijd.
Als ik de ervaringen lees van iedereen hier, kom ik tot de conclusie dat de 050a toch een vrij goede band is.(bovenstaande band ook, echter die heb ik al eens eerder ervaren)

Verder even een andere vraag, de coderingen die op een band staan, hebben toch te maken met dingen zoals de hardheid van de wang en voor welke snelheid te geschikt zijn?

Hielke

Bericht door Hielke » 25 nov 2009, 11:02

Zijn er ook mensen die ervaring met de Goodyear Eagle F1 Asymmetric hebben opgedaan? En dan vooral in vergelijking met de Michelin PS2 en Bridgestone RE50a.

Die Goodyear Asymmetric komt er de laatste tijd uit testen altijd als beste of top 3 band uit. Is ook niet overdreven duur.

Frits

Bericht door Frits » 25 nov 2009, 11:26

Hielke schreef:Zijn er ook mensen die ervaring met de Goodyear Eagle F1 Asymmetric hebben opgedaan? En dan vooral in vergelijking met de Michelin PS2 en Bridgestone RE50a.

Die Goodyear Asymmetric komt er de laatste tijd uit testen altijd als beste of top 3 band uit. Is ook niet overdreven duur.

Ik zit zelf zowat in de bandensector, en ik volg zo'n dingen ook altijd wat op, vermits ik mijn klanten fatsoenlijke adviezen wil geven, en niet kijk naar welke band mijn rekening het hardst spijst (ik pak toch op elke band dezelfde marge, dus het maakt mij geen z*k uit welke band de klant kiest). 99% van die testen, gebruikt de prijs als een belangrijk criterium voor de eindscore van de banden. Die Goodyears zijn redelijk interessant geprijsd, en, gecombineerd met behoorlijke goeie prestaties, komen die dan ook regelmatig als beste uit de testen. Als je verder kijkt dan alleen de eindscore, dan zal je zien dat de Michelin PS2 gewoonlijk nog iets meer scoort op de rijprestaties, maar uiteraard afgestraft wordt omwille van de hoge prijs.

Joop

Bericht door Joop » 25 nov 2009, 11:34

Jeroen R schreef:Zelf heb ik de PS2 onder mijn TT gehad en met veel water op de weg.(wat je bij een beetje regen al heel gauw hebt als ik vanuit Flevoland->Friesland in rijd.
Als ik de ervaringen lees van iedereen hier, kom ik tot de conclusie dat de 050a toch een vrij goede band is.(bovenstaande band ook, echter die heb ik al eens eerder ervaren)

Verder even een andere vraag, de coderingen die op een band staan, hebben toch te maken met dingen zoals de hardheid van de wang en voor welke snelheid te geschikt zijn?
de belangrijkste:

Y en W zijn snelheidscoderingen voor resp. maximaal 300 en 270 km/h
XL staat voor extra load: ofwel het draagvermogen is hoger (deze wordt met een getal aangeduid 88,90,91,92 etc.). 92 is in jouw voorbeeld de XL-versie van de 88.

* (één sterretje dus...) op de band geeft aan dat het een merkspecifieke band voor BMW is.
MO op de band geeft aan dat het een merkspecifieke band voor Mercedes is.
....en zo zijn er nog een aantal merkspecifieke aanduidingen voor bijv. Porsche, Bentley, Ferrari etc.

RSC is de zogenaamde Runflat band.

HIER nog wat meer info over wat er op de band staat.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 25 nov 2009, 12:08

Je kunt ook de produktiedatum van de band zien op de wang. Bv 1209 is week 12 van 2009. Altijd makkelijk te weten :wink:

wjn

Bericht door wjn » 25 nov 2009, 21:49

Vergeet niet dat het draagvermogen ook afhankelijk is van de snelheid en wielvlucht:

http://www.reifensuchmaschine.ch/reifen ... igkeit.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

(Hoor je in NL weinig over, omdat je toch niet harder dan 120 mag.)

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 26 nov 2009, 01:09

Ik heb meerdere banden onder mijn ex-MINI gehad, maar bij mijn laatste twee bandenwissels heb ik Bridgestone RE050A om de velgen gelegd.
Bandenboer bestelde voor mij altijd een iets hogere loadindex dan dat ik eigenlijk nodig had (fabrieksopgave) omdat ik dat lekkerder vond rijden door de iets hardere wang (gewend geraakt door RFT banden). Verder altijd een hogesnelheidsband omdat ik liever reserves heb dan dat ik ergens met een klapband sta.

Nu weer banden bestellen voor wederom een MINI
Naast wederom de Bridgestone twijfel ik over Hankook Ventus V12 Evo

Niet mijn favoriet, maar velen rijden ook op Toyo, heeft iemand hier ervaring mee?

Timmert

Bericht door Timmert » 26 nov 2009, 08:24

Interessant topic :)

Ik moet binnenkort sowieso aan nieuwe voorbanden, maar als ik afwijk van het huidige type (Michelin Primacy HP) dan gaan er gelijk 4 nieuwe onder.
Maar welke...

Met de huidige Michelins (225/45/17) vind ik m'n auto (een S60 D5) bij hogere snelheden erg zweverig worden in het stuur. Kwestie van te zachte wang denk ik. Slijtage is wel ok, en ze zijn heerlijk stil en comfortabel. Dat laatste is wel lekker bij 65k per jaar.

Wat zoek ik dus:

- Iets stuggere wang tbv stuurprecisie
- Geen knetterharde sportband
- Relatief stil
- Goede waterafvoer
- Geen bizarre slijtage. Elke 10k banden wisselen is niet geinig met mijn kilometrage :wink:

Zelf zat ik al te denken aan Michelin PS2 (duuuuuurrr), of Bridgestone Potenza RE050A (nette prijs, misschien wel iets te hard?)
Conti heb ik liever niet. Heb daar herhaaldelijk problemen mee gehad in de zin van niet 'stil' te krijgen qua trillingen. M'n bandenboer raadde me daarom de huidige Michelins aan..Of is dat bij de CSC3 erg verbeterd?

Nog suggesties?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 nov 2009, 08:57

Ik vind van de PS2's die ik nu voor de 2e keer eronder heb: Duur, maar ook relatief trackdayduurzaam en bijna teveel grip en tractie, behalve op echt nat natuurlijk, had liever een wat relatief speelbare band gehad, maar ben toen weer voor OEM gegaan. Bridgestone volgende keer misschien.

Ik heb
245/35 ZR 19 voor
265/35 ZR 19 achter
als ik me niet vergis :bag:

k33z

Bericht door k33z » 26 nov 2009, 10:05

Hielke schreef:Zijn er ook mensen die ervaring met de Goodyear Eagle F1 Asymmetric hebben opgedaan? En dan vooral in vergelijking met de Michelin PS2 en Bridgestone RE50a.

Ik heb op mijn voormalige GTI 2 setjes RE050a versleten en toen ben ik over gegaan naar 4 nieuwe Goodyear Eagle F1 Asymmetric. Een direct vergelijk is altijd moeilijk te maken aangezien je van versleten banden naar nieuwe gaat, maar mijn bevindingen van de Goodyears t.o.v. de Bridgestones waren de volgende:

- Goodyears hadden zowel op nat als droog erg veel grip. Absolute griplevels durf ik niet te vergelijken.
- Stuurgevoel met de Goodyears veel minder dan met de Bridgestones (waarschijnlijk door de zachte wang)

Ik zou op mijn huidige auto (130i met nu RE050a RFT) toch weer kiezen voor Bridgestones RE050a (non-RFT) als ik de banden moet vervangen.

Niall

Bericht door Niall » 26 nov 2009, 10:15

Zelf zitten er bij mij op de voor Sport Contact 1 om dat deze er al op zaten, achter heb ik de sport contact 3 erop gelegd omdat deze goed zouden zijn tegen het cuppen welke bijna altijd voorkomt bij VW producten met een onafhankelijke achteras. Tot nu toe bevallen ze mij zeer goed, heb toen een Y band genomen ivm de stijvere wang in tegenstelling tot de voorgeschreven V codering.

Arthur

Bericht door Arthur » 26 nov 2009, 10:18

Timmert schreef:Interessant topic :)

Ik moet binnenkort sowieso aan nieuwe voorbanden, maar als ik afwijk van het huidige type (Michelin Primacy HP) dan gaan er gelijk 4 nieuwe onder.
Waarom zou je dat doen? Doe je de gebruikte eerst voor, die slijt je met dat koppel van die D5 zo weg en dan dezelfde eronder banden eronder die je al gekozen had. Ik heb Michelin Primacy HP voor en CSC3 achter, in (bijna) jouw maat; 235-45-17. Daarvoor had ik GY Exellence (is ook a-symmetrisch als ik me niet vergis) vond ik geen verkeerde band. Ik heb een Mondeo diesel, alleen wat minder vermogen dan jou S60 dus misschien is dat wat voor je.

Timmert

Bericht door Timmert » 26 nov 2009, 10:56

Arthur schreef:
Timmert schreef:Interessant topic :)

Waarom zou je dat doen? Doe je de gebruikte eerst voor, die slijt je met dat koppel van die D5 zo weg en dan dezelfde eronder banden eronder die je al gekozen had. Ik heb Michelin Primacy HP voor en CSC3 achter, in (bijna) jouw maat; 235-45-17. Daarvoor had ik GY Exellence (is ook a-symmetrisch als ik me niet vergis) vond ik geen verkeerde band. Ik heb een Mondeo diesel, alleen wat minder vermogen dan jou S60 dus misschien is dat wat voor je.
Dat is meer een gevoelskwestie denk ik, ik wil gewoon rondom dezelfde banden. Je zal net zien dat het type wat achter ligt iets minder grip heeft op nat ofzo, en hup daar ga je.
GY Excellence heb ik idd gezien, maar dat lijkt me een band vergelijkbaar met Conti's Premiumcontact. Zeker niet slecht, maar gewoon mid-range zegmaar.
Hoe vind jij die Primacy HP's op nat trouwens? Ik ben er niet weg van. Waterafvoer is prima, maar de grip in bochten vind ik ondermaats.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 26 nov 2009, 18:23

k33z schreef:Ik zou op mijn huidige auto (130i met nu RE050a RFT) toch weer kiezen voor Bridgestones RE050a (non-RFT) als ik de banden moet vervangen.
Tip, neem dan een band met een hogere loadindex om zo de stijfheid van de RFT qua sturen te compenseren.

Arthur

Bericht door Arthur » 27 nov 2009, 02:40

@Timmert: wat doe jij met die S60 dan dat bang bent dat je "hup daar gaat 'ie" gaat? Nu weet ik niet wat je met de S60 hebt gedaan (modificaties) maar heb zelf een V70 gehad en die stond al niet bekend als bochtenridder, lijkt me dat een S60 niet veel anders is? Mondeo staat wel aardig bekend om z'n wegligging, weet niet of de S60 daarmee te vergelijken is. Ik ben iig geen coureur maar dat wat jij beschrijft heb ik niet met de Primacy HP voor en CSC3 achter. Maar ik rijd ook niet vaak max attack in alle bochten. De Primacy HP voldoen, wat mij betreft, prima op de vooras. Ook de GY Exellence bevielen mij wel goed. Of je ze kunt vergelijken met de Conti Premium Contact, geen id. Conti komt er in de meeste commentaren niet zo best af, toch? Maar goed, zoals gezegd, ik rijd niet vaak op het randje.

Timmert

Bericht door Timmert » 27 nov 2009, 09:51

Op droog gaat het allemaal prima. Weinig communicatief, maar de grip is OK.
Op nat echter vind ik de grip echt ondermaats, op sommige fly-overs vind ik het zelfs eng worden als ik een beetje doorrij. Vandaar m'n "hup daar gaat ie" gevoel.
Hiervoor reed ik een 2003 Mondeo met Conti Premiumcontact 2's eronder, en daar kon ik (ook op nat) mee gooien en smijten wat ik wou. Ding gaf geen krimp.

Een bochtenridder zal de S60 idd nooit worden, maar ik zoek nog wel naar een manier om het overhellen te beperken. Dat geeft al een wat zekerder gevoel, zeker als ik dat kan combineren met een betere band, maar welke? :? Dat is de vraag..

Arthur

Bericht door Arthur » 27 nov 2009, 09:56

Als je al een Mondeo hebt gehad met Conti's (en dat ging goed) en je nu een Volvo met Michelins hebt (gaat minder goed) dan heb je je antwoord al :lol: :mrgreen: :sealed:

Timmert

Bericht door Timmert » 27 nov 2009, 09:57

Arthur schreef:Als je al een Mondeo hebt gehad met Conti's (en dat ging goed) en nu een Volvo met Michelins (gaat minder goed) dan heb je je antwoord al :lol: :mrgreen: :sealed:
Ik had onder de S60 eerst ook Conti's en dat was 1 groot drama, dus ik zoek nog naar een antwoord :lol:
Nu waren dat Sportcontacts van een heel oud type, dikke kans dat een CSC3 het beter doet.

Niall

Bericht door Niall » 27 nov 2009, 13:23

Sportcontact 1 en 2 zijn ruk, dat is wel bekend zeg maar :mrgreen: 3 schijnt stukken beter te zijn. Bijna gelijkwaardig met de andere sportieve banden

cork

Bericht door cork » 28 nov 2009, 12:45

pirelli zero nero !!

Best fijne banden en ze slijten tenminste niet zo hard als die Brugstenen.
Brigdestones zijn vaak best wel fijn hoor, maar ze zijn ook zo op. Ze laten nog net niet constant een zwart rubberspoor achter als je rijdt.

Met Conti Sport Contact 3 heb je ook fijne banden idd. Vooral in the wett. Had ze als nat weer banden onder mijn circuit Golf en daarmee kon je echt hard rond op een nat circuit.

Macboy

Bericht door Macboy » 07 apr 2010, 21:04

Op mijn Golf GTI zijn nu Michelin Pilot Sport Radial X geplaatst.

Volgens mij een bagger band ? Wie heeft er verstand van en kan er iets over zeggen ? Ze zitten er net op dus ik heb nog weinig geprobeerd, maar als het niks is wil ik er meteen werk van maken. Die rot dealer heeft weer eens niet overleg gevoerd hierover maar door leasemij laten bepalen...

Ik had eerst dikke Dunlops eronder.

Maar die Radial X weinig over te vinden, alleen online de MTM RS6 met 720pk had ze ook, maar dan in groter formaat. Dat zegt ook wel iets ?

Nou ik wacht de reacties wel even af ...

Joy

Bericht door Joy » 07 apr 2010, 21:40

Dit profiel ?

Afbeelding

Dat is een Pilot Sport 1. Die zijn al een tijd geleden geïntroduceerd. Het kan zijn dat de leasemaatschappij op deze manier geld probeert te besparen. Maar kijk eens naar het profiel en vergelijk het met de foto's op internet.

Plaats reactie