Gereden: Porsche Boxter 2009 PDK

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
GTRene

Re: Gereden: Porsche Boxter 2009 PDK

Bericht door GTRene » 19 nov 2009, 00:32

Ferdinand schreef:Als ik voor Cayman S zou gaan, adviseren jullie dan een handbak, of PDK? Ben vooral benieuwd naar jullie argumentatie.
nooit gereden, maar toch zou ik PDK kiezen, zo mooi schakelen (wel met flippers wat kan) en lekker blip tussengas bij terug schakelen, dus je kan je meer concenteren op de weg en of sprint zonder mis te schakelen of shiftlock :mrgreen:
lijkt me heerlijk flipperen als de bak snel is en dat is ie. :df:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 19 nov 2009, 09:36

hmm, dit is eigenlijk het antwoord wel. :hmmm: PDK .. ?

http://www.youtube.com/watch?v=kTgXky5n ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

allen

Bericht door allen » 19 nov 2009, 09:45

Als werkwagen pdk denk ik. Maakt mailen, sms'en, bellen en eten in de auto toch net ff makkelijker. :oops:

Rupie

Bericht door Rupie » 19 nov 2009, 09:46

Standaard al 265 pk met de 2.9, dat is wel lekker. PDK met de knoppen aan de goede kant lijkt mij wel lekker.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 19 nov 2009, 10:37

Ferdinand schreef:hmm, dit is eigenlijk het antwoord wel. :hmmm: PDK .. ?

http://www.youtube.com/watch?v=kTgXky5n ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Het antwoord is inderdaad duidelijk, heb je beide benen nog? Dan de handbak :thumbup:

Macboy

Bericht door Macboy » 19 nov 2009, 10:53

Geweldig verslag om te lezen Ferdinand :clap: Heel goed verwoord en leuk je enthousiasme te lezen. Hier mijn opmerkingen:

1. Je conclusie dat de Porsche wel goed is is een beetje een dooddoener: wat had je anders verwacht dan ?? Porsche is een sportwagenmerk. Dat zijn ze al meer dan 30 jaar dus dat jij de afgelopen 30 jaar onder een putdeksel hebt geleefd betekent niet dat dit voor iedereen geldt.

2. PDK is een subliem systeem hoewel sommigen een handbak blijven verkiezen. Blijft persoonlijke smaak. Maar je opmerkingen over het vreemde schakelpatroon zijn wijdverbreid. Porsche heeft nu geluidsterd en heeft eindelijk ook gewone flippers beschikbaar gesteld op de 997. Of dit voor de Boxster ook zo is weet ik niet. Gemballa stuur is dus een uitkomst, maar in elk geval niet meer voor de 911.

3. De pook + en - zijn natuurlijk nog steeds verkeerd om, los van het feit dat je daarmee wel om kon gaan :) Naar voren duwen zou terugschakelen - moeten zijn en naar je toe trekken natuurlijk opschakelen +.

4. Ruben een Boxster uit 2003 is natuurlijk geen Boxster uit 2009. Daar zit 6 (!) jaar tussen ! En bovendien kan jij helemaal niet rijden, dus kan jij over de balans van de Porsche heel weinig zeggen na zo een korte proefrit :jenna:

5. De Boxster van Ferdinand kan ook een sportuitlaat gehad hebben (optie iets meer dan € 2000).

6. Ga nou maar rijden in de Cayman S !

Steven N.

Bericht door Steven N. » 19 nov 2009, 11:14

Macboy schreef:4. Ruben een Boxster uit 2003 is natuurlijk geen Boxster uit 2009. Daar zit 6 (!) jaar tussen ! En bovendien kan jij helemaal niet rijden, dus kan jij over de balans van de Porsche heel weinig zeggen na zo een korte proefrit :jenna:
:roflol: lol

Zijn er niet tuners zo slim geweest om de PDK computer management aan te passen en de knoppen + pook-omhulsel aan te passen zodat het wel klopt? Is wel markt voor lijkt me.

Macboy

Bericht door Macboy » 19 nov 2009, 11:45

Ferdi kijk je hier even ?

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... &start=725" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 19 nov 2009, 12:42

Afbeelding

gewoon dat kopen met het nwe porsche PDK systeem en de juiste handels, dat is al te krijgen dus met paddles achter het stuur...

of van een tuner ala gembala Afbeelding

maar nu ook van Porsche zelf

Afbeelding
Porsche has told us that the two-paddle steering wheel—with proper pull-right-to-upshift, left-to-downshift layout—that will be optional on PDK-equipped 2010 911 Turbos will also fit the rest of the company’s sports-car lineup. That means future Boxster, Cayman, 911, and even Panamera buyers may be able to special-order the more logical setup in place of the two-way-button wheels that haven’t been very well received (by us, for instance). At the very least, Porsche owners can now rest easy knowing the wheel will work, so don’t be surprised if it’s back-ordered immediately after it hits the parts counter’s order book.

For what it’s worth, company officials still contend that the push/pull button arrangement is preferred by Porsche engineers, but we suspect that has something to do with the fact that they’ve been driving development mules equipped that way for many years now. Those of us who don’t drive Porsches all day will tell you that the buttons take some getting used to, so we’d rather paddle our Doppelkupplungsgetriebe, thank you.
http://blog.caranddriver.com/tags/porsche-panamera/" onclick="window.open(this.href);return false;

dus er is hoop :mrgreen:
2010 die concept speedster heeft hem ook.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 19 nov 2009, 12:44

Macboy schreef:1. Je conclusie dat de Porsche wel goed is is een beetje een dooddoener: wat had je anders verwacht dan ?? Porsche is een sportwagenmerk. Dat zijn ze al meer dan 30 jaar dus dat jij de afgelopen 30 jaar onder een putdeksel hebt geleefd betekent niet dat dit voor iedereen geldt.
:lol: :lol:
Kom niet meer bij. Dat is natuurlijk helemaal waar. Absolute onwetendheid van mijn kant. Ik wist werkelijk niet wat ik kon verwachten.
Jazeker, ik reed met het sportchronopakket + sportuitlaatsysteem + keramische remmerij. Fenomenaal, werkelijk waar. Duur.... dat zal wel.
Overigens, misschien ook wel weer een voordeel van onwetendheid, ik vind de + en - op de pook juist wel goed. ik had al snel een ezelsbruggetje: ga je naar voren dan wil je harder, tussen schakel je een versnelling er bij, wil je langszamer, dus wil je terug, dan schakel je een versnelling terug. Nee, dus ik (ik durf het bijna niet te zeggen) vind de + en - wel goed. Mijn cruisecontraol op mijn BMW werkt precies zo: pookje naar voren, dan ga je harder, pookje teurg, dan ga je langzamer.

Trouwens, nu we het toch over prijs hebben. Als ik een Cayman S zou bestellen - en dat is eerlijk gezegd niet ondenkbaar - dan zijn de bedragen toch wel van een andere orde. Standaard kost dat hok 88k. Stel, ik doe geen pdk en andere accesoires meer, maar wel een mooie lak bij, 19", sportchrono rommel, keramische remmerij en sportauspoef. Dan stampt die prijs zo door de 100k! :o :o En dan te weten dat mijn ACS1, ook geen misselijke auto, op 55k zit. Dat zet zaken toch wel wat in een ander perspectief. Ik blijf zeggen dat die ACS1 spotgoedkoop is voor wat 'ie de rijder biedt. Ookal is de Cayman S misschien wel perfectie. Want allejezus, ik ga geen proefrit maken in een S, ik doe het niet ....

Hielke

Bericht door Hielke » 19 nov 2009, 13:51

Een heel lekker rijverslag!

Macboy

Bericht door Macboy » 19 nov 2009, 15:28

Met uitzondering van de + en - wel ja :)

Ik zal het één keer rustig vertellen en dan wil ik er niemand meer over horen: als je gas geeft in een auto, wordt je lichaam (tenzij je in een 90pk Hybride Civic rijdt ;)) naar achteren geduwd. Als je keihard afremt dan wordt je lichaam naar voren geduwd. Vanuit die logica bezien is er maar één goede positionering voor de + en -. Het is niet natuurlijk als je lichaam naar achteren geduwd wordt om dan een pook naar voren te drukken om dan weer naar achteren te worden geduwd. Evenmin is logisch indien je keihard remt en je lichaam naar voren wordt geduwd om dan een pook naar je toe te trekken. Niet voor niets wordt dit in de racerij ook zo gedaan toch ? Dat je het in het stadsverkeer rustig rijdend niet merkt is dan weer een tweede Ferdi, maar dat heeft enkel met jouw rijkunsten te maken ;)

En wat betreft de prijzen van opties bij Porsche: die lui zijn inderdaad compleet gestoord. Dat kan ik beamen ...

Kasteel

Bericht door Kasteel » 19 nov 2009, 15:32

Macboy schreef:Met uitzondering van de + en - wel ja :)

Ik zal het één keer rustig vertellen en dan wil ik er niemand meer over horen: als je gas geeft in een auto, wordt je lichaam (tenzij je in een 90pk Hybride Civic rijdt ;)) naar achteren geduwd. Als je keihard afremt dan wordt je lichaam naar voren geduwd. Vanuit die logica bezien is er maar één goede positionering voor de + en -. Het is niet natuurlijk als je lichaam naar achteren geduwd wordt om dan een pook naar voren te drukken om dan weer naar achteren te worden geduwd. Evenmin is logisch indien je keihard remt en je lichaam naar voren wordt geduwd om dan een pook naar je toe te trekken. Niet voor niets wordt dit in de racerij ook zo gedaan toch ? Dat je het in het stadsverkeer rustig rijdend niet merkt is dan weer een tweede Ferdi, maar dat heeft enkel met jouw rijkunsten te maken ;)

En wat betreft de prijzen van opties bij Porsche: die lui zijn inderdaad compleet gestoord. Dat kan ik beamen ...
+/- hoort idd gewoon andersom (is bij motoren toch ook zo?). Wat ik me dan wel afvraag is waarom heeft Porsche daar nou weer van af geweken? Zou het nml zelf gewoon meteen om laten zetten (kan er na tig dsg-km's ook niet aan wennen).

Sperdy

Bericht door Sperdy » 19 nov 2009, 15:42

julie hebt gelijk... verdorie, ik had het gas er niet op.
Een klassieker als bewijs, massa vertaagd, dus is opschakelen, een klikje terug:

GTRene

Bericht door GTRene » 19 nov 2009, 15:52

wat een vetzak in die mooie stoel..zie dat lichaam heen en weer gaan, arme stoel :lol:
mijn stoel zit al lichte speling op met mijn 75kg ivm optrekken e.d. kun je nagaan wat een krachten op die stoel komen :shocking:

Macboy

Bericht door Macboy » 19 nov 2009, 21:53

Jesas ! Jeeesas Mama Mia ! Jawooohl ! Hutschi mama ! Zwei hundert dreizig ! Jetzt geht's weiter ! Yeaah !

@Bart: dan moet je maar even in de Porsche draadjes lezen. Zijn 15 pagina's discussie over geweest, met name boosheid, behalve Mark Nauta, die blind door liefde Porsche nog probeerde te verdedigen, maar uiteindelijk ook met hangende pootjes moest toegeven dat het een afgang was ... een prachtige Roman ;)

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 20 nov 2009, 18:08

Ik zou die keramische remmerij eens goed overdenken. De standaard stalen remmerij is meer dan knap voor elkaar op een Cayman, zeker als je geen circuit ermee rijdt. Het voordeel zit hem dan ook meer in een lager onafgeveerd gewicht dan remkracht. Als ik je zo inschat ben je meer van de rechte lijn & pittig hoekje om dan van de fijnste stuurfinesses. Ik kan me daarmee voorstellen dat PCCB weinig tot niks toevoegt.

Voor de inruilwaarde hoef je het niet te doen: als het (ooit) op is is het schreeuwend duur om te wisselen en dat maakt dat het op gebruikte Porkers niet echt gewild is. Navigatie en een behoudende kleur doen meer voor de inruilwaarde.
Laatst gewijzigd door FreudeamFahren op 20 nov 2009, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 20 nov 2009, 18:08

*dubbelpost*

Steven N.

Bericht door Steven N. » 20 nov 2009, 21:13

Mocht je betere remmen nodig hebben kan je voor dat geld ook een leuke aftermarket upgrade laten monteren wanneer je het nodig hebt.

Hier een filmpje van een Cayman S getest door Best Motoring, hier is het hoge grip niveau van een standaard Cayman goed te zien

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 20 nov 2009, 22:31

Mooi filmpje Steven. Kende ik nog niet.
Ik kan niet anders dan beamen wat daar in het filmpje verteld wordt. Cayman is gewoon echt een hele goede auto. Geeft meer vertrouwen dan een 911
en je durft er al sneller harder mee te gaan. De 911 zal je altijd nog even op je flikker geven. De Cayman is wat liever. Maar met een beetje meer pit, zou
wel 350pk mogen hebben, is het echt een topper!! Zeker de nieuwe Cayman zal nog beter zijn!

Sperdy

Bericht door Sperdy » 21 nov 2009, 10:33

"The proof is in the eating of the pudding". Dat kun je wel zeggen voor een Cayman. Overrompeld was ik door de kwaliteit van het rijden. Het uiterlijk? Daarover heb ik nog niets gezegd. Ach, eigenlijk al direct een non-dicussie, het zijn persoonlijk meningen. Als ik toch iets ga zeggen: word ik helemaal nerveus van het uiterlijk van een Cayman? Nee, natuurlijk niet. Zeker een muisgrijze, zoals hierboven in het filmpje, ziet er veel te suf uit. Maar ik heb wat foto's gezien (oa. in het draadje ppp) van de Cayman S die er veel beter uitzagen. Ik ben gek op dat gifgroen of azurblauw, zwarte wielen. Maar dat moet je durven. Op de een of andere manier vind ik dat helemaal bij een dikke Porsche Cayman S passen. Een witte, of zwarte, zie ik zeker ook wel zitten.

Vast staat, dat ik mijn racelicentie ga halen. In eerste instantie om de ACS1 en als de Porsche er komt, dan zeker ook daarom. Geen Cayman S zonder racelicentie voor mij. Deze S is voor op het circuit. Voor alleen naar Albert Hein rijden, slaat deze auto nergens op. Ik moet er wel in leren rijden. Lijkt mij super om met een Cayman S het circuit over te gaan. De auto is te verzekeren voor op het circuit. Zelfs Porsche biedt daarvoor produkten aan, hoorde ik zeggen. Ok, reteduur, maar gewoon verzekerd. Onverzekerd voelt bij mij superslecht. Laatst reed ik met mijn ASC1 op Zandvoort, de hele tijd 'met de rem erop' omdat ik veel te benauwd was voor een ongeluk. Dat gaat natuurlijk nergens over. Keramische remmerij: als dat niet veel uitmaakt - ook voor op het circuit - dan doe ik het niet. Als dat verschil wel relevant is, overweg ik het wel. Overigens blijft mijn ACS1, die vervang ik niet, gewoonweg omdat ik die auto veel te gaaf vind. Die wil ik helemaal niet weg doen. En het is een 4 zitter. De Cayman S is voor het dagelijks te onpraktisch omdat ik relatief vaak met 3 of 4 mensen in mijn auto zit.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 21 nov 2009, 11:13

Zou die keramische optie lekker laten zitten, kost heel veel als extra en vervanging kost hoofdprijs.

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 21 nov 2009, 11:56

Ferdinand, mooi 'betoog'.
Je verteld precies waarom je een Cayman zou moeten kopen. Juist omdat het zo'n racertje is inderdaad. Het is een echte sportwagen,
ookal onderschatten veel mensen dat nogal eens!!

Over de keramische remmen, ik heb Caymans gereden met en zonder. Ik weet niet of je die echt nodig zal hebben. Als ik kijk naar wat het kost, en dan
niet alleen de aanschaf, maar ook de vervangingswaarde, dan is dat echt bizar. Ik zou dan veel eerder voor conventionele remmen kiezen en daarin
dan eventueel nog andere blokken monteren. Die PCCB's remmen kneiterhard, daar niet van, maar ze moeten goed heet zijn willen ze echt veel
verschil maken.

Als ik nog even nadenk over mijn ritjes met de Cayman, dan kan ik eigenlijk weinig nadelen bedenken. Zoals mensen wel weten, en vooral Steven ook,
ben ik echt groot fan van de Cayman en echt onder de indruk van de wagen! Enige minpunt wat ik zelf heb ondervonden is het ontbreken van een
dry-sump smering. Het dus één keer gehad dat de motor door erg hard remmen een paar keer droog tikte. Nou moet ik wel zeggen dat dat dan ook
echt bij een 'noodstop' was. Dus ja, of je dat echt gaat merken verder......

Kasteel

Bericht door Kasteel » 21 nov 2009, 14:19

Mark Nauta schreef:Enige minpunt wat ik zelf heb ondervonden is het ontbreken van een
dry-sump smering. Het dus één keer gehad dat de motor door erg hard remmen een paar keer droog tikte. Nou moet ik wel zeggen dat dat dan ook
Ik las net in de Carros bij de kapper dat de Cayman S wel gewoon dry-sump heeft?

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 21 nov 2009, 16:56

Kasteel schreef:
Mark Nauta schreef:Enige minpunt wat ik zelf heb ondervonden is het ontbreken van een
Ik las net in de Carros bij de kapper dat de Cayman S wel gewoon dry-sump heeft?
Ja, dat is bij de Cayman een beetje een apart verhaal geloof ik. Ze noemen het een soort van Integrated Dry Sump, maar veel mensen trekken dat in
twijfel omdat het eigenlijk toch een conventioneel systeem lijkt te zijn met wat foefjes waardoor het op dry sump lijkt, maar het net niet is.....snapt u het
nog? :P

Plaats reactie