
Run Flat or not to Run Flat? That's the question
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Ik ga weer terug naar de RE 050A's vanwege de directheid qua sturen, veel grip op door en vooral juist op nat! Ik vond juist de PS2's niet geweldig op nat. 

- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Dat begrijpt idd niemand.........................Er zijn geruchten dat BMW middels een slecht zakelijke deal, verplicht was/is om RFT`s te monteren op haar karren...............FWIWJoop schreef:...makes sense, waarom dan niet op alle modellen als freude am fahren hoog in het vaandel staat?...
- Andre_320d
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 10 okt 2008, 20:35
- Locatie: BMW 320d
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Zo zie je dat banden een erg persoonlijke keuze zijn. Ik heb een paar jaar met Conti Sport Contact 2 en 3 (non RFT) gereden op mijn vorige auto en was achter af echt blij dat ik van die banden af was. Als ik een paar dagen niet had gereden, zaten er vlakke stukken op de banden. Dan moest ik minimaal 10km met zware trilling in mijn stuur rijden, eerdat de banden weer een beetje rond waren. Zwaar irritant.
Service van Continental was overigens wel goed, na het doorgeven van mijn klacht heb ik een volledig nieuwe set banden gekregen. Deze set was in de Duitse Continental fabriek gemaakt ipv (als ik het nog goed heb) Polen. Helaas hadden deze banden exact hetzelfde probleem.
Ik heb nu Bridgestones Re050 onder mijn e90 en ben heel erg tevreden over die banden. Veel grip, erg slijtvast en naar mijn mening niet te stug (ook niet icm 18 inch) en belangrijk geen trilling als ik een paar dagen niet mijn auto heb gebruikt.
Service van Continental was overigens wel goed, na het doorgeven van mijn klacht heb ik een volledig nieuwe set banden gekregen. Deze set was in de Duitse Continental fabriek gemaakt ipv (als ik het nog goed heb) Polen. Helaas hadden deze banden exact hetzelfde probleem.
Ik heb nu Bridgestones Re050 onder mijn e90 en ben heel erg tevreden over die banden. Veel grip, erg slijtvast en naar mijn mening niet te stug (ook niet icm 18 inch) en belangrijk geen trilling als ik een paar dagen niet mijn auto heb gebruikt.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Sinds vamorgen de RE 050A's non-RFT's eronder zitten en wat een wereld van verschil.
Wat een set banden je auto kunnen transformeren :!:
Veel meer grip, veel directer stuurgedrag, kan nog steeds met kont kwispelen met 255 achter en veel minder last van het doorgeven van riggels, slecht wegdek door de auto. Beste modificatie aan de 1-serie tot nu toe!

Veel meer grip, veel directer stuurgedrag, kan nog steeds met kont kwispelen met 255 achter en veel minder last van het doorgeven van riggels, slecht wegdek door de auto. Beste modificatie aan de 1-serie tot nu toe!
- Arthur
- Berichten: 43050
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Als de 130i nog hier was had ik bij einde banden de stap naar non-RFT gemaakt. Om de reden die Tristan hier boven schetst. Ik ben geen coureur en kan niet alles uitleggen hoe je iets aanvoelt aan de auto maar had wel een id dat de storende dingen die ik ondervond aan de banden lag.
- wooter
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
- Locatie: Onder het canvas
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Even niks RFT, maar ik heb op de vorige Z4 PS gehad en op deze Conti, en die Contis zijn echt bagger. Misschien in cijfers niet, maar op nat wegdek en zelfs droog boezemen ze me niet veel vertrouwen in.
- Kasteel
- Berichten: 5442
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Had ik volgens mij in je autovoorsteltopic ook al aangegeven, eigenlijk schandalig dat de auto daar std op is afgeleverd; RE050A of PS2 is echt een mega (positief) verschil.wooter schreef:Even niks RFT, maar ik heb op de vorige Z4 PS gehad en op deze Conti, en die Contis zijn echt bagger. Misschien in cijfers niet, maar op nat wegdek en zelfs droog boezemen ze me niet veel vertrouwen in.
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Zo te lezen zijn er meer die de move richting de non-RFT maken/gemaakt zouden hebben...
Maar ben er eigenlijk al wel uit dat ik gewoon bij de PS2's blijf. Zoals Tristan aangaf zijn ze op nat iets minder dan de RE050A's, terwijl je er wel flink hard zonder noemenswaardig trekken aan het stuur door een diepe plas mee kan (met twee wielen); aquaplanning zul je met die banden niet snel last hebben
. Maar in vergelijking met de originele PS zijn de PS2's al een dikke verbetering op het nat, voornamelijk de remweg is verkort. Wel zo prettig in het geval dat...
Welke Continental banden zijn dat Wooter? In de laatste AMS test kwam de SportContact 3 het beste eruit en volgens mij zijn die niet af fabriek op de Z4M's gemonteerd.wooter schreef:Even niks RFT, maar ik heb op de vorige Z4 PS gehad en op deze Conti, en die Contis zijn echt bagger. Misschien in cijfers niet, maar op nat wegdek en zelfs droog boezemen ze me niet veel vertrouwen in.
Maar ben er eigenlijk al wel uit dat ik gewoon bij de PS2's blijf. Zoals Tristan aangaf zijn ze op nat iets minder dan de RE050A's, terwijl je er wel flink hard zonder noemenswaardig trekken aan het stuur door een diepe plas mee kan (met twee wielen); aquaplanning zul je met die banden niet snel last hebben

- Kasteel
- Berichten: 5442
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Het zijn de CS2 van Continental en behoorlijk veel slechter dan de CS3 (welke ik ook onder de PS2 en RE050A waardeer).Joop schreef:Zo te lezen zijn er meer die de move richting de non-RFT maken/gemaakt zouden hebben...
Welke Continental banden zijn dat Wooter? In de laatste AMS test kwam de SportContact 3 het beste eruit en volgens mij zijn die niet af fabriek op de Z4M's gemonteerd.wooter schreef:Even niks RFT, maar ik heb op de vorige Z4 PS gehad en op deze Conti, en die Contis zijn echt bagger. Misschien in cijfers niet, maar op nat wegdek en zelfs droog boezemen ze me niet veel vertrouwen in.
Maar ben er eigenlijk al wel uit dat ik gewoon bij de PS2's blijf. Zoals Tristan aangaf zijn ze op nat iets minder dan de RE050A's, terwijl je er wel flink hard zonder noemenswaardig trekken aan het stuur door een diepe plas mee kan (met twee wielen); aquaplanning zul je met die banden niet snel last hebben. Maar in vergelijking met de originele PS zijn de PS2's al een dikke verbetering op het nat, voornamelijk de remweg is verkort. Wel zo prettig in het geval dat...
- wooter
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
- Locatie: Onder het canvas
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Ik vind het dus gevaarlijk geworden om van banden te wisselen... Ik had vroeger Dunlop SPSport9000 en SPSportMaxx en volgens de boekskes waren dat ook banden met een heel goed gedrag in water. Ja, BS.
De PS's en waren naar mijn gevoel fenomenaal en ik heb dus nu schrik om terug aan de Conti te gaan (ik heb het jammer genoeg niet meer op papier ofzo maar volgens mij had mijn 320d sportcontact3's, wat niet een dramatisch goede indruk maakte) of naar Bridgestone over te schakelen...
Dus in het vervolg waarschijnlijk gewoon PS2...
De PS's en waren naar mijn gevoel fenomenaal en ik heb dus nu schrik om terug aan de Conti te gaan (ik heb het jammer genoeg niet meer op papier ofzo maar volgens mij had mijn 320d sportcontact3's, wat niet een dramatisch goede indruk maakte) of naar Bridgestone over te schakelen...
Dus in het vervolg waarschijnlijk gewoon PS2...
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Vandaag de banden maar eens besteld. Ben toch voor de PS2's non-RFT banden van Michelin gegaan. Als het goed is gaan ze er vrijdag of maandag onder. Ben benieuwd of het verschil nou echt zo groot is. Anders gaan er de volgende keer gewoon weer RFT's onder...
Gelijk ook maar even zo'n reparatiesetje gekocht die hierboven ook al even voorbij kwam van Slime.
Gelijk ook maar even zo'n reparatiesetje gekocht die hierboven ook al even voorbij kwam van Slime.
- Downforce Hans
- Berichten: 12606
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Ik rij ook op michelin run flat en het inderdaad niet echt een hele goede band wat grip betreft.
Op het circuit is de grip ook opeens weg wanneer de band heet wordt dus een relatief klein grensbereik.
Wat mij alleen weerhoud is dat wanneer ik in Limburg or where ever met een lekke band komt te staan ik gewoon nog naar huis kan rijden.
Zonder run flat kan ik mijn wagen weg laten takelen en daar heb ik weinig trek in, al moet ik zeggen dat een betere band toch wel steeds aantrekkelijker wordt.
Is het profiel ook verschillend van de ps 2 run or not run flat?
Grtz,Hanz06
Op het circuit is de grip ook opeens weg wanneer de band heet wordt dus een relatief klein grensbereik.
Wat mij alleen weerhoud is dat wanneer ik in Limburg or where ever met een lekke band komt te staan ik gewoon nog naar huis kan rijden.
Zonder run flat kan ik mijn wagen weg laten takelen en daar heb ik weinig trek in, al moet ik zeggen dat een betere band toch wel steeds aantrekkelijker wordt.
Is het profiel ook verschillend van de ps 2 run or not run flat?
Grtz,Hanz06

- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Het profiel is gelijk Hans, geldt overigens ook voor de Potenza's RE050A (en alle alle andere banden)...
-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
@ Hans; Je kan toch ook een semi-setje kopen voor op het circuit?
't is niet verplicht die er altijd onder te hebben!
Way more fun met goede banden op het circuit!
(ookal had ik na de slicks met de Kumho's net zo veel fun...)
't is niet verplicht die er altijd onder te hebben!
Way more fun met goede banden op het circuit!
(ookal had ik na de slicks met de Kumho's net zo veel fun...)
- Downforce Hans
- Berichten: 12606
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Dat kan wel, maar dan moet ik ook wielen hebben en die combo is kostbaar.Erik Stoffelsen schreef:@ Hans; Je kan toch ook een semi-setje kopen voor op het circuit?
't is niet verplicht die er altijd onder te hebben!
Way more fun met goede banden op het circuit!
(ookal had ik na de slicks met de Kumho's net zo veel fun...)
Volgend jaar ga ik daar nog wel achteraan.
Grtz,Hans

- Downforce Hans
- Berichten: 12606
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Tristan schreef:Sinds vamorgen de RE 050A's non-RFT's eronder zitten en wat een wereld van verschil.Wat een set banden je auto kunnen transformeren :!:
Veel meer grip, veel directer stuurgedrag, kan nog steeds met kont kwispelen met 255 achter en veel minder last van het doorgeven van riggels, slecht wegdek door de auto. Beste modificatie aan de 1-serie tot nu toe!
Dus jij raad de re 050 aan?
Grtz,Hans
- wooter
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
- Locatie: Onder het canvas
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Wie heeft ervaringen met RE 050 en Michelin PS2?
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Volgens mij Tristan en ik, als ik afga op bovenstaande ...
Krijg vandaag de PS2's non RFT's eronder, die ik morgen gelijk kan uitproberen richting de Eifel... Dan probeer ik ook gelijk een vergelijkend warenonderzoek doen tussen die twee (PS2 in RFT en non-RFT).
Krijg vandaag de PS2's non RFT's eronder, die ik morgen gelijk kan uitproberen richting de Eifel... Dan probeer ik ook gelijk een vergelijkend warenonderzoek doen tussen die twee (PS2 in RFT en non-RFT).
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Ik rijd dus ook op Runflat's onder mijn Schnitsel. Kun je 'zo maar' je runflats vervangen door non-runflats? Onder de bestaande alu-velgen? Zou ik dat zo maar kunnen doen, of beter toch naar een bedrijf (schnitsel) om te zeggen wat ik wil en "op maat" laten aanmeten?
- Downforce Hans
- Berichten: 12606
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Op het Corvette forum zijn er bergen mensen die de run-flat banden vervangen voor non run flat.
Je hoort dan ook gelijk dat de auto veel beter rijd.
Alleen doen ze er daar vaak banden onder die hier niet of moeilijk te krijgen zijn.
Ik denk dat je het dus gewoon non run flat`s kan doen.
Vroegen onder mijn Alpine a310 zaten velgen die speciaal voor een bepaald michelin band gemaakt waren, bmw had dat geloof ik ook.
Op die velgen kon je geen gewone banden zetten.
Grtz,Hans
Je hoort dan ook gelijk dat de auto veel beter rijd.
Alleen doen ze er daar vaak banden onder die hier niet of moeilijk te krijgen zijn.
Ik denk dat je het dus gewoon non run flat`s kan doen.
Vroegen onder mijn Alpine a310 zaten velgen die speciaal voor een bepaald michelin band gemaakt waren, bmw had dat geloof ik ook.
Op die velgen kon je geen gewone banden zetten.
Grtz,Hans
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Zowel RFT als non RFT kun je op dezelfde velg leggen...
Je zult alleen even andere voorzorgsmaatregelen moeten nemen voor als er een band lek raakt.
Je zult alleen even andere voorzorgsmaatregelen moeten nemen voor als er een band lek raakt.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
De RE 050A heeft iets stijvere wangen waardoor de auto wat directer instuurt. Ook vind ik de RE 050A een tikkeltje beter op nat, maar de PS2's zijn weer stiller en meer comfortabel.wooter schreef:Wie heeft ervaringen met RE 050 en Michelin PS2?
- Chris van S.
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
- Locatie: Reeuwijk
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Check! Ik heb wederzijdse ervaringen met de PS2's.Tristan schreef:maar de PS2's zijn weer stiller en meer comfortabel.
- Bij de ALPINA B3 voelt de band echt mooi comfortabel en is inderdaad stil. Staat nu +/- 3.5k km op.
- Bij mijn Focus ST225 is de PS2 band vanaf het begin een luidruchtig apparaat. Al werd dat na 3k km een heel stuk minder. En nu na 17k km is de band kwa geluid wel aanwezig maar niet storend.
Hoe kan dat? Geluidsisolatie minder goed van de Frod t.o.v. de BMW/ALPINA?
Wang van de band lager dus meer geluid?
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Voorheen 3 sets RE050A gereden waarvan 1 runflat. De non-runflats waren een stuk soepeler en op nat vergevingsgezinder. Enige wat ik de runflat na moet geven is de stuurprecisie door het stijve karkas.
Nu staat de M3 op Michelin PS2. Veel rustigere band kwa spoorgevoeligheid, minder scherp gevoel bij insturen, stil, voelt als geheel een stuk zachter/ minder scherp aan. Nat heb ik nog geen vergelijking kunnen maken met de RE050A. De RE050A was in ieder geval erg betrouwbaar in de regen met een fijn grensgebied.
Nu staat de M3 op Michelin PS2. Veel rustigere band kwa spoorgevoeligheid, minder scherp gevoel bij insturen, stil, voelt als geheel een stuk zachter/ minder scherp aan. Nat heb ik nog geen vergelijking kunnen maken met de RE050A. De RE050A was in ieder geval erg betrouwbaar in de regen met een fijn grensgebied.
- Marc
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:05
Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question
Mijn ervaring is allemaal NON-runflat in de maat 225/40-18 voorband en 255/35-18 achterband:
Ik had mijn E46 330d op PS2's staan. Daar was ik erg tevreden over, maar toch bij een bandenwissel een keer overgestapt op de RE05A. Na 2000 km heb ik die maar weer ingeruild op PS2's. Ik vond het geen fijne band. Minder grip (op droog), minder comfortabel, meer geluid. En toch minder spontaan reageren op stuurbewegingen, behalve dat ik het gevoel kreeg dat de achterkant voortdurend uit wilde breken in snelle bochten. Ik heb ze nog de kans gegeven maar na 2000km was ik het zat.
Op mijn 330i E46 touring zaten PS, eigenlijk de PS1 dus. Toen die versleten waren heb ik er Eagle F1 Asymmetric opgelegd. Veel grip, ook op nat, comfortabel, maar veel meer onderstuur en veel minder stuurprecisie. Een paar weken geleden heb ik daarom de voorbanden maar weer ingeruild (nog ruim 6mm profiel) en er Pirelli PZero op laten leggen. Nog meer grip, ook op nat, meer stuurprecisie (maar imho nog niet zo'n droog en direct stuurgevoel als de PS2) en het onderstuur is een heel stuk minder. Nu kan ik met de goodyears op de achteras lekker vegen zonder dat ik met gas er op alleen maar de voorkant naar buitenkant bocht duw. Nou nog een beetje experimenteren met de bandendruk.
Ik had mijn E46 330d op PS2's staan. Daar was ik erg tevreden over, maar toch bij een bandenwissel een keer overgestapt op de RE05A. Na 2000 km heb ik die maar weer ingeruild op PS2's. Ik vond het geen fijne band. Minder grip (op droog), minder comfortabel, meer geluid. En toch minder spontaan reageren op stuurbewegingen, behalve dat ik het gevoel kreeg dat de achterkant voortdurend uit wilde breken in snelle bochten. Ik heb ze nog de kans gegeven maar na 2000km was ik het zat.
Op mijn 330i E46 touring zaten PS, eigenlijk de PS1 dus. Toen die versleten waren heb ik er Eagle F1 Asymmetric opgelegd. Veel grip, ook op nat, comfortabel, maar veel meer onderstuur en veel minder stuurprecisie. Een paar weken geleden heb ik daarom de voorbanden maar weer ingeruild (nog ruim 6mm profiel) en er Pirelli PZero op laten leggen. Nog meer grip, ook op nat, meer stuurprecisie (maar imho nog niet zo'n droog en direct stuurgevoel als de PS2) en het onderstuur is een heel stuk minder. Nu kan ik met de goodyears op de achteras lekker vegen zonder dat ik met gas er op alleen maar de voorkant naar buitenkant bocht duw. Nou nog een beetje experimenteren met de bandendruk.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 27 gasten