Waar gaat het heen met "mijn" merk (BMW)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Waar gaat het heen met "mijn" merk (BMW)

Bericht door Robin » 22 sep 2009, 18:38

Ik vond de 72er Turbo bijzonder, ik wist in mijn jeugd niet alles van BMW, maar nasarmate ik puberde en verder kwam ik achter de Turbo, die ik eerst altijd verwarde met de M1 :bag:
Afbeelding

BMW:Turbotechniek pionier. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Robin op 22 sep 2009, 19:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 22 sep 2009, 18:45

Robin schreef:, maar nasarmate ik puberde en verder kwam ik achter de Turbo, die ik eerst altijd verwarde met de M1 :bag:
Klassiek! :roflol:

Leuk draadje dit, hier voel ik mij wel thuis.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 sep 2009, 18:46

Chris van S. schreef:
Robin schreef:, maar nasarmate ik puberde en verder kwam ik achter de Turbo, die ik eerst altijd verwarde met de M1 :bag:
Klassiek! :roflol:

Leuk topic dit, hier voel ik mij wel thuis.

Is toch een beetje zo of niet? Je bent beginnend BMW 'liefhebber' en je verwart de Turbo met de M1 in 'n oogwenk. Of ben ik de enige? :lol:

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 22 sep 2009, 18:54

Robin schreef:
Is toch een beetje zo of niet? Je bent beginnend BMW 'liefhebber' en je verwart de Turbo met de M1 in 'n oogwenk. Of ben ik de enige? :lol:
HAHA, ja inderdaad maar nee, je bent niet de enige. Ik herken mij hierzelf in. Het was voor mij dezelfde openbaring, niet zo lang geleden, dat sinterklaas niet bestaat alsmede dat deze auto niet de M1 was. :oops:
Laatst gewijzigd door Chris van S. op 22 sep 2009, 19:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Snipe

Bericht door Snipe » 22 sep 2009, 19:08

Ik haalde ze ook altijd door elkaar :oops:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 22 sep 2009, 19:11

Chris van S. schreef:
M@rcel schreef:De BMW 1800 Ti/SA is eigenlijk sinds de komst van de e46 CSL een beetje bekend geworden, daarvoor had bijna niemand er ooit van gehoord, sprak men alleen over de 2002 Turbo
Weet niet wie jij met niemand bedoelt. Maar in mijn beleving is een beetje BMW kenner al redelijk geinformeerd over de 1800 Ti/SA
En volgens mij sprak de pers toch meer over de 3.0 CSL dan de 2002 turbo in het vergelijk van de M3 CSL.
met bijna niemand bedoel ik in ieder geval niet Chris en Brava

Die 72 er Turbo heb ik trouwens nog in de schaal 1:18 staan (was ooit rood, nu oranje). Iedereen die het ziet zegt dan..."ahaaaa een M1"

Brava

Bericht door Brava » 22 sep 2009, 19:15

Ik heb een 3.0CSL in 1:18 van Schuco geloof ik.

Ik had half jaren '70 een aantal catalogi van Vedes, dat was een Duitse keten van speelgoedzaken die ook vestigingen in Nederland hadden met veel modelbouw spul. Ik kan me herinneren dat daar een bouwdoos van die BMW Turbo bij zat. Daar ik ken hem van, dat was dus nog ruim vóór de M1.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 22 sep 2009, 21:12

Zonder ooit een BMW te hebben gehad heb ik er ook wel een mening over. :) Ik ben het er mee eens, kan eigenlijk ook niet anders. Imago is iets heel kostbaars voor een merk. Dit kost jaren en jaren, decennia zelfs om een bepaald imago op te bouwen. Kost heel veel tijd, geld en goede marketeers om op dat niveau te komen. Audi is een uitstekend voorbeeld. Van een 'normaal' mainstream merk zoals Opel en VW zijn ze in relatief korte tijd naar de top geklommen in het segment, op het niveau van BMW en Mercedes. Da's knap.

BMW breekt echter in hoog tempo haar imago af. Ook ik heb altijd een positief gevoel gehad bij het merk BMW. Sportieve modellen, ik weet nog dat ik vroeger een E30 M3 bestuurbare auto had. Was toen al helemaal weg van dat model. De DTM auto's, natuurlijk de Formule 1. Achterwielaandrijving en mooie 6 cilinders. Het is of wordt in rap tempo allemaal historie.

Het heden is anders. Ze zijn in hoog tempo bezig dat imago van de laatste tientallen jaren in notime te verkrachten. Want dat is het, pure verkrachting. Alle waarden waar men voor stond worden overboord gegooid. Geen enkel heilig huisje blijkt echt heilig te zijn. Nu zelfs al plannen voor een FWD BMW.

Ik ben zo eigenwijs om te denken dat het uiteindelijk, over 10 of 20 jaar vanaf nu bekeken, de verkeerde keus zal blijken. Natuurlijk moet iedereen mee in de groene hype, alleen doet BMW wel haar uiterste best het braafste en beste jongetje van de klas te zijn en het hardst te schreeuwen hoe groen ze wel niet zijn en hoeveel modellen met een A of B label ze wel niet hebben. Dat is nogal een ommezwaai van een merk wat kort terug als sportief bekend stond. Atmo's d'r uit, RWD ook al deels eruit, uit de Formule 1, zeecontainers met 9 turbo's die een M label krijgen.... het is allemaal om te janken.

Maar dan zijn we 10 of 20 jaar verder. Die groene CO2 hype bleek inderdaad een hype te zijn. Net zoals zure regen in de jaren 80, waar je nu ook niets meer over hoort. En dan baal je als BMW raad van bestuur. De voorgangers blijken op het verkeerde paard te hebben gewed. Dat groene CO2 paard dat uiteindelijk toch struikelde. En daar ging je imago, tientallen jaren aan effort down the drain. We beginnen weer op 0 en hebben weer een lange weg voor de boeg om terug te keren naar de kernwaarden, de waarden waarmee BMW groot is geworden. En Audi, Mercedes en wellicht zelfs Volkswagen lachen zich kapot. Een concurrent die z'n eigen imago heeft vernietigd.

Maar ze hebben hun doel bij mij reeds bereikt. Het positieve gevoel wat BMW mij altijd wel gaf is echt totaal weg. Op een paar mooie uitzonderingen na zoals de E90/92 M3 en wellicht de 130i is het armoe troef. Ik was nooit Mercedes fan, nooit iets mee gehad. Lichtjaren verschil qua gevoel, Mercedes vs. BMW. Echter, in 2 jaar tijd is dat gevoel totaal op de schop gegaan. Mercedes doet mij tegenwoordig heel wat meer dan BMW.

RIP

Shakes

Bericht door Shakes » 22 sep 2009, 21:15

Zonder alles gelezen te hebben
WGAF?
Ben je autoliefhebber of BMW fapper?
BMW maakt bijna alleen nog maar shit, Hyundai ook. Dan koop je toch wat anders. Life's simple :thumbup:

ErnstV

Bericht door ErnstV » 22 sep 2009, 21:34

De 1,3 en 5 en Z serie zijn toch prachtige auto's! De rest doet er niet toe... de hele lijn van Alfa, Audi, VW etc. valt ook wel wat op aan te merken, niet alles is goud wat BMW maakt.

Persoonlijk vind ik de Bangle look op bovengenoemde serie's super, veel mooier dan de oudere modellen. Ben sinds de komst van de 1 serie gevallen voor BMW. Voorheen was het mij allemaal te sjonnie haha.

Wordt vast nog wel wat moois gemaakt in de toekomst aus die Heimat.

Groet,

ErnstV

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 22 sep 2009, 21:41

100 jaar geleden; paard en wagen

Momenteel nog wat armoedige karren

Over 100 jaar; auto`s egh??

Wij zijn kinderen van onze tijd, wij blijven staan de tijd gaat maar vooruit................

Ik rijd wat ik nu mooi vind, en tegen de tijd dat er wat anders (moet, kan, wil) komen, zie ik het wel weer..........................tegen houden en veranderen kan je het toch niet, en ergeren is alleen maar verspilde energie.....................daar is het leven te kort voor..........

Ja idd, ouder en wijzer............................. :mrgreen:

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 22 sep 2009, 21:43

Wouter81 schreef: Echter, in 2 jaar tijd is dat gevoel totaal op de schop gegaan. Mercedes doet mij tegenwoordig heel wat meer dan BMW.
En dat terwijl Benz met een nog hoger tempo modellen uitbrengt waarbij ik elke keer afvraag of er uberhaupt een doelgroep voor bestaat.
Nandor schreef: Ben je autoliefhebber of BMW fapper?
Leg is uit mij is uit, wat is het verschil? :mrgreen:

Femme

Bericht door Femme » 22 sep 2009, 22:11

Ik vind het zo slecht niet gesteld met het modellenprogramma van BMW. Alle modellen behoren in hun segment tot de top wat betreft sportiviteit en fahrfreude. Ik hoop wel dat BMW niet oneindig verder gaat met het ontwikkelen van allerlei op praktische bruikbaarheid gerichte nichemodellen. De 5 GT zit op de grens. Op zich is het niet vreemd dat BMW een model maakt voor een doelgroep die het altijd al bediend heeft. Utiliteitsvoertuigen zijn uncool. De X6 vind ik nou juist een prachtig voorbeeld van wat een BMW hoort te zijn (als je accepteert dat BMW hoogzitters moet maken). In zijn segment (asfaltvreters met hoge zit) is het ding best wel hardcore ;) .

Wat me wel tegenstaat is dat BMW momenteel geen sportauto meer heeft en te beroerd is om eens wat leuke specials te maken. De gedachte dat een boulevardcruiser met stalen klapdak een redelijke pure roadster en coupé kunnen vervangen is achtelijk. De Z4M Coupé was behoorlijk populair onder liefhebbers zoals bezoekers van de ring. Het was een echte imagedrager. De Z4M Coupé-rijders krijg je met geen mogelijkheid in de nieuwe Z4. Hopelijk worden de plannen voor een meer hardcore Z2 werkelijkheid.

Buiten de M-modellen wordt er nauwelijks bijzondere uitvoeringen gemaakt voor liefhebbers. VW heeft die bijvoorbeeld wel met de Golf GTI en R/R32. Bij BMW krijg je een kale 130i of 135i die je zelf met >15K aan opties uit de optie- en accesoirelijst moet gaan pimpen om er iets bijzonders van te maken.

Overigens vraag ik me af hoe hardcore de M3 in de jaren tachtig was. In mijn beleving was het toen een luxe auto.

Dat BMW uit de Formule 1 is gestapt vind ik een prima zet. Deelname in de F1 is weggegooid geld. Kijk naar Renault dat nu al weer acht jaar als eigen team in de F1 aanwezig is. De straatauto's van Renault associeer ik totaal niet met sportiviteit. Ten eerste maakt Renault geen sportieve auto's (drie uitzondering daargelaten) en ten tweede lijkt een F1-auto niet op een straatauto. De BMW's die in de jaren '80 meedraaiden in de toerwagenracerij hebben veel meer bijgedragen aan het sportieve imago van het merk dan de activiteiten in de F1. Jammer is dan wel dat BMW momenteel in de toerwagenracerij niet zo heel veel voorstelt en de series te weinig exposure hebben voor het grote publiek.
Wouter81 schreef:Het heden is anders. Ze zijn in hoog tempo bezig dat imago van de laatste tientallen jaren in notime te verkrachten. Want dat is het, pure verkrachting. Alle waarden waar men voor stond worden overboord gegooid. Geen enkel heilig huisje blijkt echt heilig te zijn. Nu zelfs al plannen voor een FWD BMW.

Ik ben zo eigenwijs om te denken dat het uiteindelijk, over 10 of 20 jaar vanaf nu bekeken, de verkeerde keus zal blijken. Natuurlijk moet iedereen mee in de groene hype, alleen doet BMW wel haar uiterste best het braafste en beste jongetje van de klas te zijn en het hardst te schreeuwen hoe groen ze wel niet zijn en hoeveel modellen met een A of B label ze wel niet hebben. Dat is nogal een ommezwaai van een merk wat kort terug als sportief bekend stond. Atmo's d'r uit, RWD ook al deels eruit, uit de Formule 1, zeecontainers met 9 turbo's die een M label krijgen.... het is allemaal om te janken.

Maar dan zijn we 10 of 20 jaar verder. Die groene CO2 hype bleek inderdaad een hype te zijn. Net zoals zure regen in de jaren 80, waar je nu ook niets meer over hoort. En dan baal je als BMW raad van bestuur. De voorgangers blijken op het verkeerde paard te hebben gewed. Dat groene CO2 paard dat uiteindelijk toch struikelde. En daar ging je imago, tientallen jaren aan effort down the drain. We beginnen weer op 0 en hebben weer een lange weg voor de boeg om terug te keren naar de kernwaarden, de waarden waarmee BMW groot is geworden. En Audi, Mercedes en wellicht zelfs Volkswagen lachen zich kapot. Een concurrent die z'n eigen imago heeft vernietigd.
Als BMW niets doet om het brandstofverbruik van zijn auto's in te perken wacht het bedrijf een zelfde toekomst als de Amerikaanse autofabrikanten. Klanten kopen geen auto's die vanwege een hoger brandstofverbruik aanzienlijk hogere bedrijfskosten hebben dan auto's van de concurrent. Er is een economische noodzaak om het brandstofverbruik te beperken.

Verder is het een feit dat de olieproductie van de aarde veel lager is dan het huidige verbruik door de mens. Een voorraad die in miljoenen jaren is opgebouwd proberen wij in een tijdspanne van 200 jaar weg te branden. Zelfs als je niet geloofd dat het in de atmosfeer brengen van deze voorraad CO2 gevolgen heeft voor het milieu, hebben we het probleem dat het spul op een gegeven moment moeilijk te winnen wordt en erg duur gaat worden. Er moeten alternatieven komen. De eerste stap is het terugdringen van het verbruik. Klanten vragen daar zelf om vanuit de wens om kosten te besparen. De overheid helpt een handje mee met belastingverlagingen op zuinige auto's.

De doemscenario's over zure regen zijn niet uitgekomen. Het probleem bestond wel degelijk in minder dramatische vorm. Door het succesvol terugdringen van de uitstoot van verzurende stoffen heeft men zure regen kunnen verminderen.

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 22 sep 2009, 22:19

Afbeelding

Afbeelding

:thumbup: :whistle:

frankv

Bericht door frankv » 22 sep 2009, 22:30

Ik vind het allemaal wel meevallen met BMW. Zelf heb ik nooit een ander merk in bezit gehad. Mijn eerste auto was een zwarte e30 325i tweedeurs uit 1989 met m-tech pakket, heerlijke auto. Nu staan er een e30 325 touring, een e30 m3 en een e39 520 touring op de oprit. Waarom? Omdat ze heerlijk rijden en omdat ik me er goed in voel.

Als klein jongetje keek je vol ontzag naar de e21 323i met TWEE (jaja, TWEE!!) uitlaatpijpen, eentje links en eentje rechts. Ik ben er van overtuigd dat er nu ook weer jongetjes zo naar BMW's staan te kijken.

Dat ik de hele X serie helemaal niks vind maakt BMW niets uit. Dat ik de X5-M en X6-M verkrachting van het M concept vind ook niet. Over 10 jaar denk ik echter dat de 3, 5 en 7 serie nog steeds zullen bestaan, maar dat alle niche typen veranderd zullen zijn. Nederland is niet representatief voor BMW. Duitsland is veel belangrijker en daar staan de 3, 5 en 7 serie ergens voor, voor een fase in je leven en wat je bereikt hebt. Daarom blijft een 3 een dreier, een 5 een funfer en een 7 een siebener. Een 7 rijden als je in het leven nog maar een 5 bent geeft geen pas. Dat zijn basiswaarden. Alle andere modellen zijn tijdelijke opvulling van de catalogus.

De enige auto die ik bij BMW inderdaad wel mis is een opvolger van de snelle 2002's. Maar die ontbreekt niet pas de laatste jaren, ook de e21 323 eind jaren 70, begin jaren 80 was al een onbereikbare auto, laat staan de e30 m3 die in 1989 al dik 100.000 gulden was (in een tijd waarin ik 1000 gulden per maand te besteden had als student).

Dus ja, een lichte M van het formaat van een 1-serie als spirituele opvolger van de 2002, graag! Voor de rest past de catalogus zich aan aan de tijdgeest, behalve de 3, 5 en 7, dat zijn vaste waarden.

allen

Bericht door allen » 22 sep 2009, 22:36

Hm, die voorstelling van welk type bmw je moet rijden bij welke leeftijd en welk succes maakt mij een tikkeltje misselijk. Ik pas voor het merk bij deze...
Hopelijk zijn er dan nog merken die auto's gewoon maken voor mensen met een bepaalde smaak, los van het succes. We zien tzt wel.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 22 sep 2009, 22:45

frankv schreef: Dus ja, een lichte M van het formaat van een 1-serie als spirituele opvolger van de 2002, graag! Voor de rest past de catalogus zich aan aan de tijdgeest, behalve de 3, 5 en 7, dat zijn vaste waarden.
Laatste mooie woorden Frank waar ik mij bij aan wil sluiten. :wink:
En beetje in de vorm van een nieuwerwetse 2002 in de trand zoals deze :mrgreen:
Afbeelding

RVV

Bericht door RVV » 22 sep 2009, 22:56

Ik las laatst ergens dat BMW met een 320d gaat komen die een C02 uitstoot heeft van 109g/km ofzo.. komt in aanmerking voor 14 procent bijtelling.. for god's sake.. dit zijn toch niet de berichten waar je warm van word ?

het is amperan 6 jaar geleden toen we kwijlend boven de M3 CSL folder hingen, grijs gebladerd..verscheurd,, bij mekaar geplakt..

En 4 jaar geleden was de aankondiging van de Z4 M coupe ook een groot feest.. En nu.. sad sad...
Ja we hebben de M3 gelukkig nog en voor mij persoonlijk de M5.. maar straks.. is dit echt allemaal over..

Paard en wagen verhaal van Romo.. kweenie.. ik rij geen paard en wagen maar BMW... bomen moeten winnen....

Fabian

Bericht door Fabian » 22 sep 2009, 23:27

Rico schreef:Ik las laatst ergens dat BMW met een 320d gaat komen die een C02 uitstoot heeft van 109g/km ofzo.. komt in aanmerking voor 14 procent bijtelling.. for god's sake.. dit zijn toch niet de berichten waar je warm van word ?

het is amperan 6 jaar geleden toen we kwijlend boven de M3 CSL folder hingen, grijs gebladerd..verscheurd,, bij mekaar geplakt..

En 4 jaar geleden was de aankondiging van de Z4 M coupe ook een groot feest.. En nu.. sad sad...
Ja we hebben de M3 gelukkig nog en voor mij persoonlijk de M5.. maar straks.. is dit echt allemaal over..

Paard en wagen verhaal van Romo.. kweenie.. ik rij geen paard en wagen maar BMW... bomen moeten winnen....
Zonder die 320d met minimale uitstoot (en tal van andere modellen in die trant) zal BMW het niet overleven. Geen enkele fabrikant. Die 320d is dus de redding voor de jou zo geliefde M-etjes in de toekomst. Kunnen ze die gelukkig ook nog blijven maken.

Tom

Bericht door Tom » 22 sep 2009, 23:49

Alleen komt Mercedes met de ene dikke bak na de andere (63 en 65 motorvariant in C/E/S/CL/enz., CLK en SL Black Series, SLR McLaren, SLR Stirling Moss, SLS AMG enzovoort... en dat alles in zeer korte tijd). Ook Audi is niet verkeerd bezig met hun R8 met V8 en V10 en diverse S en RS modellen. Het nieuws waar BMW mee naar buiten komt is tegenwoordig 90% efficient dynamics in motoren/conceptcars. En die andere 10% is dat BMW Performance spul, om de liefhebber tevreden te houden. Met het huidige modellengamma is niks mis, maar die berichten voor de toekomst zijn niet erg positief voor de liefhebber. Hebben Mercedes en Audi dan zo'n plaat voor de kop of gaat BMW vooral Alfa Romeo achterna met hun 'sportieve imago'? :)

RVV

Bericht door RVV » 23 sep 2009, 00:09

Fabian waarom nog ///M's in de toekomst als dit dan niet meer aansluit bij de dan heersende bedrijftfilosofie van BMW ?

BMW stond en staat tot op heden voor performance in een praktisch (relatief) concept. Straks staat BMW voor een groen premium merk. BMW zal netzo als ze van de F1 afscheid hebben genomen en ze straks afscheid van alle autosport vanuit de fabriek zullen nemen... afscheid nemen van de M kroonjuwelen die nu al verkwanseld worden aan de turbo techniek.

Tom

Bericht door Tom » 23 sep 2009, 00:26

Jaja Rico, tot die 5 serie met 1.3 liter 3 cilinder met zes turbo's en mooi Performance pakketje in de showroom staat, ook jij als BMW-fapper gaat dan overstag :mrgreen:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 23 sep 2009, 00:54

Tom schreef:Hebben Mercedes en Audi dan zo'n plaat voor de kop of gaat BMW vooral Alfa Romeo achterna met hun 'sportieve imago'? :)
Mercedes kan ook niet anders. Ze moeten gemiddeld per fabrikant onder x g/km blijven anders mag je dokken. BMW en Mercedes kunnen het niet of amper compenseren met een ander merk binnen de groep. Mini helpt wel, maar RR gooit roet in het eten en Mercedes heeft volgens mij nu niks meer en moet het dus zelf doen. VAG kan nog proberen Audi te compenseren met SEAT, VW en Skoda , maar Porsche, Bugatti, Bentley en Lamborghini helpen dan weer niet echt. Zoals gezegd, de zuinige wagens zorgen ervoor dat de M's kunnen blijven bestaan. En als je weet dat de gemiddelde uitstoot per merk in 2012 120g moet zijn is dat een heel vervelende uitdaging. Voor het idee: een A-label 318i(volgens mij met effecient dynamics) doet 142g/km.... :'( Kijk, ik heb liever 90% 3-cil turbo, 9% 6-in-lijn en 1%M dan 100% N/A 4-cil. De krenten in de pap blijven heus wel alleen kan niet iedereen ervan eten.

steve smith

Bericht door steve smith » 23 sep 2009, 00:54

Fabian schreef:
Zonder die 320d met minimale uitstoot (en tal van andere modellen in die trant) zal BMW het niet overleven. Geen enkele fabrikant. Die 320d is dus de redding voor de jou zo geliefde M-etjes in de toekomst. Kunnen ze die gelukkig ook nog blijven maken.
Hehe, toch nog iemand die het snapt! Go Fabian!

BTW @ ErnstV, reed ik vannochtend achter je in Den Bosch?

Snipe

Bericht door Snipe » 23 sep 2009, 01:08

Rico schreef:Vroeger in mijn jeugd was het zo eenvoudig als BMW liefhebber, je had de 3 serie, de 5 serie en de 7 serie. En niet te vergeten de prachtige 6 serie met als hoogtepunt de M635CSI. eind jaren zeventig kwam de legendarische BMW M1 die die grondlegger was voor het legendarische M gebeuren. Tot op heden vertegenwoordigd in de M3/M5/M6 reeks. BMW stond voor sportieve auto's, ook al was je 7 á 8 jaar oud, je wist wat een BMW kon en wat die waard was.
Je gaat nu wel zo tekeer over Efficient Dynamics, maar in de door jou zo geliefde jaren konden ze er ook wat van. Wat dacht je van een 525 eta of een 325 eta? Of de 1502 en 315? De E14 en E15 prototypes waren ook probeerseltjes buiten de gebaande paden. BMW experimenteerde al in de jaren 70 met electromotoren. De E42 was een mogelijke 3 Serie-opvolger met voorwielaandrijving.

Dus.

Plaats reactie