
BMW E30 325i
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 04 jan 2010, 21:03
Re: BMW E30 325i
Mooie auto 

- Jules
- Berichten: 1906
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo
Re: BMW E30 325i
ziet er inderdaad goed uit, zoiets kon die van mij ook nog wel eens worden ooit
(liever wel zonder die schade
)


- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: BMW E30 325i
Schitterend! Wat een mooi ding!
- Raymond S.
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 21 okt 2008, 14:17
- Locatie: H.I. Ambacht
Re: BMW E30 325i
Zo net voor Zandvoort denk je alles klaar te hebben, parkeer ik de daily achteruit in het parkeervak en zie ik (doordat ik er tegenover parkeerde) mijn voorbumper van de E30 ietwat vreemd hangen...
Licht even aan gelaten en even gekeken, stukje van de kentekenplaat houder op de motorkap. Auto is op de kentekenplaat en langs de bovenzijde van de bumper geraakt, uiteraard geen briefje of wat ook (tja, dat oue barrel
). Het gaat me verder niet om de schade zelf (zo'n bumpertje kost geen drol en is in wezen zo vervangen) maargoed, de mensen van tegenwoordig...
De binnenbumper(balk) is geheel verwijderd waardoor alle stevigheid achter het plastic weg is, vandaar dat de bumper zelf zo makkelijk ontzet kon worden door een 'tikkie'. Resultaat: op 1 bevestiging gescheurd, nummerplaat houder kapot.
Bumper heb ik er ondertussen af gehaald, ga hem vanavond trachten te repareren zodat ik zaterdag in ieder geval kan rijden. Foto's volgen nog!

Licht even aan gelaten en even gekeken, stukje van de kentekenplaat houder op de motorkap. Auto is op de kentekenplaat en langs de bovenzijde van de bumper geraakt, uiteraard geen briefje of wat ook (tja, dat oue barrel


De binnenbumper(balk) is geheel verwijderd waardoor alle stevigheid achter het plastic weg is, vandaar dat de bumper zelf zo makkelijk ontzet kon worden door een 'tikkie'. Resultaat: op 1 bevestiging gescheurd, nummerplaat houder kapot.
Bumper heb ik er ondertussen af gehaald, ga hem vanavond trachten te repareren zodat ik zaterdag in ieder geval kan rijden. Foto's volgen nog!
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: BMW E30 325i
Dat is zo irritant en asociaal. Hoop dat je het op tijd goed gefixt krijgt.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: BMW E30 325i
Balen zeg! Dan gaat het inderdaad nog niet eens om het geld!
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
Re: BMW E30 325i
Irritant als een ander niet de waarde (en moeite) van je oude barrel juist inschat. Zeker als ze het ook nog eens nodig vinden het ding per ongeluk te beschadigen.
P.S. mooi barrel heb je.
P.S. mooi barrel heb je.

- mdv
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 15 sep 2008, 07:12
- Locatie: Randstad
Re: BMW E30 325i
gaaf topic, mooi die eerdere fotos van de E30 roadcar naar E30 tracktool
balen van de schade, klinkt als het verhaal van markk... zwaar irritant dat iemand tegen je geparkeerde auto aanzit en niet beschaafd genoeg is even wat te laten horen...
balen van de schade, klinkt als het verhaal van markk... zwaar irritant dat iemand tegen je geparkeerde auto aanzit en niet beschaafd genoeg is even wat te laten horen...

- Raymond S.
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 21 okt 2008, 14:17
- Locatie: H.I. Ambacht
Re: BMW E30 325i
Inderdaad balen, zo te zien valt het nog enigszins mee, de kentekenplaat houder heb ik provisorisch gemaakt (moet wel vervangen worden).
De bumper lijkt er wat minder erg aan toe te zijn dan ik eerst dacht, voor de zekerheid besloten om van binnen de boel te verstevigen om afbreken te voorkomen, dan kan ik het eventueel later altijd nog vervangen.
De scheuren net rond het bevestigingspunt:

Alles geschuurd aan de binnenkant, daarna goed ontvet:

Matjes glasweefsel op maat geknipt:

Epoxy aangemaakt en plakkertieplak:

24 uur drogen en beetje afwerken en dan kunnen we er zaterdag weer mee

De accu slagmoersleutel is wel binnengekomen vandaag, dus toch nog een pluspuntje
De bumper lijkt er wat minder erg aan toe te zijn dan ik eerst dacht, voor de zekerheid besloten om van binnen de boel te verstevigen om afbreken te voorkomen, dan kan ik het eventueel later altijd nog vervangen.
De scheuren net rond het bevestigingspunt:
Alles geschuurd aan de binnenkant, daarna goed ontvet:
Matjes glasweefsel op maat geknipt:
Epoxy aangemaakt en plakkertieplak:
24 uur drogen en beetje afwerken en dan kunnen we er zaterdag weer mee

De accu slagmoersleutel is wel binnengekomen vandaag, dus toch nog een pluspuntje

- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: BMW E30 325i
Is dat nog moeilijk? Werken met dat glasvezel?
Wel mooi dat je zaterdag kunt rijden!
Wel mooi dat je zaterdag kunt rijden!
- Raymond S.
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 21 okt 2008, 14:17
- Locatie: H.I. Ambacht
Re: BMW E30 325i
Werken met gaasweefsels vind ik persoonlijk niet zo spannend, al doe ik dat al geruime tijd (lees een jaar of 8 ), zeker dit soort 'reparaties' waar het eigenlijk om een versteviging gaat op een al bestaand product.
Dan volstaat goed schuren/ontvetten, wanneer dat gebeurd is is het belangrijkste al gedaan. De benodigde stukken glasweefsel in de gewenste maat knippen, Epoxy (of polyester) mengen en dan kan je beginnen. Afhankelijk van de ondergrond eerst de mat neerleggen of de ondergrond met een dun laagje insmeren met een kwast, vervolgens de laagjes opbouwen (eventueel kruislings neerleggen voor extra stevigheid). Laten drogen en voila.
Zaterdag had ik ook nog zonder bumper kunnen rijden realiseer ik me nu, alleen erheen er terug rijden is dan wel een puntje van aandacht
Dan volstaat goed schuren/ontvetten, wanneer dat gebeurd is is het belangrijkste al gedaan. De benodigde stukken glasweefsel in de gewenste maat knippen, Epoxy (of polyester) mengen en dan kan je beginnen. Afhankelijk van de ondergrond eerst de mat neerleggen of de ondergrond met een dun laagje insmeren met een kwast, vervolgens de laagjes opbouwen (eventueel kruislings neerleggen voor extra stevigheid). Laten drogen en voila.
Zaterdag had ik ook nog zonder bumper kunnen rijden realiseer ik me nu, alleen erheen er terug rijden is dan wel een puntje van aandacht

- yorick
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW E30 325i
Had dit topic ook gemist, erg netjes opgebouwd deze E30. Ook een aardig uit de hand gelopen winterbeurtje
We zullen elkaar vast nog treffen dit jaar am ring!

We zullen elkaar vast nog treffen dit jaar am ring!
- Remmie
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 18 jun 2009, 11:11
- Locatie: omg Rotterdam
Re: BMW E30 325i
Gewoon dicht achter mij aanrijden, valt het niet op.Raymond Schouten schreef:Zaterdag had ik ook nog zonder bumper kunnen rijden realiseer ik me nu, alleen erheen er terug rijden is dan wel een puntje van aandacht

- Jeffer
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:16
Re: BMW E30 325i
Leuke tracktool heb je gebouwd. 

- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: BMW E30 325i
Bedankt voor je uitleg! 

-
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 19:28
- Locatie: Midden-brabant
Re: BMW E30 325i
Hey Raymond,
Pijnlijk om te zien dat je je BMW gecrashed hebt, maar een geluk bij een ongeluk, ik vind de kleurstelling met die rode streep écht vet
Pijnlijk om te zien dat je je BMW gecrashed hebt, maar een geluk bij een ongeluk, ik vind de kleurstelling met die rode streep écht vet

- Jeroen van Haaren
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 15 feb 2009, 12:27
- Locatie: Goudswaard
Re: BMW E30 325i
Nette E30, hoop dat de mijne er ook nog eens zo uit gaat zien... 

- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
Re: BMW E30 325i
En dan aangehouden worden voor bumperkleven...Remmie schreef:Gewoon dicht achter mij aanrijden, valt het niet op.

- Raymond S.
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 21 okt 2008, 14:17
- Locatie: H.I. Ambacht
Re: BMW E30 325i
Om dit topic maar weer eens naar boven te schoppen, de E30 doet het nog steeds
Ondertussen zijn er ruim 500 rondjes ring mee gereden (10k km!) en een stuk of 10-15 track days, jongst geleden de DF dag op Mettet, zolder met de BDC staat voor a.s. vrijdag op het programma en uiteraard de DF dag op 12 november.
Sinds de motor opfrisbeurt van oktober vorig jaar staat er al weer ruim 12,000km op de klok welke voornamelijk snelweg (van en naar circuit) + circuit km's zijn.
Er zijn nu plannen om de motor komende winter te vervangen door een 'nieuwe' M20, met 2,7/2,8 of misschien 3,0liter inhoud.
Nog even gedacht om een M50/M52 of zelfs S50 swap te doen, maar om dit netjes te doen (motor weer fris maken e.d.) zou het toch wel erg in de papieren lopen.
De nieuw op te bouwen M20 wordt voorzien van een vrij programmeerbare computer zodat de lucht massa meter kan verdwijnen en de M20 van zijn ademnood wordt afgeholpen.
Ook zal de E30 nog verder op dieet moeten, uiteraard was het geen E30 cup auto maar afgelopen zaterdag heeft de auto op schalen gestaan en daar schrok ik toch aardig van.
Een lege auto (geen gereedschap e.d.), 2 stoelen en een halve tank stond de teller op 1109KG
En dat is nog zonder mijn eigen zwaargewicht
Afijn, een extra dieet kan dus geen kwaad, denk aan het van binnen leeghalen van de deuren, poly motorkap, reservewiel bak verwijderen, schuifkantel dakraam verwijderen e.d.
De kleur van de motorkap ben ik nog niet helemaal over uit, sinds mijn 2 tone design eigenlijk enkel positieve geluiden gehoord over de look. Dus naast de motorkap ook de zij schermen in originele kleur spuiten gaat het denk ik niet worden. Een derde 'tone' (matzwart bijv.) lijkt me helemaal niets, dus waarschijnlijk gewoon het rood wat het nu ook is.
Genoeg te doen in ieder geval!

Ondertussen zijn er ruim 500 rondjes ring mee gereden (10k km!) en een stuk of 10-15 track days, jongst geleden de DF dag op Mettet, zolder met de BDC staat voor a.s. vrijdag op het programma en uiteraard de DF dag op 12 november.
Sinds de motor opfrisbeurt van oktober vorig jaar staat er al weer ruim 12,000km op de klok welke voornamelijk snelweg (van en naar circuit) + circuit km's zijn.
Er zijn nu plannen om de motor komende winter te vervangen door een 'nieuwe' M20, met 2,7/2,8 of misschien 3,0liter inhoud.
Nog even gedacht om een M50/M52 of zelfs S50 swap te doen, maar om dit netjes te doen (motor weer fris maken e.d.) zou het toch wel erg in de papieren lopen.
De nieuw op te bouwen M20 wordt voorzien van een vrij programmeerbare computer zodat de lucht massa meter kan verdwijnen en de M20 van zijn ademnood wordt afgeholpen.
Ook zal de E30 nog verder op dieet moeten, uiteraard was het geen E30 cup auto maar afgelopen zaterdag heeft de auto op schalen gestaan en daar schrok ik toch aardig van.
Een lege auto (geen gereedschap e.d.), 2 stoelen en een halve tank stond de teller op 1109KG

En dat is nog zonder mijn eigen zwaargewicht

Afijn, een extra dieet kan dus geen kwaad, denk aan het van binnen leeghalen van de deuren, poly motorkap, reservewiel bak verwijderen, schuifkantel dakraam verwijderen e.d.
De kleur van de motorkap ben ik nog niet helemaal over uit, sinds mijn 2 tone design eigenlijk enkel positieve geluiden gehoord over de look. Dus naast de motorkap ook de zij schermen in originele kleur spuiten gaat het denk ik niet worden. Een derde 'tone' (matzwart bijv.) lijkt me helemaal niets, dus waarschijnlijk gewoon het rood wat het nu ook is.
Genoeg te doen in ieder geval!
- Christiaan van H.
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
- Locatie: P-hil
Re: BMW E30 325i
Ha, goed te horen.
Vorig seizoen je mooie E30 nog wel een paar keer mogen bewonderen op Ring en Camping.
Tot de 12e
Vorig seizoen je mooie E30 nog wel een paar keer mogen bewonderen op Ring en Camping.
Tot de 12e
- Remmie
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 18 jun 2009, 11:11
- Locatie: omg Rotterdam
Re: BMW E30 325i

Volgend jaar weer samen jaarkaartje halen voor de Ring he

- Raymond S.
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 21 okt 2008, 14:17
- Locatie: H.I. Ambacht
Re: BMW E30 325i
Tot de 12e Christiaan!
En uiteraard Rem, gaan we weer al diesellend de eerste 20 rondjes in de regen rijden
En uiteraard Rem, gaan we weer al diesellend de eerste 20 rondjes in de regen rijden

- Raymond S.
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 21 okt 2008, 14:17
- Locatie: H.I. Ambacht
Re: BMW E30 325i
Na de DF trackday op 12 november een week later direct begonnen met de aanpassingen voor volgend jaar
In de zoektocht naar minder kilo's ben ik afgelopen vrijdag begonnen met het schuif/kantel dak en de deuren. Hieronder een fotoserie.
Het dakje was 'simpel' te verwijderen. Echter waar het bij een E36 voornamelijk schroefdelen zijn is het hier gelast/gekit aan het dak... tijd voor de plasma snijder!
Restanten van de hemel en schuifdak:

Gat wat over blijft:

De bak/cassette die nog aan het dak vast zit:

Daaaag cassette:

Na veel gevloek en getier uit eindelijk de cassette los gekregen en de snijranden afgewerkt:


Ook de deuren kaal gemaakt, bekleding zat er al niet meer op, maar erin zat nog alles (raam mechanisme etc.)
Achter gaat alles eruit behalve de CV, bijrijders deur blijft als extra feature ook de klink aan de binnenkant zitten


Aan de bestuurders kant blijft in principe alles erin, ook het raam mechanisme. De andere 3 deuren krijgen vaste lexaan ruitjes.


Voor het gapende gat wat er in het dak overblijft ben ik zelf een dakplaatje aan het maken.
Deze wordt gemaakt van glasweefsel wat samen met een PU-plaat een sandwich constructie maakt.
Natuurlijk kan je een rechte plaat maken, maar mooier is om de daklijn te volgen.
Het plaatje wat eruit kwam heeft de lijn uiteraard, maar met lamineren heb je ook graag een contramal.
Gelukkig stond er aan het eind van de straat nog ergens een E30 zonder schuif/kantel dak, even snel om me heen gekeken en de plasma branden aan het werk gezet. Hopelijk heeft niemand het gezien!
Samen met het stuk dak en dakplaatje aan de slag gegaan, eerst een laagje alutex op de 'binnenkant' van het dak. Daarna 2 laagjes glasweefsel, vervolgens de 1cm dikke PU-plaat, 2 laagjes glasweefsel en weer afsluitend een laagje alutex.
Hierop is het dakplaatje geplaatst om de juist vorm de krijgen en een hoop gewicht. Vanavond kan ik het plaatje ertussen uit halen om te kijken of het wat geworden is.
Dak deel:

Laagje alutex:

2 laagjes glasweefsel daarop:

De PU-plaat:

Op de PU-plaat weer laagjes glasweefsel:

Afsluitend een laagje alutex, het dakplaatje en een hoop gewicht:

Hopelijk vanavond een plaatje van het eindresultaat.

In de zoektocht naar minder kilo's ben ik afgelopen vrijdag begonnen met het schuif/kantel dak en de deuren. Hieronder een fotoserie.
Het dakje was 'simpel' te verwijderen. Echter waar het bij een E36 voornamelijk schroefdelen zijn is het hier gelast/gekit aan het dak... tijd voor de plasma snijder!
Restanten van de hemel en schuifdak:
Gat wat over blijft:
De bak/cassette die nog aan het dak vast zit:
Daaaag cassette:
Na veel gevloek en getier uit eindelijk de cassette los gekregen en de snijranden afgewerkt:
Ook de deuren kaal gemaakt, bekleding zat er al niet meer op, maar erin zat nog alles (raam mechanisme etc.)
Achter gaat alles eruit behalve de CV, bijrijders deur blijft als extra feature ook de klink aan de binnenkant zitten

Aan de bestuurders kant blijft in principe alles erin, ook het raam mechanisme. De andere 3 deuren krijgen vaste lexaan ruitjes.
Voor het gapende gat wat er in het dak overblijft ben ik zelf een dakplaatje aan het maken.
Deze wordt gemaakt van glasweefsel wat samen met een PU-plaat een sandwich constructie maakt.
Natuurlijk kan je een rechte plaat maken, maar mooier is om de daklijn te volgen.
Het plaatje wat eruit kwam heeft de lijn uiteraard, maar met lamineren heb je ook graag een contramal.
Gelukkig stond er aan het eind van de straat nog ergens een E30 zonder schuif/kantel dak, even snel om me heen gekeken en de plasma branden aan het werk gezet. Hopelijk heeft niemand het gezien!
Samen met het stuk dak en dakplaatje aan de slag gegaan, eerst een laagje alutex op de 'binnenkant' van het dak. Daarna 2 laagjes glasweefsel, vervolgens de 1cm dikke PU-plaat, 2 laagjes glasweefsel en weer afsluitend een laagje alutex.
Hierop is het dakplaatje geplaatst om de juist vorm de krijgen en een hoop gewicht. Vanavond kan ik het plaatje ertussen uit halen om te kijken of het wat geworden is.
Dak deel:
Laagje alutex:
2 laagjes glasweefsel daarop:
De PU-plaat:
Op de PU-plaat weer laagjes glasweefsel:
Afsluitend een laagje alutex, het dakplaatje en een hoop gewicht:
Hopelijk vanavond een plaatje van het eindresultaat.
- Jules
- Berichten: 1906
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo
Re: BMW E30 325i
lekker bezig hoor!!! let je er trouwens wel op dat je alle deuren van binnenuit open moet kunnen maken? Dus ook die achterdeuren terwijl je geen achterbank hebt.
Dat was bij mijn racer één van de weinige opmerkingen voor de apk.....
Dat was bij mijn racer één van de weinige opmerkingen voor de apk.....
- Raymond S.
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 21 okt 2008, 14:17
- Locatie: H.I. Ambacht
Re: BMW E30 325i
Daar is het nu iets te laat voor... de bevestiging daarvoor is al reeds gesneuveld...
Maar daar valt voor de apk wel een touwtje aan vast te maken zodat de deur open gemaakt kan worden.
Maar daar valt voor de apk wel een touwtje aan vast te maken zodat de deur open gemaakt kan worden.