BMW:Turbotechniek pionier.

Klassiek!Robin schreef:, maar nasarmate ik puberde en verder kwam ik achter de Turbo, die ik eerst altijd verwarde met de M1![]()
Chris van S. schreef:Klassiek!Robin schreef:, maar nasarmate ik puberde en verder kwam ik achter de Turbo, die ik eerst altijd verwarde met de M1![]()
Leuk topic dit, hier voel ik mij wel thuis.
HAHA, ja inderdaad maar nee, je bent niet de enige. Ik herken mij hierzelf in. Het was voor mij dezelfde openbaring, niet zo lang geleden, dat sinterklaas niet bestaat alsmede dat deze auto niet de M1 was.Robin schreef:
Is toch een beetje zo of niet? Je bent beginnend BMW 'liefhebber' en je verwart de Turbo met de M1 in 'n oogwenk. Of ben ik de enige?
met bijna niemand bedoel ik in ieder geval niet Chris en BravaChris van S. schreef:Weet niet wie jij met niemand bedoelt. Maar in mijn beleving is een beetje BMW kenner al redelijk geinformeerd over de 1800 Ti/SAM@rcel schreef:De BMW 1800 Ti/SA is eigenlijk sinds de komst van de e46 CSL een beetje bekend geworden, daarvoor had bijna niemand er ooit van gehoord, sprak men alleen over de 2002 Turbo
En volgens mij sprak de pers toch meer over de 3.0 CSL dan de 2002 turbo in het vergelijk van de M3 CSL.
En dat terwijl Benz met een nog hoger tempo modellen uitbrengt waarbij ik elke keer afvraag of er uberhaupt een doelgroep voor bestaat.Wouter81 schreef: Echter, in 2 jaar tijd is dat gevoel totaal op de schop gegaan. Mercedes doet mij tegenwoordig heel wat meer dan BMW.
Leg is uit mij is uit, wat is het verschil?Nandor schreef: Ben je autoliefhebber of BMW fapper?
Als BMW niets doet om het brandstofverbruik van zijn auto's in te perken wacht het bedrijf een zelfde toekomst als de Amerikaanse autofabrikanten. Klanten kopen geen auto's die vanwege een hoger brandstofverbruik aanzienlijk hogere bedrijfskosten hebben dan auto's van de concurrent. Er is een economische noodzaak om het brandstofverbruik te beperken.Wouter81 schreef:Het heden is anders. Ze zijn in hoog tempo bezig dat imago van de laatste tientallen jaren in notime te verkrachten. Want dat is het, pure verkrachting. Alle waarden waar men voor stond worden overboord gegooid. Geen enkel heilig huisje blijkt echt heilig te zijn. Nu zelfs al plannen voor een FWD BMW.
Ik ben zo eigenwijs om te denken dat het uiteindelijk, over 10 of 20 jaar vanaf nu bekeken, de verkeerde keus zal blijken. Natuurlijk moet iedereen mee in de groene hype, alleen doet BMW wel haar uiterste best het braafste en beste jongetje van de klas te zijn en het hardst te schreeuwen hoe groen ze wel niet zijn en hoeveel modellen met een A of B label ze wel niet hebben. Dat is nogal een ommezwaai van een merk wat kort terug als sportief bekend stond. Atmo's d'r uit, RWD ook al deels eruit, uit de Formule 1, zeecontainers met 9 turbo's die een M label krijgen.... het is allemaal om te janken.
Maar dan zijn we 10 of 20 jaar verder. Die groene CO2 hype bleek inderdaad een hype te zijn. Net zoals zure regen in de jaren 80, waar je nu ook niets meer over hoort. En dan baal je als BMW raad van bestuur. De voorgangers blijken op het verkeerde paard te hebben gewed. Dat groene CO2 paard dat uiteindelijk toch struikelde. En daar ging je imago, tientallen jaren aan effort down the drain. We beginnen weer op 0 en hebben weer een lange weg voor de boeg om terug te keren naar de kernwaarden, de waarden waarmee BMW groot is geworden. En Audi, Mercedes en wellicht zelfs Volkswagen lachen zich kapot. Een concurrent die z'n eigen imago heeft vernietigd.
Laatste mooie woorden Frank waar ik mij bij aan wil sluiten.frankv schreef: Dus ja, een lichte M van het formaat van een 1-serie als spirituele opvolger van de 2002, graag! Voor de rest past de catalogus zich aan aan de tijdgeest, behalve de 3, 5 en 7, dat zijn vaste waarden.
Zonder die 320d met minimale uitstoot (en tal van andere modellen in die trant) zal BMW het niet overleven. Geen enkele fabrikant. Die 320d is dus de redding voor de jou zo geliefde M-etjes in de toekomst. Kunnen ze die gelukkig ook nog blijven maken.Rico schreef:Ik las laatst ergens dat BMW met een 320d gaat komen die een C02 uitstoot heeft van 109g/km ofzo.. komt in aanmerking voor 14 procent bijtelling.. for god's sake.. dit zijn toch niet de berichten waar je warm van word ?
het is amperan 6 jaar geleden toen we kwijlend boven de M3 CSL folder hingen, grijs gebladerd..verscheurd,, bij mekaar geplakt..
En 4 jaar geleden was de aankondiging van de Z4 M coupe ook een groot feest.. En nu.. sad sad...
Ja we hebben de M3 gelukkig nog en voor mij persoonlijk de M5.. maar straks.. is dit echt allemaal over..
Paard en wagen verhaal van Romo.. kweenie.. ik rij geen paard en wagen maar BMW... bomen moeten winnen....
Mercedes kan ook niet anders. Ze moeten gemiddeld per fabrikant onder x g/km blijven anders mag je dokken. BMW en Mercedes kunnen het niet of amper compenseren met een ander merk binnen de groep. Mini helpt wel, maar RR gooit roet in het eten en Mercedes heeft volgens mij nu niks meer en moet het dus zelf doen. VAG kan nog proberen Audi te compenseren met SEAT, VW en Skoda , maar Porsche, Bugatti, Bentley en Lamborghini helpen dan weer niet echt. Zoals gezegd, de zuinige wagens zorgen ervoor dat de M's kunnen blijven bestaan. En als je weet dat de gemiddelde uitstoot per merk in 2012 120g moet zijn is dat een heel vervelende uitdaging. Voor het idee: een A-label 318i(volgens mij met effecient dynamics) doet 142g/km....Tom schreef:Hebben Mercedes en Audi dan zo'n plaat voor de kop of gaat BMW vooral Alfa Romeo achterna met hun 'sportieve imago'?
Hehe, toch nog iemand die het snapt! Go Fabian!Fabian schreef:
Zonder die 320d met minimale uitstoot (en tal van andere modellen in die trant) zal BMW het niet overleven. Geen enkele fabrikant. Die 320d is dus de redding voor de jou zo geliefde M-etjes in de toekomst. Kunnen ze die gelukkig ook nog blijven maken.
Je gaat nu wel zo tekeer over Efficient Dynamics, maar in de door jou zo geliefde jaren konden ze er ook wat van. Wat dacht je van een 525 eta of een 325 eta? Of de 1502 en 315? De E14 en E15 prototypes waren ook probeerseltjes buiten de gebaande paden. BMW experimenteerde al in de jaren 70 met electromotoren. De E42 was een mogelijke 3 Serie-opvolger met voorwielaandrijving.Rico schreef:Vroeger in mijn jeugd was het zo eenvoudig als BMW liefhebber, je had de 3 serie, de 5 serie en de 7 serie. En niet te vergeten de prachtige 6 serie met als hoogtepunt de M635CSI. eind jaren zeventig kwam de legendarische BMW M1 die die grondlegger was voor het legendarische M gebeuren. Tot op heden vertegenwoordigd in de M3/M5/M6 reeks. BMW stond voor sportieve auto's, ook al was je 7 á 8 jaar oud, je wist wat een BMW kon en wat die waard was.