Alcohol achter het stuur verbieden?!

Dit is ons algemene autoforum.

Alcohol achter het stuur verbieden?

Ja
67
71%
Nee
27
29%

Totaal aantal stemmen: 94

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Re: Alcohol achter het stuur verbieden?!

Bericht door Eric H » 09 aug 2009, 19:15

Nou sorry hoor, maar een totaal verbod gaat hem niet worden.
Ook ik rij wel eens met een biertje op.
Hierbij houd ik rekening met afbraakperiode ( periode die je lichaam er over doet om alcohol af te breken. )

Dus niet twee biertjes in een half uur drinken en vijf minuten daarna in de auto stappen.
Maar als ik een avond bij vrienden ben ( zeg vanaf een uurtje of 5 ) en de planning is om lekker te tafelen, en ik weet dat ik pas rond of na middernacht vertrek, dan drink ik echt wel 1 of 2 glazen wijn.
Maar wat is onder invloed? Na één biertje na het sporten ben je niet een gevaar op de weg. Iemand die de BOB is en zijn vrienden om 6 uur 's zaterdagsochtends naar huis rijdt na 24 uur zonder slaap en een zware werkweek rijdt niet persé veiliger.
ik denk dat dit inderdaad een groter probleem is.

Er zijn zat mensen die nuchter ook al niet veilig rijden, laat ze die ook maar eens van de weg halen.

Michel P

Bericht door Michel P » 09 aug 2009, 20:45

romo schreef:Ik rijd 25 jaar ( oeps wat gaat het hard :mrgreen: )..........................1 keer gecontroleerd op alcohol ( blazen dus)............................schande lijkt me.

Alcohol; 0,0 zou de norm moeten zijn IMHO..........................en vaker controleren, drugs idem.................................en minder vaak controle op een paar km te hard rijden.................
+1 ik rij ook al sinds 86 en slechts 3 keer moeten blazen, uiteraard 0,0 gedronken.

Michel

Hielke

Bericht door Hielke » 09 aug 2009, 22:11

Sinds '82 in totaal 2 x gecontroleerd op drank.

Sinds '82 wel 1000 x gecontroleerd op snelheid.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 09 aug 2009, 23:11

Hielke schreef:Sinds '82 in totaal 2 x gecontroleerd op drank.

Sinds '82 wel 1000 x gecontroleerd op snelheid.
Verhouding klopt voor geen ene meter natuurlijk. Alcohol in het verkeer is natuurlijk risicovoller dan met 145km/h over de snelweg rijden... Zal wel te maken hebben met de kosten, bij een radar komen per uur een paar 100 auto's voorbij, en kost 1 agent. Een alcohol controle is altijd groot van opzet en kost meer...

Hoe fel ik ook tegen alcohol ben in het verkeer heb ik wel nee gestemd, het moet gewoon kunnen dat je na 1 of 2 biertjes nog mag rijden omdat imo de rijvaardigheid niet minder word. Aan de andere kant kun je het tóch beter verbieden, gewoon om het feit dat het over grote deel zich niet kan inhouden en ná die 2 biertjes, doorgaat naar 5 a 6st en dan tóch in de auto stapt! :hammer:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 10 aug 2009, 09:07

Ik vind de huidige regelgeving wel genoeg. Drink niet zoveel maar rij ook wel eens met een biertje of wijntje op. 0,0 is nooit haalbaar, je hebt altijd iets van alcohol in je bloed schijnt.

Er zijn 1001 oorzaken waardoor mensen minder alert in het verkeer zijn. Vermoeidheid, stress, ruzie, de radio, sms'en onder het rijden, medepassagiers, de koeien in de wei plus dus nog 994 andere oorzaken.

Die 1 of 2 biertjes zijn het probleem niet zo denk ik. Er moet gewoon meer gecontroleerd worden, da's het hele punt. De pakkans is nu veel te laag. Ik heb sinds 1999 m'n rijbewijs, 10 jaar dus. 3x gecontroleerd en da's nog een hoog gemiddelde als ik hier zo lees.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 aug 2009, 09:40

Heb Nee ingevuld.

Meer dan 2 glazen (normaal) bier, of meer dan 1 glas wijn is onverantwoord. Die mensen op dat feestje zijn onverantwoord imho.

Totaal verbod vind ik onzin, de huidige regelgeving is prima. De voorlichting zou imho beter kunnen, maar dat heb ik al vaak genoeg toegelicht hier op 't forum (meer richten op alcohol + vermoeidheid, rijden in donker, passagiers/gewicht aan boord ipv alleen 't bier de schuld geven).

ErikS

Bericht door ErikS » 10 aug 2009, 12:36

In 3 jaar rijbewijs wel 12 x moeten blazen,
En dan rij ik nog geen eens op aparte tijdstippen!!!

Ik vind het een goede zaak, ik ben 100% anti-alcohol in het verkeer.
Eén biertje kan ook verkeerd vallen, en dan?

Gewoon fout dus.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 aug 2009, 12:41

Dan bepaal je zelf dat je niet gaat rijden. Kom op zeg, we moeten een keer af van het belerende overheidje, we moeten naar een samenleving waar mensen een stuk verstandiger en bewuster omgaan met gevaren, zonder dat er allerlei verboden aanhangen. Als ik knallende koppijn heb, of doodmoe ben, dan laat ik mijn vriendin rijden als dat kan. Het is mij dan ook niet verboden om te rijden.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 10 aug 2009, 12:47

Heb ja gestemd.
Vraag me wel eens af na een lange zware nachtdienst als ik nog 65km naar huis moet rijden, wat is meer onverantwoordelijk :|

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 10 aug 2009, 12:49

Geen belerend (overheids) vingertje idd..................

Dus; controleren omdat het nuttig en noodzakelijk is voor de veiligheid van je zelf en overige verkeersdeelnemers, niet om het tekort in de staats schatkist aan te vullen...............................

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 aug 2009, 12:53

Overigens ben ik niet tegen alcoholcontroles, integendeel. Ik ben 't alleen niet eens met de bekrompen inzichten van de anti-alcohol campagnemakers en het CBR&Co.

Fernando

Bericht door Fernando » 12 dec 2009, 21:45

Heftig filmpje als je hem afkijkt.... :(

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Z2mf8DtW ... r_embedded[/youtube]

Knot

Bericht door Knot » 12 dec 2009, 23:06

Van mij mag het allemaal strak hoor.. maar dan ook roken, eten enz enz verbieden, alles waarbij je aandacht kan verslappen.

Dashbordkastje moet ook verboden worden, kan ik dat ook niet meer opruimen onder het rijden als het me te traag gaat en ik nuchter ben ;)

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 12 dec 2009, 23:12

Moest trouwens gisteren weer eens blazen... 2x was dat sinds ik me rijbewijs heb.
Ze hadden een grote controle bij het tankstation op de A4... 3 banen dicht en alles moest naar het tankstation

Verder ben ik absoluut tegen elk glaasje alcohol in het verkeer... drink zelf ook geen druppel als ik moet rijden.

Knot

Bericht door Knot » 12 dec 2009, 23:24

Moest pas in Belgie ook blazen, hele dag Zolder gereden, geen druppel alcohol op, maar wel ijzer op ijzer remmen achter. Dacht nog bij mezelf, had beter 4 bier op kunnen hebben met waardige remblokken.. maargoed rommelen in de marge.

Ga ik op mn gemakkie naar huis dan zuip ik me uiteraard niet lam, geen flessen erdoorheen maar die 4 biertjes over de hele avond laat ik niet staan hoor, zal een twijfelgeval zijn bij de blaastest.

Drink ik de hele avond fris dan gaat het gas er ook vol op na warmrijden... vraag me af wat gevaarlijker is.

Fernando

Bericht door Fernando » 12 dec 2009, 23:34

Mike Spanjersbergh schreef: Verder ben ik absoluut tegen elk glaasje alcohol in het verkeer... drink zelf ook geen druppel als ik moet rijden.
+1 Ik heb echt dezelfde instelling.

Maik

Bericht door Maik » 12 dec 2009, 23:38

Dennis Cavallino schreef:Dan bepaal je zelf dat je niet gaat rijden. Kom op zeg, we moeten een keer af van het belerende overheidje, we moeten naar een samenleving waar mensen een stuk verstandiger en bewuster omgaan met gevaren, zonder dat er allerlei verboden aanhangen. Als ik knallende koppijn heb, of doodmoe ben, dan laat ik mijn vriendin rijden als dat kan. Het is mij dan ook niet verboden om te rijden.

Helemaal eens met Dennis, er wordt hier altijd zo afgegeven op 'die regeltjes", maar laat de mensen ook in deze maar hun eigen verantwoordelijkheid nemen.
Die 2 biertjes moet dus ook gewoon kunnen. Mensen die daar ook fel op tegen zijn, zijn ook tegen handsfree bellen of met passagiers praten in de auto? Zelfde risicograad als je het mij vraagt...

Madness

Bericht door Madness » 14 dec 2009, 19:02

Wat mij betreft voeren ze een totaal verbod uit, alcohol hoort gewoon weg niet thuis in het verkeer!

KW

Bericht door KW » 14 dec 2009, 19:23

Ik ben normaal echt niet tegen zero-tolerance, op geen enkele manier. Maar drank/drugs in het verkeer is een van de zeldzame dingen waar ik zonder twijfel voor zero-tolerance ben.

Het is geen probleem als iemand een biertje of wijntje op heeft, maar het probleem is dat mensen geen maat kunnen houden! Net als met de snelheid, dat iedereen wel bekend is ;-) een beetje meer kan geen kwaad ;-)

Ik drink uberhaupt nooit alcohol, laat staan als ik moet rijden, dus ik heb geen last van wel of geen verbod. Maar het is al ruimschoots bewezen dat alcohol de reactie ernstig negatief beinvloed.

Zero Tolerance maakt het voor iedereen makkelijker. Net als dat door rood rijden niet alleen verboden maar officieel zelfs een misdrijf is. Het mag niet, nul komma niks, en iedereen weet het. Het aantal mensen dat door rood rijdt is dan ook uitzonderlijk laag vergeleken het aantal (grove) snelheidsovertredingen.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 14 dec 2009, 19:28

Ik drink dus totaal niet als ik moet rijden, ook niet dat ene glas, de combi is er voor mij gewoon niet, ik heb wel op verbieden gekozen, maar denk dat er eigenlijk wel een marge verhaal moet zijn. Tot de huidige norm zou wat mij betreft gewoon een boete mogen zijn (is bij overige lichte overtreding immers ook zo).
Wat betreft het vermoeid rijden, dat is idd een belangrijk punt, is destijds wel eens een test geweest (Fifth Gear) met wat vermoeidheid en wat alcohol met je doet, conclusie wat niet bepaald zaligmakend voor de vermoeidheid...

Ik hoor wel een hoop mensen heel hard roepen over dat alcohol verboden moet worden, maar wellicht denken die wel met 2 bier op stap wel dat juist te hard rijden verboden moet worden (kastje, levenslang geen rbw etcetc). De manier waarop 'wij' als df'ers naar snelheidsovertredingen en alcohol-overtredingen staat in schril contrast met een groot deel van NL.
Ik heb met regelmaat voor chauffeurs met een ingenomen rijbewijs door zowel snelheid als alcohol gesproken, maar ik kan je vertellen dat in 9 vd 10 gevallen het gesprek met de ovj obv alcohol overtreding beter liep als de gesprekken met betrekking tot snelheid. Alcohol is kennelijk in dergelijke kringen veel meer sociaal geaccepteerd (persoonlijk referentie kader?), was ook in alle gevallen veel meer begrip voor. Snelheid overigens was in alle gevallen een mega no-go.

IMHO dus gewoon vanaf lager beginnen met beboeten :).

Knot

Bericht door Knot » 14 dec 2009, 19:32

Ik ben ook voor een totaalverbod.... geen auto meer op de weg, dan wordt het me een partij veilig op straat!

Madness

Bericht door Madness » 14 dec 2009, 19:38

Het kromste vind ik nog dat beginnende bestuurders minder promile mogen hebben als een gevorderde bestuurder, heeft naar mijn idee namelijk niets te maken met je rij ervaring.
Het is de invloed die de alcohol op je heeft en wat het met je doet.

Ik giet me ook wel vol in het weekend, maar dan ga ik lekker op de fiets (wat officieel ook al niet mag :P ) mocht k een keer op stap gaan verder weg als mijn woonplaats drink ik geen druppel, puur omdat dit er bij mij niet in komt zoals ik eerder aangaf dat het gewoon niet thuis hoort in het verkeer.

Je hebt niet alleen de verantwoordelijk heid voor jou en je bijrijder maar ook de rest om je heen.

Kim

Bericht door Kim » 14 dec 2009, 20:00

hoe veel moeite is het om niet te drinken als je moet rijden? Ik heb daar echt totaal geen problemen mee en ik zal ook NOOIT wat drinken als ik nog moet rijden. Ook rijden als ik erg moe ben probeer ik te voorkomen, ik heb vaak genoeg even op een parkeerplaats in de auto zitten dutten om weer helder te worden als ik me moe voelde. Bobben als we uitgaan is geen enkel probleem, door het uitgaan raak ik meestal ontzettend wakker (ik ben een actieveling met veel dansen en springen dus mijn adreanline houdt me goed wakker)
Ik zou mezelf wel voor m'n kop kunnen slaan als ik door zoiets een aanrijding/ongeluk/weetikwat zou krijgen. Nee hoor, zo veel mogelijk risico's vermijden!

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 14 dec 2009, 21:32

Ik heb in het verleden wel op vrijdagavond en zaterdag na het werk een paar biertjes gedronken....2 a 3 flesjes en reed toen naar huis....en ja dat voelde je best al was ik destijds een volleerd drinker dus merkte het minder dan anderen....reed wel altijd veel langzamer dan normaal.....ik praat het niet goed maar ben wel eerlijk en open erover....het sluipt er langzaam in eerst 1 flesjes dan 2 en dan 3......

Nu drink ik zoizo bijna nooit.....afgelopen zondag 3 wijntjes en dan heb ik echt zat gehad....en zal nu ook nooit meer drinken en rijden omdat ik er minder tegenkan...

Het is moeilijk een lijn te trekken destijds toen dronk ik dagelijks en veel en kon toen veel hebben in tegenstelling tot nu.....nu zouden 3 wijntjes zeker niet geod vallen toen voelde ik 3 wijntjes niet eens......

Gevaarlijker vindt ik met heel veel moeiheid en slaap achter het stuur zitten..........of met medicijnen.......als ik nog moet rijden slik ik niet mn medicijnen want die uitwerkingen is gevaarlijk dan 3 biertjes!

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 14 dec 2009, 21:46

Of als je nodig moet plassen ,Jacco, krijg je dit:

Plaats reactie