[24-8-2009] Vrijrijden assen [dB meetgegevens inside]
-
Re: [24-8-2009] Vrijrijden assen
hier in de buurt zit een Simons uitlaatdelen leverancier, die heeft spullen voor niet te veel geld!
een stalen 2" 60 graden bocht voor 7,5 euro! 1 meter 2" buis voor 12 euro.
Das gewoon uitlaatpijp, die dus gemaakt is om als systeem in elkaar te passen, dus met de verdikkingen aan het einde zodat ze over elkaar kunnen en vastgelast/vastgeklemd kunnen worden!
een stalen 2" 60 graden bocht voor 7,5 euro! 1 meter 2" buis voor 12 euro.
Das gewoon uitlaatpijp, die dus gemaakt is om als systeem in elkaar te passen, dus met de verdikkingen aan het einde zodat ze over elkaar kunnen en vastgelast/vastgeklemd kunnen worden!
-
Uitstekende tip doctor! Simons-uitlaten.nl zit in almelo, ik ga dr morgen gewoon langs!
-
geen dank 
waarom het wiel proberen uit te vinden terwijl het al bestaat, voor niet al te veel geld (wat koop je nog voor 7 euro tegenwoordig!
)

waarom het wiel proberen uit te vinden terwijl het al bestaat, voor niet al te veel geld (wat koop je nog voor 7 euro tegenwoordig!

-
2 bier?
O nee, hier op de uni kostte een biertje gister 90 cent
:shakeit:

O nee, hier op de uni kostte een biertje gister 90 cent

-
Altijd mooi een colablikje om je uitlaat heen vouwenAnton schreef:De laatste circuitdag op Zandvoort heb ik mensen heel creatief bezig gezien met frisdrank/bierblikjes....
Het werkte nog ook!

OT, rijdende chicane is maandag aanwezig

-
Re: [24-8-2009] Vrijrijden assen [dB meetgegevens inside]
Zo, we hebben vanmiddag buiten zitten meten met wat bochtjes op de uitlaat:
Eerst vanuit de hoogte en iets naar de zijkant, zodat we nog steeds kunnen distantieren tussen pijpen naar de mic toe of er vanaf (vanuit een shovelbak op 4m):
geen bochtjes: 99 101 99 105 (de laatste is wel een gekke uitschieter)
naar beneden: 98 100 100 102
er vanaf: 97 95 95 98
er naartoe: 99 102 102 104 105
Naar beneden maakt dus PRAKTISCH NIKS uit in geval van een mic boven de baan. Dit hadden wij al verwacht ivm geluidsreflectie etc.
En dan op 15m afstand (op assen zal dit meer zijn, ruim 20 als je zo ver mogelijk vd meter af rijdt):
geen bochtjes: 94 95 (consistent met metingen van een week terug)
er vanaf: 94 94 95
er naartoe: 95 97 97 97
Bij elkaar: bochtjes naar beneden zijn dus juist een no go als er een mic boven de baan hangt want dat is net zo hard.
Bochtjes er naartoe is ook redelijk onverstandig.
Bochtjes er vanaf maakt voor de meting langs de baan niks uit, maar van boven is het toch ruim een halvering.
Wij komen wel met bochtjes. Op de baan richten we ze van beide microfoons af en rijden het verst van beide microfoons af (ik denk dus aan de binnenkant vd baan, wordt dus zwabberen op het rechte stuk!)
Eerst vanuit de hoogte en iets naar de zijkant, zodat we nog steeds kunnen distantieren tussen pijpen naar de mic toe of er vanaf (vanuit een shovelbak op 4m):
geen bochtjes: 99 101 99 105 (de laatste is wel een gekke uitschieter)
naar beneden: 98 100 100 102
er vanaf: 97 95 95 98
er naartoe: 99 102 102 104 105
Naar beneden maakt dus PRAKTISCH NIKS uit in geval van een mic boven de baan. Dit hadden wij al verwacht ivm geluidsreflectie etc.
En dan op 15m afstand (op assen zal dit meer zijn, ruim 20 als je zo ver mogelijk vd meter af rijdt):
geen bochtjes: 94 95 (consistent met metingen van een week terug)
er vanaf: 94 94 95
er naartoe: 95 97 97 97
Bij elkaar: bochtjes naar beneden zijn dus juist een no go als er een mic boven de baan hangt want dat is net zo hard.
Bochtjes er naartoe is ook redelijk onverstandig.
Bochtjes er vanaf maakt voor de meting langs de baan niks uit, maar van boven is het toch ruim een halvering.
Wij komen wel met bochtjes. Op de baan richten we ze van beide microfoons af en rijden het verst van beide microfoons af (ik denk dus aan de binnenkant vd baan, wordt dus zwabberen op het rechte stuk!)
stilstaand meten is niet te vergelijken, dan kaatst het geluid anders terug dan als je met 160 over het asfalt rijdt.
Officieel gemeten scheelde het bij mijn auto ruim 4 db (een bochtje naar beneden)
Officieel gemeten scheelde het bij mijn auto ruim 4 db (een bochtje naar beneden)
-
Wij zijn volgas in de tweede telkens tussen de 4 en 6 duizend toeren er langs gereden... Vandaar ook dat ik afzonderlijke meetwaarden opgeef ipv een gemiddelde.
Overigens vermoed ik dat de metingen van boven nog heel iets aan de hoge kant zitten. Die hebben wij gedaan op een bedrijven terrein met wat betonnen wanden op 15 meter afstand dus dat kan heel goed de meetwaarden iets verhogen.
De metingen van opzij op 15 meter afstand hebben wij op een landpad gedaan.
Overigens vermoed ik dat de metingen van boven nog heel iets aan de hoge kant zitten. Die hebben wij gedaan op een bedrijven terrein met wat betonnen wanden op 15 meter afstand dus dat kan heel goed de meetwaarden iets verhogen.
- GTRene
als die bochten van staal zijn klinkt dat ook erg door en maakt het niet veel uit..das een harde buis....944 guy schreef:Wij zijn volgas in de tweede telkens tussen de 4 en 6 duizend toeren er langs gereden... Vandaar ook dat ik afzonderlijke meetwaarden opgeef ipv een gemiddelde.
maar als je en aluminum bocht zou nemen dempt dat het harde geluid iets...dus kan je er nog iets uithalen...
of van de gamma/praxis een plaat alu met perforatie halen...om een pijp buigen....dan een kraag terug buigen en in de pijp steken...(hoe langer erin hoe beter) dan krijgt ie wel iets weerstand maar das echt weinig...echter het geluid wordt zo ook wat gedemd....kost bijna niks zo'n plaat...en vrij simpel te doen

en dan die kleine steek...links boven
http://www.campen.nl/NL/ACTUEEL/default ... Article=85" onclick="window.open(this.href);return false;
zo rond en dan zo ver/lang mogelijk in de demper drukken en eind wat inknippen zeg 4 stukjes en ombuigen zodat je ze met bv een klem of parker aan het eind vast kunt maken...

gewoon wat rondrollen en erin

-
Is wel staal inderdaad, maar dat was al een gezeur om te vinden. Dit is slechts een noodoplossing en we gaan vd winter ook op zoek naar een fatsoenlijke uitlaat (wat eronder hangt is best pauper, scherpe bochten, oorspronkelijk spruitstuk, etc).
- GTRene
ah, beter...en ja the loud time is over...beter ook voor je eigen plezier en het mogen blijven doen van autorijden op circuits is gewoon een goed systeem dat toch goed flowt maar ook goed dempt...net als die eerste Lancer Evo's in de rally wereld, die hoorde je bijna niet mar stoven een ieder voorbij zeg maar944 guy schreef:Is wel staal inderdaad, maar dat was al een gezeur om te vinden. Dit is slechts een noodoplossing en we gaan vd winter ook op zoek naar een fatsoenlijke uitlaat (wat eronder hangt is best pauper, scherpe bochten, oorspronkelijk spruitstuk, etc).

-
Het goede nieuws is we zijn niet vd baan gehaald!
Het slechte nieuws is dat ik daar zelf voor heb gezorgd
Bij die allersnelste bocht voor de chicane bij de start/finish kwam de kont met 170 kmh omzetten, iets teveel gecorrigeerd, auto achterstevoren en langs de vangrail geschoven. Fuseekogel rechtsvoor kaputt (net boven de kogel afgebroken ipv dat bijv die aluminium arm is geknapt), stuurstang doormidden en spatbord rechtsvoor lijkt nu meer op een kromgetrokken chipje dan een doelbewust gevormd stuk blik... De veerpoot lijkt wonder boven wonder nog heel, laten we't hopen want dat is veruit het duurste stuk
De rest is wel uit te deuken en op te knappen. Zucht 
Het slechte nieuws is dat ik daar zelf voor heb gezorgd

Bij die allersnelste bocht voor de chicane bij de start/finish kwam de kont met 170 kmh omzetten, iets teveel gecorrigeerd, auto achterstevoren en langs de vangrail geschoven. Fuseekogel rechtsvoor kaputt (net boven de kogel afgebroken ipv dat bijv die aluminium arm is geknapt), stuurstang doormidden en spatbord rechtsvoor lijkt nu meer op een kromgetrokken chipje dan een doelbewust gevormd stuk blik... De veerpoot lijkt wonder boven wonder nog heel, laten we't hopen want dat is veruit het duurste stuk

- GTRene

ben je daar zo druk voor geweest en dan zo kort kunnen genieten...te enthousiast? of ondeugelijk matteriaal.
anyway, sterkte met de wederopbouw, hoop dat het meevalt...zonde.
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Ramshoek is dat toch?
Hoe ben je thuis gekomen als ik vragen mag? Zonde maar je hebt zelf niks (170 km/uur is niet helemaal niks zeg maar
). Was met de BMW toch (of met de porker?)?
Hoe ben je thuis gekomen als ik vragen mag? Zonde maar je hebt zelf niks (170 km/uur is niet helemaal niks zeg maar

-
Wij hebben weer een topdaggie gehad. Ook nog even met de grote 5 boot van anton gereden. hahaha. Big fun.
Heeft dat ding ABS vraag ik. Ja hoor. Ik remme dacht het niet dus.
LOL
Einser was weer voortreffelijk.
6 ouwe slicks opgegumt en een set remblokken.
Heeft dat ding ABS vraag ik. Ja hoor. Ik remme dacht het niet dus.

LOL
Einser was weer voortreffelijk.
6 ouwe slicks opgegumt en een set remblokken.
- turbofries
Nou wat gek dat die abs het niet doet, jij trapt hem er dwars doorheen!
Maar nogmaals bedankt dat je ons voor aap hebt gezet in eigen huis. Gelukkig was ik ook sneller dan de owner
Next time even op CPZ doen weten we ook wat daar de target is.
Zo zie je maar Andre is de stig van DF.

Zo zie je maar Andre is de stig van DF.
-
't was zeker een leuk dagje rijden, setje semi's naar god gereden met m'n lomp stuur gedrag, paar man van het forum hier zien langsflitsen. Ik zou zeggen op naar Zolder volgende week! 
Ramshoek is vaag, 99 keer van de 100 is het geen probleem en dan in eens bijt die....
Doorspoelen naar 2:20

Zonde van de auto! Maar gelukkig heb je zelf niks ernstigs!944 guy schreef:Het goede nieuws is we zijn niet vd baan gehaald!
Het slechte nieuws is dat ik daar zelf voor heb gezorgd![]()
Ramshoek is vaag, 99 keer van de 100 is het geen probleem en dan in eens bijt die....
Doorspoelen naar 2:20
-
haha dat zenuwachtige lachje dat het NET goed is gegaan
een driftcursusje kan dan geen kwaad

- De Sjack
Leuke slip, ook goed om direct de pitlane te pakken voor een nieuw setje banden 

-
Chris, dat hebben wij dus inderdaad ook gehad. Assen is duidelijk sneller dan zandvoort en dan wordt de BMW dus blijkbaar licht van achteren... Misschien eens kijken naar een vleugel achterop
Maareh, ja overmoedig, geen idee. Ik ben elke ronde gewoon iets harder gegaan en dan kom je jezelf een keertje tegen
Wij zijn verder nog heel en de snelheid was er gelukkig al aardig uit tegen de tijd dat we gezellig bij de vangrail aankwamen waardoor de schade op zich meevalt. Alleen mn trots
haha
Gerdinand, idd met de BMW. De P race ik niet zo hard meer mee, da's mn dagelijkse bak. Af en toe een beetje over het circuit boenderen maar gezien het verleden en dat ik het carter niet heb aangepast, nee. Mooi heel houden voorlopig
En aangezien de BMW niet op de weg mag hadden we gewoon een aanhanger mee. Auto tot het einde vd dag in de hoek van het circuit laten staan en om 5u opgetakeld (wat matig dat ze daar geen auto-takel hebben trouwens, hoe moet dat als een auto echt niet meer van zn plek kan komen?)

Gerdinand, idd met de BMW. De P race ik niet zo hard meer mee, da's mn dagelijkse bak. Af en toe een beetje over het circuit boenderen maar gezien het verleden en dat ik het carter niet heb aangepast, nee. Mooi heel houden voorlopig

-
@944 Guy
Als jij van die auto was (Bmw e30 Wit) die in de grintbak bij de Gt heeft gestaan de gehele dag, dan heb je mij nog gevraagd waar je de baan op moest.
Jammer dat de dag al zo snel weer afgelopen was voor jullie, brokken altijd klote.
Vraagje waar was die laptop voor die jullie meehadden tijdens het rijden?
Als jij van die auto was (Bmw e30 Wit) die in de grintbak bij de Gt heeft gestaan de gehele dag, dan heb je mij nog gevraagd waar je de baan op moest.
Jammer dat de dag al zo snel weer afgelopen was voor jullie, brokken altijd klote.
Vraagje waar was die laptop voor die jullie meehadden tijdens het rijden?
- Hielke
@ChrisA,
knap dat je die glijpartij in Ramshoek nog wist op te vangen. Normaliter kan ik aan de filmpjes wel zien waarom iets gegaan is zoals het is gegaan, maar in dit geval weet ik het niet. Welke banden had je eronder? Waren ze al nagenoeg versleten?
knap dat je die glijpartij in Ramshoek nog wist op te vangen. Normaliter kan ik aan de filmpjes wel zien waarom iets gegaan is zoals het is gegaan, maar in dit geval weet ik het niet. Welke banden had je eronder? Waren ze al nagenoeg versleten?
-
Marco, dat hoort bij onze zelf-gebouwde datalogging systeem! Vooralsnog alleen GPS positie (en dus snelheid) en wat versnellingssensoren. Maar in de toekomst willen wij hier ook wielsnelheden, toerental, stuuruitslag en joost mag weten wat nog meer aan vasthangen
(tsja, mn broer en ik zijn allebei technisch en universitair opgeleid...). We gaan nog een simpele mount maken voor de laptop maar voorlopig is het nog even vasthouden.
We kunnen in ieder geval zo de Gkrachten behorende bij de crash nalezen
Wij hebben inderdaad gevraagd naar waar we de pit in konden rijden. Eerste keer op Assen en dan zo eindigen 
Ik heb ook een vraag mbt die bocht: heb je daar ook een kleine dip in het circuit? Terugkijkend vanwaar wij tot stilstand kwamen leek het wel zo (de geverfde lijnen leken in ieder geval een knikte te tonen) maar mijn broer was daar niet zeker van. Niet dat ik excuses wil verzinnen natuurlijk want die baan ligt er al tijden...

We kunnen in ieder geval zo de Gkrachten behorende bij de crash nalezen

Ik heb ook een vraag mbt die bocht: heb je daar ook een kleine dip in het circuit? Terugkijkend vanwaar wij tot stilstand kwamen leek het wel zo (de geverfde lijnen leken in ieder geval een knikte te tonen) maar mijn broer was daar niet zeker van. Niet dat ik excuses wil verzinnen natuurlijk want die baan ligt er al tijden...
- GTRene
het leek of die iets afremde op de motor en dat dat al voldoende was voor de slip...maar zoals gezegd, mazzel dat je hem eruit kreeg
en meteen ingang pits stond 

- Bert ///M3
Het ziet er qua rijden toch wel clean uit tot aan de glijpartij.
Maar volgens mij geeft hij geen gas in de laatste bochtencombi. Toch niet toevallig bijgeremd icm met meer sturen om de neus naar binnen te krijgen en daarbij de achteras te veel ontlast? Het ziet er vlak voor de slip namelijk naar uit dat hij ineens scherper naar binnen komt, al dan niet door gas los, remmen oid.
Maar volgens mij geeft hij geen gas in de laatste bochtencombi. Toch niet toevallig bijgeremd icm met meer sturen om de neus naar binnen te krijgen en daarbij de achteras te veel ontlast? Het ziet er vlak voor de slip namelijk naar uit dat hij ineens scherper naar binnen komt, al dan niet door gas los, remmen oid.